15 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Kânunuevvel 1939 ——— — Dün Geceki ve Bu Sahahki Elfaberlcer Reisicü İnönü, dün Erzurumda iktisadi vaziyetle alâkadar oldu Erzurum 14 (A.A.) — Relsicümhur İsmet İnönü bu sabah saat 10 da ya- ya olarak askeri ve mülki erkân ile birlikte inşaatı henüz bitmiş veya in- şaatına devam edilmekte bulunan Cümhuriyet Halk Partisi binasını, ye- ni postaneyi, İnhisarlar dairesini, bü- yük oteli, sinemayı, doğum evini ve diğer müsseseleri gezmişlerdir. Milli Şef bunu müteakiben gene ya- ya olarak çarpda bir gezinti yapmış- Jar ve muhtelif dükkânlara uğramış- Jar ve bu temasları esnasında Erzuru- mun iktisadi durumu ile de alâkadar olmuşlardır. Dün gece oldukça fazla kar yağmış ni ger bütün bu gezintiler esna- | | | | İ sında her yerde halkın canlı ve içten tezahüratı ile karşılanmakta idi. Erzurum 14 (A.A) — Reisicümhuru- muz İsmet İnönü dün akşam yemekle- rini askeri ve mülki rüesa ile birlikte Vali konağında yemişlerdir. Bu akşam Vali konağında vali tarafından Mili Şef şerefine bir suare verilecektir. Erzurum 14 (A.A.) — Reisicümhur İsmet İnönü bugün öğleden sonra yeni muallim mektebini, mareşal Çakmak hastanesini, spor sahasını, liseyi nümüne evini ve İnönü ilk oku- unu gezmişlerdir. Mini Şef bundan sonra Orduevini teşrif ederek büyük salonda komutan ve subaylarla çay içmişlerdir. Halk sevinç içindedir. Şehir baştan başa donanmıştır. Sovyet Rusyanın Milletler Cemiyetinden ihracına karar verildi Yunanistan, Yugoslavya, Gin ve Finlândiya konseyin bu kararında müstenkif kaldılar Cenevre 14 — Milletler Cemiyeti asamblesi bu sabah toplanmıştır. Sov- yet Rusyatın Milletler Cemiyetinden çıkarılması hakkında hususi komite- nin hazırladığı karar sureti kabul edi- Jerek konseye verilmesi kararlaştırı!- mıştır, Bundan sonra bütçe tedkik edi- erek, geçen seneye nisbetle yüzde 33 noksanile kabul edilmiştir. Asaniblede 40 devletten sekizi, yani İsveç, Norveç, Danimarka, Estonya, Letonya, Lituanya, Çin ve İsviçre müs- tenkif kalmıştır. Konseyin kararı Cenevre 14 (A.A.) — Milletler Ce- miyeti konseyi saat 17 de 107 nel iç- tima devresini akdetmiştir. Reis, yeni âzalare hoş geldiniz de- dikten sonra, konsey, asamble tara- fından kabul edilen karar suretine it- tıla hasıl etmiştir. Konsey, Finlândiyaya karşı yapılan Sovyet taarruzunu takbih eden ve bu suretle Sovyetler Birliğinin kendi ken- dini Milletler Cemiyeti haricinde bi- (Devamı 5 inci sahijede) Karelinin şimalinde harp devam ediyor Sovyetlerin Finlândiya hattını yarmak teşebbüsü akim kaldı. Karelide de bir taarruz için hazırlanıyorlar Helsinki 14 (AA) Sovyetlerin, Mukavemeti denizden kırmağa te şebbüs ettikleri şimal cephesi kapısı olan Sallanım Finlândiyallar tara fından geri alındığı haber verilmek- te fakat bu haber teyid olunmamak- tadır. Eğer bu haber teeyyüd ederse Finlândiyalılar büyük bir mukabil taarruz muva'fakiyeti kazanmış ola- caklardır. Finlândiya k külliyesi Salla- dan çekilmek mecburiyetinde kaldı. ğı zaman geride kalan kayaklı keşif | kolları şayanı tekdir bir sebatla har- be devam ediyorlardı. Sovyetlerin "ilk hedefi Finlândiya umumi karargâhından geçen Kemi- jaeria demiryoludur. Vipuri 14 (A.A) — Beş günden. beri Sovyet kuvvetleri Kareli berza- hı şimalindeki Taipole mınakasında- ki Finlândiya hattını yarmağa boş yere çalışmakladır. Rusların, bu mın- takada 30 bin askeri ve en az 10 ba- taryası bulunduu tahmin edilmekte- dir. Sovyetlerin gayretleri şimdiye kadar semeresiz kalmıştır, Helsinki 14 (A.A) Külliyetii Sovyel ihtiyat kıtaalı, Leningraddan şimal hududuna kadar tahşid edil. miş olup, Finlândiyada genis bir ta- arruza geçmek üzere emir beklemek- tedirler. (Devamı 5 imei sahifede) Şimal denizi üstünde bir tayyare muharebesi Londra 14 (A.A.) — Bu akşam amirallığın son 24 saat zarfındaki ha- va harekâtı hakkındaki, raporunda mühim İngiliz hava kuvvetlerinin Şimal denizi üzerinde uçuşlar yaptığı ve Heligoland körfezinde Alman tay- yarelerile vukubulan şiddetli muharebede dört Alman tayyaresinin ve üç İngiliz tayyaresinin düştüğü ve diğer bütün İngiliz tayyarelerinin üslerine döndüğü bildirilmektedir, Almanyanın ayda harp masrafı 4 milyar mark Brüksel 15 — Salâhiyettar bir Alman recülü, Almanyanın ayda harp mâs- rafı 4 milyar marka baliğ olduğunu beyan etmişti Helsinkide ingiliz general konsolosluğu Londra 15 — Hariciye nezaretinin tebliğine göre Helsinkideki İngiliz gene- Tal konsolosluğu Boriye zakledilmiştir. mhurun seyahati isveç hükümeti Finlândi-. yaya mali yardımda bulunacakmış Yeni Kabine Finlândiyada sukutu hayale sebeb oldu Stekholm 14 — Yeni İsveç Baş- vekili Hansen radyo ile verdiği bir nutukta, bir kovalisyon kabinesi teşkilinin, halihazır zaruretlerine te- kabül ettiğini söylemiş ve ezcümle demiştir ki: «Finlândiyaya ber türlü tezâhü- rattan daha faydalı mali bir yardım- da bulunmak istiyoruz. Bazı tedbir- ler almağa mecbur oluşumuz, kendi vaziyetimizi tayin hususunda, kendi- mizin en fasla selâhiyettar olmamız. dandır» Helsinki 14 (A A) — İsveç hükü. metinin beyanalı, burada derin bir ha“ yal sukutu ile karşılanmıştır. “Burada ehemmiyetle işaret edildiğine göre İsveç hükümetinin aldığı vaziyet ile Finlândiyaya hararetle müzaheret etmekte ölan İsveç efkârrumumiyesi arasında dikkate şayan bir tezad var- ârr. Finlândiya gazeteleri, B. Sandlerin istifasına teessüf etmekte ve müsta- fa İsveç kabinesinin şimdiki kabine- nin çekingen hattı hareketi İle mu- kayese etmektedirler. Sıhhiye Vekili Malatyaya gidiyor Elâzığ 14 (A.A) — Sıhbat ve İçti- mai Muavenet Vekili Hulüsi Alataş dün buraya gelmiş ve umumi müfet- tişliği, vilâyeti, tüm komutanlığını ve Belediyeyi ziyaretten sonra sıhhat ve iskân işlerini tedkik ve teftişe başla- mıştır. Dr. Hulüsi Alataş bugün de hastaneleri ve sıhhi müessesatı teftiş ettikten sonra Malatyaya hareket ey- Yiyecektir. Polonya nezdindeki büyük elçimiz Anzers'e hareket etti Polonya hükümeti nezdindeki bü- yük elçimiz B. Cemal Hüsnü Taray Fransada Anzers şehrinde bulunan Polonya hükümeti nezdinde Türki- yeyi temsil etmek üzcre dün akşamki ekspresle şehrimizden hareket et- miştir. Romanyada selüloz fabrikasında iştial Hastaneye 200 den fazla yaralı nakledildi, enkaz altından 80 ölü çıkarıldı Bükreş 14 (A.A) — İçinde bir in. flâk vukum gelmiş olan sellüloz fab. rikasının tekellüs etmiş olan enkazı içinden şimdiye kadar seksen amele- nin nâşı çıkarılmıştır. İki teknik di- rektörün ailesi efradı da bu İnfilâk neticesinde telef olmuştur. Bu sabah saat yedide mıntaka has- tanesine iki yüzden fazla yaralı ve zehirli gaz boğmuş kimse nakledil. miştir, Bükreş 14 (AA) — Zarnesti'deki klor havuzu iştialinin kurbanları, şimdilik 50 ölü, 200 yaralı ve birkaç kayıp olarak tes. bit edilmektedir. Kaza, hakiki bir felâket şeklini almıştır, İki direktör ve işçilerin bir- çoğu, tıkanarak ölmüşlerdir. Zehirli gazlar etrafa yayılmış ve işçi ailelerini boğmuş- tur. Gazlar yayılmağa devam ederek garın etrafını almak ve İstasyonda beklemeke olan bir treninin yolcularını ancak tahliye etmeğe vakit bulunmuştur. Fakat tren sefi ve istasyon şefi vazifelerinin kurbanı Gin- rak ölmüşlerdir. Maskelerle mücehhez olan itfaiye efradı, kaza mahalline yetişemiş- lerse de, rüzgârın, öldürücü dumar taba- kasını dağıtmasını beklemekten başka bir şey yapamamışlardır. Uzak Şarkta bir Sovyet vapuru battı Tokyo 14 (A.A.) — Sovyet bandıralı İndigikka vapuru, dün Hokkaido adasının şimal münlehası açığında batmıştır. Gemide bin kâdar yolcu ve bulunuyordu. 300 kişinin ş Fakat, de- nizin dalgalı olması “tahlisiye işini güçleştirdiğinden geri kalanların öl- müş olmasından korkuluyor. , Bir Ingiliz muhribi ile ; bir mayn gemisi battı Şimal denizinde bir Alman kruvazörü ve bir tahtelbahir torpillendi Londra 14 — Duches İngiliz torpi- do mubhribi bir zırhlı ile çarpışarak | batmıştır. Zırblıya birşey olmamıştır. Batan gemiden 1 zabit 22 neler kur- tanlmıştır. Geminin mürettebatı, zabit ve nefer 145 kişi idi, Duches 932 de inşa edilmiş 1375 tonluk bir gemi idi. Londra 14 (A.A) — İngiliz Wi. am Hallet mayn gemisi bir torpile çarparak batmışlir, Gemi mürette- batından ancak bir kişi kurtulmuş- tur. Bir Alman tahtelbahiri ve bir kruvazör torpillendi Londra 14 (A.A.) — Amirallık da- resi, Bremen'in görmüş olduğu sâyni tahtelbahirin Şimal denizinde düş- manın bir tahtelbahirini ve bir kru- | vazörünü torpillemiş olduğunu bil dirmektedir. Norveç kara sularında bir İngiliz vapuru torpillendi İLondra 14 (AA) — Bahriye Neza- reti tarafından bu sabah aşağıdaki tebliğ neşredilmiştir: 13 Kânunuev- velde Deptford ismindeki İngiliz va- puru Norveç kara sularında Sundü Stad'ın bir çeyrek mil batı şimalin- de bir Alman denizaltısı tarafından torpillenmiştir. Bu vakz İleson günler zarfında Norveç bitaraflığı üç defa ihlâl edil. miş bulunmaktadır. Batan iki bitaraf vapur Kopenhag 14 (A.A) — Goteborg- dan İngiltereye gitmekte olan ve mü- rettebalından yalnız birisi dört gün tokholm 14 (A.A.) — Goteborg Handelstinâning gazetesinin Berlin muhabiri, Alman ordusunda, Hitler aleyhlarlığının gitgide şiddetlendiği- ni söyliyerek diyor ki: Generaller, son dakikada, mareşal Göringin kendilerine müzaheret ede- ceğini ümid etmektedirler. General- ler Göringe, Baltıkın Rusyaya terki siyasetine kati surette aleyhtar oldu- ğu için ümid bağlamaktadırlar. Gene- raller, Hitlerin askeri meziyetlerini pek de takdir etmemekte, bilhassa denizde kadıktan sonra bir İngiliz gemisi tarafından kurtarılıp müte baki on yedi tayfası telef olmuş olan Magnus adındaki Danimarka bayra- ğını bâmil vapurun Şimal denizinde bir mayne çarparak batması Dani- markada büyük bir heyecan tevlid ei» miştir, Algol adındaki bir İsveç gemisi de Palsterbo yakınında bir Almar nine çarparak batmış ve sekiz ibaret olan mürettebatı boğulmuştur. | Şimal denizinde bir tayyare muharebesi Londra 14 (AA) Nezâreti, iki İngiliz tayyaresinin dün Şimal denizinde Dronler sisteminde iki büyük Alman tayyaresine taarruz etmiş olduklarını bildirmektedir. Dro- nier tayyareleri, bulutlar içinde ke bolmadan evvel İngiliz tayyarelerinin mitralyöz ateşlerinin tesiriyle hasara uğramıştır. Meçhul 4 tayyare Tanca üzerinde uçtu Tanca 14 (A.A.) Uç motörlü ve tabilyeti meçhul dört tayyare, Tanca Üzerinden uçmuştur. Bu tayyarelerin Cebelüttarıkta kırk dakikalık bir slerte sebebiyet vermiş olan tayyare- ler olduğu tahmin edilmektedir. Heligoland üzerinde uçuşlar Tondra 14 (A.A.) — Haber verildi- ğine göre, İngiliz tayyareleri mütesd- dit defalar Heligolanda taarruz et- mektedirler. Almanların bu müstah- kem adası Alman filosuna ve tayyâ- relerine üs vazifesi görmektedir. Hava işleri Alman ordusunda Hitler aleyhdarlığı şiddetleniyor Generaller; takib edilen siyasete şiddetle aleyhdar bulunuyorlar takip ve teşebbüs fikrinden miyetini beğenmemektedirler, ğer taraftan bu gazete, Gestapo tatassutlarmın, general von Fritsch'in, maneviyatını tamamen Ssarstığını ve yese kapılarak kendi arzusile ölümü aramasını intaç ettiğini söylemekte- dir, Generalin dostları, müteveffanın kendilerine verdiği bir konferans metnini, sözde vasiyetname şeklinde etrafa yaymaktadırlar, Von Fritseh, bu nutukta, orduyu, rejimi devirme- ğe teşvik etmektedir. mahru- İngiliz başvekilinin beyanatı “Finlândiyaya elimizden gelen her türlü yardımı yapmakla Londra 4 (AA) — B. Cham- berlain, bu sabah Avam Kamarasın- da Finlândiya meselesi hakkında be- yanatta bulunarak ezcümle şöyle de- miştir. «Finlândiya'lılar, memleket- lerini bu kahraman milletten bekle- hilen şecaat ve azim ile müdafaa et- mektedirler. Pinlândiya ordusunun düşmanına çok faik olduğu aşikâr- dır» Başvekil, alkışlar arasında, Şu & Jeri ilâve etmiştir: «Sovyet hükümetinin Finlere ve Finlândiya'ya karşı tecavüzü, bütün dünyanın vicdanına karşı bir taar- Tuzdur. İki gayri müsavi kuvvet ara- sındaki bu cidalin sonu ne olacağını şimdiden keşf ve tahmin etmek müm- mükellefiz, diyor kün değildir. Alman hükümeti, açık- ça mütaamrızın tarafını iltizam etmiş« tir. Hattâ Finlândiya davasına mü- zaheret etmekte olan İskandinavya memleketleri aleyhinde yapmakta ol« duğu propaganda ile mütaarrıza yar« dım etmektedir, Tahrip kuvvetlerinin bu son kur- banına elimizden gelen her türlü yardımı yapmakla mükellefiz, Alman taarruzuna karşı mukavemetimizde bütün gayretlerimizi teksif etmek ve fenalığı kökünden söküp atmağa ça- Uuşmak suretiledir ki, Avrupa millet- lerini kendilerini beklemekte olan akibetlen okurtarabileceğimizi ümid edebiliriz.»