19 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

19 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

e Sovyetler 11 sınıfı silâh altına almışlar Sene 22 — No. 7601 — Fiati her yerde 5 kuruş — RR SALI 19 Kânunuevvel 1939 Mevimin en kibar, en neşeli gecesi Kızılay kışlık balosu 23 Birincikinun cumartesi akşamı Yokatliyan salonlarında verilecektir, Bilet için Beyoğlu Kızılay cemiyetine müracaat, Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür; 20497 - Almanların yeni bir kayıbı Bir İngiliz tahtelbahiri bir Alman kruvazörünü batırdı Son 15 gün içinde Almanlar 3 harp gemisi kaybettiler Takibe uğrıyan bir Alman vapurunun şimal Atlasında kendi kendini batırdığı hak- kındaki haber teeyyüd etti i Yi üne © Batırılan Köln kruyazörü Londra 18 — Almanların Graf von Spe zırhlısından sonra yeni ve ağır bir kayıba uğradıkları haber alınmış- tır. Şimal denizinde bulunan Ursula İngiliz tahtelbahiri kumandanından İ bir Alman kruvazörüne tesadüf ettiği” ve attığı torpille bu kruvâzörü batır- dığı bildirilmektedir, Köln, allı tor. pito muhribinin himayesinde gider- alman bir raporda birinci kânunun.| ken batırılmıştır. on dördüncü perşembe günü Elbe Çok şiddetli bir hava muharebesi oldu İngilizler 12 Alman tayyaresi düşür- düler. 7 tayyareleri üslerine dönmedi Londra 18 (A.A.) — Amirallık teb. liğ ediyor: “İngiliz hava kuvvetlerine mensup -bir bombardıman müfrezesi bugün Heligoland körfezi üzerinde, denizde göreceği her Alman gemisin& taarruz etmek hedefile bir keşif uçu- şü yapmıştır, Hiç bir harp gemisine tesadüf edilmemiş ise de mühim - Al- man harp tayyare kuvvetlerile bir riuharebe olmuştur. Almanların 12 tayyaresi düşürülmüştür. Bizim tay- yarelerimizden yedisi üslerine dön- tayyareleri Şimal denizinde İngiliz ve bitaral ticaret ve balıkçı gemileri- ne karşı müteaddid taarruz yapmış- lardır, Almanlar 13 balıçı gemisine hücum ederek Serenitz, Nevcoise, Peral, Eve- lina ve Sedgolovu batırmışlardır. Bunların mürettebalının o büyük bir kısmı kurtarılmıştır. Alman tayyare- leri bundan başka diğer bazı gemile- ri mitfalyöz aleşine tutmuşlarsa da hasar yapamamışlar ve yalnız bir kaç Kişiyi yaralamışlardır. memiştir, e e Wrây gemisi teknesinde bir delik Alman tayyarelerinin Şimal:| olduğu halde şark sahillerine römor. denizinde bir akını körle çekilmiştir. Londra 18 (A.A) — Amirallığın ve Hava nezaretinin bildirdiğine göre, dün öğleden evvel ve sonra Alman Graf von Spee kendi kendini nasıl batırdı? (Yazısı 5 inci sahifede) İngiliz tayyarelerinin . görünmesi üzerine Almanlar muharebeyi kabul etmeksizin kaçmışlardır. nehri mansabında Köln sisteminde! Köln Alman donanmasının yeni | ve güzel gemilerinden biridir. Hacmi 6000 ton, sürati saatte 32 mildir. 928 senesinde - yapılmıştır. Mürettebatı 5711 kişidir, Silâhları 9 adet 15 lik, 6 adet ağır, 8 adet de hafif hava dafi topu ve 2-torpil kovanından mürek- (Devamı 5 inci sahifede) Maarif Vekili Cenup vilâyetlerine tedkik seyahatine çıktı Ankara 18 (Telefonla) — Maarif Vekili B, Tasan - Âli Yücel, cenup vilâyetlerine tetkik seyahatine çık- mıştır. B, Hasan - Âli Yücel bu seya- halinde Hataya da uğrayacaktır. mikkitiler: ilikli mmm simi kini) Taksimin çamuru Hususi inşaatta nakledilen toprağın yerlere dökülmemesine - itina ettirili. yor. Eminönü meydanında da tahta sedle pisliğin önüne geçildi. Taksim meydanının çamur deryasına da bir tedbirle mâni olmak kabil değil mi- dir? İktisad diyagramları sergisi mahi- yetindeki tahta perdeyi Abidenin de- ğil de inşaatın etrafına çekmek belki de bir taşla iki kuş vurmak olurdu. İhtimal bunun şimdiden sonra da tat- biki mümkündür. Bir tedkik edilse... HAFTANIN MİZAHI CEMAL NADİR'in eserlerile yarınki sayımızda Son dakika Sovyetlerin büyük bir , taarruzu tardedildi Kareli berzahındaki bu taarruzda 26 tank tahrip edildi, Finlândiya taarruzu devam ediyor Helsinki 19 — Dün gece neşredilen Finlândiya tebliğidir: Ruslar şiddetli bir topçu ateşinden sonra düzünelerle tankın himayesinde Kareli berzahında bir taarruza teşebbüs etmişlerdir. Taarruz tamamen tard, 26 tank tahrip edik mişlir. Sovyetler Tripale nehri boyunda iki defa asker toplıyarak hücuma te- şebbüs etmişlerdir. Finlândiya topçuları bu tahşidatı dağıtmış ve 5 tank tah- rip etmiştir, Lâdoga gölünün şimalinde Rus taarruzları tardedilmiştir. Aglojaervi gölü. nün şimalinde Finlândiya taurruzu devam ediyor. Petsâmo cephesinde yeni bi? şey yoktur, Londra radyosunun bir haberi Ladoga gölünün şimalin- de Sovyet kıtaatı parti komiserini öldürmüş Leningrad ve Moskovada hükümet fevkalâde tedbirler alıyormuş Londra 18 — Estonya tarikile Stok- | larını, rejimi devirmek, Gepeu zin. holmden gelen haberlere göre, Lado- | cirlerini kırmak, harbe nihayet ver- ga gölünün şimalinde Sovyet asker. | mek ve Rus generallerini cezalandır. leri başlarındaki parti komiserini öl- İ mak için kulluanmağa davet etmiştir. | | r ve Finlere teslim olmuş- Finlândiyadaki o muvaffakiyetsizli- ğin, Sovyet hükümetine, “cepheye, hakikaten talimli 200,000 asker gön- dermek fikrini verdiği söyleniyor. Zi- ra, Rus esirleri, üç aydan fazla talim görmediklerini söylüyorar, Gepeu, Finlândiya (o muvaffakiyetsizliğinin, bir ihanet veya sabotaj neticesi olup olmadığını tetkik edecektir. Bir tahkik heyeti gönderiliyor | Tondra 19 — Stokholmdan bildiril. diğine göre Sovyet Milli Müdafaa ko- miseri mareşal Voroşilef Finlândiya- da harp eden Sovyet kıtaatı nezdine bir tahkik heyeti göndermiştir. Heyet orada asker arasındaki bir hadiseyi tahkik edecektir. Sovyetler 11 sınıfı silâh altına almışlar Stokholm 18 (A.A.) — Alton Bladt gazetesinin Finlândiyadaki muhabiri sarsılmışlır, Birçok Finlândiya tay. | ne beyanatta bulunan bir Rus esiri- yareleri, Rus saflarına beyannameler | nin bildirdiğine göre Sovyetler on bir atarak, Kırılordu askerlerini, silâh. | sınıfı silâh altına almışlardır. mi em BM AK lardır. Leningredda ve Moskovada sivil halk arasında hükümet aleyhinde cöreyan baş göstermiştir, Hükümet fevkalâde tedbirler almaktadır. Bazı evler polis tarafından muhafaza eği- liyor. Bazı evlerdeki radyolar da mü- sadere edilmiştir. Bu haberler henüz teeyyüd etme- miştir, Sovyetler Birliği cepheye 200 bin asker daha gönderecekmiş Stokholm 18 (A.A) — Havas ajan- sı bildiriyor: İsveç gazeteleri, Lenin- gradda büyük bir heyecan hüküm sürmekte olduğunu müttefikan söy- lemektedirler, Halk, matbuatın sü- kütuna rağmen, Finlândiyadaki mu- vaffkiyelsizliği idrak etmektedir. | Sovyet cephesinde maneviyat da çok 174 İM