18 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

18 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

, i d i İngiliz tayyareleri Alman mayn dökücü tayyare üslerini bombaladı AKŞAM Söne 22 — No, en — Fiati her yerde 5 kuruş Cep zırhlısı Hitlerin emrile havaya uçuruldu PAZARTESİ 18 Kânunüevret 1939 Zabit ve neferler infilâktan evvel filikalarla gemiden ayrıldılar Alman zırhlısının son saatleri nasıl geçti? Ingiliz ve Fransız gemileri, uzaktan infilâkı seyrettiler Bu sabahki radyolar, Graf Von Spee zırhlısının mürettebatı taralın- dan Montevideo açıklarında ne suret- le batırıldığı hakkında şu tafsilâtı vermişlerdir: Londra 18 — Alman Von Spee zarlılısı Mentevldeodan açılmazdan evvel tayfalarından 700 kişiyi, Uru- guay limanında bulunan Fakama nâ- mıhdaki Alman ticaret vapuruna nakletmişti, Von Spee'nin, Berlinden aldığı emir üzerine liman açıkların. da batırılaçağı dün akşam Monteyi- deo radyosu tarafından ilân ödilmiş- ti. Sahillerde Alman Cep zırhlısının on saatlerini uzaktan temaşa etmek için binlerce halk toplanmıştı, Von Spee'nin son dakikaları saati saatine Şöyle tesbit edilmiştir. Saat 20,39 — Von Spee sancak ci- heli demirini taramağa başladı. 20,56 — Alman zırhlısı, iskele ci- heli demirini taradı. 21,05 — Zırhlının demirlerini ta rüjası ameliyesi bitti, 2107 — Von Spee yâvaş yavaş ma- nevraya büşladı. 21.35 — Gemi, demirleme yerinden ayrıldı, 2150 — Gemi, liman medhalinden çıktı ve nehrin mansabına doğru iler- lemeğe başladı. 2155 — Von Spee zırhlısı, Buenos Ayrese gitmek ister gibi görünen bir istikamette ilerliyor. 22 — Von Spee, açık deniz istika- metine dümen kırdı. 22,15 — Alman Cep zırhlısı artık görünmüyor. Grandi ve arka direk- lerinde Alman bayrağı dalgalanarak cenuba doğru gidiyor, fakat henüz kara sularından ayrılmamıştır. 22,30 — Graf Spce durdu, denize altı büyük filika indirdi. 22,32 — Cep zırhlısı, denize indirdi- ği altı şalupa tarafından takip edile- rek cenuba doğru gidiyor. 23 — Gemi infilik etti, batmağa başladı. Amiral Von Spee, sahilden beş mil uzakta durarak demir atmıştır. Ge- Montevideo açıklarmda bekliyen gemilerden Barham mide kalmış tayfalar ve zabitler zırk- Jınım “su kesimindeki delikleri açtık. tan sonra denize indirilen filikalara ve şalupalara binmişler ve süratle Von Spee'nin yanından ayrılmışlardır. O sırada Alman zırhlısının o içinde müthiş bir infilâk olmuş ve bunu di- ger imfilâklar takip etmiştir. Von Spee, bir demir yığını halinde yana- rak, batmağa (başlamıştır. Sabaha karşı saat üçte Cep zırhlısı hâlâ yanı yordu, Uruguay kara suları haricinde Al- man Cep zırhlısını batırmak için bek- Jiyen İngilizlerin Kenown, Barham zırhlılarile Ark Royal tayyare gemisi ve Fransızların Dünkerk dritnotu Von Spee'üin bu âkibetine seyirci kal- mışlardır. Von Spee'den infilâktan biraz ev- vel ayrılmış olan kumandan ile za- bitler ve tayfalar bir Arjantin harp gemisi tarafından alınarak Buenos | Ayrese götürülmektedir. Alman Cep zırhlısımı denize çıkarmış olan zabitler ve mürettebat kâmilen kurtarılmıştır. Alman tebliği Tondra 18 — Berlinde Cep zırhlısı hakkında arka arkaya üç tebliğ neş- redilmiştir. Birinci ve ikinci tebliğ- de Cep zırhlısınm faik kuvvetlerle çarpıştığı ve vazifesini yaptığı, tami- rat için kendisine yetecek bir müh- Tet verilmediği beyan edilmekte, son Pravda'nın bir makalesi Moskova 17 (A.A.) — Pravda gaze- tesi, Cenevre kararı hakkında bir makale yazmıştır. Makalenin ifadesi hâkaretâmiz, mevzuu ayni gazetenin evvelce de ele aldığı mevzudur. Ma- kale, Cenevre içtimainın lüzumunu tamamile İnkâr etmektedir. Zira, Pravda gazetesine göre, halli icab eden bir Finlândiya meselesi yoktur. < Rusya, bu meseleyi esasen halletmiş- tir. Finlândiya halk hükümetile kar- Şılıklı yardım paktı imzalamıştır ve Kızılordu, Kussinen halk ordusu ile, yalnız, milletin düşmanlarına ve Mannerheim zümresine karşı müca- dele etmektedir. Pravdanın makalesi, emperyalist devletleri, Milletler Cemiyetini kendi emirlerine âmade bir âlet haline ge- tirmiş olmakla ittiham etmektedir. tebliğde de Hitlerin başkumandan si- fatile Cep zırhlısı kumandanına ge miyi batırmak emrini verdiği kayde- dilmekteğdir. Cep zrhlısı kumandanı gemisile Büenos Ayresten ayrılmazdan evvel mahalli makamata gönderdiği mek- tupta, gördüğü “hüsnü inuameleden dolayı teşekkür elmis, fakat tamirat için istediği müddetin tahdid edilme. sini protesto etmiştir. Montevideo Vi (A.A.) — Başvekâ- let, Alman zırhlısının Montevideo'da (Devami 8 inci sahifede) B. Numan Menemencioğlu Parise gitti Londra 1 4— Burada bulunan Tür- kiye Hariciye Vekâleti umumi kâtibi | B. Numan Menemencioğlu tayyare ile | dün Parise gitmiştir. —————— — —— ————— mikka itler: amm Evlerimizde ekseriya içme için Ha- midiye suyu kullanılıyor. Fakat taşıyan. sakaların temizliğe riayet etmekten ne uzak vaziyette bulunduğu tetkik edilmiş midir? Hastalıkların nakline bu hal elbette milessir oluyor. Çeşme başlarında azıcık emek sar- Jetmek suretile şu taşıma işini biraz hale yola sokmak mümkündür, Sa. İ kalara berber ve seyyar şerbetçilerin intizamin: ve temizliğini vermek gilç iş olmasa gerek, ... Bugünkü nüshamızda belediyenin bu işi tanzim edeceğine dair bir ha- ber çıkıyor. Geçenlerde de bundan bahsedilmişti. Sürüncemede kalma- wp biran evvel tahakkuk ettirilme. sini dileriz, Pravda gazetesi Cenevre içtimaını lüzumsuz buluyor ve hücum ediyor Telefon: Başmiuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare; 20681 — Müdür; 20497 Reisicüm hur Sıvastan Ankaraya hareket etti Sıvasta Cer atelyesini gezdi, şerefine verilen ziyafette hazır bulundu Reisicümhur Erzurum hattında en çetin imtihanlarını muvaffakiyetle veren şimendifer mühendislerimizi takdir ve tebrik ettiler Sıvas 7 (A.A.) — Relsieümhur is- met İnönünü hâmil bulunan hususi tren saat 23 te şehrimizden Ankaraya müteveccihen hareket etmiştir . Swas 17 (A.A.) — Mini Şetimiz dün akşam şehrimize teşriflerinde İstas- yonda askeri ve mülki erkân İle bü- tün memurlar ve on binlerce halk tarafından coşkun ve candan teza- hürlerle karşılanmıştır, Varol, yaşa, sağol Mili avazelerile kendilerine karşı gelen sevgi ve saygılarını : gösterin halka Mini Şefimiz: «Nasılsınız 8. vaslılar. diye iltifatta bulunmuşlar. dır, Sivaslılar Mill Şefe candan sevgi Şefimiz içten | ve bağlılıklarını duyurmak fırsatını bir daha buldukları için sonsuz 80 vinç içindedirler, Şehir başlan başa bayraklar ve taklarla süslenmiş bu- Tunuyor, Cümhurreisimizin . ikametlerine tahsis edilmiş olan vali konağı önün- de halkın sevgi tezahüratı gece geç vakte kadar devam etmiştir. Reisicümhur Cer atelyesini gezdi Sıvas 17 (A.A) — Dün geceyi Val” konağında geçiren Reisicümbur İs. met İnönü bu sabah erkenden nezd- lerine vilâyet ve Belediye erkânını (Devamı 8 inci sahifede) Ziraat Vekili radyoda bir konuşma yaptı “Dünyanın bu karışık bu karışık ve buhranlı devrinde iaşe ve iptidai maddeler bakımından tamamile endişesiz, çok emin ve kuvvetli bir vaziyetteyiz,, Ankara 17 — Tasarruf ve yerli | bir mukayese yapmış, buğdaydan baş mallar haftası münasebetile Ziraat Vekili B. Muhlis Erkmen bu akşam radyoda bir hitabede bulunarak ulu- sal ekonomimizde ziraatin yeri, yâp- tığı ve yapacağı tesirlere temas et- miştir, Bu konuşmada ziraatin ulu- sal ekonomimizin baş ve ana kaynağı olduğunu söyliyen Vekili, 15 yıl eyvel ile bugünkü zirast vaziyeti arasında byarak bütün mahsullerimizin kemi- yet itibarile çok fazlalaştığını, ekilen arazinin mütemadiyen genişlemekte olduğunu, mütekamil ziraat usulü nün memlekette yayıldığını, mütead. did harblerin harap ettiği bağ ve bah- çelerin canlandığını izah etmiştir. (Devamı 10 uncu sahifedej, Finler her tarafta Rus taarruzlarını tardettiler Finlerin zayiatı pek az, acele silâh ve mühim. mat gönderilirse Finlândiya kurtulabilecek Londra 17 — Finlândiyddan gelen haberlere göre çok şimaldeki cephe müstesnâ olmak üzere Finler her ta- rafta Rusları tardetinişlerdir. Mer- kezde iki Rus fırkası yolunu kaybet- miş ve Finler tarafından muhasara edilmiştir. Bunlar Ağır zayiat ver- mişlerdir. Karelide Ruslar büyük za- yiata uğramışlardır. En şimaldeki harekâta gelince, Rus- lar burada Salmijaezvi'de bulunuyor- lar, henüz buradan ileri gidememiş- lerdir, “Herkesin maksudı bir amma rivayet muhtelifi, İngiliz sefirinin beyanati Londra 17 (AA) — Bir kaç gün için İngiltereye dönmüş olan İngilte- renin Helsinki elçisi B. Henry Maç Grady Bell, Finlândiya zayialının hakikaten pek az olduğunu söylemiş. tir, Finlerin şimdiye kadar 2 bin za. yiat verinelerine mukabil, Ruslar en az 25 bin zayiat vermişlerdir. Çok çabuk bombardıman ve muharebe tayyaresi ile mühimmat yetiştirildiği (Devamı 8 inci sahifede)