17 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

17 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Alman - Fransız müfrezeleri arasında göğüs göğüse çarpışmalar oldu KŞAM KAVAKLIDERE ŞARABI Ermis bakkaliye mağazası ile Ankara Pazarında bulunur. —.— Sene 22 — No. 7599 — - Fiati her yerde 5 kuruş PAZAR 17 Kânunuevvel 1939 Telefon: DAR 20565 — Yazı e 20765 — İdare; 20681 — Müdür: 20497. a Ruslar Karelide topçu ateşile taarruza geçtiler İngiltereden harp malzemesi yüklenen) Dün g vapurlar Finlândiyaya hareket etti Sovyet kıtalarının iki cephede yaptıkları hücumlar püskürtüldü, bir Sovyet muhribi batırıldı Helsinki 16 (A A.) — resmi tebliği: Karada, düşman, Kareli berzalunımn mütgaddit noktalarında kesif bir top- çu ateşi ve tank himayesinde taarruza! geçmiştir. Punnusjoki cephesinde, mühacim- ler her tarafta püskürtülmüştür. Şark hududunda düşman geniş mikyasta hazırlıklardan sonra Lol- | male ile Ladoga gölü arasındaki mın- lakada taarruza geçmiş ise de 5 tank vesair harp malzemesi birakarak ke- za püskürtülmüştür. | Tolvajâervide kıtaatımız. ilerleme- | Finlândiya İngiliz ve Fransız zırhlıları Cep zırhlısını bekliyorlar Alman zırhlısına ğe ve düşman malzemesi iğtinamına devam etmiş ve gece elimize 15 adet orta lank geçmiştir. Suonisahmide kıtaatımız dört gün süren şiddetli bir çarpışmadan sonra Suomisahmi kilisesinden hududa gi- den yolu kesmeğe muvaffak olmuş- tur. Kıtaatımız Suomisahmi kasa- basını geri aldığı gibi düşman kuv- vetlerinin bir kısmını Kiantajarvi gö- lünün garbine püskürtmüştür. Diğer kısımlarda vaziyette hiç bir | değişiklik yoktur, Deniz kumandanlığı tebliğinde er- Gümle deniyor ki: limanı terk için verilen mühlet bu gece yarısı bitiyor kerk namındaki Fransız dritnotu, Ala Londra 16 — 26.500 tonluk Dün- man cep sırhlısı Von Spee'yi Monte- video önünde bekliyen İngiliz Narp gemilerine'iltihak etmiştir. İngilte- renin Renowndntnotu ile Arc Royal büyük tayyare gemisi de Montevideo- nun önüne varmışlardır. Montevideo- dan gelen Haberlere göre, Von Spee tamiratını ikmal etmiş olup, anbean harekete hazır bir vaziyettedir, Zırhlı, mahrukat almağa başlamıştır, l Alman gazetesinin gülünç İngiliz bahriye mahafiline göre, Von Spec zırhlısının âkıbeti teayyün et- miştir. Gemi limandan dışarı çıkarsa, tivarda bekliyen İngiliz ve Fransız harp gehileri tarafından batırılacak, kendisine verilen "72 saatlik son müh- Jetiri biteceği pazar günü akşamı saât 23,30 da âyrılmadığı takdirde, silâh- ları alınatak ve mürettebatı enterne edilerek harbin #onuna kadar Momte- videoda muattal kalacaktır. Alman (Devamı 5 inci sahifede) ve uydurma bir haberi ingiliz ve Fransızlarla müştereken Sovyetlere karşı 980 bin kişilik bir ordu kuruyormuşuz! Moskova 16 (A.A.) — D. N. B. ajansı bildiriyor; Essen'de çıkan National Zeitung güzetesinin Moskovadan öğrendiğine göre, Moskovada neşredilen ye Sovyet Rusya radyosile de verilen bir haberde, Türk tunın, Türkiyede Fransız kumandası altında, Sovyetler İttihadına karşı « İngiliz - Fransız pak- bir ordu teşkiline dair gizli bir maddeyi ihtiva ettiği bildirilmektedir. Bu ordu 408 bin Fransız, 80 bin İngiliz ve 500 bin Türk askerinden mürekkep ola- caktır, ANADOLU AJANSININ NOTU; Bu Kont Ciano haber tamamen tasni edilmiştir. nun nutku Italya, hiçbir teşebbüste bulunmayacak Tuna ve Balkanlarda bir blok teşkiline lüzüm görmüyor. Çünkü, Türkiye de dahil olmak üzere bütün Tuna ve Balkan devletlerile münasebetleri dostanedir ve bütün muhafazasını bu devletler sulhün istiyorlar (Yansı 5 inci sahifemizde) Orbo adalarında ve Ago &ıra ada- larında cereyan eden bir müsademe esnasında sahil bataryalarımızın ate- şi Gorky tipi bir Sovyet muhribini ehemmiyetli süretie hasara uğratımış- tır. Son dakikada alınan haberlere göre bu muhrip bötmıştır. Oslo 18 (A. A.) — Rusların Salmi- jaerri mıntakasında Botni körfezi istikametinde yaptıkları ilk taarruz- lâr, kuvvetli müdafaa hatlarına da- yanan Finlândiyalılar tarafından tevs İ kil edilmişe benziyor. . (Devamı 5 inci sahifede) Reisicümhur Sivasta Divrikte demir*madenlerini ziyaret etti | Erzincan 16 (A.A.) — Reisicümhur İsmet İnönü dün saat 13 de Erzinca- na müvasilat etmiştir. Şehir baştan Aşağı bayraklarla ve taklarla süslen- miştir, Milli Şef hükümet konağı, or- İ du müfettişliği, Halkevi ve biediyeyi ziyaretten sonra yaya olarak halkın Sönsüz tezahürleri arasında Erzincan | çarşısını gezmiş, birçok dükkânlara | uğriyarak Errincanın iktisadi hayatı ile alâkadar olmuş, yeni yapılmakta olan hâli gezmiştir. Saat 18 de Ordu- evinde şerellerine verilen danslı çaya gitmiştir. Erzincan halkı büyük sevinç içindedir. Erzincan 16 (A.A.) — Röksicümhpir İsmet İnönüyü hamil bulunan hususi tren Erzincandan saat $ de Sivasa mü- teveccihen hareket etmiştir. Kemah 16 (A.A.) — Reisicümhur İsmet İnönü, saat 930da hususi trenlerile Kemaha teşrif etmişler ve istasyonda bulunmuş olan ve içten tezahüratta bulunan halka iltifat et- tikten sonra Sıvasa müteveccihen yollarına devam buyurmuşlardır. Sivas 16 (A.A) — Reisicimhur İs- met İnönü bu akşam saat 21 de Sİ- vasa muvasalat buyurmuşlardır. Divrikte tedkikler Divrik 16 (A.4.) Reisicümhur İsmet İnönü saat iü çeyrek geçe (Devamı 2 nci sahifede) mama Dik ikm ile: ama Paris radyosunda gürpe Paris radyosu bize cemile olsun diye 31 metre üzerinden neşriyat yas Diyor. Fakat maalesef sözler Türkiye de işitilmemektedir. 4! metreden Pranıszcayı iyi dinliyoruz; Türkçenin de bu mevce üzerinden yapılması pek muvafıktır. Okumuyan gazeteci! Ulus reftkimizde T. İ, rümuzile çı. kan bir yazıya bu sütunda cevap ver- miştik: Bir muharririn ille resmi soyadını kullanmak mscburiyelinde olmadığını yazmıştık. T. İ., cepabımız st okumadığını itiraf ediyor; başkala. rından işitmiş; fakat gene cevap veri» yor mu? Tabiatile dedikierimizi nazarı ittba- ra almamış; ezbere söylüyor... Bir gepeteri ge onmrl, çok. | KE Son dakika Rusların büyük bir iaarruzu tardedildi ece neşredilen tebliğ Mühim topçu hazırlığından sonra yapılan taarruz neticesiz kaldı Helsinki 17 — Dün gere neşredilen Finlândiya tebliğidir: Kareli berzahım- da Papale nehri boyunda Ruslar mühim topçu hazırlığından sonra büyük kuvvetlerle taarruz etmişlerdir. Piyadenin önünde 50 tank gidiyordu. Bu taarruz, Ruslara büyük zayint verdirilerek tardedilmiştir. 14 tank tahrip edilmiş, 4 tank teslim olmuştur. Ladoga gölünün şimalinde Rusların taarruzları tardedildi. İaik düşman kuvvetleri karşısında Salmijaervi havalisine çekildik. En şimalde Rus kıtaaı Talvajaervi havalisinde iki gündenberi muhasara altındadır. Harp devam ediyor. Sahli bataryaları Rus gemilerinin taarruzunu tardettiler. Bir Rus sahil muhafızı batırıldı. vi Melsinki 17 — Son günlerdeki muharebelerin neticeleri ve Finlerin mu- vaffakıyetleri inemlel her tarafında büyük bir memnuniyet uyandırmış- tır. Ruslar büyük zâyiata uğramışlardır. Harbin iptidasındanberi 140 Rus tankı tahrip edilmiştir. Dünkü muharebelerde yüzlerce Rus askeri ölmüştür. : : İİ Bir Sovyet tayyaresi düşürüldü Helsinki VI — Sovyet tayyareleri Helsinkiye taarruz etmek istemişler- dir. Tayyare dati topları derhal ateş açmışlar ve bir Sovyet tayyaresini düşürmüşlerdir. Komodor Harvord kontramiral oldu 3 kruvazörün kumandanına nişanlar verildi Londra 17 — İngiltere kralı, Ekseter, Ajax ve Achil kruvazörlerinin faik bir düşmana karşı kazandıkları muvâffakıyetten dolayı üç gemiye kumanda eden komodor Harvord ile üç gemi kumandanına muhtelif nişanlar vermiştir. Ko- modor Harvörd kontramirallığa tert" etmiştir. Ingiliz Başvekili cephede Paris 17 — İngiliz Başvekili dün İngilizlerin bulunduğu cephe kısmını ziyarete devam etmi Muhtelif İngiliz askerleri bu münasebetle bir ge- id resmi yapmışlardır. Başvekil İngiliz tayyare karargâhlarından birini de ziyaret etmiştir. Burada ilk düşürülen Alman tayyaresinin haç işareti ve bu tayyârenin bir mitralyöz fişek şeridi Bağvekile takdim edilmiştir. Şimalde çok Romanya - Almanya ticaret müza- keresi dün imza edilemedi Bükreş 17 — Bütün tahminler hilâfına olarak dün Almanya ile hiç bir protokol imza edilmemiştir. Dün Alman heyeti reisi Clodius'un avdetinden sonra yapılan görüşmeden yeni güçlükler çıktığı beyan ediliyor. Alman ma- hafili bu güçlüklerin gelecek hafta içinde halledileceğini ümid ediyor. Estonya başkumandanının beyanatı Tallin VT — Moskovadan dönen Estonya ordusu başkumandanı mar& şal Laydoner radyoda bir nuluk söyliyerek demiştir ki: «Sovyet hükümeti bizden harbe iştirak hakkında hiçbir şey istememiştir. Estonyanım barp haricinde kalacağını ümid ediyoruz.» — Sabahın sekizinde çıktı, akşam oldu, hâlâ gelmedi!... — Merak elme kızım, belki Yeni postaneye havale gişesine uğramıştır!...