17 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakika Kont Gianonun nutkunun akisleri Almanya, Rusya ile imza ettiği vesika hakkında malâmat vermemiştir Roma 17 — Roma siyasi mahafili Kont Ciano'nun nutkunu ehemmiyetle karşılamıştır. Bu mahalilde deniliyor ki: «İtalya, Almanya ile çelik paktı im- za ettiği zaman harbi düşünmüyordu. Hiç olmazsa üç sene için sulli istiyordu. Çünkü Habeş ve İspanyol harplerinde harap olan malzemesini ikmal etmek Mâzımdı. Almanyanın Rusya ile anlaşmasına gelince, İtalya iki hükümetin Mmünasebatının dostane bir şekil aldığından haberdar edilmekle beraber imza edilecek vesika bildirilmemişti » Paris 17 — Kont Ciano'nufi nutku hakkında burada mütalâa beyan edil miyor. tiği Bü nutkün vekaylin inkişafı İtalyan noktai nazarına göre izah et- iyleniyor. Fransız siyasi mahaflline göre Fransa harbe lekaddüm eden vakâyi hakkındaki düşüncelerini yakında bir sarı kitap halinde neşredecektir. B. Numan Menemencioğlunun Londra radyosunda hitabesi Hariciye umumi kâtibi, İngilterede Türk dostluğuna verilen büyük kıymeti vatandaşlara anlattı Londrada bulunan Harieiye Vekâ- Jeti umumi kâtibi OB. Numan Mene- mencioğlu, dün akşam Londra radyo- su vasılasile vatandaşlara kısa bir hitabede bulunmuş ve ezcümle de miştir ki: «Aziz yuddaşlarım! Londra râdyo- #unda türkçe neşriyatı idâre eden Britische Corporation benden size bir kaç kelime söylememi Tica etti. Bu daveti memnuniyet ve tehalükle Kabul ediyorum, Maksadım, sizin ne- feslerinizi duymaktır, Bu uzak yerler- İden aziz memleketim ile konuşurken Almanlarla bu büyük millet ve memleketin Türk milletine karşı beslediği derin muhab- beti, yüksek takdiri ifade etmek iste- rim, İngiliz devlet adamları ve bütün İngiliz milleti, Türk milletinin ahdı. na, sözüne sadık ne büyük bir millet olduğunu tamamile anlamışlardır. Türk - İngiliz dostluğuna burada verilen büyük değer ve kıymet vatan- daşlarım arasında da ayni inikâslarla duyuluyordur, Vâlandaş uzek, sizin sıcak nefeslerinizden cüda bulundu- ğum bu dakikada size yaptığım bu hitabı, kalbimin en sıcak köşesinden gelen derin bir hasretle ifade ederim.» Fransızlar göğüs göğüse çarpıştılar Ingiliz Başvekili garp cephesinde teftişlerde bulundu Paris 16 (A.A.) — 16 kânunuevvel akşam tebliği: Düşman saat 6,15 de Meselle'in parkındaki poslalanmıslan birine karşı taarruz etmiştir. Bir bölük müf- , topçu ve torpil endahtlarile ha- garlık yapıldıktan sonra harekete geç- miştir. Bu hareketi topçu ve ağır Mmitralyözlerin himayesinde yapmış- İir. Taarruza uğnyan posta Şiddetle | Mukavemet etmiş ve göğüs göğüse bir çarpışmadan sonra düşman ağır zayiatla tardolunmuştur “ Bir mikdar silâh ve mühimmat bırakmıştır. Düşmanın esir almaya muvaffak olduğu iki askerimiz tevkif ateşimiz- istifade ederek hatlarımıza ilti- etmiştir. ç Londra 16 (A.A) — Reüter ajan- #ının ordular nezdindeki muhabiri 'B. Chamberlainin cepheyi ziyareti Mmünasebetile, İngiliz (o Başvekilinin giyah esvabı lâbis bulunduğunu ve Pu seyahatte şemsiyesini beraber al- Mmadığını haber vermektedir. Londra 16 — Başvekli B, Chamber- Batan vapurlar 1 İsveç, 3 Norveç, 4 İngiliz vapurunun battığı bildiriliyor Londra 16 — İngilterenin şimal sahillerinde 3 Norveç gemisi torpile çarparak batmıştır. Bundan başka 1 İsveç, 4 İngiliz vapuru batmıştır. Bir İngiliz şilebi karaya oturdu Dün gece limanımızdan Köstenceye git mek üzere Karadenize çıkmakta Ol isminde bir İnellik şilebi Kavak- Büyük Liman denilen yerde karaya urmuştur. Vapur, kendini batarımda mi du muvaffak olamamığtır. gün, bir tahlisiye gemisi giderek Herne 'yi iin maskel maskelenmiş bir otomobile bine rek umumi karargâha gitmiş, orada öğle yemeğini general Gort ve erkânı harbiye reisile birlikte yemiştir. Erkâ- nı harbiye arâsında, Glucester dükü İle iki de Fransız prefesi bulunmak. tadır. Yemekten sonra, bir hava mareşalı, umumi karargâha gelerek Başvekille birlikte hava umumi karargâhina gitmiştir. Orada, İngiltere hava kuv- vetlerinin plânları ve tertibatı hak- kında Başvekile izahat verilmiştir. B. Chamberlain, bundan sonra bir üssü ziyaret. ederek tayyârecilerin ikamet ettikleri yerleri görmüştür. Başvekil, kısa süren teftiş ziyareti esnasında bir kasabadan geçmiş ve ahali kendisini lanıdığından heye canla alkışlamıştır. B. Chamberlâin ahaliyi selâmlıyarak alkışlara muka- bele etmiştir. İngiliz Beşvekili ortalık kararırken otomobille umumi karargâha dön müş ve akşam yemeğini orada lord Gort ve erkânı harbiyesile yemiştir, Parçalanmış sandal Karaköy köprüsü açılırken bir sandal enkazı görüldü Bu sabah; Karaköy köprüsü açılmakta iken bu açılma işine nezaret eden liman memurları; köprü gözü altında parçalana- rak batmış bir sandala raslamışlardır, Li- man idaresi, hadiseden zabıtayı haberdar etmiş, parçalanmış sandalın enkazı sahile çekilmiştir. Bu vaka dolayısile dün gece her hangi bir sandaletinin polise başvurarak böyle bir kazaya uğramış olduğunu söylememiş bu- lunması hadiseye esrarlı bir mahiyet ver- mektedir. Bir müzademe neticesi battığı muhak- kak görülen bü sandalın içinde bulunan bir veya birkaç kişinin âkibetinden endi- şe edilmektedir. zabıta, tâ, bagt işin ieyü- “sünü mevdana kovana! | artırıldı” | iBenzin ve gazyağı fiatlerinde değişiklik yoktur Ankara 16 (AA) — Ticaret Vekâletin- den tebliğ edilmiştir: Petrol ve mlştakları flatlerinin her ta- rafta yükselmekte olmasına ve Romanya piyasasında ise fintler azim bir nisbet da- hilinde ve muntazaman tezayüd ettiği halde son molerin hamulelerinin ancak mezkör memleketten getirtilebilmiş bu- anmasına binaen moterin flatlerinin art- tarılması zarureti hasıl olmuş ve aşağıda yazlı azami fiatler 15 ilkkânun 1086 tari- hinden itibaren tatbik mevkiine konmuş- tur. 1 — İstanbul, İzmir ve İskenderinda depo flatleri dökmede kilo başına $ ku- ruş ve çift büyük tenekede 370,20 kuruş olarak tesbit dilmiştir. Binaenaleyh, ber yerdeki cari fiatlere: Dökmede kilo başı- na: 246 kuruş, çift tenekede: 7380 ku- ruş ilâve edilmiştir. ? — Benzin ve gazyağı fiatlerinde de- tişiklik yoktur. Sıhhiye Vekilinin teftişleri İsparta 16 — Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekili doktor Hulüsi Ala- taş buraya gelmiş, sıhhi müesssesatı teftiş etmiştir. Vekil Adana trenile şehrimizden eb Teahhüdlerine sadık bir millet: Finlândiya Finlândiya hükümeti taksit borcunu kara gününde de verdi Vaşingten 16 (AA) -- Finlândiya hü- kümetinin taksit borcunu ihtiva eden çe- kin B. Procepe tarafından B. Morgen- thaw'a teveti çok hazin bir şkilde olmuş- tur, Çehresinde vekar ve hüzün okunan Fin Jândiya diplomalı, Amerika Maliye Nazı- Tma demiştir ki: «Bü tediyeri bir sıkıntı, felâket ve taar- Tuz devresinde yapıyoruz. Finjândiya mi- leti kendi hayatı ve hakikat, adalet ve demokrasi davası uğrunda çarpışıyor. Bir- leşik Amerikada ve dünyanın bütün diğer memleketlerinde hürriyele ve demokrasi- ye inananların bize yardım edeceklerine #imadımız vardır. B Mergenthsu, verdiği cevapta, İyi günlerde olduğu gibi kama günlerde de teahhütlerine sadık kalmaktan asla geri durmıyan memleketi tebrik arzusunu İfa- de emişr, Macar - Sovyet hudu- danda bir hadise Macar askeri meçhul asker- lerin taarruzuna uğradı Budapeşte 16 (A.A.) — Macar ajan- $i bildiriyor: Macar - Sovyet hududu- na 4 kilometre mesafede Toronya na- üyesi civarında bulunan 16 askerden mürekkep hudud muhafız bölüğü, per- şembe sabahı, meçhul şahıslar tara- fından taarruza uğramıştır. Galip bir ihtimale göre, mütearızlar çok zaman 6vvel Rusyaya kaçmış olup şimdi Rüs arazisinden Macaristana girmek İste- yen bir takım şahıslardır. Macar resmi makamalı tahkikata başlarıştır. Taarruzun vukuu esna- sında hava karlı ve sisli olduğundan, dağlarda istikamet tayini güçleşiyor- du. Macar hudut nöbetçisi, bu meçhul şahısların yaklaştığım görünce diğer muhafızlara işaret verdiğinden müte- arrızlar dağılmişlar ve gözden kaybol. muşlardır. Macarlardan yaralanan ve ölen yoktur. B. Avni Doğan hakkındaki haber doğru değil Ankara 16 (A.A) — Dahiliye Ve- kâleti müsteşarı Nazif Erkinin başka bir memuriyete nakledilerek yerine Kastamonu velisi Avni Doğanın ge- tirileceğine dair İkdam gazetesinde intişar etmiş olan haberin asılsız ol- duğunu kayde Anadolu ajansı me- gundur. Tramvay kamyona çarptı Vatman Ömerin idaresindeki 213 nu- maralı Ortaköy - Aksaray tramvayı dün saat on bire doğru Çarşıkapıya gelmekte iken dar sahada Belediyenin bir çöp kam- yonunu çarpmış ve kamyon sürüklenerek, Karabetin kalacı dükkânına çarpmış, ha- sara uğratmıştır. O sırada dükkünda bü- Iunan Viramış isminde bir kadın da hafif surette yarslandığından polis tarafından TASARRUF HAFTASI Gümrük ve İnhisarlar Vekili teşkilâtların faaliyetini anlattı “İktisadi varlık, bir milletin istinad edeceği en büyük kuvvettir. Çalışalım, tasarruf edelim ve yerli malı kullanalım,, Gümrük ve İnhisarlar Vekili B. Raif Karadeniz dün akşam radyoda tasarruf ve yerli mallar haftası mü- nasebetile bir nutuk söylemiştir. İk- tisadi varlığın bir milletin istinad edeceği en büyük kuvvet olduğunu Söyliyen B, Raif Karadeniz, Cümhu- riyet hükümetinin bunu en önde ge- len bir plân olarak nazari dikkate aldığını kaydetmiş “ve milli sanayiin teessüsünü, demiryolları - inşasını, zirai mahsvllerin ıslah ve ârttırılma- sım), bir gok mali müesseğeler kurul- masını misal olarak zikrettikten son- ra — Maksadımı iyice Hade etmiş ol- mak İçin sizlere, devlet teşekküllerin. den sadece bir ikisini ve tercihan ba- şında bulunduğum teşekkillerin hiz- metlerini kısaca tebarüz ettireceğim. Demiş, evvelâ gümrük teşkilâtını anlatmıştır. Evvelce, gümrük resminin sadece hazineye para toplamak için konul- muş bir vergi telâkki edildiğini işaret eden Gümrük ve İnhisarlar Vekili de- miştir ki: — Bugünkü gümrük teşkilâtı ise vatanı hariçten vukubulacak silâhlı tecavüzlere karşı hududlarda bekliyen bir ordu gibi yurdun servetini ve İkti- sadi varlığını bekliyen ve koruyan ikinci bir ordu halini aldı, 'B. Ralf Karadeniz, inhisarlar teş- kilâtının de milli tasarruf ve iktisadi hizmetlerinin az olmadığını söyliye- rek, bu idarenin çalışma mevzuları arasında bulunan milli mahsulleri. mizin en değerlisi tütünü ele almış ve İnhisarlar idaresinin Türk tütününü memleketimiz için iktisadi bir imi yaz haline koyduğunu kaydetmiştir. İnhisarlar Vekili, bu mahsul sayesin- de 15,000 e yakın işçinin fabrikalar. da, muhtelif müessese ve atelyelerde çalıştıklarını söyledikten sonra yerli mal mevzuuna temas etmiş ve de- miştir ki; — Yerli mâl kullanılması sayesin- de yurdda kurulan sınai müessesele- rimizin istihsalâtı, memleketin bir yık hık sınai maddeler istihlâk miktarının üçte Ikisinden fazlasını yurd içinde temin edecek dereceyi bulmuştur. 15 sene süren çalışmalardan sonra elde edilen neticenin çok büyük ve birbirini tamamlıyan bütün uğraşma ve gayretlerin milli servetin birikme. sine, çoğalmasına âmil olduğunu söy- Yiyen B. Raif Karadeniz nutkunu şöy- Je bitirmiştir: —Sizlere hitap eden bütün sesler gibi benim de dileğim şu olacaktır: Çalışalım, tasarruf edelim ve her za- man yerli malı kullanalım. Mersinde sergi Mersin 16 (A.A) — Tasarruf ve ari- tırma haftası münasebetile burada açılan yerli mallar sergisi büyük bir alâka uyandırmıştır. Sergiye mili? fabrikalarımızdan bir çokları iştirâk etmişlerdir. Finlândiya sulh teklif etti, cevab bekliyor . .. v » . Fin Hariciye Nazırı diyor ki ; «Şayed maksadınız Çarlık hudutlarını yeniden kurmaksa Finlândiyalıl. sonuna kadar harbedecektir.» Helsinki 16 (A.A) — Hariciye Na- iri B. 'Tanner, dün akşam radyo ile, önce Finlândiya, sonra İsveç Jisanile, doğrudan doğruya Molotofa hitap ederek demiştir ki; «Kavgamuızı , muslihane bitirmek üzere müzakerata girmeğe âmade mi- siniz? Finlândiya buna hazırdır, Sİ- gin de lütfen radyo ile cevap verme- nizi rica ederim. Bundan henüz bir kaç hafta evvel B. Paasikivi ile be- nim, sizinle ve Stalinle karuşmakta olduğumuzu hatırlayınız. Siz bizden bir erazi terkini istiyardunuz. Haklı bir talep olmamasına rağmen, size ge- niş müsaadekârlıklarda bulunmağa âmade idik. Anlaşmadan müzakerat tâlik edildi. Siz Birleşik Ameri- kanın tavassut teklifini ve İsveçin tekliflerini redettiniz (o Muhasema- tın durdurulması için Milletler Ce- miyeti “tarafından yapılan teklifleri dinlememek için bütün kapıları ka- padınız. Fakat size radyo İle hitab et- mek imkânı elimizdedir. Hâdiseler, Rusyanın çok geniş projeleri olduğu fikrini uyandırıyor. Çarlık hudutları- ni tekrar tesis için bütün Finlândiya- yı zaptetmek arzusunda görünüyor. sunuz. Eğer maksadınız böyle işe emin olunuz ki Finlândiya hayatta bir tek Finlândiyah kalıncaya kadar kendi- ni müdafaa edecektir. Finlândiya milleti, ne istiklâlini, ne hürriyetini kaybetmeğe asla razı olmıyacaktir ve ecnebi oboyunduru- ğunu kabul etmiyecektir.» Reisicümhur Sıvasta (Baştarajı 1 inci sahifede) Divriğe muvâsalât etmişler ve büyük sevinç ve samimi tezâhüratla - karşi- lanmışlardır. Milli Şefimiz, Divrik istasyonunda çıkan demir çeyherinin İstasyonda vagonlâra yükletilmesine dair etraflı malümat aldıktan sonra trenlerine binerek yirmi dakika ötede bulu- nan Curek istasyonuna varmışlar ve otomobillerle istasyondan 750 metre yükseklikteki Demirtepe ocağına git- mişlerdir. Demirtepede demir madeninin ne suvetle topraktan çıkarıldığı ve Curek istasyonuna nasil taşındığı müdenin ve işletilmesinin yakın zamandaki seyrü inkişafı, yapılmakta olan 250 kişilik lokantalı amele evi hakkında köndilerine verilen izahat dinlemiş- ler ve bir çok sualler sorarak memle- ketimizin sınai inkişafında rol aypa» yacak olan bu kıymetli demir made- nl ile yakından alâkâdar olmuşlar- dır, Reisicümhurumuz . Demirtepe ci- varındaki işletme sahasında bir vaüd- det yayan gezdiklen sonra Curek is- tasyonuna avdet etmişler ve orada yapılmakta olan 100 Kişilik Jokanta- nın amele evi ve merurin evleri, meke tep, hastane hakkında malümet al mışlardır. Milli Şefimiz, sani 16.30 da Sivasa doğru yollarına devam etmişlerdir. İspartada hafif zelzele İsparta 16 (A.A.) — Dün gece saat 3,30 da şehrimizde hafif bir yer sar. sıntısı hissedilmiştir. 4