18 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

18 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Amerikadaki Alman nazilerin şefi Kund'un, uğrunda cemiyet kasasın- dan birçok para çaldığı mis Kamp ZE Air RESİMLER in m vinlândiya piyadeleri bir 2 eme mana eme Yanıre 7 ye n umumi “harp te çok i kullanılmış bir silâhtir i O zaman muhtelif devletler denizlere 300 bin imayn atmışlardı. Bir milyon kâsür ton hacmin- degemi bu maynlere çarparak batmıştı Son günlerde Şimal denisinde mu- | herip ve bitaraf birçok vapurlar mayn- lere çarparak batmıştır. Bu hal bütün dünyanın nazarı dikkatini maynler Üzerine çekmiştir. & Pariste çıkan 'Temps gazetesi bu münasebetle yaz. dığı bir makalede diyor ki: Mayn, 1914 . 1918 harbi esnasında çok kullanılmış olan silâhlardan biri- dir, Dört sene süren Umumi harp 68- nasında İngiliz Bahriyesi tarafından 129,000, Amerika flosu tarafından 56,000, Almanya ve o zaman müttefiği olan Osmanlı imparatorluğu tarafın- dan 46,000 ve Rusya tarafından da 50,000, yani ceman 300,000 mayn kul- lanılmiştır. Muhtelif milletere alt bir milyon küsur hacimde gemi, bu mayn- lere kurban gitmiştir. Almanlar, pek zayıf vasıtalarla har- be başlamışlardı. Evvelemirde Jade, Elbe körfezlerile Kiel Umaninın med. belini ve Heligoland koyunu mayn. lerle kapamışlardı. Harbin ilk ali ay zarfında İngiltereye karşı on defa mayn dökülmüş ve bu teşebbüslerden yedisi muvaffak olarak bin mayn ser- Pilmişti. O zaman Aüdacius büyük İngiliz saflı harp gemislle yepyeni küçük Amphlon kruvazörü, D . 5 tahtelba. hiri ve otuz kadar mayn tarayıcısile ticaret vapuru, Alman maynlerine çarparak batmışlardı. (Haftalarca müddet İngilterenin şark sahillerinde seyrüsefer durmuştu. Çünkü bu mayn- leri tarıyacak kâfi vasıtalar yoktu. Fakat Alman amirallığı, 1915 senesi başında deniz üstü gemiler vasıtasile yapimekta olan mayn harbinden vaz- geçmişti. Königin - Luise, Albatros, Nautilus, Berin, Stralsun, Kolberg, Meteor ve Möwe gemilerinin döktükleri torpil. ler, dağınık bir şekilde Şimali Skoç- ya ile Şimali İrlandadan Calais'ye kadar tarlalar vücude getiriyordu. Bu seferlerin en cüretlileri Meteor ge misinin Moray Firthin ağına ve Mö- İ we'nin 1916 kânunusanisinde Scapa - Flow'un garbine torpil dökmeleri ol- i muştur. Buson teşebbüs yedinci Eduard İngiliz hattı harp gemisiin | batmasına sebebiyet vermiştir. İ 1916 senesinin sonundan 1918 sene- | sinin başlangıcına kadar Wolf namın- daki Alman korsan gemisi, tercihen mâyni silâh olarak kullanmıştır. Wolf korsan gemisi cenubi Afrika, Hindis- tan, Avustralya, Yeni Zeland seyrü- sefer yolları üzerine 485 mayn dökmüş ve 18 darbe İle 74,000 tonluk düşman gemisi batırmıştır, 1915 senesi yazından itibaren Al manlar, mayn harbini denizaltlilarla yapmağa başlamışlar, bu maksadia U-E markasını taşıyan küçük deniz- altılar yapmışlardır. Bu denizaltılar bidayette 12, sonradan da 18 mâyn ta- şıyorlardı. Bu maynler, sonradan U-C.G markalı maynlerle değiştirilmiş- tir. Bu maynlerin derinlik ayar maki- nesine deniz suyu dokunmuyordu. Al- manlar, mayn dökmek için 95 deniz- Alti kullanmışlardır. Bunlardan 82 8 batmıştır. U-E markalı maynirin denizlere ser- pilmesi U-71, U-80, U-117 ve U-124 gibi daha büyük denizaltlarına tevdi edilmiştir. Denizaltılarla mayn harbi bidayette Flandres sahillerinden başlıyarak İn- gilterenin cenubuşarki sahillerine tev- cih edilmiştir. Denizaltıları “faaliyet sahaları genişledikçe tahribatların? da bütün Avrupa şimali Afrika sularına ve hattâ Amerikanın şark sahillerine kadar genişletmişlerdir. Bunların en mühim kurbanları Mal tada batan Russel zırhlısı, Avlonya ci- İtalyan hattı harp ge! önünde batan Pereszvat önünde Kleber Fransız Tü; Neryork . açıkları a. San-Diego arhlı kruvazörü olmuştur. Tahminlere göre Alman denizallı ge varında batan - Regina - Margherita | mileri İngilis sularında 1300 ide lake! 13,000 mayn dökmüşlerdir. Bi- naenaleyh bugünkü Almanyanın da geçen harpte kendisi için en ekonomik ve en verimli bir harp vasıtası olan mayn harbine baş vurması hayrete şayan görülmemelidir. Mâynlerin yeniden kapattığı şimal denizi bilrasia mayn dökülmeğe sen derece müğaittir. Zira şimal denizi pek derin değildir. Uzun zamanlar, dı dökmek için 200 metre, azami derin- Uk telâkki edilmiştir. Meyni denizin dibindeki demirine bağlıyan zincir, ne ME sİg- çok uzun ve ne de çok kısa oln dır, Çok derinlerde daldırma nazikleşir, akıntılar artar, bu h © maynin müesseriyetini azaltır. Her- kesce malâmdur ki, muharip devlet- ler, kendi kara sularına ve açık deniz- Jere birçok maynler dökmüşlerdir. İn- giliz bahriyesi bu tedbirleri Alman sey- rüseferini menetmek ve Grimsby ile Sunderland arasında kendi seferini temin etmek istemiştir. Diğer taraftan Almanya Goögger - Bankin şerler kurduğu geniş bir mayn barajı Üe müttefikin donanmalarının Helig- dand koyuna yaklaşma menetste mek istemiştir. 1914 harbinde elde edilen tec ler gösteriyor ki, bu mayn bara düşman sahillerinin pek yakın! tesis etmemek lâzımdır. Zira di bunlar arasından kolaylıkla yeri açıyor, ve maynleri, kendi lanmak üfere tarayıp topluyor. Maynleti düşman tarayıcı gemileri- nin faaliyet sahası haricinde ve nik bir şekilde dökmek datia faidelidir. Zira bu hal, düşman tarama gemle rinin faaliyetini müşkül! rr, Maamafih şimal denizi dökülen maynleri tutmağa pek müsald değil dir. Mayn kablosunun kısalığı sağlam bir surette demirlemelerine maniğir, Pek derinliğe dalmamış maynler, del gaların tesirile zincirlerinden kovmak ta ve bilhassa Hollanda sahillerinde Ka- raya düşmektedir. 1907 tarihli Lâhey muahedesi şincirinden koptuğ man maynleri tehlikesiz bir hale sokan bir Alet ile mücehhez olmalarını emreder. Almanlar, bu mecburiyete riayet etmi. yorlar, Alman maynleri kuvvetlidir ve 200 kiloluk inflâk maddelerini muh- tevidir. 1914 senesinde İngiliz bahri- yesi, Alman mayn modelinin esas sıflarını kabul etmişti. Son günlerde batan vapuri cirlerinden kopmuş maynlere ça suretile değil( fakat Alman tahteibi hirleri tarafın seyrüsefer güzerâhla- rına maksadı .mahısusla dökülmüş maynler yüzünden battıkları .anlaşık maktadır, Bursa liselerinden yetişenle- rin toplantısı Bursa kıs - Buram erkek liselerinden ye- genler osmiyeli, dün Eminönü Halkevin- de yülık toplantısını yapmış, yen! idare ve teftiş heyetlerini seçmiştir. Kongre #e- münda Ösimal Nadir, Mustafa Şenerden, Nihai Betil, Hasan Bozkurt, Şekibe Seyar, Lütfi Erzi, Baha Akşit idare heyetine, Me- Hih Odman, Ali Üner, Muraffer Eke teftiş heyetine seçilmişlerdir. Ordu malülleri birliği Ordu malülleri birtiği menfantire Vak ve Belediye relsi doktor Lütfi Kırdar hi- mayesi altında 26 birincikânun akşamı mat 31 de Pranmz tiyatrosunda bir müra- mere verilecektir. Müsümere Behir bando- sunun çalacağı istiklâl marşile başlıyacık- tar. Bunu konservatuvar o profesörlerinin konseri ve Şehir üyütros artisilerinin «Aman Hanım Biraz Süm komedisi takip edecektir. Kömedide Behzad, Hamm, Vasfi Riza, Muammer, Bodla ve öalre rol almış- lardır. ii yazçlc Dolmabahçe caddesi Ayaspaşa le Dolmabahçe ari büyük caddenin inşası ikmal edi! Belediye, bü cadde Üzerindeki çirkimiki de kaldırmağı kurar vermiştir. Bu mak- satla Belediye reis muavini B. LGt/, dün yol üzerinde tedkikat » 3 pbesinin rengi yol sını ve yine bu cadde Üze- bulünan kayaların sarmaşıklarin örtülmesini / tesbit etmiştir. Bele husurta icab eden tedbirleri alacı