18 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

18 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Sahife 8 Finler her tarafta Rus taarruzlarını tardettiler (Baştarafı 1 inci sahifede) takdirde Finler uzun müddet muka- vemet edebileceklerdir. Mareşal Mannerheim'in ve hükü metin orduya ittmadları temdır ve acele silâh gönderildiği takdirde Pin- Mndiyanın kurtarılabileceğini bildi». mektedirler, Londra 17 (A.A.) — Baki İngiliz eik- gilerinden olup 1918 senesinde Fin- Mndiyada İngilterenin mümessili &- fatile İngiltere namına Finlândiya- nın istiklâlini tanımış olan B. Henry Beli, dün dün Helsinki'den buraya gelmiş ve Finlândiyanın kurtarılması matlup ise mümkün olduğu kadar süratle bu memlekete silâh ve levazım göndermek süretile yardım edilmesi Mzım olduğunu söylemiştir. İngiltere, Finlândiyaya kredi açacak Londra 17 (A.A.) — Tondranın si- yasi mahafilinde İngilterenin PFin- lândiya tarafından İngiltereden mü- him miktarda silâh satın almabilme- si için Finlândiyaya büyük bir kredi açmak niyetinde bulunduğundan w rarla bahsedilmektedir. Fin askeri tebliği Helsinki 17 (AA) —D. N. B. ajan- m bildiriyor: 17 kânunneyvel tarihli Kara harekâtı: Kareli berzahında, Ruslar diin müteaddid defalar Taipa- leen nehri üzerinde taarruza geçmiş lerdir. Püskürtülen bu taarruzlar, topçunun kuvvetli yardımı ile takviye ediliyordu. 15 ve 16 kânunuevwvelde, 30 tane zırhlı tank tahrib edilmiştir. Rusların, Suvanto gölünü geçmek Üzere yaptıkları bir teşebbüsü akim bıraktık. Şark hududunda, düşman, Ladoga gölünün en yakın şimal mıntakasın- da taarruzlarına devam etmektedir. Bu taarrurlar püskürtülmüştür. Leo- mola civarında üç düşman taburunu İmha ettik. Kıtaatımız, Talvajaerviye doğru ilerlemektedir. Bütün gün, Aglajervi muıntakasında şiddetli mu- harebeler cereyan etmiştir. Ladoga gölü üzerinde, bir hatacya, dün, üç düşman tankuw tahrib et miştir. Denizde yalnız sahil muhafız gemileri faaliyet sarfetmişlerdir. Ha- yada, 16 kânunuevvelde, düşman tay. yareleri, bilhassa Peisamoda ve şik mali Laponyada uçuşlar yapmuşlar ve bir kaç bomba almışlardır. Hava kuv- vetlerimiz çok faaliyet göstermiş ve cephe yakınında, zırhlı Rus tank ka- filesini bombardıman etmiştir. Sovyet tebliği Moskova V7 (A.A) — en teb- ği: Rus kıtaları Murmansk ve Ukhta bölgelerinde ilerlemişlerdir. Diğer böl gelerde müsademeler kaydedilmiştir. Havanın muhalefeti sebebile hava fa- aliyeti olmamışlar. Rus zayiatı çok fazla Stokholm 17 (A-A.) — Niga Dagligt Allemanda gazetesinin Finlândiyada- ki muhabiri, Rus ordusundan en as 0,000 askerin öldüğünü, fazla ola- rak, yüz bin askerin Azası donduğunu | haber vermektedir. Toprak donmuş olduğu için binlerle ölüyü gömmek İmkânsızlığı, ilkbaharda, korkunç sal- gın hastalıklar çıkması endişesini | uyandırıyor. Finlândiya askerleri, memleketle. rini istilâ edenlere karşı kin besleme- lerine rağmen, Sovyet ordusu üme- rasının, efradı ölüme sürüklemeleri karşısında nefret duymaktadırlar. Finlândiya şimalinden gelen ha- berlere göre, başkumandanlık Fin lândiya - Sovyet hududunda kâin Tor- nea şehrinin tahliyesi emrini vermiş- tir. Sebebi, Petsamo mıntakasında, adetçe çok aşağı olan Finlândiya kı taatına karşı harb eden Sovyet kıta- larının daha ileriye gitmeleri ihtima- lidir. İsveç, Finlândiya 'şimalinden gelen külliyetli mülteciyi barındırma» ğa hazırlanıyor. Finlândiyada seri hücum kolları Helsinki VT (A.A) — Finlândiya yüksek kumandanlığı, bir çok müs takil müfrezeleri ihtiva eden ve tank» larla mücehhez hususi seri hücum kolları İhdas etmiştir. Bunların vazir | Finlândiyadan rusça mektup İ göndermek yasak Helsinki VT (â. A) — Telgraf ve Uz, Frans, İtalyan, Norveç ve Alman Usanlarile yazılacaktır. Rusçanın lis teye dahil bulunmadığı nazarı dik- kate konulmaktadır. Çift katlı sarf lar kullanılmıyacak ve telgraflarda 30 dan fazla kelime bulunmuyacak- tar. Gizli kodlar menedilmiştir. Hava bombardımanları yapılma ması, Helsinkiye bir miktar mülteci nin avdetini intaç etmiştir. Dahiliye Nazırı ahaliyi mevsimsiz avdetten içtinaba davet etmektedir. Helsinki. de ikamete kati surette mecbur bu- lunmıyanların, tahliye edildikleri nok-' talarda kalmaları lârımgeidiği bild- | rilmiştir. Şimal memleketleri bitaraf- | hıklarını muhafazada israr ediyorlar Kopenhağ 17 (A.A.) — Şimal mem-| leketlerinin Finlândiyaya askeri yar- dımda bulunmaları için bazı Norreş gazeteleri tarafından yapılan müra- caat hakkında, yalnız İsveç, Norveç ve Danimarka hükümetlerinin salâ- hiyeti olduğu ve bu hükümetlerin, | askeri bakımdan bitaraf kabmak hu- | susundaki noktai nazarlarında israr ettikleri teyid olunmaktadır National Tidende garelesi, Dani- markanın bu vaziyeti muhafaza et- mesi, askeri hazırlığının mükemmel olmamasından ileri geldiğini, fakat iktisadi ve maddi yardım meselesi- nin büsbütün başka olduğunu söyle- mektedir. Norveç Kabinsesinde deği- şiklik olacakmış Amsterdam 17 (A.A.) — Norveçte, senebaşı bayramından sonra, daha geniş mikyasta bir milli birlik Kab nesihin teşekkül etmesi bekleniyor. Oslo'dan Esten'de çıkan Nazi organı National Zeitung gazetesine gelen bir habere göre, Hariciye Nezaretinde ve Harbiye Nezaretinde bir değişiklik olacak ve Harbiye Nezareti bir gene- rale tevdi edilecektir. Neuchatel'de sempati tezahüratı yapılacak Bem 17 (A.A.) — Pazartesi günü, İsviçrede © Neuchatel'de, Bern'deki Pinlândiya elçisi B. Holsti'nin hu zurfle bir sempati tezahürü yapıla caktır, Helsinki üniversitesi profesörlerin. den Jan Louis Perrel, taarruza kur- ban Finlândiıyadan bahsedecektir. Fin Cümburreisinin hitabesi Helsinki VW (AA) — l ! söylediği bir nutukta, Finlândiyanın baştan başa son derece memnuniyet duyduğumu ve Cenevrede temali edi. len devletlerin, kendisine yardım için Miihaz edecekleri tedbirleri itlmadia Cümhurreisi demiştir ki: «Bize yardım etmek için yapılacak yegüne şey, mücadeleyi iyi bir netioş- ye eriştirebilmemiz için eizem olan malzemeyi temin etmektir. Müdafaa edilecek bir kültürü ve bir medeniyeti olan bütün devletler bize yardım et mekle onları müdafaa etmiş olacak» lardır.» Sonra Cümhurreisi orduya, şeflere ve askerlere hitaben şöyle demiştir: «Cesaretinizden, fedakârlığınızdan, kahramanlığınızdan dolayı sizlere te şekkür ederim.» Cümhurrelsin zevcesi de bir hitabe- de bulunmuştur. Zagrepte komünistlerle za» bıta arasında müsademe Zagrep 17 (AA) — Bu sabah Split'de cereyan eden komünist te zahürü esnasında zabıta, nümaylşçi lere, dağılmaları emrini vermişse da, ruvelverlerie hücuma maruz kalmış | kalmaktansa, batmasını Graf Spo kendi kendin! batırmak kararını verdi (Baştarafı 1 inci sahifedej bulunması meselesini tedkik etmek. tedir. İngilis elçisi, Hariciye Namm nani ile saat 11 den öğleye kadaş süren bir mülâkat yapmış ve kendi. sine bir vesika tevdi etmiştir. Az son Ta, Guani, Harbiye Nazırı generei Otunpos'u nezdine davet ederek, vesi- kayı ona vermiştir. Alman zırhlısına verilen mühletin temdidine dair ola rak Alman elçisi tarafından yapılan müracaatı, hükümetin tedkik edip ef- mediği kendisinden sorulan Bâşve- kâlet memurlarından biri «Hayız, başka meseleleri tedkik ediyoruz» 08 vabını vermiştir. Zırhlı el'ân Montevideo limanında- dır. Hitlerin emri Londra 11 — gazetesi Nevyorktan alınan malö- mata atfen diyor ki: «Hitler kuman- dan Langsdorfa denize açılmasını ve Montevideo açıklarında muharebeyi kabul etmesini emretmiştir. Rivayete i göre, Hitler, geminin bütün harp müddetince hacli bir şekilde mevkuf tercih ede. ! ceğini bildirmiştir. Sunday Chronlele gazetesi, diğer cep kruvazörü Deufsehlandın Atlas denizinde Graf von Spe'yi korsan olarak istihlâf etmek üzere Kiel'de alelâcele hazırlanmakta olduğunu yazıyor. , Bir rivayete göre de Hitler, İngiliz | lerin galip gelmemesi için, harbe gir- meden geminin batırılması için emir © vermiştir. Harbi seyre hazırlananlar Montevideo VI (A.A.) — Graf von | Bpenin çıkması saati yaklaştıkça cep kruvazörünür kendisini bekliyen İn- giliz gemilerile harbe girişeceği ka- naali de (artıyordu. Alman elçisi * Langmanıt, dostlarına, Graf von Spe- İ nin uskurlarından birindeki hasarın sathi olduğunu söylemiş ve Alman bahriyelilerinin maneviyatınm yük- sek olduğunu ilâve etmiştir. Muhtemel muharebeyi seyretmek için limanı ve civar kıyıları muazzam bir kalabalık doldurmaktadır. Deniz- de binlerce sandal ve havada bir çok taşyareler muharebe yukubulduğu takdirde fotoğraf çekmeğe hazırlanı- yorlar Londrada memnuniyet Londra VI — İngiliz gemilerinin muvaffakiyeti büyük bir memnuni- #ramirallığa terfi ettiği gibi kendisi ne ve diğer kruvazörlerin kuman danlarına nişanlar vermiştir. Parlâmento mahafili İngiliz gemi leri kumandanlarının ocüretinden takdirle bahsediyor. Pazar günü çı kan gazeteler: «Bu harp, maneviya- ın maddi unsura faik olduğunu is bat etmektedir. diyorlar. Alman gemisi kumandanı- mın anlattıkları Buenos - Aires 17 (A.A.) — Amiral Graf von Spe'nin kumandanı Langs- dorf, Uruguay memurlarına muha- rebenin nasl cereyan ettiğini hikâye etmiştir. Kumandan, aynı zamanda üç tw rafla muharebe vaziyetinde kaldığı için geri kaldığımı, İngiliz kruvazör lerinin manevre süratinin kendini müşkül vaziyele sokarak sahile yale. harebe edemez hale konuluncıya ka» dar devam eylediğini söylemiştir. Bundan sonra Ajax sahil ile Graf Spee arasma girerek iki obüsü isabef ettirmeğe muvaffak olmuştur. Bu obüslerden biri topçu kumandası mey» klini tahrip ederek bir çok bahriye. Uyi öldürmüş, diğeri su kesimi altım- daki kompartmana nüfus etmiştir, Kumandan, İngiliz topçusunun bü, yük bir isabetle endahi ettiğini kay» dediyor. Alman gemisinde bir çok Bunday Dispateh Reisicümhur Sıvastan 18 Kânunuevvel 1989 Ankaraya hareket etti (Baştarafı 1 inci sahifede) çağırarak Sivas şehrinin İmar plân hakkında etraflı izahat almışlardır. Bundan sonra otomobille vilâyet konağını, Parti merkezini ziyaret et- mişler ve müteakiben yaya olarak yeni açılmış olan bülvarları, çarşıyı ve kütüphaneyi gezmişlerdir. Halk her yerde Mili Şefimize karşı duy- duğu samimi hisleri ve derin muhab- beti izhar ediyordu. Mili Şefimiz Devlet Demiryolları cer atölyesinde şereflerine verilen yüz kişilik öğle ziyafetinde bulunduktan sonra #on zamanlarda işletmeğe açı lan modern cer atölyesini gezerek memleketimizin bu endüstrileşme hamlesini yakından tetkik etmişler. dir. Şehir, bayrak ve taklarla süslüdür. Hava çok güzeldir. Halk Reisicümhu- Tumuzu görmek için sokakları dol- durmaktadır. Reisicümhurun şimendifer mühendislerimize iltifatı Sıvas 17 (A.A) — Relsicümhur İs met İnönü, Erzurumdan Sıvasa avde. | tinde mühendislerimize karşı duydu. | ğu takdir hislerini inşaat müdürü B. | Sunguya âtideki tarzde ifade huyur- | muşlardır: «Erzurum demiryolu güzergâhını ikmaldeni sonra tedkik elmek bana hakiki bir zevk ve sevinç vermişlir. Memleketimiz, umumi bünyesi iti- | barile arızalıdır. Bizim memlekette | yapılanı şimendifer hatları fen âlemi- | nin dalma dikkalini celbedecek eser ler olmuştur. Geyve - Karaköy par- çaları eskiden takdirle (seyredilirdi. Toros güzergâhı yalnız bizde değil, bütün dünyada seçme fen eserlerin. den sayıldı. .Cümhuriyette açtığımız güzergâh- lar hep biribirinden zor ve biribirin. den kıymetli olmuştur. Samsun - Sr vas hattı mühendislerimiz için iftihar olunacak bir eserdir. Malatya güzer- gâbı bihasen Ergani vâdisi her yerde nadir sayılacak eserlerle doludur. Er- zurum güzergâhı ise çetin olmakta sınai tesislerinin her çeşititen pek a yade bulunmasında diğer bütün hat Jarımızdan üstündür. Sansa boğazının bilhâssa Atma ve Pingen boğazlarının inşaatı, fen kud- retinin ve insan azminin nadir eser- leri olarak temaşa olunmağa değer. Bunları görmek vatandaşlarım için yüksek iftihar vesilesidir. Bunları ted- kik etmek mühendisler için ciddi is tifade mevzuudur. Mühendislik ede- biyatımız bu eserleri bütün dünya Ten âlemine cesaretle tanıtabilir, Er- zurum hattında bütün iş ve muvaf. fakiyet Türklere gittir, Sermayesi, istikşaf, inşaat ve yüksek fenni neza- eti, her nevi inşaat İçin lâzım olan iş- çileri Türkler temin etmiştir. Diyebili. rim ki, şimendifer inşaatında Türk mühendisliği her meseleyi halletmeğe selâhiyet imtihanın; Erzurum hattın- da vermiştir. Her meslek gibi, mühen- dislik te ancak en yüksek eser mey. dana gelirdiklen sonra olgunluk im- tihanını vermiş sayılır. Bu bakımdan şimendifer mühendislerimizi tebrik | ederim. Kendilerine kalbi te tirle rimi bu beyanatla ifade etmek isterim, Mübendisliğin diğer şubelerindeki arkadaşlara da kendi ibtisaslarınn en yüksek eserlerini tahakkuk ottire- rek mühendislik seviyemizi her isti. kamette kemal derecesine yükseli. melerini isterim.» Sivas 17 (A.A) — Relsicümbur iş met İnönü bugiin öğleden sanra ordu evinde tertib edilen danslı çayı şevef- Jendirmişlerdir. Pek neşeli geçön çay, akşam geç vakle kdar devam etmiş. tir. Kayseride intizar Kayseri 17 (A.A;) — Mili Şetimi- zin Kayseriye beşriflerine intizar edi. Miyor. Şehir bu münasebetle baştan başa bayraklarla donanmuş, taklarla süslenmiş bulunuyor. Halk büyük bir iştiyakla Mimi — beklemektedir. Yerli Mallar hattası münasebetle bir müsam3r8 Tasarruf ve Yerli Mallar haftası münasebetile dün Cağaloğlu kız orta mektebinde bir müsamere verilmiştir. Resimde bu müsamereye işlirak eden kızlarımızdan bir grupu bir arada pre «Bu manevre İngiliz kumandanı Harwood tarafından hemen hissedil- miş ve Achilles ile Ajax'ın bindirmek istiyorlarmış gibi Graf Spee üzerine birlikte saldırmaları için emir veril miştir. Pek cüretkârane olan bu ma nevre, İki kruvazörü duman perdesi içinde Graf Von Spee'ye bir mil me- safeye kadar yaklaştırdı ve iki kru- vazör iki taraftan ateşe başladılar. Daha şimalde kalan Exeter dahi za- man zaman ateş ediyordu.» Londra 17 (A.A) — İngiliz ban dıraı Huntsaman vapurunun da Graf Von Spee tarafından batınlan vapurlar arasında olduğu anlaşılmış- tar, Vapurun mürettebatı Von Spee'de bulunmaktadır. Ölü ve yaralı Almanların sayısı Berlin 17 (AA) — DNE ajansı | bildiriyor: Ordu Başkumandanlığına | gelen bir habere göre, Admiral Graf Von Spee zırhlısı mürettebatından 36 kişi, Cenüb Atlasında yapılan deniz muharebesinde vatanı uğrunda ök müştür. Bunlardan başka 6 ağır, 53 hafif yaralı vardır, Rihiyer sikii ihlal meselesi Vaşington VT (A.A) — Bir matbuali toplantısında B. Cordeli Hull, Ameri- ka Cümhuriyetlerinin, Panamadaki Panamerikan konferansı neticesinde tarif edilen emniyet mntakasının ih» Jâlinden dolayı, muharip milletler nes dinde, müşterek bir protestoda bulu- nacaklarını söylemiştir. Panama hü kümeti, Amerika cümhuriyetile mu- harip milletler arasında tavassut va- tesi görecektir. B. Cordeli Hull, Admiral Graf von Spes Montevideo'dan ayrıldıktan son» ra, emniyet mmtakasında yeni mu. harebeler cereyan edecek olursa ht- kümetin nasıl bir vaziyet alacağını izah etmiştir. Çukurovada portakal rekol- tesi iyi Adana (Hususi) — Çukurovada bu yıl portakal rekolte ve kalitesi müstahsilin memnuniyetini celbede- cek derecededir, İhracata başlanmak üzeredir. Mersin, Silifke ve mülhaka- tı hariç Adana ve havalisi rekoltesi. nin 100,000,000 olduğu kuvvetle tah- min edilmektedir.