18 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

e m e YERE AE a j | ile nim Kr e e « kun geleceğini ŞE gag ag EY a YAZ | © giline tekabül etmektedir. 1ö Kânunuevvel 193 Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler Kont Cianonun nutkunun aydınlattığı noktalar Almanya yanlış tahmin üzerine Polonyaya karşı harbe girişti Paris 17 — Siyasi mahafilde beyan edildiğine göre İtelya Hariciye Nazı- mmm mufkundan şu noktalar açıkça anlaşılmaktadır: 1 — İtalya, Almanya ile Çelik paktı #mzaladığı zaman hemen bir harp vü- asla düşünmemişti. Bilâkis üç senelik bir sulh devresine Jüzum göstermişti, Çünkü Habeş ve İspanya harplerinde harap olan mal- zemesini yenilemek mecburiyetinde idi. İtalya Hariciye Nazırı, 11, 12, 13 ağustosta Salsburgda Alman Harici. ye Nazırile görüşürken Polonya me- selesinde bir harpten çekirrmek lâ- zımgeldiğini, Çünkü Polonya harbi- nin İngiltere ve Fransanın müdahale- sine sebep olacağını söylemişti. Al man Hariciye Nazırı bu fikre iştirâk etmemiş, İngiltere ve Frânsanın harbe müdahale elmiyeceklerini iddia et- mişti, Bu yanlış tahmin üzerine Al manya, İtalyanın arzusuna rağmen barbe sebep olmuştur. 2 — Almanya, Sovyetlerle anlaşır. ken imza edilecek vesikâdarı ancak iki gün evvel İtalyayı haberdar et- miştir. Romanya müsaid karşılıyor Bükreş 17 (A.A.) — Kont Cianonun nutku Rumen mahafilinde alâka ile karşılanmıştır. Bu mahfiller, nutkun, hali hazır Avrupa harbine tekaddüm eden devrede İtalyanın aldığı vaziyet hakkında, şimdiye kadar bilinmiyen bir çok noktaları fhtiva ettiğini, ayni zamanda, İtalyanın bugünkü düru- munu da ehemmiyetle meydana koy- duğunu tebarüz ettirmekteğirler. İtal. yanın vaziyeti Romanya tarafından, Ancak müsaid şekilde karşılanabilir. Bükreşte hüküm süren kanaste göre, İtalya, bitaraflarla bir blok teşkil edilmesine açıkça muhalif bulunmak- la beraber, Almanya ile Rusyanın fazla kuvvetli bir tahakkümünü berta- raf etmek maksadile muhtelif devlet- ler arasındaki münasebatı takviyeye matuf bir hareket yapılmasını da gayri mümkün görmemektedir. Alman gazeteleri ne diyor? Berlin 17 — Alman gazeteleri Kont Ciano'nun nutkunu yazmakta ve İtalyan - Alman dostluğunun yeni- baştan tebarüz edildiğini söylemek- tedir, Amerikada Reisicimhur | Muhalefet lideri- gimi hazırlığı Reisicümhur muavini nam- zedliği kabul ediyor Vualde - Teksas - 17 (AA) — Amerika Reisicümhur muavini John Nance Garner, 1940 Reisicümhur in- tihabatında odemokrat partisinin namzedliğini kabul eylediğini söyle- miştir. Garner, demokrat partisinin B. Rooseveit'in içtimal ıslahatına ve mil li kalkınma programına muhalif mu- bafazakâr unsurlarını temsil etmek- tedir, © Miyde Park 17 (A.A) — Garner ta- rafından 1940 intihabalına demok- tatların namzedliğini kabul ettiğine dair dün Vualde'de yapılan beyanat, B. Roosevelt'in hafta tatilini geçir mek üzere bulunduğu Hyde Park'ta hiçbir hayret uyandırmamıştır. Reisieümhur bu hususta hiçbir tef- sirde bulunmuyacağını» bildirmiştir. Yunan atletizm federasyonu Avrupa basketbol şampiyo- nasına iştirak edecek Atina 17 (A.A.) — Yunan atletizm federasyonu, İtalya federasyonu ta- rafından kânunusani ayında yapıl mak ilzere tertip edilmiş olan Avrupa basketbol oşampiyonluğuna iştirak etmeğe karar vermiştir. Uzak Şarkta Malezyadaki İngiliz kuvvet- leri kumandanı Hindiçinide Paris 17 (A.A.) — Malezyadaki İn- giliz kuvvetleri başkumandanı gene- ral Bond'un askeri Fransız makamâ- tile görüşmek üzere Hindiçiniye gel miş olduğu haber verilmektedir. Vezüv yeniden lâv saçıyor Napoli 17 (A A.) — Vesuve yanar- dağı yeniden İndifaa başlamıştır. Her biri elli metre genişliğinde olan İki Yâv akıntısı yamaçlardan aşağı doğru inmektedir. Nüfusça zayiat yoktur. Yanardağın yâkınındaki demiryolu servisi normal surette yapılmaktadır. İngilterede Müdafaa bonosu satışı Londra 17 (A.A.) — Tasarruf ser- tifikası ve müdafaa bonosu satışı Üç hafta zarimda 34 milyar ingiliz Jira- sını geçmiştir ve satış devam ediyor. Bu rakam nüfus başına haftada 5 nin beyanatı | İngiliz hükümetinin mütear- rızlara karşı vaziyetini tasvib ediyor Londra 17 (AA) — Jâzımdır. Chamberisin hükümetine mu- halefet ediyoruz. Fakat, mutaarrızlara karşı olan vaziyetini tasvib ediyoruz. Ma- side ve halde ayni olan ve istikbalde de aynı olacak olan idare tarzını tenkit edi- yoruz. Biz işçi partisi mensupları için, bu har- be, mümkün olduğu kadar çabuk fakat devamir bir sulh temin ederek nihayet vermek esastır. Dünyayı kuvvetin ve ada- letsizliğin elinden kurtarmak istiyoruz. Biz, itühat taraftarıyız, infirat deği). Avrupa işlerine niçin karışıyoruz sualini soranlara cevabım şudur: Çünkü bozuk bir sulh istemiyoruz, sulhü yeni bir dün- yada tesiş etınek arzusundayız» Attlee, Rus emperyalizminden bahseder- ken «hayır» üzerine, şu cerabt vi «Kendi kendisine sosyalist adı veren bir millet tarafından yapılmış da olsa, tecavüze karşı Miele ederim.» sesleri yükselmesi Hollandada iasizlere yardım Amsterdam 17 (A.A) — Hollanda hükümeti, işsizlere yardım miktarı- | nı yüzde beş nisbetinde artırmağa karar vermiştir. Hükümet bu suretle hayat pahalı- ğı mevcut olduğunu tanımış oluyor. İngilterede hayat pahalılığı nisbeti Londra 17 (A.A) — Mesai Nezare- ti tarafından neşredilmiş olan statis- tiklere nazaran, harp başlangıcın- denberi İngilterede hayat pahalılığı yüzde 24 nisbetinde artmıştır. Belçika kralı askeri kamp- ları geziyor Brüksel 17 (A.A) — Askeri kamp- Yarı ziyaretine devam eden Belçika Kralı, Luxemburg eyaletini gezmiş ve bu mıntakanın müdafaa siştemi- ne karşı büyük bir alâka göstermiş“ tir. Yugoslavyada kadınlar se- çim hakkı istiyorlar 18 — Gazetelerin bildir. diklerine göre, Yugoslavyanın bazı yerlerinde kadınlar toplantılar, nü. mayişler yaparak, intihabatta ka- ui Durhamdaki işçi partisi konferansında söz alar Avam Ka- marası muhalefet grüpu reisi binbaşı Att- lee, bir nokta Üzerinde israr etınşi ve de- miştir ki: «İşçi partisinin vaziyetini tasrih etmek İstanbulda vilâyetle beledi- yenin ayrılacağı haberi doğru değildir Dün bir refikimiz, yen! Belediye teşki- Mü Kanunu hazırlandığı hakkında bam malümat verirken İstanbulda vilâyet ve Belediye mecliserinin ayrılacağını, Bele- diye relsinin ya müntahab, yahud da Dahiliye Vekâleti tarafından tayin edile- ceğini ve Valiye çok geniş salâhiyet veri. leceğini yazmış, hattâ bu kanun lâyiha- #ınin burada (o Belediye reis muavini B. Rifat ile yazı işleri müdürü B. Necati ta- rafından hazırlanarak yakında B. Rifat tarafından Ankaraya götürüleceğini ilâ- ve etmişti, Dün akşam geç vakit Basın Birliğinin sayını şereflendiren Vali ve Belediye Reisi Dr. Lütfi Kırdar bir muharririmize - Böyle bir şeyden malümatım yok- tur, Belediyede hazırlanın esaslar, Bele- diye şube müdürlerinin salâhiyet ve va- zifelerine dairdir.» demiştir. Diğer taraftan aldığımız malâmata gö- re hükümet, bilhassa İstanbulda vilâyetle Belediyenin: . birleştirilmesinden. çok bü“ yük faydalar gördüğü için şimdiki teşki- Jâtın esaslarını muhafaza edecektir. Ans cak vilâyet ve Belediye işlerinin günden güne artması yüzünden Vali ve reis mua- vinlerinin salâhiyet ve vazifesinin takvi- ye edilmesi ihtimali çoktur. Bununin beraber Belediyede rels mua- vini B. Rifat ile yazı işleri müdürü B. Ne- catinin etrafında çalıştığı esaslarla bunun alâkam yoktur. Sıhhiye Vekilinin linin seyahati Antep 17 — Sıhhat ve İçtimal Muavenet Vekili Hulüsi Alataş dün şehrimize muvasalatını müteakib has- taneleri, trahom dispanserlerini, be- lediye, çocuk dispanşerini, et ve sebze halini, meyva pazarını, mezbahayı, yeni mezarlığı ve bütün sihhi mües- sese ve teşekkülleri gezerek tedkikat- ta bulunmuştur. Vekil, Maraşa git- miştir, İki generalimiz Akhisarda Akhisar 17 (A. A.) — Korgeneral Rasim Aktuğ refakatinde tümgene- ral Tevfik Göğe olduğu halde şeh- rimize gelmişler, devair rüesası ve kalabalık bir balk kütlesi tarafından karşilanmışlardır. Generallerimiz Hal- kevinde verilen ziyafette bulunduk- tan sonra Manisaya gitmişlerdir. İzmirde koy koyunlarda bir : hastalık İzmir 17 (A.A.) — Son zamanlarda koyunlarda görülen bir hastalığın mahiyeti henüz teşhis edilememiştir. Gazeteler Ziraat Vekâletinin bu has- talığı tedkik ettirmek için bir müte- hassıs göndereceğini yazmaktadırlar. Ankarada şild maçları Ankara 17 — Bugün hava yağmur- Yu olmasına rağmen şild maçlarına devam edildi. Harbiye, Güneş takımı- ni 12-0, Demirspor, Birliksporu 2-1, Maşkespor, Ankara Fabrikalargücünü 3-1 mağlüb etti. . Vilnoda Üniversite talebesi Lituanya memurlarına mukavemet etti Kawnas 17 (A iy — Litvanya me- murları, Wİno üniversitesini tesel Tüm ederlerken Polonyalı talebe, üni- versite salonlarında barikatlar vü- cuda getirerek mukavemete teşebbüs etmiş olduklarından zabıtanın mü- dahalesine mecburiyet hasıl olmuş- tur, Üniversitenin (o mahzenlerinde bombalar bulunduğundan bir takım tevkifat yapılmıştır. Bükreşte dünya tarihi enstitüsü açıldı Bükreş 17 — Dünya tarihi enstitüsünün açılış resmi kral Karol, Başvekil Tata- resko, saray nazırı Urdariano, Maarif Na- sarı Andrel ve diğer zevatın huzuru ile ya- palmıştar. Enstitü müdürü profesör Yorga, dünya tarihi tetkikinin ehemmiyetini tebarüz ettirerek, Romanyalıların, asırlarca müd- det, e karşı olan sadakatlerini stayişle mevzuubahs etmiştir. Kral Ka- rol dünya tarihi tetkiklerinin ehemmiye- tinden bahsetmiştir. Lüksemburg hududundaki Alman kasabalarının tehli- yesi tekzib ediliyor Berlin 11 (A.A.) — Lüksemburg hu- dudundaki Alman kasabaları ebali- sinin alelâcele çıkarılmış olduğuna İngiliz tayyareleri Alman mayn dökücü tayyare üslerini bombaladı Garp cephesinde bir taarruza teşebbüs eden Almanlar ağır zayiatla geri çekildiler Londra 17 (A.A.) — İngiliz hava ! münferid bir küçük Fransiz mevzüni kuvvetleri tayyareleri, 16-17 kânunu- evvel gecesi, Frisonnes adaları üzerin- de uçmuşlar, mayn dökücü düşman tayyareleri üslerine bombalar atmış- Jardır. Fakat bu taarruzun neticesi henüz malüm değildir. Berlin 17 (4.A.) — D.N.B. ajansı | bildiriyor: Dün gece, saat 20 ile saba- ha karşı iki arası, bir kaç İngiliz harb tayyaresi, Alman körfezinin çok yük- | seğinden uçmuşlardır. Bir . tayyare, Norderney adasına doğru uçuş yap- miş ve Alman hava dafi bataryasının menzili haricinde, uzak bir noktaya, küçük çapta dört bomba atmışlar. Bu bombalar hiç bir hasar yapma- mıştır. Paris 17 (A A.) — Havas ajansı, askeri vaziyet hakkında şu malümatı veriyor; Bu haftanın başındanberi, cephe- nin fazla canlı kısımlarındaki faali- yet, gittikçe artmaktadır, Bu faali- yet, dün sabah, Moselle'in şarkında yapılan bir ufak taarruz münasebeti- Je, son haddini bulmuştur. Almanlar işgale teşebbüs etmişlerdir. Topçu ateşile başlıyan bu taarruz hareketin» de Almanlar, bu küçük mevzle girme ğe muvaffak olmuşlar ve iki esir al- mışlardır. Fakat, Fransız topçusu mukabil ateşe başlamış ve düşmanı ciddi surette hırpalamıştır. Topçu- muz Alman kıtaatının gerilerine kâ- dar isabetler yapmıştır. Düşman der- hal ricat emri vermiş ve Fransız mer- milerinin infilâkları sayesinde, alı- nan iki esir, Almanların elinden ka- çıp kurtulmuştur. Fransiz askerleri mevzii tekrar almışlar ve siper için- de bir Alman yedek subayının cese- dini bulmuşlardır. Düşman sayiatı hayli ağır görünüyorsa da, muhacim- ler cesetleri beraber alarak çekilmiş- lerdir. Taarruz, biç bir netice verme- miştir. Tayyare harekâtı, heyeti uumumi- yesi itiberile, hafif olmuştur. İngiliz sahillerine doğru, mayn dökücü bir kaç deniz tayyaresinin ilerlediği gö- rTülmüş, icab eden tedbirler alınmış- tar. Almanlar gülmeyi unuttular! Bir İsviçreli muharrir ördüklerini anlat Paris 17 — İsviçrenin Bal şehrinde çıkan Bazler Çaytung'un Almânya- dan gelen muhabiri, şunları yazmak- tadır: Almanlar gülmeyi unutmuş- lardır. Her tarafta asık çehreler gö rünüyor. Kimsede neşe yoktur. Ber- Yinde hazır elbise satan 600 büyük mağaza kapanmıştır. Birçok mağâ- zalar günde birkaç saat açılıyor. Lokantalarda patates ve balıktan başka yiyecek yoktur. Bir zamanlar camları çikolatalar, şekerlemeler do- lu olan şekerlemeciler bomboştur, Bi- ra flati o kadar yükselmiştir ki bira içmek pek az kimseye nasip olmakta- dır. Almanya müstakil bir Polonya kurmuyor Amsterdam 17 (A.A) — Almanya, velev çok küçük bir müstakil Polon- ya devleti ihdas etmemek hususun- daki maksadı resmen tasdik etmek- tedir. Berlinde, Polonya umumi vali. liğinin kati mahiyeti haiz olduğu ve Polonyallarla Yahudilere tahsis edi- leceği söylenmektedir. Bu hükümetin merkezi Krakovidir. Ve Krakovi, Var- şova, Radam ve Lublin idari merkez- lerine bağlı olmak üzere dört mülha- katı vardır. En fazla miktarda Yahu- di Lublin'e yerleştirilecektir. .: : Ingiliz Başveki İngiliz askerinin büyük bir geçid resminde bulundu Londra 17 — İngiliz Başvekili B. Chamberlain dün Fransada İngiliz kuvvetlerine mensup kıtaatın büyük bir geçid resminde bulunmuştur. Ha- va çok soğuktu. Dondurucu bir rüz- gör esiyordu. Başvekil kalın bir em- permeabi giymişti. Ayaklarında getr ve kalın ayakkabıları vardı. İngiliz kıtaları büyük bir İntizamla geçmiş- tir. Skoçlar seferber kiyafetile, yani pantalorla idiler, N Başvekil bundan sonra bir İngiliz hava kuvveti merkezini zivarel etmiş- tir. Buraya giderken kendisini tan yan köylüler alkışlamışlardır. Başve- Ki Tl gülerek: «Mersi, bon şans, iyi noel geçirin!» diyerek mukabele etmiştir. İngiliz Adolf Leonhardi nasıl batırıldı? Alman vapurunu iptida bir Kap 17 (A A.) — Adolf Leonhardi vapurunun nasıl durdurulduğu Ve kendi kendisini nasıl batırdığı hak- kında tafsilât gelmiştir. Bu Alman vapuru, Amiral Graf von Spee'ye mü- Jâki olmak ve yahut Almanyaya dön- mek istiyordu. Leonhardt'ın mevcudiyeti üs ge- misile birlikte devriye vazifesi görün bir İngiliz deniz tayyaresi tarafından keşfedilmiştir. Alman vapuru, İngilia gemisine yaklaşması hakkında tây- yare tarafından verilen emre itaat etmiyerek yoluna devam edince, tay- yare ikinci bir ihtarda bulunmuş, bu- nun üzerine Leonhârdt tevakkuf et- miştir. Tayyare ve İngiliz gemisi 1e- onhardt'a yaklaştıkları zaman vapıs batıyordu. Alman mürettebat İngiliz gemisine alınmıştır. Avustralya radyosu türkçe neşriyat yapacak Londra 17 (A.A.) — Gelecek çar- samba gününden itibaren Avustralya radyosu her gün kısa dalga üzerinden evvelâ ingilizce, fransızca, almanca ve daha sonra da türkçe, arabça, İtak yanca, felemenkçe, rusça ve norveçce neşriyat yapacaktır. Avustralya istihbarat nezareti gü- nün haberlerini verecek, ayni zamane da Avustralya müziği dinlenecektir. Mayn avı Şimal denizinde iki mayn nasıl tahrip edildi? Londra 17 — Şimal denizi üzerinde devriye gezen bir tayyare iki may görmüştür. Havanin fenalığı yüzüne den bunların havadan tahribi kabil olamadığından, tayyare derhal ma; tarayan gemilerden birine MİM. işaretle malümat vermiş, buna yol, göstermiştir. Mayn tarayan gemi topla iki torpili batırmıştır. Bütün bu iş bir saat sürmüş ve bir kafile bura dan emniyetle geçmiştir. Alman maynleri Londra 17 (A.A.) — Bahriye nezü« reti, Almanların Tyne ve Tees ağızlar, Fransanın bir | rına mayn attıklarını ve bu bölgelere noktasında Fransız Başvekili B. Dala-| de seferin tehlikeli olduğunu tebliğ dler ile görüşmesi muhtemeldir. etmiştir. e ar ek m gi sys