18 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

18 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

ğ i t ür AKŞAMDAN AKŞAMA Moskovayı ve Romayı değil, Amerikayı zaptedeceğiz! Bir Alman gazetesi şöyle yazmışı «Türkler, Fransızlarla ve le birlikte 980 bin askeri Ruslara kar- M topladılar.» Ne dükik hesap! Bir milyon dense, #oparlak rakamdır; fakat belki insa- Mın içine şüphe düşerdi, inanılmazdı. — «Kimsenin hakkı kimseye geçme- sin» kabilinden iyice sayılmış: 500 bin bizden, 400 bin Fransızlardan, 80 bin de İngilizlerden... (Zira, Almanlar, İngilizleri dünya efkârına «kendileri dövüşmez, başkalarını ileri sürer!» diye tanıtmak istiyorlar, Halbuki, son deniz muharebesi, Büyük Britanyalı dostlarımızın, faik kuvvet üzerine saldırarak püskürtme kabiliyetinde olduğunu gösterdi. O da başka...) Neyse, o cihetler lüzum değil, Ana- dolu ajansı da, tahşidatı tekzip etti. Mesele kalmadı. Şimdi başka bir membadan hava- dis: «Türkler, İtalya üzerine saldırmak Üzere tahşidat yapıyorlar...» Paris radyosu, Alman kaynakla- rından gelen bu haberi de ilân ediyor. Hmmm!... İşte bu da mühim bir ke- git... Fakat hayır, bizim niyetimiz bam- başkadır. Biz Venedikteki gondolları ele ge- şirip asıl Amerikaya — saldıracağız.. Bir hamlede bir gece baskını vererek Nevyorku gümbür gümbür bombar- dıman... Sonra efendim, Panama ka- nalma bir atma köprü... Ver elini Ce- nubi Amerika... Belki de Montevideo llmanında Graf von Spee'yi bastırıveririz... Bu tehlikeye karşı da, bilmukabele biz, Almanların dikkatini celbederiz! Müteyakkız olsunlar... ... Anlıyoruz; Maksad bizim bir taraf- tan Ruslarla, diğer taraftan İtalyan. Tarla aramızı açmak... Zahir muhte- rem bay Göbbels, maiyetinden birkaç ,Şube şefi, yardirektörü çağırmış; gü syenin bu olduğunu otoriter ve totali- fer bir şekilde izahtan sonra: — İşte size talimat... - demiş. - Bu sahada faaliyete girişin!... Bütçenin hudutları geniştir, biliyorsunuz; biz- deki propagandanın teknik tefevvüku kimsede yok. Zira, Jiberal rejimleri yüzünden demokratlar böyle devâsa müesseseler kurmak mazhariyetin. den mahrumdurlar, İstediğiniz kadar propaganda yapmakta elinizi, kolunu- ıZu bağlıyacak bir mâni yok... Göste- rin kendinizi... Demiş amma, yardirektörlerde hav. Bala dar... Kafalar tek elden idare edi- le edile iskartaya çıkmış... Fakat gene de direktif aldık diye düşünmüşler, ta- Şınmışlar; bula bula bunları bulmuşlar, | wseve» Maazallah! Yenir, yululur herze de- gil: Ne şap, ne şeker!... Ne heyecan. landırıyor, ne ikna ediyor, hattâ ne de aldatıyor... Yalnız bıyık altından güldürüyor... Türkiyede dağıtılan pro- paganda kâğıtlarile bütün bu işler, mütecanis üslüb teşkil edecek bir ze- küsızlık teşkil etmektedir. Biz nazilerin diğer faaliyetlerine de bakıyorduk; — Bu hesap tutmaz... Fakat elbet- © te bir bildikleri var ki ortaya atıldı. dü lar... - diyorduk. Bekliyoruz, bekliyoruz; yıldırım harbi de kâr etmedi; iş yıpratıcı ve ŞEHİR HABERLERİ Temizlik işine ehemmiyet veriliyor Gelecek seneden itibaren kadro genişletilecek İstanbul, temizlik bakımından çok ih- mal edilmiş bir şehirdir. Doklor Lâl Kırdar Belediye relsliğini deruhde ettiği zaman bu vaziyetle yakından alâkadar ol- muş ve İstanbulun temizlenmesi için bam tedbirler almıştır. Bu cümleden olarak temizlik işlerinin başına Avrupada bulun- muş mütehassıs bir zatı getirmeği düşün- müş ve Beyoğlu tebhirhanesi müdürü ops- retör B. Pak temizlik işleri müdürlüğü vekâletine tayin edilmiştir. Doktor B, Faik Tıb fakültesini bitirdik- ten sonra üç sene Almanyada tahsil gör- müş, Belediye hekimliklerinde bulunmuş- Eminönü - Unkapanı Arsa almak için Belediyeye müracaatlar oluyor Eminönü, Unkapanı arasında istimlâk edilecek sahada 2150 metre murabbalık bir yerin yarım milyon liraya Belediyeden Ev- kafa satılacağını yazmıştık. Belediye, bu aahada açılacak yollardan ve meydanlar» dan sonra elde kalacak arsalara ald plân- Harı hazırladığından satılacak arsaların mik darı malümdur. Belediye, plâna göre bu arsalarda yapılacak binaların nevini Ye ebadını da tesbit etmiştir. Evkaftan başka bazı teğekküllerin ve ga- hısların da bu sahada arsa alarak büyük apartımanlar ve hanlar irişa etmek iste- dikleri yapılan müracaatlardan anlaşıl- muştır, Evkafın satın alacağı saba, Eminö- nüne en yakın bir noktayı teşkil ettiğin- den metre murabbainin 233 lira gibi mü- him bir paraya satıldığı nazarı dikkate alı- nırsa daha gerilerde ve Unkapanına doğ- ru arsa fiatleri düşse bile Belediyenin Eminönü ile Unkapanı arasında sarfedile- ceği tahmin edilen istimlâk bedelini İki, üç misli çıkaracağı ve bu suretle Belediyo- ler bankasından istikraz edilen beş milyon. liradan üç milyonunun mütedavil sarma» yeye tahsis edilmesinde büyük bir isabet olduğu anlaşılıyor. Hamidiye suyu Evlere temiz şişeler içinde dağıtılacak Başta Hamidiye suyu olduğu halde 5a- kaların taşıdığı içme sularının doldurma, tevzi işlerinin el dokunulmadan temini için umumi meolis tarafından hazırlanan taji- matname Sıhhiye Vekâletine gönderilmiş tir. Talimatmamenin bugünlerde tasdik edilerek iade edilmesi bekleniyor. İstanbul halkından büyük bir ekseriye- #in içtiği Hamidiye suyu hakikaten pek iptidai şekilde evlere taşmıyor. Yeni tali- matnameye göre Şişlide, Beşiktaşta kl otomatik depo tesis edilecek ve burada su, otomatik makinelerle ve sodalı sıcak su ile yıkanan şişe kaplara Konduklan safa ev- Jere dağıtılacaktır. Bu tesisatın yapılması için da 940 bütçesine tahsisat konacaktır, Ekspres dün 5 saat geç geldi Dünkü Avrupa ekspresl muayyen saa- tinden beş saat rötarla on ikiyi oluz boş geçe gelmiştir. Bu teehhurun sebebi; Av- Tupada şiddetli bir kışın hülüm sürmekte olmasıdır. eaaaaanassaasssaaanana se saa saaNNa Almanları behemehal mağlüb edici sürüncemeye vardı... Görünüyor ki, plânları da propa- gündaları gibi... İşleri hep bu kıratta: Biz Ruslara kızalım diye zarflarla Pravda'nın ma- kalesini dağıtmak! Ruslar bize kızsın diye 980 bin askerin tahşidatı balo- nu! İtalyanlar kuşkulansın diye Ro- mayı zaptedeceğimiz şayiası! Türkçede «Külâhıma dinlet!» diye bir söz vardır. Propagandanın bu ka- dar ednası karşısında külâhım bile is- yan ederek hop olurur, hop kalkar! (Wâ - Nü) tur. Temini işlerinin başına geçince bir Kapor hüsiri Diğer taraftan Vali ve Belediye reisi doktor Lütfi Kırdar Bükreşlen, Bükreş Belediyesinin temizlik işleri teşkilâtina ald talimatnameyi getirmiştir. Bu tallmat- name tereüme edilmektedir. Diğer taraf- tan Pransada Liyon Belediyesinin temizlik işlerini nasıl idare ettiğine dair malhmat . Belediyede evvelce yapılan Belediye, doktor Falı temizlik işleri Karilerimizin mektupları Eski mütekaidlerin maaşları Eski kanun üzerine tekaüd edilen müteksidinin refah ve maişetlerine medar olmak üzere maaşlarına sammi- yat iera olunacağı senelerdenberi bek» İenilmektedir. Şimdiye kadar ha ol- du, ha olacak, ha kanun lâyihası Mee- Bse verildi gibi bir takım ümidlerle zavallı ihtiyarlar arutulmakta idi. Bu teşrinlerde kanunun Meclisten çıka- cağı ümid ediliyorken bu da boşa çıktı, Esasen ber gün aramızdan yüzler- cesi eksilerek bir sefaleti mutlaka içinde istirahati ebediyelerine kavu- şan bu biçare ihtiyarların geri kalan- ları Için olsun biraz refah ve saadet yüzü görmek müyesser olmıyacak mı? Ayni vatan evlâdının bir kısmına ayrı, diğer kısmına ayrı iki türlü ka- nun tatbiki mağdüriyetlerini mucip olmaz mı? Acaba bu İki kısım müte- kaldinin yekdiğerine nisbetle farkları nedir? Biri öz erlâd ise diğri üvey ev- 3d mudır? Eğer bu işi para mes#lesidir denile- cek 158 zaten bu ihtiyarlar altmış ya- şında tekald olmalarına ve yeni te- kald kanununun meriyetinden on dört, on beş sene geçmesine göre yet- miş beş yaşını ikmal etmiş kimseler- dir, bu nimetten » ömürleri vefa eder- 56 - Azami beş allı sene istifade ede- bileceklerdir. milletimiz dede ve babalarının oenaze masrafı demek olan bu parayı seve seve, memnuni- yetle bahşeder. Ali Muzaffer Türküngün KÜÇÜK HABERLER: 4 Evkafın emlâk alım satımında istedi- gi taviz bedelinin alıcı ile salaci arasında dalma ihtilâf mevzuunu teşkil ediyor. Bu, Belediyenin yaptığı istimlâk işlerinde de görülüyor. Belediye, kanunun bu maddesi- nin Büyük Millet Meclisince tefsirini hü- kürmetten rioa etmiştir. Bu suretle bütün alım satımlardaki bu müşkülât Meclisin vereceği tefsir kararile halledilecektir, Hasköyde Keçecipiri mahallesinde oturan Salih isminde bir çocuk dün, Fın- dıklıdâ bir tramvaya atlamak istemiş, mu- vaffak olamıyarak düşmüş, başında ehem- miyetli surette yaralanmıştır. Salih, polis tarafından Beyoğlu hastanesine kaldırıl- mıştır. # Bir saz salonunda çalışan Esma is- minde bir kadın; sarhoşluk ve zabıtaya hakaret suçlarından dün Beyoğla cürmü- meşhud o müddelumumiliğine verilmiştir. Esma; hakkında hazırlanmış olan cürmü- moşhud gaptile ceza mahkemesine çıka rılmış ve duruşması yapılırıştır. Dinlenen şahldlerle Ksmanın sarhoş olarak kendisine ihtarasta bulunan sabite memurlarına hakaret eylediği anlaşılmış, kendisinin tevkifine ve diğer şahldlerin celbine karar verilerek m uhakeme talik edilmiştir. Biyan Esma; tevkifhaneye gön- derilmiştir. müdürlüğüne asaleten tayin için Sıhhiye Vekkletinden müsaade istemiştir. Temizlik. işleri kadrosu da genişletileçektir. Diğer taraftan sokakları kirletenler derhal yaks- lanarak haklarında kanuni takibatta bu- lunulacaktır. Yeni Belediye zabıtası tali- matnamesinde bu hususta ağır cezalar bu- İunacaktır. Bu terbiyesizliği yapanlar bir zamanlar bilhassa geceleri Nuruosmaniye taraflarına musallat olmuşlardı. Geçen tir. Zavallı çöpçüler bunları istikrahla te- mizlemektedirler, Yeni hastane 600 yataklık kısmının inşasi- na ilkbaharda başlanacak hazırlıyan hafta içinde şehrimize gelmesi bekleniyor. Mimar gelir gelmez kendisile Belediye ara» sında bir mukavele imza edilecektir. Mütahaasıs, hastanenin müstakbel mü- cessem şeklini gösteren maketi de birlikte getirecektir. Plân Nafla ve Sıhhiye Vekâ- letince hiç bir noktasına İtiraz edilmeden tasdik edilmiştir. Yeni hastane, şimdilik altı yüz yatağı ihtiva edecek şekilde ola» caktır, Müteakiben diğer dört yüz yatak- lik kısım inşa edilecektir. Mimarın mukâyvelesi imzalandıktan #on- Ta gene mlmar tarafından hazırlanan şartnameye göre bir münakasa İlân edile- çektir. Hastanenin inşasına ilkbaharda başlanacağı muhakkak görülüyor. Hasta- nenin altı yüz yataklık kısımı iki senede tamamlanacaktır. Bina vergisi İki istinaf komisyonu çalış- mağa hazırlanıyor Bu ayın nihayetinde vazifelerine nihayet verilecek on dört bina versisi istinaf ko- misyonlarının yerine muvazzaf kadrolu İki itiraz komisyonu teşkil edilmiştir. Komis- yonların relsliklsrine tayin edilen B, Esad Ye B. Ewverin memuriyetleri de tasdik edil- miştir, Kadrolar da teşkil edilmiştir. Ba- günlerde bu komisyonlar için bine bina bulunacaktır. biri Bey- oğlu, e de İstanbul tarafında çalışa- caktır. .Bu komsiyonlar, bütün vilâyetin bina mükelleflerinin vergi etrafındaki iti- Tazlarını tedkik edeceklerdir. Ancak bundan evvel on dört komisyonun başaramadığı bu işleri iki komisyonun ik- mali biraz şüpheli görülüyor. Çünkü iti- razlardan bir kısmının mahallen tedkikağ yapılarak bir karara bağlanması lâzım- dır. Halbuki yapılan itirazların sürünce- mede kalması hem mükellefler, hem de vergiyi tahsil eden daire için Zararlı olu- yor. Bu itibarla komisyonların müstemir- ren çalışmaları ve yeni sene bütçesile düne bir komisyonun da teşkili muvafık görülüyor. Bir Yunan motörü karaya oturdu Kaptan Kostinin idaresindeki Ayanikola isimli bir Yunan motörü, dün sabah ba- lık yüklemek üztre Boğaza gitmekte iken Kavakta kayalara oturmuştur. Motörün kurtarılmasına çalışılmaktadır. 4 Mehmed isminde biri, idaresindeki motisikletle Bakırköyde İstanbul cadde- sinden geçerken Hayganoğ isminde bir ki- #a çarpmış, bu sırada yapınış olduğu bir direksiyon kırması neticesi, kendisi de dü- şerok muhtelif yerlerinden yaralanmıştır. Polis iki yaralıyı da tedavi altına aldır. muştır. Şehrimizdeki sokakların tenviri için elde mevcud lambaların taksimi İle meş- gul olan komlayan dün bu işle uğraşmıştır. m lâmbalardan yirmi dokuzu Beyoğ- Yu, Nişantaşı, Büyükdere, Kadıköy, Etye- mes, Kumkapı, Kıztaşı, Atpazarına tevzi edilmiştir. B3lr çırpıda Eski şöhretler Bir zamanlar İstanbulda mide ve boğaz işile alâkadar büyük şöhretler vardı; Turşu kralları, kebap kralları, işkembe çorbası kralları, baklava kralları, paça kralları... Yakın şimdi de kıyıda köşede, sat- tığı yiyecek, içecek şeyler halk ara- sında meşhur olan kimseler vardır. Fakat bunlar eskisine nazaran «kar- da benek» denilecek derecede azdır. Öyle turşu kralları vardı ki öğle zamanları dükkânları meraklılarile dolardı. Bunlar yemekten evvel tur- şu suyu içmenin iştihayı açlığını söylerlerdi. Bardak bardak doldurulan turşu suları, içten gelen derin derin «oh» larla içilirdi. Bu sırada uzunlaması- na dört şak edilmiş hıyar turşuları da yenilir ve dışarı çıkılırdı. Hele es- kiden Galata köprüsünün başındaki baklava kralı... Meşhur Şamlı... Bu baklava kralı Harbı umumi içinde Köprü başıma gelmişti. Ondan evvel Tahtakalede idi. O zamanlar nelis baklava yemek istiyenler bura- ya koşarlardı, Ya kebap kralları?... Çok uzak semtlerden kebap yemek için arabalarla Çarşıya gelen, meşhur 'kebapçının: — Buyurun beyim!... Tarzındaki dayetkâr sesleri arasın- da kebapçı dükkânına çirip de karın- Yarını doyuranlar vardı. Sonra Çarşı içine gelip de meşhur su mahallebisinden yememek olur mu? Tabii kebapçıdan sonra mutlaka meşhur Çukur mahallebiciye uğranı ve mahallebiler yenirdi. Sonra Beyazıtta gayet iyi çilâv ya- pan bir lokanta vardı. Ben kendi he- sabima kaç kere şair Ahmed Haşim merhumun Güzel sanatlar akadamk kebabile, yahut başka bir o yemeğile şöhret salmış lokantalar vardı. Bütün bunlardan başka yaptığı ne. fis yemeklerle bütün bir semte şöhret kazandırmış sanatkârlar vardı. Meselâ Eyübün kebapçıları, Beyko- zun paçacıları, Sarıyerin börekçi- Teri... Şimdi Eyüpte kaç kebapçı, Beykoz da kaç paça kralı, Sarıyerde kaç bö- rek üstadı kaldı?... Hikmet Feridun Es 00080nEEE AE EEE EEE 4 Bundan iki gün evvel; Gedikpaşa yo- kuşunda tabancalı bir hadise olmuş ve AArtin isminde biri, Agop adında diğer bir şahsın arkasından beş el silâh atmıştı. Bu vakanın muhakemesine asliye ceza mahkemesinde bakılmış ve Artin sorguya çe- 'kilmiştir. Artin; Agobu öldürmek istemedi- ğini, tabancayı havaya attığını söylemiş, davacı bulunan Azop da Artin eğer iste- seydi kendini vurnabileceğini, binaenaleyh öldürme kasdı olmuyacağını zannetliğini söyledi. Müteğkiben dinlenen Kumkapı bekçilerinden Bergüzar Ne Hamid; Artini elinde tabancasile birlikte yakaladıklarını ve kendisinin sarhoş olduğunu söylediler. Mahkeme; neticede hadisede katil kas- dı görmediği cihetle Arlinin yirmi iki Yira ağır para cezasına mahkümiyetine karaf verdi. - Beyoğlunda Bursa sokağında Yusu- fan dükkânlle Rumelihisarında Şahinin fırmında, dün birer yangın başlangıcı ol- muş, derhal yetişen İtfaiye tarafından sön- dürülmüştür. Karagümrükte oturan Nezihi isminde bir çocuk, dün Edimekapı eczanesi önün» de meşbul bir arabanın altında kalarak muhwr yerlerinden ağır surette yaralan- muş, polis tarafından Gureba hastanesine kaldırılmıştır. Zabıta, bu meçhul arabanın meçhul sürücüsünün hüviyetini tayine uğraşmaktadır. BURADA İPazARUKSIZ TAŞ YA BA? ANCA - — Daha-aşağı olmaz bay Amca, güzel hatırın için İki lira | indirdim, hem bak yasak da var!., 6 ri ig ii .. Biz ne yapalım,mal yükseldi, tüccar köseleye bindirdi!,," v7? Gi Z £| .. Bereket versin ihtikârla mücade- leyel.. Yoksa bu fiata da alamazdın!.. YP EYİ ... Kabahat bizim değil, kösele tüccarlarında!., B, A, — Kabahat ne sizde, ne tile Carlarda, kabahat modadal., —2., B. A, — Piyasadaki bütün köseleyi kadın iskarpinlerinin altına harca-