31 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

31 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakika Erzincandan gelen ilk haberler Termometre sıfırdan aşagı 15 derecedir. Kurtulabilenlerin hemen hepsi çıplaktır. Bunlar vagonlarda barınmağa çalışıyorlar Eşikoy 30 — Zelzele felâketzedelerine yardım için büyük faaliyetle çalışı- Miyor. Erzincandan gelen haberlere göre şehir tamamen harabe halindedir. Bütün binalar yıkılmış, bunlardan büyük bir kısmı, çarşı yanmıştır. Kurtu- Jabilenler istasyondaki vagonlarda barınmağa çalışıyorlar. Hava çök soğuktur. Jenler hemen çıplak denilecek haldedirler. gildiranlar vardır. Termometre sıfırdan aşağı 15 derecedir, Kurtulabi- Yaralı çoktur, Felâket yüzünden Fen memurlarından bir kısmı ölmüştür. İstasyon müdürü yaralıdır. Er- xincan kumandanı karyolasile beraber ikinci kattan sokağa düşmüş, fakat mucize kabilinden kurlulmuşlur. Finlândiya tebliği Kareli berzahında nisbi sükün var, diğer Rus taarruzları tardedildi Helsinki 31 — Dün gece neşredilen Finlândiya tebliğidir: Dün Kareli ber- zalında nisbi sükün huküm sürmüştür. Ladoga gölünün şimalinde de bir Rus taarruzu Ribeçı mıntakasında Ruslar hududun öte tarafına tardedil. miştir. Svamosalmi'de muharebe devam ediyor. yet taarruzu tardedilmistir. ekim kalmıştır. yoktur. Suvanfa gölü mınlukusında iki Sov- Diğer cephelerde bir şey -Kral Karol Köstencede Yılbaşını bahriyeliler arasında geçirecek Bükreş 31 — Kral Karol Noeli Rus hududu yakınında ordu arasında ge- girmiştir. Yılbaşı gecesini de Köstencede bahriyeliler arasında geçirecektir, ... Romanya ve Bulgaris- tanda şiddetli kış Rusçukta hararet sıfırdan aşağı 29 derece Berlin 31 — Bulgaristan ve Romanyadan alınan haberlere göre bu iki memlekette ve Karadenizde şiddetli fırtınalar hüküm sürmektedir. Rusçukta Soğuk sıfırdan aşağı 29 derecededir. Tuna nehrinde vapur seferi durmuştur. Berut Amerikan hastanesi yandı Beyrut 31 — Bu gece Amerikan hastanesi bir yangın neticesinde yanmış. ar. Hastalar kurtarılmıştır. Zarar ve ziyan mübimüir, - Moskova İngiliz sefiri . Londraya hareket etti Londra Sovyet mahafili, Ingiliz - Sovyet müna- sebetlerinin kesilmesini muhtemel görüyorlar Moskova 30 (A-A.) — İngilterenin Moskova büyük elçisi sir Wiülam Becds, Londraya hareket etmiştir. İn. giltere sefaretinde mumaileyhin gay- bubetinin uzun sürmiyeceği söylen- mektedir. Sefirin ne zaman avdet ede- çoğl malüm değildir. İngiliz sefiri, Sov. yet Hariciye Komiser muavini B. Po- temkin ile görüşmüştür. « Londra 30 (Fransızca İstanbul — Londradaki Sovyet mahaf'li, Moskova İngiliz sefirinin Londraya hareketin. | den evvel B. Molotofa yaptığı ziyaret | hakkındaki haberleri mevzuubahis | ederlerken, İngiltere ile Sovyet Rusya arasındaki gerginliği nartması ve müttefikler Rus aleyhtarı tavsif ettik. tikleri politikası terketmedikleri tak- dirde, siyasi münasebetlerin kesilme- sine kadar varacağını derpiş ediyor- lar, İngiliz siyasi mahfilleri, İngiltere ile Fransanın, Pinlândiyaya yardım. dan vazgeçmiyecelkerini ve Rus hattı hareketinin demokrasileri niyetleriri- “den caydıramıyacağını beyan ediyur- mın muazzam bir genişlik aldığını ilâ- ve ediyorlar, Finlândiyanın emrine verilen tay- yare adedleri yüzden fazladır ve hep- side son modeldedir. Finlândiya, | Fransa ve İngiltereden geniş mikyas- ta topçu malzemesi, tayyare dâfli top- | lar, mühimmat, gaz maskeleri teda- rik edebilecektir. Filhakika İngiliz efkârı umumiyesi, İskandinav memleketlerile Finlândi- yayı İngiltere için Rus hamlesine karşı birer kale telâkki etmekte ve İn- giltere hükümeti de Pinlândiyaya yar pılan yardımı bu bakımdan mütalâa etmektedir. Ayni siyasi mahafil, İtalyanın ken- - di fabrikalarının Finlândiyaya ihra- catta bulunmasına müsaade ettiğini de kaydediyorlar. Birleşik Amerika. nın Finlândiyaya yardım eşinde ya kında İngiltere, Fransa, İskandinav memlekeletri Ye İtalyaya iltihak ede- ceğini muhakkak addediyorlar. Lon- dra siyasi mahafiline göre Finlândi. | yayı müdafaa şebekesi günden güne daha vasi ve müessir oluyor, Gaia e yl Alacak mesele- sinden cinayet Bir manav, bir çobanı çok ağır yaraladı Dün gece Sütlücede mezbaha civarında bir cinayet işlenmiştir. Kâğıdhane köyün- de koyün çobanlığı eden Mehmed isminde biri ile Hüsnü adında bir manav arasında bir alışveriş meselesi vardır. Hüsnüye biraz borçlu olan Mehmed; yapılan isteklere rağmen borcunu vermemektedir. Manav Hüsnü; dün gece çoban Meh- mede tekrar rasgelince, ondan alacağını istemiş, fakni Mehmed gene vermemekte israr etmiştir. Buna kızan manav Hüsş- nü, yanında taşıdığı bir kamayı çekerek Mehmedin üzerine atılmış ve ozu yere Ya- tırarak bir koyun boğaslar gibi boynundan kesmiştir. Çoban Mehmed; boğazından aldığı de- rin yaralara miğmen feryad ve İstimdad etmi, az sonra yetişen zabıta memurları ölüm halinde bulunan Mehmedi bir oto- mobille hastaneye kaldırmışlar, kanlı ka- maslle kaçmakta olan manav Hüzmüyü de yakâlamışlardır. Yılbaşı piyangosu Numaralar bu akşam radyo ile verilecek Yılbaşı piyangosu bu akşam çeki. lecek ve numaralar 20 - 21 arasında Ankara radyosile ilân edilecektir. “Führer emir ver takib edeceğiz,, Mareşal Göring emriyevmi- sinde böyle diyor Alman hududu 30 30 (A.A.) — Alman zimamdarları yeni sene münasebeti- le emri yevmiler neşretmişlerdir. Or- duya hitaben bu emri yevmilerden birinde Hitler, Allahın Almanyayi hi- maye etmesi temennisini izhardan çekinmemekte diğer bir emriyevmi- de de takibettiği dahil ve harici siya- «seti haklı göstermeğe uraşmaktadır. Mareşal Göring neşrettiği Iki emri yevmide, Alman ekonomisinin sağ- lamlığını methettikten sonra: «Füh- rer, emir ver, takibedeceğiz» demek. tedir, Göringin ikinci emri yevmisinde Alman kartalları tamturaklı sözlerle yükseltilmektedir, Mühimmat hırsızlığı 10 kişi daha tevkif edilerek Dubline sevkolundu Dublin 30 (A.A) — Şimdi elde edilen ma- lümata göre, geçen hafta Dublin mühim- mat ambarından çalınan çephanenin mik- darı 28 ton olup 700 sardık içinde tam bir milyon fi yüz elli bin mermiden ibaret bu- Tunmaktadir. Şimdiye kadar bunun seksen yedi sandığı ele geçirilmiştir. Çalınan mü- himmatı taşımak için kullanılan kamyon adedi asgari 19 tahmin ediliyor. Askeri zabıtanın yaptığı taharriyat sahi- le kadar teşmil edilmiştir. Limanlarda, ne- hirlerde ve kanallarda, gemilerin içi de da- hil olmak üzere sıkı araştırmalar yapılmış- tır. Dün, Durokhede'de şüpheli 10 kişi tev- kif edilmiş ve bugün rauhafaza aitında Dublin'e sevkolunmuştur. İzmit, Bursa, Manisa oyaları su altında kaldı (Baştarafı 1 inci sahifede) lecek Ankara ekspresi ve postaların Der- bend istasyonunda tevakkuf ettirmiştir. Derhal gönderilen ameliyat treni vasıtasi. le temizliğe başlanmış ve bir saat Gönra hat açılarak trenler srasile İstanbula ha- reket etmişlerdir. Sel yüzünden ovadaki köyler. çifliklerie muvasalâ kesilmiştir. Suyun derinliği bir metredir. Köylerle muynasalayı temin et- mek üzere yola çikan jandarma müfreze- si ancak İzmite 5 kilometre mesafede olan Kiraz köprüsüne kadar gidebilmiş ve ora- da bir vde su içinde kalan aileyi kurtar. mıştır. Bu ailenin mandırasında bulunan dokuz sğir boğulmuştur. Köylerle muvasala teminine tadır. Köylerden elân bir haber muştar. Kâğıd fabrikasının yeni yapılmakta olan selliloz kısmına sular hücum etmiş, yeni ku- rulmakta olan makineler 2 metre kadar su altında kalmıştır. Necatibey mektebini de sular basmıştır, İtfaiye suyu boşaltmağa çalışıyor. İzmitle Değirmendere arasında bulunan dört beş köprü de sellere kapılarak sürük- Jenmigtir. Somada yağmur Soma 30 — Somada şiddetli yağ- murlar yüzünden büyük köprünün alınma #ed duvarları yıkılmış, yol kapanmış- tar. Köprünün tamirine başlanmıştır. ği pe Fransa ile İngilterenin felâketzedelere yardımı Ingiltere 25,000 sterlin, Fransa da 5 milyon frank teberrü etti Paris 30 (A.A.) — Müthiş bir zelze. le felâketine uğrıyan sadık müttefik Türkiyenin lehine gerek Fransız Par- lâmentosu gerek Fransız matbuatı müttefik bir tezahür göstermektedir. Âyan meelisinin dünkü toplantısın- da âyan reisi Yeanneney, Fransanın derin taziyetlerini Türkiyeye arzetmiş | ve buna hükümet namına Daladler de iştirâk eylemiştir. Matbuat da, Fransa ve İngilterenin Türkiyeye askeri bir tehlike anında yardım İçin bütün tedbirleri almış ol- duklarını müşahede ettikten sonra, Türkiyeye bu müthiş felâketten son- ra yalnız taziye değil bütün Akdeniz limanlarında hâzır bulunan sıhhi he- yetlerin yardıma geçmesini ve acıları hafifletmek ve insan hayatlarını kur- tarmak için derhal dost cümhuriyet topraklarına gitmeleri lüzumunu kay- deylemekledir. Gazeteler, Fransız halkı arasında geniş bir lane açılmasını ve bu suretle yalnız insani duyguların değil mütte- fiklerin Türkiyeye olan hararetli his- lerinin de ispat edilmesini terviç edi- yorlar. Bu surellie felâkete uğrıyan Türkiyeye yardımda bulunmuş ola- caktır. Fransız matbuatı, bunun bütün Fransız efkârı umumiyesince hara- retle kabul ve hükümetçe teşvik edi- Jeceğinden şüphe eylememektedir, Âyan meclisinde B. Daladier'nin beyanatı Paris 30 (A.A.) — Öğleden sonra toplanan âyan meclisinin açılışında B. Daladier hükümetin zelzele kurba- nı Türk ahali lehine tahsisat verilme- 8i için bir kanun projesi teminine ka- rar verdiğini söylemiş ve demiştir ki: Büyük Britanya Başvekili B, Chan berlain, bu tesanüt tezahüründe İki memleketin iştirâk ettiğini görmek kendi hükümetince de arzu edildiği- ni bana bildirmiştir. Binsenaleyh, onun namına ve mütesanit her iki hükümet namma söyliyebilirim ki, gerek Fransa ve gerek İngiliz hükü- metleri tarafından bu ahali lehinde ayni gayret. sarfedilecektir. Arzusu- nun isaf edildiğini B, Chamberlaine bildirmeme âyan meclisinin selâhi- yet vermek hususunda mutabık bu- Yunacağı şüphesizdir. Âyan meclisi, Başvekilin bu teklifi. ne derhal ve müttefikan alkışlarla mukabele etmiştir. (Devamı 6 ncı sahifede) Mısır kralının felâketzedelere teberrü Kahire 31 — Mısır kralı, Anadoludaki zelzele felâketzedelerine üü ei Mısır lirası teberrü etmiştir. Mısır hükümeti en âcele ihtiyaçlar hakkında malümat istenmesini Mısır sefaretine bildirmiştir. Hitlerin iki mesajı © Alman ordusunun kuvvetinden, Italya ve Sovyetlerle olan paktlardan bahsediyor Berlin 31 — Hitler yılbaşı münase betile biri orduya, diğeri Nazi firka- sına hitaben iki mesaj neşretmiştir. Bunda Alman ordusunun kuvvetin- den, Alman - İtalyan ve Alman . Sovyet paktlarından bahsedilmekte ve Al manyanın galip geleceği kanaati izhar olunmaktadır. Rusların iki yeni taarruzu püskürtüldü Iki tabur bozguna uğradı, şimalde bir göl strafında muharebe devam ediyor Helsinki 30 (A.A.) — Yüksek ku- manda heyetinin bildirdiğine göre Ruslar Hatjalahtenjaervi ve Summa civarından Carelie berzahmda bulu- nan Finlândiya hatlarına yeniden ta- srruz etmişlerse de geri püskürtül- müşlerdir, Rus tanklarından 5 i tah- rip edilmiştir. Rusların Keljava'ya yaptıkları yeni taarruz da geri püs- kürtülmüştür. Keljava muharebesinde Rusların zayiatı 600 kişidir. Finler bu mıntaka- da bir miktar harp malzemsi iğtinam etmişlerdir, Ruslar, ayni zamanda Ladoganın şimali şarkisinde Ruokojaervi istika- metinde de taarruza geçmişlerse de Finlerni müdafaası karşısında dur. mak mecburiyetinde katmışları r. 27 ilkkânunda Seskijaervi mıntakasında cereyan eden muharebede iki Rüs ta- buru bozguna uğramıştır. Düşman sa- hada 300 ölü bırakmıştır. Finler 10 hafif top ve bir miktar makineli tü- fek ve tüfek ele geçirmişlerdir. Kuhmo mıntakasında Finler bir tank, bir tank topu iğtinam ve bir iaşe kolunu imha etmişlerdir. Suomusalvi'nin şimalinde Vintaja- ervi gölünün etrafında muharebe de- vam etmektedir. Finler düşmanın ia- $6 kollarını imha, bir tankını tahrip ve 3 tank ile iki topunu iğtinam et- mişlerdir. Mehtaptan istifade eden Sovyet tayyareleri gece Carelie berzahının şi- mal ve garp mıntakalarile merkezde iki Fin şehrini bombardıman etmiş. lerdir. İnsanca zayiat yoktur Yeni Sovyet kuvveti Londra 30 — Finlândiyadan son gelen haberlere göre, Rusların Siber- yadan ve Kafkasyadan Kareli hattı- na getirdikleri yeni kuvvetlerin 150 bin kadar tahmin edildiği Stokholm- dan haber veriliyor. Norvtçin OHarstad şehrine gelen Finlândiyü askerleri, Petsamo mınta- kasının 10,000 kadar Rusun işgalin- de bulunduğunu söylemekteğirler, Sovyetlerin ayni zamanda, mühim miktarda motörlü kuvvetlere de sahib oldukları söyleniyor. Muhasematın başlangıcındonberi, Petsamoda bine yakın Rus ölmüştür. Sovyet tebliği Moskova 30 (A.A) — Leningrad askeri mıntakasının tebliği: 29 kânunuevvelde mühim hiçbir hâdise olmamıştır. Birçok noktalarda Sovyet tayyareleri muvaffakıyetle bombardıman yapmışlardır. Rus zayiatı Londra 30 — Finlândiya cephesin« de bulunan bitaraf ecnebi muhabirle» rinin tahminlerine göre, harbin bida" yetinden bugüne kadar Rus zayiatı, edilmektedir, — ölü ve yaralı olarak 100 bin —. V ( m A