1 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

1 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

N R . Paris radyosunun “Türkiyeye dair hitabesi Fransız radyosu, Milli Şef, hükümet vemil- letimiz hakkında çok takdirkâr lisan kullandı — — — —— Paris - Mondinl radyosu, bu sabah, yılbaşı münasebetile, karilerine Türki- ye ve Milli Şef İsmet İnönü hakkında, bir hitabe irad etmiştir. Fransız radyo- Milli Şef İsmet İnönünün riyaseticümhura intihabı, bir seneyi doldurmuş —aştdğnu haurlattıktan sonra İsmet İnönünün, Ebedi Şef Atatürkün çizmiş olduğu tecedüüd ve terakki yolunda ayni azim ve kuvvetle yürüdüğünü ve İs- met İnönünün matbüatın hürriyetine büyük bir kıymet ve ehemmiyet atfet- otiğini bütün halk tabakalarının ve bilhassa memleketin bel kemiğini teşkil eden köylülerin Kâlkınmasına hükümetçe sarfedilen büyük himmetleri, şimendifer inşaatına huzla devam edildiğini, Erzurum şimendifer hattının tamamlanarak işletmeye açıldığını, Türkiyenin harici siyaseti de kiyasetle ve sulh arzuları ile ei bulunduğunu Türkiye ile İngiltere ve Fransa arasında aktedilen ittifa- bunun parlak bir delili olduğunu söylemiş ve Milli Şef ile hükümetimiz ve milletimiz hakkında çok takdirkâr bir lisan kullanmıştır. Finler, merkezde büyük bir galibiyet kazandılar 21 top, 11 tank, 150 Kamyon alındı, Ladoga gölü şimalinde muharebe devam ediyor Londra 1 — Helsinkiden gelen resmi haberlere göre Finlândiyalılar, harbin © bidayetinden bugüne kadar cereyan eden muharebelerin en büyüğünü kazan» muşlardır, Bu muharebe merkez cephesinde cereyan etmiş ve Finlerin kati za- » ferile neticelenmiştir. Ruslar binlerce ölü ve yaralı zayiat vermişlerdir. Pinler Ruslardan 27 top, 11 tank, birçok mitralyöz ve otomatik silâhlar, 150 kamyon yüzlerce araba, 250 beygir almışlardır, Salla mıntakasında da birçok Rus tangı tahrip edilmiştir. Lâdoga gölü şi- gibi biteceği tahmin edilmektedir. inde müharebe devam etmektedir. Bunun da merkez cephesindeki muna # Helsinki 31 (A.A.) — Salmijervi'nin cenubunda Finler tarafından dina- mitle duldurulmuş olan boğazlardan geçen Sovyet livası berhava olmuştur. Bu Hvayı teşkil eden 2,000 kişiden hiçbiri kurtulamamıştır. Diğer cihetten öğrenildiğine göre 60 Fin cephaneleri kalmadığı için Pet- samo mıntakasında Parstadi civarında Norveç hududunu geçmişlerdir, Roma 31 — Helsinkiden bildirildiğine göre Finlândiyallar Petsamoli- manını istirdad etmişlerdir. Roma 31 — Helsinkiden bildirildiğine göre Finlândiyalılar bugün harp bidayetinden beri en parlak muvaffakiyeli ihraz etmişlerdir, Bu muvaffaki- yet merkezi cephde 15 bin kişilik bir etmiştir. Rus fırkasının İmhasile tahakkuk Melsinki 31 (A.A.) — Pinlândiyallar «İntihar devriyeleri» ismi verilen hu- susi kayak devriyeleri ihdas etmiştir. Bu müfrezelere mensup olanlar demiryol- larmın raylarını koparmakta ve Sovyet kıtaalının taarruzuna maruz kalınca İntihar etmektedir. Vazifeleri mümkün olduğu kadar fazla yol bozmaktır. Bu müfrezeler, meşhur Lâvrence'in umumi herbde Şark bölgelerinde demiryolları- nı bozmaya memur edilen Arap müfrezelerini hatırlatmaktadır. Moskova 31 (A.A) — Büyük umumi karargâh tebliğ ediyor: 30 ilkkânun- da mühim hiçbir hadise olmamıştır. İkinci Kanada asker kafilesi geldi Londra i — İkinci Kanada askeri kafilesi İngiltereye gelmiş ve Kanadalı askerler, İngilterenin cenup limanlarından birinde karaya çıkarılmışlardır. B. Eden hükümet namına kıtaatı karşılamıştır. Japonyada bir Kabine buhranı mı? Roma 31 — Japon matbuatı askeri (Oharekât münasebetile Tokyo hükümetini tenkid ederek cesaretsizlikle itham etmektedir. Bir Kabine buh- © Yanı ihtimalinden bahsedilmektedir. Değişikliğin kânunusaninin 18 ine doğru » olması muhtemeldir. Balkan antantı konseyi Yakında Belgradda toplana- cağı tekzip ediliyor Bükreş 31 (A.A.) — Reuter bildiri- yor: Balkan Antantı konseyinin ys» bazı Alman ve ecnebi gazeteleri tara- fından verilen haberler resmi Rumen mahafilince tekzip edilmektedir. Filhâkika Romanyanın vaziyeti son haftaların hadizatı yani Sovyet - Fin lândiya ihtilâfı neticesinde katiyen değişmiş değildir. Romanya icabında hududlarını müdafaaya hazırdır, Ve bitaraf bir Balkan bloku teşekkül et. tiği takdirde bu alâkadar her mem- leketin bitaraflığını koruyacak kati- yen tedafli bir anlaşma mahiyetinde olacaktır. > , Roma karlar altında Roma 31 (A.A.) — Reuler: Roma kalın bir kar tabakası altındadır. Me- teoroloji enstitüsü 96 yıldanberi Ro- mada böyle bir kışın görülmediğini tildirmektedir, B. Stoiça'nın Bulgar gazetecilerine beyanatı Bulgaristanla Romanya ara- sında bir anlaşma olabile- ceğini söyledi Sofya 3l (AA) — Romanyanın Ankara elçisi B. Stolca, Ankaradan Bükreşe geçerken Bulgar gâzetecile- rine verdiği bir mülâkatta, Bulga- ristanla Romanya arasında muallakta bulunan meseleler hakkında iki mem- Jeket arasında bir anlaşma derpiş edilebileceğini kaydetmiştir. Sefir, Sofyada B. Köselvanofla gö- rTüşmüştür, Sefir, gazetecilere verdiği beyanatta demiştir ki: «Sofyayı ziyaretimde mazhar ol- duğum hararetli kabulden çok müto- hassis oldum.» Bulgar matbuatı, Bulgaristarın ha- len Balkan antantına iltihakını ta savvur etmediğini kaydediyorlar, Bu- nunla beraber hükümet mahafilinde, bitaraflık esasına müstenit bir Bal. Yeni sene Hariciye Vekilimiz Elen milletine hitabede bülundu Ankara 31 (A.A.) — Hariciye Ve- kili B, Şükrü Saraçoğlu yeni yıl mü- nasebetile Elen milletine Atina ajan- si vastasile aşağıdaki hitabede bu- lunmuştur: «İnsaniyet tarihini şimdiye kadar ölmez eserlerle dolduran ve bundan böyle de dolduracak olan ve aynı za- manda kardeşlik hissiyatlarının bü- tün sahasında Akdenizin kıyılarında kuvvetle yükselen Elen ve Türk ço- cuklarının âhenkdar seslerinin akis- leri, yeni sene başında da çınlamak- tadır, Yeni senenin iki memleket çe- cukları için sandet getirmesini bütün kalbimle dilerim.» Yunan Başvekilinin mukabelesi Atina 31 (A.A.) — Başvekil B. Me- taksas, Türkiye Hariciye Vekili B. Şükrü Saraçoğlunun Elen tilletine olan hitabesine mukabele olmak Üze- re Türk milletine bir hitabede bulu- narak asil Türk milletinin, Kendisine has faaliyeti sayesinde, harabeler Üüze- rinde mükemmel başarılar yükselt- meğe muvaffak olacağına kani bu- Tunduğunu bildirmiştir. B. Metâksas «dost ve müttefik Tür- kiye» için iyi temennilerini bildirdik- ten sonra ilâve eylemiştir: «Kadim milletlerimiz doğu Akde- nizinde tarihin kendilerine tahsis et- tiği barış ve medeniyet eserine devam edeceklerdir.n Hava gene k l ismi . arayele çevirdi Son yağmurlar üzerine bir çok evlerin bodrum katlarını su bastı Yirmi dört saat mütemadiyen yağan yağmurdan sonra dün hava karayele çe- virmiş, akşama kadar fnslularla kar yağ- müşlir. Termometre sıfıra inmiştir. Kara- denizde ve Marmarada fırtına vardir, Yirmi dört saat mütemadiyen yağan son yağmurlar dolayısile Kasımpaşada B. Mustafanın, Kavalalı o Hasanın, bayan Feride ve bayan Vesilenin evlerinin alt ka- tanı su basmış, sular itfaiye tarafından bo- şaltılmıştar. Bunlardan başka, Büyükadada Yelüfür- dü sokağında Dr. Yağlıoğlunun, Karagüm- rükte Çeşme sokağında B. Hüsnünün, Hasekide Yokuşçeşmede B. Ahmedin, Üş- küdarda Nakkâştepede bayan Haticenin evlerini de su basmış, bunlar da boşaltıl- mak suretile tehlikenin önü alınmıştır. Dün; Fındıklıda Mebusan caddesinde büyük bir ağaç devrilerek bir müddet yo- Ju kapamışsı da nezafet amelesi tarafın- dan ağaç kısı bir zaman sonra kaldini- mıştır. Bir motör battı Bandırma iimanına kayıtı bulunan «Harmanbeyi» isimli on sekiz tonluk bir motör dün Bandırmadan yüklü olarak )i- manımıza gelirken Kapıdağında Kocabur- gaz mevkiinde fırtına tesirile bir taşlığa vurmuş; motör parçalanarak batmıştı, Motör mürettebatı oldukça urun bir müd. det dalgalaria pençeleştikten sonra diğer bir motör tarafından kurtarılmıştır. Nafia Vekili Ankaraya gitti Üç gündenberi şehrimizde bulunan Nafia Vekili general Ali Fuat Cebesoy dün akşamki ekspresle Ankaraya av- det, etmiştir. Feshane fabrikasında yangın Ateş çuval deposundan çıktı, 1000 çuval yandıktan sonra söndürüldü Dün saat 15,20 raddelerinde Eyüp- teki Feshane fabrikasının sabun ima- lâthanesi üzerindeki çuval deposun- da bir yangın çıkmış, gerek fabrika- nın teşkilâtı gerek derhal yetişen it. faiyenin gayrelile fabrikaya sirayet etmeden söndürülmüştür. Dün pazar olduğu için fabrikada pek az kimse unduğundan yangın hemen görülmemiş ve epeyce büyü- dükten sonra fabrikanın saraçhane ustabaşısı dumanlardan yangını far kederek itfaiyeyi haberdar etmiştir Yangın bir saat sürdükten sonra söndürülmüş, bu müddet xarfında bin çuval fanmış, iki bin kilo kadar sabun ziyaa uğramıştır. Yangının s6. bebi hakkında tahkikat yapılıyor. ri Geceki ve Bu Sahahki Haberler - Son dakika Bursa köylerinde seylâb: âfet şeklini aldı İnsanca zayiat vardır. Fakat miktarı henüz belli değil Kemalpaşa kasabasının şimal mahallelerini ve s & Ma ni b ri seller götürdü. Bir köy halkına mahvolmuş” nazarile bakılıyor 'a Bursa 31 — İki gündenberi devam eden şiddetli yağmurlardan hasıl olan seller, Karâcabey, Manyas, Ke- malpaşa, Yenişehirle Susığırlık ova- larını basmış ve Kemalpaşa kazasın- da hakiki bir felâket şeklini almıştır. Seller, birçok köyler ile beraber Ke- malpaşa kasabasının dört beş mahal- Jesini basarak yıkmışlar ve maalesef nüfusça zayinta da sebebiyet vermişler- dir, Ölenlerin mikdarı henüz malâm değildir. Vali ve kumandan feyezan muntakasına gitmişler, vaziyeti ted- kik etmişler ve icap eden tedbirleri almışlardır. Birçok çayların ve derelerin dökül- düğü Karacabey boğazı tıkanmış ol- duğundan sular geriye dönmüşler ve yataklarından taşarak ovayı kapla. mışlar ve Apolyond gölüne dökülme- ğe başlamışlardır. Kemalpaşa kasabasının ortasından geçen Simav çayı gece taşmış ve ya- rm milyon liraya yaptırılmış olan su bendlerini yıkmış ve 6,000 metre mikâbı su Serbes kalmıştır. Bu vaği- ” yet üzerine M. Kemalpaşa kasabası ikiye ayrılmış, çarşıyı ve mahalle iÇ- lerini sular , Elektrik fabrikası ve bekçiler üy- kuda bulunan halkı ikaz için dü dük çalmağa « Kasaba» nin imaj mahalleleri halkı, vaktinde kaçamamışlar ve sellerin yıkıp götür ” düğü evleri İle beraber boğulmuşlar» : dır. Bir eyin içinden üç kadın cesedi ? çıkarılmıştır. Bu felâket esnasında kasabada bir £ de yangın çıkmış, bir fırın ile dört l i n , “ b dükkân yanmıştır. Azâplı köyü halkına mahvolmuf nezarile bakılmaktadır. Uzmankadı, Kumkadı, Voyvoda, Tepecik köyleri f seiler altında kalınışlardır. Bu köy “ lerle irtibat temin edilememiştir. Kas ! racâbeyin bazı köyleri de sular altın * da bulunuyor. ! Felâketzedelere o yardım için Mu- ' danya ve Gemlikten âcilen sandal ge- ' tirtilmiştir. Civar vilâyetlerin köprücü bölüklerinden de yardım istenmiştir. - | ingilizler yeni bir tarz. gemiler yapıyorlar Bu gemileri mayn ve torpille batırmak imkânı olmadığı bildiriliyor Londra 31 (A.A.) — Sunday Chro- | tıkta karakol ve keşif faaliyetlerine nicle gazetesi, İngiliz deniz tezgâhla- rında inşa edilmekte olan balon ge milerinin «Bailoon - Ships» nazilerin deniz üstündeki tehdidlerine karşi müttefiklerin bir mukabelesi mahiye- tinde olacağım yazmaktadır. Çünkü bu gemileri maynler veya terpillerle batırmak imkânı yoktur. Bu gemilerin deniz altındaki kom partımanlarından bazıları tazyik edil ba hava ile doldurulmuştur. Balon deniz inşaatı Fransız bürosu direktörü Yourkeviteh tarafından icad edilmiştir. Bir Alman karakol gemisi battı Alınan hududu 31 (A.A.) — (Havas): Alman umumi karargâhınm tebli- ğinde şöyle denilmektedir; Garp cephesinde gece sakin geç- miştir. Alman donanması son hafta- devam etmiştir. Bu faaliyel muvaffa- kiyetli neticeler vermiştir. 24/30 nxkânun gecesi bir ileri kâr râkol gemisi Baltık denizinde devrik miştir. Geminin müreltehatını teşkil edin 37 kişiden 35i kurtarılmıştır. Keşif kolları müsademeleri Paris 31 (A.A.) — Umumi karargâ- bin tebliği; Soğuk ve kara rağmen g€ce hareketli geçmiştir. Cephenin muhtelif kısımlarında keşif kolları arasında birçok hareketler ve müsa- demeler olmuştur. Her iki tarafın top- Çu kuvvetleri birkaç kere müdahale etmiştir. Bir Alman tahtelbahiri batırıldı Paris 31 (AA) — «Daily Maih ga zetesinin memleket nüshası, bir Prane sz harb İsanya sahili açık» larında bir Alman tahtelbahirini ba Jar zarfında Şimal denizinde ve Bal- * tarıdığını bildirmektedir. Tacoma vapuru Bu sabah sekize kadar Mon- tevideoyu terketmesi lâzım Montevideo 31 (A.A) — Graf von Spee zırhlısına yardım ettiği için Al man donanmasının muavin vapuru olarak telâkki edilen Tacoma Kargo- suna pazartesi günü sabahleyin sant sekize kadar Ilmanı terketmesi teb- iğ edilmiştir. Aksi takdirde mürette- bat mevkuf tutulacaktır. Montevideo 31 (A.A.) — Uruguay Hariciye Nazırı Guani, Havas muha- birine yaptığı beyanatta bugün bir emimame neşredilerek Tacoma adın- daki Alman vapurunun Alman do- nanmasına aid bir muavin gemi ola- rak ilân edileceğini bildirmiştir. İngilterede çalınan mühim- mat bulundu Londra 81 (AA.) — Cümhuriyet. çiler tarafından geçen hafta bir bas- kın yapılmasına, teşebbüs edilen de- poya ald iki buçuk ton mühimmat bugün Dunlaik yakınında bulunmuş- tur. Bu mühimmat 58 sandık içinde saman altında gizlenmişti, Fransanın kararı Tam muvaffakıyet elde edil. meden şilâhları bırakmıyacak Paris 31 (A. A.) — Paris matbu. Atının kanaatine göre Başvekil Dala, dier'nin tam bir muzafferiyet istihsal edilmeden Fransanın silâhları elin. den bırakmıyacağını teyid etmesi key« İyeti Fransıs ordusunun enerjik bir harekete geçeceğine işarettir. General Gamelin'in beyanati Pariş 31 (A. A.) — İntransigeant gazetesinin neşrettiği bir habere göre general Gamelin, İngiliz umumi ka- Targâhını ziyaret ettikten sonra be- yanatta bulunarak hareket saati gel meden evvel Fransız ve İngiliz ordu, larınm Tüzümsuz bir tehlikeye girme- meleri lâzımgeldiğini söylemiştir. Mart nihayetinde İngilterenin 3 milyon askeri olacak Londra $1 (A.A) — Önümüzdeki sene başında silâh altına çağrılacak olan yeni sınıflar hakkında beyan olunduğuna göre, bu suretle mart ni hayetinde ordunun emrinde takriben üç mliyon asker bulunacaktır.