16 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

16 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

16 Kânunusani 1940 — — Dün Geceki ve Bu Sabahki Efaberler Son dakika Belçika ordusunun mev- cudu 700 bin kişiyi buldu Hollanda tayyarelerinin Almanya üzerinde uçtuğu haberi tekzib ediliyor Roma 16 — İtaiyan gazeteleri Hollanda ve Belçikanın aldıkları tedbirler hakkında uzun malümat veriyorlar, Gazeteler Belçikada yeniden bazı sınıf. ların silâh altına çağrılması üzerine ordu mevcudunun 700 bini bulduğunu söylemekte ve bundan sonra ancak umumi seferberlik yapılabileceğini söyle- mektedir. Vatikanın gazetesi olan Osservatore Romano, yazdığı bir makalede tehdide maruz kalan Hollanda ve Belçika ile İsveç ve Norveç hakkındaki teveccühü- nü göstermektedir. Amsterdam 16 — Hollandada sükün avdet etmiştir. Maamafih hükümet her ihtimale karşı hazır bulunuyor. Hollanda tayyarelerinin Almanya üzerin- de uçtuğu haberi tekzip edilmektedir, Hiç bir Hollanda tayyaresi Almanya Üzerinde uçmamıştır. İsveç, Norveçin vaziyeti Sovyet tayyareleri Norveç üzerinde de uçtu, alyan gazeteleri mühim hadiseler çıkmasından korkuyor Roma 16 — İtalyan gazeteleri Sovyet Rusyanın İsveç ve Norveçe verdiği notayı tehdidkâr bulmakta ve mühim hâdiseler çıkmasından endişe etmekte dir. Oslo 16 — Rus tayyareleri Norveç hududunu geçerek Norveç arazisi Üüz6- rinde uçmuşlardır. Norveç hükümeti şiddetli protestoda bulunmuştur. Oslo 16 — Norveç hududunu geçen Rus tayyarelerinden birkaçı Bakviç nehri civarında, Norveç toprağında karaya inmişler, fakat bir müddet sonra derhal havalanmışlardır. Norveç şiddetli protestoda bulunmuştur. Sovyetler Birliği Finlândiyayı tayya- relerle çember içine alacakmış Londra 16 — Sovyetler Birliği, hava kuvvetlerile Finlândiyayı bir çenber içine almağa çalışıyor. Sovyet aim len Alelterkyeyi bag ek ae yapacakmış. rülmüştür. Hasar mühimdir. Finlândiya hükümeti Hango, Abo, Kari şehirle- rini tahliye etmeğe karar vermiştir. Bir Alman tahtelbahiri batrıldı Yondra 16 — Bir İngiliz tayyaresi bir Alman tahtelbahirine hücum etmiş ve birçok su bombaları "atmıştır. Bombaların infilikından sonra suyun sathın- da geniş bir yağ lekesi görülmüştür, Bundan Alman tahtelbahirinin batıni- diğı anlaşılmaktadır. Amsterdam 16 — Hollanda bandıralı 800 tonluk Arendekt vapuru An- versten cenubi Afrikaya giderken bir Alman tahtelbahiri tarafından batırıl- mıştır. Yeni Japon kabinesinin politikası Tokyo 16 — Jonai tarafından teşkil edilen yeni kabinede Hariciye Nezaretini B. Arita deruhte elmiştir. Kabinenin Amerika, İngiltere ve Fransa ile müna- sebetleri kuyvetlendirmeğe çalışacağı bildirilmektedir. Mısır 1500 İngiliz! Zelzele mıntakasında lirası daha yolladı İranın teberrüatı 110 bin liraya yükseldi Ankara 15 (A.A) — Buraya gelen haber- lere göre felâketzedelere yardım için Ka- hire eiçiliğimize eşya teberrüatı devam €7- lemektedir. Kahire elçiliğimiz, hayırsever Mısırlılar tarafından yeniden yapılmış olan 1500 İn- giliz liralık teberrüatı da milli komite em- rine göndermiş bulurmakladır. Ankara 15 (A.A) — İngiliz büyük elçiliği İngiiz Şark orduları tarafından gönderii- mekte olan 800 çadırın yola çıkarılmış ol- duğundan Hariciye Vekâletini haberdar etmiştir. Ankara 15 (A.A) — Verilen malümata göre, hareketlarz feliketzedeleri için Tah- ran büyük elçiliğimize teberrü edilmiş olan eşyalardan bir kısmı Karaköse yolile Er- ruruma gönderilmiştir. Tahran büyük elçiliğimize yapılmakta olan para teberrünti 110000 liraya baliğ olmuştur. İrandan, Erzincana eşya gitti ve iellketine uğriyan- 1 mümkün mertebe teh- olarak toplanan muhtelif eş- ım dün Bazergân yolüle Tah- ma gönderilmiştir. evkıyat takib edecektir. İkinci ordu müefttişliği nan ikinci ordu mü- vekâleten kolordu ku- enkaz kaldırma İşi İmralı adasındaki mahküm- lardan 65 i zelzele mıntaka- sına gönderildi İzmit 15 (A.A) — Enkaz kaldırma işlerinde çalışmak üzere zelzele mınta- kasına gitmekte olan 65 mahküm dün İmralı adasından İzmite gelmiş- tir. Bunlar İmralıda bulunan 40 mah- küm tarafından felâketzede kardeş- lerimize teberrü edilmiş bulunan 15 bin kilo İmralı soğanile 172 çadırı mahalline sevkedilmek üzere İzmit yardım komitesine teslim etmişlerdir. Ordunun bir köyünde kardan bir ev çöktü, 4 kişi öldü Ordu 15 (A.A.) — Mesudiyenin Ge- beme nahiyesinde bir metre kar yağ- mış, bu yüzden bir çok köy evleri çökmüş, bir kadınile üç çocuk öl müştür. Sümerbankta başka değişik. lik yapılmıyacak .. Ankara 15 ( fonla) — Sümer. bank umum m inde yapılan tebeddülden sonra umum müdürlük erkânı arasında da bazı değişiklik olacağı hakkındaki şayirlar salâhi. yettar makamlarca tekzip olunmak- tadır. Taziye telgrafları Reisicümhura memleket iç ve dışından birçok telgraflar / geliyor Ankara 15 (A.A) — Hareketinrs #elâketi dolayısile Relsicümhur İsmet İnönüye memleket dışındaki bir çok teşekküller ve hususi eşhas tarafından da taziye ve teessiir telgraf ve mek- tupları gelmekte devam ediyor. Bu meyanda Ota J. Brikins, İrlan- dada rahib Menning telgrafla, Fransız maliyecilerinden Deselozieres ile İn- gilterede Mis Turner de mektupla ge çirilen büyük felâketten dolayı Mi Şefe teessür ve taziyetlerini arzeyle- mişlerdir. Amerika sıhhiye birliği de gönder- diği bir telgrafla Cümhurreisimize f6- Jâket karşısında duyulan teessürü bil- dirmiş ve taziyede bulunmuştur. Zogunun Milli Şefe telgrafı Ankara 15 (A.A) — Haşmetlu bE rinci Zogu Relsicümhur İsmet İnönü- ye gönderdiği bir telgrafla hareketi- Arz felâketi dolayısile taziyede bulun- muştur, Ankara 15 (A.A) — Bhopal Nevva- bı hareketlarz felâketi dolayısile Re- #sicümhur İsmet İnönüye telgrafla teessür ve ı taziyetlerini rini bildirmiştir. Benzin ve 1 Ve Yaz daz yağı Fiatlere zam ya, yapılması icab etti Ankara 15 (AA.) — Yeni benzin ve gaz fiatleri bakkında Ticaret Vekâletinden tebliğ edilmiştir: Petrol müştakları fiatlerinin bugünkü ahval dolayışle menşe memleketlerde yük- selmiş olmasına binsen, benzin ve gazyağı dzami satış fistlerinin arttırılması zarü- reli hasıl olmuş ve aşağıda yarılı fintler tesbit edilerek 15 ikincikânun 1940 tarihin- den itibaren meriyete konmuştur: 1 — Benzin ve gaayağının İstanbul, İz- mir ve İskenderunda depo fiatleri: Benzin dökme litresi; 1435 Kuruş Benzin çifi büyük teneke: 55654 » Gazyağı dökme kilosu: M0 » Osyaği çift büyük teneke: 49839 > Gazyağı tek küçük teneke: 7775 >» 2 — Benzin ve gazyağının Ankara, İstan- bul ve İzmirde dökme olarak âzami satış #iatleri: Benzin Kilosu Krş. 19.— Gazyağı Kiş. Ankara için İstanbul için 1649 İzmir 1665 16,05 3 — Ankara, İstanbul, İzmir, Samsun, Mersin ve İskenderunda Otenekeli bensin ve gazyağı âzami satış fintleri: Çift büyük Çift büyük Tek küçük teneke (oOoteneke (teneke benzin gazyağı ei 605 da 615 65 625 — 15,90 Ankara için İstanbul için İzmir Bamsun Mersin Sad İskenderun 515 Diğer Yürderdeki; Azami satış fintleri, 530 540 555 sabcı Yin ve tesbit olunur. Venedik mülâkatı Macaristan, Sovyetler aley- hine olduğunu tel tekzip etti Moskova 15 ( (A. A) —' Tas; 14 son kânunda Moskovadaki Macar #efiri Polemkini ziyaret ederek Venedikte kont Ciano ile kont Csaky arasında yapılan görüşmelerin Sovyetler birliği aleyhine müteveccih olduğuna dair do- Jaşan şaylaları resmen tekzip etmiştir. Sefir Macar hükümetinin bu iddiaları katiyetle reddetmek Itzumunu hisset tiğini ve herhangi bir devletler bloku teşkili meselesinin Venedikte tedkik edilmemiş olduğunu beyan eylemiştir. Yugoslavyanın bir tekzibi Belgrad 15 (A.A.) — Yugoslav hükü- metinin Yugoslav arazisinden ecnebi kıtalarının geçmesine muvafakât et- tiğine dair ecnebi membalarından verilen haberleri Avala ajansı tekzip eylemekiedir..... İngilteredeki “Alman esirler kaçmak istediler Londra 15 (A.A.) — Cumartesi gü- nü öğleden sonra cenubi İngilteredeki Alman sivil üsera kampında baş gös- termiş olan yangın hakkında yapılan tahkikat neticesinde yer altında kaç- mağa teşebbüs etmek Üzere esirler ta» rafından kazılmış bir dehliz meydana çıkmıştır. Almanya tavassut haberini tekzib etti Sovyet ve Fin tebliğleri yalnız ufak çarpışmalardan bahsediyor Brüksel lö (A.A.) — Berlinden bil- diriliyor: Almanyanın Fin . Sovyet ihtilâfında tavassutta bulunmağa t6- şebbüs ettiğine dair Londra gazele- lerinde çıkan haberlerin hiçbir esasa istinat etmediği Alman Hariciye Ne- zareti tarafından bildirilmektedir. Rus ve Fin tebliğleri Stokholm 15 — Rüs tebliği yalniz keşif mtsademeleri ve tayyare faali- yeti olduğunu haber veriyor. Fin teb- liği de keşif kolları muharebesinde 7 tankın tahrip, 20 tank topu iğti- nam edildiğinden bahsediyor. Sovyet tayyareleri yeniden uçuşlar yapmışlar, birçok bombalar atmışlar. dır. 15 kişi ölmüştür. Birçok yaralı vardır. 2 Rus tayyaresi düşürülmüş- tür. Bir Fin vapuru battı Helsinki 15 (AA) Cumartesi günü Botni körfezinde bir Rus deniz- altısı tarafından torpillenen Finlân- diyanın Aura vapuru 5 dakika içinde batmıştır. Bu vapur mürettebatının büyük bir kısmı bir İsveç gemisi ta- rafından kurtarılmıştır. Meçhul tayyareler İsveç era- zisine bombalar attı Stokholm 15 (A.A.) — Dün milli. yeti meçhul müteaddit tayyareler, Garp cephesinde hava faaliyeti Fransada bir Alman tayya- resi düşürüldü Paris 15 (A.A.) — Dün Fransanın şimali üzerinde uçmakta iken Fran- 8ız tayyareleri tarafından takib edi- len bir Alman tayyaresi bir tarlaya inmek mecburiyetinde kalmış ve üç kişiden ibaret olan mürettebat: esir edilmiştir. Lüksemburg 15 (AA) — Moselle boyun- ea Alman ve Fransz topçuları arasında yapılan şiddetli bir topçu düellosu esna- sında bir obüs nehrin Lüksemburg kıs- mında kâin Perl nahiyesine düşmüş ve obüs parçaları bazı evlere kadar fırlıya- rak camları ve kapıları kırmıştır. Hiç bir yaran yoktur... Amerikada bir fesatçı çetesi Hükümeti devirerek dikta- törlük kurmak istiyordu Nevyork 15 — Amerikada bir ihti- Ml komitesi keşfedilmiştir. Bu komi te hükümeti devirerek diktatörlük te- sis etmek ve Nazi idaresi kurmak is- tiyordu. Tevkif edilenler arasında Bishof ve Gunther adında iki Alman yardır. İEstonya Milletler Cemiyetine mümessil tayin etti Tallin 15 (A.A.) — Estonya hükü. meti, Milletler cemiyeti nezdinde da- imi bir delegelik ihdas ve bu vazife- ye eski Hariciye Nazırı Selteri ta- yin etmiştir. Müdafaa a pulundan muaf tutulacak evrak Ankara 15 (Telefonla) Güm- rüklerde istimal olunan bazı evraka müdafaa pulu ilsakı hakkındaki ka- nunun birinci maddesine; (posta ile harice gönderilen mâddeler için güm- rük idarelerine ibraz olunacak bilü- mum evrâkin müdafaa pulundan muaf tutulması) şeklinde bir fikra eklenmesi hakkındaki kanun lâyiha- sı Meclis ruznamesine alınmıştır. Bulgaristanda seçim Sofya 15 (A.A.) — Teşril intihabata dilin Plevne ve Burgaz eyaletlerinde devam edilmiştir. Bu eyaletlerde inti- hap edilen 41 namzetten 37 si hükü- met taraftarıdır. İntihabata 21 ve 28 son kânunda devam edilecektir, İsveçin Lullea şehri cenubuna bom balar atmışlardır. Issız bir mıntaka. ya düşen bombalar, 9 tane derin çu- kur açmıştır. Bu hususta mütemmim malümat henüz verilmemiştir. Stokholm 15 (A.A.) — Danimarka seyyar hastanesi şefi profesör Kivis Danimarka Kızılhaç idaresine, seyyar hastanenin bombardıman edildiğini maamafih bir hasar vukua gelmedi. ini bildirmiştir. Finlândiyaya yardım Londra 15 (A.A.) — (Reuter): Lon- dradaki Finlândiya elçiliğinin bir mümesşili dünyaya hitaben o yaptığı bir beyanatta yabancı memleketlerin yardımını istemekte ve Finlândiya- nın ancak bu suretle yaşayabileceği» ni bildirmektedir. Yaşington 15 (A.A) — Reisicüm- hur, pek yakında Finlândiyaya yar- dım hakkında kongreye bir lâyiha vereceğinden parti şeflerini haberdar etmiştir. Stokholm 15 (A.A.) — İsveç hü- kümeti, Finlândiyaya yardım mesele- si hakkındaki Sovyet proleslosuna verdiği cevapta, bütün İsveçin «İhti- Iâl Rusyasının da muvafakatile umu. mi harpten sonra doğan; Finlândi- yaya karşı teveccüh ve muhabbetini teyid etmektedir. Viyanada ışık yakılmı yacak İngiliz reillerinin son uçuşlarının tesiri Bem 15 — Geceleri Viyana şehri. nin karanlık içinde bırakılmasına ye- niden başlanmıştır. Alman makamla» rı, bu tedbirin kömürden tasarruf maksadile alındığını beyan ediyorlar, Maamefih İngiliz tayyarelerinin son uçuşları ile bu tedbirin alâkadar ol duğu zannedilmektedir. Radyomuzda Dünden itibaren ingilizce ha- berler neşriyatına başlandı Ankara radyosu, şimdiye kadar Fransızca, Elence, İranca ve Bulgar. ca olarak yabancı dillerle yaptığı ha- berler neşriyatına, dünden itibaren İngilizce haberler servisini de ilâve eylemiştir. Her gün kısa dalga Ankara istas. yonu ile Türkiye saatile saat 14,15 de ve 21,15 de yapılacak olan bu servis, dün saat 14,15 de açılmıştır. Evvelâ bayan Nermin Menemenci. oğlu, İngilizce haberler servisinin başlayacağını bildirmiş, bunu müte- akip posta ve telgraf umum müdürü 'B, Musluoğlu kısa bir hilabe irad ey- lemiş ve nihayet İngilterenin Anksra büyük elçisi İngiliz milletine bir hi. tabede bulunmuştur. Bundan sonra İngiliz ve 'Türk milli marşları çalın« mış ve haberlere geçilmiştir. Bir yabancı posta, neşriya- tımızı bozuyor Londra 15 (A.A) — Reuter ajansı bildi Tİyor: Ankara radyosunda bügün saat 12,15 de yapılan İlk ingüizee (o neşriyak, parasitten mütevellit olmıyan ritmik bi müdahale yüzünden İngilterede işitileme- miştir. Yeni servis Ankaradaki İngiliz büyün olçikinin bir nutkile açılmışsa da, elçinin »esi zorlukla duyulmakta idi. İngilizce servisten evvelki neşriyat isd çok vazih olarak işitilmiştir. Anadolu ajansının notu: Reuterin bu telgrafında şikâyet edilen müdahale maalesef Ankarada ön beş günm denberi müşahede ve tesbit edilmektedir. Beynelmilel radyo difuzyonu birliğinin teknik bürosu bir ecnebi postanın Ankara neşriyatını, yabarıcı memleketlere yayıl- masına mâni olmak için, bozmakta oldum Bunu bildirmiştir. Öğrendiğimize göre Ankara radyosu idam resi dostane olmiyan bu harekete nihayoj vermek için şiddetli teşebbüslerde bulunan iğ