16 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

16 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

FE Am, oh e e e erer mi ii amima a -i N mn -E <8 kacra. ge e ee re NY SE Mm EE PE Bahife 2 A EŞAM 11 Şubat 1940 Dün Geceki ve Bu Sahahki Elfaberler Son dakika Karelide vaziyet ciddi Sovyetlerin şiddetli hücumları gece gündüz fasılasız devam ediyor Helsinki 17 — Kareli cephesinde vaziyet ciddidir. Sovyet hücumları dün de şiddetle devam etmiştir. Sovyetler Summa mıntakasının garp kısmındaki Meri Fin mevzilerine girmişler, Toksen gölü ile civarındaki ileri Fin mevzilerinde daha sağlâm bir surette yerleşmişlerdir. Haparlervi ile Taipale'de muharebeler şiddetle devam ediyorlar. PFinler, çok faik düşman kuvvetlerinin gece gündüz fasılasız hücumlarına mukavemet ediyorlar. Fin mevzilerinin Sovyetlerin eline düşmesi bir felâket teşkil etmez, çünkü bunlar, asil müdafaa hattının çok ilerisind bulunuyorlar. Tahminlere göre muhasamatın başından bugüne kadar Sovyetler, tanklarının yüzde yin misini kaybetmişlerdir. Helsinki'de top sergisi Helsinki 17 — Ruslardan zaptedilen toplardan mürekkep bir sergide muh- a AREA Pa a A Bulgar meclisi 24 şubatta © içtimaa davet edildi B. Popofun Bulgar Hariciye Nozaretine tayini Belgradda memnuniyetle karşılandı Paris 17 — Bulgar mebusan meclisi 24 şubatta içtimaa davet edilmiştir. 17 — Bulgar Hariciye nezaretine tayin edilen B. Popof, prens Pole vedanamesini takdim için buraya gelecektir. B. Popofun Hariciye Nezaretine getirilmesi Yugoslar siyasi mahafilinde büyük bir memnuniyetle karşılanmış- tır. B. Popof, B. Köseivanofun kendisine vermiş olduğu talimatı harfiyen tat- bik etmiş olduğu cihetle Hariciye nezaretine tayini, iki memleketi biribirine da- ha ziyade yaklaştırmağa hizmet edecektir. Sofya İT — Yugoslav ticaret nazırı, Bulgar meslektaşına indei giyaret için çarşamba günü Sofyâya gelecektir. Romanyada Harici Ticaret Nezareti kurulu Bükreş 17 — Kralın bir emirnsmesile, Romanyada bir harici ticaret neza- reti kurulmuş, bu nezârete de B. Eristu tayin edilmiştir. Japon tayyareleri Fransız demiryolunu gene bombardıman ettiler Roma 17 — Bugün alınan en son hebere göre, Japon hava Yunnan Fransız demiryolunu yeniden bombardıman eti etmişlerdir. Danimarka, Isveç ve Norveç Hariciye Nazırlarının içtimaı Paris 17 — Danimarka, İsveç ve Norveç Hariciye Nazırları pek yakında Kopenhagda bir toplantı yapacaklamlır, Bu içtimada denizde gittikçe artan tazyik etrafında görüşüleceği tahmin ediliyor. Bir Ingiliz tayyaresinin Alman tahtelbahrine hücumu Londra 17 — Şimal denizinde bir İngiliz tayyaresi, deniz sathında bir Al- man tahtelbahirine hücum etmiş, birçok bombalar atmıştır. İki bomba, de- iarken tahtelbahirin periskopu yanında patlamış denizin üstünü kesif bir yağ tabakası ve hava kabarcıkları kaplamıştır. 'Tahtelbahir bir daha görünmemiş- tir, Bu alâimden tahtelbahirin battığı tahmin edilmektedir. Iondra 16 (A.A.) — Bahriye Nezaretinin tebliği: Bir İngiliz torpito muh- gibi bugün iki Alman denizaltısı tehrip etmiştir. Normal teamül, denizaltıları batırıldığı zaman derhal tebliğ edilmemesidir. Yakat bir kafileye hücum ederlerken batırılan bu iki denizaltı için istisnai bir gekilde hareket edilmiştir. kuvvetleri Adliye Vekili İzmirde İzmir 16 (Telefonla) — Adliye Ve- kili B. Fethi Okyar yarın (bugün) Ay- Türk - İngiliz ticari anlaşması Londra 16 (A.A.) — 3 şubatta im- dından şehrimize gelecek ve Alsancak | yajkerara e izlir Be mayonumda marine haralepacakir. | İaşmanna zeyl olarak #yni tarihte ime zalanmış olan Türk - İngiliz munzam lerde bulunacaktır. . i anlaşmasının ini -edilmiş- Bezezyan lisesinden tasdik- | tir Ba zeyl anlaşma bilhassa eşyanın ve name alan talebenin vaziyeti) mevcut borçların tediyesinde takib olu- Ankara 16 (Telefonla) — Geçen amme kemi iz kânunusaninin beşinde lise kısmı lâğ- Hastalık ilerletilmemeli wedilen Bakırköy Bezezyan lisesinin Ankara 16 (Telefonla) — Parasız 9, 10 ve 11 inel sınıflarından, mezkör hastalıkları pek İleri bir vazi- tarihten sonra tasdikname alarak res» mi veya hususi mekteplerin ayni si- mafına girmek istiyen talebelerin im- thansız olarak alınmaları Maarif Ve- ktleti tarafından kararlaştırılmıştır. Parti ve Halkevi teşkilâtı İzmir 16 (Telefonla) — Parti mü- fettişi B. Galib Bahtiyarla mebus B, Rıdvan Nafiz Akhisara giderek, Pati ve Halkevi teşkilâtını teftiş etmiştir. 'B. Rıdvan Nafiz Akhisarda kalmış, B. Galib Bahtiyar Kırkağaça geçmistir. yete girdikten sonra pravantoryoma gön- derildikleri mezkür müessese müdürlüğü tarafından Maarif Vekâletine bildirilmiş- tir. Maarif Vekâleti bu münasebetle maa- rif müdürlüklerine bir tamim göndererek pernmz yatı talebenin sıkı muayeneden geçirilmesini ve pravantoryona gönderli- mesi içab edenler varsa bu oil eğ tatl zamanı beklenmeden derhal gönderilmele- Yin bildirmiştir... İzmirde heyelâm önlemek için tedbir alınıyor İzmir 16 (Telefonla) — Sinekli mıntaka- sının heyelân tehlikesinden kati surette kurtarılması için burasının geniş mikyas- ta sğaşlandırılmasına karar verilmiştir, ği de Lİ İm Türk matbuat heyetinin Garp cephesini ziyareti B. Hüseyin Cahid Yalçın dün akşam Fransız in ihtisaslarını anlattı Fransa hükümeti tarafından Garp cephesini gezmeğe davet edilen Türk matbuat heyeti, Maginot hattını ve si- Jâh fabrikalarını gezmişlerdir. Heyet- ten İstanbul mebusu B, Hüseyin Ca- hid Yalçın dün akşam saat 20,30 de, Fransız radyosunda Türkçe neşriyat başladıktan sonra Türkiyeye hitap ederek Pransadaki ziyaretlerinden bâh- setımiş ve ezcümle demiştir ki: «Fransız radyosunun nezaketinden Btifade ederek sizlere hitap ediyorum. 10 gündenberi Fransada bulunuyoruz. İhtisasatımızı hülâsa etmek lizımge- Hirse diyebilirim ki; bir dakika bile kendimizi yabancı bir memlekette hissetmedik. Her sınıf halk arasında "Türkiye ve Türkler hakkında nihayet- six bir muhabbet gördük. Maginot hat- fanı, Fransız babriyesini, silâh fabrika» Jarını ziyaret ettik, Dünyanın eski samanlarındanberi şahit olduğu en muazzam istihkâm hattında herkes nasil sükün ve vakar içinde vezifesi. Bi yapıyor ve Fransız bahriyelileri de neçe ile çalışıyorsa Fransız halkı da &yni suretle sakin ve neticeden mut- main bulunuyor, Fransada tam bir birlik vardır, Bu kuvveti szim, müdafaa ettiği dava- ya olan itimaddan ileri geliyor, Fran- Sızlar kendileri kadar bütün dünyanın selâmeti ve hürriyeti için de harp et- tiklerini biliyorlar, Galebe behemehsi müttefikler tarafındadır. Bu husus taki kanaatimiz Fransayı ziyaretimiz- de bir kat dâha Kuvvetlenmiştir.» 'B. Hüseyin Cahid Yalçın, sözlerini, Prunsada gördükleri kardeşçe hüsnü- kabule teşekkür ederek bitirmiştir. Başvekil dün Maarif Vekâ- letine giderek Vekille konuştu ” Giresun Samsun pılacak yatı Ankara 16 (Telefonla) — Başvekil B. Refik Saydam bugün öğleden evvel Maarif Vekâletine giderek Maarif Ve- kili B. Hasan - Âli Yücel ile bir müddet görüşmüştür. Başvekil Maarif Vekâletin- de bir saat kadar kalmıştır. Zelzele kurbanları 32,741 ölü ve 9,404 yaralı Ankara 16 — Alâkadar makamlara gelen en son malümata göre ztizele mıntakasındaki insanca zaylat mik- darı 32,741 ölü ve 9,404 yaralıdır. Bu zayiatın muhtelif vilâyetlere düşen Mmikdarı şudur: Ölü Yaralı Erzincan 15470 4117 Sıvas 7583 1969 Tokat 6826 1976 Amasya 660 118 1439 o 468 Ordu 463 488 Gümşhane 233 87 “5 142 Trabzon ; 9 Yozgat 6 6 Tunceli 8 7 Niğde : 2 Ankarada kanalizasyon inşaatı Ankara 16 (Telefönla) — Ankarada ya- kanalizasyon için Nafia Vekâle- tünce bir kanun projesi hazırlandığı ya- mlmıştı. Vekâlet Nafia mühendislerinden 'B. Ratib ve Ömerden mürekkep bir heyeti kanalizasyon mevzuu etrafında tedkikler. de bulunmak Üzere Avrupaya göndermeğe karar vermiştir. Millet mekteplerinde muvaf- fakiyet gösteren muallimlere ikramiye Ankara 16 (Telefonla) — Millet mektep- dürler encümeni tarafından verilen bir karara göre Ikramiye alacak öğretmen ve yele bildirmiştim. Maerif Vekâleti mü- dürler enlümeni (tarafından verilen bir karara göre İkramiye alalak öğretmen ve seçmek , üsere o vilâyetlerde maarif müdürlerinin riyaseti altında baş öğretmen ile iki öğretmenden mürekkep bir komisyon teşkil edilecektir. Bu komls- yonlar muvaffakıyet gösteren Öğretmen ve eğitmenleri, Mearif Vekâletinin teli- matı dairesinde tesbit ederek en geç 25 mart tarihine kadar Vekhlete bildirecek” lerdir. Hangi vilâyette Kaç öğreten veya eğit- mene İkramiye verileceği ayrıca tesbit olu- hr eğitmenleri Goering Almanları iktisada davet ediyor Kömür sıkıntısından bahisle: “Bunu biliyorum, fakat soğuktan donan askerlerimizi de düşünmelisiniz,, dedi serin a Berlin 16 — Goering harbin iptidala- nnda ameleye hitaben bir nutuk söyle- mişti. Dün akşam ikinci nutkunu çifçilere hitaben söylemiştir. Nutkunda naziliğin köylülere büyük menfeatler temin etti. dinden, zirat istihsalâtın arttığından, Al- manyanın harbi zorla kabule mecbur ol- ma abloka münasebetile gelmi- in yerine ikame etmek a Alman mucid lerinin büyük gay- retler sarfettiklerinden bahsetmiş ve de- miştir kiz sİktisadi bakımdan mağlüp olmamıza imkân yoktur. Bizi aç bırakamazlar. İn- giltere de vesika usulüne başvurmağa mecbür olmuştur. Alman toprağının bü- tün kuvvetinden istifade edilmeli, por- mal zamandan 3 misli fazla çalışılmalı dır. Polonyadan harp esirlerinden başka bir milyon çifçi smele gelmiştir. Almanlar son günlerde soğuktan mü- teessir olmuşlar, evleri için lâzım olan bazı şeyleri tedarik edememişlerdir. Bunlar, kuvvcimaneviyeyi yükseltmeğe Medar olacak şeyler değildir. Fakat so ğuktan donmakta olan askerlerimizi dü- yönünüz. Kömürümüz yok değildir. Nak- Uyatta tesadüf edilen güçlükleri ikti- ham etmek için zaruri olan tedbirleri aldık. Sabırlı olmalısınız. Müşkülâü ikti. bam etmek suretile galip geleceğiz. Her hektar topraktan iwüfade etmek lâzımdır. Bunu yapmamak cinayettir, İki senelik benzin ve margarin ihti; »tokları vardır. Köylüler şeker istihseli- ne yarayacak pancar ekmeli, patates tar i urtırmağı vadediyorum.> Goering tereyağ. süt ve sade yağda son derece ekonomi yapılmasını tavsiye etmiş, et sarfiyalımn azaltılmasını inte- miştir. Goering demiştir ki: «İki milyar litre süt tasarruf edemezsek muvaffaki- yetsizliğe uğrayacağız ve bütün alınan tedbirler seri olmamalıdır. İnekler kesilmemelidir, iki ineği olan ve ikisini de kesen köylüye. cani nazarile bakıla- caktır. Alman milleti galebe çalmak için mümkün olduğu kadar uzun müddet müşkülâta tahamriül etmelidir. Elimizde bulunanı iki sene içinde yiyip bitirmek saçma olur.» Goering nutkuna «Yaşasın Hitler» sözlerile nihayet vermiştir. İngiliz gazeteleri ne diyorlar? Londra 16 (A:A.) — Goeringin nut- kundan bahseden gazeteler, bu nu- tukta İngiltere hakkında sarfedilmiş olan istihzalı sözlere ehemmiyet ver» miyerek başlıca iki hâdiseyi tebarüz eltirmektedirler; 1 — Goering, Alman çiftçilerine mutadı olan şakâcı lisanla değil, gâ- yet ağır bir eda İle hitap etmektedir. Z — Bir milyon Polonyalı aile ocak- larından almmış ve esirler gibi tarla- larda çalışmak üzere Almanyaya sev- kedilmiştir. Sivil ahalinin bombardımanı İngiliz Başvekili sorulan bir suale cevap verdi Londra 16 — Avam kamarasında muhafazakâr (o mebuslardan (o yüzbaşı Ramsey bir sual sormuştur. Mebus, İs- panya ve diğer yerlerde sivil halkin bombardıman edilmesini takbih etmiş olan hükümetin bu prensiplerden aynl- ması için yapılan telkinleri kabul etmi- yeceğine dair Başvekilin teminat verip vermiyeceğini sormuştur. Başvekil de- miştir ki: «Bu yolda telkinlerden haberim yok- tur. Hükümetin bu hüsustaki siyasetinin ne olduğunu 14 eylülde açıkça izah et- miş ve demiştim ki: «Diğerlerinin hat- tı hareketi ne olursa olsun İngiltere hü- kümeti kadın, çocuk ve diğer sivil hal- kı tedhiş için bunlara karşı kasden hü- cumlarda bulunmayacaktır.» Buna ilâve edecek başka yoktur. Yeni bir zehirli gaz mı? Londra 16 (A.A,) — Avam kama. raşinda düşmanın yani bir zehirli gaz kullanması ihtimaline dair sorulan bir ye cevaben Nazır Anderson demiştir Eğer, zannettiğim gibi arsenire d'hy- : istiy bir sözüm karşı halkı koruyacak mahiyette- dir. Binaenaleyh başka tedbirlere müra- saata lüzum görmüyorum. Maginot hattını delmeğe teşebbüs İçin... Nazi zimamdarları bir mil- yon insanı feda etmeğe âmadeymiş! Nevyerk 16 (A.A) — Free Press gazete- sinin Detrolt'deki muhabiri bildiriyor: Hükümetle temas etmek Üzere Vaşing- tona gelen Amerikanın Paris büyük elçisi B. Bullitt bazi dostlarına Avrupa harbi hakkındaki intibalarını söylemiştir. Sefirin kannatine göre, İngüiz adaları harbi her türlü hava hücumuna karşı ko- yabilecek vaziyettedir. Messersehmidi avcı tayyareleri lürumu kadar yakacak, tahmil edemediklerinden İngiltere üzerinde uçan Alman bombardı- man tayyarelerine refakat edememekte ve bu yüzden Nazi bombardıman tayyareleri aeri İngiliz avcı tayyarelerinin pençesine düşmektedirler. 8efir, Nazi zimandarları Maginot hat tanı delmeğe teşcobüs için bir milyon in- san Teda etmeğe âmüde iseler de Alman vaşkumandunlığının buna muhalelei et- tğini ilâve eyleriştir. Almanyada yahudiler tehcir ediliyorlar Stettin'dekiler meçhul bir semte gönderildiler Bern 16 (A.A.) — Berlinden Neue Zeitunga bildiriliyor: 12-13 subat ge- cesi, Stettindeki bütün Yahudiler tev- kif, meskenleri işgal ve ailelerine o ge- ce içinde mçhul bir semte mütevecci- hen yola çıkmak üzere hazırlanmaları ihtar edilmiştir. Haklarında bu tedbir ittihaz edilmiş olan eşhas, bütün mobilyelerini, para- larını, şahsi eşyalarını terketmek mec- buriyetinde kalmışlardır. Yalız Al- yans yüzükleri ile cep saatlerini gi melerine müsaade edilmiştir, Bar larda hesapları olanlarla gayri men- kul arazi sahipleri, bunlardan ferağ etmekte olduklarını mübeyyin birer vesika imza etmeğe mecbur tutulmuş- lardır, Diğer taraftan yakında Danzig, Ko- emingsberg ve şimali Almanyanın di- ğer şehirlerindeki yahudilerin de teh- cir edilecekleri söylenmektedir. Ayni gazte, Bohemya ve Moravya- daki Alman protekörünün yeni bir emirname neşrederek Yahudilerin iş- letmekte oldukları müesseselerin ba- şında kalmalarını menetmiştir. Bu mü- esseseler, Arlenlere tevdi edilecektir Amerikada kiş 50 kişi öldü, birkaç yüz yaralı var © Nevyork 16 (A.A) — 15 şubatta Nevyork ve atlantik sahilinde hüküm süren kar fırtınası neticesinde 50 kişi kadar ölmüş, birkaç yüz kişi yaralan- mıştır. Hasarat birkaç milyon dolar olarak tahmin edilmektedir. Nevyorkta 30,000 Kişi sokaklardan karları süpürmekle meşgul olmuştur. Türkiye - Belçika arasında ticaret anlaşması yapılacak İamir 16 (Telefonla) — Belçika hü- kümeti ile hükümetimiz arasında yeni bir ticaret anlaşması yapılacaktır. Tica ret Vekâleti buradaki ihracatçıların di- İeklerini sormuştur. Fen fakültesi riyaziye profesörlüğü Ankara 16 (Telefonla) — Ünivemite fen fakültesinde münhal bulunan riyazi” K rae Roma üniversitesi es” bi yine rinden OB. Levi Biye