22 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

22 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Ne Ne Felekten özlediğim zevki Dedim ki: «Hazreti - İsa Üzerlerinde bulutsuz ve POLİTİKA İngiltere İngiltere abloka işleri nazırı İtalyan gemilerine karşi şimdiye kadar mu- ayene ve konirol ve zabi hususunda Zol düşüncesi Bu def'a farkına vardım ki ihtiyarlamışım. Hayâtı bir camın ardında gösteren tılsım Bozulmuş anlıyorum, çıktığım seyahatte. Cihan ve ben değiliz artık eski hâlette. Mısır ve Süriye, pek genç iken, hayalimdi; O ülkelerde gezerken kayıdsızım şimdi. Bu gözlerim, medeniyetlerin bıraktığını, Beş on yıl önce, görürmüydü böyle taş yığını? Bugünse yeryüzü hep madde, her ufuk maddi. Demek ki âlemin artık göründü serhaddi. Akdenizde şafaklar, ne çölde akşamlar, görmek istediğim Nil, ne köhne Ehramlar, Bâlebek'te lâtin devrinin harâbeleri, Biblos'un Adonis'ten kalan sihirli 'yeri, portakalları sarkan bu ihtişamlı diyar, Ne gül, ne lâle, ne zambak, ne muz, ne hurma ve nar, Ne Şam semasını yâlel'le dolduran şarkı, Ne Zahle'nin üzümünden çekilmiş eski rakı, Bu hâli, yaşta değil, başta farzeden bir zât Diyordu: «İnsana çarmıh'ta haz verir iman!» Eğer mezarda, şafak sökmiyen o zindanda, Cesed çürür ve tahayyül kalırsa insanda, — Cihan vatandan ibarettir, itikadımca — Budur ölümde benim çerçevem, mürâdımca: Vatan şehirleri karşımda, her saat, bir bir, Fetihler ufku Tekirdağ ve sevdiğim İzmir, Şerefli kubbeler iklimi, Marmarayla Boğaz, Bütün eserlerimiz, halkımız ve askerimiz, Birer birer görünen anlı şanlı cedlerimiz, İşimde dalgalı Tekbir'i en güzel dinin, Zaman zaman da Nevâ - Ölüm yabancı bir âlemde bir geceyse bile, Tahayyülümde vatan kalsın eski bâliyle. verdiler, heyhât! da genç imiş o zaman.» bitmiyen bir Yaz, Kâr'ı, doğsun, ltri'nin. Yahya Kemal ve İtalyanın vaziyeti gösterilen İstisnâi muamelelerin ar- tık devam etmeyeceğini beyan ve ilân etmiştir. Meselâ bundan sonra Röter- damdan İtalyaya kömür bhamulesi ile gidecek İtalyan gemileri İngilizler tarafından esaslı surette araştırılacaktır. İngilterenin İtalyan gemilerine kar- Wi gösterdiği müsündeler geçenlerde Amerika hükümetinin de şikâyetini €elbetmişti. Amerikan gemilerine İtalyanlar hakkında gösterilen müsaade. kârlığın dıriğ edilmesi yüzünden Amerika Hariciye Nazırı şiddetli sözler söy- İtalyanlara başka türlü muamelede bulunmasından İtalyanın ticareti bahriye filosu ve aletümum harici ticareti büyük menfaat. ler temin etmişti. İtalyanın gayri muhariplik siyasetine yani istediği anda harbe girmek serbestisini muhafaza etmesine İngilterenin (Ogayri mahdud bir zaman müsaade edemiyeceği İngiliz devlet ağamları ve matbuatı tarafından defaat- le ihsas edilmişti. Şimdi ise İngilizler filiyata geçmiş oluyorlar. GÜNÜN ANSİKLOPEDİSİ F.K. Fransız komünist partisi Pransadaki 60 kamtinist me- Düsluktan düşürülmesine karar verlimiştir. in umumi kâtibi Maurice Thorez tabiiyetinden çıkarılmıştır. ne olduğunu anlamak için Sn dikkat etmek lâzımdır: Kollek- , bütün istihsal vamtalarının umumi menafi hizmetine konulmasını istihdaf #der; zirai sosyalizm, topraklardan mülki #ahsiyetin kaldırılmasını ister; devlet 808- Yalizmi umumi menaflin icab ettirdiği nh- | valde icâb eden iktisad şubelerini umum! Mülkiyet haline sokar, Bunlara karşılık ko- Mmünizm, sınıf mücadelesi ve dahi mu- barebeler yolile mevcud cemiyeti yıkmağı ve bir proleter diktatörlüğü kurmağı gaye Mihaz etmiştir Komünizm, nazariye olarak Bfi&bun'un «Cümhuriyete inden; Thomas Morus'ün «Utöpla» sından, Campânella'nın «Güneş #ebriz nden, Moreliynin «Tabiat kanu. Bus ndan mülhem olmuştur. Fransada Bahocuf, inkılâb esnasında komünizmi ta- hakkuk etiirmeğe uğraştı. On dokuruncu arda da bazi tecrübelere girişildi. «Ne Allah, ne efendi» umdesi altında şahsi mül- | dayi Jiğvetmek. insanları ilim ve man. dahilinde (teşkilâtlandırmak istendi, sml mühim bazariyecisi Al- Miristiyan Yahudi Kari Marx'tır. Geçen Umumi harp neticesinde Rusya- dm teşrinlevvel 1917 de Leninin Wovesi al- tında bolşeyik frkas, komünist mazariye- | amaaa ler üzerine kurulmuş bir rejim yaratmağa koyuldu. Şimdiki komünistlerin merkezi Möskovadaki üçüncü entermasyonaldir. Bu teşekkülün umdesi «Bütün dünya işçileri birleşiniz!» dir. Bütün dünyadaki kamü- nistler bu teşkilâta bağlıdırlar. Pransağaki komünist fırkası ve 60 mebusu keza Mosko- vaya tabiydi. Fransadaki komünist fırkasının ismi 8. F.İ C. dir ki «Komünist entermasyona- Hain Fransız şubesi. manasınadır. Bu si- yasi teşekkülden manda, mesleki teşekkül- ler de vardir, Pranmz komünist fırkasının bir idare heyeti vardır. Bu, Moskovadak! üçüncü en- ternasyonale bağlıdır. Fırkanın başında bir siyasi büro ve komisyonlara ayrılmış bir teşkilât bürosu vardır. Kongre her sene t0p- lanır, Fransanın komünist fırkasını saman zaman Idare etmiş şahsiyetler şunlardır: Cachin, Doriot, Berthon, Marty, Va- ant » Conturler, ilk... Halk kütleleri arasında pı fab- rika körüiteleri tarafından ve fabrika içti- maları yastasle yapılır, Komünist fırka- sının bir de genç komünistler teşkilâtı, mektep höcreleri, Leninist mektepleri, ço- cuk teşkilâtı vardır. Fransız komünist fir- kası orduda da hücreler kurmağa çalışmış- tır. Ziraat İşçileri arasında bir federsayon kurulmuştur. Böylelikle Fransız komdnist- leri 80) mebus çıkarmışlardı. Simdi Pransa- bın bunları dağıttığı görülüyor, i etmek lâzım. (Baş tarafı 1 ine sahifede) nızı rica ediyorlar. Polis, bu aydınlı” ğı derhal görmüş ve kapıcıya haber vermiştir Sokaklar yavaş yavaş tenhalaşı- yor. Yarı kapalı, loş ziyalı vitrinler, gelip geçenleri artık önlerinde dur- duramıyor. Fenerleri sönük, yahut mor camlı otomobiller daba ağır yü- rümeğe mecbur. Yaya kaldırımından ayrılmamak, adımları daha fazla ih- tiyatla atmak, hele karşıdan karşıya geçerken, ezilmemek için çok dikkat İnsana hüzünden ziyade kasvet veren bir yarı karanlık, Ertaflarında hiç bir pırıltı hasıl etmeyen lâmba- lar, otomobillerin renkli ve donuk fe- nerlerile, geniş meydanlara, bazen büyük bir şehrin hareketli istasyonu hissini veriyor. Fakat, bu ölgün loşluk altında sa- bahlayan Paris, ne ölü, ne de hazindir. Parisli, bütün hayatiyetini, bütün ananevi neşesini muhafaza etmekte- dir. Kararını vermiş, vaziyeti olduğu gibi kabul etmiştir. Yarın cepheye gideceğini bilen zabit, bir gecelik izin. Ie gelmiş asker, çocukları, kardeşleri belki de ateş hattında nöbet bekle- yen insanlar maneviyatlarından hiç bir şey kaybetmiş değildirler. Başta Opera ve Komedi Fransez olduğu hal de birçok tiyatrolar açıktır ve dolu- Yerinde bir karar Futbolculara verilen tecziye vsulünde değişiklik yapıldı | Pazar günü memlekette yeniden 146 Lik maçları bidayetinden itibaren hakem- ler tarafından çıkarılan futbol- Gülere karşı tatbik edilen ceza usulünün Şenel direktörtüğün çok yerinde bir kara- File değiştirlimiş olduğu memnuniyetle ha- ber alınmaştır. Evvelee her ne suretle olur- a olsun hakem tarafından oyundan çıkarı- Yan bir futbolcu bir aydan aşağı olmamak Üzere tecziye edilir ve bu müddet zarfında Kübünün müsabakalarına iştirak edemezdi. Bu usul maçları idare eden hakemleri çok. müşkül vaziyete sokuyor yalnız o günkü maçın normal bir şekilde devam etmesi dü- şüncesile ve şümullü bir sertliğin baş gös- termemesi için bir tedbir olarak sahadan çıkardığı bu oyuncunun ayrıca bir Iki ay tetziye edileceği düşüncesi cerri kararlar iltihazında hakemleri tereddüde düşürü- yordu. Bu İşin mahsurlu neticelet doğur duğunu gören İstanbul bölge başkanlığı ge- nel direktörlük nezdinde teşebbüslere gi miş ve tecziye usulü hakkında ileri sürdüğü noktelar esas itibarile kabul edilmiştir. Oyuncuların tecziyesi için kabul olunan yeni formüle göre badema hakemler saha- dan çıkardıkları oyuncuları yalnız © gün- kü maçın normal şekilde devamımı temin için çıkarıldığını ve bunun sartiiğin önüne Geçmek gayesile alınmış bir-Ledbir olduğu- Bu raporlarına kaydederlere» bu oyuncula- rn ayrıca teesiyesine gidilmiyecektir. Pakat müsubükalarda sergüşlükleri görülen, ra- kibine tekme, tokat vuran, bakeme kargı gclen oyuncular gene eskisi gibi genel di- rektörlük tarafından tecziye edileceklerdir. Macaristan şampiyonu şehrimize gelecek Geçnlerde şehrimize gelmiş olan Prenç Varuş ve Hongarya takımlarının iştirak et tiği Macaristan profesiyonel lk maçlarında şampiyon olan (Uypeşt) üç maç yapmak zere Türkiyeye gi i allikadarla- ra bildirmiştir. Nisanın Uk haftasında şeh- rimize gelmek isteyen bu Maçar takımı ile muhabere cereyan etmektedir. Mali şerait te bir anlaşma yapıldığı takdirde iki kıy- metli Macar takımından sonra bir üçün- cüsünün ve şampiyonun oyununu görmek futbol meraklıları için bulunmaz bir fır- #attır, Macarlarla Galatasaray, Fener ve Beşiktaş klüpleri karşılaşacaktır, | bir masa bulabilmek için çok ev den davranmak lâzımdır. Hürri sansüre rağmen, azami derecededir. Nükteli artistter, harp İle, ahval iie, hükümetlerile alay ederek halkı gül dürüyorlar, ve halk yiyor, içiyor, gü- Tüyor. Gece yarısı her yer boşalıyor. Ace- le etmek lâzım, zira taksiler seyrek geçiyor, ve bol ışıktan çıkınca Paris dahâ karanlıktır. Sokak isimlerini, ev numaralarını görebilmek için elek- trik fenerine muhtaçsınız. Artık sokaklar büsbütün tenhr'a- giyor. O zaman Paris, eski Paris des ğildir. Kısık lâmbaları da söndürül müş caddelerden tek başınıza yürür- ken, sadece ayâk seslerinizi duyarsı- nız, gölgenizi bile görmezsiniz. Yer yer yanan mor fenerlerin, gece ka- ranlığından daha koyu, rüya gibi du- rân ziyası içinize haşyet verir. Champs - Elysöe'den yukarı doğru baktığınız zaman, ilerde Zafer 'Tâk nm beybetli gölgesi, gecenin ort sında muazzam bir mabed gibi yük- selir, Altında, kısa pırıltılarla küçük ir alev yanar. Sanırsınız ki esrarla dolu bir hayaletler ülkesinde, görün- meyen ruhlar, bu sönmeyen öâteşin etrafında mukaddes bir âyinin Ümid raksını yapıyorlar ve Harp ilâhına bir daha zafer andı içiyorlar. o © Necmeddin Sadak Halkevlerinin yıldönümü halkevi ve halk odası açılacak Önümüzdeki pazar günü Halkevlerinin kurulüş yıldönümüne tesadüf etmektedir. Bu hâdise memleketin her tarafındaki par- ti kumğları, Halkveleri ve Halkodalarında yapılacak merasimlerle kutlanacaktır. Kut- ama merasimi Ankara Halkevinde Cümhu- | riyet Halk partisi genel başkan vekili Baş- | vekli Refik Saydamın vereceği ve tadyo te | neşredilecek olan nütukla başiıyacaktır. Simdi memleketimizde bir kısmı nahiye ve büyük Köylerde olmak Üzere 373 Halkevi | vardır. Her yıl dönümünde olduğu gibi bu | sefer de Halkevlerimize $ yeni Halkevi ve eleman, bina, vasıta noksablığından bugün) kü durumları tam teşkilâtla Halkevi açma- ya müsald olmıyan yerlerde ise ayni mak- sadi Ha etmek üzere 140 Halkodası açılncak- | tar. Pazar günü faaliyete başlıyacak olan ye- ni Halkevleri İzmirin Bergama, Kayserinin İncesı, Kirşehirin Avanos, Kocaelinin Hen- dek, Tekirdağın Malkara, İstanbulun Sarı- yer kazasındadır # Fatih Halkevinden: Halkevlerinin a uş yüdönümü bayramı münasebetile evimiz tarafından hazırlanan kutlama proğramı aşağıdadır. Bu toplantılara gelmek iste- yenler davetiyelerini evimiz idare müdür- Tüğünden alabilirler. 1 — 2442/040 cumarte- si saat 2030 da tiyatro salonunda, 1- Kon- ferans: Doçent Sadi Irmak, 2- Hülleci: Ko- medi 4 perde, 2— 25/2/B40 pazar günü sa- | at 10 da, Halkevi binası önünden başlamak üzere, (Patih Halkevi birinci sokak Kkoşü- | sv), koşunun *ultamında kupa. madalya ve | mükâfat tevzii, 3— 25/2/940 pazar günü sas | at 1430 da tiystro salonunda, Hülleci: Ko- | medi 4 perde, 4— 28/2/0940 pazar günü sa- at tam 14,35 de ev kurağında, i- İstiklâl | marşı, 2- ©. EH. P. genel başkan vekili sayın Başvekil Refik Saydamin nutkunun radyo Me dinlenmesi, 3- Halkevi reisinin konuşma» 1, 4- Konser, 8- 25/2/9040 pazar günü $a- at 17.de (Fotoğraf sergimize İşilrak eden eserler arasında geçim), 6— 25/3/940 pazar günü saat 20,30 da tiyatro salonunda (Ka- Tagöz gecesi), |- Musahabe (Karagöz hak- kında), 2- Karagöz (2 söntlim) hayali bay Safa Yurdamoğ'u tarafından, Eminönü Halkevinden: Evimizin - Cağaloğlundaki o salonunda 23/2/940 cuma akşamı saat (2040) da İs- tklâl gezetesi muharrirlerinden B. Celâl Salih Güney tarafından (inkılâp ve Köy- Tümüz) mevfulu bir konferans verilecek ve konferanstan sonra gösterit şubemiz (Şerlatçası? temsli edecektir. 24/2/M0 cumartesi akşamı sat (2030) da aynı piyes tekrar oynanacaktır. Daveti- yelerin Evimiz bürosundan alınması rica, olunur 4 Beyoğlu Halkevinden: Sosyal Yardım şubemizin komite seçim müddeti 24 şuünt 940 tarihinde hitam bulacaktır. Komite seçimi yapılmak üzere mezkür şube Azala- rinin 1 Mart 940 cuma günü saat 1830 da Evimizin 'Tepebaşındaki merkez binasında yapılacak toplantıya teşriflerini rica ederiz. Beyoğlu Halkevinden: 22/Şubat/949 per- şembe günü saat 1830 da evimizin Tepe- başındak! merkez binasında doktor B. Hü- seyin Kenan Tunakan tarafından «Mekteb ve mekteblide ruhi tahlil» mevzuunda mü» him bir konferans verilecektir. Herkes ge- lebitir. Si 4 Tekirdağında balo Tekirdağ (Akşam) — Bu hafta Tekirdağ Orduevi menfaatına verilen balo çok sami- mi, bir hava içinde geçmiş ve baloda kar- genersi Salih Omurtak, valimiz Sakip Bey- ge, tümgeneral Kemal Balıkesir ve yüzlerce güzide davetli bulunmuştur. a Doktor ŞEFİK HÜSNÜ Hasta kabulüne başladığı haber alınmıştır, Nişantaşında Ahmed Bey Dola Mi Şi Lisan Mütehassısı Prof, Angel FRANSIZCA Dersanesi, Bahçekapı Selâmet Han. Ders- ler münferiâ veya müşterektir. MÜHİM: Haziran Bakalorya Imuhan.na Yüzmlanseikların derli müracaatları, e Gg — Ey gel nere TEziEB ii Sa a ğe “in Biteir Ri RE ei ei ki