23 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

23 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sofya mektupları Bulgarlar, Balkan milletleri arasında Türkiye ile en ziyade menfaat iştiraki görüyorlar seni Bulgar Başvekili, Türkiye ile açılmış olan dostluk yolunun değişmiyeceğini bilâkis daha Seiya , (Balkanlar hususi muh Birimizden) — Balkan konferansının Belgraddaki son toplantısından evvel &ost ve komşu Bulgaristan, bir teşri Mntihap devresi atlatmış, beş seneye yakın bir zamandanberi dahili bir çok Miahattan maada hariçte de sulh si- ti takib etmiş olan B. Kösefvanof intihapta hükümetini ve siyasi programını teyid edecek neticeler ak- miştı. Bundan evvelki mecliste yetmiş be- ge yakın muhalif mebus vardı; yeni mecliste bu sayı, yirmiye indi. Ma- Mimdur ki Bulgaristanda fırkacılık kanunuesasi ile yasak edilmiştir; bu kanununun hükümlerine göre her mebus namzedi, İntihaptan evvel mahkemeye bir istida takdim eder ve bununla hem namzedliğini koyar ve hem de hükümetinin siyaset ve ramına karşı muvafakat veya mü £ üctetini bildirir. İşte hükümet siya- getine muhalif olduklarını ilân et #ikleri halde yirmi namzed, ekseriyet- e Sofya mıntakasında ve amele men kezlerinde mebus seçilmişlerdir. Bu- rada velev eskiden ayni fırkanın çati m altında toplanmış olan mebus ve ya alelâde ferdlerin (Biz filân partiye mensubuz; veyahut filân partinin programına sadıkız) şeklinde aleni beyanatta bulunmaları kanunen ya saklır. Bir mebus «Ben Marksizm Bazariyelerinin sadık bir muakkıbıyım» diye bilir. Fakat «Ben komünistim, Üçüncü enternasyonale tabilm; vey&- but komünist fırkasındanım diye. mez. Vakın yeni mebuslar arasmda Bofya seçim dairesinden seçilen Niko- İk Muşanof, Aleksandre Tsankof, Petko Stoyanof gibi sabık ve elçiler, yani kuvvetli şahsiyetler varsa da şimdiki meclis sayı ve key- fiyet ikibarile ve muhalefet bakımın- dan eski meclis kadar sarp değildir. Beçimden sonra «dost Bulgariste- Bın harici siyaseti bakımından mih- veriniz teşkil ettiği söylenilen Balkan politikasının bir mühim devresi olan Baikan antantının Belgradda toplan- tasına müteallik faaliyet başladı; B. Kösetvanot daha büyük bir salâhiyet- İp ve seçimden muzaffer çıkmış bir Başvekil sıfatile Hariciye Vekilimizle Bemaslar ve müzakereler yaptı ve hiç di” Yeni Bulgar Hariciye Nazırı B. Popof bekieniimedik bir anda, öne sıhhi s8 bebler sürerek istifa ediverdi. Toplan- ta yerlerinde, halk arasında İstifanmn sebebleri olarak birçok rivayetler deveran ediyorsa da yeni hükümet matbuata verdiği resmi beyanatta bu- nun shhi sebeblerden neş'et ettiğini bildirmekte ısrar ettiğinden bu dönen rivâyetlerin ne dereceye kadar doğru olduğu bilinemez. Yeni Başvekil profesör Bogdan Filov eski kabinede senelerdenberi Maarif Nazırı olarak bulunmuş bir ilim ada. mıdır, Asarı atika âlimidir; bu husus- ta beynelmilel bir şöhrete maliktir. Almanyanın Sovyetlerle a (AĞ gn . Finler arasında tavassutu (Baş tarafı | inci sahifede) Fin tebliği Helsinki 22 (A.A) — 22 şubat Fin- Mndiya tebliği: Dün Ruslar Kareli berzahında ve Viborg cenubunda Ka- mara istikametinde Viya Oksi ve Ta- « İpale nehirleri üzerinde mütenddit Maarruzlarda bulunmuşlardır. Dün 4 Mütüh gece devam ettikten sonra bu taarruzlar püskürtülmüştür. Rusla- nn yalnız Taipaledeki zayiatları 2000 Gir. Ladoganın şimali şarkisinde Pin- “İlândiyahlar, düşmanın bir mevziini #aptetmişlerdir ve 200 esir almışlar. | &r. Ladoga gölü sahillerinde düşma- | Bin mütenddit iaşe kolları imha edil miştir. Diğer mıntakalarda kaydedilecek nühlm bir şey olmamıştır. Pinlândi- 'n tayyareleri birçok Rus tecemmü- rini muvaffakiyetle bombardıman himişler ve yapılan muharebelerde 1$ Rovyet tayyaresi düşürülmüştür. Dün düşürülmüş olması mühtemel 'atduğu bildirilen 3 tayyarenin de dö- görüldüğü tahakkuk etmiştir. ler Mannerheim hattını çeviremiyorlar Londra 22 (A.A.) — Reuter ajansı- “man PFinlândiya muhabiri yazıyor: ”“ Mannerheim hattımı cenahlardan çe- | | virmek üzere iki taraftan İlerlemek istiyen Rus orduları, bu hareketlerini inkişaf ettirememişlerdir. Bunun se- bebi yolların olmamasıdır. Çünkü bü- | yük motörlü kıtalar ancak yollar ok duğu takdirde, tanklarını, toplarını ve diğer silâhlarını faikiyetle kulla. nabiliyorlar. , Sovyet tebliğine göre Londra 22 Bugünkü Sovyet tebliği cephede mühim hadise olma- dağını bildirmektedir. Kareli berze- hına da müdhiş kar yağıyor. Buna rağmen Sovyetler Taipalede taarruz- di bulunmuşlarsa da bu taarruzlar tardedilmiştir. Pinler Ikinci hatta ri şehri Finlândiyaya yardım Londra 22 (AA) — (Renter): İn gillereden Pinlândiyaya (aşağıdaki harp maizemesi gönderilmiştir: 144 tayyare, 150 tank dafi topu, 20 bin tank mayni, 50 bin el bombası, 25 obüs topu, 100 seri makineli tüfek, 24 tayyare dafi topu, 30 siper topu, 6 tonluk 4 tank, 6 pusluk 12 top, 10 | siper havan topu, 'Toplarla birlikte de yollanmıştır. Ayrıca, İngiltereden Finlândiyaya | mebzul cephane ziyade kuvvetlendirileceğini söyledi Asarı atika taharriyatı için, bizim Ana. dolumuz da dahil olduğu halde birçok memleketleri gezmiş ve bu ilin hak kında 200 ti mütecaviz etüd neşret- miştir. Bu kabinede Maarif Nezareti” ni yine uhdesinde bulundurmaktadır. Tahsilini Almanyada ikmal etmiştir. Kabineye Hariciye Nâzırı olarak gi ren şimdiki Belgrad elçisi B. İvan Popof eski bir gazetecidir. Uzun müd- det matbuat ve Bulgar telgraf ajana müdürlüğünü ifa etmiş bir zattır, sa- bık Başvekilin mesai arkadaşların dandır, tahsilini Almanyada yapmış- tar. 1937 bidayetindenberi de Bulga ristanın Belgrad elçiliğinde bulun maktadır. | Bulgar hükümetinin ve devlet şefi- sin politikası sulhe ve bitaraflığa isti. nad etmektedir. Bu politika; halkın, milletin arzularına tercüman olmak- tadır. Bundan, milli ve hayati addet- tiği taleblerinden feragat mânası çı- karılmamalıdır. Fakat sulhu idame sayesinde komşularının bir gün insa- fa gelerek bir barış havası içinde bu taleblerini isaf edeceklerine emin bu- hunmaktadır. Bulgaristan ricali ve milleti komşularile iyi geçinmek, ara- | da pürüz bırakmamak noktasına çok ehemmiyet verdiklerini, komşularının muhtemel fena veya sıkışık vaziyet- lerinden de istifade etmeği düşünme- Aiklerini temin ediyorlar. Bulgarlar Orta Avrupa ile Balkanlarda son Zâ- manlarda vaki olan inkişaflardan sonra Balkan milletleri içinde en zi- yade Türkiye ile menfaat ortaklığı görüyorlar, Eski Başvekilin zamanın- da bu kanaate uygun olârak açılmış olan siyasi dostluk yolunun değişmi yeceğini ve b daha ziyade takvi- ye edileceğini ve genişletileceğini yeni hükümet reisi de, biz gazetecileri su- reti mahsusada kabul ettiği sırada yaptığı beyanatta teyid etmiştir. Bulgaristanda bütün emarelere göre sulhperver bir hava esmekte ve bitaraflığa dikkat gösterilmektedir. Balkanlarda sulh havası içinde çâlış- manın siyasi, iktisadi, zirai faydaları» nı yeni Bulgar kabinesinin de beyana- tı veçhile tekdir edeceğini ve komşu- lârile dostluk ve uzlaşma siyasetini inkişaf ettireceğini kuvvetle ümld ede- riz. — Şakir Rasim Çeçen Şubeye davet Beyoğlu Yerli Askerlik Şubesinden: Adları aşağıda yazılı “yedek subayların askerlik muameleleri tedkik edilmek üzere nüfus ve hüviyet cüzdanlarile hemen şube- ye müracaatları ilân olunur Levazım asteğmen Ali oğ. Hulüsi Erm- rum $22 (38058), Piyade yüzbaşı E 320 (31513) BSiivari teğmen Mustafa oğ. Nazım Selâ- nik 324 (30049), Levazım asteğmen oğ. Basan İstanbul Hüseyin Hüsmü oğ. | Hasan Azix 317 (30519), Muhabere teğmen Mustafa İhsan oğ. Büleyman 314 (18086), Tabip yüzbaşi İsmail oğ. Muhsin Selânik 319 (38072), Tabip yüzbaşı İsak oğ. Mişon İstanbul 313 (14765). ŞEHİR TİYATROSU Tepebaşı Dram kumu | Gece sant 20,30 da O KADIN in İstiklâl cad. Komedi kısma yim Gece saat 20,30 da HERKES KENDİ YERİNE MÜNİR NURETTİN KONSERİ 5 Mart Salı akşamı SARAY sinemasında mühim miktarda gaz maskesi, çadır, İ elbise, askeri telefon maizemesi ve sıhhi malzeme ile ilâç da gitmiştir. Londra 22 — Finlândiyaya gönüllü kaydına devam olunmaktadır, | facinlara sebep olan Erzincan ve ha- Kayseri zelzelesi (Baş tarafı 1 inci sahifede) Erciyeş dağında heyelân Kayseri 22 (Telefonla) — Erciyeş | dağının cenup taraflarında heyelân başladığı bildirilmektedir. Ankara Sıvas ve Muğlada zelzele Muğla 22 (A.A) — Bu sabah saat Üçte iki defa hafif selzele olmuştur. Hasar ve zarar yoktur. Ankara 22 (A.A) — Bugün sast 9 dan itibaren Ankarada wa famlalarin birbirini takip eden müteaddit yer sar- sıntıları olmuştur. Bunlardan saat 14,22 de olanı olduk- ça kuvvetli idi. Srvas 22 (A.A.) — Dün sent 14,15 de şehrimizde altı saniye süren oldukça şiddetli bir zelzele kaydedilmiştir. Ha- sar yoktur, Rasadhanenin verdiği malümat | Kayserinin Develi kaza merkesile köylerinde ve Hacılar nahiyesinde ye- Biden bazı vatandaşların ölümüne ve | yaralanmasına sebep olan zezele hak-! kında Kandilli rasathanesi müdür | muavini B. Kemalden aldığımız me | Yümata göre Anadolunun vaziyeti iti- barile memleketimizdeki zelzeleler, ka- tiyen volkanik, yani indifaf değil; yer altındaki çöküntülerden hasıl olan tektanik zelzelelerdir. Kayserideki zel- sele, Erzincan ve civarındaki zelzele- nin merkezine tabi değildir. Büsbütün &yrı bir merkeze merbuttur. Kati bir. gey söylenmemekle beraber bu zelze- lenin merkezinin Kayserinin şark isti- kametinde olduğu tahmin edilebilir. Kayseri zelzelesi, geçenlerde büyük valisi zelzelesile kıyas edilmiyecek de- recede hafiftir: Çünkü gerk drinliği, gerek sahası dardır, şiddeti de azdır. Bu zelzele, ancak yedinci mertebeye it- hal edilebilir, Zelzeleler, şiddetine, tah-| İ ribatındaki derinliğe ve intişar sahala. | rma göre on iki mertebeye tefrik edile- rek mütalâa edilirler, Erzincan ve ha- valisindeki zelzele, 10 uncu ile 11 inci mertebe arasında mütalâs edilecek şid» dette, derinlikte ve genişlikte ldi. Diğer taraftan aldığımız malâmata göre rasathanenin Erzincan ve hava- Msinde yaptığı tedkiklere aid fenni ve riyazi hesaplar tamamlanmıştır. Bu husustaki rapor, bugünlerde Maarif vekâletine gönderilecektir. Rasathane- nin bu raporu, diğer itim heyetlerinin ve alâkadar daire ve müesseselerin Er- sincan ve havalisinde yaptıkları ted. kiklerle birleştirilerek burada yeni in- gaatın tarzı ve mevkileri için esas tey | Kit edecektir. a m m m «PERİHAN» ın ruhu için MEVLÜT Divanı muhasebat baş kâtip muavi- ni «KEMAL BATUK» ım kızı ve Deniz levazım yüzbaşı «KEMAL ARIMAN» m eşi «PERİHAN» ın ölümünün kırkıncı gününe raslayan yarınki cumartesi günü öğle namazından sonra Beyazıt camiinde âziz ruhuna ithaf olmak üze re Mevlüdü nebevi ve hatmi şerif oku- nacaktır. Kendisini sevenlerin eden zevatın teşrifleri rica olunuyor MEVLÜDA Davet Bay Azmi Akalın'ın ruhuna İthaf olunmak üzere Şubatın yirmi beşinci pazar günü öğle namazını müteakib saai ikide Kadıköyünde İskele ca- miinde Mevlüdu şrelf okunacaktır. Arzu eden akraba ve dostların gelme leri rica olunur. AY İMPERIO ARGENTİNA VATANSIZ KADIN EDWIGE FEUİLIERE - JEAN CHEVALIER TAKSIM Sineması "Telefon; «23191 » Bugünden itibaren 2 nel haftası başlıyan ve görenlerce takdir edilen Bürkçe sözlü ve şarkılı Filmini her halde görüp çok beğeneceksiniz. Oynayanlar arasında İSMAİL DÜMBÜLLÜ - ŞEVKİ ŞAKRAK'ı da göreceksiniz. | İstanbul Belediyesi ilânları İ İstimlâkinin umumi menfaatlere uygunluğu tasdik edilip kanunen 740 lira kıymet takdir edilmiş bulunan Beyantta Camcı! Ali mahallesinin Cümhuriyet caddesinde 6 saki 56 yeni kapı 585 ada 5 parsel No lı maa oda kügir dükkünin sahibi olarak tapuca bildirilen Salim kızı Adviyenin ikametgâhı olarak gösterilen Beyamt Camcı Ali mahal- lesinin Ordu caddesinde 194 No. hı evde bulunamadığı noterlikçe bildirilmiş olduğundan 3110 Np. lı kanunun 10 ncu maddesine tevfikan icab eden tebliğ yarakalarının bu gayri menkule, Belediye dairesine ve umuma mahsus mahalline 20 gün müddetle talik edil. diği ilân olunur. a4 * Emniyet müdürlüğü tarafından işgal edilmekte olan Sanasaryan Haru tarasında yaptırılncak tamirat açık eksiltmeye könulmuştur. Keşif bedeli 1252 lira 65 kuruş ilk teminatı 98 lira 95 kuruştur. Şartname zabıt ve muameli; müdürlüğü kaleminde görü- İecektir, İhale 11/3/940 paxartesi günü sast 14 de dalmi encümende yapılacaktır. Talip- lerin sik teminat makbuz veya mektupları, ihaleden 8 gün evvel Fen işleri müdürlüğü müracaatla alacakları fenni ehliyet ve 940 yılma ald ticaret odam vesikalarile ihale günü muayyen saatte daim! encümende bulunmaları. (1400) İstanbul C. Müddelumumiliğinden: İstanbul mahkemeleri için açık eksiltme suretile mübayan edilecek 40 adet dosya dolabının eksiltmesi için tayin edilen 21/2/0940 günü saat 14 de talip çıkmamış olduğun- dan 10 gün müddetle uzatılmıştır. Muhammen bedel 2160 muvakkat teminatta 163 Bradır Eksiitme 243/040 cumartesi günü saat 12 de İstanbul adliye levazım dairesinde ya- pılacaktır. İstekliler şartnameyi tafil günlerinden maada her gün adliye levazım daire- #inde görebilirler. İsteklilerin kanun! ve istenilen vesikalarla birlikte mezkür gün ve saatte adliye levazım dairesinde toplanacak satınalma komisyonuna müracaatları ve Dân ücretinin müteahhide eld olduğu ilân olunur. (1401) İstanbul Telefon Müdürlüğünden: 1/3/940 cuma günü saat 15 de İstanbul telefon müdürlüğü eksiltme komlayonu odan mında 13180 lira keşif bedelli İstanbul telefon müdürlüğü yanındaki binanın yıkılmasi açık eksiltmeye konulmuştur. Mukavele, eksiltme, Bayındırlık işleri genel, hususi ve fenni şartnameleri, proje kö» Gif hülâsasile buna müteferri diğer evrak levazım dairesinde görülecektir. Muvakkat te minas 10,86 Iiradır. İsteklilerin mezkür gün ve satte komisyona müracaatları, | (1100) Şile Belediyesinden : 1 — Şile plâjı ve gazinası açık arttirma süretile biz saneliği ve talipler arasında ik$ veya üç senelik için teklif vaki olduğu takdirde ona göre kiraya, verilecektir, 2 — Arttırma 28 Şubat MO perşembe günü saat 15de Şile belediyesinde yapılan eaktır. 3 — Şartname parasız olarak belediyeden verilir. 4 — Taliplerin mezkür gün ve #natle Gile belediyesine müracaatları ün eyy