25 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

mn, Sahife z 25 Şubat 1940 , N Dün Geceki ve Bu Sabahki Elaberler Basın Birliği Umumi merkez ay sonunda Ankarada içtima edecek Son dakika Bulgar meclisi açıldı “Bulgaristan Sulh ve bitaraflık politikasına devam edecektir,, diyor Kral: Sofya 25 — Kral Boris dün yeni Bulgar meclisini sesini yükselterek bilhassa tebarüz ettirmiştir: nutukta şu cümleleri açmıştır. Böylediği Bulgaristan sulh ye bilaraflık politikasına devam edecektir. Hükümetiş- ki değişiklik harici ve dahili politikada tebeddül manâsına gelmez. Yugosiâvya ve Türkiye ile münasebatımız dostluk mfhahedelerinden mülhem olmakladır. Bütün komşularımızla iyi münasebet devam ettirmek- teyiz. Bulgaristanın yalnız dostu olmasını istiyoruz. Setya, 25 — Bulgar meclisi Sabotepovu rels seçmiştir. Fin resmi tebliği Sovyet hücumları kâmilen tardedildi Helsinki 25 — Fin resmi tebliğidir: Kareli berzahında Sovyetler Finlândi- ya körfezi ile Muolojaervi gölü arasında taarruza devam etmişlerdir. Koivista cephesinde Viburga doğru yapılan hücumlar tardedilmiştir. Sovyetler mühim Sayiata uğramışlardır. 6 batarya top tahrip edilmiştir. Muolojaervi civarında Pin hatlarına giren iki Sovyet müfrezesi, göğüs göğüse muharebe neticesinde imha edilmiştir. iki nutkun akisleri Hitlerin nutku Amerikada iyi tesir yapmadı Nevyork 26 — İngiliz Başvekili ile B. Hitlerin nutukları burada dikkatle takip edilmiştir. B. Chamberisin'in sakin sözlerine mukabil Hitlerin şiddetli sözleri dikkate şayan görülmüştür. Hitlerin mütemadiyen Almanyanın kuy- vetinden bahsetmek'e dahildekilere emniyet vermek ve bitarafları korkutmak #etediği anlaşılmaktadır. Diğer taraftan Avrupaya muvasalat eden Amerika hariciye müsteşarı Welles üzerinde tesir yapmak İstediği tahmin ediliyor. Halbuki Welles'in vazifesi evvelce bildirildiği gibi malümat almaktan ibarettir. Heyeti umumiyesi ftibarile Hitlerin nutku iyi tesir yapmamıştır. Arnavutlukta zelzele Avlonyada mühim hasar var * iran 25 — Armnavutlukta şiddetli zelzeleler olmuştur, Avlonya ve Beratta basar mühimdir. Nüfusça zay'at yoktur. Türk - Italyan ticaret muahedesi müzakeresi neticelendi Roma 25 — Türk - İtalyan ticaret muahedesini müzakere eden heyet işini bitirmiş, bir protokol hazırlamıştır. B. Gafenco martta Romaya gidiyor Londra 25 — Romanya Hariciye Namrı B. Gafenco'nun martta Romaya " gideceği tahakkuk etmektedir. Belçikada karaya inen İngiliz tayyareleri — Brüksel 25 — Salâhiyettar membadan bildirildiğine göre dün Belçikada Karaya inen İngiliz tayyaresi Almanya üzerinden geliyordu. Tayyare benzini kalmadığından karaya inmiştir. İçindekiler Almanyada olduklarını zanne- derek tayyareyi tahrip etmeğe teşebbüs etmişlerdir. Yugoslav Ticaret Nazırı Sofyada r Sofya 25 — Yugoslav Ticaret Nazırı, 40 kişilik bir heyetle buraya gelmiş- fir. Heyet Yugoslav - Bülgar ticaret odasına misafir olacaktır. Yugoslav - Macar ticaret müzakeresi bitti Budapeşte 25 — Yugoslav - Macar ticaret müzakeresi bitmiştir. Müzakere , Gostane bir şekilde cereyan etmiştir. Bir İsveç köyünün bombardımanı Tass ajansi bu haberi tekzib b ediyor - Btokholm 24 — Pajaln İsveç köyü bombardıman 3 Sovyetler zip etmişlerdir. Tekzip İsveçte fena yapmıştır. Bitaraflığın bu derece jerih bir surette ihlâlinin inkâr ile Sov- lerin ne gibi bir hedef takip ettikle- sorulmaktadır. Kopenhag toplantısi bugün Stokholm 24 — Şimal devletleri Ha- iye Nazırları pazar ve pazartesi gün- pe Kopenhagda toplanacaklardır. Fin- diya, diğer Şimal memleketlerinin vaziyetlerini yüçleştirmemek üzere top- lantıya iştirak etmiyecektir. İzmirdeki fırtına Bergamada oldukça tahribat "yaptı İzmir 24 (A.A.) — Evvelki gece #nat 21 de başlıyan karada ve denizde #mrarları görülen fırtınanın Bergumada oldukça tahribat yaptığı anlaşılmıştır. gl vi . ie Ke kiremit» ve şâtılarm kurşunları uçmuş yeni a elektrik santralının ve bazı ev» erin bacaları yıkılmıştır. Bir haylı cam kırılmış, elektrik ve telefon hatları ehem- miyetli hasarlara uğramıştır. Bazı zey- tin ağaçlarında da zarar vardır. Dikilide göçmen köyü İzmir 24 (A.A:) — Gazetelerin yaz- diklarına göre, bu sene Dikili ovasında 300 sile alacak şekilde bir göçmen köyü inşa edilecektir. Nümune | | : | Vekiller heyeti Başvekilin riyasetinde top- landı, İçtima dört saat sürdü Ankara 24 (A A.) — era Vekilleri Heyeti bugün öğleden evvel Başveki- Başvekil Dr. Refik Saydamın riya- setinde dört sanat süren bir toplantı yap- miştir, Adliye Vekilinin seyahati Kütahya 24 — Adliye Vekili B. Fot hi Okyar, dün akşam buraya gelmiş, istasyonda , Yarın Es kişehire hareket edecektir. Bir genç, bir kadını ağır yaraladı Cinayete sebep beraber ya- şadığı kadının nikâhın bir an evvel yapılmasında israr etmesidir Dün gece Kasımpaşada ağır bir yara- lama vakası olmuştur: Şahin isminde bir adamla Aliye adında bir kadın bir müd- dettenberi beraberce yaşamaktadırlar, Şahin; bu kadını nikhla alacağı vaadile hayatını birleştirmiş ve böylece seneler geçmiştir. Aliye; müteaddit kereler, Şabine ar- tık kendisini nikâhı altına almasını söy- lemişse de Şahin, bu işi sürüncemede bırakmıştır. Dün gece, bahis üzerinde münakaşaya lar, kadın; bu işi yapmazsa artık ken- dişile oturamayacağını, başkasile evle- meceğini söylemiştir. Şahin; kadinin bu sözlerine muğber olmuş ve üzerinde ta- adığı bir bıçakla kadını"'muhtelif yer- lerinden ehemmiyetli surette — yarala” Hâdiseden haberdar olan polis, Şahi- ni, kanlı bıçağile beraber yakalamış, kadın da Beyoğlu hastanesine yatırılmış- , tir. Şahin İle Aliye; yine bu tutuşmuş- Bir otomobille bir otobüs çarpıştı Bir ağır, iki hafif yaralı var Dün gece saat ikide Taksim stad- yomu önünde hususi bir otomobille bir otobüs çarpışması olmuş, neticede bir kişi ağır, iki kişi de hafif surette yaralanmıştır. Vaka hakkında bir muharririmizin yaptığı tahkikata na- saran; hâdise şudur: Matbaacı B. Osman; arkadaşların dan «Türkkuşu: mensuplarından B. bdullah ile banka direktörlerinden B. Sermedi dün gece için evine da- vet etmiştir. Misafirler geç vakte ka- dar B. Osmanın evinde kalmışlardır. Baat ikiye doğru misafirler evleri- ne gitmek üzere veda ederlerken B. Osman şoförü İrfana iki arkadaşın evlerine bırakmasını söylemiştir. Şo- för, B. Sermed ile B. Abdul'lahı ar baya alarak hareket etmiştir. Taksim- den Altınbakkala doğru seyretmekte iken önünden ilerliyen bir Kurlu- Tuş - Beyamt otobüsünü geçmek iste- miştir. Bu sirada B. Osmanın ofomo- bili yol kapatan otobüse bindirmiş, şoför İrfanın yaptığı bir direksiyon kırması arabanın arka yan tarafın- dan hurdahaş olmasını mucip ok muştur. Bu çarpmadan husule gelen tarraka oldukça müthiş olmuş, bu arada oto- büste bulunan iki üç yolcunun fer- yadı, hususi otomobilde yaralananla- rn İstimdadınn karışmış, nihayet 'Taksim polis merkezi işe el koymuş- tür. Otobüs yolcuları arasında yârele- rün kimse olmadığı görülmüş, otamo- bil şoförü İrfanla, B. Sermed ve B. Abdullahın yaralandıkları anlaşıldı ğından bunlar derhal Beyoğlu hasta- neşins kaldırılmışlardır. B. Sermedin sıhhi vaziyeti ağır gö- rülmüş, ve gece ifadesi alınmak ka- bil olamamıştır. Mumafleyh bilâhare gece Alman hastanesine nakledilmiş- tir. B. Abdullah fle şoför İrfanın yara- ları hastâncde yatırılacak derecede görülemediğinden ilk tedavileri yapı- larak kendileri evlerine gönderilmiş- tir, Hâidse hakkında tahkikata başlan- yaştır, Ankara 24 (A.A) — Basın Birliğinin te- essüsündenberi mintakalarda devam eden kayıt işlerinin sonu alınmaktadır. Basın işlerinde ücretle, deramlı ve mun- tazam surotte çalışmak suretile bu İşi ken- dilerine meslek ittihar elmmediklerini dü- gönerek bugüne kadar kayıt muameleleri Bi yaptırmamış olan kültür ve teknik mecınualarının sahip ve müdürlerinin Bir- Miğe yazılma mecburiyetleri, Birlik mer- kezi tarafından son defa olarak mimtaka- Jar vasıtasile alâkalılara tebüğ edilmekte- dir. Buna rüğmen muamelesini icra ve İk- melde tereddüt edenler, Birliğe kayıt olu- huncaya kadar bulundukları mahallerde- ki en büyük mülkiye âmirinin emrile mes- leklerini içradan menedüeceklerdir. Birlik umumi merkezi, runtakalardan gelen ve minlâkalarca Birliğe kabullerine karir verilen Basin mensupları üzerinde #on leikikleri yapmak üzere bu ayın 50- nunda Ankarada içtima edecektir. Umuü- mi merkez bu yoldaki tetkiklerini martın ortalarına kadar ikmal ederek, Türk Ba- sın kartı verilmek üzere isimleri Dahiliye Vekâleine bildirilecektir. Haber aldığımıza göre, matbuat umum müdürlüğü, Basın Birliği kanununun 31 in- ci maddesine tevlikan ihdas edilecek olan Basn kartımın verlimek şartlarını, meri* yet müddetini, kartların hâmillerine temi edeceği kolaylıkların nelerden ibaret ola* cağını bir nizamname ie tesbit için ha sarlıklara başlamıştır. Bu maksatla mer“ kezi idare heyeti umumi kâtibi matbusf amüm müdürüğü e temâsta bulunmuş” tur. Diğer taraftan merkezi idare heyeti bürosu, Birlik rizamunme ptojeleri Üze- rinde çalışmaktadır. Haşırlanmakta olaf nizamnameler şu kısımları ihtiva edecek” tir 1 — Birliğin esas uizamnamesi, 2 — Malüliyet, bastalık, işsizlik, ihtiy lık ve ölüm gibt hadiselerin iktimdi'n celerine karşi Birlik mensuplarının koruna yasını temin “edeçek yardım ye tekaü sandıkları veya müşterek sigortalar teri“ sine dair nizamname, $ — Meslek möktebi ve Kurslarına nis zamname 4 — Gazele ve mecmua sahiplerile bun ların wüesseselerinde çalışan Birlik men- #upları arasındaki karşılıklı münasebetleri gösteren nizamname. Bu projeler, hazırlıkları izmal edildik- ten sonra, merkezi idare heyeti lâzım go- Jen merasimi ikmal ettirecektir. General Wavel | Denizde harp Avustralya ve Yeni Zelânda | askerlerini teftiş etti Londra 24 — Kahireden bildirildi ğine göre Yakın Şark İngiliz orduları Başkumandanı general Wavel, Avustral- ya ve Yeni Zelând kuvvetlerini teftiş ederken askerlere hitaben bir nutuk irad etmiş ve ezcümle demiştir ki: «Son istikamet meyhaleniz hakkında bir şey söyliyemem. Yalnız şu kadarını »öyliyebilirim ki, sizin buraya gelmeniz ve mevcudiyetiniz, düşmanın cesaretini kırmış ve Yakın Şarkta harb ihtimalle- rini azaltmıştır.» İtalya veliahdinin zevcesi kız doğurdu i Napoli 24 (A:A.) — Pismont gren. sesi bir kız çocuğu dünyaya getirmiştir. Çocuğa Maria - Gabrielle ismi verilmiş- tir. İtalya kraliçesi, prensesin başucunda bulunmakta idi Kralın buzün Napoliye gelmesi beklenmektedir. Bu haber, Na- poli halkına 3İ pare topla haber verile. cektir. Almanyanın teşvikleri Sovyetleri Hindistana doğru sevketmek istiyor Paris 24 — Erenouvelle gazetesinde Albert Milhaud, Almanyanın Sovyetler üzerinde her gün biraz daha fazla nüfuz kazandığı aşikâr olduğunu ve Skandinav- ları korkutmak, köylerde ve daha baş- ka yerlerde zoraki bir el birliğine icbar etmek için Sovyetleri Finlândiyaya salk dıranın da o olduğunu söylemektedir. Bu muharrir diyor ki: «İngiltereyi garpte doğrudan doğruya yurmak her gün biraz daha zayıf bir ihümal haline geldiği sirada onu Şark tarafından tehdid etmek için Sovyetleri Hindistana doğru sevkeden Almanyadır. Fakat, muhakkektir ki, Şarkta bir şa- şırtma yareketi yapmak için Moskova tarafındah oynanan oyun kendisine pa» halıya mal olacaktır. Bu da Moskovanın Berline her gün biraz daha fazla bağlan- dığına delil teşkil eder.» Yeni zelzeleler ilki Desi ilaysörinin Develi kazasında 30 ev yıkıldı Kayseri 24 (AA) — Dün gece saat 1,30 da Develide şiddetli bir yer sarsın- tası daha olmuştur. Zile köyünde 30 ev yıkılmıştır. Nüfuaça zayiat yoktu. Kızılay genel merkezinden 200 çadırla buraca tedarik edilen yatacak ve örtünecek eşya felâketzedelere tevzi edilmek üzere De- veliye gönderilmiştir. Ankara 24 — Bugün aldığımız ha berler dün ve bu sabah yurdun muhte- lif yerlerinde yeniden yer sarsıntıları vuku bulduğunu bildirmektedir. Dün saat 11,16 da Edirnede 11,49 da Trabzonda ve 23 de Bodrumda muhte- lif şiddette zelzeleler kaydedilmiştir. Bugün de 0,42 de Orduda, 2,40 da ve 255 de Bodrumda yer sarsıntıları olmuştur. Giresunda dün gece 21 de 22,30 da dipten gelen kuvvetli ve zararsız üç zel- | zele olmuştur. Gümüşbanede ve Tireboluda zararız iki zelzele hissedilmiştir. Hasar yoktur. İki Alman tahtelbahirinin batırıldığı söyleniyor Londra 24 (A.A.) — Şimal denizin- de iki Alman tahtelbahirinin batirildi. ğına dair 23 şubat akşamı Londrada bir haber dolaşmakta idi. Bu husus- ta yarı resmi membalardan tafsilâğ verilmektedir. Kraliyet hava kuyvet- lerinin bu işte bir rol oynadıkları zan- nedilmektedir. Nelson dritnotu mayne adı Londra 24 (A.A.) — «Vöikischer Be- obachter» gâzetesi, Ilkkânunda cere. yan eden bir muharebe €snasinda «Nel son» zırhlısının bir mayna çarparak muharebe harici kaldığını iddia et- mişti. İngiliz maksınatı, bu haberin tekzibe bile değmediğini beyan etmek- Kızılordunun yıldönümü Mareşal Voroşilofun ve bahriye komiser vekilinin beyanatı Moskova 24 (A.A.) — Reüter ajan sı bildiriyor: Kızılordunun 22 nı dönümü münasebetile her tarafta şen- likler yapılmaktadır. Bütün şehirler bay» raklaria donanmıştır. Söylenen nutuk- ların hepsinde mareşal OVoroşilofun şu cümlesi tekrar edilmektedir: «Kımlorduş kan kaybetmeksizin düşman toprakla- rını zaptedecektir.» Bahriye komiser vekili Levçenko pro paganda gazetesine diyor ki: «Eğer bizi zorlarlarsa harbi yabancı memleket sularına kadar götüreteğiz. Kendi sularımıza gelince düşman şimal denizimize de, Karadenize ve Finlândi- ya denizine de ulaşamaz.» Levçenko, Pasifikteki Sovyet filosu- nun 100 den fazla denizaltı ve denizüstü sefinesinden başka ayrıca (otorpidolara ve küçük gemilere sahip olduğunu söy- lemiğtir. Hamiyetli bir vatandaş Giresun 24 — Uzun yıllar tcaret oda # reisliğinde bulunmuş olan B. Hasan Feridun dört mavnasının yılık geliri olan iki bin lirayı her yil için şehrimiz çocuk esirgeme kurumuna teberrü et- miştir. di İzmir vilâyeti için hükümet- ten yardım istenecek İzmir 25 (Telefonla) — Vilâyet büt- çesinin geçen yıllardan ödenmesi lâzım- gelen 800,000 liralık borç vaziyeti hak- kında alâkadar makamlar nezdinde te- maslarda bulunmak ve hükümetten vilâ- yetimiz için yardım istemek için vilâyet umumi meclisi namına 3 kişilik bir heyet bugün Ankaraya g gitmişti İzmir Belediye Reisi tüccar- larla görüşmek üzere şehrimize geliyor İzmir 25 (Telefonla) Belediye reisi B. Behçet Uz, Belediyeye ve yeni sene fuarına mid bazı işler etrafında alâ- kadar makamlarla temas etmek üzere bugün Ankaraya hareket etmiştir. B. Be! çet Uz, Ankaradan İstanbula geçecek, orada da İstanbul mıntaka ticaret mü“ dürlüğünde o tüccerlarla fuar mevzuu Üzerinde görüşecektir.