25 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

25 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Nizamlar tatbik edil. mek için yapılmalıdır! Belediye zabıtası talimatnamesi ye ni ihtiyaçlara göre tadilen hazırlanı- yor. Şu şehirdeki nizam ve İntizamın nasıl temin edileceği burada - naza- riye halinde - inceden inceye tesbit olunacak. Bundan evvelki belediye talimat namesinin de ayrı ayrı yahud heyeti umumiye halinde maddelerini beğen- istanbulun imarına doğru Halk, tatbik plânlarının tanzimile her sahanın istikbalde alacağı şekli kati surette öğrenecek memeğe imkân yoktu. Bunlar harfi. İstanbul ve Beyoğlu taraflarının nüzim yen tatbik edilseler, İstanbul muhak- kak ki güllük gülüstanlık olurdu. Fakat gişelerin önünde nöbete riayet etmek gibi basit bir belediye niza. mını bile, ihtisab ağalığı devrinden. beri bir türlü şu halkın itiyadları ara- sına sokamadık. Bu da güç bir iş midir acaba? Köprü başında ve bütün nak- liye vasıtaları duraklarında ısrarla memür bekletmek, usule riayet et- miyenleri ceberutluktan omenetmek suretile mesele halledilemez mi? Bütün belediye nizamlarım birer plânları Nafia Vekâleti ii tasdik edildiği için, şehir mütehasssı B. Prost bir taraftan ai tatbikat plânlarını, diğer taraftan da Üsküdar ve Kudıköyün nÂzim plânlarını hazırlamaktadır. Üskü- dar ve Kadıköyün nâzım plânları, Umumi zakere odilecektir. Fakat gerek Belediye, Gerek arsa sahipleri istikbalde yapılacak Inşaat için her sahanın alacağı kati şekli anlamak için tatbik plânlarının bir an ev- Vel hazırlanmasını istiyorlar, Bu itibarla, Belediye İmar müdürlüğün- inde tatbikat plânlarını hazırlamışlar ve B. Prost'a vermeğe başlamışlardır. Üskü- dar ve Kadıköyünün Imar plânı da Nafia Vekkileti tarafından tasdik edildikten #0n- ra bu sahanın da tafsllât plânı bazırlana- caktır. valisile - Adalar hariç - Boğasın da her 1x sahili dahil olmak üzere Ikmal ve meşre- dilecektir. Bu suretle şehrin mâhim bir kısmına alt müstakbel şeki, tâmamile meydana çıkacak ve halk da kendi evinin, arsasının İstikbalde istimlâk edilip edilmi- Taksim sahasının imarı Taksim bahçesinde yeni inşa edilen ga- Zinonun arkasındaki kısım tanzim edilme- mişti. Bahçenin bu kısmının tanzimi ile burada yapılacak bazı inşaat bir müteah- hide ihale edilmiştir. Gazino binasının arka tarafında inşa edilmesi kararlaştırılan yazlık sahnenin de projesi İmar müdürlüğü tarafından hazır- Yanmaktadır. Bu sahnenin inşasına da bu yaz başlanacaktır. ee Eminönündeki istimlâk Eminönünde Balıkhane binasının önün- de ian me: sırasındaki binaların da kinik mmraled İkmal edilmiş oldu- gundan bu binaların önüne tahta perde çekilmiştir. birer tatbik ettirmek için, faaliyeti | —E— — — ——— mmm m evvelâ mahdud bir kaç madde üze rine teksif ettirmek gerektir. Onları İtiyadlarımız arasına soktuktan son- ra, başka bir mevzua geçmeli, onu da hassasiyetle takib etmeli, Hiç birinin de peşini hırıkmamalı. Meselâ etiket koymak nizamen mecburi ise etiket- siz tek mala tesadüf edilmemeli Tramvaydan atlamak yasaksa atlıya« mın behemehal yakasına o yapışmalı a$yed belediyenin takib vasıtası kâfi değilse onu tamamlamalı, ıslah etmeli, Hülâsa «Bu memlekette nizamlar tatbik olunur!» fikrini dimağlarda yer ettirmeli, Kara kaplı kitaba geçip uyuyan hiç bir nizama tahammül yoktur. ... Bir edebiyat dedikodu. sunun içyüzü Son Posta refikimizin dünkü nüs- hasında birinci sahifede «Edebiyat âlemimizde garib bir hâdise» serlev. halı bir yazı intişar etti. Mesele şu: p «Sebilci» isimli bir manzume, sist'lerin idaresindeki Serveti Fünun mecmuasına Cemile Konuk imzasile gönderilmiş (yahud getirilmiş). Ora- da, bir heyet tarafından okunup be- ğenilmiş. Kulaktan aynca İşittiğime göre, tasfiyeciler, hep bir ağızdan; — İşte şiir böyle olur... Kadro ha. rici ettiğimiz şuara bunları görüp ör. nek alsı demişler, Ve yazı işleri müdürü, müsvedde nin üzerine «Bu hafta 4 retini koymuş. ee fan Koymuş amma, ayni manzume, Yusuf Ziya Ortaç imzasile «Yedigün mecmuasında basılmış. «Bu iş nasıl oldu?» diye, bütün Gavsist'ler hayret- teymişler, Ne olduğunu anlıyamıyor- larmış! Hattâ Son Posta refikimiz de, meseleyi halledemiyerek şair Yusuf Zivanın malümatına baş vuruyor, Hakikati ben bildiğimi sanıyorum: Cemile Konuk, Akbaba sahibi ar. kadasımızın yeni bir müstearıdır. «Sebilei» yi eyvelâ bu isimle neşret- mek istiyordu. Fakat biz beğenerek, Asıl adile bastırmasını kendisine söy- ledik. Bu arada, her nasılsa manzu- meyi biri Serveti Fünuna götürmüş. v yi müessire bakan Gav- ler de «Sebilçiy yi üi kelli Yi pek güzel buk Demek, sevilene bakmıyorlar, liyene bakıyorlar! söy- (Vâ-Nü) AÇIK MUHABERE: B. Hüseyin Özcan'a: Duhamel'in tenkid yazmasının külüyatı «Propos eritigües> ismile 1912 de intişar et. miştir, nama * de Umumi meclis dalmi encümeni, dün- kü toplantısında Fransız mimarı B. Val. ter'in Mecidiyeköyü haricinde inşa edite- erk hastanenin plânlarını tedkik ve tas- Vip etmiş ve inşanta mimarın nezaret et- mesine karar vermiştir. * Belediye Muhasebe müdürü B. Muh- tar, Ankaradan şehrimize dönmüştür. B, Muhtar, Ankarada Maliye Vekâleti ile Be İsdiye arasındaki karşılıklı borç ve alacak işlerinin mahsubu munmelesile meşgul ol- müş ve bir anlaşma elde etmiştir. ir Dün Misir ve Fransaya tütün ii ve ya ihraç #Romanya bandıralı Besaradya vapu- umuza bikarbonat dö stu ve sut gelmiştir, Teneke mahallesi Vali, dün Bakırköyüne kadar giderek tedkikat yaptı Vali ve Belediye reisi B. Lâtfi Kırdar, dün sabah refakatinde Çoruh mebusu ve devlet demiryolları eski Umum müdürü B. Al RI za Erem İle trenle Sirkeciden Bakırköyüne | gitmiş ve dönüşte otomobille dönmüşlerdir. Nafız Vekâleti, B. Al Rizanın umum mü- dürlüğü zamanında hattın her iki farafinı tanzim etmek ve Avrupadan gelen yölcü- lar için pek çirkin görünen teneke mahal- lelerini kaldırmak üzere bir proje hazırla- mıştı, Vali ile B. Ali Rizanın dünkü ted- kiklerinde bü proje tedkik edilmiş ve bu sahanın ne suretle tanzim edileceği görüşül- müştür. B. LOM Kırdar, tren güzergâhinin da imarına ehemmiyet verdiğinden B. Alİ Rizanın izahatını büyük bir alâka ile din- Belediyede vaktile Nafia Vekâleti tarafın- Münakalit Vekâleti iştirak edecektir. Vali, öğleden sonra da yanında Sinop mebusu B, Cevdet Krim İncedayı, Vali mu- avini B. Halük Nihad, Fen işleri müdürü B. Nuri olduğu halde Taksim ve havalisin- de yapılacak imar İşleri etrafında mahal- inde meşgul olmuştur. Türk vapurculuğu Tırhan'ın Alanya civarında karaya otur- ması üzerine Denizyolları umum müdür müavinlerinden B. Yusuf Ziya Kalafatoğ- Ju, sonra Denizyolları İşletme wüdürü B. Nasuhi Ankaraya çağırılmış, daha evvel de Denizyolları umum müdürü B. İbrahim Kemal Baybora Arksraya giderek Vekâ- lete bazı hususlar hakkında izahat ver- mişti. Bunlardan başka ve en son olarak Mintaka Liman reisi B, Refik Ayantur'un ; vaki davet üzerine - Ankarsya gitmesi, Münakalât Vekâletince denizeiliğimizi alâ- kadar eden mühim bir mevzu etrâfında tedkikat yaptırılmakta olduğu yannını uyandırmıştır. Münakalât Vekâletinin Türk vapurcu- luğunu âzami randıman verecek bir şekil. de işlelmeğe karar verdiği anlaşılmaktadır. Liman relsi B. Refik Ayanlur'un yarınki Pazartesi günü şehrimize döneceği haber alınmuştır. B. Nasuhinin de önümüzdeki hafta içinde Ankaradan şehrimize avdet söylenmektedir. Mallarımıza vurulacak alâmeti farikalar Kabul edilen bir kararnameye göre bü- sün Türk mallarına ay yıldızlı birer alâ- meti farka konulması tab etmektedir. Alâmeti farika şekline göre vurulacak dam- ganın bir tarafında ay yıldız resmi, diğer tarafında da Türk malı ibaresi bulunacak» tar. Bütün firmalar, şimdiden alâmeti fa- rika hazırlıklarına başlamışlardır. Yalnız kararnamede tasrih edildiğine göre tatbi- kata geçilmesi için ayrica bir nizamname çıkarılacaktır. Ticaret odası, vaki müra- cant üzerine, nizamnamenin ne vakit çika- nlacağını Ticaret Vekâletinden sormuştur, Bine dâir verdikleri haber doğru değildir. Evvelce de yazdığımız gibi, Adliye Vekâle- tinin. ileri sürdüğü noktai nazarı göre sa- rayın hapishane Otomobil bir kadına çarptı Şoför Yorginin idaresindeki otomobil, Fatihte Fevzipaşa caddesinde Zinet işe minde bir kadına çarparak muhtelif yerle- rinden yaralanmasına sebep olmuştur, Po- lis, kadım tedavi altına aldırmış, şoför yaz kalanarak mahkemeye verilmiştir. Haklı şikâyetler Atina ile İstanbul arasında 36 saat soğuk- ta seyehat edilir mi! Atina İs İstanbul arasında hafta ki bu cn ufak «rabıtasnın böyle müh- mel bırakılması Balkan anlaşması fik- rine uymasa gerektir. Denizyollarının teşkilât projesi Vekâletin asv iktiran eden proje medlisten de geçirilecek Barem kanunu meriyet mevkline girdik- ten sonra Denizyolları umum müdürü B, İbrahim Kemal Baybora, müdürlüğüna alt teşkilât projesini hazırliyarak oAnkaraya göndermişti. Denizyollarına ait teşkilât ve kadro projeleri Münakalât Vekâletince ted- kik ve tasvib edilmiştir. Yalnız, işin kanu niyet kesbetmesi için Millet Meclisinin tas- dikinden geçmesi icab etmektedir. Meclis, bütçe müzakerelerine başlayın- va, Denizyolları ve Limanlar umum mü- dürlüklerine ait teşkilât projeleri de tedkik edilecektir. Haber aldığımıza göre Vekâ- lete takdim edilen Denizyolları teşkilât projesinde ne tensikat, ne de tevslat yapıl- mamıştır. Kadro, aynen tasdike arzedilmiş bulunmaktadır. Gazi köprüsü Gazi köprüsünün tesellim muamelesini yapmak üzere Nafia Vekâletinden bir he- yet gelmiştir. Belediye Fen işleri müdürü B. Nuri, Yollar müdürü B. Galip bu heyet- le beraber köprüye giderek tesellüm mus- melesine başlamışlardır. Vapurların seferleri intiza- ma girdi Şimal fırtınası dün biraz daha hafifledi- Binden vapurlar sefere başlamışlardır. Dün 13,30 da Sus vapuru Mudanyaya hareket etmiştir. Bu seferi, evvelki gün Marakaz yapacaktı. Fakat vapur, bareketinden bi- Faz sonra geri dönmüştü. Sant 15 (e de Sa- adet vapuru Ayvalığa mütevecelhen liman- dan hareket etmiştir. Bunlardan başka dün 18 de Antalya vapuru Bartına, 20 de de Ülgen vapuru Bandırmaya kalkmıştır. Bunlardan başka dün 1130 da Çanakkale» den Mersin, 18,15 te Mudanyadan Trak H- manımıza gelmişlerdir. Tarı vapuru da bu- gün Bartına hareket edecektir, Acaba horoi mi idi? Şirketlerin umumi heyet toplantıları Şehrimizdeki bütün şirketlerin senelik umumi heyet toplantılarını yapmağa beş- ladıklarını yazmıştık, Heyeti umumiye büyük bir kısmı çubat ayı içinde yapılmıştır. Geriye kalanlar da mart- tü toplantılarına devam edeceklerdiz, İnhisar kolonyaları Halkın gösterdiği rağbetten kolonyacılar şikâyet ediyorlar Geçen sene İnhizarlar idaresi tarafın- dan çıkarılıp piyasaya sürülen İnhisar ko- Jonyaları, gerek ucuzluk, gerekse miktarı ve nefaseti bakımından rağbeti celbetii- inden, kolonyacılar zarara gireceklerini Iddia etmişlerdi. Führkika, yarım litresi 100 kuruşa satılan 90 derecelik nefis İnhi- sar kolonyalarının serbes kolonyalarla re- kabet etmekte olduğu görülmüştür. Kolon- yacılar, Ticaret müdürlüğüne müracant ederek bu hale bir çare bulunmasını iste- r, Yarınki pazartesi, iki tarafın iştirakile bir toplantı yapılarak kolonya işi tekrar gö- iktir. Dürendiliezime göre, kolonyacıların iddi- aları, İnhisarlar idaresinden satın aldık- ları alkolü daha ucuza temin ettikleri tak- dirde kendilerinin de vewz fintlerle satış yapabilecekleri merkezindedir. Her halde İnhisarlar idaresinin halkın menfaatini nazarı itibara alarak kolonya imalinden Yazgeçmiyeceğini kuvvetle ümid ediyoruz. İnhisarlar idaresinin bu rekabeti, kolonya âmillerini, mı ini sürebilmek için hem ucuz, hem de iyi kolonya çıkarmağa sevke- Mayi mahrukat tüpleri Beynelmilel teamüle göre boyanacak İçlerinde mayi mahrukat bülunan tüp- lerin ayni renkte bulunmaları yüzünden motürlerde sik sık iştiniler vukua geldiği görülmüştür. Halbuki, beynelmilel bir tea- müle göre bu gibi tüplerin, muhtevasına Böre boyanması icab etmektedir. Şimdi, memleketimiz hudutları dahilinde kullanı- lan bu gibi tüplerin de beynelmilel - müle göre boyanması kararlaştırılmıştır. İlk olarak Avrupada hangi cins maddeli müşteilenin ne renkte boyanmış tüpe kon- duğu tedkik edilecek ve derhal tatbikata geçilecektir. Belediye otobüsleri Belediyenin sipariş edeceği otobüsler için açtığı münakasaya İştirak edecek ec- Bebi firmaları müracaat ederek münaka- saya cima teşkil decek şartnameyi satın almışlardır. Şimdiye kadar bep Amerikan, bir kaç da İngiliz ve İtalyan firması müra- caat etmiştir. Bu firmalar, henüz kati tekliflerini bil- dirmemekle beraber bazıları o verilecek otobüslere ald şaselerin Istanbulda inşa edilmesini istemişlerdir. Diğer bir şirket | de, kati tekliflerini bildirmeğe vakit bul- mak için münakasa müddetinin on gün daha temdid edilmesini istemiştir. Belediye kimyahanesinin tahlil listesi Belediye, bütün şubelerine yaptığı bir tamimde, son zamanlarda Belediye kimya- hanesine sevkedilen gıda maddelerinin tah» MI neticelerini gösteren bir listenin gön- derilmesini istemiştir. Bundan başka son zamanlarda piyasada bozuk olarak satı- lan sucuk, peynir, seytinyağlarından da kâfi miktarda nümune alınarak bunların yeniden tahlli ettirilmesini istemiştir. Ayağını böcek ısırmiş Balatta bir fırında çalışan ve burada yatıp kalkan Yusuf isminde biri, polise müracaat ederek, fırında bir böcek bara- fından ayağının ısırıldığını ve fazla wii rap çekmekte olduğunu beyan etmiştir. Zabıta, Yusufu Hastaneye Kaldırmıştır. Merdivenden düştü Beyoğlunda Abanoz sokağında bir evde hizmetçilik eden Mari, merdivenden düş- mek suretile yaralandığından, hastaneye kaldırılmıştır. Tan gazetesi aleyhindeki ? dava NR ei w on dörite Ka asliye ceza mah&eme- sinde bakılacaktır. ISTANBUL HAYATI Reklâm müsaadesi Şehir meclisinde zabıtai belediye talimatnamesi üzerinde müzakere ya- pılırken âzadan bir zât, talimatnamede, ki: «Şuraya buraya pis kıyafetli adam. fs» dikerek reklâm yapinak yasaktır.» kaydinin lüzumsuzluğunu. ileri süre rek: — Reklâm yapmak mezuniyete tâbi olduğu için talimatnamede böyle bir kayde lüzum yoktur. Demiş. Reklâmın, ticarette pek mühim rolü vardır. Bunun mezuni- yete tâbi tutulmasının her halde, belediye rüsumu temininden manda | €hemmiyetli sekeplere de İstinad et- tiği muhakkaktır. eReklim. deyince hatıra sadece; duvarlara afiş asmak, gazetelere ilân vermek, el ilânlrı da- Zıtmak, sinemalarda film göslermek, süslü tenviratla nazatı dikkati celbet- mek gibi şeyler gelirse, talimatname- deki reklâm memnuiyetins dair kay- din lüzumsuzluğuna ben de kani olur gibiyim. Velâkitin.. İstanbulda- ki bin bir çeşid reklâmları göz önüne getirirsek, yukardaki Omemmnuiyet kaydinin lüzumsuz değil, az bile ol. duğuna şüphemiz kalmaz ya.. Şöyle, Balıkpazarına doğru yürüye- m. Eminönünden adım adım ilerle- dikçe perde perde yükselen feryad uğultuları, kulak zarların yırtacak hale gelir. Her dükkârun önünde, yağlı kasketleri yana yıkılmış, kolları dirseklere kadar sıvanmış birkaç adam ellerindeki kanlı bıcaxları balık tablalarının kenarına vurarak avaz. ları çıktığı kadar haykırıyorlar. Per kafadan bir ses yükseliyor: — Hey babam, hecereyy.. Derya kuzularına bak... — Torik, torik, tori yağ tulumu toriklececer... Karşı sıradaki içkili ahçı dükkân. larının garsonlar da | biribirlerini bastırmak için ortalığı velveleye bö» Kuyorlar... Bana kalırsa bunlarda reklâmdır. Fakat bunun için müsaa- de alınıp alınmadığını bilmiyorum. Mahmudpaşanın altbaşından şöy- le yukarıya doğru yürüyünüz. Dük- kânların önlerine sıralanan çığır. kanların haykırmalarından kulakla. rmızı tıkamağa mecbur kalırsınız. Hele, kazaen bir dükkânın içine doğ- ru bakarsanız İş büsbütün sarpa sa- rar. On, onbeş yaşlarında çocuklar « Haniya, — Buyurun bayım. Var iyi kaşkor. seler, ipekli çoraplar, gömlekler, fa- nilâlar, boyun bağlar... Çetrefil bir Türkçe İle haykırarak bir sürü eşya İsmi sayıp sizi zorla dükkâna sokmak için yapmadık hok- kabazlık bırakmazlar, Ya, onları gü. ren öteki dükkün çığırtkanlarının re- kabet hissile harekete geçmeleri... Bunların da birer reklâm oldukla. rı şüphesiz. Bilmem ki, müsnadeyi ne reden aldılar, Yazın kenar, köşr kah- velerimde bozuk boparlörlerle haykı- ran çatlak plâklı gramofonlar, yo- Zurtçuların, turşucuların yanık fer. yadları da İstanbulun en münis rek- lâmlarındandır. Eğer bunlar da me zuniyete tâbise ve müsaads alınarak yapılıyorsa, talimatnamede mevend maddenin kaldırılması değil, daha genişletilmesi muvafık olur kansa. tindeyim. Refik Doğum vakaları Doğum vakalar, ebeler tarafından bildiriyordu. Fakat eb lara re doğum vakalarına & istastistik tanzimi kabil olmadı; susl doktorlarm da doğum vakalarını her ay noksansız olarak bildirmeleri tebliğ edile miştir, Kadıköy Halkevinde resim sergisi Dün Kadıköy Hajkevinde Güzel sanotlar biriiği rossamlatının eserlerinden müteke kep kıymetli bir resim sergisi açılmıştır. Serginin küşad resminde İstanbul mebus. ları Salâh Cimen, Hakki Şinasi, Halk Pars tisi âzam, birçok sanatkâr ve sanat me- raklılanı bulunmuşlardır. Sergide Çallı İbrahim, Feyhaman, Hik- met, Şevket, Sami, Vecih, Beref, Âli, Aye- tullah gibi tanınmış ressamların eserleri teşhir edilmektedir. Nakil vasıtaları Dün Şoför Hüseyinin idaresindeki oto- büs, Fındıklıda İbrahimin yük arabana çarparak parçalamış, hayvanların dâ ya» rulanmasına sebebiyet vermiştir. Gene Hüseyin isminde bir Şolorün idare sindeki taksi Ve 596 numaralı hususi olo- mobil, Karaköyde biribirlerine çarpmışlağı dar. Her ikisi de hasata uğramıştır. ——.