6 Mart 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

6 Mart 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Ne İtalya, ne de İngiltere ihtilâfı vahimleştirmek fikrinde değilmiş AKŞAM Times, Finlere yardım edilmesi için çok heyecanlı bir makale neşretti Bene 22 — No. 7676 — Fiati hen yerde 6 kuruş Alman kömürü yüklü iki vapur tevkif edildi İngiltere, bu husustaki kararın tatbikine devam edileceğini bildiriyo İngiliz limanlarına gidecek kömür yüklü vapurlara ÇARŞAMBA 6 Mart 1940 yapılacak taarruzlarda daha şiddetli davranmaları için Alman tayyarelerine emir verilmiş Londra 5 — Avam kamarasının bu- günkü toplantısında İktisadi harp Nazırı B. Morrissan, Roterdamdan her Teket eden Alman kömürü yüklü iki İtalyan vapurnun bügün tevkif edil- diğini bildirmiştir. Bu hamule tama- men müsadere edilecektir. Bazı İtal yan vapurlarında bulunan Alman kö- Mmürleri de müsadere edilecektir. Bu sabah Roterdamdan Alman kö- mürü yüklü birkaç İtalyan vapuru da- ha hareket etmiştir. Bu vapurların 1 marttan evvel kömür yükledikleri söy- leniyor. İngiltere, 1 marttan evvel yo. la çıkan vapurlar müstesna, Alman kömürü yüklü vapurları tevkif edece- ğini bildirdiğinden bu mülâhaza, var Purlardaki kömürün müsaderesine mani olamıyacaktır, Londra 5 (AA.) — Avam kamara. sında, İtalyaya Alman kömürü sevki hakkında sorulan bir suale cevap veren Cross, bugün iki vapurun tevkif edil. miş olduğunu söylemiştir. Roma 5 (A.A) — Alman kömürü yüklü iki İtalyan vapurunun muaye- ne edildiğine ve diğer ikisinin bir İn- giliz limanına götürüldüğüne dair olan haber, akşam gazeteleri tarafın- dan büyük başlıklarla neşredilmişse de bu haber hiçbir aksülümel uyandır. mamıştır. Beş İtalyan vapuru kontrol limanında Londra 5 (A.A.) — Desi açıkların- da Dowm harp kaçağı kontrol lima- Bahibi: Necmeddin Sadak — Neşriyat müdürü: Şevket Rado — Akşam matbaası Vergilere yapılacak zam nisbetleri bu hafta içinde kararlaşacak Hazırlanan formüller kati şeklini r alarak Vekiller Heyetine verilecek Kazanç vergisine zam yalnız serbes meslek erbabına mün- hasırdır. Memur ve müstahdemin maaşlarından kesilen yüzde 2 hava kuvvetlerine yardım vergisi bir misli arttırılacak, ayrıca vergi kesilmiyecektir > Sivil dairelerden bazılarının ücretli memur kadrolarında tenkihat yapılacak nına bugün beş İtalyan vapuru gel Ankara 6 (Telefonla) — Maliye Ve miştir, Bu sabah, Alman kömürü yüklü dört kâletinde alâkadar daireler, bütçede muvazeneyi temin için kazanç, mus- İtalyan vapuru daha Roterdamdan | mele, istihlük, alkollü içkiler vergileri hareket etmiştir. Bu gemilerin İsim- | ne ve diğer bazı vergilere yapılacak leri İntegritos, Semien, Sanlingi ve İs | zamların nisbetleri hakkında muhte- chia'dır. Roterdam limanında Alman | Wf formüller hazırlamıştır. Bu for. kömürü yüklü 6 İtalyan vapuru dâ- | müller bugün Ankaraya gelmesi bek- ha vardır. Alman tayyarelerine verilen emir Amsterdam 5 (A.A. )— Umumiyetle iyi haber alan Alman mahfillerine göre, Alman tayyarelerine, İngiltere. nin şark sahili boyunca, kömür taşı- (Devam: 8 inci sahifede) Times, Finlere yardım edilmesini istiyor Ingiliz gazetesi çok heyecanlı bir makale neşretti Londra 5 (A.A.) — (Renter): Tb mes gazetesi neşrettiği fevkalâde heye- sanlı bir makalede ezcümle şöyle de- mektedir; «Sovyet - Fin harbinin manasını an- amak cinnettir. Finlândiya kendi hürriyetinden daha ziyade İngiliz top- raklarını müdafaa etmektedir. Finlândi- Ya zulme karşı yaptığı müdafaa ile biz- Kaz bi davamızı kurtarmağa çi maktadır. Finler Sovyetleri zayıflatmak İs ve Almanyaya giderek bize karşi kul- lacak olan muazzam miktarda pet polü kendi taraflarına çevirmektedirler. «ndilerine minnettarlığımızı bildirerek mükâfatını vermek için bu tek sebep bile kâfidir. Fakat boş münakaşalarla kaybedecek vaktimiz yoktur, Eski harplerin tarihini okuyalım: Kuvvetleri dağıtmak korku- sunun ne büyük imkânlar kaybettirmiş olduğunu, tali derecede tehlikeleri göze almanın hiç ehemmiyeti olmadığını hay» retle görürüz. Menfaatimizin, maddi ve manevi menfaatimizin nerede olduğu aşikârdır. Bütün İngilterede umumi hissiyat Fin- lândiyanın düşmesine müsaade edilme- mesini istemektedir. Welles bu akşam Parisehareketediyor Hafta sonunda Londraya vasıl olacak ve bir çok görüşmelerde bulunacak Bere 5 (AA) — B. Summer Welles bugün apart çık ve hiçbir şahsın ziyaretini Kabul et miştir. Yalnız dün Birleşik Amerikanın Berne elçisi Ha rrisg disini ziyaret etmiştir. üne B. Welles, yarın akşam (bu Akşan Yozandan, bir Fransiz husust ) le hareket edecek, vagonun Semplon ekspresine bağlanmasına intizaren ge cenin bir kısmını vagonda geçirecek. tir. İsviçre mafbuatı seyahatin muh. telif safhalarını dikkatle takip etmek. le beraber, buna fazla ümid bağlama maktadır. Londra 5 —B. Welles hafta sonun. da Londraya gelecektir. O zamana kadar Amerika sefirinin de Londruya dönmesi muhtemeldir. Amerika Hari- Ciye müsteşarı resmi ziyaretlerden | başka bazı hususi ziyaretler de yapar kin reisin hususi kâti- gü: eler hakkında bir program lamaktadır. >. Roma 5 (A.A) — Birleşik Amerika. dan âvdet eden Amerikanın Londra elçisi B, Kennedy Romaya uğramış ve Amerikanın Roma elçisi B, Phillips ile görüşmüştür. B. Kennedy, B. Summer Welles'in yakında İngiliz ricaline vaki olacak zi- yüreti esnasmda kendisile görüşmek Üzere o tarihte Londrada bulunacak- tar. Amerika mahafili ne diyor? Vaşington 5 (A.A) — B, Welles'in gpaakindeki mâna ancak Vaşing- 'a döndükten sonra anlaşılacak- z Filhakika herşey B. Roosevelt'in Makal a a İunmaktadır, e z B. Roosevelt, B, Welles'in avdetin- en sonra Avrupa harbini durdun. mâk imkânları hakkında söz söyl yebilecek ve siyasi muhasımlarına karşı vaziyeti kuyvetlenebilecektir, Vekiller Heyetinin dünkü Içtimaı Ankara 5 (AA) — Heyeti Vekile bugün saat 1030 da Başvekil Refik Saydamın riyaseti altında toplanmış ve sant 14 e kadar rüznameye dahil Muhtelif mesaili müzakere eylemiştir. Sahte Paris Soir ! Almanlar tarafından pro- pağanda maksadile hazırlanmış Brüksel 5 (A.A.) — «Le Solr. güze tesinin bildirdiğine göre Brüksel müd- delumumlliği fransızca «Paris - Solrs güzetesinin sahte bir nüshasını toplat- tırmıştır. Aslına tamamile benzer bir şekilde basılmış olan bu gazetenin hakikatte komünist mahfillerinde dağıtılmak üzere hazırlanmış bir Alman propa- ganda organı olduğu anlaşılmıştır. Bir facia Japonyada bir tren nehre yuvarlandı 130 ölü ve yaralı var Tokyo 5 (A.A.) — Cenubi Japon yada küin Yamagata eyaletinde bir şi- mendifer kazası olmuştur. Dağlardan yuvarlanan bir çığın hasara uğrattığı bir köprüden bir yolcu treni 23 metre yük- seklikten bir nehre yuvarlanmıştır, Kaza hakkında henüz tafsilât ahnamamış ise de zannedildiğine göre trende bulunan 130 yolcu ölmüş veya ağır surette yara- tar, EpPikkatleors: 5 Frank 30 kuruş mudur? Üzerinde 5 frank yazılı bir meç- muamsı fransızca kitap. Hakikatte 15 kuruş etmesi lâzım, Halbuki 30 kuruşa satılıyor. Sebebi de kitapçıların takasla mal almaları imiş. Türkler ve fransızlar içim ayni derecede faydalı olan bü kitap satışında takas harici bir şekli bulunamaz mı? ği lenen Maliye Vekili tarafından tedkik edildikten sonra katileşecek ve bu haf- ta içinde Vekiller heyetine tevdi edile- cektir. Öğrendiğime göre zam yapılacak vergiler arasında hava kuvvetlerine yardım vergisi bulunmaktadır. Maaş farkı gözetilmeden bütün memurlar- dan yüzde iki nisbetinde kesilmekte olan bu verginin hisbeti bir misli art- tırılacak ve memur, müstahdemin mâ» aşlarından ayrıca bir vergi kesilmiye- zamlar yalnız serbes meslek erbabına Aittir. Eski tekaüd kanununa göre tekaüd edilmiş olanlarla bunların eytam ve eramilinin maaşlarına yapılacak zam- lar için, düyunu ümümiye faslına ko- nulan 50 milyon lira fazla tahsisattan bir buçuk milyon lira ayrılmıştır. Ya- pilan tahkikata göre bununla yüzde 25 nisbetinde zam yapmak kabil ola- bilecektir. Yeni bütçede 40 milyon lira tahmin edilen açığı kapatmak için sivil daire- ler bütçelerinden yapılmasına lüzum görülen yüzde on tasarrufu temin et- mek üzere bu dairelerden bazılarının ücretli memurlar kadrolarından bazı tenkihat yapmak lâzım gelmektedir. Yeni daireler bütçelerini ona göre ha» cektir. Kazanç vergisine yapılacak | zırlıyorlar. Almanlar Hollanda vapurlarını batırıyorlar Almanların bu hareketi, kömür yüklü vapurların İngilizler tarafından tevkifine bir mukabelebilmisil imiş Londra 5 — Almanlar bu hafta içinde alta Hollanda vapuru batırmışlardır. İngiltere ile Hollanda arasındaki ticari münasebetleri sekteye uğratmak kara- rına matuf olan Almanların bu hareketi, Hollanda matbuatında nefret uyan. dırmıştır. Paris 5 — Pazar günü, dokuz Hollanda vapuru, Alman tayyarelerinin bam» bardımanlarına maruz kalmıştır. Bildirildiğine göre, Almanların bu hareketi, İngilterenin İtalyaya gidecek kömür yüklü vapurları müsaderesine bir mu- kabelebilmisildir. Almanlar bu suretle İngiliz - Hollanda ticaretini sekteye uğ” ratmak istiyorlar. İsviçrenin tedbirleri Terhis edilen 60 bin asker tekrar çağırıldı londra 5 — İsviçre hükümeti kış münasebetile terhis ettiği 60 bin aske- ri vaktinden evvel silâh altına çağırmıştır. Bu askerler yarın kıtalarına mrüra, caat edeceklerdir. İsviçrenin tedbirine sebep Almanların İsviçre hududu ci- varında âsker tahşid ettiklerine dair alınan haberlerdir, j AN AE N vo AKAN Gİ NE İN Gy 4 © ie İn ii ANAN j pi PE polmakabçe ile Taksim arasındaki açık hava tiyatrosunu Prost mu — Hayır, galiba gazeteleri...