7 Mart 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

7 Mart 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Rumen - Bulgar hududun- daki hadise güzellikle halledildi —— Sene 22 — No, 7677 — Fiati Her yerde 5 kuruş PERŞEMBE 7 Mart 1940 Floransadâ İngiltere aleyhinde nümayişe teşebbüs edildi Polis nümayişçi talebeyi dağıttı Tevkif edilen Alman kömürü yüklü 8 vapur, hamulesi boşa Itıldıktan sonra serbes bırakılacak. Üç vapur daha tevkif edilmek üzere ” Londra 7 — Alman kömürü yük- M4 altı İtatyan vapuru tevkif edir mişti. Dün de Alman kömürü yük- Mi 3 İtalyan vapuru tevkif edilerek Deal kontrol limanına gönderilmiş- tir. Bu suretle dokuz vapur tevkif edilmiş oluyor, Vapurlardan biri 1 Mart gece yarısından evvel Rotterdamdan hareket ettiği için serbes bırakılmış- tır.-Diğer üç vapurun daha tevkif edilmek üzere olduğu haber veriliyor, Londra 7 — Deniz kontrol komisyös nu, birinin serbes bırakılması üzerine kalan sekiz vapurun hamulesini bo- Şaltmağa karar vermiştir. Fakat bu kömürler kullanılmıyacak, harp sonu» na kadar muhafaza altında bulundu- rulacaktır. Körnürleri böşültilan İtal yan vapurları en kısa bir zaman zar- Roma 6 (A.A.) — Bugün Floransa- da, üniversite talebesinden bir grup İtalyan kömür vapurlarının İngiliz- ler tarafından tevkifini protesto için İngiliz konsoloshanesi önünde nüma- yişlere teşebbüs etmiştir. Polis, bu nümayişe mani olmuş, ta- Macaristan Çekoslovak- yanın ihyasını istemiyor Macar Hariciye Nazırı, bu devletin ihyasının tehlikeli olduğunu söylüyor Tondra 7 — Macar Hariciye Nazırı beyanatta bulunarak, Macar hükü. metinin, Çekoslovakya devletinin ihyasına taraftar olmadığını söylemiş ve Ezcümle demiştir ki: — Zira, bu devletin ihyası, Avrupanın menfaati için çok tehlikeli bir vaziyet ihdas edecektir. ilk Ingiliz tebliği Almanlar garp cephesinde bir mevkie taarruz ettiler, taarruz tardedildi Paris 6 (A.A.) — İngiliz büyük ka- Targâhının tebliği: Düşman, İngiliz cephesinin müstahkem bir mevzline taarruz etmiştir. Düşman, bir miktar esir almağa muvaffak olmuştur. Müs- tahkem mevzi istirdad edilmiş ve düş- man harp sahasında bir maktul bıra- Çekilmiştir. İki İngiliz askeri | ve birisi yaralanmıştar, Alman tebliği Berlin 6 (A.A) — Büyük | karargâhın tebliği: yg Di. e İ Ölmüş 16 esir almiş ve uğratmıştır. Paris 6 (AA) — 6 Mar liği: Dün akşama doğru pi tek faaliyeti, e de devriye Fe kaydedilmiştir. EN Paris 6 (A.A.) — Moselle'in A şarkın. dâ bir İngiliz ileri mevziine karşı AL TÜR Yeni. tarihi KAN manlar tarafından yapılan baskın, dünün en mühim hadisesi olmuştur. Bu baskın ile birlikte geniş mikyasta topçu istihzaratı yapılmıştır. Piyade- nin havan topları ateşlerini bizzat bu ileri mevzii hedef ittihaz ederek tek- sif ettikleri sırada Alman bataryaları bu ileri mevkile irtibatı kesmek üzere ateş açmış bulunuyorlardı. Almanla- rın bu teşebbüsleri, Fransız ve İngiliz bataryaları tarafından derhal muka- bele görmüştür. Müsademeler esnasın- da iki İngiliz askeri ölmüş ve bir çok İ İngiliz askeri de yaralanmış veya esir düşmüştür. Hatlar üzerinde tayyüâre faaliyeti, hemen hemen hiç mesabesinde olmuş- tur, 4 - 5 mart gecesi İngiliz tayyare- leri, Alman körfezi üzerinde uçmuşlar ve Fransız tayyareleri de Almân tay- yarelerinin Alsas üzerinde uçmaları esnasında Rhin nehrinin sol sahili üzerinde cevelânlar yapmışlardır. tefrikamız — m amme HATUN Yazan: İskender Fahreddin Türk tarihinin heyecanlı hir devri, Harzem Türklerinin akınları, aşk maceraları Cumartesi gününden itibaren neşre başlıyoruz. lebe faşist marşları söyliyerek dağıl- mıştır. Fransız gazetelerinin makaleleri Paris 6 — Petit Parislen gazetesi İtalyan kömür vapurlarının tevkifi münasebetile yazdığı makalede di yor ki: «Bu'tedbir dostluğa mugsyir bir hareket değildir. İtalyaya şimdi- ye kadar istisnai bir müsaade göste- rilmişti. Bunun devamı müttefiklerin menafiini çök ihlâl edecekti. Almanya haber vermeden vARpur- ları batırır, sağa sola miknatıslı tor- piller serper, Alman tayyareleri kor- sanlık yaparken müttefiklerin yüzde yüz dürüst bir harp yapmaları istene- mez» Yabancı dil bilen memurlar Fransızca, ingilizce, italyan- ca ve almancadan imtihan edilecekler Ankara 6 (Telefonla) — Yeni Ba- rem kanunu ile yabancı dil bilen memur- ların derecelerinin yükseltilmesi esas kabul edilmişti. Maarif Vekâleti, bu esa- | hazırlamış, | sa söre bir t tname Vekiller Heyetine vermiştir Vekiller Heyetince tasdik edilen bu talimatnameye göre imtihanlar Ankara dil ve tarih ve coğrafya fakültesile İstan- bulda üniversitede her sene mayıs ve ikinciteşrin aylarında Maarif Vekâletinin tesbit edeceği günlerde yapılacaktır. İm- tihana girmek istiyen memurlar ber sene nisan ve birinciteşrin ayları içinde Ma- arif Vekâletine müracaat edeceklerdir. mühanlarda İügata müracaat etmeden enaz iki yüz elli kelimelik bir yazı türkçeden yabancı dile ve yabancı dil den türkçeye çevrilecektir. Vekiller He- yeti yabancı dilleri fransızca, almanca, ingilizce ve İtalyanca olarak tesbit et- miştir. Kastamonuda kendir ihzar fabrikası inşa edilecek Ankara 6 (Telefonla) — Kastamonu el- yarında tesisi kararlaşan Kendir ihzaş fabrikasının en kısa bir zamanda inşasına başlanacaktır. Fabrika için lüzumlu olan makine, âlât ve edevat İtalyadan alna- caktır, Sadabad paktı Yeni Irak Başvekilinin İran Hariciye Nazırına telgrafı Tahran 6 (A.A.) — İran Hariciye Nâazırının tebrik telgrafta cevap ve- ren yeni Irak Başveklli ve Hariciye Na- zır Sadabad piktunı imza eden dev. letlerle teşriki mesai siyasetine devam edeceğini bildirmiştir. 2Dükizmtüle rs: Şeker ve fakir çocuklar Devlet, beynelmilel ve iktisadi ah- yal icabı, şekeri on kuruş arttırmak mecburiyetinde kaldı. Diyecek bir şey yavrularına istisnai şekilde ucuz şe- ker dağıtmak kabil olamaz mı? Bu- İngiltere, İtalyaya kömür götüren vapurların tevkifine devam ediyor Sahibi: Necmeddin Sadak — Neşriyat müdürü; Şevket Rado — Akşam matbaası B. Welles dün akşam Parise hareket etti Bugün Parise vasıl olacak, burada 2 gün kalacak B. Welles'in Skandinavya memleketleri nezdindeki Amerika sefirlerile görüşeceği haberi “tekzip edildi Lozan © — Amerika Hariciye müs teşarı B. Welles bu akşam Parise hâre- ket etmiştir. Yarın Parise vasıl olacak ve bu şehirde - iki gün kaldıktan sonra Londraya geçecektir. Londrada 3-4 gün kalacağı tahmin ediliyor. Londradan sonra tekrar İtalyaya gidecek ve Ame- rikaya gil üzere vapura binecektir. Dönüşte Romadan geçerken tekrar B. Mussolini ile görüşmesi muhtemeldir. — Daily Expres habirinin > öğ- rendiğine göre, B. Sumner Wellas, haf- ta nihayetinde Londrada bir konferanı toplayacak ve bu konferanan Ametika- tun Norveç, Danimarka ve İsveçteki se firleri iştirak edecektir. Finlândiyadaki Amerika sefirinin de bu könferansa iştü- rak etmesi muhtemeldir. Amerika efirleri, bulundukları mem- leket payitabtlarını terketmeden evvel © memleketlerin (Hariciye Nazırları ile görüşeceklerdir. Haber tekzib edildi Lozan 6 (A.A.) — Amerikan ma- hafili, Sumner Wellesin Skandinavyı memleketleri nezdindeki Amerika mü- measillerini Londrada bir konferansa da: vet ederek kendilerile görüşeceği | hak- kindaki haberleri katiyen tekzip etmek- tedir. büyük. devlete, İngiltere, Fransa, İtalya- ya ve Almanyaya inhisar ettiği hatırla- tılmaktadır. Beme 6 (A.A.) — B. Sumner Wel- les, Ouchy'de gazetecileri kabul etmiştir. Welles, vazifesinin mahremiyeti üzerin- de israr etmiş, birçok sunllöre kaça" maklı cevaplar vermiştir. Yalnız Skan- dinavyadaki Amerika elçilerini Londra- ya davet edeceğine dair olan şayiaları katiyen tekzip etmiş, Schachtın Ameri- kaya daveti meselesine dair beyanatta bulunmaktan imtina eylemiştir. Welles, bu akşam Lozandan o Parise hareket ederek cumartesi gününe kadar orada kaldıktan sonra pazartesi Lon- draya gidecektir. Londra 6 — Amerika sefaretinde Daily Expressin verdiği haber hakkında malümat yoktur. Amerika Berline sefir gönd : J i Vaşington 6 (A.A.) — B. Roosevelt, matbuat mümesillerinin bir konleran- sında Berline yeni bir sefir tayin etmek tasavvurunda olmadığını ve Alman «e- firinin Vaşingtona gönderileceği hak- kında birgüna malümat almadığını söy» lemiştir, ip n yakınlık tesisi için Berline gittiğine dair Alman propagandasının ortaya attığı şayialara bir nihayet vermek içindir. Amerika - Almanya münasebatı Neryork 6 (A) — Revter ajansı bildiri. yor: Darid Lavrence, Newyork Sun gazelesin- de, B. Welles'in misyonu etrafında mütalla, yürüterek diyor ki: «Berlinle Vaşington arasında diplomatik münasebetlerin süratle ihya edildiğine gü hid olursak şaşmamalıyız. B, Roosevelt, ancak o zamun sulh lehin- de hüsusi veya aleni bir teşebbüste bulu- habilecektir. B, Roosevelt, hiç değlise Bir. 4 48: | leşik Amerikanın, mutavassıt sıfatile, hasbi Sumner Wellesin vazifesi ancak dört | olarak hareket ettiğine Almanyayı ikna et- miş bulunacaktır. Her şey gösteriyor ki, B. Welles'in mis- yonuna, Berlinde fevkalâde ehemmiyet ve- rilmektedir. Ve bu misyon Birleşik Ameri- ka ile Almanya arasındaki münasebatı dü- zeltecek bir mahiyet arzetmiştir» Hollanda sahilinde bir mayn infilâk etti. Camlar kırıldı Amsterdam 6 (A.A) — Bir Alman mayni bu gece Callansoog sahillerin- de infilâk etmiş ve oldukça mühim hasar yapmıştır. Bir çok evlerin cam- ları temamile kırılmış ve tavanlam çökmüştür. Bir çok dükkânların ca. mekânları parçalanmıştır, Hollânda Alman taarru- zuna karşı tedbir alıyor Tüccar vapurları, Alman taarruzlarına karşı müdafaada bulunmak Üzere teslih edilecek Londra 7 — Daily Mall gazetesinin Amsterdam muhabiri bildiriyor: Hol- landa hükümeti, Alman tecavüzlerine karşı tedbir almağa karar vermiştir. Bu karar cümlesinden olarak, Hollanda hükümeti, evvelemirde tüccar vapurları» nı teslih edecek ve vapurlar Alman taarruzlarına karşı kendilerini müdafaa edeceklerdir. Haber verildiğine göre, Hollanda harp başlıyalıdanberi 60 bin tonluk vapur ve mürettebattan da 220 kişi kaybetmiştir. — Mademki yaş kırk beş, kurtuluş yok, pasif korunmada İtfaiyeci olas caksın! MEME. Di la il 2 — Eyvallah imanım, biz zaten eski kırklardan, anadan doğma tulum | ara haber ölmdi de kiz deneme