8 Mart 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

8 Mart 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

B. Welles 18 martta Amerikaya dünmek üzere Finlerin, Sovyet sulh şartlarına verecekleri cevabın bugün Moskovada bulunması lâzım Bene 22 — No. 7878 — Fiati her yerde 5 kuruş Mareşal Mannerheim mütareke akdi için Stokholma mı gitti? Fin Nazırları ile generalleri Rus şartlarını tedkik ettiler Mareşal Mannerheim, şerefli bir sulh lehinde bulundu Almanya, İsveç, Norveç va Italya, Helsinki hükümetini sulh akdetmek için tazyik ediyorlar Londra 8 — Helsinkideki Nevyork Daily Mail muhabirinin işaratına göre Finlândiya orduları başkuman. | danı mareşal Mannerhemi hasta ol masına rağmen mütareke şartlarını müzakereye memur Sovyet murah- haslarile görüşmek üzere Stokholma hareket etmiştir, Sabahın saat dördü» ne kadar bu haberi müeyyid mütem- , mim malümat gelmemiştir. Sabık Finlândiya reisi Svinhud ile €vvelce Sovyetlerle müzakereye me- mur edilmiş olan Pasaviki sulh mil zakereleri için Stokholmda bulunu- yorlar. Helsinkide müzakereler Paris 8 — Helsinkiden gelen haberle- re göre nazırlar ile genereller toplana- rak Sovyet tekliflerini tedkik eylemiş- lerdir. Birçok generaller, tekliflerin ka- bil eğilmesi, mareşal Mannerhaeim de şerefli bir sulh akdolunması lehin. de bulunmuşlardır. Helsinkiden gelen haberlere göre Al manya, Finlândiyayı Sovyet sulh larını kabul için tazyik ediyor. eç ile Norveç de harbin kendi top- raklarına intikaline mâni olmak için Izmir şehri müthiş bir kasırga âfeti geçirdi Bazı evler yıkıldı, bazıları da yıkılmak! tehlikesi gösterdiğinden tahliye edildi “İzmir 7 (Yıldırım telgraf) — Müt hiş bir kasırga hüküm sürüyor. Mü- tesddid evler yıkıldı , Enkaz altında yaralananlar vardır, Henüz bir kadın, İki erkek ağır yaralı olarak enkaz al- tından çıkarılmıştır. Pek çok ağaç devrilmiş ve duvar yıkılmıştır, İbrahim kaptana ait 50 tonluk Cümhuriyet motörü parçalanarak bat- Buşlır. Motörün kaptanı ve üç tay- fası çüçlükde kurtarılmışlardır. kıyor, camları kırı- yor, bazı duvarları da deviriyor, ei İzmirle Karşıyaka arasında vapur seferleri durmuştur. Beklenen bazı vapurlar limanımıza te gelemememiş. İzmir 7 (Akşam) — «Kasırga, şiddetli İodosa döndü. Fakat gerek şehirde Ve gerek denizde mühim zararlar ol- Yeni tarihi tefrikamız Sovyetlerle sulh akdetmeğe Finlân- ; diyayı teşvik ediyorlar. Popolo d'İtali, anın Helsinkideki muhabirine göre İtalyada siyasi ve insani mülâhazalar ile bu teşebbüslere zahir oluyor, ” Sulh şartları ültimatom tarzında bildirilmiş Paris 8 — Sovyet hükümeti, İsveç hü- kümeti vasıtasile, Finlândiyaya ultü tom tarzında sulh şartlarını i Bu sulh şartlarının kabulü için bu ukşa- ma kadar mühlet verilmiştir. Almanya- da bu Sovyet teşebbüsünü teyit et- migtir. Sovyetlerin istediği yerler Helsinki 8 — Hükümet neşrettiği bir tebliğde, Sovyet hükümetinin sulh akdi için İsveç vasıtasile kendisine tekliflerde bulunduğunu teyid eden resmi bir teb- liğ neşretmiştir. Hükümet bu hussuta âzami kotumiyeti muhafaza ediyor. ce serdedilen ğu Helsinki mahafilinde teyid edilmek- ir. İyi bir membadan alınan haber- lere göre Sovyetler, Viborg dahil olmak üzere bütün Kareli berzahının, Hangfoe Ümünün ve kismen Ladoga gölüile Petsamo havalisinden bazı yerlerin Rus- yaya ilhakını talep ediyorlar, İ Telefon mükâlemesi kesildi | Kopenhag 8 — İsveç ile Norveç ara- muştur, Akşama doğruda şiddetli yağmur başladı ve dolu düştü, Karşı- yaka - İzmir arasında vapur işliyeme- diğniden, trenle gidip geliniyor. Basmahane civarında müessif bir kaza oldu. Bir müteahhide alt inşaat malzemesi deposunun tavanı uçlu ve bir müddet havada döndükten sonra Merkez garajı önünde otobüs bekliyen bir köylünün üzerine düşerek zavallıyı ağır surette yaraladı. Bu zavallı köy- lü bugün hastaneden çıkmıştı, mem- leketine dönecekti. Diğer yolcular kaçtılar. Eşrefpaşada birinci Sultaniye ma- hallesinde bir evin duvarı 19 numa. ralı barakanın üzerine yıkıldı, baraka içinde mangal başında oturan Recep karısı 30 yaşında Pembeyi mangalın üstüne bastırdı. Zavallı kadın kurta» (Devamı 4 üncü sahifede) | TÜRKÂN HATU Yazan: İskender Fahreddin Bu meraklı tefrikanın neşrine yarınki cumartesi gününden itibaren başlıyoruz i tiyatro | — .:. Hele 'Tepebi KYA ge e sında dün saât 16 dan itibaren telefon mükâlemeleri kesilmiştir. Bu kararın İsveç hükümeti tarafından ittihaz edildiği ve elyevm Stokholmda cere- yan eden Sovyet - Fin müzakerelerile alâkadar olduğu söyleniyor. Fin tebliği Helsinki 7 (A.A) — Finlâindiya büyük amumi karargâhı tebliği: Kareli berzahının garp kısmında düşman, dün Viborg'un şimali garbisine kargı şiddet- U hücumlarda bulunmuştur. Viborg körfe- zi adalarının ele geçirilmesi için girişlimiş olan muharebler devam etmektedir. Bus üstünde ilerlemekte olan Ruslar, ağır za- yiata uğramışlardır. Otuzdan fazla tank tahrip edilmiştir. Wiborg körfezi ile Vüoski nehri arasında Sovyetler taratından yapılmış olan taar- ruzla akamete uğramıştır. u kuvvetleri tara- beri hazırlanmış olan bir Saarruz püskürtülmüştür. ladoga'nın şimali şarkisinde düşman, Pitkaranta takım adalarından bnzr ufak tefek adaları işgal elineğe muvaffak Ol. muştur. Daha şimnlde dün Kollanjaeki'de başlar mış olan muharsbeler de devam etmekte. dir. Rusların faarruzları kırılmıştır. Denizde, Pinlândiya körfezinde düşma- nın VWiborg'un garp sahiline karşi yapmış Olduğu bir taarruz teşebbüsü de akamete uğramıştır, Mikikatle xx: Kıyak durgaç Bizleri hep «İstanbul gazetecisi» diye tavsif eden içimizden çıkma «Ankara gazetecisi» Toplu İğne müs- ! tenrli Nureddin Artam meslektaşımız, Yahya Kemalin gazetemizde İntişar eden «Gece »isimli son şiirini tertip hatalarile dolu olarak çıkmış zannedi- yor. Telmihli, kinayeli yazısında şu Üç mısraı misal gösteriyor: I — Gittik bahsaçmadiık dönüşten 2— Gülp bir muslkıydi sanki 3 — Gitmiş kâytolmuşuz uzakta Üstadın şiirleri müteaddid tashih- lerden geçer ve «Akşam» bunları yan- Uşsız neşretmekle müftehirdir. Poplu İğne arkadaşımız, - kıraatı sekteye uğradıysa - üzülmemelidir; zira bu, hoş bir sektedir; ve edebiyat- ta adına «sekti melih» ıtlak olunur. Bunun ültramodem bir dil bilgini ta- rafından anlaşılacak öz türkçesi ihti- mal «kıyak durgaç» dır. Kongrelerde ve Yankılar sütununda Hsan âlimi halinde görülen Nureddin Artam «kıyak durgüçe hakkında «Günün ansiklopedisi sütunumuzda vapura binecek Yüksek Müdafaa Meclisi dünBaşvekâlette toplandı Reisicümhur inönü içtimaa riyaset etti, Ruznamedeki meselelerin müzakeresine başlandı Ankara 7 (4A.) — Yüksek Müdafaa Meclisi bugün saat 15.30 da Reisi. cümhurumuz İsmet İnönünün reisliğinde Başvekâlette toplanmış ve ruzna- mesindeki meseleleri mütalâaya başlamıştır. Malâm olduğu üzere Yüksek Müdafaa Meclisi Genel Kurmay Başkanının da iltihakile İcra Vekilleri Heyetinden teşekkül ve memleketin müdafaa işle. rini tedkik ve mütalâa eder. Bu meclise arzu buyurdukları takdirde Reisicüm- hur riyaset eyler, Memnu mıntakamız üzerinde uçan tayyare Ateş açılması suretile yere inmeğe mecbur edilen Bulgar tayyaresi içindeki 2 subayla Bulgar makamlarına teslim edilecek Ankara 7 (A.A) — Resmi tebliğ: 6 Mart 1940 günü sart 16 da meçhul bir tayyarenin topraklarımızda ve memnu mıntaka üzerinde uçtuğu görü- lerek ateş açılması suretile yere İnmeğe mecbur edilmiştir. Yere inen tayya- renin yanına giden Türk hudud kıtası mensupları, bu tayyarenin bir Bulgar askeri tayyaresi olduğunu ve içinde Iki subay bulunduğunu görmüşlerdir. Hü- kümet Bulgaristanla olan sıkı dostluk münasebeti dolayısile bu tayyare ile İçindeki sübayalrın derhal Bulgar makamlarına teslim edilmelerini tasvip etmiş ve bu hususta icap edenlere emir verilmiştir, B. Welles Pariste görüşmelere başladı Amerika Hariciye müsteşarı Pazar günü tayyare ile Londraya Paris 7 — Amerika Hariciye müste- şarı B. Welles bu sabah saat 9,55 de Semplon ekspresile Parise vasıl olmuş, istasyonda Fransız Hariciye müsteşarı, protokol şefi, Başvekilin kalemi mahsus müdürü, Paris Belediye meclisi reisi, A- merika maslahatgüzarı ve sefaret erkâ- nı tarafından karşılanmıştır. B. Welles istasyondan çıkarken kalabalık bir halk kütlesi kendisini selâmlamıştır. Müst doğruca otele gitmiş ve bir müddet istirahat etmiştir. leden ra Cümhurreisi, Başvekil ve Hariciye Nazırı B. Daladicr tarafından < kabul edilmiştir. Akşam Başvekil tarafından şerefine bir ziyafet verilmiştir. B. Welles pazar gününe kadar Pariste kalacak ve bu müddet zarfında âyan ve mebusan reisleri, Başvekil muavini, o Maliye Na- wvwelce Fransanın Vaşington sefiri liye Nazırı B. Bonnet ile görü- şecektir. B. Welles pazar günü tayyare ile İn- giltereye hareket edecek ve perşembeye kadar Londrada kalacaktır. ünü tekrar Parise gelecek ve buradan b tarikile İtalyaya giderek Ameri- kaya hareket etmek üzere 18 martta va- pura binecektir. Fransız gazetelerinin makaleleri Paris 7 — Bütün Fransız gazeteleri yazdıkları makalelerde B, Wellese «Hoş © Sihirli külâh!.., Perşembe | gidecek, 4 gün kalacak B. Welles dün Fransız Reisicümhuru tarafından kabul edildi geldiniz» diyorlar. Gazetelerin makale- lerinin hulâsası şudur: «Amerika Harici ye müsteşarı burada bizim sulhperverli- İ gimizi, hiç kimseden arazi istemediğimi- zi, dünyanın hürriyeti için çalştığımızı görecektir. Amerikalılar esasen bunu pekâlâ bilirler.» Figaro güzetesi bir açık mektup nep rederek diyor ki: «Şimdi yeniden hür insanlar arasındası Burada müttehit bir millet göreceksiniz. Müfrit sağ ce- unhtan, müfrit sol cenaha kadar muh- telif fikirde bütün insanlar birleşmişler- dir. Hepimiz Başvekilin politikanını tas- vip ediyoruz. B. Daladier bizim için (Devamı 4 üncü sahifede) v Mahırud Şevket paşanın katli Hadise ne sebeblerle ve nasıl tertip edildi? Tertihatın iki mühim safhası ve neticeleri Yarından itibaren Meşrutiyette Saray ve Babıâli sütunlarında mütalâa edeceksiniz.