8 Mart 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

8 Mart 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakika Harp, yakın bir zamanda bitecekmiş Alman Hariciye Nazırı dün Yugoslav gazetecilerine beyanatta bulundu Londra 8 — Alman Hariciye Mar Berlinde Yugoslav gazetecilerin kabul ederek beyanatta bulunmuştur. Von Ribbemiron Bohemya ve Moravw yanın Alman himayesi altına alınmasından sonra Almanyanın Avrupanın G8- Bubü şarki kınmında tevessüünün bilmiş sayılabileceğine işaret ederek de- miştir ki: — Harp yakın bir zamanda bitecektir. Pakst Almanya icap ettiği tal üirde dört sene daha da harp edebilir. Helsinkide İngiliz- Alman mücadelesi şiddetli Londra siyasi mahafili, Finlândiyanın Sovyet saktlarını kabul gimesini şüpheli görüyorlar Roma 8 — Stefani ajansının İsveç - Finlândiya hududundeki hususi mu- habiri bildiriyor: Birkaç gündenberi Helsinkide bir taraftan Finlândiyanın ge- refli bir sulh akdetimesi diğer taraftan harici bir müdahalenin vukuuna inti- saren harbe devam elmesi cereyanları arasında feci ve muazzam bir mücade- le cereyanı ediyor, kâh bir cereyan, kâh öteki ceryan galebe eder gibi görünüyor. Helsinkide Londra ile Berlin arasında bu siyasi mücadele olurken İsveç hü- kümeti de sulh lebindeki teşebbüslere sahir oluyor. Alman matbuat müdürü doktor Dietrichin din Stokholma gelmesi, bu sulh teşebbüsü ile alâkadardır. Londra 8 Sovyet sulh şartları on gün evvel İsveç vasıtasile Finlândiya- ya büdirlimiştir. Bu şartların kabulü için verilen mühlet bu akşam bitiyor. Pakat Finlindiyanın bu ağır şartları ve biihasan Hangoe limanını Sovyetlere vermeğe razı olması şüpheli görülüyor. Sovyetler, mareşal Mannerheim ile ge- | neral Valleniusun da Finlândiyadan uzaklaştırılmasını taleb ediyor. Dola garı rivâyetlere göre çarşamba günü Buokholma gelen sabık Finlândiya reisi- oümhuru Svinhut ile narrlardan Pasaviki, Pinlândiyanın Sovyet şartlarına menfi cevabını tebliğ edeceklerdir. İtalya protesto notasına İngiliz cevabını bekliyor Roterdamda bulunan Italyan vapurlarına Kömür yükledikten sonra hareket etmeleri emri verildi Roma 8 — Ecnebi sefarethaneler İle konsoloshanelere tevzi edilmekte olan Revue et bülletin des informatlons du jour'de İtalyan resmi mahafilinin kö- Mmür meselesinde hattı hareketini tasrih eden bir nota neşredilmektedir. Nota- dr İtalyanın bu meselede Azami ihtiyatla hareket ettiği, zira Roma hüküme- kinin verdiği protesto nolasına İngilterenin cevabını ve elyeym kontrol lims- mında bulundüurular İtalyan vapurlarına yapacağı muameleyi beklediği beyan olunuyor. Notada İngiliz İktisadi Harp Nâzırının Avam kamarasında, Alman kömürü nakleden İtalyan vapurlarının da müsadere edileceğini söylediği ve bu şartlar altında ve vaziyetin aydınlanmasına intizaren İtalyan resmi maha- fülnin bugünkü hattı hareketlerinde devam etmeleri tabii bulunduğu ilâve edilmektedir Amesterdam 8 — Röterdam limanında bulunan dört İtalyan vapuruna kömür yüklemeğe devam etm İeri için Romadan emir verilmiştir. Hollanda salâh eleri Ye yüklerini bitirir bitirmez, hareket etme- ttar mahafilinde söylendiğine göre İngiltere ile İlaiya arasında kömür meselesinde bir anlaşma hasıl olacaktır. Londra 7 Alman kömürü yüklü olarak İtalyaya gitmekte olan 6 vapur daha tevkif edilmiştir. Bu suretle tevkif edilen vapurların yekün on dördü bul. | muştur, İtalyan vapurlarında müsadere edilen Alman kömürleri 60 bin tona baliğ olmaktadır. Bu kömürler satılacak ve parası bir bankada saklanarak harp sonunda Yltalyaya verilecektir. İtalyaya verilecek cevap açık olacak Londra 7 (A.A) — Times gazetesi: n diplomasi muharriri yazıyor! Dün iltere kabinesi, İtalyaya (gönderilen irem kömürli üzerine vazolunan mm- | rgo yüzünden hâdis olan vaziyeti mü- İsveç, komünistleri memuri- yetten çıkarıyor Stokholm 7 (A.A.) — Riksdag aza” şından biri, bir istizah (takriri vererek İsveç komünist fırkasının o memlekete #haneti dolayısile büylik idari müessese- İerdeki komünistlerin çıkanlınasını iste- liye Nazırı, ihanet dolayısile mah- olan her vatandaşın otomatik ola- devlet memur ve parlâ- ;karilmakta olduğu suretinde miştir. küm zakere etmiştir. İngilterenin ittihaz etti” ği hattı harekette birgüna tebeddül ya- pılmamasına karar vermiştir. Zira han- gi memleketlere yapılmakta olura ol- sun her törlü Alman ihracatına nihayet verilmesi matlâptur. ; İtalyanın o protestosuna (İngilterenin | vereceği cevap, bu noktada gayet açık olacaktır. Ancak Londra hükâmetinin İtalyan sanayii ile diğer memleketler sa- payiinin faaliyetlerini ihlâl etmek arzu #nda olmadığını tasrih ve üçüncü dev- etlerin maruz kalmaları muhtemel müş- külütn ve karşılaşabilecekleri mahzurla. rn izale ve tahfifi için imkân dairesin- de mesai sarfedileceğini beyan edecek- tir, Balatta bir tütün deposu yandı Bu gece sabaha karşı 4,15 de Balat- ta Mektep sokağında tütün deposu ittihaz edilmiş 18 numaralı iki katlı binadan yangın çıkmış, deponun da- hili aksamı yandıktan sonra söndü- rülmüştür. Depo 5,000 liraya sigortalı idi. Tütünler de 5 bankasına merhun idi. Zabıta yangın sebeplerini tahkik ediyor. elâ Yaptıracağımız yeni sapurlar mukaveleyi imzalamağa son şeklini aldı Ankara ? (Telefonla) — Münakale ce hazırlanmakta olan su mah- kanunu projesi son şeklini €w. Proje bugünlerde Meclise sevkedi mek üzere Başvekâlete verilecektir, Sulama programı Aydın ovası bu ziraat mevsi- minde sulanacakatır Ankara 7 (Telefonla) — Birinci beş senelik sulama programına O tevfikan Memleketin muhtelif yerlerinde yapıl ta olan sulama tesisatının inşaatına le devam olunmaktadır. ren diğime göre Nafia Vekâleti Aydın pa- mauk ekicilerinin müracaatları üzerine Aydın ovasını bu zirat mevsiminde lamağı kararlaştırmıştır. Bu kararın biki için tesisatın inşaatı ikmal edilmiş olan kısmında yapılacak muvakkat terti- bat hakkında inşaat müteahhitlerine icap eden emirler verilmiştir. Ankara 7 (Telefonla) — Adala mevkiinde yapılması kararlaştırı- İsn büyük su barajının etüdlerine baş- Tanmıştar. Salihlinin Belediyeler Baik memur ve müstahdemleri yardım birliği kurdular Aniire 7 UTelekobla) — Belediyalar bankası merpur ve müstahdemleri kendi arı nda bir «ölüm vukuunda yardun iği> kurmuşlardır. Birlik o azasının ölümü halinde beyannamelerinde gör- terdikleri kimselere yapılarak yardım miktarı memurlar için 500 ve müstah- demler için de 200 liradır itibaren meriyete girdi Ankara 7 (Telefonla) — Takas heyetieri- Bin lâğvedildiği ve aramızda ticaret ve te- dye veya takas anlaşması bulunmuyan lerle yapılacak takas müümele- imited şirketi tarafından almıştı, Bu husustaki tallmat- name bugün Resmi Gazetede intişar etmiş ve bugünden İtibaren meriyete girmiştir. İngiliz tayyareleri yeniden Almanya üzerinde uçtular Londra 7 — İngiliz tayyareleri dün gece yeniden Almanyanın şimali garbi- sinde geniş bir saha ve Vilhelmehaven Besli üzerinde uçmuşlardır. Tayyarelerin hapsi üslerine dönmüştür. iskogya açıklarında Dün bir Alman tayyaresi düşürüldü Londra 7 — Bugün saat on dörtte İskoçya sahilleri açıklarında uçan bir Alman tayyaresi İngiliz avcı tayyareleri tarafından düşürülmüştür. Bir Hollanda | vapuruna taarruz Meçhul bir tayyare de bir adaya bo ba attı sahillerine pek uzak olmayan bir nokta- da, bir Alman inyyaresinin taarruzuna uğramıştır. Vapur, Newcastle'den AÂn- verse gitmekte idi, Alman tayyareci, va- pur ve mürettebatını mitralyöz ateşine tutmuş ve bunlardan birisi kolundan ya- şir Alman tayyareci tarafından atılan al- ts bomba; vapurun yakınına düğmüş ise de vapura isabet etmemiştir. Amsterdam 7 (A.A) Bugün Schiermonnikooz adasına meçhul bir tayyare tarafından bomba atılmıştır. Patlayan bomba bir kişinin ölümüne iki kişinin yaralanmasına sebebiyet vermiş- ör Garp cephesinde vaziyet Paris 7 (AA) — 7 mart ter mi akşam tebliği: Vogeslerin mailinde Fra ve Alman keşif kolla- rnın faaliyetleri görülmüştür. h müessesesinin mümes- Bu mahsulleri kanunü projesi Takas talimatnamesi dünden! İ Alman tayyarelerinin bitaraf gemilere taarruzu Yapılan teşebbüsler üzerine Berlinde bir teblig neşredildi Berlin 7 (A.A.) — Birçok bitaraf ge- | Betelerin Alman tayyareleri aleyhin- | Geki Yhamları münasebetile resmen | beyan edildiğine göre şimal denizi üze- minde uçan Alman tayyarelerinin bir düşman harp gemisi refakatinde sefer #tmekte olan bitaraf bir geminin bu harp gemisinin himayesini mi taleb imiş olduğunu, yoksa bu harp gemisi tarafından cebren bir kontrol imanına mı sevkedilmekte bulunduğunu tayin etmelerine imkân yoktur. 'Teyyarelerin yapabilecekleri şey, bi- taraf geminin bir düşman harp gemisi refakatinde sefer etmekte olduğunu müşahede ve tebyin etmektir. Bir kon- trol Ilmanına doğru sevkedilmekte olan bitaraf bir geminin bir düşman harp refakatinde sefer yapmak, ta telâkki edilerek bu itibarla beynel- milel kavside tevfikan kendisine taar- ruz edilmesinden mütevellid mesuli- yet, bu gemiyi arzusu hilâfına bir düş- man ilmânına gilmeğe iebar eden ha- sım tarsfa racidir. Şimal denizinde faaliyette bulunan bütün Alman tayyarelerine düşman harp gemileri refakatinde sefer etmi- yen ve yahud hasmane harekâta giri: miyen bitaraf gemilere taarruzdan s kınmaları emri verilmiştir. Alman tayyarelerinin bitaraf gem lerin mürettebatına mitralyözle taar- Tuz etmekte oldukları iddiası doğru de- Hildir. Böyle bir hal ancak içinde araş- tırma yapılmak istenilen bitaraf bir geminin durmaktan veya bayrağını göstermekten ve yahud muayyen bir yolu takip etmekten imtina etmesi takdirinde vaki olabilir. Alman tayya- relerinin tahlisiye sandallarında bu- Yunan bitaraf ve hattâ düşman gemi- leri tayfalarını mitralyöz ateşine tu! muş oldukları iddiası da doğru değil- dir. Rumen Kralının nutku Kral, memleketin en yüksek kaygusunun millt müdafaayı ve milletin mevrus mülkünü garanti altına alma ül 7 — Dün gece sarayda kralın selsliği altında bir meclis toplanmıştır. Bu mecliste velisht, kralın müşavirleri, kabine erkânı bulunmuştur. Hariciye Nazırı Gafenko ve Başvekil Tataresko siyasi vaziyet hakkında uzun malümat vermişlerdir. Bundan başka mali ve iktisadi vaziyet de tetkik edilmiştir. Meclis, bugüne ka- dar takip edilen politikayı tesvip etmiş ve ayni siyasete devam edilmesine karar vermiştir. Bükreş 7 (A.A.) — Parlâmentonun iştima devresinin o küşadı münmsebetile kral, âyan ve mebusana hitaben iftitaki mutkunu okumuştur: Nutkun başlangıcında bütün memle- katin en yüksek kaygusunun mili mü. dafaayı ve milletin mevrus mülkünü ga şanti altına almak olduğu kaydedildik- ten sonra şöyle denilmektedir: Irlandalı tedhişçiler Londrada bir bomba patladı, nüfusça zayiat yok Londra 7 (A.A) — Hüviyetleri meç- bul iki İrlandalı tedhişçi, bir garaja tele- fon ederek ismini verdikleri bir enddede bit gözeünün nezareti altında olmaka- sın bırakmış oldukları bir otomobilin tamiri için bir makinist gönderilmesini istemişler ve bu bapta icap eden bazi malümatı da vermişlerdi Makinist, tam oto: i hareket etti- #eceği sırada karbüratör ile temas hali- ne getirilmiş olan bir boroba patlamış- tar. Mucize kabilinden olarak otomobi- Bin uğradığı hasardan başka zarar yok- tar, Macaristanda Nazi elin hepsi tevkif edildiler Budapeşte 7 (A.A.) — Mebusan mec. Mai, «Oklu haç, grupuna mensup me- buslardan Gruberin teşrii masuniyeti- ni refelmiş ve kendisi parlâmentodan çıkar çıkmaz tevkif edilmiştir. Gru- ber, şimdiki Macar rejimine düşman gizli bir teşekkül vücude getirmiş ol- makia itham edilmektedir. Estonya fena ahvale karşı koymak üzere hazırlanacak Tallin 7 (A. A.) —- Ordu yüksek ku- da beyanatia bu- i muharip ad- yalnız çok fena ahvale karşı koyabilmek üzere ha- Serlünmiene mnktni çilmmçlriğtme;İaöylek miştir. Halkın yeni iktisadi fedakârlik- İsra katlanması icap etmektedir. Rk olduğunu söyledi «Cihanın sulhunu yeniden haleldar et miş olan ihülâf ile milletlerin normal teşriki mesnileri de memleketimizin ha- yati menfaatlerini alâkadar eden bir tas kım meseleler ortaya çıkarmıştır. Nutukta Romanyanın tam bir bitaraf- hk muhafaza etmek arzumnda olduğu beyan edilmektedir. Kral bundan sonra şubat ayında ini- kad etmiş olan Balkan konferansının ne- tayicinden ve İtalyanın Rumen gençliği mümessiline yapmış olduğu hararetli kabulden bahsetmiştir. Kral, iktisadi vaziyeti tetkik ettikten keri tedbirlere şmuvazi olarek eselelere hususi bir ehemmiyet atfedileceğini söylemiş ve milli iktisadi- yatın harbin şerhitine intibak ettirilme- sini istemiştir. Nutukta bundan sonra parlâmentonun (halletmesi icap eden meselelere işaret edilmektedir. Tuna nehri üzerinde buzlar Martın sonuna kadar nakliyaf yapılamıyacak Londra 7 — Tunu nehrinde buzlar sefere imkân bırakmamaktadır. Nehrin Romanya, Bulgaristan ve Yugoslavya daki kısımları büyük buz bloklarile do- İodur. Bu yüzden Almanyaya malzeme gönderilememektedir. | Martn 30 kadar nakliyat yapılamıyacağı #anmedi- inin hükümete Paris 7 (A.A.) — Zirmi mesnleler hakkındaki istihzaların neticesinde me büsan meclisi hükümete kayıt ve şartsız himad edilmesini natık olan takriri it tifakla kabul etmiştir. Yugoslav hekimler birliği komitesine teşekkür İstanbul 7 (A.A) — Balkan hekim- leri birliği Türk komitesinden: Balkan hekimleri birliği Türk komitesi, Anadolu zelzele felâketi münasebetile aralarında toplayarak gönderdikleri 6200 Dinar dan dolayı Yugoslav hekimler birliği kömitesine &lenen teşekkürlerini bildir #ieği bir vazife addeder, Fransız Bahriye Nazirının beyanatı Paris 7 — Bahriye Nazırı gazeteciler& beyanatta o bulunmuştur. Bu beyanat göre, düşman hiçbir Fransız harp, gemi” sini batıramamıştır. 15 Fransiz tüccaf gemisi batmtıştır; Buna mukabil Alman? lardan 18 bin tön hacminde gemi , i miş, 12 Alman tahtelbahiri batırılmış