15 Mart 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Mart 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakika Garpte Alman taarruzu pek yakın imiş! İsviçre, Belçika, Hollanda hududu kapatıldı Almanya büyük tahşidat yapıyor Amsterdam 15 — Fin - Rus barbinin hitam bulması, Hollanda efkârı umu- miyesinde endişeler uyandırıyor. Şarkta endişelerden azade kalan Almanya- nın şimdi Hollanda ile Belçika üzerinde tasyiklerini arttırmasından korkulu- yor. Şimdiden Alman propagandacıları Hollandaya akın etmişler ve Alman- yanın yanında yer alması, Hollandanın menfaati iktizasından bulunduğuna Finler Amerikadan mali yardım istediler Helsinkide tabii hayat başladı, şehir tenvir edildi, nakil vasıtaları işliyor Helsinki 15 — Pinlândiya relsicümhuru B. Kallo, Amerikadaki Pinlândiyaya yardım rikahların olduğuna emin bulunduğunu Ame: bildirmiştir. oerabi telgrafta «Elimizden gelen yar- milletinin efkâr ve hissiyatına tercüman bildirmiştir. Helsinki 16 — Askeri makamat, 108 günden sonra dün gece, lik defe olarak Helsin- ki şebrinden pasif müdafaa tedbirlerini kaldımmıylardır. Dün akşamdan &inki sokaklarında elektrik Mimbaları yakılmış, otobüsler işlemeğe başlamış, pan in vitrinleri de tenvir edilmiştir. itibarın Hel- mağuzala- Norveç Mariciye Nazırının nutku İsveçin kati red red cevabı üzerine Norveç de müttefik askerlerinin geçmesine müsaade etmedi Osle 15 — Norvuş Harleiye Nazırı Kohi, dün akşam bir nutuk irad ederek Norveçin #iyasetini müdafaâ etmiş ve &i, umumi harbe sürüklenecekti> evvel tamamile bitaraf Kalmak ve harbe karış- mamak azminde bulunduğunu» söylemiş ve «Norveç, Pin - Sovyet harbine iştirak etsey- Norveşin Almanyaya mutaddan tasin maden sevkettiğini, Alman denizala- içrveç aşhlilerini Üzsüihareke ittihaz ettiklerin! tekzip ettikten sonra İngüte- be e FaRRm 3 martta İsreç le Norveçe müraomat ederek Pinlerin yardımına gidecek alan mütlefikin askerlerinin kendi topraklarından geçmeleri için müsaade istediklerini katiyetle ve İsveç bu talebi için menfi cevap verdiğini Hâve etmiştir. reddedince Norveçin de komşusile ahenksizliğe düşmemek Sovyet yüksek şürasının içtima: Moskova 15 — Yüksek Sovyet Şüram, 29 mratta içtimaa davet edilmiş- Vatikann gazetesi Fin - Rus sulhünü tenkid ediyor Roma 15 — Vatikanın resmi gazetesi Osservatore Romano gazetesi müs- tesna, İtalyan gazeteleri, Fin - Sovyet sulhünün akdini memnuniyetle karşı- lamışlardır. Yalnız Osservatore Romano Fin - Sovyet sulhünü şiddetle ten- kid etmekte ve istikbal hakkında mütalâalar yürütmektedir, Bir Alman tahtelbahiri daha batırıldı Londra 15 — İskoçyanın şimalişarkisinde devriye vazifesini görmekte ölan silâhlı bir balıkçı gemisi, heyecanlı bir takipten sonra bir Alman tahtel- bahirini batırmıştır. Beylerbeyi cinayeti muhakemesi Bir müddet evvel Beylerbeyinde kars Sadiye ile kaynanası Sabihayı bıçakla öl- düren İsanın muhakemesine dün birinci ağırceza mahkemesinde bakılmıştır. Müd- delumumi iddianamesini okuyarak İsanm, karısile kaynanasını öldürdüğü sabit ol- duğundan, kendisinin, Türk ceza kanunu- nun 450 nci maddecinin beşine! km eya İevfikan idam cezasına çarplınimasını, bak karısı Badiyenin, İsmail Hakkı adi da başka bir adamla münasebette bulun- mâsi ve kaynanası Sabihanın da bu filde e yardım etmesi, maanun İsa hak- cezayı hafifletici sebep z Göz önünde tutulmasını — Maznun ne diyeceği sorulunca: — Benim bu vakayı ne gibi tesirler sltan- da yaptığımı mahkeme her halde anlamığ- far. Verilecek kararı yüksek mahkemenin takdirine bırakıyorum. Demiş, evrak İedkik edilerek karar vepi- mek üzere muhakeme başka güne birakıl- 5 ——— — Beş kişi bir çiğ altında kalarak öldü Çiftehan (Akşam) — Bolkar dağın- da maden araştırma işi münmsebetile tünel açmakla meşgul 5 amele, bir çiğ altında kalarak öltnüştür. Lisans talebnameleri Ankara 14 (A A.) — Ticaret Vekf- letinden tebliğ edilmiştir: 1 — Lisansa tabi malların ihracına müsaade edilmesi hakkında vuku bu- lacak Tisans talepnamelerinde malın F. O. B, kaymeti ile fiatinin gösteril. mesi, 2 — Sığır barsağının metre, ko- yun, keçi ve kuzunun âded olarak ve fiatlerinin ayrı ayrı bildirilmesi lâzım gelmektedir. B. Cevad Nizami La Haye gidecek Ankara 14 (Telefonla) — İstanbul ticaret ve sanayi odası umumi kâtibi B. Cevad Nizaminin 26 martta La Hayde toplanacak olan beynelmilel ticaret oda- sı İktisadi sulh komitesinde ticaret oda- larınızı temsil etmesi kararlaşmıştır. Hayırsever bir kadın: Bayan Mevlüde Şerbetçi Aninliya 14 ÇA.A.) — Bayan Mev- lüde Şerbetçi adlı hayırsever bir kadın takriben 10,000 lira kıymetindeki yir. parçadan fbaret emlâkini Kızılaya Perakende şeker | satıcıları Milli korunma kanunu hüküm- leri bunlar hakkında takibat İcrasına müsaid değilmiş Ankara 14 ÇTelefonla) — Şeker A- atlerinin artırıldığı tarihte ellerinde stok er bulunan toptancı tüccarların bunu Payanname ile hükümete bildirmele- ri ha mecburiyetin bazı yerler- de perakendecilere de teşmil edilmesi ye batta bu mecburiyete riayet etmedik- leri sabit olan bazı perakendecilerin sürmü meşhet mahkemelerince para ve ma garptınlmaları üzerine Ad- Üye Vekâleti tarafından müddeiumumi- İere şu tamim gönderilmiştir: «Mili korunma kanunu hükümlerinin ve altı sayılı kararın perakende satıcılar ln takibat icrasma müsait bulun- Vekâlete gönderilmesi » Urlada bir bakkal mahküm oldu İzmir (Akşam) — Urla kazasında bakkal Ragıbın dükkânda 300 kile şe- ker bulunduğu halde müşterilere şeker satmadığı ve bunları ihtikâr maksadile sakladığı sabit olmuş. hakkında tanzim edilen zabıt varakasile suçlu mahkeme- ye verilmiştir. Milli iktisadı koruma ka- nununun İZ inci maddesi mucibince Ra- i e Aydında sürgün kalmağa, ağır para cezasına o mahkü; Şekerleri de müsadere edile- cektir. , Vergilere zam Maliye Vekâleti meclise ve- receği kanun lâyihalarını hazırladı Ankara 15 — - Maliye Vekâleti büt- çedeki açığı kapatmak için bazı ver- gilere yapılacak zâmme ald lâyihalar rı bazırlamışlır. Bu lâyihalar, birkaç güne kadar meclise verilecektir. Ev- velce yazıldığı veçhile, nakliyat ver. gisine yapılacak zam, yüzde beşten aşağı olmıyacaktır. Nükliyat vergisi. ne yapilâcak bu zamdan hububat, geker, pancar ve Unun İstisnası mu Yafık görülmüştür. Su mahsulleri kanunu Balıkhaneler Münakalât Vekâletine bağlanacak ve yeni baştan tanzim edilecek Ankara 14 (Telefonla) — Münaka- lât Vekâleti tarafından hazırlanarak Başvekâlete verildi İdirdiğim sw mahsulleri kanunu projesinin ihtiva et- tiği hükümler arasında balıkhanelerimi- zin yeni baştan tanzimini istihdaf eden hükümler de vardır. Bu hükümlere gö- ve balıkhaneler Maliye Vekâletinden alı- narak Münakalât Vekâletine bağlana” cak, mütedavil bir sermaye ile ve hük- mi şahsiyeti haiz bir müessese halinde- idare edilecektir. Bahkhaneler balık alım ve satımı ile rım doğruya meşgul olabilecekle- ri gibi ber nevi balık sanayiini tesin ve idare edebileceklerdir. Proje kanunlaştıktan sonra balıkhane memurlarının teknik bilgilerini artırmak için kurslar açılacaktır. Gümrük ve inhisarlar bütçesinde tasarruf Gümrük müdür muavinlikleri lâğvedildi, 30 seneyi doldu- ran memurlar tekaüde çıkarılacak Ankara 14 (Telefonla) — Gümrük mfidürleri aramnda geniş mikyasta de- Bişiklik yapılmıştır. Bu meyanda Anka: ra gürar rü B. Hali İbrahim Mersin, Antalya gümrük müdürü Refik Ankare, Trabzon gümrük müdür mus- vini İbrahim Antalya, zat işleri müdür muavini Nureddin Haydarpaşa gümrük müdürlüklerine tayin edilmişlerdir. Mersin müdür rauavini Raik zat işleri müdür muavinliğine getirilmiştir. Diğer taraftan Gümrük ve İnhisarlar Vekâleti bütçede tasarruf o maksadile gümrük müdür muayinliklerini | nisan- dan itibaren lâğvetmiştir. Memuriyeti 30 seneyi dolduran güm rük ve büro memurları mecbur! olarak | tekaüde sevkedileceklerdir. Defterdarlar arasında değişiklik Ankara 14 (Telefonla) — Maliye Vekâleti dafterdarlar aranda geniş mikyasta değişiklikleri ihtiva eden bir İste hazırlamıştır. Liste yüksek tasdika arzolunmuştur. 15 Mart 1940 - m B. Welles Londradan Parise geldi Dün akşam Romaya hareket etti Paris 14 — Amerika Hariciye müs teşarı B, Welles bü sabah saat 11,35 de tayyare ile Londradan Parise gelmiş | tir. Amerika Hariciye müsteşar, Fransız Başvekili B, Daladier ile 30 dakika süren bir mülâkatta bulun- muştur. B. Welles dün akşam İngiliz Başvekili le uzun müddet görüşmüş” tür. Loyd Corç ile mülâkatı da pek urun sürmüştür. Amerika Hariciye müsteşarı bugün Fransız Başvekili ile görüşmüş, akşam Alman - İtalyan kömür itildfı İtalya bütün ihtiyacını Almanyadan temin ediyor Roma 14 (AA) — İtalyan - Alman | kömür itilâtı bugün imza edilmiştir. İtalya bu itilâf mucibince senede tak- riben 12 milyon ton kömür temin et- mektedir. Bu kömürler, İtalyanm da- hili istihsalâtı ile birlikte istihlâk ih- tiyacını talmin edecektir. İtalya, bu su- retle İngiliz kömürü ile Amerikan kö- müründen müstağni olacaktır. Alman kömürü, İtalyaya şimendiferle ve ây- da bir milyon ton miktarında gönderi- Jecektir. Sevkiyatın bu suretle tezayüdü İtal- ya ile Almanya arasındaki! demiryolu münâkalâtını dört misline çikarmak- tadır. Rotterdam 14 (A.A) — İtalyaya it olup burada kalan 25.000 ton Al- mân kömürü nehirler vasıtasile Man- heim'e kadar sevkedilecek ve oradan da İtalyaya gönderilecektir. Isveçte endişe Sovyet üssülharekelerile İs- veç arasınaki mesafe 200 kilometreye indi Stokholm 14 (A.A.) — Öğrenildiğinş göre Fin murahhası B, Paasikivi, sulh muahedesi ahkâmının icrası sırasında Kremlin ile teması muhafaza etmek için Moskovada kalmıştır. Bundan böyle Rus üssülharekeleri ile İsveç araşisi arasındaki mesafenin kısalmış olması dolayısile Stokholmde endişe hüküm sürmektedir. Filvaki İsveç hu- dudu ile Sovyet ordusu arasında ân- cak 200 kilometre mesafe vardır. B. Chamberlain Salı günü beyanatta bulunacak Londra 14 (A.A.) — B. Chamberlain önümüzdeki Salı günü Avam Kama natta bulunacaktır. B. Fethi Okyar Fransız Reisicümhuru Adli- ye Vekilimize nişan verdi Ankra 14 (A.A) — Fransa Relsicümhuru tarafından Adliye Vekili B. Fethi Okyar'a Wgion d'bonncur nlşanının grand - croix rütbesi verilmiştir. Bu nişan Fransiz büyük ölçiliğinde sade bir merasimi müteakip bü- yük elçi Rene Massigli tarafından B, Pet- hi Okyar'a tevdi olunmuştur. Malim olduğu üsere Pariste memuriyef vermiş olan büyük elçiler oradan ayrıldık- tar sonra kendilerine büyük bir nişan ver- mek mutad olan bir şeydir. . Türkiye Cümhuriyeti nişaztları ilga et- tkten sonra bu nlşanların taşınması müm» Kin olmamakla beraber, bunları bir hati- Fa olarak kabul etmek ve saklamak hayli senelerdenberi cair görülmektedir. Bon de- fa Paristen ayrılmış olan büyük elçi Suad Davar'a böyle bir nişan verilmesi Üzerine kendisinden evvel elçilik etmiş bulunan B. Fethi Okyar'a ayni nazikine muamelede bulunulmuş ve Adliye Vekili Fransa hükü- metinin bu itina ve nesaketine derin şük- ranlarını sunmak suretile mukabele et- miştir. Yeni Bulgar elçisi dün Başvekili ziyaret etti Ankara 14 (Telefonla) — Yeni Bul- gar elçisi Sava Girof bugün öğleden er- vel Bagvekli doktor Refik Saydamı si- yaret etmiştir. Üzeri Româya hareket etmiştir. B, Mussolini ile görüştükten sonra pür sârtesi günü Amerikaya gitmek üze re Cenoradan vapura binecektir. Paris 14 — B. Welles bugün B, Da- ladier'ye B, Rooseveltin gizli bir mesa. Jını vermiştir. Bu mesaj neşredilmi- cektir. Paris 14 (A.A.) — B. Sumner Wel les, B. Deladler'yi ziyaret ettiği senada mumaileybe B. Roöseveltin bir mesajını tevdi etmiştir. Finlândiyaya yeniden taarruz mu ! Amerika bundan korktuğu için Sovyetlere karşı manevi ambargoya devam edecek Nevyork 14 (A.A) — Associ Pressin itimad edilir bir kaynaktan dığı bir habere göre, Birleşik Amerika hükümeti, Sovyetler Birliğine karşı ma nevi ambargonun, ilânihaye devamına karar vermiştir. Vaşington hükümeti O zimamdarları Sovyetler Birliği tarafından Finlândiya- ya yeniden bir taarruz yapılmasından veya diğer devletlere tecavüz edilmesin- den, yahut, Amerikadan Sovyetlere gön- derilen malzemenin Almanya sleyhine kullanılmasından korktukları için bu ted- birin ittihaz edildiğini söylemektedir. Vaşington 14 (A.A) — Hariciye Nazım Hull gazetecilere beyonatımda, Rusya ile Finlândiya arasında akdedilen sulhun Rusyaya tayyare lovazımı gön dermemek hususundaki Amerika siyase- tini değiştirmesi lâzım gelmediğini ve yeni Rus - Fin hudutlarının tanınması meselesini tetkik eylemediğini söylemiş” Tuna taştı Birçok yerler su altında kaldı Bükreş 14 (A.A.) —'Tunanın taşkın sularını durduran buz sedleri yüzün- den su baskınları vukua gelmektedir. Sular, Turu - Magurel'de muhtelif noktalarda üç kilometre uzunluğunda bir seddi delmiştir. Ekilmiş 10 bin hektardan fazla toprak su altında kal. mıştır. Yardım tedbirleri alınmıştır. Bükreş 14 (A.A.) — Tuna nehrin- deki buzlar çözülmeğe başlamıştır. Bir kaç gün sonra nehir münakalâtının norma! surette teessüs edeceği tahmin olunmaktadır. Bazı mınlakalarda “Tuna nehrinin suları taşarak kırları ve köyleri su altında bırakmıştır. Giorglo'da taşan sular, Romanya e Bulgaristan arasında doğrudan doğruya irtibatı temin edecek olan feribot için Inşa edilmek üzere bulu» nan bir seddi tahrib etmiştir. Yabancı dil imtihanları Mart imtihanına yetişemi- yenler Mayıs imtihanına kalacaklar Ankara 14 (A.A.) — Maarif Vekil liğinden bildiriliyor: 3656 ve 3659 mu“ maralı kanunlarda ilen yabancı dil imtihanlarının her sene mayıs ve (kinciteşrin aylarında yapılacağını tesbit eden talimatnameye göre alınan karar. ların meşrinden sonra imtihan açılma" dan geçmiş bulunan 939 ikinciteşrin ayi imtihanı yerine mart 940 ayı içinde bir imtihan açılması İcra Vekilleri heyetin- ce kararlaştırılmıştır. İlân edilmek üzere bulunan imtihan günlerine yetişebilmek Üzere İ0 mart 940 tarihine kadar imti# ban müracaatında bulunmuş olanları vesikalarını tamamlamaları o lâzımdır. Tamamlamıyanlar mayıs imtihanına ka lacaklardır. Bu vesikalar şunlardır: A — Hüviyeti, hangi maaş veya üc ret derecesine namzed olduğunu göst€* ren resmi vesika, B — 4,5X6 boyunda dört fotoğraf. C — Esasen devlet memuru olanla” için, 1452 numasalı kanun © dairesinde yabancı dil imtihanına gitilmiş bulunup bulunulmadığım gösterir sicil vesikası.