19 Nisan 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

19 Nisan 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

19 Nisan 1940 AKŞAMDAN AKŞAMA Sütten ağzı yananlar... Keskin sirkenin zararı kabına! »derler, Almanlar, bir zekâ ve teşkilât kes- kinliğidir gösterdi: Norvece akın akın seyyah gönderdiler... Dahilde taraftar edindiler... Hattâ öyle ki, Oslo limanı nazari şekilde pek emniyetteymiş; İçeri hücuma kalkan düşman gemi- lerini hazı düğmelere basmak suretile Uçurtmak kabilmiş; böyleyken hiç bir müdafanda bulunan olmamış. Sağa sola yanlış emirler verilmiş. Ve memleket Almanların eline geçmiş... Bütün diğer milletler bu haberleri alâka ve intibahla takib ediyor. Her yerde tedbir, ihtiyat, takayyüd... Bel- grad eleniyor; Hollandada her ecne- binin mazisi haddeden geçiriliyor; Romanya da öyle; wzak yakın her devlet icab eden tedbirleri ziyadesile alacaktır... Bu arada elbet kurunun yanında yaş da yanacak; işlerile güç- lerile uğraşan Almanlara yedi iklim dört bucakta zabıta ve yerli halk eğri eğri bakacaktır. Ve Norveç sabi- kasının izlerini daha ilerde de silmek, Almanlar için müşkül olacaktır. Vaktile komünistler de Avrupanın her memleketinde pek ataktılar: «— Yahu! Bu ne propaganda faa- liyeti? Hangi taşı kaldırsan altından çıkıyorlar!» dedirtiyorlardı. Fakat bu faaliyet iratı öyle bir aksilâmel uyandırdı ki, pek müsa- adekâr kununu esasilerle idare olu. nan memleketlerde dahi, hürriyet on. lar için istisna teşkil etti. Lâstik topu yere he kadar hızlı vurursanız o kadar havaya sıçrar... Ne derece kuvvetli bir faaliyet göste rirseniz o derece büyük bir aksülâ- mellie karşılaşırsınız... İçkiyi içmek keyifli olabilir; fakat birde onun mahmurluğu var.. Almanlarda bu keskinliklerinin reaksionunu bütün dünyada elbet göreceklerdir. Zira Mevzuu bahsolan öyle az buz şey de » Yer, yurd, yuva, istiklâl, hürri- Pet, hayat, herşey!.. Gafil avlanıp 1 kaptırmak tehlikesi bütün mların gözlerini fal taşı gibi aça- caktır... Açmıştır da... Meşhur beyit vardır: Ben bir Köroğluyum, dağde gezerim en Tüzgürlardan hile sezerim! Bu vaziyetler karşısında, icabı ha- Söre, kimi dağda gezecek, kimi hile sezecektir. ymm lâtifeye bile tahammül yok- X Bir ahbabla konuşuyorduk. Lâ- gelişi, dedim ki: m) Almanlar donarımalarna acımadılar an boğan Karşıdan karşıya geçmek gemilerinin cayır cayır yanma» na Yürecikleri kim bilir nasıl sızlamıştır. Bilâkiy! —$ Kalk, Eski asırlarda itarr bir detilâya Me Târık ibni Ziyad, gemilerini bizzat tl işti... Almanlar, bu külfete kendileri a hizmeti düşmanlarına gör- r! Ve gülümsedi Acaba «nükte nükte içindir» diye Mi söylüyor, yoksa «nükte Alman Propagandası içindir» düsturunun Saliklerinden mi? diye yüzüne şüp- Şüpheli baktım. Fakat bereket madu, esüiden tanırdım. İşte hâ- €r bu kadar âsaha dokundu. Di- ağlar bu derece işkili, kuşkulu... ki coğrafya, teşkilât, mesafe ve | Vvetle bu derece garantideyiz; teh- *Ye civar memleketlerin almaları nün Çeaddi, mânevi tedbirleri düşü- a bana öyle geliyor ki, ları bile, İume civarında tahşidat- dile, lik — «Niçin erlenmiyorlar?: diye şu ara şaşıyorum bay Amca... Nümune siperler Şehir ve mülhakatta kazıla- cak 32 siper ihale edildi Pasif korunma tedbirlerinden olmak ü6- Fe, İstanbul şehir ve mülakatı kazaların- da kazılacak 32 siper nüümunesi Viliyet ta- rafından bir müteahhide ihale edilmiştir. Bu nümunelik #iperler, Kıninönü, Fatih ve Beyoğlu kazalarında dörder, diğer kazalar- da da ikişer olarak kazılacaktır. Bu siper- ler, meydanlarda ve halkın dafmi görebile- ceği yerlerde hazırlanacaktır. Siperler ivi- caclı şekilde ve 7 metre uzunluğunda ola caktır, Bundan başka Vilâyetçe hazırlanarak €Y- lere dağıtılan broşürlere göre pasif korun- ma tedbirleri alınması lüzumu tebliğ edi- mişti. Bu tedbirlere şimdiye kadar ne de- m kadar rlayek dildiği tedkik edilecek- Talimatazmeye göre, apartımanlarda m- kınak, bahçeli evlerin bahçesinde de siperler ar e haller a e çel , Yanın yerlerinden iştltade sdeceklerdir. Bu siperlerin kamil. ması, ve apartımanlarda da sığınak yapıl- ması için dip koçanlı makbuzlara alınacak İmza ile apartıman ve ev sahiplerinin te- ahbüdleri temin edilecektir, Gençlik bayramı Spor şenlikleri üç stadda de 1) Mayıs gençlik bayramı münasebe yapılacak spor şenlikleri için dün Vali sini avini B. Halük Nihadırı relalii altında bir toplantı yapılmıştır, Verilen karara göre bu sene 19 mayıstaki spor şenlikleri, geh- rimizin üç stadında yapılacaktır. Liselerie sanat ve muallim mektepleri Fenerbahçe stadında, ortamektepler de kismen Tak- alm, kismen de Beşiktaş Şeref stadında apor şenliklerine iştirak edeceklerdir. Şen- liklerin programı, ayrıca tesbit edilecektir, ——— — KÜÇÜK HABERLER; Maçka civarında oturan Zekiye adın- Ga dul ve zengin bir kadına âşık olarak müteaddid aşk mektupları yazan ve bunla- ra mukabele görmeyines de gene mektupla kadını ölümle tehdid eden Ömerin muha- kemesi dün asliye allarıcı ceza mahkemesin- de yapilmiştir. Muhakeme neticesinde teh- did suçundan dolayı Ömerin baş ay hap- sine ve 14 lira para otzası ödemesine ka- şehrimize gelmiştir. Baron Arno akşam An- kataya hareket etmiştir. k Vatman İdrisin idaresindeki Fatih - Harbiye tramvayı dün Saraçhancbaşından geçerken Aksarayda oluran Nihad adında birine çarparak ağır surette yaralanmasına, sebebiyet vermiştir. Yarrlı Cerrahpaşa has- tanesine Kaldırılmıştır. Yedikule haricinde Çiftedolaplar mev- kiinde oturan on beş yaşlarında Vaso is- minde bir kız, o civardan geçmekte iken Toma adında birinin köpeği tarafından sarılmış, polis tarafından berayı tedavi Balıklı hastanesine kaldırılmıştır. Yeni Taksim meş'danına nazır ve Tük- sim kışlası arsasında inşa edilecek resmi geçld tribününün plânı İmar müdürlüğü tarafından hazırlanmaktadır. Tribün mer. merden inşa edilecektir. # Kasımpaşada Zinciri!kuyu caddesinde Bvkafa alt bulunan Zincirli Alibaba türbesi evvelki gece yarısından sonra çökmüştür. İnsanca zayiat olmamıştar. X Edirmekapı civarında Todorinin bahçe- sinden tavuk çalan Fatma adındaki sabı- kalı kadın Sultanahmed üçüncü sulh ceza mahkemesinde muhakeme edilmiş, Üç bu- çuk ay bapse mahküm olmuştur. # Yeşiiköyde şiimendiler “İstasyonunda kocasite beraber dolaşan Medina adında bir kadına sârkıntıık yapan Hüsevin ağında biri yakalanarak zıahkemeye verilmiştir. Hüseyin diln Sultanabhmed üçürcü sulh ce- za mahkemesinde muhakeme edilmiş ve yirmi beş gün hapse mahküm olmuştur. Hüseyinin işlediği suç, âdaba mugayir ma- hiyetle olduğu cihetle, cezasının az olma- .. ihtimal dahi olsa, ihtimaldir. Sütten ağza yananlar yoğurdu uflüyor... Ve bu, huy olacaktır... (Vâ-Nü) kanunu varken... Ortada hazır «israfla mücadele; | « Aşırı düğün masraflarına... | ŞEHİR HABERLERİ Karilerimizin mektupları Taksitli alış verişleri bir nizama sokmalı Şehrimizde taksitle eşya satmak usulü epey taammüm etmiştir. Fakat bazı yolsuzluklar oluyor. Buna dair gazetenizde bir yarı çıkmıştı. Tekrar dikkatin eeibeğilmesini dilerim, Taksitli satışlarda, her tediyede müşteriye bir makbuz veriliyor. Fakat musmele uzayınca, tahsildar #Borcu- nux şu kadar kaldı!; diye iddin edi- yar. Bütün eski makbuzların birer bi- yer gösterilmesi icap ediyor. Şayed ara- da bir tanesi zayi olursa zavallı müş- teri istenilen meblüğı ödemek mecbu- riyetinde kaliyor. Eğer makbuz bulü- nura, tahsildar; «Yanlışlık olmuş, pardon!: deyip geçiyor. Bu halden pek çok kimse şikâyet etmektedir. Makbuzların ber biri üzerine «Borç şu kadar kalmıştır. diye bir kayıd düş- mek mecburi olmalıdır. Son makbu- za saklamak kâfi gelmelidir. Hattâ bu usul devlet hesaplarında bile tatbik edilse taksili vergilerde nice karışık- lıkların önüne geçilir. Emeed Birer Vasıf Sedef vefat etti Kıymetli sanatkâr akademi- deki atelyesinde ders verirken kalb sektesinden öldü Dün öğle üstü, Güzel sanatlar akademisi mubhitini teessüre garkeden bir ölüm ol- muştur. Akademinin sedef tezyinatı mual- İlmi B. Vamf Sedef, atelyesinde talebesile meşgul bulunduğu bir sırada birdenbire bir kulb buhranına #utulmuş ve hemen etrafa Adam göndererek hekim aratılmıştır. Fa- kat bu araştırma devam eltiği sırada da- vet edilen doktor gelineiye kadar zavallı B, Asaf gözlerini ebediyen yummuştur. Ce- nazesi dün akadamiden Akaretlerdeki eyi ne nakledilmiştir. Vasıf Sedef sekiz senedenberi Güzel #a- natlar akademisinde muallimlik yapıyordu, Kendisi memleketimizde sedef işlerile meş- | gul olan son üstaddı. Birçok sergilerde teş- hir ettiği sanatkârane eserleriln madalya- Jar kazanmıştır. Fransız hükümeti de ken- disine Töglon ö'honneür nişanının «Offi- Geçen sene altın, fildişi ve sedef kakma- larla yaptığı muazzam bir kapı Topkapı müzesine verilmiş. Hırkal saadet kapısı ba- sit olduğundan, çıkarılarak yerine üstad Vasıf Sedefin yaptığı kapı konmuştu. Vasıf Sedef, sanatta yeri doldurulamıya- cak bir üstaddı. Bu sanat onunla kapandı, denilebilir. Vefatı akademi muhitinde bü- yük teessür uyandırmıştır. Maarif Vekâleti Vasıf Sedetin ölümü haberi üzerine yakın bir alâka göstermiş, Maarif Vekâleti nami- mi mezarına bir ik konmasını akade- mi müdürlüğüne tebliğ etmiştir. Merhumun cenazesi bugün evinden merasimle kaldırı. | lacak, öğle namaz: Bayazıt camisinde kılm- | dıktan sonra defnedilecektir. Güzel sanatlar akademisin- de dünkü toplantı Şehrimizde bulunan Fransız sahne vâzn Jacgues Copsau dün Güzel sanatlar akade- misinde, Fransız edibi Paul Claudel'in sL'annonce fali A Marie» isimli piyesinden Pârçalar okumuştur. Dün Güzel sanatlar aâkademisinin konferans salonu, Copeau'yu dinlemeğe gelen kesif bir kalabalıkla do- luydu. Piyesin okunması bittiği zaman meş- hur sahne vâzu çok ulkuşlandı. ÇİFÇİ YURDDAŞ! Türkiyede her söno 50 bin tün pa- muk yetişiyor. Bu, tonu beş yüz Jira- dan 25 mliyon liralık bir kıymettir. Pamuk mabsulümüzü en aşağı yüz- de yirmi arttırırsak, yurdumuza 5 mli- yon Jira fazla kazandırmış oluruz. Pa- muk mahsulümüzü en aşağı yüzde yir- mi artırmak senin elindedir. Kolları sıva, pamuk cengine atıl? Ulusal Ekonomi ve Arttırma Kurumu Anadolu yakası Anacadde bazı yerlerde genişletilecek Boğaziçi o Anadolu yakasının imarma ehemmiyet veren Belediyemiz, Üsküdardan Beykoza kadar uzanan anaenddeyi geçen sene bazı yerlerde aslaltladıktan sonra bu sene de genişletmeğe karar vermiştir. Bu sebepten dolayı, bu anacaddenin dar kı- saımlarında mevcud olan binalar istimlik edilecektir. Bu istimlâk muamelesinin eski Vaniköy- de yapılmasına ve dar olan kısınının geniş- letilmesine karar verilmiştir. Halbuki Va- niköyde tek cadde vardır. Caddenin bir ta- rafına sıra sıra evler dizilmiştir. Diğer ta- rafı bomboştur. Belediye, caddeyi açmak için bomboş olan tarlalardan yer alacağı- na, oski Vaniköyde evlerin bulunduğu ta- | ruwftan istimlikler yapmak niyetindedir. Halbuki bu şekilde istimlâk hem Belediye- yi lüzumsuz yere masrafa sokacak, hem de yirmi beş haneden mürekkep olan bu şirin köyün binalarını müteessir edecektir, Vaniköylü birçok okuyucularımızdan al- dığımız mekluplarda, Belediyenin caddeyi açarken, binalara dokunmaması ve caddeyi boş olan mukabli taraftan açması rica edil- mektedir. Belediye, halkın bu dileğini nazarı it- bara alırsa, caddeyi masrafsız açacaktır. Bu mühim noklayı mublerem Valimizin nazarı dikkatine koyarız. Et meselesi İzmirden kasaplık hayvan gelecek B. Ibrahim isminde bir tacir, Belediyeye müracant etmiş. İstanbulun kasaplık hay- van Ibtiyacını karşılamak üzere İzmirden kasaplık koyun getirteceğini ve vapur te- dariki için Belediyenin teşebbüste bulun- ması İizumgeleceğini bildirmiştir. Belediyenin Denizyolları idaresi nezdin- de yaptığı teşebbüs Üzerine bir vapur tah- sis edilmiştir. Vapur, Izmirden şehrimize hayvan getirecektir. Vali mezbahada tedkikler yaptı Vali ve Belediye Relsi B. LAFI Kırdar, dün öğleden evvel Mezbahaya giderek mü- essesenin o vaziyetini gözden geçirmiş, et Hatleri ve müessesenin geliri etrafında ba» m tedkikler yapmıştır. Öğleden sonra da İmar müdürlüğünde yapıları bir toplantı” Yu riyaset elmiş, Dolmabahçedeki stadyom Satye davasına dün devam edildi Salye şirketine alt Fındıkldaki binanın Denizbank dan satın alınması İşin- de yolsuzluk yapıldığı iddiaslle sabık De- nizbank umum müdürü ile diğer maznun- Mar aleyhine açıları davaya dün birinci ağır- ceza mahkemesinde devam edilmiştir. Dün- kü celsede de mazmun vekilleri müdafaa- larına devam etmişlerdir. Müdafaanın İk- mali ve evrakın tedkiki için muhakeme başka güne bırakılmıştır. iB. Nusretin yeniden beraetine karar verildi Vazifesini ihmal suçundan mimunen as- liye birinei esza mahkemesine verilen $a- bik Belediye Makine müdürü B. Nusret ev- velce yapılan muhakeme neticesinde bera» et etmiş, fakat Temyiz mahkemesi beraet kararını bozmuştu, Dün B. Nusretin nakzen muhakemesi yapılmış ve neticede, her he kadar Belediyede büzt resmi evrakın zayi olduğu anlaşılmışsa da bu işle B, Nüsretin ihmal kasdı sabit olamadığından, gene e5- kisi: gibi bersetine karar verilmiştir. Florya plâjında yeni soyun- ma yerleri yapılacak Florya plâjında görülen ibtiyaca göre yeniden elli soyunma yeri daha inşasına ka- rar verilmiştir. Bu soyunma yerleri, banyo mevsimine yelişmmek üzere süratle inşa edi- Jecektir. Belediye, bu sene Florya plâjındaki gazi- « N6 ile diğer kiralanarak tosisatı, Iki kisma ayırarak kiralamağa karar vermiştir. A Belediye Kooperatif müdürü B, Ahmed ... Üç gün üç gecelik ziyafetlere izin | yökken... Et fiatleri ve şehrin bir ihtiyacı Harbin bayat pahalılığı üzerindeki tesirleri yetişmiyormuş gibi, son zaman- larda memleketimizin muhtelif yerlerin. de vuku bulan tabii âfetler de gıda mad- delerini pahalılaştırmaktadır. Bunun, ilk Bir iki haftadanberi et fiatlerinde görü- len yükseliş üzerine, valimiz B. Lütfi Kırdarın riyasetinde bir toplantı yapıl- i z rp : E : : Bütün bu izahlara göre, bu hadiseye seyirci kalmak mu icab eder? Hattâ da- ha evvelden bir tedbir alınamaz mıydı? Yahed şimdi bir tedbir alınarak fiatleri Çocuk balosu Çocuk bayramı münasebetile 23 Nisan 1940 salı günü saat 14 ten itibaren Maksim, salonunda Çocuk Esirgeme Kurumu (e Şiş- Ti Halkevi müştereken büyük bir Çocuk ba- losu tertip etmiştir. Çoruk balosunun fev- kalâde mükemmel olması için Şişli, Ni- şontaşı ve Beyoğlu semtlerindeki yüksek aliçlerin bayanları faaliyete geçmişlerdir. Bu münasebetle gürbüz çocuk müsabaka- si da yapılacaktır. Müsabakaya iştirak ede- Göklerin Şişli Halkevi veya Esirgeme Kuru- muna her gün saat 15 ten itibaren mlra- caatla isimlerini kaydettirmeleri Yârımdır. Şimdiden birçok ailelerin balo hazırlıkları gördüğü haber alını (80,000) LİRA Milli Piyangonun 1. indi çekiliş bi- letleri satılığa çıkarılmıştır, Biletleri- nizi bugünden alınız. (80.000) lirayı kazanacak olari bilet belki de yarına kadar satılmış olur. | B.A — Evet, hele Avrupalara, İ balayı gezmelerine | yokken... Gİ İl Bİ ve ŞA AŞ ŞE