23 Nisan 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

23 Nisan 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

nm MR Sene 22 — No, 7724 — Fiati her yerde İtalya ve Sovyetle reis muavinlikleri ihdas edildi İngilterede erkânıharbiye 5 kuruş Norveçte harekât büyük süratle inkişaf ediyor İngiliz kuvvetleri 240 kilometre mesafe katederek Oslonun şimaline yetiştiler Hamarın müttefikler tarafından işgali teeyyüd ediyor, Times “Harekâtın cereyanından memnun olabiliriz, diyor Alman mantığı İktisadi ablokanın Balkanlara ge tü, nesinden Almanyanın çok ürk- ÜĞü anlaşılıyor, Balkanlardaki ingis Elçileri Londrada toplanarak yer- © döndükten sonra, iktisadi sa hada alınmış olması muhtemel ted- birlerin tatbikine geçilmeden ünce Almanya Balkan memleketlerine Kavreti bir tehdit savuruyor. Alman stihbarat ajansının dün gazetelerde ie Uzun telgrafı bu endişenin en ifadesidir. Bu telgrafı okuyan lar almanların kendilerini mi, yoks& başkalarını mi kandırmaya uğraştık- larını anlayamazlar, Balkanlar, garp devletlerinin kuv- VEL ve imkânlarını şimdi dahâ iyi Ölçebiliyorlarnış. Tunadan Anadolu- Ya Kadar bütün devletler artık İn Bltğre ile Fransanın arzü ve heves- İNİ tatmin etmek niyetinde değil ermis. "Türkiye de dahil olak üze- ** Balkan devetleri billyorlarmış ki €rhangi siyasi, iktisadi bir manevra tesebbüsü, yalnız Almanyanın değil, ik muükâvemetile Kârsılaşacaktır. İngiltere, Balkanla- tn Amanya ile kârlı ticaretini dur- Urmak istiyormuş. Fakat böyle bir harskete iştirâk edenleri Almanyanın Şiddetle — cezalandıracağını Balkan devletleri idrâk ediyorlarmış... Bil yazidaki kabalığa mı, mantık Bürabetlerine mi şaşmalı? İngiltere ile Fransanın Balkanları ME gibi kaprisler peşinden sürükle- k istediklerini bilmiyoruz. Bütün bi memleketlerinin . bildikleri * şey varki oda şimdiye kadar “ Almanyanın örlüne gelen ve işine uyân her zayıt memleketi işgal ve İstiylâ et- e *, Ptansa ile İngilterenin ise kan- *: Ve canları pahasına bu kuvvet akkümüne engel olmaya çalıştık- yap dir.- Almanya, şimdilik, Balkan. Sdâ sulhun Jehinde ise, bunun se İ. bazı Balkan memleketlerinin kendisine lüzumlu olmasıdır. Fakat Zat Almanya itiraf ediyor ki Bal- ablârda sülhe taraftar olması ancak Baik tang dey Ri arzusunda değillerdir. İngilt hiyeti da Balkanları harbe sokmak day asla bulunmamış! kağ mdan teşebbüs edecekleri Me Balkan memleketlerile tics- bilir masebetlerini arttırmak ola- Bibi zi alman ajansının dediği tek ui memleketlerin Almariya ile öretleri çok kârlı bir iş ise bundan tere, geçsinler? Her halde İngik te ma e Balkönların Almanya çi ârlı ticaretini durdurmak için ük zaya usulü — kuvvete ve silâha Aş yk edecek değillerdir. Olsa ol- dal U memleketlere, . menfaatlerine v elverişli ticaret tekliflerinde unacaklardır. Manya pek âlâ bilir ki bugünkü öde Balkan omemleketlerile ii lke emel istediği ticaret mü- Di leri, kârlı olmak Mini gg Anasile iktisadi bir A “maktadır. İktisadi esaretle si- Si tahakürmün arası da bir adımdır. Necmedi Sadak 4 kalmasile mümkündür. Balkan Yazi anların, kendi iktisadi esareti al- | İ letleri durup dururken harbe gir. | re il6 | Nakliye gemilerinden Londra 22 — Norveçte hatekât bü- | yük bir süratle inkişaf ediyor. İngiliz kuvvetleri yıldırım süratile hareket ede- rek 240 kilometre mesafe kat ile Oslo- nun şimalindeki harp sahasına yetişmiş- ler ve Norveç kuvvetlerile birlikte harp etmeğe lardır. Burada Gud- ine hâkim olan Hama- rın istirdat edildiği haber verilmektedir. İngiliz ve Fransız kuvvetleri bu ha- valide Nioma gölü konarındaki harp sa- hasına da yetişmişlerdir. Almanların hücumları tardedilmiştir, Gölün garbin- Si mürekkep bir kafile de Brandafiord'da Alman tankları tahrip a ir Almanlar şimendifer hattını bozmağa çalışıyorlar. Trondhjemin şimalinde de muhare- beler oluyor. Burada İngilizler Norveç- lilerle birlikte Almanları muhasara et- meğe çalışıyorlar. Times gazetesi Al mânların vaziyetlerinin tehlikeli olduğu- nu yazınaktadır. Landra 22 — Stokholmden bildiril. diğine göre tank ve diğer ağır harp le- Yazımı ile mücehhez İngiliz kıtaatı Ha- (Devamı 7 nci sahifede) Batan İngiliz ve Alman harp gemilerinin listesi Alman zayiatı: 4 zırhlı, 10 kruvazör, 8 destroyer ve birçok denizaltı İngiliz zayiatı: 1 tayyare gemisi, 4 kru- vazör, 9 destroyer, 1 denizaltı Londra 22 (A.A.) — İngiliz makam- ları müttefiklerin ve Almanların 3 ey- 1ül 1939 danberi kaybettikleri harp gemilerinin listesini tanzim etmişler« dir. İngiliz zayiatı: Royal Oak, Courageous tayyare ge- misi, çarpışarak batan Gipsy ve Duc- hess, Narvik önünde mermi isabet eden Grenville, Exmouth, Daring, Hunter, Glownorm, Gurkka ve Hardy destro- yerleri, bir kaza neticesinde batan Oxley denizaltısı, Seahorse, Undine, Statfsh ve Rawalpiindi kruvazörü. Alman zayiatı: Renown zırhlısile muharebe netice- sinde hasara uğrıyan Seharnhorst zırh» lısı ve Norveç kaynağından gelen bir habere göre Oslo koyunda batan Gneisendu zırhlısı, Montevideo önün- de intihar eden Admiral Graf von Spee . Ceb kruvazörü İle torpillenen Admi- ral Scheer Ceb kruvazörü, ismi değiş- tirilen ve şüpheli ahval ve şartlar için- de Lützow ismi verilen Deutschland zırhlısı. Battığı bizzat Almanlar tarafından itiraf edilen Blücher kruvazörü ile kârunueyvelde topillenen ayni tipten diğer bir kruvazör, battığı Almanlar tarafından itiraf edilen o Karsisruhe krut tayyareleri tarafından batınlan iki kruvazör, bir Norveç kaynağından ve- rilen malümata göre Osloda batan Emden kruvâzörü, kânunueyvelden- beri batan ve torpillenen diğer iki kruvazör, Narvik önünde batırılan 8 destroyer, Bundan başka bir çok Alman de- nizaltısı müttefikler tarafından tah- rip edilmişse de listeyi tanzim eden makamlar bu hususta hiç bir tafsilât vermemektedirler. NDikik-atleor: Acaba?! Yugoslavya Sovyetlerle bir ticaret muahedesi akdediyor. Bunu İtalyan gazeteleri kendi lehlerine tefsire ça- lışmakta: Mademki Rusya Almanya İle bera- ber ve mademki İtalya da Almanya ile beraber, demek ki Rusya İle tiça- ret muahedesi akdederek Yugoslav. | Jar totaliterler cephesine yaklaşıyor. | lar. — (Tavşanın suyunun suyu!) Fakat ayni mantıkla devam ede lim: İngiltere de Sovyetlerle ticaret | muahedesi akdetmek teşebbüsünde... — Acaba o da mu Almanya cephesine itihak ediyor? olan yeni nesillerin bayramıdır, Ebedi Şef Alati ve hâkimiyet bu a Türk milleti, bu tarihi nazarlarla bakıyor. İsveç üzerinde iki gün zarfında 32 Alman tayyaresi düşürülmüş 23 NISAN Milli Hâkimiyet ve Çocuk bayramı Bugün yurdun her tarafında Mini Hâkimiyet bayramı büyük me rasimlerle kutlanıyor. Bugün aynca zinde Türk gençliğinin, yetişmekte Bundan 21 sene evvel, 23 nisan 1920 de Türkiye Büyük Millet Meclisi, kün daveti üzerine ilk defa olarak Ankarada toplanmış rihi günde milletin eline geçmişti. 23 nisan yarattığı harikalarla dünyayı hayrette bırakan Türk milletinin hâk ve varlığını bi- tün cihana lanıtan büyük zaferimizin ve eşsiz inkılâbımızın mübeşşiri oldu. günde, Türk mucizesinin Ebedi Şef Atatürkün aziz hatırasını kalbinden taşan en derin minnettar. lık hislerile hürmetle anarken, bu milli hâkimiyet ve kalkınma savaşında daha ilk gündenberi Atatürkle beraber yanyana yütümüş, - hayatını milli gayeye vakfetmiş olan Mini Şef İsmet İnönüne en derin sevgi ve hürmet hislerile bağlı olarak istikbale hududsuz bir itimadla ve müsterih büyük yaratıcısı bu Almanya ve Jtalyanın Balkanlar plânı Daily Telegraph gazetesine göre Brenner mülâkatında verilen kararlar nedir? Dünkü posta ile gelen 18 nisan tarih- Wi Daily Telegraph gazetesinde bir mu- habiri mahsusuna atfen şu yazı neşredil- miştir: <İtalyanın son hareketlerinin Yugos- lavyanın iyi haber alan mahafilinde en- dişe ve helecan uyandırdığı Belgraddan alınan haberlerde bildirilmektedir. Daily Telgraph'ın dünkü nüshasında bildiril. miş olan İtalşârın Bahri manevraları meşum bir gile olarak telâkki edil. miştir. Bu inanevr, gaye Adriya. tik denizinin ağzını kapatmak kadar kolay olduğunu göstermek oldüğu zan- ediliyor. Belgraddaki bazı müşahitler Brenner mülâkatında Hitler ile Mussolini arasın: da bir anlaşma yapıldığı fiksindedirler, Bu anlaşmaya göre, Almanya Macaris- tanın muvafakati ile Romanyanın üzeri- ne yürüdüğü zaman, İtalya da Yugos- lavyayı kendisinin «Müsellâh himaş aluna almağa tejebbüs edecektir. Neti- cede Macaristan Transilvanyayı alacak» tır; İtalya Susak limanında Macaristana Adriyatik “denizinde cektir, Almanya Balkanlarda arazi davasın da bulunmayıp kendisi için yalnız umus mi olarak iktisadi cezaret hakkını mu- hafaza edecektir. Rusya Besarabyaya alacaktir. Bu harisane plânın tahakkuku daha ziyade <Skandinavyadaki Almam hareketinin vereceği neticeye bağlıdır.» İtalyanın bir tekzibi Roma 22 (A. A.) — (D.N. B.) ajan- w bildiriyor: Fraasz hükümetinin, Ya- gonlavyaya karşı bir taamruzda bulunul- İt, İ bir mahreç vere- duğu takdirde İtalyayı harbe girmiş te- lâkksi edeceğini İtalyan hükümetine bil- dirdiği hakkındaki haberler resmi men- badan tekzip edilmektedir. Garp cephesinde 2 gün içinde 25 Alman tayyaresi düşürüldü Norveçte İngiliz tayyareleri çok büyük faaliyet gösteriyor Londra 22 — Son günlerde Garp cephesinde hava faaliyeti hararetli ol- muştur, İngiliz hava kuvvetleri evvelki Zün 8, dün de Sarlavten civarında 4 Al- man tayyaresi düşürmüşlerdir. Bundan başka 4 tayyarenin daha düşürüldüğü kuvvetle tahmin ediliyor. İngiliz kuvvet- İeri iki gün içinde 16 Alman tayyaresi düşürmüştür. Paris 22 — Fransiz hava kuvveti dün iki Alman tayyaresi düşürmüştür, Evvel- ki gün düşürülenlerle birlikte yekün do- kuzu bulmaktadır. İngilizlerin düşürdük- leri tayyareler de hesap edilirse mütte- fiklet iki gün içinde 25-Alman tayyaresi düşürmüşlerdir. Bir Alman tayyaresi Belçikaya düştü Brüksel 22 -— Bu sabah bir Almas tayyaresi Neuchateau civarında Belçika (Devamı 7 nci sahifede) ars m — Bu bayrumda kimin elini öpmeli abla?.., — Devlet babanın!... Çocuğa verdiği değerden ötürü.., NM YY vr CPA ŞA AN YE