26 Nisan 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

26 Nisan 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

#EŞAM Son dakika Skagerakta Fransız harp gemilerinin muvaffakıyeti Iki düşman vapuru, üç muhrip bir hüçumbotu, iki karakol gemisi ve bir tahtelbahir batırıldı Paris 26 — Dün akşamki Fransız Fransız tebilğinden: «Harp gemilerimiz, Skajer- rak boğazında iki düşman nakliye gemisini batırmışlar düşman hava kuvvet- lerinin şiddetli hücumlarına rağmen üslerine salimen dönmüşlerdir.» Paris 26 — Fransız Bahriye Nezaretinden alınan malümaat göre bir Fran- iz torpidosu, £kajerrakta bir düşman hücumbotunu ve iki karakol gemisini, bir Fransız tahtelbahiri de iki Alman tahtelbahiri balırmışlır, Paris 26 — Fransız torpido muhripleri, Skajerrak boğuzinda $ Alman torpido muh- ribini ve 550 tonluk bir Alman tahtelbahirini ve Iki karakol gemisi batırmışlar ve hasara uğramaksızm üslerine dönmüşlerdir. Londra 25 — Norveç macerasındanberi Almanlar Norveç sularında 26 Bâkliye ve iaşe vapuru kaybetmişlerdir. Bunlardan mââda 10 vapur de İngi- Yz gemilerinin bombardımanına maruz kalarak batmıştır. Diğer dört tane İse zaptedilmiştir. Bir vapur ise hava taarruzu neticesinde batmıştır. Trondhjem muharebesine dair İngilizlerin izahatı 3000 Alman cesedi, Oslo fiyorunun şark sahillerine döküldü —— m Paris 28 — Almanların Trondhjemde, İngilizleri mağlüp ettiklerini iddia etmeleri Üzerine İngiliz Harbiye Nezareti bu sabah bu asılsız iddiaları tekzip etmek için resmi bir tebliğ neşretmiştir. Bu tebliğe göre Trondjhem cephesinde, İlerilemekte olan İngiliz kuvetkülliyesine mensup bazi öncü müfrezeler, aşağıya, çok sarktıkları cihetle, hattı ri catları tehlikeye düşmemek için geri çekilmişler, fakat İngilir kıtaatı düşman tarafın dan mağlüp edilmemişlerdir. Bu hareket esnasında birax zaylata uğranılmıştır. Düş- man bu mıntakada Steinkjerin biraz Barın aj siperler kazmak suretile tedafül bit vaziyet almıştır. Londrada alâkadar mahafilde, Norveçte askeri harekâtın elyevm üç eephede yani Oslonun şimalinde, Lillehamer civarında. Trondhjem etrafında ve Nar- vikte cereyan etmekte bulunduğu tebarüz ettirilmektedir. Tillehamer'in biraz şimaline çekilen müttefiklerin kuveiküllüyesi Obak - Rumbord hattını tutmuştur. Trondhjemin civarında dünkü İngiliz tebliğinde kaydedilen müsade- meden başka yeni bir muharebe vuku bulmamıştır. Almanlar bu mıntakada erin birkaç kilometr? şimalinde #iperler kariyörlar. Narvikte, müttefik kuvvetler, mütemadi har fırtınalarına rağmen düşman kuvvetleri etrafındaki muhasara çemberini gittikçe dnraltıyorlar. Slokholr 28 — Norveç cephesinden gelen haberlere göre Alman kıtaatı Voyerosta genup İsi'kametinde Metolgaya çekiimişlerdir. Londra 26 — Resmen bildirildiğine göre deniz dalgaları Oslo fiyorunun şark sahil- lerine 3000 Alman cesedini dökmüştür.! -* > Lundra 26 — İngiliz hava kuvvetleri Trondhjem boğazına hâkim olan kaleyi şiddet- de bombardıman etmişlerdir. B. Mussoliniyi memnun “ etmiyen bir cümle “İtalyanın Almanya yanında harbetmesi lâzımdır,, denince B. Mussolininin yüzünde memnuniyetsizlik belirmiş Paris 25 — Romada Korporasyon kamarasının bir içtimaında milli mü- gövir; <İtalyanın, Almanya yaşında ha betmesi lâzımdır; demiştir. Bu cümle üzerine, celsede hazır bulunan B. Mussolininin yüzünde mem- nuniyetsizlik alâmeti belirmiştir. MH müşavirin şahsi bir fikir ileri sürdüğü anlaşılmaktadır. Mareşal Göring Rumen Kralını ziyaret edecek Paris 26 — Kaunastan bildiriliyor: Berlinden öğrenildiğine göre mareşal Göring, yakında Bükreşe giderek Romanya kralı Karolu ziyaret edecektir. Danimarkanın vagon ve lokomotifleri alındı Brüksel 26 — Kopenhagtan bildirildiğine göre Almanlar, Danimarkada mevcud bütün vagon ve lokomotiflere vazıyed etmişlerdir. Isviçrenin tedbirleri Uzakşarkta Dün al dan itibaren işik- Japonlar Danimarka vapur- ları söndürme teçetibeleri larının Hong Konga gitmele- başladi rine mâni vi olmağa çalışıyor Bern 52 (AA) — Alman cemiyetlerinin Galle kantonunda yaptıkları içtimalar son samanlarda sıklaştığından, hükümet ya- bancı cemiyetlerin, içtimalar yapabilmek Üzere, önceden müsaade almalarına ve ya» bancı hatiplerin, zabıtadan izin istihanl ete Mmedikçe, bu içtimalarda söz söylememeleri- ne karar vermiştir. Işıkları söndürme tecrübeleri, bütün İs- viçrede bu akşam başlamıştır ve cumartesi sabahına kada? devam edecektir. Hava hü- cumu tecrübeleri de yapılacaktır. Londra 25 — Mikajken adında Da nimarka vapuru Çin sularında yoluna devam ederken bir Japon torpidosu kendisine Japonyaya gitmesini bildir miştir. Kaptan bunu dinlemiyerek İngi- izlerin Hong - Kong limanına doğru ye- luna devam etmiştir. Bir müddet sonra bir Japon gambotu da Japonyaya git. mesini tebliğ etmiştir. Kaptan yine ye- luna devam etmiş ve Hong « Konga va- sl olmuştur. Japonlar, Japonyada bulunan Gostav Levingiton Danimarka vapurunun Hong Konga gitmesine izin vermemişlerdir. Emir Abdullah Şarki Erdün hükümdari memleketimizi ziyaret edecek Amman 25 (A.A) — Şarki Erdün hükümdarı Emir Abdulah'ın Türki. yeyi ziyaret edeceği bildirilmektedir. Emir Abdulah'n bu ziyareti pek muhtemel olarak mayısın 15inden sonra vuku bulacaktır. Açık mebusluklar Partice gösterilecek namzed- ler bugünlerde ilân edilecek Ankara 25 (Telefonla) — General Besirn Ömer, Mümtaz Kaynak ve Hüsa- meddin Okanın ölümlerile açılan Bil cik, Aydın ve Zonguldak mebuslukla” rına Partice gösterilecek namzedler bu günlerde tesbit ve ilân edilecektir. Söylendiğine göre Bilecik mebusluğu- na eski Balıkesir mebusu ve Belediyeler bankası idare meclisi azasından B. Hü- seyin Kadri samzedi gösterilecektir. Örfi idare kanunu Adliye encümeni projeyi müzakereye başladı Ankara 25 (Telefonla) . elefonla) — Meclis ad- liye encümeni örfi idare kanun projesini müzakereye başlamıştır. Bu proje geçen sene nisan ayında Büyük Millet Mecli- #ine verilmiş ve yine geçen fevkalâde içtima devresinde Dahiliye ve milli mü- dafaa encümenlerince müzakere edile- rek son encümen olan adliye encüme- nine tevdi olunmuştu. Adliye encüme- mince müzakeresi bitirildikten sonra umumi heyete sevkolunacaktır. Yeni bir örfi idare kanun proesi ha- zırlanarak Meclise verildiği şeklinde ba- zı gazetelerde çıkan haberler bundan galattır, Mübadil bonoları Bonoların bedelleri Maliye Vekâletinin tasdikinden | sonra ödenecek Ankara 25 (Telefonla) — Meydana şıkarılan bir sahtekârlik hâdisesi üzeri- ne mübadil bonolarının muvakkaten te- hir olunduğu malümdur. Ziraat banka- # umum müdürlüğü bu hususta teşkilâ- tına yeni bir emir göndermiştir. Bu em- re göre banka şubeleri ibraz edilecek bonoları Maliye Vekâlı ö cekler ve bonoların sihi kâletçe tasdik edildiği takdirde bedel- lerini ödeyeceklerdir. Son zelzele Erzincanda tahribat yapmadı Ankara 25 (Telefonla) — Dahiliye Vekâletine gelen malümata göre, son zelzele Erzincanda hiç tahribat yap- mamıştır... Sirkeci - Haydarpaşa feribot tesisatı Ankara 25 (Telefonla) — Sirkeci - Haydarpaşa arasında yapılacak feribot tesisatı için Münakalât Vekâleti emrine verilen tahsisatm (itfa karşılığı olarak devlet demiryolları bütçesine yüz bin Jira konmuştur. Hariciyede tayinler Ankara 25 (Telefonla) — Stokholm B. Hasan Nurelginin Bükreş büyük ii başkütipliğine, Cidde elçiliğinde konsolosluk işlerini tedvire memur elçilik üçüncü kâtibi Arif Hortaçın merkeze ve merkezden Küzim Hastekinin konsolosluk işlerini de ted- vir etmek üzere Cidde elçiliği ikinci kâ- #ipliğine tayinleri yüksek tasdike iktiran etmiştir. Seferihisarda Seyyar sinemadan yangın çıktı, Halkevi tamamen, 2 bina kısmen yandı İzmir 25 (Akşam) — Beferihisar kaza- sında Halkevinde bulunan seyyar sinemada makinist Ömer, filim prova ederken, filim koparak ateş almış ve yangın çıkmıştır. Ateş, Halkevinin yanındaki Belediye kah- vesine ve un deposuna sirayet etmiştir. Halkevi tamamen un deposunun büyük bir kısmı, kahvenin çatısı yanmıştır. İzmirden giden itfaiyenin ve halkın gayretile ateş söndürülmüştür. Makinist adliyeye veril- miştir. akel Su mahsulleri kanunu Ankara 25 (Telefonlu) — Münaka- le Vekâleti tarafından o hazırlanı mahsulleri kanunu projesinin kümleri Maliye Vekâleti tarafından kik olunmaktadır. Bu tetkikler bittikten sonra proje Meclise verilecektir. Fransız Başvekili harici vaziyeti izah etti B. Reynaud, Türk hükümetinin dürüstlüğünü övdü, ve İtalya münasebatından bahsetti Paris 25 — Başvekil Reynaud, mebu- san meclisi Hariciye encümeninde harici vaziyet hakkında izahat vermiş, Norveç kuvvetlerile irtibatı tesis etmiş bulunan müttefik kuvvei seferiyeleri ilk kafilesi- nin cesaretimi sitayişle anarak İsveç aley- yhindeki Alman tehdidini mütalâa etmiş ve bu tehdidin doğurabileceği ihtimalle- ri gözden geçirmiştir. Bundan sonra, Fransanın muhtelif Av- rupa memleketlerile olan münasebetle- rini tetkik eden Reynaud. Türk hükü- metinin dürüstlüğünü Me ve Türki” yenin , Avrupa cenubu şarkisinde sulhu müdafaa için müttefiklerle yaptığı müs- mir el birliğini tebarüz ettirmiştir. İtalya ile olan münasebete gelince, Reynaud, iki memleket arasında mun Jakta bulunan meseleler üzerinde Frans sanın temenni ettiği halisane noktai na zar teatilerinin tabakkuk ettirilmemesina den mütevellit mesuliyetin Fransaya tes veccüh etmiyeceğini hatırlatarak Akdes niz sahildarı milletlerin en meşru iht yaçlarına ve menfaatlerine ahenk veşe mek imkânı mevcut olduğuna Fransa» nın bâlâ kani bulunduğunu söylemiştim Sorulan bazı suallere cevaben Başven kil, Uzak Şark meselelerine, m . ya münasebatına, muna, iptidai maddeler İlkmelilni izahat vermiştir. İngiliz ve Fransız donanmaları Altı büyük zırhlı donanmaya iltihak hak ediyor 16 Kanalarn sal abi lan Richelicu zırhlı donanmaya iltihak etmek üzeredir. Richeliru 35 bin ton- luktur. 10 tane 15 pusluk topu vardır. Bunun gibi daha 3 zırhlı yapılmaktadır. Fransanın bundan başka 7 zırhlı vardır. İngilterede yapılan 35 bin tonluk beş pıhlı da pek yakında donanmaya iltihak edecektir. Şimdi tecrübeleri yapılan bu urhlıların süratleri 30 mili geçiyor. Bun- larla İngilterenin 19 zırblım olacaktır. Fransızların 8 zırhlısı ile birlikte ceman 27 dritnotlan bulunacaktır. Almanyanın ise ancak bir zırhlın yardır. B. - Metaksas Yunan Bayvukilknier hasata- landığı tekzib ediliyor Atina 25 (AA. 4 ajansı bildiriyor: Atina radyosu tarafından dün akşam neş- redilen bir tebliğde, Başvekil B. Metaksasın hafif bir gripten rahatsiz bulunmasını fır- sab bilen câki politikacıların, bu hastalığı vahim göstererek diplomatik değişiklikler olacağı, Başvekilete B. Politisin geleceği ve daha diğer birçok musibetlerin memieketi- mizi beklediği hakkında şayizlar çıkarmış- lardır. Sözden ziyede icraata ehemmiyet veren Metaksas hükümeti, 4 senedenberi mahdud bazı mahfillerden çıkarak devam edegelen bu kabil şay'alara mukabele etmek isteme» mekte ise de bazı münakaşa mevzuu teşkil eden şaylaların teksibi icab ediyor, Metak- sas hükümeti her zâmardan ziyade müs- takardır. Başvekil tam shhattedir. Politiş hükümet teşkil etmiyecektir. Yunanistan muhtelif entrikalar için serbes saha olmak- tan çıkmıştır. Hükümet beynelmilel itima- da mazhardır ve yalan haberleri neşreden komikleri hakkile takdir eden Yunan mii- leti sükün içinde mesaisine devam etmek- tedir. General Kâzım im alelir'n kanun teklifi Ankara 25 (Telefonla) — İstanbul mebusu Kâzım Karabekirin. vazifesin- den ayrılıp askere gidenlerin yerine aile efradından birinin alınması hakkındaki kanun teklifi Meclisin yarınki ruzname- sine alınmıştır. Milli Müdafaa ve Dahiliye encümen- leri bu teklife iştirak etmemişlerdir. Ankara belediyesinin bütçesi Ankara 25 (Telefonla) — Ankara belediye meelisi 940 bütçe proesini mü- zakereye başlamıştır. Belediyemizin ye- ni yıl varidat bütçesi 2 milyon 735 bin 928 lira olarak baj lanmıştır. Ankarada karikatür sergisi Ankara 25 (Telefonla) — Ankara da açılan birinci karikatür sergisi büyük bir alâka ile karşılanmıştır. Sergiyi ilk gün ziyaret edenlerin sayım beş yüzü geçi Sergi. ide B; Cemal Nadir Güler, mer Gökçe, Salih Erimez, Muhiddin Necmi Rıza ve Mazhar Nüzma ait yüz altmıştan o fazla karikatür teşhir edil. mektedir. zı 0 Bu sabahki sis Bu sabah Marmarada ve Boğaziçin- de şiddetli bir sis olmuş, hava açılın. caya kadar seferler yapılamamıştır, Bursa Halkevi temsil kolu a İsparta 25 (Akşam) — Bursa Halk- evi temsil kolundan İl kişilik bir grup İspartaya gelmiş, Halkevinde Himsei Şa- yin piyesini temsil etmiştir. a Bitarafların müstemlekeleri Taarruz olursa müttefikler menfaatlerini temin için tedbir alacaklar Londra 25 (A.A.) — Avam kamara» sında liberallerden B. Mander, B. Chamberlainden Avrupanın diğer bitas raf memleketlerine karşı taarruz vu kuu halinde mutaarrızın bu memle- ketlerin müstemlekelerini zaptetme- sine muhalefet edilip edilmiyeceğini sormuştur, B. Chamberiain, böyle bir hal vu- kuunda müttefiklerin menafiini mü- dafaa için icap eden tedbirlerin alına- cağı cevabını vermiştir. Almanların Nor- veçteki kayıpları 97 bin ton hacmindeki vapurlar 14000 kişi Paris 25 — Petit Parisien yazıyor: Al manlar Skandinavya cephesindeki ha» rekâl esnasında 18 nisana kadar 97 bin ton hacminde gemi kaybetmişler- dir, Bu gemilerden 61 bin tonu bat- mış, 36 bin tonu hasara uğramıştır. Ordu offisi merkez bürosu, bu hare- kât esnasında 14,000 kişinin boğulmuş olduğunu bildirmektedir. 3,500 kişinin kurtarılmış olup hâlen mevkuf tutuk makta oldukları tahmin edilmektedir. Dublin şatosunda bir infilâk Dublin 25 (A.A) — Dublin şato- sunda emniyet müdürlüğü daireleri ya- kinında şiddetli bir infilâk olmuştur. İn- filâk neticesinde emniyet memurların- dan beş kişi yaralanmıştır. Şehrin birçok mahalleleri infilâkın saruntıandan mü çoğu harap olmuştur. Vakanın bir bom- ba infilâkı olduğu söylenmekte ise de bu haber vesmi değildir. İsveçe 4 torpido geliyor Stokholm 25 (A.A.) — (D.N B.) ajansı bildiriyor: Tete ajansı, İsveç hü- kümetinin, İtalyaya 4 torpido muhribi smarladığını, bunların İsveçe doğru yo- la çıkmış bulunduğunu haber vermekte- dir. Ziraat muallim ve memur- ları Atatürk'ün muvakkat kabrini ziyaret ettiler Ankara 25 (AA) — Ziraat Vekâletinin taşra teşkilâtına dahi! bulunan vilâyet ve kazalar ziraat muallim ve memurları için Yüksek ziraat enstitüsünde açtığı kurslar- dan İkinel grup müdavimleri devrelerini ikmal etmekte bulunmaları hasebile bugün Atatürkün Etnografya müzesindeki muvak- kat kabrini ziyaret ederek bir çelenk koy- muşlar ve Ebedi Şefin mâneri huzurunda hürmetle eğilmişlerdir. Ziraat muallim ve memurları buradan çıktıktan sonra Halkevini, Berglevini, Rad- yoevi He siloyu ziyaret eylemişlerdir. Edirnede Üniversiteliler şerefine bir ziyafet verildi Edirne 25 (Telefonla) — Edirne Halkevi, iki gündenberi şehrin misafiri bulunan İs tanbul üniversitelileri şerefine bugün saat beşte 300 kişilik danslı bir çay vermiştir. Ziyafette vali Ferid ve edebiyat munll ml Ziya, söyledikleri nutuklarla memleket £ zidelerinin ehemmiyetini tebarüz ettirmiş” lerdir. Nutuklara bir . miğ ve çay saat 19 2 kadar mepeli içinde devam etmiştir. |