25 Nisan 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

25 Nisan 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

İngiliz hava kuvvetleri bombardıman etti şehri n 74 — Alman gareteleri ve adyonu İsveçe şiddetle hücum etmek- iğdir. Berlin radyosu spikeri dün akşam #mmiştir ki: «Bazı İsveç gazeteleri Al an tayyarelerimin çocuklara, kadınlara, Wil halka taarruz ettiğini yazmıştır. Bu, etimizi tahkir etmektir. Böyle bir $8- Ye müsaade edemeyiz ve bunu cezasız *rakamayız » ; İsveç hükümeti sakin ve azimkâr va” tiretini muhafaza ediyor. Dagens Niehs İN, Şüzeteni yazdığı makalede: eletiklâ: inizi her vasıtaya müracaatla inüdafaa sesğiz.» diyor. Handelsbladet gazete- gide diyor ki; «Bir taarruz olursa baş” fa hava kuvvetleri rol oynayacaktır. inler BOO Rus tayyaresi düşürdüler. İs- Veç'de herhalde mütearrıza büyük zayi ** verdirecektir. » ka Viran gazeteleri bilhasa muhafaza- £ Svenska Dagbladet gazetesine “hü- Sm etmektedirler. Alman sefareti ka- ; Sin ve çocuklara tanrruz edildiğini teke ki ZİP etmiştir. Svenska Dagbladet bu tek- bi mesretmekle beraber açık pebirlerin mbazdıman edildiğini kaydetmektedir. 'wris 24 (A.A.) — Almanya matbu Şi İlveç matbuntna şiddetle hücuma SYâm etmektedir. Yarı resmi birçok Alman hava üslerini Bene 23 — No, 7726 — Fiati her yerde 5 kuruş Isveç, taarruza karşı koymağa hazırlandı Milli birlik teessüs etti, Malmo PERŞEMBE 25 Nisan 1940 tahliye ediliyor Zeitung» müttefikler lehine haberler neştini bitaraflığa mugayir bulmakta ve diğer gazeteler de «safari olmayan Hambro hizbi? tarafından iftiralar çıka rıldığını yazmaktadır Stokholm 24 İsveç Matbuat kanununun değiştirilen maddeleri Dahiliye ve Adliye Vekilleri Mecliste beyanatta bulundular, kanun kabul edildi. | yalniz havadislere hasredildiğini, Dahiliye Vekili, tahdidin fikir ve tenkidlere taallük Ankara 24 (Telefonla) Büyük Millet Meclisi bugün Şemseddin Günal tayın başkanlığında toplanarak inbisar- Ar umum müdürlüğü ile orman umum Müdürlüğü 939 yılı bütçelerinde müna- © yapılmasına sit kanun Jüyihalarile Hatay jandarma teşkilâtının maaş ve > bedellerine ait kanunu müzakere ve abul eyleriiştir. Meclis bundan sonra matbuat kanı- Bunun 35 inci maddesine iki fikra ilâve- “ine ait kanunu müzakere eylemiştir. | İ , Teklif “edilen kanun lâyihasile ilâvesi itenilen fıkralar şunlardı: £Mülli hislerimizi inciten veya bu mak» satla milli tarihi yanlış gösteren yazılar Memleketin emniyetile alâ- adar meseleler hakkında yapılmakta olan tahkikattan ve yine emniyet bakı” Mindan ol tedbirlerden bahseden yas ar a: edek bu tahkikatı yapmağa veya bu N birleri almağa salâhiyetki makam ta- ik ından bu hususta müsaade verilebi- a inu heyeti umumiyesi üzerinde söz bi hatipler konulacak hükümlerin tat- | mea birçok güçlüklere ve ihtilârlara | sa vereceği hususuna işaret eyl “* ve bu arada da, «Milli hisleri inci- 4 İzmirde büyük bir heyelân etmediğini söyledi ten ve bu maksatla milli tarihi yanlış gösteren yazılar» hakkındaki kayıt için bir tetkik merci gösterilmek lâzım ge- leceği, ve «Memleketin emniyeti> kay» dının tasrih ve tayin edilmesi zaruri ol- duğu mütalkasında bulunmuşlardır. Birinci fıkranın «Mili tarihi yanlış gösteren yazılar» a ait olan ikinci ibare- sinin ölçüsünün pe olacağını soran B. Aka Gündüz demiştir ki: — Timurlengi o methederim. “Fakat bir başkasının göre Beyazıt haklıdır; Bün- dan dolayı beni mahkemeye vermek doğru olamaz. B. Aka Gündüz bu ibarenin vazıh ol- madığını ve tavzihi için projenin tekrar encümene verilmesini istemiştir. Manisa mebusu B. Hikmet Bayur: .—— Mili hisleri incitmekle Türk mil- letini tahkir etmek atasındaki fark ne- dir? Türklüğü tahkir etmenin cezası ha- pis olduğuna göre, milli hisleri incitme- Din cezası neden para olmun? demiştir. "Adliye encümeni adına çevap veren | mazbata muharriri Şinasi Devrim mev- zuubahs noktalar için bir tetkik mercii gösterilmesine lüzum olmadığım, bu Ye: Ja gidildiği takdirde hâkime yapılaca! bir iş kalmamış olacağını söylemiş ve demiştir kis A re Yamanlar dağında dere ve tepeler yerlerini değiştirdi İzmir 24 (Akşam) — Yamanlar dağında Çarıkdere mevkiinde on bin Suyu gelmekte il murabbal bir saha üzerinde heyelân olmuş, buradaki âöre ve tepeler Çarıkderede dört büyük kaynaktan ksrşı yakaya , Heyelân su tesisatını harap etmiştir. €Yeti mühendislerini ye yüzlerce ameleyi heyelân, sahasına göndermiştir. kaç kaynağın kaybolduğu zannediliyor. Belediye fen İsveç gazeteleri : “istiklâlimizi her vasıtaya müracaatla müdafaa edeceğ iz,, diyorlar Malmo şehrinin tahliyesi için yapılan ha- zırlıklar bitmiştir Müttefikler İsveç'e de seri yardımda bulunacaklar Paris 24 — Alman tehlikesine en faz- la maruz bulunan memleket bugünkü halde İsveçtir. Alman hükümeti tarafın- dan bazı Kmanlarda yapılan asker yük» leae ahisliyani da gösteriyor ki Alman ya, Norveçteki kiinatın: takviye etmek istiyor, İsveç hükümeti bilmelidir ki, müttefikler Norveçe yaptıkları gibi, İsve- çe de gayet « yardımda bulunacak- lardır. Vapurlara yükletilen Alman askerleri Paris 24 (A.A) — Salâhiyettar as keri Fransız mahfillerinde Baltık liman- larından birçok Alman âskeri kitaları- nın nakliye gemilerine irkâp edildiği bu bah teyid edilmektedir. Bu nakliye v arma birçok buz kıran vapurları röfakat etmektedir. Bu gemilerin İsve- çin cenübunda tahaşşüt etmiş olması bu memleket için bir tehdit mahiyetinde te- Iâkki edilebilirse de bu gemilerin Oslo- ya takviye kıtaları götürmeğe uğraştık» (Devamı 6 ncı sahifede) Sirdde petrol bulundu Mütehassıslar tedkiklere başladılar Ankara 24 (A.A) — Dicle şimalin. de Siirt vilâyetinin Beşiri kazası dahi- linde Raman dağında yapılmakta Sahibi: ÇOCUK (Şehrimizdeki di DİKKAT! MÜHİMDİR! Ankara YAYLA MAKARNA Fabrikasınm, Türkiyenin her tarafında fevkalâde rağ- bet bulan Süt ve tereyuğlı maamulâtının ambalâjı taklit edilmiştir. Yayla Markasma çok dikkat edini : Necmeddin Sadak — Neşriyat müdürü: Şevket Rado — Akşam matbaası BAYRAMI | , ve Çocuklar Büyük Ata'nın kabrini ziyaret ediyorlar örasime aid tafsilât üçüncü sahifemizdedir) olan sondajda 1042 metre derinlikte, | petrole tesadüf edilmiştir. Mütehas- sıslarca tetkik edilmektedir, Suriye ve Irakta feyezan Suriyede 150 köy su altında kaldı Şam 24 (A.A.) — Mütemadi yağ- murlar sebebile, Fırat nehri sularının yükselmesi üzerine, şimali Suriyede 150 kadar köyü su basmıştır. Hasar çok bü- yüktür, Fakat, şimdiye kadar hiç bir insan zayiatı kaydedilmemiştir. Irakta feyezan o derece şiddetli bir hale gelmiştir kii Ramadi ile Bağdad arasındaki köprülerin ekserisini su gö- türmüştür, Feyezan dolayısile, Irak ile Suriye arasındaki nakliyat da sekteye uğramıştır, em a Dikkatle: Türkceye doğru gidelim Geçenlerde «Köy enstitüleri» kanu- nu çıktı. Köy kadar milli, Türkçe ve mütevazı bir isim yanında enstitü gibi beynelmilel ve muazzam yapılı bir kelime kulağa garip geliyordu. Şimdi bazı mekteplerde «Tekâmül atelyeleri» — açıldığını öğreniyoruz. Atelyenin yanına «tekâmül» gelince insanın aklı birdenbire Bağdada, Mı sıra falan gidiyor! Bahusus ki atel. yede tekemmül olur amma, tekâmül nasıl olur? Bu basit işe, meselâ «Ye- tiştirme, hazırlama, olgunluk, usla- hks gibi basit, Türkçe bir kelime bu- lanamaz mıydı? , Norveçte şiddetli muharebe devam ediyor Müttefikler Oslo cephesindeki tazyiki arttırıyor. Trondhjemde Almanların taarruzları otardedildi Londra 24 — Norveçte şiddetli mu- tefik kuvvet- ler ihracı devam ediyor. Müttefikler Ha- lerdir. Nor- veçliler de Maldres vadisinde ilerlemiş- harebeler ve Norveçe mi mara doğru yeniden ilerli ler, 100 esir almışlardır. Alman bava kuvvetleri Namsosa ta- Harp “yemilerimizin ateşile 4 tayyare düşürülmüştür. Beşinci mecbür ol- arrız etmişlerdir. bir tayyare denize inmeğe râtiş, aüretiebatı esir edilmiştir. Oslo mıntakasındaki o muharebelere gelince, Aftonbladet muhabiri şu matür mati veriyor: «Oslonun kapısını ele geçirmek için merkezi Norveçte Elverüm, Hamar ve Lillehamner arasında şiddetli bir muha» rebe cereyan etmektedir. Hamar, müt- tefikler tarafından istirdat edilmiş değil- dir. Fakat İngikz kıtaatı bu mıntakada ilerlemektedirler.» Muhabir, Almanların iddinları hilâfı Trondhjemin şümalinde şiddetli mu- | ma olarak Lillehâmner şehrinin pazarte- harsbeler olmaktadır. Burada | Alman | si günündenbeti İngiliz - Norveç kıtantı- taarruzu durdurulmuştur. Narvikte Al- | nın elinde olduğunu bildirmektedir. Mu» man kuvvetleri . münferit haldedir hepsi muhasara altındadır. ve (Devamı 6 ıncı sahifedeğ, en — Şu adamı gördün mü şu adamı? tir tir titriyoruz". — Azılı mı?, — Hayır apartımama sahibl!.. Kaloriferleri söndürtüül. şte bunun yüzünden bütün apartıman halka Gr emey i EŞTEN EN m | gire