25 Nisan 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Nisan 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakika Almanlar yeniden Kral Hakona başvurdular Kral müzakere tesisi için yapılan teşebbüsü reddetti Stokholm 25 — Osloda Almanların teşkil ettiği Niyabet, meclisi kral ile Ak manlar arasında müzakere tesisi için yeniden teşebbüste bulunmuştur. Norveç kralı Hakon dün akşam radyo ile bir mesaj neşrederek Norveç topraklarında bir tek Alman askeri bulundukça müzakereye imkân olmadığını bildirmiştir. Trondijhemde vaziyet Londra 25 — Bu gece neşredilen tebliğde deniliyor ki: «Trondjhem'in şima- Binde Almanların dün yaptıkları bildirilen mükabil taarruz karaya çıkardıkları mühim kuvvetlerle icra edilmiştir. Bu taarruz tamamen terdedilmiştir. Diğer cephelerde mühim birşey yoktur.» Reüter ajansı bu hususta diyor ki: «Almanlar Trondjhem etrafındaki çembe- Ti kırmak için torpidoları vasıtasile İngiliz askerlerinin arkasına asker çıkar- Muşlardır. İngilizler bunların taarruzlarını tardetmişledir. Bu suretle vaziyet değişmemiştir. Trondjhem şehri harap olmuştur. Buradan Lillehammer'e giden gimendifer hattı müttefiklerin elindedir, Norveçteki harekât, henüz asker ihracı ve hazırlık devresindedir. Norveç- Mer de teşkilât yapıyorlar. Müttefikler şimşek harbi yapmak iddiasında değii- lerdir, metodia harp yapıyorlar. Yugoslavyada bir Alma- nın evinde neler bulundu? 30 otomatik tüfek, cephane, 30 Alman askeri üniforması Belgrad 25 — Luibliana'dan bildirildiğine göre polis bir sellüloz fabrika- ında mühendis Friç adındaki Almanın çok lüks hayat yaşamasından ve Slâ- vonya Alman teşkilâtlarına para vermesinden şüpheye düşerek evinde araştır- ma yapmış, 30 otomatik tüfek, birçok cephane, 30 Alman askeri üniforması | bulmuştur. Bir habere göre Friç tevkif edilmiş, bir habere göre de Almanyaya kaçmıştır. Tayyare faaliyeti Almanların Skapa Flova taarruz teşebbüsü neticesiz kaldı Londra 25 — Bahriye Nezareti tebliğ ediyor: Dün gece pek geç vakit Ak man tayyareleri Skapa Flova taarruz teşebbüsünde bulunmuşlardır. Tayyareler iki bomba atmışlardır. Bir tayyare yola mitralyöz ateşi açmıştır. Zayiat yoktur. Müdafaa ateşi ve takip tayyarelerinin uçması üzerine Almanlar çekilmişlerdir. Paris 25 — Alman tayyareleri bü gece Fransanın cenup muıntakasında uç- muşlardır. Bir hâdise' olmamıştır. Fransız tayyareleri de Almanya ve Prag şeh-| ri üzerinde uçmuşlardır. Alman - Rumen müzakeresi Ticaret muahedesine zeyledilecek anlaşma Bükreşte imza edildi Bükreş 25 — Alman - Rumen ticaret mukavelesine bir zeyl ilâvesi için ya- pilan müzakere bitmiş, hazırlanan protokol dün gece Bükreşte imza edilmiştir. Yeni anlaşma vaziyette büyük değişiklik yapmamaktadır. Esasları şunlardır: Alman Markı ile Ley arasındaki kurs muhafaza edilmektedir. 41 Ley bir Mark addedilecektir, Almanların kursu elliye çikarmak teşebbüsü neticesiz kalmıştır. Romanyanın gümrük taksi muhafaza edilecektir. Almanya Ro- manyaya kok ihracını yüzde kırk arttıracaktır. Romanya Almanyaya petrol #evkiyatını arttırmayacaktır, Petrol 21 kânunuevvel 939 anlaşması derecesinde gönderilecektir. Soya fasulyesi ihracı ve ticareti takviye için tedbirler alınacak- tar. . İsviçre taarruza boyun - mi -. . . . . eğmiyeceğini bildirdi Londra 24 — İsviçre Federal Meclisi bugün neşrettiği bir beyannamede Berhangi bir taarruza karşı serfüru edilmiyeceğini bildirmiştir. Verilen emir kere göre, orduya iltihak edemeyen Askerler şahsi surette ve nerde bulunur! sn bulunsunlâr mücâdeleye girmekle mükelleftirler, İsviçre, icabında a bir zamanda bir milyon asker topliyabilir ki buna karşı ancak 3 milyon Askerin taarruz etmesi lâzımdır, : Paris 24 — Alman matbuatı bugün İsviçreye karşı ateş püskürmektedir. Gazetelerden biri, Bismark'ın sözünü hatırlatarak: «Putu kıran her devlet be- elini ödemelidir.» diyor. Tuna nehri yeniden taştı Bükreş 25 — 'Tuna nehri Tulça civarında taşmış 100 kadar köy su altında kalmıştır. Birçok evler yıkılmıştır. Yeni sedler yapılıyor. Hollanda ordusunda yeniden İzinler veriliyor. Amsterdam 25 — Hollanda ordusunda kaldırılan izinler ayi sinden itibare * mahdud bir şekilde yeniden tesis edilece ar. | AKŞAM Şeker taahhüdü Maliye Vekâleti alâkadarlara bir tamim gönderdi Ankara 24 (Telefonla) — Maliye Vekâleti, toptancı olmayan ye fakat muhtelif devlet dairelerine karsı şeker taahhüdüne girişmiş olan (tüccarların, şeker fiatlerinin arttırıldığı 4/3/940 ta- rihinden sonraki teslimatları için fiatle- re zam talebinde bulunmağa hakları ol- madığını tamim ile alâkadarlara bildir- miştir. Vekületin bu husustaki işarında fiat- lerin artırıldığı tarihte ellerinde mevcut şeker stoklarını beyanname ile hüküme- te bildirmeğe mecbur tutulan toptana tüccarların evvelce yaptıkları mukavele ler mucibince ve o hten sonra teslir; ettikleri ve edecekleri şekerler için fiat farkı istemeğe hakları olduğu aynca tasrih edilmektedi; İcra Vekilleri heyeti dün toplandı Ankara 24 (AA) — İcra Vekilleri heyeti bugün öğleden evvel, Başvekil Dr. Refik Saydam'ın riyasetinde Baş- vekâlette toplanmış ve ruznamesinde münderiç maddeler üzerinde müzake- relerde bulunmuştur, İngiliz - Sovyet müzakereleri Lord Halifax dün Sovyet büyük elçisi ile görüştü Londra 24 (AA) — Lord Halifax Sovyet büyük elçisi B; Maiski ile dün yeni bir görüşme yapmıştır. Bu gö- rüşmede edilmemiştir. Londra 24 (A.A) — Avam Kamâ- rasında Başvekilden Sovyetler Birliği İle yeni bir ticaret Gi nası akdi için tekrar teşebbüsler yapılıp yapıl- muyacağı ve İngilterenin Moskova büyük elçisinin vazi gitmiyeceği hakında bir sual soruk muştur. Bu suale Büşvekik 'namma veren B. Butle ki Sovyet büyük elçisinin ticaret mü- zakerelerine başlanılması hak- kındaki teklifine cevaben, İngiltere esetini harbin idaresi için sarfettiği gayret- lere en mw va fık bir surette uydurma- ehemmiyet ğini Bitaraf bir hükümetle âkdedilecek her hangi bir ticaret mu- âhedesi harbin bugünkü şartlarını ve İ bilhassa düşman için çok mühim olan maddelerin teslimatını nazarı itibara almaya mecburdur. Buna binaen, İngiliz hükümeti Sov- yet hükümetini bu mülâhazaları na- zarı dikkate alacak bir ticaret mua- hedesi akdi için müsbet tekliflerde bulunmaya davet etmiştir. B. Bu kinci suale de şu vermiştir; Halen mezunen İngilterede bulu- nan Moskova büyük elçisinin Mosko- vaya avdeti için şimdiye kadar hiç bir tarih tesbit edilmiş değildir. Uzak şarkta Sovyet hava manevrası Büyük kuvvetlerin iştirak ettiği manevralara ehem- miyet veriliyor cevap cevabı Moskova 24 (A.A.) — «Stefani ajan- sından» Moskovanın $i de Vladivostock yakınında yapıl: olan Rus hava manevra Filvaki Sc ki bütün ye filoları rin büyük Ol le büyük ava rak et Sürdde bir ll yıkıldı. | mekted 4 kişi öldü, 3 yaralı var Sürd (Akşam) — Siirdin Ras mahal- lesinde bir ev son yağmurların tesirile #sat iki raddele ani olarak yıkılmış ve evde bulunanlar enkaz altında kal- maşlardır Vakayı haber alan zabıta ve adliye işe el koymuşlar ve enkaz altından dört ölü ve üç yaralı çıkarmışlardır. Yaralılar derhal hastaneye kaldırılmış ve ölenle- bir parça az bildirilyor. rin de defnine ruhsat verilmiştir. evzuu bahsolan mesele ifşa | teşekkülleri bu | l | | 25 Nisan 1940 Çanakkaledeki kanlı çarpışmaların 25 inci yılı Anzaç'lar bugün, “Unutulmaz gün,, diye andıkları bu yıldönümünü Kutluyacaklar Kahire 24 (A.A.) — Anadolu ajan- «nın hususi muhabiri bildiriyor; An- zac'lar, Memorial day «Unutulmaz gün? diye andıkları Çanakkaledeki kanlı çar- pışmaların 25 inci yıldönümünü, yarm kutlayacaklardı Büyük harbin dehşet verici hatıralar sile ve yeni müttefik Türkiyeye karşı dostluk ve hayranlık hizlerile dolu olan bu tarih, şimdi Anzac'ları, Türkiyenin dost ve kahraman evlât! bağlıyan sarsılmaz bağı, gelecek nesillere tanıtan bir gün olacaktır. Mısırda bulunah Am- zaç denilân Yeni Zelandalı “kitaatiti Ku- mandüni general Freyburg. Arizac'lâfın Türkiye hakkındaki duyguların şöyle izah etmiştir: #Büyük harp eshasında Türk asköri hakkında edindiğimiz intibalar arasında, hayranlığımızı celbeden nokta, Türk as- kerinin harpte gösterdiği civanmertlik- tir. Bu meziyetin, bizim memleketimizde bıraktığı izler hâlâ yaşamaktadır Türk askerinin civanmeriliği en ufak telerrüatta bile kendini göstermiştir. Memleketimizde ağızdan ağıza dolaşan şayanı dikkat bir misal olarak, cephe ge- risinde, muharebeye fasıla verildiği sa- atlerde, Türk askerinin kurşun menzili dahilinde | futbol oynadığımız zaman onun bize karşı aldığı asil vaziyeti zik. zedebilirim, Bir askeri doktor der ki: Türk askeri, nadir bulunur bir tahammüle sahiptir. Öyle ki, bir yaralıya cerrahi bir ameli- ye yapılması icap edince, böyle bir mü- dahalenin yaralıya verdiği fevkinde ıztırapları ağzından bir inilt adale kımıldar, rirdi. Biz zabit d dürüstlüğün lerine esir düşt amele göreceği etmezdik tasmvvurusi rağmen, onun ne lir, ne yüzünde bir ne de zaal eseri gö diyor ki: Türk ask o kadar emindik ki, kümüz zaman, fena mu- izden katiy di ... Türkiyeyi tanımış olan bizler, ün sevk ve idaresi altında yür terakki ve inkişaf merhalelerinde adun ettik, ve size kati ol söyliyebilirim ki, bütün Yeni Zela da Türk milletine hayrandır. Zira Tür- kiye, harpten sonra, terakki ve medeni- yet yolunda süratle kalkınmağa muva fak olan yeğ Avrupa memleketidir. Bir zabit de şöyle dedi: Anadoludaki korkunç felâketi duyduğumuz zaman bütün halk müteessir oldu. Çünkü bu felâk, ne İelâketlere, ne matemlere sebep olduğunu, Yeni Zelandada vukua gelen zelzeleden biliriz. Hepsi Türkiye hakkında (sitayişkâr manalar yan bu sözlerden sonra Sa- moa adası valisi albay Sir Allen şu ha- trayı andı: Canakkaleden çekildiğimiz mehtap, denizin dalgalarına gömülen ışıklar serpiyordu. Bugün, ölülerimiz için dikilen âbideye güzel bir güneş, ittifak ve dostluk güneşi doğarken çiçekler bi- rakacağ Ingiliz hava kuvvetleri birçok Alman hava üslerini bombardıman etti Sylt adasındaki Westerland üssünde yangınlar çıktı, 2 vapur batırıldı I srac ) Londra 24 (A.A.) — Hava Nezare- n tinin bildirdiğine göre, İngiliz tayyareleri Almanların Norveçi istilâ hareketlerine yardım etmek için kullandıkları üslere evvelki gece yeniden taarruz etmişler- dir. Sylt adasındaki Westerland hava meydanına taarruz edilmiştir. Hangarla- rın ve havalanma pistlerinin üzerine bombalar isabet etmiştir, Birkaç yangın çıkmış ve büyük bir infilâk vukua gel- man baya üslerine de taarruz edil; İngiliz tayyareleri Trondhjem üzer: de de keşif uçuşları yapmışlardır. Bu akınların, neticesi hakkında henüz taf- silât alınamamışan da ilk gelen haber- lerden muvaffakiyetle | tetevvüç e olduğu anlaşılmaktadır. Londra 24 (A.A.) — Press Associa- tion, İngiliz tayyarelerinin bu sabah miştir. Sylt adasının şimalinde bazı dü | Stavanger tayyare (istasyonunun man karakol gemilerine tesadüf edilmiş- | dombardımanı esnasında 20 Alman tir. Bunlar İngiliz tayyareleri üzerine | tayyaresine ateş etliklerini bildirmek. şiddetli bir ateş açmışlardır. Tayyareler | tedir: bunun üzerine gemilere taarruz ederek | O Bu tayyârelerin bir kısmi tahrip banlardar ikisini batırmışlardır. a : ” Danimarkada © Aalborg, ( Norveçte Gi veya mühim hasara uğratı İ mıştır. Kristiansand, Oslo ve Stavangerdeki Al- Çengelköyünde bir cinayet Bir genç, komşusunu tabanca ile öldürdü Çengelköyde Kuleli caddesinde otu- on sekiz yaşlarında Salâhaddin ile yaşlarında Amasyalı Hüsnü isminde birinin araları bir müd- dett açık bulunmaktadır. Dün Hüsnü ile Salâhaddin karşılaşmışlardır. Salâhaddin hiç lâkırdı söylemeden ta- çekerek beş el ateş etmiş isabet etmemiz. beşi başına isabet ederek Yugoslavya - İngiltere İki hükümet arasında ticari müzakerelere başlanıyor Belgrad 24 (A.A) — «Pravadan gas zetesinin bildirdiğine göre, mayıs ni. hayetinde Belgradda ağlebi ihtimal Amerika ve İngiltere ile ticari müzake» relere başlanacaklır, Yalnız İngiltere ile aktedilen ticaret itilâfı henüz meri olduğundan mun: ir anlaşma im- zasiyle iktifa edilecektir. Belgrad 24 man daimi enbe: bancasını Dört ku kurşun Hüsnünün ölü sebep olmuştur adedin vakayı müte yakalarım nu i akip kaçmış | ir. Bugün pıstan itibaren Belg- kr Yugoslav heyeti- ırı muavini Pijla riya” sa da dün gece adliyeye teslir Garp cephesinde Almanlar e iki vilâyetlerini memnu mıntaka ilân ettiler Sare 24 (A.A) — (Reuter) , tinin garp kısmı, radyosunun verdiği memnu mıntaka ilân ed olunacak Eski Dahiliye Nazırı tevkif “ Be Igrad 24 4 Sarre dün ş bir RALLİ araştırma Belgrad 24 Belgradda Dutsche Kültürbund n Alman merkezinde rma yapılmış, ik elde miştir. 100 edilmiştir günden itibaren ancak katiyen müs- kım vi Yugoslavyadan ihraç alde verilecek aske herkes için incel ve istisnai & ri ruhsatiye ibraz etmiye mezkür mıntakalara girmek yasaktır Romanyaya ihraç edilecek susam fiati arttırıldı 24 (Akşam) — Romanyaya am fiatleri 25 kuru- Almanyanın Roma sefiri vazifesi başına döndü (A.A) — Alim Romaya dönmüş-