30 Nisan 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

30 Nisan 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

başlanıyor m... Sene 22 — No. 7731 — Fiatl her yerde 5 kuruş İngiltere ile İtalya arasında ticari müzakerelere yakında BALI 30 Nisan 1940 AKŞAM Son yirmi gün içinde 28 Alman gemisi batırılmış Sahibi: Necmeddin Sadak — Neşriyat müdürü: Şevket Rado — Akşam matbaası Alman ileri hareketi durdu- ruldu, Namsosa mühim takviye kuvvetleri çıkarıldı Çıkarılan kıtaat arasında bilhassa Fransız Alp avcı alayları var Almanların müttefik kuvvetleri arkadan Çevirmek teşebbüsü neticesiz bırakıldı Londra 29 — Norveçteki askeri ha- rekât hakkında alınan son haberler şun- edir: Oslodan Gudbrandedal vadisini takip ederek Trondhjeme doğru ilerli- Yen Almân kuvyetleri iki noktada müt- tefiklerin şiddetli hücumuna uğramışlar Ye Kvamın cenubunda durdurulmuşlar- Bunlar bütün gayretlerine rağmen ipükteliklerin mukavemetini — kıramamış» eder, Almanlar Trondhjem - Dombas de- Miryolunu kesmeğe (o çalışmaktadırlar, rada büyük çarpışmalar olacağı sanıl- maktadır. Osterdal vadisini takip ederek ilerli- Yen Alman kuvvetleri Rorosa gelmişler» dir. Almanlar Kvam muntakasında bulu- nan müttefik kuvvetlerin muvasala hat- fini kesmek için Rorostan Domba: tinde Gudbrandadal vadisine Yü taarruza geçmişlerdir. “İki va arası dağlık ve çok #arptır. Buna Men. Alman motörize , kuvvetleri miktar ilerlemişlerdir. Çarpışmalar bil sa Dombasın şimelinde demiryolu Üzerinde Kaerkim mevkiinde Kijerkinin 60 Kilometre şimali şarkisinde Kvikne” de vukua gelmektedir, Son haberlere gö- Te Foldal'a doğru ilerliyen grup bu şe- Birden epeyce uzakta durdurulmuştur. Kvikneye doğru gelen Alman müfreze- gg vin ileri hareketi de tevkif edilmiş- ii ,Üondra askeri mahafilinde söylendi ğine göre, Almanların Kvamdaki müt- klerin mevzilerini çevirmek teşebbü- O Devamı 4 üncü sahifede) Oslonun şimalindeki harp sahasını ve Almanların taarruz islikametlerini gösterir | harita Bulgar Başvekilile Hari- ciye Nazırının beyanatı “Bulgaristan komşularının vaziyetini vahim- leştirecek hiç bir harekette bulunmıyacaktır,, Sofya 29 (A.A) — Bulgar ajansı bildiri- Yor: Bulgar gazetetilerinin organi olan *Gazeteler gazetesi nini neşretmiş olduğu st bir nüshada yeni Başvekil Filow'un Yanatı yardır. Başvekil Filov, ezcümle demiştir ki; #Hükümet ile parlâmente arasında, bu- Gün o kadar elzem olan ve tegrii faaliyeti yiaştıran emniyet ve âhenk dalma Mevcüd olagelmiştir. Parlâmentonun, bu #eterki içtima devresinde müzakere edece- kanun projeleri arasında ezcümle, ih- Ükürla mücadele kanunu da vardır» Hariciye Nazırı Popor da, aynı gazeteye Yanatta bulunmuş «Siyaset vaziyeti, demiştir, harbin dışın- bulunan ve anlaşmazlığa sürüklenme- Mek için dalmi surette gayret eden bütün Mâmleketlerin vaziyetine müşabihtir. Bitaraflar tarafından olduğu kadar me) Tipler tarafından da takdir edilen vs I Mikkatlenr: Böyle teftiş olur mu ? (Numarası ve tarihi bizde mahfuz olmakla beraber neşretmiyoruz:) Bir otobüsün şoförüne, bir kontrol me- muru, halkın işitmesinde mahzur da- hi görmiyerek, sesleniyor: — Falanca yerde teftiş var, Oraya kadar ayakta adam alma, Böyle davulla, zurnayla ve bu ka- dar seyrek teftiş olur mu? Bahusus teftişi bu derece hiçe saymak caiz midir? YAHYA KEMA YENİ ŞİİRİ I'TRi üzerinde hiç kimsenin şüphe etmesi imkâ- ni olmayan sulh ve bitaraflık âlyasetimiz, memleketin menfaatlerine ve milletin hiş- alyatına tekabül otrzektedir. Komşuları- muzla olan münssebetlerimiz, daima çok dostanedir. ve Balgan memleketleri men- faatlerinden mülhem olmaktadır. O Bal- kan memleketlerinin ki, vazifeleri, bütün meselelerin müşterek omenfaatlerimiz le- hine olarak balli için müsald şartları vü- cude getirebileceği karşılıklı ifimad hava” anı, terakkiyi ve sükünü kendilerine temin eden sulhün muhafazasıdır. Komşularımız tehdid eden yakın bir tehlike görmüyorum, Fakat, istikbalde big tehlike kendisini gösterse dahi, Bulgaris- tan Balkan ailesinin dürüst bir âzası ola- rak, komşularının vaziyetini vahimleştire- | cek ve Balkanların refahına lüzumlu kar- İ şılıklı itimadı sarsacak hiç bir harekette l bulunmayacaktır.» Yarınki nüshamızda | Ispanya Hariciye Nazırı diyor ki: Türkiye, sıhhati tam gürbüz bir gence benzer İspanyanın yeni Ankara elçisinin Balkanlar muhabirimize beyanatı Bükreş 29 (Balkanlar hususi mu- habirimizden) — İspanyanın Bükreş elçisi marki Pedro de Prat de Nan touillet, Türkiyenin Ankara elçiliğine (tayin edilmiştir. Yeni İspanya elçisi, 2 mayısta Bükreşten Ankaraya hareket edecektir. Marki Pedro de Prat beni ka. bul ederek şu beyanatta bulundu: — Rorlanyada on sene kaldım. Çok dostlarım ve iyi hatıralarım var; bun- ları terkettiğime müteessirim, Fakat beni müteselli eden birşey varsa oda buradan çocukluk ve gençlik hatıra- Jarile bağlı ve çok sevdiğim ve tanıdı- ğım Türkiyeye naklimdir. Ben tam inan sahibi ve faal bir nasyonalistim. Türkiyedeki rejim de ayni ruhta oldu- gundan oraya gilmekten seviniyorum. Mili Şefimiz general Frankonun, harp samnında Türkiyenin mllH İspan. İspanyanın yeni Ankara elçisi mari (Devamı 4 lncü sahifede) Pedro de Prat de Nantouilleğ Avustralya Başvekili İtalyanlara hitab etti “ Aramızda daha iyi bir anlaşma ruhu hâkim olmalıdır. Uğurunda döğüştüğü- müz dava sizin için de çok büyük ehemmiyeti haizdir. Sydney 29 (A.A.) — Sydney radyo- sunda İtalyanca neğriyatın açılması mü- nasebetile Avustralya Başvekili B. Men- xies İtalyanlara hitaben bir nutuk söyli- yerek ezcümle demiştir ki: «Aramızda daha iyi bir anlaşma ruhu hâkim olmalıdır. İtalyan milleti belki bizim, niçin, Almanya ile harpte oldu- ğumuzu öğrenmek istiyordur. Biz Avus- tralyalılar İngiliz milletine dahiliz. İn- giltere ile yaşıyoruz, İngiltere ile ölece- ğiz. Biz de hürriyetimizi seviyoruz. Hiş şüphesiz Avrupa kıtasına bir tek asker dahi göndermek mecburiyetinde değiliz. Buna rağmen 10 binlerce gencimiz cep- heye gitmiştir. Pilotlarımız ve erlerimiz ”» İngiliz bâhriyeli ve tayyarecilerile taşi» ki mesai etmektedir.» B. Menzica, İtalyanın şerefli tarihine den ve beşeriyetin terakkisine olan hiz- metinden bahsettikten sonra sözlerine şü suretle devam eylemiştir: «Dünya üzerinde kuvvet ve şiddet ise timaline müsaade edilmiyeceği kanaatin: deyim, İngiliz imparatorluğunun bütün azalarile birlikte tecavüze karşı mücade- leye azmetmiş bulunuyoruz ve eminim ki, uğrunda dövüştüğümüz dava sizin için de çok büyük bir ehemmiyeti haiz- dir ve buna binaen de bu mücadelemiz» de sempatinizi kazanmış bulunuyoruz.» Resmi dairelere tahsis edilecek otomobillerde tasarruf temini 'inİLâyiha, Mecliste hararetli münakaşalara yol açtı ve tekrar encümene iade edildi Mebuslar, her vakitten daha ziyade tasarrufa lüzum ol- duğunu tebarüz ettirdiler, bir mebus da hususi otomobil- lerden müdafaa vergisi alınması teklifinde bulundu (Yazısi 5 inci sahifemizde) Devri dâim!... Sarhoştan kütük!..,