29 Nisan 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

29 Nisan 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Siirdin Semmaz nahiyesinde de petrol bulunduğu bildiriliyor Sene 22 — No, 77130 .— Fiati her yerde 5 kuruş Alman motorize kuvvetleri Trondhjem'e yaklaştılar Bu mıntakadaki Norveç kuvvetleri Isveç hududuna doğru çekildiler Oslo hava meydanı yeniden bombardıman ve mühim su- rette tahrip edildi. Oster mıntakasında kıtlık başladı Stokholm 28 — Norveçteki muha- rebeler hakkında şu haberler alınmış- fır; Şimalde, Narvik cephesinde yeni bir hadise yoktur. Burada Almanlar Sıkı bir çenber içine alınmışlardır. Merkezde o Trondhjem'in şimalinde Slenkjar'da İngiliz ve Alman kuvvet- leri karşı karşıya siperlerde bulunu- yorlar, Burada mevzi. harbi olmakta- dır Trondhjem'in cenubunda Alman- Var Rorostan, İngilizlerin işgali altın. da bulunan Storen'e doğru ilerle mektedirler, Bu iki şehrin arası 50 kilometredir. - Fakat arazi dağlık ve Pek sarptır. Dağlar ekseriya 1000 Metre irtifandadır. Motörlü kıtaların muntâkajı aşması çok güç olmak- la beraber imkânsız değildir. Hattâ Imanlarin Storen'e - yaklaştıklarına ki e aberler de vardır, Bu havallde- doğr, €Ş kuvvetleri İsveç hududuna &Tu Çekilinişterdir. R Yörun “bildirdiğine. göre, Nor- Vöçte Voss otrafmânki “muhârebeler Ayni şiddetle devam etmektedir. BİR Alman © tayyaresi o düşürülmüştür. Üç Alman * de İle yer ayyart ğe mecbur € Stokholm 28 (A.A) — Alman Kıtâ- ları düşmanın demiryolu il i İ Bir | nok. | deki Almanlarla temasa gi PAZARTESİ 29 Nisan 1940 İngiliz tayyareleri Oslo hava meydanını bombardıman ettiler inni Trondhjem tazı olan Dombasa ilerlemesine mâni olmak için hiç bir şeyi ihmal etmemiş olan İngilizlerin tazyiki allırıda Otta bölgesinde geri çekilmişlerdir Nordoster vadisinde mühim olmı- yan Alman kıtalarının toplandığı ve ön müfrezelerin 'Tronâhjem bölgesin- eğe ça üksek harp meclisi mühim kararlar verdi 1 — Norveçe asker ve levazim ihracı tesri edilecek, 2 — Norveçte muhtelif cephelerdeki kuvvetlerin harekâtı birleştirilecek, 3 — Tayyare kuvveti arttırılacak Norveçte başlayan harekât devam edecek ve zaferle neticelendirilecek Müttefikler yüksek akkında Şu malâmat verilmektedir: Toplantı, Göçen hafta içinde Pariste yapılan İçtimai devami mahiyetindedi, Sız ve İngiliz Başvekillerile Milli mü- dafaa ve Hariciye Nazırlarından or- du, donanma, hava kuvvetleri erkâ- Yundan başka Polonya ve Norveç de- legeleri de içtimna iştirak etmişlerdir. Toplantıda yakın bir istikbalde çıka- bilecek meseleler görüşülmüş ve bu hususta alınacak tedbirler kararlaştı- Tılmıştır. Fakat başlıca Norveç vazi- yeti tedkik edilmiştir. Yüksek harp meclisi son iki gün zarfında kaydedi- len muvaflakıyetsizliklerin sebebini araştırmıştır. Osterdal vadisindeki Nörveç o kuvvetlerinin o Almanların Trondhjem'e doğru ileri hareketlerine Mâni olamadıkları görülmüştür. Bu Münasebetle şu üç tedbirin alınması karartaştırılmıştır: 1 — Norveçe &sker ihracını tesri et- Mek, Askerle beraber tank, muhtelif Sapta toplar vesaise de çıkarılacaktır. 2 — Norveçte muhtelif cephelerdeki vvetlerin harökâtını birleştirmek, 3 — Tayyare mikdarını arttırmak, bilhassa avcı tayyarelerinin faaliye- tin! temin etmek. Son günlerdeki ha- an ümid edildiği kadar mühim Fran | yeti mikdarda tayyare kullanmalarından ileri gelmektedir. Norveçe çıkarılan tayyare dafl topları daha ziyade ih- raç İskelelerini, üsleri korumak için kullanılıyor. Alman bombardıman tayyarelerinin diğer noktalarda faali- ni durdurmak için İngiliz ave tayyarelerinin faaliyete geçmesi lâ- zımdır. Halbuki bunların inip hava- lanacakları bir saha yoktur. Tayyare gemilerinden istifade edilmesi düşü- nülmüşse de bunun bir çok mahzur. ları olduğu anlaşılmıştır. Şimdilik donmuş göllerden istifade editecektir, Fakat mayısın ortalarına doğru buz- lar çözülmeğe haşlıyacağından buna imkân kalmıyacaktır. Meclis bu nok- tayı da Ledkik etmiş ve icab eden ka- rarları vermiştir. İyi haber alan mahfillere göre Nor- veçte tesadüf edilen güçlüklere rağ“ men müttefikler şimdiden mühim ne- tleeler elde etmişlerdir. Esasen müt- tetikler karşılaşacakları müşkülleri biliyorlardı. Almanlar uzun müddet- tenberi harbe hazırlanmışlar, Norveç- teki bütün tayyare üslerini ele geçir- mişlerdi, Asıl mesele müttefiklerin Norveçe ayak basmış olmalarıdır. Ma- halli muvaffakıyetsizliklere rağmen başlanan harekât devam edecek ve bu Meticeler vermemesi Almanların çok | harekât zaferle neticelenecektir. a fiyordundan bir görünüş | ışmak üzere Dovre V 8 Kvrickse | ve Ulstreğe doğru yürüdükleri haber | Yerilmektedir. İsveç gazeleletinin Nörveçte bulu” man ve bu haberleri veren muhabirle- rine göre, Oster bölgesinde kıtlık baş- lamştır. (Devamı 4 üncü sahifede) Siirdin Semmaz nahiye- sinde de petrol bulundu | Mühendisler bu münasebetle | ziyafet verdiler Siird 28 (Akşam) — Maden araştır- ma idaresi tarafından Semmaz nahi- yesinde yapılan sondajda petrol fış- kırmıştır. Vaziyet Milli Şefe ve alâka- dar makamlara telgraflarla bildiril miştir. Petrol bulunması üzerine mü- hendisler ziyafet vermişlerdir. m am a Bikiniler: İ l Sürgün cezaları İhtikâra cür'et eden tacirleri mem- | leketin bir yerinden öleyanıma sür- mek; âdetlerimiz arasına girdi. Anka- radan, İstanbuldan, İzmirden, Ana- dolunun ortasında yahut şarkındaki iptidai bir noktaya bir taciri nefyet- mek ona ceza teşkil eder, şüphesiz. Fakat insanı meselâ Siirdden Amasya- ya yollamak niçin tecziye sayılsın? sermayesi olan bir tüccar, tezgâhı — velev muvazaa İle — orada da kuramaz mı? Bu vaziyetteki muhtekirler, yalnız sıhhatlerinin bozulmamasına dikkat olunacak ferahfeza köylerde istiraha- te gönderilseler tedbir elbette tesirini daha fazla gösterecektir, YAHYA KEMAL-'in YENİ ŞİİRİ IT'Ri Çarşamba günkü nüshamızda Sahibi: Necmeddin Sadak — Neşriyat müdürü: Şevket Rado — Akşam matbaası Kuleli lisesini bitiren gençlere diploma verildi Merasimde Vali, kumandan, mezun olanların velileri bulundular Talebeye diplomaları veriliyor, aşağıda : Talebe İstiklâl marşını söylerken, yanda: Mektep komutanile bu seneki mezun talebeden biri nutuk söylüyorlar Kuleli askeri lisesinin bu seneki! mezunlarına dün öğleden sonra; saat 15 de, merasimle diplomaları tevzi edilmiştir, Merasimde, İstanbul Vali ve Beledi B. Lütfi Kırdar, İs tanbul kumandanı tümgeneral Avni Akdağ ile diğer askeri erkân ve tale be velileri hazır bulunmuştur. Mera- sime İstiklâl marşı ile başlann teakiben, -mektebin avlusuna toplar nan bü seneki mezunlar İstanbul ku- mandanı tarafından teftiş edilmiştir. Bundan sonra, mektep komutanı al bay Ekrem Atasel, bu seneki mezun lara hitaben bir nutuk söylemiş, atı- lacakları yeni hayatta ve bütün yurt hizmetlerinde muvaffak olmalarını t6- menni etmiştir, Bu nutka, bu seneki mezunlardan bi» talebe cevap vererek hakla gösterilen feveccühlere arkadaşları namına teşekkür etmiştir. Daha son- ra, ikinci sınıftan bir talebe, ağabey- lerine müvaffakıyetler dileyen bir nu tebin dahili ay Refik bir söylev vermiştir. Daha sonra, Kuleli askeri lisesi ta- lebesi tarafından muhtelif spor gös- terileri yapılmış, davetliler hazırlanan büfede izaz ve ikram edilmiştir. Bu seneki ders devresinde Kuleli askeri lisesinden 500 genç mezun olmuştur. r Romanyanın tedbirleri Petrol kuyularının bulunduğu! yerlere silâhlı müfrezeler | ikame edildi Bükreş 28 (A.A.) »— -(Havas:) Ro- manya genelkurmayı ihtiyat ve mü- rakabe tedbirleri arttırmaktadır. Petrol kuyularının bulunduğu Praho- | ya vadisinde muhtelif noktalara silâhlı müfrezeler ikame edilmiş ve ilk defa olarak bu akşam askerle muhafaza edilecek olan Bükreş tayyare meyda- nının etrafına dafi topları konulmuş- tur. Isveç - Danimarka Postalar Almanyadan dola. $arak gidiyor Sotokholm 28 (A.A) — İsveçle Da- nimarka arasındaki posta münaka- “lâtı geçenlerde normal olarak tekrar başlamış ve Malmöden Kopenhagâ vapurlarla sevkedilmişti, Posta bu sa- bâh geldiğ! zaman Danimarka ma kamları postayı alamıyacaklarını bik direrek geri çevirmişlerdir. Bu suretle Almanya üzerinden geöçmeğe mecbur Kâlan posta büyük bir teehhüre uğra. miştar. Yabancı-petrol — Bu beni yakacağa benziy: (Beşiride petrol bulundul