29 Nisan 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

29 Nisan 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

— şana ml Sahife 4 Norveç kurtarılacaktır Ingiliz Hava Nazırı: “Bütün engelleri yeneceğiz,, diyor İngiliz Nazırı Almanyaya ve Alman Hariciye Nazırına şiddetle hücum etti Londra 28 (A. A.) — Rewter ajan- «ı bildiriyor: İngiliz Hava Nazırı B. Samuel Hoare dün akşam radyoda söylediği nutukta ezcümle şöyle demiştir: «B. Ribbentrop bugün öğleden sonra taraka ile ilân edilen bir nutuk söyledi. Ribbentrop umumi işlerde felâketli bir rol aoymyan tehlikeli bir sergüzeştçidir. Namuslu hiç bir insan onun sözüne inan-| mıyor. Hakiki bir bitaraf onun söyledi. | ğine inanmıyor. Bitaraflara karşı kom- plo yaptı; söylüyor. Ne riyakârlık. Bizi eden udam Çekoslovakyanın, Polonya“ mın katili olan adamdır. Bu adami ya- lanlarile başbaşa bırakalım da Hitlerin ve kendisinin Norveçte irtikâp etmek üzere oldukları cinayete geçelim. Harp hayati ve hararetli bir safhaya girdi. Hiç şüphesiz düşman merhamı siz olacak, çirkin bir surette harbe sü- rüklediği © asırların o müzalemetperver milleti cesur Norveç milletini esirgemi- yecekti. Almanyanın alçakça hattı ha- zeketini taklit etmek istemiyoruz. Mü- dafaasz gemicilerin boğulmasını uzak- tan seyretmek istemiyoruz. Açık sahil- leri bombardıman etmiyeceğiz. Alman- ları, kadın ve çocuklarını dehşet içine salarak mağlüp etmek istemiyoruz. Bü- tün bunları düşmana bırakmayı tercih ediyoruz. Fakat enerji, maharet ve azim inhisarmı ona bırakmak da istemiyoruz. Müttefik kuvvetler Almanyanın Nor- veç hava üslerile limanlarındaki ta; kini adım adım takip etmektedirler, Müt- tefikler mazlum Norveç milletine düş- manı tepelerden, vadilerden, limanlar- dan ve haliçlerden kovmak için lâzım olan silâhı vermelidirler. Bu iş bir gün- de yapılamıyacağı gibi, ehemmiyetli fe- dakârlıklar ve sarsılmaz bir iman olma- dai da yapılamaz. Almanların alçak bir İhanet sayesinde kazandıkları avantajın | şimdi çetin bir muharebe, enerjik bir ic- raat, muttarıt bir la ellerinden alın- ması icap etmekte, Bu avantaj Al | manların ellerinden alınacaktır. Dünyanın en büyük deniz kuvveti o- Jan iz bahriyesi, dünyanın en güzel ordusu olan Fransız ordusu, dünyanın en mahir ve en iyi hava kuvvetleri olan tayyarelerimiz Norveçin kurtanlacağına ketildirler. Kral Hakon'un kahramanca battı hareketinden dolayı seviniyoruz. | Hakon hakiki bir kral, hakiki bir muhas tipler zümresi şefidir. İngiliz donanması düşmana şimdiden bütün öğünmesine rağmen gizliyemediği müteaddid darbeler indirmiş bulunuyor. Alman donanması koğuklardan çıkmağa mecbur edilmiş, muharebe edemez hale konmuştur, Alman donanması artık kuv- vetli bir harp âleti değildir. Alman va- purlarından ekserisinin tahribi bize de- nizde her zamandan ziyade hareket ser- bestisi temin etmiştir ki, stratejik ihtiyaç- larımız için müdafaamızı temin etmek üzere bize lâzım olan da tam budur. Almanların tesirli surette henüz kul- lanabilecekleri başka silâhları vardır. Hava kuvvetlerini Norveç sahillerindeki mevzilerimize ve Norveçe giden münaka- | Je yollarına karşı kullanıyorlar. Bu hava harbinde avantaj bizde değildir. Alman- ların üsleri var, bizim yoktur. Norveçte uçan Alman tayyareleri Norveç toprağın- dan kalkıyorlar. Biz ise muharebe sah- nesine varmak için açık bir deniz üze- rinden 300 mil uçmak mecburiyetinde- yiz. Fakat bu engellere rağmen, İngiliz kara ve deniz tayyareleri son 15 gün zar» fında parlak bir iş görmüşlerdir. Skan- dinavyada düşman gemilerini ve düş man üslerini bombardıman etmek sure- tile müthiş kuvvetimizi gösterdik, Sta- yanger, Kristiansand, Alborg, Oslo Trondhjem, Wasterland, bütün bu hava üsleri bombardıman edilmiş, düşman ağır zayiat vermiştir.» B. Hoarr, İngiliz pilotlarının başardık- İarı kahramanlık eseilerini kaydetmiş ve bilhassa ekseriya müthiş bir havada Şi- mal denizi üzerinde yüzlerce mil mesa- feyi buzdan donmuş ve bazen de bu yüz- den hasara uğrayan kanatlar ve yarala- Ban mürettebatla kat'a mecbur olan pi- lotların herşeye rağmen hedeflerine var- dıklarını söylemiştir. B, Hoare sözlerine şöyle devam etmiş- tir: «İstikbalde daha ağır işler görmek mecburiyetindeyiz. İngiliz hava kuvvet- leri bu işleri karşılamağa hazırdır. Tay- yarelerimizin muvaffakiyetine bâdim ol- mak için âmade bulunmalıyız. Bütün hava kudretimizi seferber etmek mecbu- riyetindeyiz. Tayyare fabrikalarında ka- dın, erkek herkes tayyare ve motör mik- tarımı arttırmağa gittikçe daha ziyade ça- lışmalıdır. Hükümet ra hâkim ol- mak ve bu hâkimiyeti denizlerde oldu- ğu gibi havada da muhafaza etmek az- minde tereddüd etmemelidir. Başvekil bu azmi şiddetle idame et- mektedir. Kendisi bu mühim anda bize lâzım olan adamdır. Başvekilimiz buh- ran dakikaları için mükemmel evsafa malik, soğukkanlı fakat seri icraatlı bir devlet adamıdır.3 Edirne (Akşam) — Edirnede Çocuk haftası münasebetile bir gürbüz çocuk müsabakası yapılmış, kazananlara hediyeler verilmiştir. Gönderdiğim resimde müsabakaya giren yavrular, Bayan Maide Dirik, Münevver Üney, doktor Zeliha İzbul, Çocuk Esirgeme kurumu reisi ve âzaları görünüyor. Beşiktaş SUAD PARK Sinemasında Londra Pasif Korunma Filmi Bugünden itibaren bir hafta müddetle sabahları meklepleğ için, talebe matineleri yapılmaktadır. Film, Anadoluya örmelerini ve gelecekleri saatleri sine- mekteplerin bu filmi ders makamında toplu görmemiş gideceğinden maya telefonla bildirmelerini ve yediden yetmişe kadar kadın erkek, herkesin görmesini temin için matinelerimize ilâveten gösterileceğinden aile reislerine de aynca tavsiye ederiz. Telefon43l43 DAİMA GÜZEL - KIVRAK - ŞEN ve ZÂLİM Vıvı1ane Romance Çarşamba akşamı MELEK'te Yarı- Geceden Sonra Aşk ve Heyecan Filminde AKŞAM Hakem kursu Beden terbiyesi İstanbul bölgesi futbol ha» kem komitesinden: 1 — Bölgemizde yeniden açılacak olan ha- kem kursları tedrisatına 3 mayıs 940 cuma günü başlayacaktır. 2 — Yaşları 25 den aşağı ve 45 den yu karı ölmayan, $ — Birinci kümeye dahil kulüplerimizin birinci takımlarında futbol oynamış ve hü Jen futbolü terketmiş olan. 4 — Orta tahsilini ikmal etmiş bulunan her sporcu bu kurslara iştirak edebilir. 5 — Tedrisata bölge merkezinde başlana- tağından heyeskâr arkadaşların kaydedil- mek Üzere bölge spor servisine müracant- ları rica olun; Bir kadının bacağı kırıldı Havva adında bir kadın dün, Kar- taltepede orta mektep muallimi B. Hamdinin evinin camlarını silerken ayağının altındaki merdiven kayarak düşmüş ve sağ bacağı kırılmıştır. Ya- ralı Haseki hastanesine kaldırılmıştır. Hamiyet Yüceses ve Naşit Özcanın iştirakile fevkalâde müsamere Çocuk Esirgeme kurumu Alemdar nahi- yesi, hasılatı anası, babası işe gittiği için sefil kalan veya onların çalışmasına engel olan yavruları barındırmak için açılması mukarrer «Çocuk bakımevi» menfaatine 30 Nisan 940 salı akşamı saat 9 da İstanbulun en büyük ve en modern sineması olan Çem- berlitaş sinemasında bir müsamere tertip etmiştir. Hamiyet Yüceses vo Naşit Özcan gibi üstat sanatkârların iştiraklerini temin suretile programın mükemmeliyetine itina eden kurum, ayrıca gençler tarafından mij- A oyunlar, şarkılar takdimini ve filim gös- termeyi de programına eklemiştir. Bu çok zengin programa mukabil fia'ların mutedil tutulmasına bihasta dikkat edilmiştir. Bi- letler Çemberlitaş sineması gişesinde de sa- tılmaktadır. Bu çok eğlenceli ve ayı #a- manda hayırlı müsamereyi hararetle tavsi- ye ederiz. Bes Maskeliler Filmi kahramanlarının en gözel filmi olan ÖLÜM MAKINASI Oynuyanlar: Lee POWELL — HERMAN BRİX Çarşambadan itibaren ALKAZAR Sinemasında BAŞLIYOR (Baştarafı 1 inci sahifede) İngiliz tebliği Londra 28 (AA) — İngiliz Harbiye Nezaretinden tebliğ edilmiştir; Düşmanın Gudbransdalen vadisin- deki mevzilerimize karşı yaptığı taar- Tuzlar püskürtülmüştür. Düşman ha- va kuvvetleri tarafından Adalsnese ve muvasâla hatlarımıza karşı gösterilen faaliyete rağmen yeni kıtaat ihracına muvafafkıyetle devam edimiştir. DÜŞ- man tayyareleri Narvik mıntakasında az bir faaliyet göstermişlerse de müt- tefiklerin harekâtını önliyememişler- dir. Namsos mıntakaşında kayda de- ğer bir hâdise olmamıştır. Fransız mahafilinin mütalâası Paris 28 — Fransız mahafili Alman- Jarın Rorosa kadar İlerlediklerini ka- bul etmektedir. Bunlar motorize kuv- vetlerdir. Diğer taraftan Havas ajansı muhabiri, Almanların, müttefiklerin kontrolüne rağmen Oslo fiyorduna iki vapur Alman askeri çıkarmağa muvaffak olduklarını bildiriyor. Bu vapurlar mutad olmıyan yollardan geçmek suretile Osloya gidebilmişler- dir. Maamafih Fransız mahafili şim- di müttefiklerin vaziyetinin iyileşmek- te olduğunu bildiriyor. Fransız askeri mahafilinin göster- diği kanaate göre, Hitler İsveçe hü- cum etmeden önce muhtemel olarak Norveçteki harekâtın inkişafını bek- Byecektir. Denizde abloka devam etmektedir. 29 Nisan 1940 Alman motörize kuvvet- leri Trondhjeme yaklaştı Şimalde, Narvik bölgesinde Alman | kıtaları tecrit edilmişlerdir ve ancak hava yoluyla yiyecek alabilmektedir. ler. Bu bölgede İngiliz bombardıman tayyareleri bazı Alman tayyarelerini düşürmüş ve bazılarını da inmeğe mecbur etmişlerdir. Alman tebliği Berlin 28 (A.A) — Alman resmi tebliği: Stavanger mıntakasında &lınan esirleria miktarı 241 subay ve 1921 ere çıkmıştır. Subaylar arasında, bir kaç İn- giliz tayyareci subayı da vardır, Bu mın- takada mühim ganaim alınmıştır. Ga- naim arasında ezcümle 22 top 167 ma- kineli tüfek ve donanma tarafından mü- dafaa haline konan sahil bataryaları vardır. 26 nisanı 27 sisana vasleden gece zar« fında, İngilizler Narvik'i bombardımana devam etmiş Düşman hava dafi toplarının şiddetli faaliyetine rağmen, Alman hava kuv- vetleri, Harstad ve Andalnes civarında İngikz ihraç kıtalarını semerel, bambardıman etmişlerdir. Narvik ür de bir İngiliz kruvazörüne büyük çapta bir bomba isabet etmiştir. OAndalnes önünde, bir İngiliz kruvazörüne bir kaç bomba isabet etmiş ve bu kruvazör, muharebe harici bırakılmıştır. Molde fiyordunda, ceman İ2 bin tonilâte hac- minde üç büyük İngiliz nakliye gemisi batırılmış ve ceman 23 bin tonilâto hac- minde diğer dört nakliye gemisi de cid- di hasara uğratılmıştır. Şimal denizi üze- rinde bir İngiliz tayyaresi düşürülmüş- tür, İki düşman tayyaresi de kurada tah- rip olunmuştur. Bir Alman tayyaresi üs- süne dönmemiştir. Garp cephesinde yeni bir şey olma- miştar, Bazı Alman vapurlarının zaptedildiği |(400 Norveç askeri İsveçe geçti haber verilmektedir. Londra 28 (A.A.) — Norveç Başku- mandanlığının tebliği: Cuma günü doğu Norveçte Halling- dalda, Etnedalile Andalın cenup kısmında ve Kvamda Gudbrandsdal vadisinde muharebeler devam etmiştir. Österlandda Alman kıtaatı Rörosa varmışlardır. ç Alvdalda, kıtalarımız Almanların Foldala doğru Nerlemelerini ve Tynest- den gelerek Kvikne üzerinden İnneste doğru yürüyen düşman Kıtlarını dur- durmuşlardır. Bu kıtaların büyük bir kısmına toplar, zırhlı arabalar ve tay- yareler müzaheret etmekte idi. Alman tayyareleri cephemizin ge risinde münakale yollarının bombâr- dımanına devâm etmişlerdir. Trondhjem bölgesinde Alman kıta- ları Steinkjeri işgal etmişlerdir. Bu bölgede Norveçliler İngiliz ve Fran. sız kıtaları ile teşriki mesai etmekte. dirler. 30 Nisan Salı günü Akşamı ÇEMBERLİTAŞ sinemasında Çocuk Esirgeme kurumu Alemdar Nahiyesi kimsesiz yoksul çocuklar menfaa- tine sanatkâr NAŞİD ÖZCAN, kıyıretli okuyucu HAMİYET YÜCESES ve birçok sanatkârların iştirakile bir müsamere tertip etmiştir. Naşit Özcan ve arkadaşları KARI iSTERiİM Vodvil 2 Perde HAMiYET YÜGESES Kıymetli musikişinasların KONSER iştirakile Milli oyunlar sinema ve saire. Biletler Çemberlitaş sinema giyesinde satılmaktadır CONRAD VEIDT - SESSUE HAYAKAVA ROGER DUCHENE - MADELENE ROBİNSON AsyadakKo pan Fırtına (Fransızca) Pek yakında: LALE sinemasında Stokholm 28 — Rorosu işgal eden Alman Kıtaları tarafından takib edi- len 400 Norveç askeri İsveç hududu- nu geçmiştir. Bunlar, silâhları alın- dıktan sonra tevkif edilmişlerdir. İngiliz Harbiye Nezaretinin tebliği Londra 28 (A.A) — İngiliz Harbi- ye Nezaretinin bildirdiğine güre Steink- Jer'in şimalindeki muntakada her iki taraf da mevzilerini muhafaza etmek» tedir, İngiliz keşif kolları bir kaç esir almışlardır. Gubransdalen ovasında Kvan mıntakasında Almanların m tefik kuvvetlere karşı yaptıkları bir taarruz ağır zayiatla geri püskürtül- müştür. Bu mıntakada Alman tazyiki devam etmektedir. Alman tayyareleri müt- tefiklerin muvasala hatlarını ve üs- lerini tazyik etmektedirler. Narvik. rantakasında kayde değerbir şey yoktur, Oslo hava meydanı bombar- dıman edildi Stokholm 28 (A:A.) — İngiliz tay- yareleri Oslo hava meydanını şiddeti bambardıman ederek tahrib etmişler- dir. Birçok Alman tayyareleri ha: uğramış, bâzı tayyareler de ağaç çarparak hizmet hâricine çıkanılmış- lardır, Alman kumandanları hava meydas nını genişletmek ve «Skejes «Berzflord» ve «Fredikstade mıntakalarında yeni hava meydanları tesisi için Osl n bütün Belediye amelesini seferber et- mişlerdir. Norveçteki Alman komiseri iaşe vaziyetinin Norveçte pek vahim olduğunu beyan etmiştir. İngilizler Vestjorden ve ci- varına mayn döktüler Londra 28 (A.A.) — Amirallık da- iresi, Vestjorden ve civarına mayn döküldüğünü ilân etmektedir. İngiliz ve Norveç deniz makamlarından ta limat almadan buralarda seyredecek vapurların uğryacağı kazalardan kimseye mesuliyet terettüp etmiye- cektir, Yarın akşan SÜMER sinemasında Amerikanın her tarafında büyük bir rağbet görmekte olan ve LAMBERTH WALK Dansını gölgede burakan SWİNG nam yeni Dans . Çılgın Gençlik Filmindet KEN MURRAY, »KATHLYN KANE tarafından Dansörleri we meşbur TED WEEMS Ork film mevsimin çılgınlığı ostyasının iştirakile icad edilmiştir. B olacaktır, a > Yarım akşam icin yerlerinizi evvelden aldırınız. Tel; 42851