8 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

8 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

“âiz orduları Norveçi “daha önce işgal Almanların Trondhjem şimalini işgal etmedikleri Stokholmdan bildiriliyor İngiltere tarafından davet edilen Türk matbuat heyeti dün akşam hareket etti Sene 22 — No. 7739 — Flati her yerde 5 kuruş ÇARŞAMBA 8 Mayıs 1940 Bahibi: Necmeddin Sadak — Neşriyat müdürü: Şevket Rado — Akşam matbaası İngiltere nereden gelirse gelsin her taarruza göğüs gerecek Yakın ve Orta Sarktaki | vaziyet muvazene bulmuştur B. Chamberlain, harbin sevk ve idare tarzına yapılan tenkidlere cevap verdi İngiliz Başvekili Cenubi Norveçe kuvvei seferiye gön- derilmesinin nihayet bulduğunu söyledi. İçtimada B. Chamberlain'in sözünü kesecek müdahaleler oldu KABİNE ÂZASI ARASINDA ANLAŞMAZLIK YOKTUR Daha evvel | e davranmak Eski ingiliz Başvekili Lloyd George, bir Londra gazetesinde yazdığı maka» lede Norveçteki hareketten dolayı ine Biliz hükümetini şiddetle tenkid edi- Yör, harbin daha iyi idaresi için esaş- İk tedbirler ileri sürüyor. İngilterede İ$ başında bulunan devlet adamları» da uğradıkları ve ugrr bizi alâkadar et- ndi aralarındaki Mühakaşaları, fikir hürriyetinin ve demokrasinin her memlekete nasi- bolmıyan tecellisi, bir nevi aile kav- Bası sddederiz. Fakat ihtiyar politi- kacının makalesinde bir nokta var ki. İngilterenin sınırlarını aşan yüksek bir prensip meselesine dokunduğu İÇin üzerinde durmak isteriz M. Loyd George, İngiltere hüküme- tinin Norveçteki harekât tarzını ten- Kit ederken: «Norveç kara sularına törpil dökmeden evvel Norveçle Al Manlara takaddüm etmemiz lâzımdi> diyor. Bu suretle, İngilterenin Alman- Yadan evvel davranatak Norveçi iş- Gal etmemiş olmasını kabahat sayı Yor. Hiç şüphe yok-ki B. Chamberlain Londra 7 — Harbin sevk ve idaresi- ne dair müzakereler ceteyan edeceği için, Avam kamarasının bugünkü içtimas diğer toplantılardan çok farklı olmuş” | tur. Mebusların içtima saatinden çok er- | ken gelmeğe başladıkları görülüyordu. ingiliz ve fran- *iselerdi Almanya oraya ayak bâsa- Müzdı, Fakat o anda * mütlefiklerin Yeryüzündeki bütün nüfuz ve prestij- leri sıfıra iner İngilterenin hareket İsizile Alman: metodları" arasında İark kalmazdı. Unutmamalıdır ki Stokholm 7 (A.A) — Havas ajan- Mgiltere ve Fransa İnsani bir dâvâ | sından: Siyasi İsveç mahafili, Rusla- na harbe girişmişlerdir. Bu da, | rın İtalyanın, Almanyanın yanıta» Milletlerin istiklâl ve temâmiyetine | başında harbe girmesini hoşnutsuz. Marruz. usullerini beynelmilel politi.' | lukla. karşılıyacakları mütalâasında. münasebetlerinden kaldırmaktır. | dır. İyi malüâmat alan mahafil, Slok- İngütere ile Pransa, “harbi daha'ko.” | holm'da. Sovyetlerin büyük bir faa. Jây ve daha çabuk kazanmak için bu | Hyet sarfetmekte olduklarını ve Rus Bibi çarelere başvurmayı kabul ede. | sefiri bayan Kollontal'nin İsveç'ten “ek olsalardı, ellerinde * Almanyadan | demir satın almak için müzakerelere (ok imkân bulunurdu: Fakat o'za- | giriştiğini beyan etmekledirler. Man harbe riiçin giriştiklerini madeni- Diğer otataflan © Aftonbladet'in * dünyası anlıyamazdı ve ımüdafa- | Moskova muhabiri, Sovyetlerin Bal- aa Uğuruna kan döktükleri prensip- | kanlarda sarfetmekte oldukları fan» kendi menfaatleri namma kur. | liyetin Almanya aleyhine mülevec- etmiş sayılırlardı. Eğer İngiltere | cih hakiki bir ekonomik taarruz teş- İle Fransa, M. Loyd Görge'un tavsi- | kil ettiğini bildiriyor. Bu muhabir, he, “tuğ «<takaddüm: usulünü bir | İt 'nan hatbe girmesinin Rusya's d b sistemi yapacak olsalardı, şim- ricl siyasetinde birdenbire bir Ye kadar, Balkanlar da dahil olmak | değişiklik vukuuna sebebiyet vere- te, bütüm Avrupa ateşe bulabırdı. *Takaddüm> politikasını sadece yünevi ve ahlâki bakımdan müttefik. Yâkıştıramadığımız için fena gö- bileceğini ilâve etmektedir. Kremlin'in siyasi mahafili, İtak ya'nın hattı hareketi karşısında duy- makta oldukları memnuniyetsizliği gizlememektedirler. Sovyet gazeteleri, (Devamı 8 inci sahifede) Necmeddin Sadak (Devamı 8 inci sahifede) ü 8 veç, Felemenk, Çin, Diplomatlar locasında: Belçika, Ameri- ka, Arjantin, Şili, Brezilya, Fransa, Nor- Sovyetler Birliği, Musır, Japon, Romanya, İsveç, Bulga- # ristan, ve Litvanya elçileri bulunmakta idi, Londrada bulunmakta olan Norveç Hariciye Nazırı B. Koht da içtimada ha» zır bulunuyordu. Meclis civarı da müthiş kalabalıktı, Başvekil B. Chamberlain alkışlar ara" sında geldi. Harbiye Nazırı, harbin muh- telif safhalarına dair sorulan o suallere cevap verdikten sonra B. Chamberlain söze başlamak üzere ayağa kalktı ve , hükümet taraftarları tarafından şiddetle | alkışlandı. Tam bu sırada B. Churchill geldi ve Başvekilin yanında yer aldı. B. Cbamberlain dedi ki; «Geçen salı günü, size askeri harekât hakkında ancak natamam izahat vere- bileceğimi - söylemiştim. o Askerlerimizi herhangi o bif muhataraya koyabilecek en ufak bir söz söylememek için bazı noktalarda sükütu tercihe mecbur Ol- muştum. Kıtaatımızın Andalmesden çe- kildiğini, daha salı gününden biliyorduk. Fakat kuvvetlerimizi Namsosdan da ge- ri çekmek zaruretinde kaldık. Andale- nes ricatından çok daha tehlikeli olan (Devami 5 nci sahifede) Sovyetler İtalyanın vazi- .yetinden memnun değil İtalya harbe girerse Sovyetlerin politikasında mühim bir değişiklik olması muhtemel Dikkatle: —.m Sanatkârlık kolay iş değildir ! Halkevlerinin vilâyet ve kazalar- da resim, musiki ve temaşa kollarında yetiştirmeğe çalıştığı baz gençler, «sanatkâr» diye ilân ediliyor. Bu, ç0- cuklarımızın çoğunda nahoş bir me galomani hasıl edebilir, Suratına ya- Pağıdan bir takma sakal iliştirmek, yahud mavi ve sarı boyalardan yeşil renginin doğduğunu nazari ve pratik Şekilde öğrenmek elbette artist olmak değildir. Sanatkârlık; eski devrin mollalığı, Almanların doktorluğu haline sokul- masın, aman... Evlâdlarımız, bu mer- tebenin hakiki bir yükseklikte olduğu- nu bilmeli, kendi heveskârlıklarını ve müptediliklerini idrak etmeli, sanat- kâr olmak için on firm ekmek yemek zaruretini dil ile ikrar, kalb ile tasdik etmelidirler, 5 yeni harp gemileri muvasalat etmiştir. Misrda bugün hava müdafaa tecrübe l başlanmıştır. Tecrübeler bir haf- ta sürecektir. Londra 7 — İskenderiyede bugün alı- İskenderiye limanı medhaline, ta Londra 7 — Bu sabah İskenderiyeye | rübelerine başlanmıştır. Iskenderiyeye dün yeni harp gemileri geldi İngilterenin Italyadan, Italyanın ingiltereden izahat istediği tekzib ediliyor B. Mussolini, Imparatorluk günü münasebetile yarın Milânoda bir nutuk söyliyecek SES GAP htelbahirlere karşı konan çelik ağ Evlerin bütüm pencereleri ışıkların dışarıya sızmaması için mavi kâğelarla örtülmi biller de projektörlerine mı koyarak seyrüsefer etmektedirler. Mas keli'polis memurları aksliye yersln ö hakkında malümat vermekte- dirler. Amsterdam 7 (A.A) — Yalnız bü- tün izinler ilga edilmekle kalmamış, izinli efrad kâmilen kıtalarına iltihak emri almışlardır. La Haye 7 (A.A.) — Reuter ajansı bildiriyor: Ordu izinlerinin kaldırılmasına $6- bep ölan vaziyet hakkında kat! bir şey söylenmemektedir. Son günlerde, bir nazi taarruzu kor. kusu attmakta olmakla beraber, bu tedbirin ittihâzı, Hollandada hayretle karşılanmaktadır. Burada bazı hüdi- selerin zuhuru ihtimali her zaman- kinden daha fazla beklenmektedir. Bu- günkü Alman matbuatı, iri başlıklar — Bak «Haftanın bir gününde et satışını yasak etmeliş diyori... Hollandada bir Nazi taarruzu korkusu artıyor Bütün izinli efrada ordularına iltihak etmeleri için emir verildi hâdiselerin pek yakında zuhur edece- ğini haber vermektedirler. Hamburger Fransdenbladit, mühim kararlar verilmek üzeredir, dedikten sonra, Büyük Britanyanın bitaraflar aleyhindeki kasıtlarından bahsediyor. Bu neşriyat, nazilerin, müttefikler- den evvel davranmak üzere yeni te- şebbüslere hazırladıklarını göster mektedir. Amsterdam T(AA) — D.N.B. ajarısnın salâhiyettar bir kaynaktan aldığı bir habere göre, Hollanda ordu. sunda izinlerin kaldırılması beyne milel vaziyetteki kararsızlık dolayısile alınmış bir tedbirdir. | .—Birdefada bizim fikrimiz sorulsa!...