8 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

8 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sabahki Elaberler Son dakika , Muamele vergisi kanu- İngiliz muhalefet reisleri Mareşal nunda delisikik | Rabineyi tenkid ettiler Ege gli emar pm eli Voroşilof vazifesinden affedildi B. Timoçenko Sovyet müdafaa komiseri oldu Londra 8 — Moskovadan "Tas ajansı tebliğ ediyor; Sovyet Mili Müdafaa komiseri mareşal Voraşilof, vazifesinden affedilmiş, yerine B. Timoçenko tayin edilmiştir. Mareşal Voroşilofun vazifesinden affı, Sovyet - Fin harbi harekâtı esnasın da ileri sürülen bazı tenkitlerden ileri geldiği Londra mahafilinde sannedilmek- “Türe - Bulgar dostluğu Bulgar ordusunun yıldönlimü şenliklerinde bulunan zabitlerimiz şerefine ziyafet verildi Sofya 8 —- Bulgar ordusunun yıldönümü münasebetile, Svilengradda ya- pılan merasimde bir Türk zabitan heyeti hazır bulunmuştur. Türk zabitan he- yeti, Bulgar arkadaşlarını tebrik eylemiştir. Müteakiben Svilengradda Türk sabitleri şerefine bir ziyafet verilmiştir. Bu dostluk tezahüratı, Türk-Bulgar münasebetleri hakkında son günlerde Alman propagandası tarafından çıkarı- Jan şayiaların esassızlığına ve 'Türk - Bulgar dostluğunun #ıkılığına bir delildir. Kral Haakonun hitabesi Norveç millet ve hükümeti, nihai zafere kadar harbe devam etmek azmindedir Paris 8 — Londra B. B. C. radyosu, dün akşam Norveç kralının bir beyan- namesini neşretmiştir. Kral Haakon bu beyannamesinde ezcümle diyor ki: «Şi- mali Norveçte kuvvetli mevziler işgal ettik. Diğer Norveç topraklarını da müt- tefiklerin yardımı #le geri alacağır. Ricatımız, düşmanın karada ve havada sded ve teknik üstünlüğünden ileri gelmiştir. Maamafih bu vaziyet değişecek- tir. Milletin maneviyatı sarsılmaz bir haldedir. Hükümet ve millet, nihai zafe- re kadar harbe devam edecek! Hollandada tren seferleri tahdid ve telefon mükâlemeleri tatil edildi Amsterdam & — Orduda ve donanmada, âdi, müstacel ve fevkalâde bütün izinlerin kaldırılmasından dolayı, bugünden itibaren Hollandada şimendiler nakliyatı tehdid edi- Tecektir. Beyrişetain umum müfettişi, bugünden itiberen Krovne tarafından Rhin nehrine va- rların girmesi memnu bulunduğunu Win etmiştir. Bundan sonrr skvali havaiye rapor- Ga neşredilmiyecektir. Hollanı Baren kesi) ile ecnebi memjeektler arasındaki telefon muhabereleri de dün geceden İti- tir Bugün yeniden tesis edilmesi muhtemeldir. Venezüellada müthiş bir facia Rekota 8 (Venezlellâ) — Sandona belediye dairesinde merasim yapılırken yangın ış ve halk arasında müthiş bir panik başlamıştır. Şimdiye kadar 60 1 çoc olmak | mere 103 ölü ve 125 yaral çıkarılmıştır. Telefatın daha fazla olduğu tahmin ediliyor. Yugoslav - İtalyan ticaret müzakereleri Belgrad 8 — İtalya ile Yugoslavya arasında ticaret müzakereleri devâm et- mektedir. Yugoslavya, şimdiki klering sisteminin terkedilerek döviz ile müba- yast yapılmasını İstemektedri. Halihazırda Yugoslavyanın İtalyadan 30 mil- yon dinar alacağı vardır. Akdeniz hakkında asılsız haberler Almanlar, İngiliz ve Fransız Başvekilleri arasında bir konuşma uydurdular Paris 7 — Alman gazeteleri bu Sü bahki nüshalarında 30 nisanda Fran- &z Başvekili B. Reynaud ile İngüiz Başvekili arasında telefonla yapılan bir konuşmayı büyük başlıklarla neşretmişlerdir. Almanların duy- &ukları bu konuşmada güya İngiliz Başvekili, Weygand ordusunun bir an evvel hazırlanması lüzumundan bahsetmiş, B. Reynaüd da bu ordu- nun 20 mayısa kadar harekete hazır bulunacağını beyan etmiş. Neşredilen resmi bir tebliğde Ak man gâzetelerinin haberi tekzip edi- erek deniliyor ki: «Böyle hiç bir te- Jefon mükâlemesi olmamıştır. Bu neşriyat Alman propagandasının bir nümunesidir.» Londra 7 — İngiltere hükümeti de Alman propagandasının ortaya attı- gı haberi tekzip etmiştir. Bu garip hâber her tarafta taaccüple karşılan- Mısırın tedbirleri Müsaade almadıkça Mısıra girip çıkmak yasak edildi Kahire 7 (A.A.) — Başvekil Ali Ma- hir paşa, Mısır topraklarına girip çık- mayı hükümet makamlarının müsaa- desine tâbi tutan bir emirname Enz& etmiştir. İkinci bir emirnamede, mü- daadeli veya müsaadesiz nezdlerinde in- filâk edici maddeler bulunduranların hükümete bir beyanname ile müracaat etmeleri bildirilmektedir. Bu emirna- menin hilâfında hareket edenler hak- kında ağır cezalar tatbik edilecektir. Barem kanununa intibak ettirilecek kadrolar Ankara 7 (Telefonla) — Büyük Millet Meclisince Başvekil doktor Refik Saydamın huzurile müzakere edilmesi muvafık görülen Evkef, Pos- ta, Telgraf ve Telefon, Devlet hava yolları işletmesi, Orman, ve Hudud sahiller sihhat Umum müdürlükleri teşkilât kadrolarınım Barem kanunu- na intibak ettirilmesi hakkındaki ka- nun peojeleri Meclisin yarınki ruzna- mesine alınmıştır. Bu münssebetle h teşkilâtındaki dal murlarla m ki nokta ikümetin, Devlet ve ücretli me- urlar hakkında. Kâyihada vergi kaçakçılığıni yecek esaslı hükümler var Ankara 7 (Telefonla) -— Meclis ma- Mye encümeni, muamele vergisi ka Munnundâ değişiklik yapılması ve bü kanuna yeni bazı hükümler tlâvesi hakkındaki kanun projesinin müza- İkeresini neticelendirmek üreredir. Geçen mart ayında ve yeni bütçe projesile birlikte meclise verilmiş olan bu projenin en mühim esasını, bir ga- setenin bu proje münasebetile verdi- Hi haberin tamamen aksine olarak, muvazaa ve diğer suretlerle satış fi- etmektedir. Projede bu kabil vergi kaçakçılık» larını önliyecek esüsli hükümler mev- cuttur. Musiki terbiyesi Maarif Vekili, Parti grupun- da beyanatta bulundu Ankara 7 (AA. )—C. H. Partisi meclis grupu bugün 7/5/940 saat 15 te rels vekili Seyhan mebusu Hilmi Uranın reisliğinde toplandı. Ruznamede Konya mebusu Dr. Os- ma Şevki Uludağ tarafından verilip mekteplerdeki musiki terbiyesine ve umumi mehiyelle milli musikimize verilen veçhe hakkında bir sual tak- riri vardı. 'Takrir sahibi noktai nazarını şifa- hen de izah ettikten ve bazı hatipler de ayni mevzu etrafında beyanatta bu- lunduktan sonra kürsüye gelen Ma- arif Vekili Haşan Âli yücel, musiki ter- biyesi hakkında Cümhuriyet rejimi- nin tuttuğu yolu ve yürümekte oldu- gü istikameti izah etmiş ve grup umu- mt heyetini tenvir etmiştir. Ruznamede başka madde olmad İ gından riyasetçe celseye nihayet ve- rilmiştir. Deniz kooperatifi Denizyolları işletmesi koope- ratifinin açtığı dava Denizyollen işletmesi kooperatifinin bundan evvelki yıllık bilânçosunda mü- him bir açık kaydedilmişti. Kooperatif idare heyeti, aşağıda ismi yazılı zevatın aleyhinde zarar ve ziyan İ davası ikame eylemi B, Hamid Sarı müdür muavini), Hamdi Emin Çap (es- ki Denizbank erkânından), Ramiz Ak san (kooperatif müdürü), İbrahim Bu- rak, Fund Musa Öncan, Emin Ali, Ul vi Yenal, Enarun (Akay e rü), Zek, (enki 'denizyolları işletme müdürü), Emin Togay (eski muhasebe müdürü), Müfid Necdet Deniz (eski deniz ticaret müdürü). Sırrı (mühen- dis), Emin Âli Durusoy (deniz yolları hukuk müşaviri), Avni Sertel, Muam- mer Kuntav (levazım müdürü), Sadet- tin Serim (eski demizyolları umum mü- dürü). Yakında muhakemâye başlana- caktır. Garp cephesinde vaziyet Paris 7 (A.A.) — 7 mayıs sabah tebliği: Gece, umumiyetle sakin geçmiştir. Mo- selle'in şarkındaki mintakada keşif kol- ları arasında vukua gelen bir çarpışma, lehimize neticelenmiştir. Berlin 7 (A,A.) — Resmi tebliği Garp cephesinde kayde değer bir şey yoktur. kabul etti Ankara 7 (A.A.) — Başvekil doktor Refik Saydam bugün Finlândiya orta elçidi Baron Urijo Koskinanı kabul buyurmuşlardır. İngiltere, batan Polonya mubribi yerine başka bir muhrip verecek Londra 7 — Polonyanm betan Grom torpito muhribi yerine İngilte- sede yapılmakta olan torpito muh- riplerinden birini vermeği teklif et- miştir, Bu teklif Polonya hükümeti tarafından memnuniyetle kabul edil. (Limanlar umum | Başvekilimiz, Fin orta elçisini. Işçi lideri Kabinenin değişmesini, liberaller lideri daha enerjik hareket edilmesini İstedi Lonâra 7 — Gece saat iki buçukta Avam Kamarasında müzakerat de vam etmekte İdi. Sabaha kadar güre beği tahmin edilmektedir. Başvekil B. Chamerlainden sonra söz alan İşçi deri B. Atlee Norveçteki çe e hareketinin İngiltere için bir Muvaffakıyetsizlik olduğunu söylemiş ye demiştir ki: «Avam Kamarası bunun mesuliye- tini kendi üstüne almalıdır. Harbi kazanmak için baştakilerin yerine İ başkaları gelmelidir.» Müteakiben liberal partisi reisi Sir Archibald Sinclair söz âlarak Nor- yeçteki muvaffakıyetsizliği tenkid et miş ve demiştir ki: | <İngiltere, muvaffakıyetaizliği ka- | bul edecek bir vaziyete sürüklenme- İ miştir. Muvaffakıyetsizliğe uğrama» | mak için daha enerjik, Almanlar gibi | ayni sürat ve katiyet Ile hareket ete | mek lâzımdır. Yarım tedbirleri bırak- malıyız. Harbin sevk ve idaresinde daha şiddetli ve daha enerjik bir hattı hareket lâzımdır.» İşçi partisinin bugünkü içtimaı Londra 7 — İşçi partisi, yarınki parlâmento içtimaından evvel hiç bir harekete geçmemeğe karar vermiştir, Bu içtima yarın sabah yapılacak ve mesele, içtima esnasında inceden in- ceye tedkik edilecektir. Anlaşıldığına göre, Chamberlainin nutkunun ha Mil ettiği aksülâmel âcil bir siyasi buhr ran tevlid etmiyecektir. Hükümet ta- raftarlarının ekserisince hükümet 10- hine rey verilmesine intizar edilmek. tedir. Anlaşıldığına göre, işçi partisi, yarın sâbahki içtimaından sonra, hü kümetin icraatını tasvib etmiyen bir karar verecektir. Narvikte vaziyet Trondhjemdeki Norveç ve Alman kuvvet- leri arasında bir yarış başladı Stokholm 7 — Müttefikler Narvikte Almanları çemberlemeğe devam ediyor- | lar. Almanlar bu çemberden kurtulmak için Narvik havalinine durmadan tayyare gönderiyorlar. Trondhjemin şimalindeki Norveç kuvvetleri Narvikteki Norveç ve müttelikin kıtalarile birleşmek üzere şimale çekiliyorlar. Diğer taraftan Al anlar da Narvike doğru ilerliyorlar. Almanlar Roron ile Stören arasındaki Gul vadisinde nevmiydane çarpışıyor- lar. Norveç kıtalarının burada 3000 Al- | manı püskürttükleri ve ağır zayiat ver dirdikl le Narvik arasında yarı en ve Moya vasıl olduk- ları ve bu iki şehri işgal ettikleri bildiri- | Miyor. Norveçhilerle Almanlar arasında daha evvel Narvike yetişmek için adeta bir yarış vardır. Norveçliler Mosjoenin şimalinde dar bir boğazı tahkim ederek yolu kapamışlardır. Almanlar Trondheim şima- İlini işgal etmemişler Norveçte Bir mevki 7 (A.A.) — Nor- veç ajansı, nazi kıtaların o Trondhjem şimalini işgal ettiklerine dair olan Alman iddialarının, Norveç şimalinde bulunan göhı umumi tarafından ka- tiyetle tekzip edildiğini bildirmektedir. Ajans diyor ki: Trondelog ile Norland eyaleti arasın» hududu henüz bir tek Alman as- mış değildir. Bu hudut Namsosun şarkisinde Nams vadisinde Ma- jann'in cenubuna doğru imtidat eder. Almanların tayyare ve vapur kayıbı Londra 7 — Almanların Norveç har- Matbuat heyeti Dün akşam Londraya müteveccihen hareket etti İngiltere hükümeti tarafından da- vet edilen matbuat heyetimiz, dün akşam 22 de kalkan ekspresle Londra- ya müteveccihen şehrimizden aynl- mıştır. On mebus, iki sabık Milli Mü- dafaa Vekili, bir emekli amlirâl, Ajans umum müdürü, Başvekâlet Matbuat kâtibi urhumisi, Matbuat umum mü- dürlüğü müşaviri, Adana ve İzmir ga- zeteleri ssillerinden mürekep bir heyet, Pariste birkaç gün kaldıktan sonra Londraya geçecektir. On mebus- tan yedisi gazetecidir. Dün akşam hareket eden zevatın isimleri şunlardır: B. Hüseyin Cahid Yalçın, B. Falih Rıfkı Atav, B. Nec- meddin Sadak, eski Milli Müdafaa Ve- | kili general Naci Tınaz, Sinop mebusu emekli amiral Fahri, İstanbul mebusu general Refet, Ahmed Şükrü Esmer, Asım Us,B. Nadir Nadi, Matbuat umum müdürlüğünden Şekip En- gineri, B. Falih Rıfkı Atay bir muharriri- hetin bir ay ke binin iptidasındanberi 200 tayyare kay» bettikleri tahakkuk etmiştir. İngiliz ha- va kuvvetlerinin zayiatı 42 dir. Almanlar Norveç harbi esnasında 300 bin tonluk tüccar gemisi kaybetmişler- dir. Bundan evvelki kayıpları da 300 bin tondu. Bu suretle gemilerinin yüzde on beşini kaybetmiş oluyorlar. Bir kısım İngiliz kuvvetleri İngiltereye döndü Londra 7 — Norveçten çekilen İngi- iz kıtaları İngiltereye gelmişler ve ka- Imışlardır. Büyük erkâmhar- general İronside bunları karşı- lemış ve bir nutuk söyliyerek yaptıkla bahsetmiştir. de ül bir mevki işgal edeceğini söylemi Alman tebliği Berlin 7 (A.A) — Alman umum karargâhı bildiriyor: Narvikteki vaziyet» te bir değişiklik olmamıştır. Alman teye yareleri İngiliz yürüyüş kollarını dağıt- Bışlardır. Narvik önünde demirli bulu narı bir İngiliz muhribine orta çapta bir bomba isabet etmiştir. Sunderland tipin- de bir deniz tayyaresi batırılmıştır. Şimale doğru: ilerliyen Amin kstsla- ni Mosjoene vasıl olmuşlard. kas rakta bir düşman tahtelbahiri batırılmış- tır. Alman körfezi üzerinde iki İngiliz tayyaresi düşürülmüştür. Garp cephesin- de kayde değer bir şey yoktur. Norveçin altınları bir İngiliz limanına nakledildi Londra 7 (A.A) — 600 milyon krondan ibaret olan Norveç ihtiyat ak tnları bir İngiliz İimanma getirilmiştir. Çifçilere arazi Tevzi şekillerini tesbit etmek üzere bir komisyon kuruldu Ankara 7 (Telefonla) — Maliye Ve- kâleti bundan epice evvel teşkilâtına yaptığı bir tamimle, memleket dahi- dinde bulunan hazineye sid boş ar&r sinin mukdar ve mahallerini gösteren birer cedvelin hazırlanarak mümkün süratle Vekfilete gönderilmesini iste- mişti. İstenilen bu cedvellerin mühim 'bir kısmı gelmiş bulunmaktadır. Öğrendiğime göre, hükümet; gere bu ve gerek muhtelif yerlerde yapıla /kadasizolar neticesinde meydana çi karılan araziyi muhtaç çifçilere dağı?” mağı kararlaştırmıştır. Bu maksadl8 Maliye Vekâletinde bir komisyon te kil edilmiştir. Bu komisyon arazinin tevzi şekillerini tesbit edecektir. Diğer taraftan gayrimübadil işle” rinin yeni baştan tasfiyeye tâbi tutw lacağı ve bunun için de Vekâlette bir komisyon teşkil edildiği şeklinde y# pılan neşriyatın aslı yoktur. Esasefi Maliye Vekâleti, gayrimübadil işleri ni kati surette tasfiye olunmuş