16 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

16 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

italyada bir kararname | Milli Rumen bayramı | ile 2 milyar liret askeri tahsisat verildi İngiltere aleyhtarı afişler asılmasına devam ediliyor. Bu yüzden iki hâdise oldu Roma 15 (A.A.) — Resmi ceride, bir kararname neşretmiştir. Bu kararna- me, «İstisnai mahiyetteki ilenat» dolayı- sile Harbiye, Bahriye, Hava işleri ve İtalyan Afrika nezaretlerine ceman 2 milyar liret tahsis edilmiş olduğunu na- tktir, > İki mühim nutuk Roma 15 (A.A.) — Ayan meclisinde maliye bütçesinin müzakeresi esnasında söz alan âyan encümeni reisi Bevione, arazi ve zengin inhisarlar bakımından tok olan garp plütokrasilerinin Akdeni- zin demir parmaklıklarını kırmak husu- sunda Duçe tarafından gösterilen azmin Malyanın mali vaziyeti dolayısile hiçbir etice vermiyeceği vehmine kapılmış ok duklarımı söylemişti. İtalyanın yan meclisi bu hesapların yanlış olduğunu ve İtalyan maliyesinin kati zafere sağlam (Devamı 4 üncü sahifede) Müttefik filo İskenderiye limanından manevra için Akdenize açıldı Nevyork 15 — Londradan bil. diriliyor: İskenderiye limanında bulunan müttefik filo, menevra için Akdenize açılmıştır. Kahire 15 (A.A) — Revter ajansı bildiriyor: Müttefik donanması, evvelce tesbit edilen program mucibince manevralar yapmak üzere, İsken- deriyeden denize açılmıştır. İsviçre hududunda büyük bir faaliyet var Mühim mikdarda Alman ve İsviçre kıtaları hududda tahşid edildi Almanların İsviçreden Fransaya geçmek istedikleri söyleni- yor. Şimali İsviçreden cenuba gidenler çoğaldı Zürih 15 (A.A.) — İsviçre hududun- du mühim miktarda Alman kıtaları tah şid edildiği bildirilmektedir. Bem 15 — Friburg ile Voralberg ara- ndeki mıntakada Alman askerleri ara- sında son günlerde ehemmiyetli bir ha- reket görülmektedir. Bu faaliyet halk arasında bazı sinirlilik | tevlid etmişti. Salâhiyettar mahakl, vaziyetin ciddiye- tini bir dakika gözden kaçırmamakla be- raber endişeye sebep olmadığı kanaatin- dedir. Bu mahafil, müstakbel hâdiseleri soğukkanlılıkla nazarı dikkate alıyor. İsviçre kıtaları tayin edilen yerleri işgal ediyorlar Bern 15 (AA) — Reuter ajana, İsviçre ordusu başkumandanlığının aşağıdaki teb- Bğini neşrediyor: Seferberlik süratle ikmal edilmiştir. Kı- tantımız şimdi tayin edilen mevzileri işgal etmektedirler. Bütün hudutlar, müsellâh Kuvvetlerin muhafazası altındadır. Dahil (Devamı 4 üncü sahifede) Demir fiatleri Ticaret Vekâletinin tebliği Ankara 15 (A.A) — Ticaret Vekâletinden tebliğ edilmiştir: 1 — 16 numaralı milli ko runma karamamesinin 14 üncü maddesin- de sayılan 8, 8, 10, 15 ve 20 milimetrelik yu- wvarlak çubuk demirlerin, 10 ncı madde hü- kümlerine tevfikan, «değer fiatolarının takdiri hususunda, halen Amerikadan geti- rilmiş olan demirlerin vekâletimizin neza- yeti altında tekarrör eden fiatları esas İt- Hihaz edilmiştir. Bu esasa tekabül eden yuvarlak çubuk demir flatlarının, 14 Üncü madde haricin- deki çubuk demirler fistlarmı da ihtiva eden, tam bir listesi aşağıya dercedilmiş- tir: Demir Katlanmış Katlanmamış : Demir , Yeşilırmak taştı Sekiz köyü, bir çok bahçe ve yolları su bastı Amasya 15 (A.A.) — Yeşilırmak ye- niden taşmış ve Kızılca, Karasenir, Ka- yabaşı, Karaköprü, Aksabur, Kapıkaya, Bolmebuk, Kavakçayırı, köylerile Amas- ya şehrinin civarındaki Yazı, Meydan, Orman, Sıraböcekhane buhçelerile gü- zergâh yolları muhtelif noktalardan su basmıştır. Karasenir köyünde su altında kalan dört evde otuz nüfusun kurtarılmasına çalışılmaktadır. e Gittikçe yükselmekte olan sular bundan evvel büyük zararla” va sebep olan seviyeye yaklaşmakta de- vam ediyor. Bundan başka Yeşilirmağa arışan Tersakan ve Çekerek ırmakları İn aymi şekilde feyezana başlamıştır. Tan başına Ton başın Bazı vergi ve resimlere Lira Lira sp» 8 milimetre 120 (22008 yapılacak zam lâyihası Me 22188 21368 Ankara 15 (Telefonla) — Fevkald- ni Te isigi | de vaziyet dolayısile bazı vergi ve Te 4 > 19564 (o 18544 | simlere zam icrasına ve bazı maddele- © 19108 19293 | rin mükellefiyet mevzuuna alınmasi 18 inlâ 33 milimetre 18589 «Katlanarak demet haline getirilmiş çu- buk demirler fatına katlama ve demet mağ- 17169 İ hakkındaki kanun Jâyihas bugün Büyük Millet Meclisi âzasına dağıtıl- raf) olduğundan, katlanmamış çubukların | miştir. Başlıca esaslarını dün bildir- fiatı, yukarda görüldüğü üyere, ton başı: | miş olduğum bu lâyiha yarın meclis na 8, 20 lira noksandır.» Bahsi geçen kararnameye tevfikan mem- Jeketin muhtelif taraflarında mübayaa edil- miş olan 6, 8, 10, 15 ve 20 milimetrelik yu- varink çubuk demirler İçin tesviye edilecek fiatlar yukarıda yazılı bulunanlardan #ba- retlir, 2 — Demir piyasasının hükümetçe yapı- Jan mübayaa haricindeki durumuna gelin- ce, piyasamızın bugünkü şartlarına naza- ran, mevcut yuvarlak çubuk demirler fiat- larının yukarıda yazılı fiatlardan fazla ol- -. mubhik kılacak sebep görülmemek- ir, İngiltere - Fransa ve Belçika arasında mali anlaşma Londra 15 (AA.) — İngiltere, « Pransa ve Belçikanm müşterek zafe- “rini temin için üç memleket arâsın- da mali ve nakdi tesanüt yapılmasını istihdaf eden üç taraflı mali anlaşma dün imzalanmıştır. umumi heyetince görüşülecektir. Reisicümhurumuzla kral Carol arasında telgraflar teati edildi Ankara 15 (AA:) — Milli Rumen bayramı münasebetile aşağıdaki telgraf- lar teati edilmiştir: MAJESTE İKİNCİ CAROL ROMANYA KRALI Bükreş Romanya milli bayramı münasebetile majestelerine en hararetli tebriklerimi ve sahsi sandetlerile dost ve müttefik Ro- manyanın refahı için olan iyi temennile- #imi arzetmekle çok buhtiyarım. f İsmet İnönü.“ EKSELANS İSMET İNÖNÜ REİSİCÜMHUR Ankara Ekselânslarının benim ve memleketim $çin müttefik ve dost sıfatile beyan ettikis İeri hâraretli tebriklerden dolayı teşek- kür ederim. Carol Türk matbuat heyeti Londrada Heyet, on gün Britanya hükümetinin misafiri olacak Londra 15 (A.A.) — Reuter ajansı tebliğ ediyor: Ti mebustan ve matbuat erkânın» dan müteşekkil bir 'Türk heyeti, bu gün Londraya vasıl olmuştur. Heyet Azası, Britanya hükümetinin misafiri sfatile, İngilterede. on gün kalacak» tar. 'Türk gazetecilerinin Londrada ika» met edecekleri günler için Harbiye Ne- zareti, Amirallık, Hava Nezareti, İs- tihbarat Nezareti ve İskoçya Nezareti tarafından müştereken bir program hazırlanmıştır. B, Muhiddin Üstündağ Temyiz dördüncü ceza dairesi beraet karasında ısrar etti Ankara 15 (Telefonla) — Eski İs- tanbul valisi ve belediye reisi B. Mu- hiddin Üstündağ hakkında Sürp A- gop mezarlığı davasından dolayı ve- rilmiş olan beraet kararı temyiz ceza daireleri umumi heyetince nakzedil- "Temyiz dördüncü ceza dairesi bu- gün davayı nakzen gördü ve eski ka- rarmda ısrar etti, izdiham hâdisesi Müddeiumumi beraet tale- binde bulundu. Muhakeme karara kaldı İzmit 15 (Telefonla) — Sekiz ay- danberi, Ağırceza mahkemesinde de- vam eden Dolmabahçe izdiham hâdi- esi muhakemesi bugün son safhaya girmiştir. Müddelumumi B. Hamdi Doğu mfütalâasını serdetti, Suçlular- dan İstanbul eski emniyet müdürü ve hâlen Çorum valisi bulunan B, Salih Kılıç ile, o #amanki muavin B. Kâm- ranın beraellerini istedi, Muhakeme karar için 20 Mayıs Pazartesi gününe talik edildi. 940 bütçesi Ankara 15 (Telefonla) — Büyük Millet Meclisi bütçe encümeni 1940 mali yılı bütçe projesinin mayısın son haftasından evvel umumi heyette görüşülmeğe başlanılacağı anlaşılıyor. Maarif Vekilimizin tarifine göre; Macar - Slovak hududu kapatıldı Macar Nazi organı bir gazete her dakika sansasyonel bir hâdise çıkacağını yazıyor Tekzipler Budapeşte 15 (A.A) —Hükümet taraftarı «Fuegget Leuseg: ve Uj Budapeşte 15 (A.A) — (Havas): Macar - Slovak hududu Balassggara- mat civarında kapatılmıştır. Diğer ts- Magyarsag gazeleleri Macaristanda | raftan Slovakların 15 Mayısta ihti- şeferberik yapıldığına dair çıkarılan | yatları silâh altına çağırıldıkları bik şayiaları tekzip ederek hâkikatte son | dirilmektedir. samanlarda zaptedilen erazide bir | Budapeşte gazetelerine göre geçen miktar ihtiyat efradının silâh altına | pazartesi Slovakyada Macar aleyhtarı çağrılmış olduğunu yazmaktadırlar. | bir propaganda toplantısı hazırlan- (Çekoslavak zabitleri ve ecnebi eksper- | mışsa da bu toplantı 19 Mayısa tehir ir tarafından yetiştirilmiş olan bu | edilmiştir. e Te gi mi Macar tadil tarafldarı cemiyetinin sp görülmüştü gazetesi son nüshasını münhasıran Çe Macar - Slovak münasebetlerine tah- Diğer cihetten Budapeştedeki Slo- | sis etmiştir. Gazete Slovakyanın ekö- vak sefareti Sloyakyanın Macaristan | nomik vaziyetinin pek müşkül bir hududunu kapadığına ve ihtiyatları | halde olduğunu iddia eylemektedir re sez mena iyi e Cİ Budapeşte 15 (44) — Macar nazi tebliğde Slovakya ile Macaristan ara. | 0Tganı olan Pesti Ujsag gazetesi, sındaki hudut münakalâtının normal | Macar - Slovak münasebetlerinde hes dakika sansasyonel bir hâdise vuku- tedir. bulabileceğini yazmaktadır. Amerikanın harbe gireceğinden bahsediliyor “Amerikalıların tehdide maruz kaldık- larına artık şüpheleri kalmamıştır,, Arjantin hükümeti, Amerika devletlerinin bir içtima yapmasını teklif ediyor intaç edeceği kanaatindedir. Gazete, bü yük bir ordu teşkilini ve 50 bin tayyare- ci talimini derpiş etmektedir. Washington Post da şöyle diyor; #Harp genişlediği müddetçe bitaraf yoktur. Zira bitaraflık mevsimi değildir. (Devamı 4 üncü sahifede) Vaşington 15 (A.A) — Hollandanın teslim olması üzerine bazı Amerika ga- zeteleri şimdi Amerikanın muhtemel bir müdahalesinden açıkça bahsediyorlar. Times Herald gazetesi Amerikan sem» patisinin ve Amerikan nefret ve infiali- nin nihayet Amerikanın harbe girmesini Almanlar bir Italyan vapurunu batırdılar Paris 15 — Bir İtalyan vapuru Felemenk açıklarında Alman tayyareleri tarafından taarruza uğramıştır. Vapur imdad işareti vererek batmak üzere bulunduğunu bildirmiştir, İngilteredeki Japon aileleri İngiliz amirallığının bir tekzibi . Almanların dört kruvazörle | Kadın ve çocuklar iki grup | öç İngiliz muhribi batırdık- halinde gidiyorlar ları doğru değildir Londra 15 (A.A) — İngiliz amirallığı teb- Mği: Almanların Hollandayı İşgalinden- beri, Almanya, Hollanda kara sularında, Gört İngiliz kruvazörlle üç İngiliz muhris binin tahrip edildiğini ve iki kruvazörün ağır hasara uğradığını haber vermiştir. Bütün zaylatı ilân etmek itiyadında olan 12 mayıs tarihli tebilğinde bü- dirilen Seal tahtelbahiri müstesna olmak Üzere, hakikatte bu istilâ hareketindenberi gemilerinden hiçbirisi ne batmış, De de hasara uğramıştır. Almanların hava hücumları neticesinde ve ticaret gemilerimizi zayinta ve elddi hasarata uğrattıkları hakkındaki id* dlaları da keza tamamen asılsızdır. Londra 15 (A.A) — Reuter'in dip- İomatik muharririnin öğrendiğine göre, harbin şiddetlenmesinden doğan ve git- tikçe fazlalaşan (tehlikeler sebebile ez- | cümle büyük elçilik ve konsolosluk me- | murlarının aileleri de dahil olmak üzere 61 Japon ailesimin kadınları ve çocuk- ları önümüzdeki ay içinde Londrayı ter- ke hazırlanmaktadır. Bunlar, iki grup halinde Londrayı terkedeceklerdir. Bi- rinci grup haziranın bidayetinde, ikinci grup haziranın ortalarına doğru hareket eyliyecektir.