16 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

16 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Belçikada göğüs göğüse çok şiddetli muharebeler oldu (Bastarafı 1 inci sahifede) bildirmişlerse de bu haber doğru değil- dir. Sedan Maginot imtidat hattının di- şındadır. Almanlar ssl Mağinot hattına da mevzi tanrruzlarda bulunuyorlar ve bu- ralarda da şiddetli çarpışmalar oluyor. Paris 15 (A.A.) — Fransız akşam teb- liğinden sonra Havas ajansı harekât hak- kında aşağıdaki malümatı vermiştir: Bugün Sedan bölgesinde Alman mo- törlü kollarının nüfuz ettiği Fransız mü- dafaa tertibatı Maginot hattı aksamın- dan değildir. Maginot hattı büyük istih- kümlarile İsviçre hududundan Montme- dy'ye kadar tamamen masundur. Mont- medyder Şimal denizine kadar yalnız be- ton sığınak şeklinde ıslâh edilmiş sahra mevzileri mevcuddur. İşte Sedandan Namure kadar bütün Meuse boyunca Al- manların saldırdığı mevziler bunlardır. Brüksel « Namur yolu üzerinde Gem- bloux istikametinde yeni bir Alman ta- arruzu kaydedilmektedir. Almanlar mu- azzam kuvvetler sevketmişlerdir. Topçu kuvveti uz, (kat Fransız piyadesine böru- ba ve mitralyöz ateşile hücüm eden tay- yare kuvvetleri muazzamdır. Bütün gün Fransızlarla Almanlar gö- ğüs göğüse çarpışmılar ve Almanlara piukabil hücumlar yapan Fransız zw arabaları, molörler geçtikten sonra düş- manın arkadan gelen piyadelerine döne- yek onlara hücum etmişlerdir. Yeni bir devre açılmaktadır. Bu devre Fransız kumandanlığının tatbike karar verdiği harekât harbi devresidir. Muharebe vaziyeti Paris 15 (A.A) — Havas ajan Brükselin şark muntakasındaki askeri rekât hukkında sant 13 de aşağıdaki mialümarı vermektedir: İngiliz ve Fran- sz kuvvetleri, Maasiric geçitlerinden çıkan Alman kuvvetlerine Fransız mo- törlü cüzütamları tarafından indiril, durdurucu kuvvetli darbelerden istifade ederek bütün hat üstünde süratle mev- zler hazmlamakta ve buralara sağlam süzelle o yerleşnekledirler. Alman ileri kolları, bu hat üzerinde, Gemblous'da irtibat tesis etmişlerdir. Alman taarruzu pöskürtülmüş ve düşman ciddi zayiata uğramıştır. Meuse üzerinde, Namurden Sedana kadar olan sahada iki gündenberi çok şiddetli zuharebeler cereyan etmekte- dir. Dün Almanlar, nehrin müteaddit noktalarından geçmeğe teşebbüs etmiş- lerdir. Alman tazyiki, meydan muhare- besinin iki noktası üzerinde kendini gös termektedir. Bu iki noktadan biri Di- nantın şimalidir ki Almanlar burada neh- rin sol sahilinde yalnız bir iki yerde tu- tunmağa muveffak olmuşlardır. Diğer hokta Sedan mıntakasıdır ve bu mınta- kada hâlen büyük bir meydan muhare- besi devam etmektedir. Dün Almanlar şiddetli bir taarruz ne- ticesinde Meuse'ün sol sahilinde tutun- mağa ve cenüpta 6-7 kilometrelik derin bir nti teşkiline muvaffak olmuşlar- dır. Öğleden sonra bu girintinin şark kıs- mi Fransizlar tarafından geri shamıştır. Bu Fransız mukabil taarruzu, müttefik tayyarelerinin kati müdahalesi ile takvi- ye edilmiş ve Alman kuvvetleri üzerine binlerce ton bomba yağdırmışlardır. Fransız ve İngiliz tayyarteleri, bötün öğleden sonra ve bütün gece Sedan mintakasının heyeti umümiyesi üzerinde bombardımanlara devam etmişler ve Alman ordusuna muazzam zayiat verdir- mişlerdir. Paris 15 (A.A.) — Havas, saat, 13,15 de dün akşamki askeri vaziyet hakkında aşağıdaki malümatı veriyor: Almanlar, Dinant'in şimalinde ve Se- danın cenubunda birkaç noktada Mevse'ü geçmeğe muvaffak olmuşlardır. Fakat şiddetli hava kuvvetleri müzahereti ile yapılan müttefik mukabil hücumları, bunların bir kısmını büyük zayiatla o maklara dökmüşlerdir. Muharebe, bu sabah devam ediyordu. İngiliz tayyarelerinin faaliyeti Londra 15 (A.A.) — Hava işleri ne- zaretinin bir tebliğinde kendilerine avcı tayyareleri de refakat etmekte olan bom- bardıman tayyarelerinin dün Fransiz tayyarelerile birlikte Meuse üzerinde ce- reyan etmekte olan büyük harpte fan- İiyete geçmiş oldukları bildirilmektedir. Pek aşağıdan uçan bu tayyareler düşma- nın tahaşşüt merkezlerine ve tanklarına muvaffakiyetle taarruz etmişlerdir. Tay- yarelerimiz. köprüleri tahrip etmişler ve 15 düşman tayyaresini düşürmüşlerdir. Zayiatımız elde edilmiş olan neticeye bakılacak olursa pek o kadar ağır değil dir ve 35 tayyareden ibarettir, Liğgede vaziyet Berlin 15 (AA) — (D.N.B) bil- diriyor: Alman kumandanı, dün Lidge şehri Alman garnizonunu teftiş etmiştir. Belçikalıların elinde bulunan birkaç ka- | le, düne Lidge kalesini ve şehrin varoşla- rını bombardıman etmiştir. lğge'in cenup ve şarkındaki isüh- kâmlar etrafındaki mücadele hakkında (D. N. B.) nin iyi haber alan bir men- badan öğrendiğine göre, (o Meuse'ün garp sahilinde kâin Lantin ve Loucien kaleleri 13 mayısta elde edilmiştir. Tan» cremont - Pepinster kalesi, ağır topçu ta” rafından bombardıman edildikten sonra, ateşi kesmiştir. Namur istihkâmundan iki kale de alınmıştır. Belçika prensleri Londrada Paris 15 (A.A.) — İstihbarat Nazır B. Froasard, gazetelerin yazdıkların hi- lâlına olarak, Belçika veliahtı ile diğer küçük prens ve prenseslerinin İtalyada bulunduklarını |, faküt Londrada bildirmiştir. Belçikada silâh altına çağrılanlar Brüksel 15 (A.A.) — Milli müdafaa Nezareti, ihtiyat sınıfına mensup yaşları 16 ile 35 yaş arasında bulunan gençle- rin islâh altına alınacağını o bildirmiştir. Muvakkaten askeri hizmetten istisna edi- İenler de orduya alınacaklardır. Belge ajansı, vaziyetin s#alâh kesbet- meğe devam ettiğini, Ve müttefik sefa- retlerin hükümet merkezini terketmeleri mevzuubuhis olmadığını bildirmektedir. İyi haber alan mahfillerdr beyan edildiğine göre, Belçika ordusunun erkâ- saharbiye reisi general Michiels mütte- fiklerin yüksek harp meclisinde Belçika- yı temsil edecektir. Bu meclisin pek ya- kında toplanacağı zannedilmektedir. Paris bombardıman edilmedi Paris 15 (A.A.) — Paris ile bu mm- takarın bombardıman edildiğine dair ve- | rilen haber katiyetle tekzip edilmektedir. 13 mayıs saat 14,30 danberi hiçbir teh- like işareti verilmemiştir. Belçika ticaret heyeti Moskovada Moskova 15 (A.A.) — Ekonomi Na- nın B. Erickson riyasetindeki Belçika ticaret heyeti dün Moskovaya gelmiştir. Matbuat balosu sunun bu ŞU Tal yapılan Belrdiye gi verilmesi kararlaştırılmıştı. Gazinanun 1ş- Jetilmesi bir Romanyalı grupa ihale edildi- gi ve güzino ile bahesdeki terlisatı Ikmal için devam eden işler henüa bitmediği için tertip heyeti balonun hazirana bırakılma Sini tereih etmiştir. Matbuat balosu bu suretle bir bahar ge- cesinin bütün zevk ve eğlercesini de top- lamış olacaktır. Film bombardımanı başlıyor 22??? L Â L E Fransız ve Amerikan film dünyasının iki şaheseri bir araya topladı: 1 - ÜNİVERSİTELİLER YURDU Güzel MADLEN ROBİNSON - ŞİRLEY'in rakibi TELOD NORMAN”ın işti- râkile yapılan gençlik; aşk ve heyecan dolu büyük Frankız filmi... 2 -Caniler doktoru Amerikanın en meşhur artistlerinden E DEVARD ROBİNSON) HUMPHREY BOĞART ve (AN ŞERİDAN) ın yarattığı Fransızca şaheser. 3 - Harbi yakından gösteren en son gelen 2 büyük Jurnal birden (Baremunl) Jurnal - Fransızca) ve (Biritish Nyuz - Türkçe) Bugün malinelerden itibaren J, Â LE sinemasında SEANSLAR: Caniler doktoru: Saat 2 - 5,30 - 8.30 da , Üniversiteliler yurdu: Saat 3.30 - 7 ve 10da İsviçre hududunda büyük bir faaliyet var (Bas tarafı 1 nci sahifede) emniyet müsnmendir. İsviçrenin bitarıf- Miğının ve istiklâlini muhafazası, bütün müsellâh kuvvetlerimizle temin edilmistir. İsviçre bitaraflıktan ayrılmıyacak? Bern 15 — Resmi bir tebliğ, İsviçre Bin bitaraflığından şüphe etmek hedefi- ni güden haberleri tekzip etmektedir. Tebliğde bu husustaki haberlerin yalan olduğu, memleketin menfaatlerine mu- balif bulunduğu, İsviçrenin ananevi bi- iarafığını idame edeceği bildirilmekte. Hiienlar İsviçreden geçmek istiyorlarmış Londra 15 Yorkshire Evening News gazetesinin diplomasi muhatriri yazıyor: Alınan haberlere göre Alman- lar İsviçreden. geçerek Frans: ve Belfort çirmeği düşünüyorlar. İsviçreliler böyle bir harekete karşı mukavemete hazırdır- lar. Ancak Almanyanın şimalden hare- keti İtalyanların da cenuptan İsviçreyi istilâ etmelerine bir işaret olacak, bina- enaleyh vaziyet nazik bir şekil alacaktır. B. Mussolini bu harekâtı müttefiklerle harbe girmeden yapabileceğini ümid et- mektedir. Dalmaçya sahillerini işgal et- mekten sef müttefiklerle harbe girme- #neki içli Huzgükriyiir Amerika, ies ederi tebaa- larına dönmelerini bildir. Londra 15 — Amerika hükümeti İs- viçredeki tebaalarına, Amerikaya dön- melerini avdet için de İtalyan limanları yerine Fransız limanlarını tercih etmele- rini bildirmiştir. Amerikanın harbe gire- ceğinden bahsediliyor (Baştarafı 1 inci sanifede) Efkâr umumiyede husule gelen seri de- gişiklik üzerine bu efkârı umumüyenin Roosevelt tarafından müdafaa meselesi hakkında kongreye yapılacak teklifler ciddi bir muhalefet göstermemesi bek- lenmemelidir.» Nevyork 15 (A.A.) — Reuter ajansı bildiriyor: Harbin Avrupada aldığı şü- mulün neticesi olarak, Amerika efkârr- umumiyesi şimdi memjeketin müdafaası pt âcil bir surette temin lüzumunu dü- şünmektedir. New-York Times ve Herald Tribun yareğrlerinin başmakaleleri milli lan - faa programından bahseden sütunlar- dan mürekkeptir. Herald Tribune ezcimle diyor ki: Birleşik Amerikayı, basiretle hazır lanmak lüzumunu idrake davet etmek beyhudedir. Toplar, Hollandayı insafsız» ca ateşe ve kana boğarak, nazi emelle- rini ona zorla kabul ettir. Bitaraf kalmak, ister bir fikirden ibaret olsun, İster-söze veya harekete inkılâp etsin, gitgide daha akla uzak bir mefhum olu- yor. Amerikalıların tehdide maruz bu- lunduklarına artık şüpheleri kalmamıstır. |! Bu iki gazete ve New-York Miroir gâ- zetesi, sinai istihsalin daha büyük mik- yasta artırılması lüzumunu tebarüz etti- riyorlar, Arjantinin teklif Buenos - Aires 15 (A.A) — Arjan- tin hükümetinin Birleşik Amerika hi metine Avrnpa vaziyetindeki inki tetkik etmek üzere Amerika devletlerini bir konferans akdine davet etmesini tek» Nif etmiştir. Vaşington 15 (A.A.) — Brezilya Fe- lemenk, Lüksemburg ve Belçikanın isli- Isı hakkında Amerika memleketleri ta rafından müştereken yapılacak oprotes- toya yarın iltihak edecektir. Vaşington İngiliz sefirinin bir nutku Vaşington 15 (A.A.) — İngiliz sefiri B. Lothian, bir nutuk irad ederek girişil- miş olan harbin ehemmiyetine işaret et miş ve hürriyet esaslarına müstenid reji- mi muhafaza etmek isteyen demokrasi- lerle dünyaya behimi bir tahakküm reji- mini zorla kabul ettirmek sevdasında bulunan diktatörlükler arasındaki müca- delenin mevzuunu izah etmiştir. Sefir demiştir ki; «Hürriyetin zaferi kazanacağında şüphe . yoktur. Yeğâne mesele, çekeceğimiz izlirapların derece- sini bilmektir. Bizler, yalnız zaferi elde etmek için değil beşeriyetin yeni bir fe lâkete uğramasına mani olmak için eli- mizden geleni yapacağız.» Amerika tebaalarını şağırıyor Londra 15 — Amerika Hariciye Ne: zareti cenubi ve şimali Avrupada bı nan tebaasna Amerikaya (o avdetlerini tavsiye etmiştir. İtalyada bir karar 16 Mayıs 1940 name İle 2 milyar liret askeri tahsisat verildi (Baş tarafı 1 nci sahifede) bir yardımda bulunacağı hakkındaki ka- naatini âlenen izhar eder.» demiştir. Bu sözleri âyan azan büyük bir heye- canla alkışlamıştır. Roma 15 (A.A.) — Münakalât Na- arı, irad ettiği bir nutukta son zaman- larda bu nezaretin halleylemek mecbu- riyetinde kaldığı meselelerin, Duçenin etrafında toplanmış olan İtalyanın kar- yılaşacağı ve herhalde şerefli olacağı muhakkak olan hâdiseler ne olursa ol- san, istikbalde bir sürpriz tevlid etme- İerine imkân bırakılmıyacak şekilde hal- nu söyleriştir. * nezareti, seletberlik bak- kında tecrübeler yapmışlır. Memleket, münakalâta müteallik servisler noktai sasarından ratnaln olabilir. Doçe, ber hangi ahval ve şerait altında olursa ol- sun emirlerine itaat edileceğini bilir. İtalyanın yeni Berlin sefiri Berline hareket etti Roma 15 (A.A.) — İtalyanın yeni Berlin sefiri dün akşam memuriyeti k üzere yola çıkması, hususi bir mahiyet iktisap et miştir. Alferi östasyonda birçok zevat tarafından uğurlanmıştır. Bunlar arasında Kont Ciano ile diğer hükümet erkânı, âyan meclisi ikin- ci reisi, Roma vali ve belediye reisi ve Alman sefiri von Mackensen, bulunmak- ta idi Nümayişlere mani olunuyor Roma 15 — İngiltere ve Fransa aley- hinde yapılan nümayişlere mani olun duğu öğrenilmişti ümayişçiler bugün Yukoslav sefareti ünde toplanmağa teşebbüs etmişlerme de polis tarafından menedilmiştir, Roma 15 (A.A.) — Havasi Sene- Jerdenberi ilk defa olarak bu akşam Yu- goslav sefareti etrafına karabinyeri kita- atı konulmuştur. İki hâdise Roma 15 (A.A.) — (Reuter): İngi- liz lordlarından Lord Hardwicke evvel- ki gece, Romada bir kabarede, masasi na konan İngiliz aleyhtarı bir afişi attı- ğından dolayı tokatlanmıştır. Lord Hard- wicke, ikamet tezkeresi de nizamına uy- Mükemmel bir 1- 32NCIA 2 — Talebi umumi üzerine: Ayrıca; Foks Jurnal en son ve Seanslar : 71 17 ve 18 Mayıs Tanburi SELÂHADDİN PINAR kemani Halk San'atlin NAŞİT toplu sile göz — Orta oyunu — Bütün Bugün matinelerden itibaren SARAY SiNEMASINDA am teşkil eden 2 güzel film birden; CEBELÜTTARIK'tan SOUTHAMPTON'a... Harbe doğru 6000 asker yolda... Kahramanlık, vatandaşlık ve aşk dramı... Harp vekayiini musavver büyük bir film. GÖRÜNMEYEN ADAM ARAMIZDA CONSTANCE BENETT ve GARY GRANT'ın yarattıkları fevkalâde Fransızca sözlü bir filim « 32 indi avcı alayı: 2,30 - 6,20 ve 10 da Görünmeyen &düni aramızda; 4,20 ve 8 de Şehzadebaşı TURAN Tiyatrosunda Cumartesi akşamları Yavrunun Gecesi Hamiyet Yüceses SEVDA DOLABI «<omedi 3 perde) Bugün sinemada 3 büyük film birden: Tenzilâtlı gömüdür. 1 — İSTANBUL İNCİSİ, 2 — İZCİLER İMDADA, 3 AŞK ÇOCUKLARI Telefon: İSMAİL DÜMBÜLLÜ şerefine Bu akşam Beyoğlunda Fransız tiyatrosunda misli görülmemiş ve gö- rülmiyecek alaturka musiki ve sahne ihtifai Meddah rakile (GEVHERLİ HANIM SULTAN) taklidli tarihi komedi. (20) ki- şilik muazzam saz küme fasıl Hey'eti tarafından şehnaz faslı, Biletler tiyatro gişesinde satılmaktadır. | gün olmadığından, bu hâdiseden sonra, iki saat bir polis karakolunda alıkonul- muştur. Lord Hardwicke, Müssolininin bir dostu ve uzun zaman İngiliz » İtalyan İ dostluğunun bir taraftarı idi. Roma 15 (A.A.) — İsviçre sefareti binasının cephesine müttefikleri tenkid eden bir takımı afişler asılınış olduğun- dan İsviçre sefiri, hariciez memleket im- tiyazından istifade ederek bu afişleri kal- dırtmak ister Buna (Siyah gömlek- diler) müdahalede bulunmuşlardır. içre sefiri zabıtaya müracaat etmiş ve İtalya hükümeti nezdinde protestoda bu- Tunmuştur. Fransız gazetelerinin mütaleası Paris 15 — Gazeteler İtalyanın, hi diz - Fransız ablokasını bahane ederek kavga aradığını yazıyorlar. Ümümi inti- ba, Hitlerin büyük kozunu oynadığı ve Romanın yardımına güvendiği merkezin- dedir. ! Harp hakkında İtalyan ga- | zetelerinin tefsirleri Roma 15 (A.A.) -— Faşist matbuat tefsiratçıları oAlman ordusu hakkında şmethüsenalarını esirgememekle ve İlol- Jandanın işgalinin İngiltere için tehlikeyi artırdiğin iddia etmektedirler Bununla beraber, daha ihtiyatlı d. ranmakta olan İtalyan askeri münekkit- İeri aoni “sözüm” Belçikadir" heniz siiylen- anasi: aldüğtms: BRİ beraber havada üstünl vermektedirler. Stampa gazetesi Alman sevkulceyyi- Bi üttefiklerinkine hâkim olduğunu yaziyor, Corriere Della Sera, Alman kıtsatına düşen işin kendilerini bekliyen müttefik mevzilerine yaklaştıkça daha ziyade güç İeşeceği kansatindedir. Gazeteler havadise teşne halk tarafıs- dan kapışılmakta fakat halk bu havadis hakkında âleni surette tefsiratta bulun- imaktan sakınmaktadır. gg'mmmam Ylisatirlerinize ÇİKOLAT CEMİL KARAMELÂ CEMİL ikram ediniz. kte, bununla Almanyaya VCI ALAYI en mükemmel halihazır haberler Cuma ve Nobart Tekyay Kumpanyasile 22127 Kara- tanınmış komik sanatkârların işti- Bugün Matinelerden itibaren İ PE K sinemasında 2 Büyük film birden Fransızca sözlü aşk - Kahramanlık ve 1- ASi KAHRAMAN: ee WARNER BAKSTER - FREDDIE BARTHOLOMEW - ARLEEN WHELAN 2 - LOREL - HARDİ HARBE GİDİYOR Türkçe sözlü İlâveten; Foks Jurnal dünya haberleri, Suare sağt 8,30 da 2 Filim birden. !