17 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Mayıs 1940 “Dün Geceki ve Bu Sahahki Efaberler Son dakika Son askeri vaziyet Louvaine muharebe- sine ingiliz askerleri de iştirak ettiler Almanların mühimmat ve nakliye kolları maynlarla havaya uçuruldu Londra 17 — İngiliz askeri mahfillerinin kanaatine göre Almanlar, insanca ve mal- » uğradıkları müthiş zaylata bakmıyarak Anversten Sedana kadar uzanan mütte- esini yarmağa uğraşıyorlar, Almanlar bu teşebbüzlerinde şimdiye kadar muvaf- tardır. Askeri mabflilerin kanaatine göre Alman taarruzu durdurulacak böyle muazzam ve geniş hazırlıklı bir taarruz yapamıyacaktır. a Alman ile Belçika kıtaları arasında vuku bulan göğüs göğüm Muharebeler ıtaafı da iştirak eylemişlerdir. Almanlar tardedilmişlerdir. Düş- man mühimmat ve nakliye kolları, maynk tarlalar arasindan geçerlerken vuku bulan İnfilâklar neticesinde azim zaylata uğramışlardır. İngilizler 50 Alman tayyaresi düşürdüler Londra 17 -— Hava nezaretinin tebliğine göre İngiliz hava kuvvetleri dün de şiddet- M bir faaliyet göstermişler ve vuku bulan hava muharebelerinde 50 Alman tayyaresin! dü- gürmüşlerdir. Fransız tanklarının muvaffakıyetleri Paris 17 — Fransız Teslihat Nazın B. Dautry en büyük Fransız tanklarını İmal eünekte olan fabrikayı dün ziyaret ederek kendi ellerinden çıkan tankların son muharebelerde büyük muvaffakıyetleri görüldüğünü haber vermiş ve kendi- lerini tebrik etmiştir. Amele, bu haberden son derece memnun kalmışlar ve haf- ta t yapmaksızın günde İZ saat çalışmağa karar vermişlerdir. Bu sayede tank imalât üç misli arturılacaktır. İngilterede paraşütçülere karşı 350,000 gönüllü kaydedildi üye Nezareti, İngiliz topraklarına indirilmesi muhtemel düşman 600 gönüllü kaydedildiğini tebliğ etmiştir, “Alman resmi tebliği Berlin 16 — Resmi Alman tebliğidir: Hollandanın teslimi silâh etmesi hak- kımdaki müzakerelerin neticelenmesi üzertive Alman askerleri La Haye ve Amster- dama girmişlerdir. Belçikada dünşam kuvvetleri Anvers . Namur istihkâmları ve Dil nehri bo- yunca harp nizamına girmişlerdir. Namurün cenubu garbisinde, Möz'ün garp sx- bilinde muvaffakıyetlerimizi genişlettik ve Fransız (Ozirhli okuyvetlerini o mağ- İüp ettik. Sedan'nın cenubunda ağır Fransız tankları tarafından yapılan hücumu tardettik, Taarruzu yapan tanklar tahrip edilmiştir. ve Sarbrük arasında mevzilerimizi ilerilettik. 1$ mayısta dahi tayyarelerimiz düşmanın gerilerine, teşekküllerine ve yürüyüş kolları- na ve kesif hücum arabalarına taarruzlarına devam etmişlerdir. Bu muharebelerde ta; Yarelerimiz 78 ve hava dafi bataryalarımız 2 düşman tayyaresini düşürmüşlerdir. Düşman hava meydanlarına yapılan hücumlar esnasında birçok düşman tayyreleri yerde tahrip anma Düşman tayyarelerinin zayiatı shhat ile tesbit edilmiştir. 15 mayısta düşman Mozel ile Rhin arasında Sarlauten tarılmıştır. Nakliye gemilerinden biri 12000 tonluktur. Bir tahtelbahirimiz bir düşman petrol gemisite müsellâh bir tlenaret gemisini torpillemiştir. 14-15 mayıs gecesi düşman tayyareleri garbi Almanyaya bir âkin yapmışlardır. Gayri muntazam bir surette atılan bombalar ehemmiyetsiz hasarat yapmışlardır. Sivi halk arasında bazı ölü ve yaralı vardır. Askeri hedeflere tecavüz ve isabet vaki olmamıştır. Narvik grupu, düşmanın hücumlarını pöskürtmüş ve aldığı emre tevfikan İleri mevzilerini geri almıştır. Almanlar Isviçre hudu- duna 25 fırka yığdılar İsviçrede bozgunculara ve paraşüt- çülere karşı tedbir alınıyor Zürihten Fransız İsviçresine giden trenler memleketi terk edenlerle dolu Paris 17 — Bem şehrinden bildiriliyor: Almanyanın İsviçre hududunda tahşidatı devam ediyor. Almanlar, Karaorman ile Konstans gölü arasında 25 fırka tahşid etmişlerdir. Nöşatel istikametinde yapılan Alman tahşidatı, bun- dan hariçtir. İsviçre genel kurmay zabitleri Fransada tahsil etmişlerdir. Almanya, İs- viçreye taarruz ettilğ takdirde Fransız - İsviçre askeri teşriki mesaisi bu sebep- ten dolayı pek kolay olacaktır. Lozan 16 (A.A.) — İsviçe genel 'kurmayının saat 18 de bildirdiğine göre, Zürih kantonu üzerinde bin metre irtifa» da uçan bir Alman bombardıman tayyar resi görülmüştür. Heinkel 101 ile İsviçre avcı tayyarele- ri arasında kısa bir çarpışma olmuş ve tayyare dafi topları da harekete geçmiş- tir, Yere inmeğe mecbur edilen Heihkel de yangın çıkmış ve tayyarenin bir ka- nadı sakatlanmıştır. Tayyarenin mürette- batından yaralı enterne edilmiştir. Diğer ikisi kaçmıştır. Bunlar, faal surette aranmaktadır. Zürih 16 (A.A.) — (Reuter): Zü- rihteki İngiliz konsolosluk makamları, bugün İngiliz tebaasına, ber ihtimale karşı Zürih mıntakasını terketmeleri tav« siyesinde bulunmuştur, Fransız İsviçre- sine doğru memleketi terkedenlerle dolu sense Zürihten hareket etmektedir. Vaziyet sakindir. Fakat Bâle ci da kuvvetli Alman kıtaları tahaşşütl bulunduğu hakkındaki sayinlar devam etmektedir. Memleketi, bozgunculara ve püraşüt- gülere karşı müdafaa için mahalli müd. faa grupları süratle teşkil edilmektedir. Reuterin öğrendiğine göre, İsviçredeki İngiliz tebaasının memleketi terketmele- ri hakkındaki resmt emir Londradan ve- rilmemiştir. Maamafih olabilir ki İngiliz konsolosları, bazı şehirlerdeki İngiliz te baalarına bu şehirleri terketmek tavsiye- sinde bulunmalarını lüzumlü hisseyle- mişlerdir. Zürih herhalde bunlardandır. Londra 16 (A.A.) — Bazı İsviçre kantonlarında oturan İngiliz tebaasının derhal tahliyesi için tedbirler alınmıştır, Diğer taraftan, Amerika büyük elçisi, Londrada oturan Amerikahlara İngilte- reyi terketmek tavsiyesinde bulunduğu hakkındaki haberleri yalanlamıştır. Gümrük tarife kanununda yapılacak değişiklik İlâve maddeler kanunun tatbikatında görülen zorlukları giderecek Ankara 16 (Telefonlu) Büyük Millet Meclisi bütçe encümeni, gümrük tarife kanununun bazı maddelerini de ğiştüren kanun projesinin o müzakeresini » Daha önce gümrük ve inbi- tetkikinden ( geçtikten umumi heyette görüşülecektir. Yeni lâyiha ile gümrük tarife kanunu- hun istisnalara ait maddelerine bazı ilâ- veler yapılmaktadır. Bu maddeler. ka- nunun tatbikatında görülen zorlukları #iderecek ve bir takım eksiklikleri ta mamlayacaktır. Yeni lâyihada resmi daire ve teşekkül- lerle menafii umumiyeyey hâdim cemi- yetler tarafından getirilecek eşyalardan hangilerinin gümrük resminden muaf tutulacağına deir hükümler de bulun- maktadır. Türk heyeti sonra İngilterede Nazırlardan Lord Liyod tarafından karşılandılar Londra 16 (A.A.) — Nazırlardan Britieh Conseil reisi Lord Lloyd, Türk heyetini Londrada karşılamıştır. Londra- daki umumi kanaat, harp bulutlarının bu kadar yakından tehditler gösterdiği şu sıralarda Türk gazetecilerile mebusla- rının Büyük Britanyayı ziyaret etmeleri hakiki sportmenlere yakışır bir hareket olduğu merkezindedir. Ingiliz donan donanması B. Churchill donanma ve ticaret filosuna bir mesaj neşretti Londra 16 (A.A.) — Başvekâletta yeni vazifesine başlayarak Bahriye Ne- zaretinden ayrılan B. Chürchill, donan- ma ve ticaret filosuna bir mesaj neşret- miştir. Bu mesajda şu satırlar okunmak- tadır: Donanma ve ticaret filosu için kadro ihtiyacı gittikçe artmaktadır. Vazifesine sadık clan millet şimdiye kadur bu ihti- yaçlara cevap vermiş ve eminim ki bun- dan sonra da vermekte devam edecektir, Şimdiye kadar birçok cesaret ve kah» ramanlık hareketleri yukubulmuştur. Bu hareketler bizim için bir ilham kaynağı ir. Fransız Başvekili, Türkiye, Amerika ve İsveç sefirlerile görüştü Paris 16 (A-A.) — B. Reymaud. öğ- leden sonra, sira ile, Türkiye büyük el- çisi B. Behiç Erkin, Amerika Birleşik devletleri büyük elçisi B. Bulitti ve İsveç elçisi B. Hemoingsi kabul etmiştir. Elen 'n bitaraflığı İngiliz tayyarelerinin istik- şafta bulundukları tekzip ediliyor Atina 16 (A.A.) — Atina ajansı, İn- giliz tayyarelerinin Elen bitaraflığını ih- Iâl ederek bir istikşafta o bulundukları, İtalyan vapurlarının Yunanistan uğ Yugoslavyada bir Italyan tayyaresi düşürüldü italyada talebe nümayiş yapmaktan vazgeçmeğe Belgrad 16 (A.A.) — (Reuter): Bu- ında bugün alınan malümata göre, gar- bi Hirvatistanın İtalya hududuna 60 ki- lometre mesafede kâin bir mevki olan Gulinde geçen salı gecesi bir İtalyan tay- yaresi düşürülmüştür. Hatırlarda olduğu üzere, Yugoslav hudut bataryaları genlerde hududu geçecek her tayyare Üzerine ateş etmek için emir almışlardır. İtalyada talebe, nümayiş yapmıyacak Bern 16 (A.A.) — Havas ajansın- dan: Romadan bildirildiğine göre dün sabah milli terbiye nazırı talebeyi nüma- yişler yapmaktan vazgeçmeğe davet et- miştir. Roma 16 (A.A.) (o Yugoslav sefa- rethanesi önüne ikame edilmiş olan a6- keri müfrezeler yeri alınmıştır. Gece, sükün içinde geçmiştir. Yeni nümayişler Roma 16 (A.A.) — Dün birçok şe- | hirlerde, bilhassa cenubi Pesaro, Potem- za, Guila'dn müttefiklerin bahri kontrol leri aleyhinde bir takim protesto nüme- | yişleri yapılmıştır. Yugoslav Nazırlarının kümeli) Belgrad 16 (A.A.) — (Reuter): Yu- gonlâv nazırları dün Belgradda birkaç toplantı yapmışlardır. Öğleden sonra B. Maçek Harbiye Nazırı general Nediçle görüşmüştür. Bu toplantılardan sonra hiç bir tebliğ neşredilmemiştir. İtalya karasularının sahasını genişletti Roma 16 (A.A) — e Kop porasyonlar meclisine tevdi edilen yeni davet edildi | bir sümük kanunu mucibince şimdiye kadar 10 kilometreden ibaret olan ve AE İkizleri UKararılarız” we dedilen mıntaka hududu 12 mile çıkar lacaktır, Moskovaya bir Yugoslav siyasi heyeti gidecek Belgrad 16 (A.A) — (Reuter): Yas kında Moskovaya gidecek olan siyaset heyetin kimlerden müteşekkil olacağım tesbit için müzakereler devam etmekte karti tarihi ve hedefi ik heyetinin Moskovas dan getireceği neticelere bağlı olacaktır. Bu beyet yarm Bükreşte olucak ve ksa bir ziyaretten sonra önümüzdeki cumar- tesi" günü Balgrada galesektir. Yeni he Şetbu Baler ii cimmlikei if sında diplomatik münasebetlerin tesisi olacaktır. Resmi mahfller seri hiçbir inkişaf derpiş edilmemesi icap edeceğini beyana İ devam etmekte iseler de memleket müz, dafaasından mesul olan mahfillerin İtak yan politikasının tamamen muayyen ok madığı şu sıradâ mütemmim bir müza- heret temini arzusunda oldukları yılmaktadır. Yugoslav ticaret heyeti Moskovadan döndü Belgrad 16 (A.A.) — Moskovadan dönen Yugoslav ticaret hey bugün öğle üzeri Belgrada gelm Heyet azası, Moskovada görülen öşlerden çok memâaun olduklarını ve Sovyet - Yugos- İsv münasebetlerinin istikbali hakkında nikbin bulunduklarını bildirmiştir. anla Macar - Slovak hududu açıldı Diğer taraftan Macaristanda iki kol. ordunun seferber edildiği bildiriliyor Budapeşte 16 (A.A.) — Slovak ma- kamları, birkaç gün evvel kapanmış olan hududu, Salassagyarmat'da bu gün yedide açmışlardır. Gazeteler, bu sabahtanberi Slovak- yaya karşı olan her türlü neşriyata nihayet vermişlerdir, Siyasi mahfiller, Macar aleyhtarı tezahürlerin yapılacağı 19 mayıs ta- rihini büyük bir alâka ile beklemek- tedir. Alman hududu 16 (A.A.) — Havas ajansından: Alman istihbarat bürosu, Budapeşteden istihbar ediyor: Res- men bildirildiğine göre Szkekesfehrvar ve Kasda kolorduları seferber edilmiş tir. Bu iki kolordu mevcudunun yüz- de altmışı son zamanlarda Macaris- tana ilhak edilmiş olan arazi ahalisi; dendir. Bu selerberlik, bu ahalinin ta- lim ve terbiyesi maksadile yapılmıştır. Ayni maksadla birçok motorize liva- larla süvari livaları da seferber edil miştir. Huduttaki arazi cüzütamları sefer» ber edilmiştir. Macar Telgraf ajansı, bu hareketi Macaristanın muslikane emellerinin bir nişanesi addetmekte- dir. Müttefikin filosu, manevradan sonra Iskenderiyeye döndü mağa nihayet verdikleri hakkında ya- bancı gszeteler tarafından işse edilen gayiaları kati surette yalanlarmağa salü- tardır, Buna mümasil diğer şayinalar da kati surette yalanlanmaktadır. Atina ajansı, Arnavutluk karşısında bulunan Elen kuvvetlerinin takviye edil- diği ve Flen Harbiye müsteşarının şimali Yunanistana yaptığı seyahatin bu takvi- ye ile alâkadar bulunduğu hakkındaki radyo haberini de kati surette yalanla” maktadır. Harbiye müsteşarının seyaha- &, normal servis ihtiyaçlarından münba- istir, Motüör sandalı parçaladı Kaptan Mehmed Çelikbaşın idaresin- de, kuzu yüklü Coşkun o motörü Saray- burnu açıklarında Sadullah oğlu Hüse- yinin idaresindeki sandala çarparak par» çalamıştır. Sandalcı ile üç müşterisi de- nize dökülmüşlerse de kurtarılmışlardır. Kamyonet bir kitaphaneye girdi Babıâli caddesinde B. Hasana aid kamyonet freni bozulduğundan Remzi kütüphanesine çarparak vitrini yıkmıştır. Aşağıdan gelmekte olan diğer bir kam- yon da kamyonete çarparak tamponu kırılmıştır. Nüfusça zayiat yoktur, İtalya, Mısırdaki İtalyan tebaasının memleketi terketmelerini bildirildi Londra 17 — Dün sabah İskenderiyeden ayrılan müttefikin filosu, manevra yaptı” dönmüştür. İ tan sonra gene İskenderiye Ilmanmna dönmi Kahire 16 (A.A.) — Rewter: Mısırdaki İtalyan konsoloslukları İtalyan tebaasına sakin bir surette tebligatta bulunarak Mısırı terketmelerini tevsiyd etmektedirler, Diğer taraftan Amerikalılar da Mısırdan harekete âmade olmağa yar resmi surette davet edilmişlerdir. Mısır makamları Kahire ve İskenderiye olvarlarını ve tayyare meyda? larile diğer askeri noktalara civar mıntakaları boşalimağa başlamışlardır. Kahire 17 — Salâhiyettar Mısır makamatı Mısırda oturan İtalyan ve ADI rikan tebaasına hükümetleri tarafından memleketi terketmek emrini vergikii, rini tekzip ediyorlar, Mısıra yeni Avustralya kıtaatı geldi Lendm 17 — Avustralya kıtalarından mürekkep ikinci sakeri kafile, bugün gelmiş ve büyük tezahüralle karşılanmıştır. Bir Belçika gazetesi Pariste intişara başladı Londra 16 — Belçikada intişar eden (Le Meuse) gazetesi bugün ml intişara başlamıştır. Gazetenin sahibi Liöğe şehrini terketmeden önce tesisatını tahrib etmiştir. Gazete Paris5oir idarehanesine yerleşmiştir.