25 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

25 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Sahife AKŞAM Etimesud tayyare meydanında büyük bir hava mitingi yapıldı ANKARA RADYOSU 25 Mayıx Cumartesi 1330 Program, 3 haberleri, Genç paraşütçüler toplu atlamalarda ve filo uçuşlarında büyük muvaffakıyet gösterdiler Reisicümhur delegeleri kabul etti Kadıköy Vakıflar Direktörlüğü İlânları | Dozğa No. Vakfın ismi 1 — Kandilli Sürp Arakelms Ermeni kilisesi ve mektebi ve mezarlığı vakfı , Üsrüdar Sürp Harç Ermani kilisesi ve mektebi ve mezarlığı vakfı Üsküdar? Sürp Karabet Ermeni kilisesi ve mektebi ve mezarlığı Kadıköy Sürp Takavor Ermeni kilisesi ve mektebi ve mezarlığı vakfı a Sürp Lusavoriç Ermeni kilisesi ve Nersesyan mektebi ve mezarlığı vakfı #iç Ermeni kilisesi vakfı Kartal Sürp Kişan Ermeni kilisesi ve mektebi ve mezarlığı vakfı : Kadıköy Aya Efemiya ve Aya Tiryada ve Ayn Yorgi ve Aya Yani ve Aya İğnat- yoi Rum kiliseleri ve mektepleri ve lığı vakfı Kınalında Panaiya Rum kilisesi ve mezarlığı vakfı ve Bürp Nigagos Ermeni kilisesi ve mektebi ve mezarlığı vakfı ncuk Müsevi cemaati vakfı ellada Ayanlkola ve Aya Varvara Rum kiliseleri ve mektebi ve mezarlıfı bandosu, 15,30 Alafranga plâk, 18 program, 1505 Alâfrunga plâk, 18,30 Caz orkestrası, 19 Konuşma, 10,15 Türk müziği, 10,45 Ajan haberle: Fasıl heyeti, 20,30 Günün mc- selesi aşma), 20,50 Türk müziği, 21,20 Gitar, 5 Küçük orkestra, 2230 Ajans ve borsa haberleri, 22.50 Cazband (Plâk). ————— —— — Ankara 24 (Telefonla)! — Türk hava kurumu 7 nci kurultayının toplantıst mü- nasebetile bugün Etmesuttaki tayyare meydanında büyük İir hava mitingi ya- pılmıştır. Başta Başvekil Dr. Refik Saydam ols duğu halde, Vekiller, Pati genel sekre- teri Dr. Fikri Tuzer ile rapbuslar, kurul- tay delegeleri milli müdafaa erkânı ve kalabalık bir halk kitlesi gençlerimizin bu tezahüratında hazır bülunmuşlardır. 4 saate yakın bir Zâmân devam eden ve baştan nihayete kâdar'büyük zevk ve takdirle seyredilen bi hâya mitinginde, genç havacılarımız plânötlerle, muhtelif tipte tek ve çift metörlü tayyateleriğ. uçuşlar yapmışlardır. Bu ârada genç plâ- nörcülerle tayyareğilerirdizin akrobatik bareketleri ve paraşütçülerin toplu atla- ma göst alâka ile takip edilmiştir. Çok güzel bir hava içinde geçen bu tezahürattan sonra Başvekil Dr. Refik Saydam ve bütün davetliler sahadan ay- nlırlarken kurum başkanı Şükrü Koçak'a takdirlerini ve tebriklerini ifade eylemiş- lerdir. Reisicümhur delegeleri kabul ettiler Ankara 24 (A.A) — Türk hava kar rumu yedinci kurultayına vilâyetlerden gelen delegelerden kur'a ile seçilen Ali Nadi Ünler (Gaziantep). Sabri Güls (Seyhan), Tevfik Öğütlü (Malatya), Vehap Tuncer (Bolu), ve Naili Küçüka (Denizli) dan mürekkep bir heyet Türk hava kurumu başkanı Erzurum mebusu Şükrü Koçak'ın reisliğinde bugün kurul- tayın tazim ve bağlılık düygularının arzı için içümhur İsmet İnönü tarafından kabul buyurulmuştur. Milli Şef, kurultayın çalışamalarından çok memnun olduklarını selâm ve sevgi- lerinin kurultaya ibi muvaffakiyet dilem Pera, Beşiktaşla karşılaşıyor Milli kümede bu hafta maçı olmiyan Beşiktaş klübü gelecek sehe birinci kü- mede oynayacak olan Pera klübile bir anlaşma yaparak pazar sabahı Şeref sti dında hususi bir maç yapmağa karar vermiştir. Peranın Beşiktaş karşısında »lacağı netice merak edildiğinden bu karşılaşmanın çok slâkalı olacağı tah- min edilmekted Ş. Karahisarda zelzele $. Karahisar 24 (A.A) — Dün saat 18 de burada garbi tenübiden doğru orta şiddetli bir sarsıntı olmuştur. Hasarat yoktur. İtizar (Türkân Sultan) tefrikamızı münde- recatımızın çokluğundan dolayı bugün nöşredâmedik. Özür dileriz. leri ve file uçuşları büyük bir Kurumun faaliyeti Hava kurumunun yedinci kurultayı açılırken, hava kurumu başkanı B. Şük- rü Koçak'ın kurumun dört yıllık çalış” masına ait bir rapor okuduğunu yazmış- tık. Bu rapora göre, kuruma aza yazılan- ların adedi 500,036 ya baliğ olmuştur. Raporda, Türkkuşu müessesesinin bugü ne kadar aşıış olduğu merhalenin kurul- tayın takdirlerine lâyik olabilecek değer- de bulunduğu kaydedilmektedir. cülük, motörlü tayyarecilik, paraş modelcilik hakkında da etraflı izahat vardır. Yine raporda, bu kollara kay- dedilen gençlerin sayısının her sene ari ağı görülmektedir. £ Plânörcülerimizin uçuşlarda elde ettikleri muvaffakiyet çok kıymetlidir. On beş yıllık bayatı içinde, 72 railyon gelirin (54) milyon lirasını hava ordusu bütçesine hediye etmiş olani Türk ha- va kurumu, tesis ettiği Türkkuşu mü sesesile haya ordumuz kadrosunu takv ye gayesini ön plânda tutmuştur Bunun için mesai programını ordu ihti- yacına göre tanzim etmiş ve Tür da çalışan gençlere bazı muafiyetler te- inin eylemiştir. Avrupa barbinin bütün düny; mak istidadını göstermesi tehlikesi kar- şısında havacı gençliğin Milli Müdafaa bakımından daha müessir bir kuvvet ola- rak yetiştirilmesini zaruri gören Türk hava kurumu çalışmalarına yeni biz veche vermiş ve geçen yıl, Gedikli Ha- zırlama Yuvasını kurmuştur. Rapor, Millt Şefimizin beş yıl evvel altıncı kurultayda söyledikleri şu sözler- İs nihayet bulmaktadır; «Yarın kalktığımız zaman teneffüs edeceğimiz havanın emin olup olmadığı- na dair yüreğimizde bir şüphe uyanıyor- sa bunu temin edecek vasıla ne ise ona iğimiz su ve yediğimiz ekmek gibi bir pay ayırmanın çaresini bulacağız.» de Bu gece nöbetçi eczaneler Beyoğlu mıntakası: Merkezde (Kin- yol), Taksimde (Limoner), Şişlide (Nargileciyan), Galatada (Doğruyol), (Sporidis), Kasımpaşada (Müeyyed), Hasküyde (Haheoğlu), Eminönü mm- takasında: Merkerde (Beşir Kemal), Küçükpazarda (Bonsason), Alemdar- da (Esad), Kumkapıda (Cemil), Fasih İle Şehremininde (Hamdi), Şehzadebaşın. da (İsmali Hakkı), Karagömrükte (Pu. 4d), :Fenerde (Emliyadis), Samatyada Rıdvan), Aksarayda (Sarım), Beşiktaşta) (Vidin), Kadıköyde (Büyük), (Yelde- girmenl), Üsküdarda (Fuad Habib), Büyükadada (Şinasi Rıza), Heybella- dada (Tanaşi, Sarıyerde (Osman), Eyüpte (Hikmet) eczaneleri, 1Ortaköy, Amavutköy ve Bebek &c- #aneleri her gece nöbetçidirler.| # Fenerde oturan Tahsin isminde bir çocuk sokakta bir duvar Üzerinde oyna- makta iken muvazenesini kayboderek düş- müş, tehlikeli surette yaralandığından Et- fal hastanesine kaldırılmıştır. Tuzak içinde Tuzak Tefrika No. 168 Eski azametli tavrını muhitinde artık söktüremiceği için yuva muhitinden kaçıyor, başka ta- raflarda kendine göre bir hayat kur- mağa uğraşıyordu. Klüplerde kendini oyuna vermişti. Belkıs bu sırada annesinin kolları arasında Uyumuştu. Başı yumuşak yastıklara gömülmüştü, Anhe, biran, evlâdının üzerine eğildi. Yavrusunun nefes alışını dinledi. « — Ne kadar da hafif, takatsız s0- luyor!» diye düşündü. Sonra, bünca gecedir kendi de uy- kusuz kaldığı için daldı; geniş kol. tukta kendini koyuverdi, uyudu. Bir kaç dakikadanberi uyuyordu ki, hatif ayak sesleri duydu. Yan oda- | ya biri girmişti. Kadın müşkülâtla yerinden kalktı. Kapıya doğru yürüdü. Molla bey gelmişti. Hastaya dair malümat almak istiyordu. Fakat yal- niz değildi Arkasından heyöcanından mış bir yüz görünüyordu. Molla, ayaklarının ucuna basarak içeri girdi, sarar- devrinin | Nakleden : (Vâ - NâJ Maideye usul sesle sordu; — Uyuyor mu? — Evet. Geri dönüp, arkadaşına: — Gir. Ferhad girmişti. Altı haftadanberi çırpına çırpına faaliyet gösterdiği için bitkin bir haldeydi. Genç kızın yatağına, titreyerek yak: Taştı. : Belkıs da bu esnada dönerek yüzü. nü çevirdi. Dağınık saçları arasında, yüzünün bir kısmı görünmüyordu. Bir kaç dakika evvel söylediği gibi, her halde korkunç bir rüya görüyor- du. Zira, gözlerinde bir dehşet ifadesi vardı. Dudakları titriyordu. Ferhad, Maideye: — Kim bilir ne kadar ıztırap çeki- yorsunuzdur... - dedi Vah, hanım. İ efendiciğim. — Bugün ıztırabım daha az... Zira ümidim çoğaldı — Doktor geldi mi? Maide, Ferhadın sualine, doktorun geldiğini, vaziyetin daha ümüidlli ol. duğunu söylediklen sonra: — ah. Eğer o yaşamazsa ben de İ Fatih askerlik şubesinden; i — Yedek rına 1 hazira; lanacaktır, Yoklamalar haziran ayı sonu- | na kadar devam edecektir. bizzat yaptırılması mecburidir. 2 siz olanlar (mahalli hükümet hekimliğin- don musaddak rapor) hükümet memuru olupta berayı vazife şube mınlakası hari- de olani £ edildikleri emrin su- ret) serbest meslek sahibi olup tâ kaziran ayı zarfında hariçte bulunmaları mecburi olanlar (bu mecburiyeti bulundu! mma hallin emniyet müdürlüklerinden veya âmirlikler arı tasdikli vesiki- lar) yoklaı mektuplarla göndern tüle mektap- is yoklamalarını yaplıracaklardır. Vesnik- rilen mektuj akbul değildir. a ÇE öğ addedilecekler- Şube mun be başkanlıkları- k suretile de yaplırabi- la ve gerekse di- aiki bir dilekçe ile | | şube bildirilmesi tupla yaptırmayanlar 1076 nu ira cesaya Labi iran 940 sabahın ziran 940 akşama Kadar h: ıftan Al- bay rütbesindeki subayları, 2 » M0 sabahından 4 haziran 940 akşamına kadar her muflan yarbay rütöesin: subayla- rn, 4 haziran 940 sabahından 7 haziran 940 akşamına kadar her sımflan binbaşı vk , 7 haziran 940 sa- bahından 10 haziran 940 akşamına kadar her sınıftan yüzbaşı rütbesindeki subayla- rın. 10 haziran 040 sabahindan 20 haziran 940 akşamına kadar her sınıftan Üstleğ- men ve asiteğmen rütbesindeki subayların yoklamaları yapılacaktır, $ — Yoklamalar- da aşağıdaki vesaik asıllarile birlikte ve tas- diksiz olarak beraber bulundurulacaktır. A — Terhis leskeresi veya tekadt emri ya diğer askeri vesaik cüzdanı, E — İkişer adet fotoğraf, H — He- kim, eczacı, dişçi ve veterinerlerin diploma ve ihtisas vesikalar: suretleri, 9 — Har rüt- be için tayin edilen günlerde yoklamaya inmesine riayet edilmesi, 10 — Hi subayın künye levhalarının ikmali emir edildiğinden her subay bu levhaları yokla- ma esnasında hazir bulundurması, 1i — Hekim ve imamların da birer pazubent yap- tırarak yoklama esnasında ibrum, 13 — Adli hikim, adli müşavir, imamlar, ti çi, kamacı, demirci, marangoz, saraç, nal- bant ve mühendislerin yoklamalarda mua- dili rüttelerin yoklama günlerinde gelecek- leri ve ayni yedek subayların bulundura- cakları vesalki hazır bulunduracakları ilân olunur AMERİKAN mum Bahçevan Tuzu Bağ, asma, çiçek ve meyva ağaç- larını Mildiu Blak'root ve diğer parazitli hastalıklarına karşı en iyi devadır. İstimali çok kolaydır. Deposu: Galata Perşembe Pazar Türkiye Tohum mağazası, Argiriadis yaşamam! * dedi, Murad Molla, acı ai gülümseyörek: — Ya ben?... Beni unutuyor mu- sun? Kolonbeyin zevcesi, babasına öp- tünmek için yanağını uzatarak : — Zavallı babacığım... Affet beni... Ferhad: — Halide Vildan hanımefendi her akşam Belkistan haber soruyor. Ger- çi doktor kendisine haberler götürü- i yormuş amma, bu, kâfi gelmiyor. Murad: — Şimdi seni buraya gönderen O | mu? - diye sordu — Evet, bem onun, hem de kendi. min tarafından geliyorum. — Bahane arama ...Kendi tarafın. dan da gelebilirsin... Kaplan ne ya- pıyor? Yarın bir seyâhate çıkacak. — Kın? — Tamamile iyileşti gibi... Onun da geçirdiği sarsıntı Belkısınkinden aşağı değil, biliyorsunuz... Gençliği herşeye galebe çaldı... Darısı Belkısın başına... Murad Molla; İ — Ne garip tecelli! - dedi. - Şer. | mincik bir sabah beni burada ziyare. te gelmişti. Beş dakika evvel çıkmış dahilindeki vesalki | mütevelli bulunuyordum. Şâyed tesadüf etsey- | dik bir çok felâketlerin önüne geçi- | lirdi belki... Lâakal onun hesabına... ya Rum kilisesi ve a Morfosis Rum kilisesi ve akfı nektebi ve mezarlığı vakfı ve mektebi ve Göksü Panaiya Ayayorgi Rum kilisesi ve Aya Pandeli ay: ve mektebi ve mezar- fi mezarlığı vaktı Burgaz odası Ayk Beykoz a kili Rum kilisesi v. nda Panaiya ve Aya Dimitri ve Profltliya Rüm kiliseleri ve mektebi ve ve mektebi ve mezarlığı vakfı mezarlığı vakfı Paşabahçe Aya Koslantin Rum kilisesi ve ayazması ve mezarlığı vakfı Kuzguncuk Aya Pan Lebi ve mezarlığı vakfı Mıntokamız. dahilindeki semtleri ve güzetelerle tayin olunacak imtih Hân olu Devlet Demiryolları Umum dile eksiltm, H. Paşada gar binası Muhammen bedel 12466 liradır. 3 çıkarılmuştu: 5 hilinde birinci jesi parasız olarak H. Paşada yol başmül, ieymon ve Aya Yorgi Rum kiliseleri ve ayazmas idaresi arke, Ekslitme 31/5/940 ta letme komisyonunca yapılacaktır. Muvakkat muvakkat teminatı ehliyet vesikalarlle teklif mektuplarını eksiltme gür dar komisyon reisliğine vermiş bulunmalıdırlar. tiştiğinden alınabilir. ve mek- kada Heset Leavraham müsevi Sinagonu vakfı. isimleri lunacağından bu anda yazılı azlık vakıflarının tek ve Limanları İşletme ilânları arolaj döğemesi işi kapal zarf hine raslayan cuma günü uu” 11 de minatı 934 lira 95 kuruştur. İstekliler, ü saat ona ka- Bu işe git şartname ve mukavele pro- «3085» * uhammen bedeli (1400) lira olan (2000) üdet kalopili kavanatu (107671940) pa- zart dan kap Bu işe girme vesikalarla teklif! eeisiiğine vermeleri lizmmdır. Bu d günü lı zarf usulile satın alınacaktır. 4 şartnameler Komisyondan parasız olarak dağıtılmaktadır. saa, (15) on beşte Haydarpaşada Gar binası dahilindeki komisyon tarafın» isteyenlerin (105) liralık muvakkat teminat kanununun tayin ettiği rini muhtevi zarflarını syn! gün saat (14) on dörde kadar komisyon (4239) Mubâmmen bedeli (197) lira (25) kuruş olan üç kalem peşel borusu ile muhtelif şekilde kroşesi (149.140) cuma günü esat (11) on birde Haydarpaşada Gar binası dahi- açık eksilime usulile satın erin (139) lira (30) kuruş muvakkat acaktır. minat ve kanunun ta- ki ettiği vesaikle birlikte eksiltme günü saatine kadar komisyona müracantları lâzımdır. Bu işe alt şartnameler komisyondan pa Cadde İskele ti ve mahallesi sokağı Ayvansaray. Yavedut Sultanahmed, Alemdar o Çatalçeşme Kumkapı, Kazgani Sadi Cami Çemberlitaş Molla Fenari Divanyolu Bahçekapıda Dördüncü Vakıf hanın asma katında Kadirga Bostaniğli Cami yanmda Yenipostahane karşısında Yeni Valde hanı zemin katında Taşçılar Kalpakçılari Değirmen ikinci katta Balıkpazarı Çarşıda Karagümrük Çarşıda Parçacılarda Şehremini Topkapı Kumkapı, Muhsine hatun Şakir EK, çeşmeği bi Küçükpazar asız olarak dağıtılmaktadır. (4353) No, sı Cinsi 61/2 ve Ev ve dükkân 59 1-2 Cami avlusunda ©v Kazgani Sadi camli Köprülü Mektep mahalli Oda 195 — 218 Odalar 2 Mağaza 100 Dükkân 7 ra, 2 0 7 6 5 4 1 , 0 53 & » S Yukarıda yazılı mahaller 941 - senesi Mayıs sonuna kadar kiraya verilmek üzere açık arttırmaya çıkarılmıştır. İhaleleri 28 Mayıs 940 salı günü sant on beştedir. İstekliler Çemberlitaşta İstanbul Vakıflar Başmtidürlüğünde Vakıf akarlar kalemine gelmeleri, Hasta kızın dudakları titredi, Anlaşılmaz bir kaç kelime murl- dandı. Molla: — Burada fazla kalmıyalım. Nahoş birşey söyleriz de kulağına çalınır. Yavrucağızı nafile yere sinirlendir- , memeli, Kâpıya doğru bir kaç adım yürüdü- ler. Tatlı bir ses kendilerini durdur- du. Molla Murad geri döndü. Belkı- #in gözleri, koskoca açılmış, ona çev- rilmişti — Büyük baba... diye sordu. — Evet, evlâdım. — Yalnız değilsiniz... Ferhad, kapı perdesinin arkasın- da kaybolüverdi. — Yalnız değilim. — Kimdi yanınızdaki? Bir dost. Kız mırıldandı: — Ferhad mı? — Görmek ister miydin? — Niçin istemiyeyim? Ve kendi kendine: — O bizi terketmiyen nadir döstla- rımızdan... Sönük bir sesle çağırdı: — Ferhad ağabey! Genç adliyeci, mütereddid, şaşkın, yaklaştı. Kaz, elini uzatta: Siz misiniz? - | Saadetini temin için hayatımı feda- (ars) — Demek buradaydınız? Bana bak- mağa geldiniz? — Her gün ge — Biliyorum ağabey... gın değilsiniz, değil mi?... — Niçin dargın olacağım?... Emin ol, Belkıs, hayatta bir tek emelim vardı: Oda seni mes'ud görmek!... Bana dar- ya hazırım... — Öyleyse bana büyük bir iyilik yapabilirsiniz, — Ben mi? — Evet. Neymiş? Kız, annesile büyük babasına tatlı bir nazarla baktı. Adetâ yalvariyordu. Sanki itizar ediyordu. Sonra, adliyeciye dönerek: İ — Benden saklanan birşey var. £ Onu öğrenmek istiyorum. — Sorun. Mümkünse cevap veri- rim. Kız, doğruldu. Yastığına dayandı. Gözlerini Ferhada dikerek: Evlendiğim günü biliyorsunuz... Kocamın adı Sühi Elstanbuli idi. renmek istediğim, 6 siyah- lar giymiş kızın neye o şekilde karşı- mıza çıktığıdı Yanında niçin bir komiser vardı! Ne istiyordu bizden. Sonra sizin de nerelere kaybolduğu. | nuzu ve hemen o esnada niçin belir diğinizi öğrenmek istiyorum. Aracı var) !