26 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

26 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 26 Mayıs 10 Son dakika Son askeri vaziyet Almanlar Manş limanlarını ele geçirmek için bütün gayretlerini sarfediyorlar Paris 26 — Askeri vaziyet hakkında şu malümat veriliyor; Almanların Menş sahiline doğru ilerlemek için sarfettikleri gayret artıyor. İsviçre hudu- dundan çektikleri yeni fırkalar Bapum civarındaki gedikten Manş limanlarına doğru ilerlemeğe çalışıyorlar. Bu mınlakada Saint Omer'de muharebeler olü- yor. Dunkergue ve Calais muhkem surette Fransızların elindedir. Boulogne kalesi ve şehrin büyük bir kısmı Fransızların elinde bulunuyor. Almanlar an- cak şehrin kenarına gelmişlerdir. Daha şimalde Almanlar Eciçika ve İngiliz kıtaatının yeni mevzilerile t€- mas etmişlerdir. Lys nehri sahilindeki bu mevzilere yapılan taarruzlar tarde- dilmiştir. Bilhassa Courtral'de şiddetli muharebeler oluyor. Somme nehri sahilinde mevzii muharebeler olmuştur. Fransızların kü- çük taarruzları müvaffakıyetli neticeler vermiş, Fransız mevzileri ıslah edil diği gibi bir mikdar esir de alınmıştır. Fransız başkumandanlığı Alman harekâtına karşı tedbir almaktadır. Bu husuta şimdilik bir şey söylenemez, Her halde Fransiz harekâtının inkişafı yakındır. Yugoslavyada verilecek konser Berlin, artistlerin üzerinde silâh bulunduğunu tekzib ediyor Bern 25 (A.A) — Belgrad ve Zag- rebde filârmonik konserlerinden, Yu- goslavya makamları Alman ârtistle- rinin ve kendilerine yefakst eden ba- m kimselerin üzerinde silâh bulun- dukları için vazgeçildiğine dair veri- len haberleri Berlin tekzib elmekte- dir, Bu tekzibi neşreden Basner Nagl- righter gazetesinin muhabiri, nazi mahfillerinde Belçika ve Tollanda is- tilâ$ını takib eden günlerde yapılan tezahürat kabilinden hâdiselere mey- dan vermemek üzere Berlinin Yugos- Jav mâkamlarile bu konserlerin veril- mesinden sarfı nazar ettiklerinin söy- lendiğini ilâyo etmektedir. İngilterede sıkı Topla mücehhez Fransız tayyareleri emniyet tedbirleri Paris 26 — Yeni tip Fransız tayyareleri muharebelere iştirak etmeğe baş- Ikmış ve mühim neticeler elde etmiştir. Bu tayyareler toplarla müsellâhtır- Jar. Tanklara ve zırhlı kıtalara karşı çok iyi neticeler elde etmişlerdir, Amerikanın acele yardım etmesi isteniyor Âyandan Peper: “Bugünkü vaziyet karşısında seyirci durmak deliliktir,, diyor Vaşington 26 — Amerikanın kendi tayyarelerini müttefiklere vermesini tavsiye etmiş olan âyandan Peper, âyan meclisinde bu hususta beyünatta bu- Tunmuştur. Peper demiştir ki: «Bugünkü vaziyet karşısında bir kenarda s€- yirci gibi durmak detfiiktir. Müttefiklere yardım etmeliyiz. Bize taarruz cü Jemez demek çok yanlıştır. Müttefiklere para, tayyare, hattâ daha fazla şeyler vererek harbin seklini değiştirebiliriz.» Peper gazetecilere de şu sözleri söylemiştir: «Müttefiklere acele yardım etmeliyiz. Bügün verilecek bir tayyare, iki sene sonra verilecek bin tayyare- der daha kıymetlidir. Şimdi para ve kredi meselesini görüşmk zamanı de- ğildir.» Japon-İtalyan müzakeresi ilalya ile Habeşistan arasında muvasala kesilirse Japonya, Habeşistana mal ve yiyecek yönderecek Paris 26 — Romada eski Japon Hariciye Nazirı B, Satonun reisliği altın- daki heyetle İtalya arasında cereyan eden ticari müzakereler mühim netice vermiştir. "Ticari mübadele bilhassa Japanya ile Habeşistan arasında olacak- tır. İtalya İle Habeşislan arasında muvasala kesilirse Japonya Habeşistana mal ve yiyecek gönderecektir, Kont Ciano Arnavutluktan döndü Roma 26 — Hariciye Nazırı Kont Ciano dün akşam Arnavulluklan Erin- diziye vasıl olmuş ve Romaya hareket etmiştir. Bu sabah Romaya muvasalâl edecektir. .. uuğgun Gürültü çıkaran bombalar Paris 26 — Almanların sinir harbi devam ediyor. Alman tayyareleri tah- rip bombalarından başka müthiş gürültü çıkaran bombalar âtıyorlar. Bun- Jardan maksad sinirleri bozmaklır. Fakat herkes bunlara alışmıştır. Ingilteredn paraşiliçülere karşı tedbirler Londra 26 — Paraşütçülere karşı gönüllü yazılanların mikdan 400 bini bulmuştur. Londra ve civarında mühim ihtiyat tedbirleri alınmıştır, Askeri noktalara dikenli teller, bekçiler konmuştur. Bulgaristan, ordusunu tensik ediyor Svlyu 28 — Bulgar Harbiye Nezareti ordunun tensiki hakkında meclise bir kanun lâyıhası vermiştir. Du lâyihaya göre icabında 17 - 65 yaş arasında herkes silâk altıma ahnabilecektir. Ingilterede pazar tatili yok Londra 26 — Bugün ilk defa olarâk İngilterede pazar telili yapılmatış- Fabrikalar ve bütün müesseseler mutad veçhile çalışıyorlar. tır. Cenubi Amerikada şiddetli zelzele Nevyork 26 — zel ştur. 260 ölü L 000 rdır. 2,000 ev p olmuştur. iyimi! Cenubi Amerikada Peru hükümeti ieiede tetik bir | & İrlandada bir casus yakayı ele verdi Londra 25 (A.A.) — Devlet emniye- tini müdafaa kanununa muhalif ağır bir suç işlemekten maznun Stephen Held, isimli bir kimse Dublin askeri mahkeme- sine verilmiştir. Held'in evinde verici bir telsiz cihazı, askeri ehemmiyeti haiz evrak, bir para- şüt, külliyetli mikdarda Amerikan dola- rı, Alman hava ordusuna âid mütenddid nişan ve madalya ve bir miğler bulun- muştur. Ele geçirilen evrak, ezcümle limanla- ra, yollara, İrlanda köprülerine, müdafaa kuvvetlerinin vaziyetine dair malümatı ihöva etmekledir. Londra 25 (A.A.) — Düşütanın muh- temel paraşütçülerine: ve dabildeki teş-. kilânna karşı mücadele tertibatı süratle devam etmektedir. Londruryoleu nakli- yat ofisi muazzam münakale şebekele- rinin en mühim noktalarında sabotaj- lara mâni olmak üzere 79 bin işçiyi se- fetber etmektedir. Italyan vapur seferlerinin tehiri Acenteler bu tehirin askeri vaziyet ile alâkalı olmadığı- nı söylüyorlar Londra 25 — Romadan bildirildiğine göre haziran iptidalarında Nevyorka ha- reket edecek olan İtalya Rex, Conte di Savoi, Augustos ve Nevtunia bansatlin- tiklerinin hareketi tehir edilmiştir. Çar. şaraba günü Cenoyadan kalkması wu- karrer olan Rex vapuyunun hareketi 12 hazirana ve 6 haziranda Nevyorka git- mesi mukarrer ulan Conte di Savvi va» putunun da harsekli 30 hazirana bira- kılmıştır. Conte di Savci tranmelântiği elyevm Nevyorkta bulunuyor. Bugün oradan Cenovaya hareket edecektir, Nevyorktaki İtalyan vapur acentele- Ti, bu tehire bususü bir mâna atfedilme- mesi lâzımgeldiğini ve bu karsin askeri vuziyelle biç bir alâkası bulunmadığını beyan ediyorlar ve bu seferlerin tehir edilmenin işletme sebeplerinden ve tran- sit elerinin kaldırılmasından ileri gel- iğ ilâve ediyorlar, Amerika elçisi Papayı ikinci defa ziyaret etti Roma 25 (AA) — Rovseveltin Vatikan- dnki hususi müresseii! Byron Taylür, Papa tarafından kabul edilmiştir. Du ziyaret Pa- Paya iki gün zarfında yaptıgı ikinei şiya- rettir. Rama 25 (AA) — Havas; Rooseveli'in mümessili Myron Taylotun Papaya yaptı- Ğı ziyarete büyük bir ehemmiyet stfedil- iekledir. Taylor ve Pape karbin genişletil- mesi meselesi ve umumi vaziyet üzerinde uzun müddet görüşmüşlerdir. Ankara yüksek ziraat enstitüsü talebesi şehrimizde : Yüksek virâk! enstitüleri ikinci sömestr talebelerinden elit kişilik bir grup mihman- danları doçent bay İsfendiyar ve muallim- leri refakatinde dün şehrimize gelerek zizal müteeseltrde (edkikatla bulunmuşlardır. Bu meyanda Yeşliköy Tohum xlah ens- ütüsü, Halkalı zirasi mektebi, Büyükdere meyva fdanbığı, Yüksek orman fakültesin- Harp tebliğleri Fransız tebliği, şimalde mühim bir değişiklik olmadığını bildiriyor Paris 25 (A.A) — 25 mayıs sabah tebliği: Dünkü günün nihayetlerinde Somme üzerinde mevzilerimizi tak- viye ettik ve harekât esnasında bir çok esir aldık. Cephenin heyeti umu- miyesinde şayanı işar birşey yoktun. Paris 25 (A4) — 25/5 akşam teb- diği: Şimalde vaziyette mühim bir de- gişiklik olmamıştır. Kıtalarımız düş- manın büyük faaliyeti karşısında şid- det ve azimle çarpışarak, Almanları rasgeldikleri yerlerde ağır zayiata uğ- ratmaktadırler, Aisne ve Meuse arasında harekât şiddetini mubafaza etmektedir, Son günlerde bu mıntakada düşmana hâ- kim vaziyette bulunduk. Alman umumi karargâhı bildiriyor Berlin 25 (A.A) — Umumi karar. güh, İngiliz - Fransız ordularının et- rafındaki çenberin, mühimi bir suret te takviye edildiğini ve dün kati ola- Tak kapandığını haber vermektedir. Ayni zamanda Lys geçidi zorlan- muşlar, Valenclennes ve Vimy arasında, şimali garbi istikâmetine doğru Ak man taarruzu devam etmektedir. Douai'in iki tarafında Vimy'nin tepe- leri zaptedilmiştir. Düşmenın kara ve deniz kuvvetle. rile oçetin muharebelerden sonra Boulogne teslim olmuştur. Calais | muhasara edilmiştir, Gillers ve Saint - Amer'den Şgrevo- | Yines'e kadar Vimy'nin tepeleri Ak | manların eline geçmiştir. Alman hava kuvvetleri Belçika ve Fransanın şimalinde düşman kıtaat tahsidatile tayyare dafi toplerme hü- cum etmiştir. Manche'ın Fransız - Belçika liman. larında, Alman Layyareleri, rıhtımla- rı, benzin depolarını, inşaat tezgâh- larını ve düşmanın topçu tehşidatinı bombardıman etmiştir. Yekünu 20,000 tona baliğ olün bir kontr turpiyor & 77 aâed nakliye vapurunu ciddi bir Alman propagandası Londra mahafili, Almanların çıkardıkları şayiaları günlünç buluyorlar Londra 25 (A.A) — Alman propa- gandası, Fransa şimalindeki Alman muvaflakiyetini taviatile istişmara ça Yşmaktadır. Dün sabah, Frankfurt rudyosu fransızca neşriyatında, Ak 'manların Bolanyaya girişlerinin Büyük- Britanyada umumi bir panik yaptığı- nı iddla ve İngilteredeki ilk aksüld- melin, Fransa İle itifak; terketmek olduğunu ilâve ediyor. Siyasi müşahitler, Londrada ikamet eden bitaraf kimselerin, İngiliz mille- tinin muhafaza etiği mutlak süküne- te şehadet edeceğini söylemektedirler. İngiliz milletinin son hâdiseler karşı- sında gösterdiği yegâne aksülâmel, müşterek düşmanla mücadele husu- suğda kuvvetli bir azimdir, Bundan başka İngiliz milleti harp melzemesi istihsalâtını teksir, «beşinci “kol 'ile müendeleye, insan ve malzeme en- balarını tamamen seferber etmeğe kü- rar vermişlir. Büyük Britanyanın Fransa İle itti- faktan ayrılmağı düşündüğü hakkın- daki Alman iddiaları sadece gülünç telâkki edilmektedir. Belçika ve Holland tah- silde bulunan talebemiz Ankara 25 (A.A.) — Belçika ve Hol- landada tahsilde bulunan talebeleri- mizden 31 kişinin şalimen İngiltereye rouvasslat ellikleri hakkında Harici- ye Vekâletine malümat gelmiştir, Ru ta- | Jlgvelerimizin isimleri öğrenilinee ay- nez ilân edilecektir. Havzada Atatürk günü Havza 25 (Akşam) — Atatürk yünü | bugün binlere. vatandaşın içtirakile Darlak bir $ cut suretle hasara uğratmağa veya imha etmeğe muvaffak olmuştur. Bundan masda hava dafi toplarının harekâ- tile bir destroyer batırmışlır, Cenup cephesinde, düşmanın bazi zayıf hücumları bir çok noktalar üz0- rinde püskürtülmüştür. Son günlerde Sedan'ın cenuvunda, azimkâr bir muharebe esnasında, kı- talarımız düşmanın mühim bir mev- ziini zâpletmiş ve kuvvetli hücumlara rağmen bunu muhafaza etmiştir. Mauteuge bölgesinde bu son gün- lerde cereyan eden muharebeler €s- nasında bir piyade alayına kumanda eden miralay Yordan ile bir isühkâm taburuna mendup mülâzım Langens- trass bilhassa yararlık göstermişler- dir. Cenup cephesi önünde hava kuv. vetlerimiz, demiryolu tesisatı, tayya- re istasyonları ve hücum arabalarına karşı büyük muvaffakıyetler elde et- miştir. Narvik bölgesinde harp hava (e- şekküllerimiz bazı hedeflere karşı hücumlarını tekrar etmişler ve kara muharebelerinde de müessir bir su- rette müdahâle etmişlerdir. 22 mayısta fevkalâde bir tebliğ ile bildirilmiş olduğu veçhile iki kruvs- zör © derece basara uğratılmıştır ki, tamamen imha edilmiş gibi telâkki tüilmelidir. Yine bir saffıharp gemisile bir kru- Yazör veya kontr torpiyör mühim #u- rette hasara uğratılmıştır, Bombala- rın tam isabetine hedef olan bir gaz gemisi karaya oturmuştur. Narvikte muharebe etmekte olan kıtagta takviye olacak dağ, avcı müf- insaçin MN ve burlar yata Gill gün zarfında düşman hava kuvvetlerinin zayiat yekünu 84 tay- yareye baliğ olmaktadır. Bunların 21 si hava muharebeleri esnasında, 14 ü hava dafi toplarının ateşile ve mütebakisi de Vel imha edilmiştir, 'T tayyaremi memiştir. iHarp mültecileri Amerika yardım tedbirlerini tedkik ediyor Vaşington 25 (A4) — Büyük Brit elçisi Lorhlan, Prantız ve Melçikali mi tilere yapıl tedbirleri hakkın da Hull ie görüşmüştür. İyi haber alen mahfiller, Birleşik Ame- rika hikümetinin bu hususta Amerika Kı- zihaç cemiyet! ile elbirliği yapmak çarele- rini tediik ettiğini bildirmektedirler, Mültecilerle dolu bir gemi kayıp Londra 25 (A.A) — Içinde Relçikalı yeni mülteciler olduğu halde İngiltereye gitmek- te olan bir balıkçı gemisinin düşman tara- ından batırılmış olmasından korkülüyor, Runlarm akıtbeti hakkında daka evvel İn- giltereye gelmiş olan mülteciler arasında büyük bir endişe mevcuttur. Vaşmgton 25 (A.A.) — Conneeticut demokratlarından iki senatör, Polonya, Norveç, Hollanda, Belçika ve Finlândiya harp kurbanları için 15 milyon dolar tah» sisat verilmesini istemislerdir. Vaşington 25 (A.A.) Malony, Connecticut ve Nevyork eyaletlerine mene sup demokrat Senato azaları, Polonya, Norveç. Hollanda ve Finlândiya harp kurbanlarına yiyecek ve muslece dağınl- ması için bir takrir vermişlerdir. Eski Belediye mütekaitleri de zamdan istifade edecek Devlet memurları arasında eski kanun- Ja iekaüd edilenlerin maaşlarına yüzde yirmi beş nisbetinde bir sam yapılanağı masarı dikkute alınarak devlet memurları &ibi ayni esaslar dalreainde tekalid edile eski belediye mütekaidierinin de bu yüz“ de yirmi beş zamdan İstifade etmeleri kas rarlaştarılmıştır. Bu husüstekt hazırlikler yapıldığından hazirandan itibaren: eski Belediye tekaüdlerinin maaşlarına da Yüze de yirmi beş nisbetinde zam yapılacıklır. İtalyada dün nümayiş başında umumi harbe girdiği mü sükünetir ve müttefi > de aleyhte tezahürat