27 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

27 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

AKŞAM © Harp tebliğleri Fransız topçu ateşleri ve otomatik silâhlar düşmana çok ağır zayiat verdiriyor Almanlar Galais'yi aldıklarını iddia ediyorlar Paris 286 (AA) — 21 tarihli Fransiz sabah tebliği: Düşman, şimal cephemiz Üzerine müleaddid hücumlar yapmıştır. Bu hücumlar akim kalmıştır. Somme cep- besinde yaptığımız mevsil hareketler, le- bimize dönmüştür. Nehir üzerinde yeni geçid noklaları zaptettik. Alsne ile Meuse arasında, iki taraf top- çusunun şiddetli tir. Montmedy mıntakasında düşmanın siddetli bir hücumu püskürtülmüştür. Paris 26 (AA) Fransız akşam teb- Mgi: Somme üzerinde şiddetli bir müca- delede, terakkilerimizi fazlalaştırdık. Şimal cephesinde, son günler sarfında Boulogne Buntakasında mühim tahşid etmiş olan düşman, sokaklarda de- vam edilen şiddetli bir mücadeleden son- za şehri almıştır. Ezcümle esirlerin sörlerile teeyyüd et- mektedir ki Aisne ile Meuse arasında Vu- kun gelen son çarpışmalar esnasında, topçu ateşlerimizin ve otamatik silâhların düşmana kaydettirdiği zayiat, çok yüksek- €ir. Hareket esnasında, Alman piyadesi- min başlan başa olduğu yerde biçilmiş kı- talarını bulduk. Tayyare meydanlarımızdan bazılarına hücuma gelen düşman filolarına şiddetle mukabelede bulunan avcı tayyarelerimiz ve hava dafi bataryalarımız, yüksek za- yiat verdirerek bu filoları dağıtmıştır. Alman tebliği Führerin umumi karargâhı: 26 (AA) — n ordusu Başkumandanlığının tebli- ği: Flandres'lerde ve Artois'da, Alman kı- taları, mahsur bulunan düşman ordularına, Karşı teksif edilmiş hücumlarına deram etmişler ve demir çenberlerini gittikçe da- araltmışlardır. Dİ surette Almanlar faaliyeti yukun gelmiş- | vasıtalar | çabuk surette kırmak için, Alman hava | kuvvetleri, bir çok defa, askeri harekâla çarpışmalara işti- nde, Almen Zesrbrugge, Ostende ve zın bahri tesisatını etmiştir. Östende e depo- Fransa wa kuvvetleri, Dünkergue'de liman yeniden bombardıman de bir baruthanede ve bir bah: #unda bombalarla yangın çıkarılmış ve bir nakliye gemisi çok ciddi hasara uğratıl- mıştır. 24 mayıs 25 mayısa bağlıyan g#- ce, Alman hava kuvvetleri, İngüterenin Şarkında ve cenubu şarkisinde müteaddid hava meydanlarına hücum etmişlerdir. Bu bombardımanlar, muvaffakıyetie yapıl- muştur. Calals açıklarında, beşer bin toni- Mâtoluk iki büyük ticaret gemisine, daha ufak iki ticarek gemisine ve bir harb ge- misine bombalar isabet etmiştir. Cenub cepbesinde kayde değer bir şey yoktur. Alman hava küvvetleri, demiryolu hat- larına, topçu mevzilerine ve bilhassa or- manlarda müşahede edilen asker tahaş- şütlerine karşı hücumlarına devam etmiş- tir. 26 mayıs günü düşmanın kayıpları, 59 tayyaredir. Bunlardan 19 u haya muhare- belerinde düşürülmüş, 17 si hava dafi ba- tarafından yere indirilmiş ve taryaları kalan kısmı, yerde iken tahrib edilmiş On bir Alman tayyaresi kayıptır. Narvik mıntakasında, bombalarla bir büyük harb gemisi ve bir kruvazör ciddi hasara uğratılmıştır. Bu gemilerde yangın- Jar çıktığı görülmüştür. Dün, Narvik şehri gamizonüna yardım için, yeni Alman dağ avcı kontenjanları paraşütle Narvik civa- nnAa indirilmiştir. Berlin 26 (A.A.) — Alman orduları Baş- kumandanlığı bildiriyor: Kıtaları 2MIZ, art hareketlerine Gravelines etmiş olduklarından, Calais, ü detli çarpışmalardan sonra İşgal edilmiştir Boulogne şehrini işgal ettiler (Baştarafı 1 inci sahifede) na devam etmiş, fakat daima kırılmaz bir mukavemetle karşılaşmıştır. Alman- larin kuvvetlerimizi çenberleme teşeb- büsleri akim kalmıştır. Müdfaa harekâtı- mız gittikçe inkişaf ediyor. Düşmanın verdiği zayiat elde ettiği kazançlarla mukayese edilemiyecek kadar fazladır. Cephenin bazı mıntakalarında ilerlemek istiyen düşman kıtaları topçu ateşile im- ha edilmiştir. Paris 26 (A. A.) — Havas, saat 14 de bildiriyor: Courtraide ve Courtrainin cenubunda, Fransızlar ve Belçikahlar bir seri Alman hücumlarını sarih surette püskürtmüşler- dir. Arrasın şimali garbisinde Almanlar, zırhlı ve motörlü unsurlarını takviye et- mişler, fakat çok büyük bir faaliyet gös- termemişlerdir. Manş sahillerinde Almanlar Calais'yi işgal etmek şöyle dursun, daha çok ce- nubunda bulunmaktadırlar. Buralarda düşmana, bilhassa hava kuvvetlerine bü- yük kayıplar veren çok şiddetli muhare- beler cereyan etmiştir Şark mıntakasında yukarı Argon'a dâ Fransız topçusu şiddetli ateşler açmış ve sanıldığına göre düşmana çok büyük ka- yıplar kaydettirmiştir. Montmedy mıntakasında Chiers irma- ğını geçmeğe teşebbüs eden Alman kua- Jan geri püskürtülmüş ve düşmana mah- sis zayiat verdirilmiştir. Cephe eski haline getirildi Paris 26 (A. A.) — Havas ajansı sa- at 15 de harekât hakkında şu malümatı vermektedi Courtrai'de Belçika ve bu şehiin cenü- bunda Fransız kıtaatının tuttukları mın- takaya karşı Almanların Lys üzerinde yaptıkları taarrüzlar “büyük vöntalarla icra edilmiştir. Bu taarruzlar büyjik mık- yasta ve çok topçu hücum tayyareleri ve tank kütlelerinin müzaheretile yapılmış- tir. Bu taarruz dün bütün gün muhtelif fasılalarla vukubulmuştur. Gece yansı şiddetli Fransız ve Belçi- ka mukabil tmarruzları neticesinde tep- henin heyeti umumiyesi üzerinde vaziyet caki haline irta edilmiş” bulonayordu. Müttefik kutaat gayet bariz tedafüi tabiye müvaffakiyetleri Ky Askeri mabhafilde beyan ediliyor ki , mütte- fik kıtaatın maneviyatının ilke ol duğuna ve yeni Alman vasıtalarına pi- yadelerimizin alıştığına bir delildir. Birbiri ardından üç Alman taarruzu kaydedilmiştir. Taarruz ön ilâ on beş kilometrelik bir cephe Üzerinde cereyar etmiştir ve cephenin vüsatine ve muha- rebeye iştirak eden kitaatın adedin bi- öaen Almanlara şiddetli zayıata mal ok muştur. Öyle görülüyor ki, Almanlar Valen- Genne ve Arras cephesine birçok insan ve tank takviye müfrezeleri sevkediyor- İar. Bu sevkiyatı şiddetli muharebelerin vukubulmuş olduğu Arrasın şimaline de rlar. Somme hattı, Amiens'in garbin- de Fransızların kontrolü © altındadır. Amiens'in şarkında Fransızlar düşman müfrezelerini temizliyerek bir kaç gün- dür işgal etmiş olduğu geçit noktalarını terakki ediyorlar. Paris 26 (A.A.) — Fransız genel kurmayı adına söz #öylemeğe salâhiyet- tar bir zat gu beyanatta bulunmuştur: Flandres muharebesi, beş gündür devam ettiği halde, henüz başlamıştır denebili Bazı harekât mevcuttur ki, bunlar | kında başkumandanlık tafsilât verme- mektedir. Bedbin olmak için sebep yok- i Vaziyet hatta emniyetle beklenebi- ir. Alman propagandasının iddiası hil fına olarak, şimal ordular çember için- de değildir. Denizle bütün muvasalalarını muhafaza ettikleri gibi tamamile iaşe olunmaktadır. Calais, kuvvetli bir suret- te tutulmaktadır. Arras ile Amlens ara- şimaldeki müttefik tahşidatının garp ce- nabına hücum etmişlerdir. Bu müfreze- İer, Saint » Omer'de tevkif edilmiş Arasın şimali garbi tepelerine ve başlı- ca Vimy sırtlarına pek azı vasıl olabil miştir. Herhalde, şimdiye kadar, piyadesi Picardie gedi miştir. ys çayı üzerinde Courtrai bölgesin de Almanlar bir iki tsarruzda bulunmuş” lardır. Belçikahlar, derhal son derece şid ukabil taarruza geçmiştir. Som- me üzerinde Fransız harekâtı İehte ola- rak inkişaf etmiştir. Paris 26 — Almanya, şimaldeki ge- dikten zırhlı ve motörlü kıtaları Manş sahiline doğru sevketmiştir. Ayni zaman- da Belçikada bulunan müttefik ordusu- nün ya teslim olacağını, yahut imha edi- leceğimi beyan etmiştir. Bu kabil beya nat bir parça aceledir. . Bundan sonra neler olacağı malüm değildir, fakat ge- dik bir defa kapanırsa bu defa Manş sa- hiline giden Alman kuvvetleri mahsur kalacaklardır. Belçika Başvekili ve Hariciye Nazirı Londrada Londra 28 (A.A) — İngiliz Hariciye Ne- yaretinden bildirildiğine göre, Belçika Başvekili Plerlot, yanında Hariciye Nazırı E. Spaak, Mili Müdafan Nazırı generni Denis ve Dahiliye Nazırı B. Van den Por- ten, olduğu halde dün Londraya gelmişler ve bir kaç gündenberi Londrada bulunan Belçika Maliye Neziri B. Gütto tarafından Karşılanmışlardır. B. Pierlot ve Spank bu sabah lord Halifaxı ziyaret etmişlerdir. 70 bin Alman yaralısı Paris 26 (A.A.) — Havas ajansmın Avusturya hududundan öğrendiğine gö- re, Karenü ve Stiri eyaletlerine, garp cephesinden şimdiye kadar altmış yet- miş bin kadar yaralı gelmiştir. Mağibor- dan alınan bu haber, “inanılır bir'men- budan verilmektedir. Bu yaralıları işkön için, hemen bütün mektepler ve öğeler tahliye edilmiştir. Diğer taraftan gene Avusturya hiğlu- dundan alınan haberlere göre, kırk ile altns yaşları arasında bulunanların Of» ferber hale getirilmesi işine baslaniyfefir. Ayusturyada yiyecek, bilhassa yağ en geçeme- birer birer istirdad ederek nehir boyunca! sından kayan Alman motörlü müfrezeleri, | l , ve Alman | | | | | | va hücumları 27 Mayıs yav — Balkan bisiklet yarışları Türk takımı iki ikincilik Bükreş 25 — Bi bakalarına bugün mi - fond yarışında Takib yarışında Bul Balkanyad müsa- birinet 'Türkler 1 Üçüncü, Rumen olmadığı halde aldıkları neticeler takdir şayan görünmektedir. Atletizmde yeni Türkiye rekorları Ankara 28 (AA) Bugün stadyomda yapılan atletizm müsabakalarında elde edilen dereceler fevkalâde iyidir. Sırıkla. yüksek atlamada -Muhiddin Akın- kendi rekorunu kırarak 3,31 İle yeni Türkiye ro- koru tesis etmiştir. -Adnan Darılmaz- bir İngiliz mil yarışında 441 ile yeni Türki- ye rekoru yapmıştır. Müsabakalar çok he- yecanlı olmuştur. Hususi maçlar Dün sabah Taksim ve Şeref stadlarında husus! maçlar yapılmış ve Taksim stadın- da Şişli, Kurtuluşu 6-1, Şeref stadında Be- Yoğluspor, Beşlktaşı 3 - 3 maplüp etmiştir. Rotterdamdaki benzin de- polarına yeni taarruzlar (Baştarafı 1 inci sahifede) koluna taarruz etmiştir. Tayyarelerimize refakat eden İngiliz devriye tayyareleti, on beş Alman tayyaresile harbe tutuş- muşlarsa da, bu düşman tayyareleri, Blenheimlere yardıma gelen diğer bir İngiliz tayyare filosunun yaklaştığını gö- rünce muharebeyi terketmişlerdir. Bir saat sonra külliyetli hava kuvvetlerimiz düşmanın üçüncü bir koluna taarruz et- mişler ve takriben 150 bomba işlar- dır. Bombalardan çoğu hedeflere isabet etmiştir. Daha sonra, düşmanın hava bataryalarına şiddetli taaruzlar yapılmıs, ayni zamanda daha başka Blen- heim filoları, Alman motörlü ve iaşe kollarına taarruz etmişlerdir. Akşam yakti, büyük kuvvetler tara- fından bir köprü imha edilmiştir. Tayya- relerimizden birkaçına isabetler vaki ol- muş, tayyarecilerimizden yalnız bir tane si, pek hafif surette yaralanmıştır. Londra 26 (A.A.) — Renterin men öğrendiğine göre, Boulogne civarın- da yollarda dolaşmakta olan birçok Al- man imotörlü müfrezeleri, İngiliz bom- bardıman tayyareleri tarafından görüle- rek evvelki gün bütün gün şiddetle bom- bardıman edilmişlerdir. Bu tayyareler şa faktan akşama kadar hemen bilâ fasıla taarruzlarına devam etmişlerdir. Birçok düşman tayyareleri toplarımız ve hava dafi bataryalarımız tarafından bombar- dıman edilmiştir. Bombardıman edilen düşman nakliyelerinin fotoğrafları da alınmıştır. Bütün tayyarelerimiz üslerine dönmüştür. Alman tayyareleri İngilte- reye borabalar attılar Londra 26 — İngiliz hava nezareti nin bildirdiğine göre, bu sabah Kent eyaletinin şark sahillerinde çok erken, alarm işareti verilmiştir. Alman tayyare- ışlarsa da zarar yoktur. tam res leri bomba atı Bir İngiliz torpido muhribi battı Londra 26 (A.A) — Amirallık dal- resi Wesex İngiliz torpido muhribi- nin Fransız sahilleri açıklarında ha- neticesinde battığını Wesex'in müretteba- ölmüştür. 15 yaralı büdirmektedir. fından altı kişi vardır. Bir İngiliz mayn tarama gemisi battı (AA) Amiral İş Charles Boyes ismindeki mayn tarayıcı gemisinin bir düşman maynına çarparak battığını bildirmektedir. Geminin kuman- danı, ayrıca bir subay ve 13 deniz eri ka- yaptır. Hazin bir ölüm Selânik eşrafından Katerinli Süleyman efendi kızı ve İstanbul adliyesi sabık bi- tinci iflâs memuru iken halen Sivas icra memuru bulunan Tevfik Türkoğlunun zevcesi ve Cağaloğlu eczanesi sahibi Abdülkadirin teyzesi bayan Fahriye müp- telâ olduğu hastalıktan kurtulamıyarak rahmeti rahmana kavuşmuştur. Cenazesi bugün Arnavutköyünde Akıntı burnun- daki köşkünden kaldırılarak © Arnavut köyü camiinde ikindi vaktinde cenaze namazı kılındıktan sonra Rumelihisarı kabristanındaki medfeni mahsusuna def- nedilecektir. Cenabı hak kederdide aile- sine ve hassaten Tevfik Türkoğlu ile Ab- dülkadire sabrı cemil ihsan buyurmasını temeniri eder ve taziyeilerimizi sunarız. bkdanı tehditkâr bir iyet almaktadır. Fransız Başvekili Londraya gidip geldi Londra 26 (AA) — Fransiz Başvekili Reynaud, B. Churehlli ve İngiliz harb Hazinenin” Kari Azasile görüşmek üzere 5 iştir. B. Reynaud akşam Ps iştir. Saray ve konakların dili Yüz yıllık Nişantaşı ve civarı Teşvikiye camii Nişantaşı, (Teşvikiye mahallesi) nin | tesisindenberi geçen otuz küsur sene zar- fnda İstanbulun, oldukça, kalabalık ve mamur bir köşesi haline gelmişti. Gerçi Teşvikiyedeki binaların sayısı büyük bir yekün tutmuyordu. Fakat çoğu saray er- kânına ve devlet ricaline ait konakların sekenesi çok kalabalıktı. mahalle halkımın hemen hepsi müslü- mandı. Bu itibarla Sultan Mecidin inşa ettirdiği küçük (Teşvikiye camii) büyük bir cemaati istiap etmekten çok uzaktı. Bunun için bu camii tevsi etmek lâzım geliyordu. İkinci Abdülhamid, bu ihtiya- ir ediyordu. si ve hatta hayati bir endişeden doğu- yordu: Yaratılışı itibarile çok vehham ve korkak olan ikinci Abdülhamid, cülüs ettiği gündenberi, amcası ve kardeşi gi- bi tahtını kaybetmek, seleflerinden bir kumu gibi öldürülmek tehlikesine uğra” mak ıztırabile kıvranıp durdu, Hatta hal'inden sonra Beylerbeyi sarayında son nefesini verinceye kadar bir suikas- de kurban gitmek kâbusları içinde yaşa- dı. 1295 (1878) tarihinde birinci Meşru- tiyet idaresini ilya edip (Meclisi mebu- san) ile halkın ağzımı kapayan Abdülha- mid, bu hareketinin bir aksülâmelinden çekinerek hayatına tecavüz edileceği korkusunu büsbütün artırdı. Şu halde bu tehlikeye karşı en emin çare, babası za- manından kalmış idız köşkü) nü bir İ çok ilâvelerle büyi geniş bir sahada bir saray muhiti tesis ederek burada ya- şamak ve — mümkün olduğu kadar — halktan uzaklaşmaktı. O, binlerce asker ve silâhşörle muhafaza altma aldırdığı sarayında bütün eğlence ve istirahat va- sıtalarını toplamış, can sıkıntısına mani olacak tedbirleri almıştı Halbuki kendisi ayni zamanda (Hali. | fel müslimin) sıfatım haizdi, Binaen- aleyh cemaatle kılınması şart olan cu- ma namazı için haftada bir defa (Cuma | selâmlığı) na çıkmağa mecburdu. İ İkinci Abdülhamid, padişahlığının ilk İ günlerinde, Dolmabahçe sarayında olu- rurken ekseriya Dolmabahçe, bazan da | Beşiktaşta Sinan paşa camilerine selâim- lik yapardı. Dolmabahçeden Yıldıza ta- şındıktan sonra da bir müddet yine - — cuma selâmlıkları için — Dolmabahçe veya Beşiktaşa inmeğe razı oldu. Fakat (Meclisi mebusan) 1 kapadıktan sonra halkın mütekâsif bulunduğu semtlere gi- rip çıkmamağa karar verdi. Sinan paşa veya Dolmabahçe camileri- ne gitmek üzere tehlikeli bir yolu geç- mek lâzımdı. Gerçi Beşiktaş gibi kısmen saray adamlarının oturdukları bir semt, herhalde şehrin diğer mahallelerinden daha emindi. Fakat sarayla alâkadar ol- mıyan, ae gibi niyet besledikleri meçhul bulunan bir takım insanlar da Beşiktaş halkının büyük bir kısmını teşkil ediyor- du. Padişah buna cezvi bir çare buldu. Yıldız sarayının tam karşısında yeni bir cami inşa ettirdi: Hamidiye camii (1883 — 1301). Bu cami — yukarda izah eltiğim gibi — vakıf gösterilen Be- şiktaştaki akaretlerin varidatile idare edilecek diğer camiler sırasında idi. Kendi namına izafe ettiği bu cami, sa- tay kapısına pek az bir mesafede bulun- duğuna göre yapılacak suikasd tehlikesi de o nisbette ihtimalden uzaklaşıyordu. Fakat Abdülhamid, ilk zamanlarda her hafta muntazaman ayni camie giderek tam bir inzivaya çekilmesinin halk na- zarında dedikodulara yol açacağını dü- şündü. Bu itibarla vükelâ ve saray erkâ- nının konak ve malikânelerine inhisar eden Teşvikiye mahallesinin bu küçük camiini cuma selâmlı için daha mü: nasip gördü, Hususile Yıldızdan Teşviki- yeye çıkan yol Beşiktaşa gitmekten da- ba emindi. O, Yıldızın pek az meskün olan sırtlarından kuvvetli bir askeri kor- don arasında Ihlamura inecek, bura- 'dan da yine meskün olmadığından as- ker ve silâhşörlerle yine kolayca muha- faza edilecek boş bir sahadan geçerek Teşvikiye camiine girebilecek, namaz- dan sonra da ayni emniyet altında sara- yına dönebilecekti, Gerçi bu yol üzerin de Teşvikiye mahallesine girerken etra- fı evlerle çevrilmiş bir sokaktan geçmek zarureti vardı. Fakat padişab, camiin bulunduğu (Teşvikiye caddesi) ne ulaş- bran (Ihlamur caddesi) nin tamamile kendi saray adamlarına ait ikametgühle- rın güzergâhını teşkil ettiğini yakından biliyordu. Bu itibarla bu evlerden ara- Huswsile bu | 1g Yazan: Mustafa Ragıb basına bir silâh, bir bomba atılamıyaca- ğına emindi. İşte bu sebepten dolayı babası tarafın» dan bir mescid vaziyetinde yapılan Teş- vikiye camiini büyütmeğe karar verdi. Ve bu kararını bir irade ile Evkaf Neza- retine tebliğ etti Nezaret, camii yeni baştan inşa edecek derecede tadile baş- i ladı. Mübedin sakafı düz olduğundan, İ evvelâ buraya — mümkün olduğu ka- dar yüksek — bir kubbe yapıldı ve mi- naresi yenilendi. Sultan Mecidin eserine de halel gelmemek üzere camiin eski kısmı bırakılarak (son cemaat yeri) it- tihaz edildi. Bu kısmın önüne ilâve edi- len yeni binaya kubbe konuldu. Bundan başka camie iki hünkâr mahfili yapıldı. Bu mahfillere, cümle kapısına girmeğe hacet kalmadan, camiin avludaki cepbe- sine iki ayrı kapı açıldı. Bu kapılardan üst kattaki hünkâr mahfillerine çıkılma- 8 temin edildi, Mahfillerin, camiin kub- beli kısmı içine bakan pencerelerine — diğer Selâtin camilerinde olduğu gibi — dışardan görülmiyecek derecede sık ve yaldızlı hafesler kondu. Ayni zamanda o bünkâr mahfillerinin altma — maiyeti hümayun için — oda- | Jar vapıldı, Padişahın namaz kılacağı İ mahfil ile maiyete ait kısım, dışarıdan | ayrı kapılardan girebilecek surette yapıl- dığından buraları halkın camie girebile- cek kısmından tecrit edilmişti. Evkaf Nezareti, padişahın artık cuma selâmlıkları için bu camii tercih edeceği- ni düşünerek camiin dahili tezyinatına da ehemmiyet verdi: Minberin kapısı, kubbesi; mihrabın duvarları, vaz kür- süsünün etrafı ve hulâsa camiin diğer pervazları — hünkâr mahfillerinin sık kafesleri gibi — yaldızla süslendi. Çini kullanmağa lüzum görülmeksizin, esl nefis tezhiplerin, nakışlarn inceliğini kavrayamıyan, belki de eski cami mima- risini ve tezyini sanat kıymetlerini tanı yamıyan devrin Evkaf idaresi, rütbe, hişan fermanlarına, salname cildlerine ve kenarlarına, mektep şehadetnameleri- ne kadar sinen bu kaba yaldız iptilâsını, Teşvikiye camiinin dabili tezyinatına da teşmil etmek suretile devrin geri zihmi- yetini ve kaba zevkini canlandırıyordu. İ Vaktile camie tahsis edilen geniş era- | zünin mühim bir kısmı avlu olarak tefrik edilmişti. Camideki tadilât ikmal edil. dikten sonra avlunun da bir bahçe hali- ne konulmasına başlandı ve sahanın et- rafı yeniden parmaklıklı bir duvarla çev- rilerek buraya bir de geniş havuz dı, Sultan Azizin yaptırmak istediği miin bir kısım taşları muhafaza edilmi &. Bu taşlardan evveli Hamidiye cami- İnin inşasında, şimdi de Teşvikiye cami- inin tadilinde istifade edildi. retle (Teşvikiye câmi) (1891 — 1309). Bumunla beraber padişah, ancak bir defa buraya selâmlığa geldi. Abdülha- a bu kadar gayret sarfederek bü- müdeletince — tekrar ayak basmaması yine vehminden ileri geliyordu. Kendi- sine verilen jurnallardan sonra o, arlık cuma selâmlıklarna mütemadiyen Ha- midiye camiine çıkmağa basladı. 1908 Meşrutiyetinden sonra bir defa Sultan Reşad da (Teşvikiye camii) nde cuma namazını kılmıştı, Babasının hal'in- den sonra Nişantaşmda oturan Sultan Hamidin şehzadelerinden Abdürrahim efendi, Balkan harbi ve Umumi harp se- nelerinde bazan topçu kaymakamı (yars bazan da sivil kıya- camie gider ve müezzin mahfilinde halk arâsında cuma namazını kılardı, Teşvi- kiye camii bir defa da dini bir ibtifal ü sahne teş- ie 1329 (1913) senesinde kat- ledilen sadrâzam Mahmud Şevket paşa- nın katli üzerine idam edilen damad Sa- lih paşanın ruhu için (Hürriyet ve İtilâf fırkası) 1336 (1920) tarihinde bir mev- lit okutmuştu. Salih paşanın konağı Teşvikiye camiinin tam karşısında oldu- ğundan fırka, bu camii tercih etmişti. Bu vesile ile verilen bir vaizda damad Sa- lih paşanın idamı mevzuubahs olmuş ve (İttihad ve Terakki) aleyhinde balkan hissiyatını tabrik edecek şiddetli sözler söylenmişti. (Teşvikiye camii) 1938 senesine ka- dar eski şeklini muhafaza etti. Bu tarih- te Cümhuriyet evkaf müd iü hünkâr mahfillerini bozdurdu ve kubbe- siz kısmın tavanını tamir ederek ve 2e- in secdegâhlar koydurmak: suretile camii tekrar tadil ettirdi. TURAN Tiyatrosunda G. EL P. Eminönü Halkevi Sosyal Yardım Şubesi Menfaatine BUYUK M USAMERE Yarın akşam saat 21 de Orkestra - Milli oyunlar - Varyete - Saz ve San'atkâr NAŞİT ve arkadaşları tarafından komedi Fiatler; Localar 300 - 200 - 190 Mevkiler: 50 - 30 - 20 Kuruş.