6 Haziran 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

6 Haziran 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sene 22 — No, 7768 — Paris 6 — Somme harbinin ilk günü müttefikler için iyi geçmiştir. Alman- lar bütün gayretlerine rağmen cepheyi sarsamamışlardır. Bütün hatlar tama- Yaen yerinde duruyor. Tank hücumları Dieuse muharebesinde olduğu gibi or balığı karıştıramamıştır, Gece harp bir > Sükün bulmuş, fakat bu sabah ye hiden şiğdetlenmiştir. Muharebenin Yküç gin devam edeceği tahmin edi- Tiyop, başladı Taarruz nasıl » Fransız kuvvet Paris 5 —'İniğniz leri Dunkergus muntakaşını tahliyo fından 1918 kli arına müşabih bir İâarruzlâ karşılaşmış bulunuyoruz. Pek çok mikdarda Alman hücum tayyareleri de pike suretile Fransız hatlarına taarruz etmektedirler. 1918 e kıyasen yegüne âmil tay- Yarelerin pike uçuşlarile taarruzlarıs dır. Bu sabah takriben saat ona Kü dâr hiç bir tarafta hücum arabaları Börülmediği askeri mahfillerde kay- Stokholm 5 (A.A) — Kaunas'dan alınan Büberler, Baltık devletleri Ne Sovyetler askeri işbirliğinin sıkılaştırılmca- teyld eylemektedir. Harp takdirinde, Baltık devletleri orduları, Sovyet kuman- altında çarpışacaklardır, Bu sebepten, etler birliği, Baltık memleketleri ordu nın takviyesi ile çok alkkadardır ve bü İngiltere ve Fransadaki Ame- rikan sefirleri tayyarelerin süratle gönderilmesini B. Rooseveltten rica ettiler na BR lek Somme Yiati her yerde 5 kuruş ETT Ea YUM Edim > AKŞAM PERŞEMBE 6 Haziran 1940 Almanlar, bütün gayretlerine rağmen cepheyi sarsamadılar Fssön şehrimizi Harp gece hafifledi, fakat bu sabah yeniden şiddetle başladı En şiddetli Alman t orta Somme'da köprü aarruzlarının başlıca istikametleri başı mıntakasile Aisne'in şarkıdır girmesi yakın mı ? > 7727 EZ 5 R Gö BER Fransadaki cepheyi ve taarruz istikametlerini gösterir harita dedilmektedir. Bununla beraber as- keri mahafil hücum arabalarının ta- arruzun pek gecikmiyeceği mutalâa- sını da ileri sürmektedir, ordulara modern teslihat vermektedir. Ye- ni allâhlar (le ünsiyet peydâ etmeleri için askerliğe yaran her erkek için altı hafta- lik manevralar organize edilmiştir. Sovyetlet birliği ile Lituanya arasındaki anlaşmazlık, filiyatta. halledilmiş gibi gö- zükmektedir. Muharebe bütün şiddetile devam etmektedir, En şiddetli (oOAlman taarruzlarının başlıca istikametleri Devamı 4 üncü sahifede Sovyatlerle Baltık devletleri arasındaki) Amerikan tayareler işbirliği sıklaştırılıyor Harp olursa Baltık devletleri orduları Sovyetlerin kumandası altında çarpışacaklar Fransa ve İngiltereye süratle gönderilmeleri rica edildi Paris 5 — Amerikanın Paris ve Lon- dra sefirleri bugün, telefonda B. Roose- velt ile görüşmüşler ve Fransa ve İagil- tereye gönderilecek tayyarelerin süratle yola çıkarılmalarını rica etmişlerdir. Alman - Bulgar kültür anlaşması Sofya 5 (A.A.) — Bulgar « Alman kültür anlaşması akdi için müzakereler- de bulunmak üzere bir Alman heyeti, dün akşam Sofyaya gelmiştir. İzmirde bulunan İtalyan tebaalı birçok kadın ve çocuk İzmirden ayrıldılar harbinin “ilk günü z müttefikler için müsait geçti Reisicümhur şereflendirecekler Ankara 5 (Telefonla) — Reisicümhur İsmet İnönü bu akşam 22,30 da hususi trenlerila İstanbula müteveccihen hareket buyurmuşlardır. Relsicün- bur, İstasyonda, Başvekil Dr, Refik Saydam, Mareşal Fevzi Çakmak, Vekiller, G. H. P. Genel Sekreteri Dr. Tuzer, müstakil grup reis vekili Ranâ Tarhan, Ankara Valisi Tandoğan, Hariciye genel sekreter muavini Seymen, matbuağ umum müdürü Selim Sarper, mevki kumandanı ve emniyet direktörü tarafına dan uğurlannışlardır, Amerikanın harbe Amerika rodyosu: “Hadisatın Amerikayı harbe girmeğe sevkettiği teessürle görülüyor,, diyor Amerika Ziraat Nazırı: “Müttefikler mağlüp olurlarsa ikinci hedef Amerikadır,, diyor hazırlandığı ve İngiliz adalarını işgal et- mek istediği haber verilmektedir. İngil- tere Almanyanın karşısında mağlüp olur ve memleket Alman istilâna o uğrarın İngilizler dominyonlarında, bilhassa Ka- nadada harbe devam edeceklerdir. Bu takdirde İngiliz donanması Kanada su- larına gelecek, harp Amerikanın başına sirayet edecektir, Bu vaziy şısında Amerika tabii seyirci kalamaz. İsgiliz Başvekili Churchill'in nutku A- | merikada büyük alâka uyandırmıştır. Churchill, İngiltere bir gün ezilse bile imparatorluğun, yeni dünyanın eski dün- yayı kurtar a kadar harbe devam edeceğini s akisler yapmıştır, Fakat İngilterenin Va- şington sefirinin dün söylediği bir nutuk efkârumumiye üzerinde bundan büyük tesir bırakmıştır. Sefir: «Hitler yedi memleketi işgal etti. Şimdi Fransa ve İn- giltereyi işgal etmek istiyor. Buna mu- Yalffak olunca bütün dünyaya hâkim ol mak istiyecektir.» demiştir, Amerika mahafili hâdisatın Amerika- yı harbe girmeğe sevketmekte olduğunu teessürle görüyor.» Amerika Ziraat Nazırının nutku Vaşington 5 — Amerika Zirnat Na- zıri dün akşam bir nutuk söyliyerek de- miştir ki; «Müttefikler mağlüp olurlarsa ikinci hedef Amerika olacaktır. Bunu bilmek ve ona göre çalışmak İüzımdir. Bu mesai yalnız askeri sahada değil, iktisadi sahada da olmalıdır.» Prinston üniversitesinin kararı Nevyork 5 — Amerikanın en bü: iniversitelerinden biri olan Prinaton üni- versitesi bugün müttefiklere derhal harp malzemesi gönderilerek yardım edilmesi Devami 4 üncü sahitede miştir. Bu sözler mühira | Dmbikkatleor: Bu memlekette yapa- « cak iş kalmamış mıdır? «— Almanyada senelerdenberi gün- de on iki saat çalışıyorlardı, Demok- rasiler ise haftada kırk saat davasın- da idiler. Bu sebeple arada müdhiş bir fark husule geldi. Ve neticeyi gö- rüyoruz! Ancak şimdi, demokrasiler yeni ye- ni iki ekipli, üç ekipli fabrikasyons başladılar, Paçaları sıvadılar ama, Ak lah vere, gecikmiş olmasınlar. Umumi kanaat budur... Ve hakika$ de budur. Bizde ise küçük haberler arasında Şöyle okunuyor: <İşi olmadığı halde İstanbula gel miş kimseler, şehirde izdihama sebe biyet vermemeleri için, memleketleri- 'ne gönderileceklerdir.» Her halde bir tenakuz var; Zira «Nüfusumuz çoğalsın!» gayretinde yiz... Bunu, «İzdihama sebehiyet ve- rilsin!» diye değil «İş görülsün!» diye istiyoruz... Şu diyarda hele şu aralık yapacak şey kalmadı mı? Ne hikmettir, anlaşı- lamıyor... Her halde bir mantıksızlık var! Daha doğrusu teşkilâtsızlık. , ÖBÜRGÜN Yeni tefrikamız başlıyor; (Vâ - Nü) nun naklettiği ESRARLI YÜZÜK AŞK ve MACERA ROMANI