6 Haziran 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

6 Haziran 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Garp cephesinde yeniden şiddetli muharebe başladı (Baştarafı 1 İnci sahifede) Orta Sommeda düşmanın cenup sahi- linde muhafaza edebildiği bir Köprü başının bulunduğu muntaka ile Aisne'in şarkı yani meşhur Chemin des Da- mes'ın altında bulunan Ailette kana- dır. Paris 5 (A.A.) — Salâhiyettar Fran- sz mahhillerinde bu akşam Reutere ve- | rilen mal öre, Fransız kıtaları, fevkalâde Alman hücumları kar- sanda mukavemet eylemektedir. Fransanın merkez mıntakası na bombalar atıldı Paris 5 (AA) Öğleye doğru, Fransanın merkez mintakasında bir alarm verilmiştir. Alarm bir buçuk saat sür- müştür, Bir düşman bombardıman tây- yareleri grupu, muhtelif hedefler üzerine bombalar atmıştır. Hava dafi bataryaları ve avcı tayyareleri harekete geçmiştir. İngiliz kıtaları Fransızlarla beraber Londra 5 (AA) mahfillerinden öğrenil meydan muharebesine, Fransız kıtalarile beraber İngiliz kıtaları iştirak eylemek- tedir. Amiens'in iki tarafında bazı zırhlı ara- balar kendisini gösteri Maamafih,, şimdilik bir zırhlı araba hücumunun baş- lamış olduğunu bildiren hiçbir emare yoktur. ğer taraftan öğrenildiğine göre, Flandres muharebelerine 80 Alman fır- kası iştirak etmiştir. Bu fırkalardan tanesi; zırhlı beş tanesi de motörlü fırka idi. Zırhh Bırkaların takriben üçte bir nisbetinde veyahut yarı yarıya zayiat vermiş oldukları. tahmin edilmektedir. Almanların kullandıkları iki buçuk mil Salâhiyettar ine göre, Somme on yon askerden 400 bin kişi kaybettikleri sarılmaktadır. Antitank Fransız müdafaa sistemleri Paris 5 (A.A.) — (Reuter) : Somme üzerinde yaptıkları taarruzda, Almalı ilk defa olarak Fransızların antitank mü- dafaa sistemleri ile karşılaşmaktadır. Bu yeni antitank müdafaa sistemleri, kuv- vetli surette müdafaa edilen ve derinli- ğine tesbit edilen bir istinat noktaları serisinden mürekkeptir. Bu noktalar. su hatları, taş ocakları, hususi surette tahkim edilmiş boş köyler ve sık orman- lar gibi tabii manialara dayanmaktadır. Hasmın mukavemetinden dolayı piyade- Bin takip edemediği tankların sızışları, pek az faydalıdır. Bugünkü çarpışmalar- da, Alman tankları, bu tarzda belki s- zabilmiytir. Fakat, heyeti umümiyesile, Frarsız hattı kırılmamıştır. Fransız askeri mahfillerinin kanaatine göre, bilhassa evvelce Almanların lehin- Mısırda siyasi faaliyet Başvekil İngiliz Ye İtalyan seifrlerile görüştü Kahire 5 (AA) — Kabirede diplomatik İnaliyet devam etmektedir. Başvekil AH Mahir pasa, Hariciye Nezareti yüksek me- murları ile görüşmelerde bulunmuş, müte- akiben İngiltere büyük elçisi B. Lampson e uzun bir mülâkat yapımş ve nihayet İtalya elçisi B. Mazzoliniyi kabul etmiştir. ingilterede genebilar Sahilden en az 35 kilometre içeride oturacaklar Tondra 5 — Dahiliye Nezaretinin yeni bir kararnamesi mucibince ecne- biler sahilden en az 35 kilometre İçe- ride bulunacaklardır. Bu kararname üzerine Folkeston ve Margatede bulu- nan bütün ecnebiler içerlere gidecek- lerdir. Folkeston'da 130, Margotede 238 ecnebi vardır. Meriyete giren kanunlar Ankara 5 (Telefonla) — Ereğli kö- mür havzasındaki ocakların devlet tara- fından işlettirilmesi hakkındaki kanunla vakıflar ve hudut ve sahil sıhhat umum müdürlükleri 940 mali yılı bütçe kanun- ları bugünkü Resmi Gazete ile neşrolu- narak meriyete konulmuşlardır. de tecelli eden sürpriz unsuru mevcut olmadığından, taarruzun ilk günü müt- tefikler lehine olarak geçmiştir. Bugün. kü hareketler esnannda müttefik hava kuvvetleri enerjik surette müdahalede bulunmuştur. ransız mukavemet hatlari | Paris 5 (A.A) — Somme ve Ajsne arasındaki askeri harekâta dair mufassal haberlere intizaren, muharebenin yan edeceği ve derinliğine olarak orga: nize edilmiş olan ilk Fransız mukavemet hatları hakkında bazı izahat vermek fay» dalı olacaktır. Bu, evvelâ Somme nehrinin mansabın» dan Amiens'e kadar olan o mıntakadır, Nehir ehemmiyetli bir mani teşkil etmek» tedir. Geçen hafta muvaffakiyetli aake- ri harekâtı müteakip, Fransızlar Som- mu cere- me'un şimali kıyısına yerleşmeğe vaffak olmuşlardır, Somme'un o cenubi kıyısında pek me; işler o mevcuttur ve bu mıntakanın arkası bilhassa tankla- ra karşı müdafaaya çok elverişli küçük ormunlarla örtülüdür. Somme'un gerisin- de garpten şarka doğru açılan uzun ve derin hendekler vardır. Bu hendekler Alman hücum mihverine müvazi olarak geçen Bresle rmağma yol vermekte olup bu ırmak ise bilhusın kalın ağaçlıklarla dolu büyük ormanlarla muhat olduğu için hava ile yapılacak keşliyatta bile mani teşkil edecek vaziyettedir. Amiens mıntakasında Almanlar Som- me nehrinin cenup sahilinde küçük bir köprü başına malikseler de mi ile şimendifer hattının kontro! elimizdedir. Somme üzerinde den başlayarak Crozat kanalının bu neh- re döküldüğü noktaya kadar olan Fran- kıtaatı Ham ve Perrone arasında mevzilerini wlâh etmişler ve zaptettikle- ri yerlerde teşkilât yaparak köprü baş- ları vücuda getirmişlerdir. Oise nehrinin şark tarafında Almanların başlıca hü- cumlarından biri Coucy ormanlarından sıkmaktadır. Eğer bu hücum Ailette ır- mağını geçmeğe muvaffak olabilirse az aşağıda AÂisne nehrinin tabi maniaları- na çarparak kınlacaktır. Bu nehii İ him müdafaa mevzilerinden biri “ız makalesi Londra 5 — Moskovada çıkan İzves- tiya gazetesi askeri muharriri binbası Gardiyenkonun imzasile yazdığı bir ma- kalede diyor ki: «Müttefiklerin mukave- li ilanı biraz şaşırtmıştır. Al yle bir mukavemet beklemi- arasında da büyük ihtiyat kuvvetleri vardır. Yeni muharebenin çok çetin ola- cağı anlaşılmaktadır. Bu muharebe ya- kındır.» İngiltere, Fransa ve Sovyetler İngiltere ve Fransa Mosko- vaya yeni elçi gönderiyorlar Moskova 5 (A.A) — İngiliz maslahatgü- zarı B. Lerougetel, B. Molotofu ziyaret ede- rek B. Cripps'in İngilteri Maskova bü- yük elçiliğine tayini hakkında Sovyet hü- kümetinin muvafakatını talep etmiştir. Mu- vafakat verilmiştir. Diğer taraftan Pransa maslahatgüzarı Z. İ Payart da B. Molotofu ziyaret ederek B. Labonne'un Fransanın Moskova büyük el- çiliğine tayini hakkında Sovyet hükümeti- nin muvafakatını talep etmiştir. Buna da muvafakat cevabı verilmiştir. Sovyet - Macar ekonomik temasları Budapeşte Ş (AA; — Macar ekonomi Alemine mensup mütesddid zevat, Macar - Sovyet ekonomik temaslarının yeniden baş» laması üzerine, Soryet ekonomi mahfilleri ile görüşmelerde bulunmak üzere Moskova - ya hareket etmiştir. KÜÇÜK İLÂN okuyucularımız arasında EN SERİ, EN EMİN EN UCUZ vasıtadır. Alım satım, kira işlerin. de iş ve işçi bulmak için istifâde iğ ediniz! Devlet Limanları İşletme Umum Müdürlüğünden : Miktarı Cinsi Çırah Kadı Meşe Koğuşu s0 M3 © » Atelyemize teminatı yukarıda yazı) muktesi ve her birinin cins ki kalem kereste ayrı ayrı açık eksiltmeye konulmuştur. Muhammen bedeli Lira Muvakkat teminatı Lira 50 206,25 1500 16750 s, miktar ve muhammen bedelile muvakkat İzvestiya askeri muharririnin | | yorlardı. Şimdi Fransızlar cepheye yeni kuvvetler sevketmişlerdir. Paris - Dijon | Mecliste Dünkü içtimada üç kanun tasvip edildi Ankara 5 (AA) — EB. M. Meelisi bugün Refet Car 2 toplanarak Nafia Vekil , â Cebesoy'un talebi üz! nguldak - Kozlu arasin- da 45 etrelik bir hattın inşasına dair kanun asım müsiaselen müzakere ve tasvip eylemiştir. Meclis gene bu içtimamda, beyneli sıhhi mukavelenin tasdikine, Gevlet murları aylıklarının tevhid ve tesdülüne dair una, bağlı cedvelin Maarif Vekâ- leti kısmında değişiklik yapılmasına 8 kanunları kabul eylemiş ve Türkiye - İsveç ücaret ve tediye anlaşmaları merbutatının tasdikine dair kanun lâyihasının da birin- ci müzakeresini yapmıştır. Meclis cuma günü toplanacaktır. Fener, Galatasaray bu hafta karşılaşıyor Milli kümenin deplasman maçları ge- gen hafta yapılan Ankara karşılaşmala- rile nihayet bulmuş ve Ankara ile İzmir klüplerinin milli kümedeki maçları bit- miştir Önümüzdeki haltadan itibaren milli küme maçlarına yalnız şehrimizde de- vam edilecek ve mahalli klüpler birbiri» le karşılaşacaklardır. Fikatüre göre, bu pazar günü Fenerbahçe ile Galatsı Vefa ile Beşiktor Kadıköy stadında oy- nayacaklardır. Fenerbahçe ile Galatasaray arasındaki müsabaka milli kümemin şampiyonluğu Üz de mühim rol oynayacak ve olduğundan bu karşılaşmaya ehemmiyet verilmektedir. büyük Atletlerimiz Atinaya davet edildi Mısırda yapılan atletizm müsabakalae rında atletlerimize mağlüp olan Yunanlı" lar bu karşılaşmaların vevanşın yapmak üzere atletlerimizi Atinaya davet ötmiş- lerdir. Atletizm teknik heyeti bu daveti tetkik etmektedir. Verilecek rapor rine atletlerim Atinaya gidip gitmiye- ceği belli olacaktır. Taksim stadında maç yapılmıyacak İatasaray ve Güneş klüplerinin ereken müsteciri bulundukları Tak- sim stadının, Taksim meydanının ilerde alacağı şekil için istimlâk yolile tamamen İ yıktınlacağını evvelce bildirmiştik. Bey- İ oğlu kaymakamılığınca görülen lüzum üzerine bu stndda maçların yapılma- sına müsaade edilmemesi Beden terbiye- si İstanbul bölgesine bildirilmiştir. Taksim stadında yapılması — evvelce tekarrir etmiş olan maçlar Şeref ve Fe- nerbahçe #tadlarına alınmıştır. z6- Gençlik klüp ve grupları teşkiline başlanıyor Ankara 5 (Akşam) — Beden terbi- yeri genel direktörlüğü 940 mali yılı fa- aliyet programı bölgelere tamim edil- mek üzeredir. Yeni programa göre genç» lik klüp ve gruplarının tsşkiline hemen başlanacaktır. Yeni klüp ve grupların kuruluş tö- renleri 30 ağustosta yapılacak ve bu ârada mevcut külplerin de beden terbi- yesi kanununa intibakı işleri ikmal edile- cektir, gmmmmam Misafirlerinize ÇIKOLAT CEMİL KARAMELÂ CEMİL ikram ediniz. Bu Akşam Beyant Piran ——, AÇILIYOR İlk şeref programı 2 film pırlantası 1 - Türkçe KEŞiF ALAYI EROLL FUYNN — OLIVIA de HAYILAND 2 - UÇAN VALSLAR Fred Astaire — Ginger Rogers Amerikanın harbe girmesi yakın mı? (Baştarafı 1 inci sahifede) için bir karar sureti kabul etmiştir. Ka- rar suretinde başta üniversite reisi, fa- külte reisleri olmak üzere 1400 imza vardır ve İngiltere ile Fransanın Ameri- kanm birinci müdafaa hattını teşkil et. | tiği bildirilmektedir. Roosevelt namzedliği kabul etti Vaşington 5 — Roosevelt Reisicüm- hurluk için üçüncü defa olarak namzed- liği konmasını kabul etmiştir. Yalnız se- gilirse harpten sonra istifa edeceğini ka- ti surette söylemiştir. Yerine reis muavi ni geçecektir. Bu sebeple reis muavini olarak gösterilecek namzedin seçilmesi büyük ehemmiyet kazanmıştır. Şimdi demokrat fırkasında bu hususta tetkikler yapılıyor. Rooseveltin seçileceği muhak- kak addedilmektedir. ca kabul edilmiştir. Ayni kanın müşte- rek Amerika ottafına yapılacak olan ha- va üsleri çemberi inşasını da derpiş et- mektedir. Churchill'in nutkunun akisleri Londra 5 — Gazeteler Başvekil B. Churchill'in nutkunu çok iyi karşılamış- lardır, Gazetelerin mütalânları şudur: «Başvekil hakikati bâtün çıplakhığile söylemekle beraber İngiliz milletinin ka- ti azmini göstermiştir. Filhakika millet her ihtimale, her şeye hazırdır» Amerika gazeteleri de nutku İyi kar- şılamışlardır. Nevyork Times diyor kiz «Bu nutuk yeni dünyada tesirsiz kalma- yacakatır. Çün ittefiklerin bütün dünyanın hürriyeti için harp ettiklerini hepimiz biliyoruz.» o Nevyork Herald Tribune de «Amerika halkı da İngiliz Başvekili kadar açık hareket etmelidir. Almanya İngiltereyi istilâ edeme yeni dünyaya karşı harekete hazırlanacaktır.» diyer. Avrupa vaziyeti hakkındaki raporların tedkiki Vaşingtondan bildirildiğine âmhur B, Roosevelt bugün Has riciye Nazırı B. Hull ile müsteşar B. Sum- ner Wellesi kabul ederek uzun müddet gö- rTüşmüştür. Bu görüşmede Avrupa vaziyeti | hakkında gelen raporların tedkik edildiği öğrenilmiştir. Amerika Bahriye müsteşarı istifa etti l Vaşington 5 (A.A.) — B. Roosevelt Bahriye müsteşarı B. Charles Edisonun istifasını kabul etmiştir. Mezkür istifa 22 haziranda muteber olacaktır. B. Edison, New - Jersey valiliği namzedliğini koymak için istifa etmiştir. 10 bin tayyare 16 bin pilot Vaşington 5 (A.A.) — Deniz hava kuvvetlerinin miktarını on bin tayyare ve 16 bin pilota çıkaran kanım, senato» Paris göre Bu Hafta LÂLENİ N yenibir zaferi olacaktır. 2 yeni ve büyük film birden 1- YAŞASIN TATiL Monte Karlo milyonerlerinin binbir zevk ve neşesini yaşalan büyük Fransız filmi 2- CiINAYET MEKTEL (Fransızca sözlü) Heyecan... Macera... Sergüzeşt dolu film 3 - Paramunt Jurnal: En son dünya haberleri Bugün matinelerden itibaren: LÂLE sinemasında SARAY sinemasında 2 Büyük Film birden 1-BEYAZ PERİ, | 2- GÖRÜNMEYEN Joan Crawford TI CAN (lil GLORİA STUART — James Stewart MİCHAEL WHABEN Suare 8,45 iki film birden BUGÜN Matinelerden itibaren Devlet Limanları İşletme Umum Müdürlüğünden: İşletme ihtiyacı için pazarlıkla 2100 tanc muhtelif kömür çuvalyesi alınacaktır ; teklilerin 1076/940 tarihine taslayan pazartesi günü saat on beşte Galala rıhtımındaki Umum Müdürlük Binasında toplanacak olan satınalma Komisyonuna müracaatları. (4852 Türk Hava Kurumu İstanbul Vilâyet Şubesinden : Nümunesine göre «4s milyon fitre sarf) yaptırılması açık eksilmeye konmuştur. Mu- hammen bedel «14000. Jiradır. 14 Hariran 940 cuma günü saab 14 te fin muvafık gö- rülürse muvakkat ihalesi yapılacaktır. Eksilimeye iştirak edeceklerin yüzde «7» buçuk teminat akçesile birlikte me>kür gün ve saatte ve şartnameyi görmek İsteyenlerin de her gün Cağaloğlundaki şube merkezine müracaatları, 14668: Darphane ve Damga Matbaası Müdürlüğünden : 1 65 ton sömi Xok ve 70 ton «Kriples maden kömürü açık eksiltme ile ve 330 ton «Karabük» izabe koku kapalı zarf usulile satın alınacaktır. 2 — Bunlardan sömi kokun muhammen bedeli 1462 ve muvakkat teminatı 11115 lira ve kriplenin bedeli 1050 ve teminatı 78,75 lira ve kokun bedeli 9450 teminatı 70875 liradır. 3 — Sömi kokun eksiltmesi 24/6/1940, kriplenin eksiltmesi 25/6/9640 ve kokun eksilt- mesi 26/6/840 günleri saat 14 de idaremizdeki komisyonda yapılacaktır. Bu e lere girmek isteyenler 2460 sayılı kanun mucibines İbrazına mecbu» oldukları » muvakkat teminatı eksiltme günlerinde muayyen saate kadar meskür komisyon reisliği- ne vermeleri lâzımdır. İzabe kokuna &it teklif mektaibu kapalı ve mühünü bir zarfla eksiltme gaatinden bir saat evveline kadar verilmiş olacak ve mukabilinde makbuz alı- nacaktır. 4 — Şartnameler 10/6/1940 tarihinden itibaren her gün İdareden verilir. «46330 Haydarpaşa Lisesi Müdürlüğünden ; Dördüncü ve Beşinci sınıfların Kazıpları 7 Haziran cuma günü başlıyor. Şile Belediyesinden: 1 — Belediyemiz elektriği için (100) ton maden kömürü eksiltme suret 3 — İhale 17/6/940 pazartesi günü saat on beşte belediye encümenin, 3 —'Talip olanlar mezkür gün ve saatte eksiltmeye iştirakleri ilân olunur. Arpa ihracatçılarına Ticaret Vekâletinden : Arpa ihracatının mürakabesine dair 19/1/8940 tarih ve 2/12700 sayılı nizamnamenin 11 inci maddesi hükümlerine tevfikan, 1999 mahsulü beyâz arpaların renkleri nümune- lerle tesbit edilmiş ve her mıntaka için ikzar olunan nümuneler arpa kontrol merkezi bulunan Samsun, İstanbul, İzmir, Antalya, Mersin, İskenderundaki mıntaka Ticaret mü- dürlüklerine gönderilmiştir. e Nümüneleri görmek isteyenlerin mezkür müdürlüklere müracaatları. 14554) .4626» le almacaktır. yapılacaktır. (4628) pan Bugün matinelerden İtibaren iP EK Sinemasında Bu sene memleketimizde yapılan en büyük Türkçe film EHVET KURBANI UL vc İste n İM/6/B4n tarihine raslayan cuma günü saat 15 de Galata rıhtımındaki Umum müdürlük binasında toplanacak olan Satın alma komisyonuna müracaatları. Şarinanıe sözü geçen komisyonda her gün görülebilir. (4400) Baş Rolde: ERT Ayrıca: DENİZ A MUHSİN I GEMİSİ