13 Haziran 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

13 Haziran 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

ARSAN 13 Haziran 1940 Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler Müttefiklerin her geri çekilişi Amerikayı; Vekiller heveti Italyan hududunda henüz harbe ve cihan ihtilâline yaklaştırıyor B. Roosevelt gazetecilere bu iddianın tamamen doğru olduğunu söyledi Yaşinzton 12 (A.A) — Gazeteciler top- Jantısında, Roosevelt, müttefiklere #uretile Amerikayı müdafaa komütesinin birleşik devletleri şimdi Hitleri durdur- mağa davet eden afişi tasvip etmiştir. Bu afişte başbca şunlar yazılıdır: «Biz Amerikalılar, tabi! bu muharebenin haricinde kalmak ve bizi sürükliyebilecek tedbirler almamak arzu ederdik. Fukat şimd biliyoruz ki, İngilizlerin ve Fransiz- Jarın her geri adımı bizi harbe ve bir ei- ban ihtililine yaklaştırmaktadır.» Afişin mühteviyatım tefsir eden B. Röodevelt demiştir ki: «Bu çok güzel ve son derece faydalı bir şeydir.» şka suallere cevap veren B. Roosevelt, müttefiklerin emrine âmade bulundurula- bilecek Amerikan ordusu malzeme stoku fazlasının hükümet tarafından tedkik edil- mekte olduğunu söylemiştir. Hali hazırda bitaraflık kanununda hiçbir değişiklik yap- mak mutasavver değildir. Amerikan gemi. İerine memnu olsn harp mıntakalarını ge- nişleten beyannamenin neşri yakında bek- Tenmektedir. B. Roosevelt, Portekizin bu mıntakaya dahil edileceğini sannetmediğin! söylemiş- tir. Relsicümhur, Birleşik Amerika devletle rini şimdi bitaraf ım, göre gayri muha- rip mi telâkki ettiğini söylemekten imtina etmiştir. Amerika Hariciye Nazırının sözleri Vaşington 12 (AA> — Herlciye Nazn Cördeli Hull, İtalya büyük elçisi prens C0- lona'nın dün sabah kendisin! ziyaret ede- rek İtalyanın harbe girdiğine dair İtalya hükümetinin bir memorandomunu kendi- sine tevdi ettiğini beyan etmiştir. B. Hull, bu mülâkat esnasında İtalyanm harbe gir- mesinin ber tarafta büyük bir hayal sukutu tevlit ettiği ve büyük bir insani trajedi man- yarası verdiğini İtalya büyük elçisine söy- lemiştir. Bir Amerikan fabrikatörü İtalyan nişanını geri gönderdi Nevyork 12 (AA) — İtalya - Amerika şirketinin idare meclisi azasından maruf Amerikan fabrikatörü William Gugeen- hetm, kendisine 1920 senesinde yer'imiş olan İtulyan nişanın krala fade etmiştir. Vuşington 12 (A.A) — Âyan mec Tsi, Amerika ordusu miktarının artırıl- ması için zarur? görülen masarile müte- alli. olan lâyihayı ittifakla tasvip et rrigti-, Peper'in yeni bir teklifi Vaşington 12 (A.A.) — Âyan aza sından Pepper, harp borçlarnı tediye etmemiş olan milletlere kredi açılmasını mensden kanunun ilgasını teklif etmiş. tir. Bunun sebebi de Londra ve Parise ikrazatta bulunmak imkânini temin et- reektir, Pepper, bundan başka yeni dün- yanı. müdafaasını daha iyi bir surette zman altıma almak için bitaraflık ka- nunanun ilgasını da teklif etmiştir. Fransada, askerlik çağında 200 bin Belçikalı askere çağrılıyor Londra 12 — Öğrenildiğine göre Fransada bulunan 17 - 45 yaş arasın- daki Belçikalılar askere çağırılmak üzeredir. Bu suretle 200000 kişilik bir kuv- vet temin edilecektir. Bundan başka Fransada gerek fabrikalarda, gerekse tarlalarde. 150 bin Belçikalı amele çalışmaktadır. Romanya Başvekili istifa etti mi? Londra 12 — Bâzı rivayetlere göre Romanya Başvekili B, Tataresco bugün istifa elmiştir. Fakst bu hâberi teyid edecek başka mâlümet alınamamıştır. Sovyetler ve Baltık! Müttefiklerin memleketleri Sovyetler icabında bu mem- leketlerin askeri kuvvetlerin- den istifade edecek Melsinki 12 (AA) — Havas bildiriyor: Bovyet Rusya hükümetile Baltık memleket- leri arasında yapılmakta olan siyasi ve a8- keri müzakereler Sovyet Rusyaya bu ha- vali üzerinde tam bir hegtmonya tesis ede- cektir. Rusya bu suretic Baltık mrmleket- Yerinin askeri kuvvetlerini kendi hesabına kullanmak salâhiyetini istihsal etmektedir. Macaristanın bir tekzibi Budapeşte 12 (A A.) — Macar ajan. m tebliğ ediyor: Salâhiyettar makam- Jar, Romanya hududuna sevkedildiği iddia edilen Macar kıtaları hakkın- da bazı Amerikan gâzelelerinde inti- Şar eden havadisin asılsız olduğunu beyan ederler. Hindistanda Bikanir mahracesi partileri birleşmeğe davet etti Londra 12 (A.A) — Bikanir mahfecesi tarafından Bombayda neşredilen bir be- yannamede bütün Hindistan partilerinin relsleri İmparalorluğa munvenet için ara- larındaki her türlü ihtilâftan vaz geşmeğe davet edilmektedir. Bu beyannamede İtal- yanın hareketinin harbi Hindistan kapıla- rına kadar getirdiği Üâve olunmaktadır. İngiliz Hindistanında Londra 12 (A.A) — İngiliz Hindistanm- da, İtalyanın hurbe girmesine karsı koy- mak üzere Hintlilerin topyekün birleşme- sini temin için çalışılmaktadır. Dünkü ihracat faaliyeti “Piyasada dün yeniden fnaliyet başlamış- tar. Dünkü ihracat 52,345 Türk Urasını bul- muştur. İngiltereye 8141, oRomanyaya 1304, Mucaristana 42 bin liralık ihracat yapılmıştır. Akdenizde vapur seferleri İtalyanın harbe girmesi üzerine Akdeniz» de vaziyetin tavazzuhuna intizaren vapur seferleri durmuştu. Dünden itibaren sefer- ler yeniden başlamıştır. İzmir llmanında bulunan İzmir vapurunun yarın gelmesi bekleniyor. harp şürası Fransada toplanarak alına- cak tedbirleri kararlaştırdı Londra 12 — Başvekil yanında Har- biye Nazırı Eden, büyük erkânı harbi- ye reisi general Dill olduğu halde dün Fransaya gitmiş, Fransız Başvekili, mareşal Petain ve general Weygand ile görüşmüştür. Askeri vaziyetin inkişa- fına karşı alınacak tedbirler kararlaş- tırılmıştar. İngiliz Başvekili bugün Londraya dönmüştür. Sovyetlerin Roma elçisi Romaya gitti Sofya 17 (AA) — Sovyet hükümetinin Roma büyük elçisi Sofyaya muvasalat et- miş ve öğleden sonra bir İtalyan tayyare” si ile Romaya hareket eylemiştir. Amerika donanması İki zırhlı ile 20 harp ve yar- dımci gemisi tezgâha konuyor Washington 12 (A.A.) — Bahriye dairesi için bir milyar 400 milyon do- Jarlık bahri tahsisat kabulüne müte- dâir kanun projesinin B. Roosevelt tarafından imzasını müteakib 45.000 tonluk iki zırhlı ile 20 harp ve yar- dımcı geminin tezgâhlara konulması hakkında emirler verilmiştir. İngilterenin Sovyet sefiri Moskovada Moskova 12 (A.A) — İngilterenin yeni Moskova büyük elçisi sir Stafford bugün Moskovaya muvasalat etmiş- tir. Londra kiymet borsasında fiatler iyidir Londra 12 (A.A) — Kıymet borsa sında fiatler umumiyetle daha iyidir. Bu sabah muhtelif kıymetler üzerin. de hafif tereffüler kaydedilmiştir. Reisi RIrL riyaseti altında toplandı Ankara 12 (AA) — Vekiller He- yeti, bugün öğleden evvel, Reisicüm- hur İnönünün riyaseti altında top- lanmıştır. Fabrikalarda gece mesaisi Ankara 12 (A.A) — İktisad Vekhiletinden tebliğ edilmiştir: İş kanununun 3 üncü maddesi mucibince savayiden sayılan İş- lerde 16 dan yukarı yaşta kız ve erkek ço- cuklarla her yaşta kadın işçilerin gecele- yin ) 50 nel maddenin MI ta- ktisad. Yihine kadar devam etmek üzere, Vekâletince umumi izin verilmiştir. Meclisin dünkü içtimai Ankara 12 (A.A.) — Büyük Millet Meclisi bugün Dr. Mazhar Germen'in reisliğinde toplanarak vakıflar kanu- ait mazbatarın birinci müzakeresini nunun 30 uncu maddesinin tefsirine yapmıştır. Mecliz cuma günü toplanlıcaktır. B. Muzaffer Göker'in konferansları Fâirne 12 — Konya mebusu Muzaffer Göker bu akşam Halkerinde günün mesele leri hakkında hir konferans vermiştir. Kon- ferens elâza ile karşılanmıştır. Muzaffer Göker dün Uzunköprüde konferans vermiş- U, yarın Kırklareline gidecektir. i mavnayı parçaladı Şule isimli bir gilep, bu sabah; Köprü den Halice girmekte iken; olduk- yüzünden Azapkapı ön- lerinde liman işletmesinin mavnalar ada- mna doğru yürümüş ve bu mavnalar- dan ikisini parçalamıştır. Gemi süvarisi derhal denrir atmak suretile bütün mav- naları pazçalanmaktan kurtarabilmiştir. Bir vapur bir apartımana yüklendi Kaptan makinede bir ârıza vukubulduğunu s söylüyor Dün gece Boğazişinle Arnavutköy iskelesinde heyecanlı bir deniz vakası ol- muştur. Bir mukzrririmizin mahallinde yaptığı tahkikata nazaran hadisenin taf- silâtı şöyledir: Saat tam yirmide Boğazdan gelen Şire ketihayriyenin 72 numaralı vapurile Köprüden Boğaziçine giden 67 numaralı vapuru Arnavutköy iskelesine yanaşmak üzere ilerlemektedirler. Boğaza giden vapur, usulen iskelenin evvelâ kendisi ta- rafından alınması icap ettiği zihniye: mutad menavralarile iskeleye doğru yü- rümüş, fakat Boğazdan gelen 72 numa- ra da, hemen hemen tam yolla denecek şekilde iskeleye doğru inmiştir. İki vas pur yolcuları, vapur kaptanlarının bu ya- rşlarının neticesini merakla beklemekte- lez iken 72 numara; bütün süratile is- kele yanında bulunan Kopernik apartı manına bindirmiştir. Koca vapur apar» twaanın daraça kısmına yüklenmiş ol- duğu için burasını tâmamen tahrip et- miş, kendisi de yaralanmıştır. Bu sırada daraçada oturmakta olan Hayriye ve Lwiz isimlerinden iki kadın sadmenin şiddetile düşmüşler ve bayılmışlardır. Bu iki kadının tedavisine tevessül edilmek- le beraber, zabıta memurları tahkikata el koymuş, 72 numaralı vapur süvarisi sorguya çekilince; gemide birdenbire bir ürza vukun geldiğini, makinenin tornis- tan emrini ifa edemediğini, hâlen de yalcasunu İstanbula kadar götürecek vas ziyette bulunamadığını söylemiştir. Bunun üzerin: 72 nin yolcuları Arna- vutköy iskelesine çıkarılmıştır. 67 nu maralı vapur bahatin 72nin süvarisinde oldu öylemiştir. Bugün, zabıta, İman ve adliyeden birer heyet huzurile mahallinde keşif ve tedkikat yapılarak mesulün kim olduğu tesbit edi- İe ektir. İtalyanın harbe girmesinin akisleri Meksika Cümhurreisi, Fran- siz Cümhurreisine hararetli bir telgraf ç çekti Meksiko 12 (AA) — )— Relsieimmir B. Cardenas Fransa reisicümhuru B. Lebrüne .. mesajı göndermiştir: «Beynelmi- Jel ahlâkın, hürriyetlerin ve insaniyet hak- larının metin kalesi ve müdafli olan bü- yük Fransız milletine karşı İtalya tarafın- dan açılan harbin hükümetimin üzerinde husule getirdiği acı terssür karşısında ek- #elansınızın Meksika tarafından iblâğ edi- len bütün temennileri kabul buyurmalarını rica ederim. Bu münasebetle Fransanın ve Fransız milletinin ve ekselansınızın saade- ti hakkındaki temennilerimi de bir kerre faaliyet başlamadı İngiliz tayyareleri Şimali Italyada askeri hedefleri, Habeşistanda bazı yerleri bombardıman etti Şimdiye kadar 40 Italyan vapuru zapt veya tahrip edildi Londra 12 — Fransız - İtalyan hu- dudunda henüz faaliyet yoktur, İtalyan- lar da Roya nehri ağzında Fransız - İtal- yan hududuna 20 kilometre mesafede bulunan. Vintmille'de bir köprüyü ber- hava etmişlerdir. Londra 12 — İniziliz tayyareleri dün gece şimali İtalyada askeri hedefleri bombardıman etmişlerdir. Romada sa- at 1,45 den 2.20 ye kadar tehlike işa- reti vesilmiştir. Cenubi İtalya üzerinde keşif uşuşu yapılmış, askeri o hedeflere bombalar atılmıştır. Nairobi 12 (A.A.) — (İngiliz Ken- yası) : Cenubi Afrika hükümetine sit ağır bombardıman tayyareleri Habeşis- tari Kenyadan ayıran İtalyan Noyali arazisi üzerinde uçmuşlar ve Banda te- pesile diğer askeri hedefleri bombardır man etmişlerdir. Bütün tayyareler üsle- rine dönmüşlerdir. Maltr 12 (A.A.) — İtalyan tayyare- leri dün sekiz defa Maltaya taarruz et- mişler vo senuncüsunda adaya bomba- İsr atmışlardır. Müdafaa topları muka- beleda bulunmuştur. Zaptedilen vapurlar Londra 12 — Kalkötnda 9500 ton hacminde Kalabriya İtalyan vapuru / zaptedimiştir. 9700 tonluk Romülüs İtalyan vapuru bir Avustralya kruvazö” rü tarafından yakalanacağı rada mi” rettebat. tarafından batırilmıştır. Mütte- fikler tarafındar şimdiye kadar 40 İtal yan vapuru batırılmış veya hasara uğra bilmesi. Melbourne 12 (A.A.) — 9780 ton- luk Remo İtalyan vapuru müsadere edil miştir, Dün Durbandan hareket etmiş olan Gerüsülemme ve Ettimaro İtalyan va puzları, mürettebat tarafından karaya oturtulmuştur. Madrit 12 (A.A.) — Şark sahilleri Bimanlarındar. gelen haberlere nazaran, bütün İtalyan gemileri bu limanlara ilti- ca etmeğe çalışmaktadır. Tevkif edilen İtalyanlar Londrz 12 — Kanadada yüzlerce yan tevkif edilmiştir. Yapılan araştırın. da birçok siyah gömlek üniforması, «i- 1âh, faşist neşriyatı bulunmuştur. Beyrut 12 — İltlyanın harbe girmesi üzerine hav.. hücümlarma karşı tedbir alınmıştır. Bütün İtalyan tebaası tevkif ediliş, İtalyan o müesseseleri Okapatıl- raştir. (Devamı 5 nci sahifede) İngiliz hava kuvvetlerinin muvaffakıyetli akınları Alman kollarına, zırhlı kıtalarına ve Almanyadaki askeri hedeflere bombalar atıldı Londra 12 (AA) — Hava n nezareti aşağı” daki tebliği neşretmiştir: Son 24 saat zar- fnda orta ve ağır bombardıman tayyare- lerimiz Rouen ve Sein nehrine kadar olan düşman münakale yollarına karşı faali- yetlerine devam etmişlerdir. Zırhh harp tanklarından mürekkep kollara ve motör- Jü kıtalara taarruz edilmiş ve şimendifer hatları ile köprüler de mühim hasara uğra- tilmıştır. Ağır bombardıman tayyarelerimiz bu gece Mewse civarındaki mühim roklala- Ta taarruzlarına devam etmişlerdir. Diğer taraftan şarki Almanyadaki a lere de hücum edilmiştir. Bi avdet etmemiştir. Norveçte istikşaf tayyare merkezi olan Coaxtal bombardıman edilerek yeni benzin deposu ve Ahamsavm'da bir benzin tazyik fabrikası ateşe verilmiştir. Fransadaki hava harekâtı tayyarelerimizi gece ve gündüz meşgul etmiştir. Bu arada muharebe sahası Üzerinde mühim İstikşaf- lar yapılmıştır. Tayyarelerimizden 4 tanesi zayidir. Fransa dahilindeki üslerinden ha- reket eden birçok avcı tayyarelerimiz bazen kendilerinden çok kuvvetli düşman tayya- Te filolarına korşı askerlerimizi müdafaa Için taarruzlarda bulunmuşlardır. Londra 12 (A.A.) — Hava Nezareti, Fransadaki Alman cephesinde yapılan harekât hakkında şu bülteni meşretmiş- tir: Bombardıman filoları Manş denizin- den Alman hududuna kadar düşman mevzileri üzerine pazartesi günü ve ge- cesi 'sirçok şiddetli bücumlarda bulune malul Abbeville bölgesi ve Charles ville ile Sedan arasındaki bölge şiddetli İngiliz bombardımanlarına sahne ol- muştur. Ağır bombardıman tayyareleri Laon » Lafere - Söissons - Chauny bölgesinde tahrip hareketlerinde bulunarak Alınan iaşe ve motürlü kollarına ağır zayiat ver- dirmişlerdir. Polonya avcı tayyarelerinin faaliyeti Paris 12 (AA) — Roven civarında bir Polonya avci tayyareleri grupu 100 kadar Alman tayyaresine raslamiş, 4 Alman tay- yaresi düşürmüş ve diğerlerini dağıbmıştar. 3 Polonya tayyaresi kayıptır. Londra 12 (A.A) — İngiliz radyosu, Bü- yük Britanya haya kuvvetlerinin Lyble'de- ki İtalyan Gslerini muvaffakıyetle bom- bardıman etliklerini bildiriyor. Ayni radyo, Baltık üzerinde bulunan Rostok şehrindeki Heinke) fabrikasının. ye- niden bombardıman edildiğini ve yangın sıktığını bildiriyor. Londra i2 (A.A) — R. A. FP. mensup ağır bombardıman tayyarelerinin İngiltereden İtalyaya uçuş yaparak Cenova ve Torind- daki askeri hedefleri bombardıman ettik- leri resmen bildirilmektedir. İsviçreye bomba atıldı Cenevrede 4 kişi öldü 12 kişi yaralandı Bem 12 (A.A) — Ordu erkân harbiyesi- nin tebliği: Bu sabah erkenden Cenevre gö- Yü mmtakasında bir takım ecnebi tayyare- Jer, hududu geşmisler ve bombalar atmış» Tardır. Bu ana kadar bir bombanın Lozan civarında Reners yakınında ve müteaddid bombaların da Traigny ve Dailen mıntaka- larına düşmüş olduğu anlaşılmıştır, Cenev- re Üzerine beş bomba atılmıştır. Bir asker- Je bir kadın telef olmuştur. On !ki Kişinin hastahaneye Kaldırımalarına lüzum hasıl olmuştur, Bombaların nereden geldiğini ve ne tip bombalardan olduğunu tayin için teknik bir anket açılmıştır. Bem 12 (A.A.) — Reuter ajana bildiriyor: Bu sibahki Cenevre mıntaka- »si olarak dört in öldüğü ve 19 kişinin de yaralan» Üre | başkumandanlığı tarafından ilmektedir, Lausanne yakınında Renen istasyonu üzerine düşen bombalar hattı ve bir mik- da vel malsemesi ati Romanyada endişe İtalyanın Balkanlar hakkın- daki teminatı muvakkat addediliyor Bükreş 12 (A.A) — Havas: Duçe tara- fından İtalyanın komşularma verilen te- minat, Balkanlarda bakiki kiymeti #le öl- gülmekte ve Balkan memleketlerine verilen mühletin ancak kısa olacağı ve Fransa or- tadan kalktığı zaman bu memleketlerin Als man - İtalyan tahakkümü altina düşecek- Ieri çok iyi anlaşılmaktadır. Romanyada hiç kimsenin şüphesi yoklar ki Macaristan, mihver memleketlerinden, tadilci isteklerinin tatmini için sarih temi- nat almıştır, Anlaşmazlığın vechesinin ve Balkanların anlaşmazlıktan Kaçmabilme- leri şansının tahmini için Akdenizde ilk hareketler endişe ile beklenmektedir. Romanya vapur seferlerini tatil etti Bükre, 12 (A.A.) — Devlet deniz sirke & Şarki Akdenizdeki vaziyet tavaz- rah edinceye kadar muvakkaten servis» lerini tatil etmistir. Seyrüsaferde bulunan derhal