June 14, 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

June 14, 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

n i : Ni b Fransız Başvekilinin millete hitabesi Fransa ıztırap çekecektir. Fakat en sonunda refaha Paris 13 — Başvekil B. Reynaud tap etmiş ve ezcümle demiştir ki: — Frunsanın uğradığı felâket karşısında herkesin bilmesi lâzımgelen bir gey vardır, Buda Fransiz askerinin ve Cepheden geliyorum, Orada yirmi gündenberi uyumıyan insanlar vardır ve bunlar vatanlarını müdafaa için çalışıyorlar. Dunkergue ile Argönne ârasında devam eden mücadele bir kahramanlık miştir ve Fransa mağlüp edilemez. Bütün dünya bilmelidir ki, Fransız ordusu, demokrasi ordusunun pişta- ndır. Bugün yaralı olan Fransanın diğer demokrasilere müracaat etmeğe hak- Demükrasiler için bu borçlarımı ödemek zamani gelmiştir. Askerle- düşmana, şimdiden tesirlerini iat verdirmişlerdir. Fakat tasvip etmek başka, harekete geğmek de kı vardır. rimiz, bu muharebede, müthiş 7: başka şe Amerika yardımımıza koşmakta hâlâ mütereddid midir? Bu akşam Roose-| velt'ten tekrar rica ediyorum. Çünkü artık Fransanın hayatı mevzuu bahisti B. Roosevelt simdiye kadar bütün arzularımızı yerine getirmiştir. Ümidimiz bu itibarla büyüktür, Parisi terkettiyse das etmesine mani olmak içindir. Fransizlar ızlırap çekeceklerdir. Fakat her n en sonunda gene'rafaha kavuşacaklardır. ne olursa ol B. Reynaud geniş yardım istedi B, Roosevelt'e gönderdiği mesajda diyor Ki : “ Henüz vakit çok yapmanızı ısrarla dilerim ,, "haud, B. Roosevelte bugün bir mesaj gör.lermiştir. Bu mesajda ezcümle şöy- İe deniliyor: «Düşman, Paris kapılarındadır. Düş- man, Parise girmeden evvel bir kere da“ ha mücadele edecektir. Eğer Fransadan kovulursak, şimali Amerikaya, lüzumu takdirinde Amerikadaki arazimize gide- ceğiz. Bikaç gün evvelki hitabıma © semih bir surette cevap verdiniz. Bugün sizden duha geniş bir yardım istiyorun. Ame- rika leşik devletlerinin efiklere, askeri kuvvet gönderilmesi hariç, bütün vantalarla :naddi yardımda bulunacar ğım âlenen bildirmenizi ısrarla rica ede Tim. Bunu henüz vakit çok geç olmadan yapmanızı wrarla dilerim.» Müttefikler emrine verilen harp malzemesi Londra 13 (A-A.) — Amerika Birle- şik devletler tarefından, müttefikler erm- T.ris 13 (A.A.) — (Havas): B. Rey- | da kavuşacaktır bugün radyoda Fransız milletine hi- kumandanlarının Oo kahramanlığıdır. destanıdır. Fransanın azmi yenilme- hissetmeğe başladığı k bu, Hitlerin bir kukla hükümeti ih- Amerikadan geç olmadan bunu rine 600,009 tüfek, 40,000 mitralyöz, 800 7,5 luk top ve bir milyon obüs ve- rilmiştir. Bu bir başlangıçtır. Paris 17 (A.A.) — (Reuter): Bura- da öğrenildiğine göre, B. Reynaud, pa- zartesi günü mesajımı B. Roosevelte gön- dermiştir. Vaşington 13 (A.A.) — B. Roose- | veltin pazartes ii Charlotteville'de Veriş olduğu autkun, B. Reynaud'nun irleşik devletlerin yardım etmesi tale- bine tam bir cevap teşkil etiği bugün Beyaz sarayda beyan edilmiştir. B, Reynaud'nur telgrafı, B. Roosevel- te Charlotteville'den -avdetinden sonra verilmişti... Reisicümhurun nutkunun bu kadar yerinde olması sadece bir tesa- düften ibarettir. 50 bombardıman tayyaresi daha teslim edildi Newyork 13 (A A.) — Nevyork Timese na- zaran, elli hücum bambardıman tayyaresi | purlar da hemen İstanbula dönecekler- daha müttefiklere teslim edilmiştir. Müt- Devamı 4 üncü sahifede Çin hükümet merkezi: | Zsviçreye düşen bombardıman edildi Binlerce insan şehri terkediyor Çunküng 13 (A A.) — Japon tayyareleri- nin Çin hükümet merkezine karşı şimdiye kadar görülmedik vümtte yaptıkları akın neticesinde, bu akşam binlerce Kişi şehri terketmektedir. Japon tayyareleri dâlgalar halinde şehrin üzerinden uçarak sokakları biribiri ardından yıkmışlardır. 500 den fazla bomba atılmıştır. Yüzlerce ölü var- dır. Sovyet sefarethanesine bomba düştü Chungking 13 (A.A) — Bir Japon hava akını esnasında Sovyet seferethanesi İle Alman Transoceaninue ajansı bürosu Üze- rine bombalar düşmüstür. Almanya üzerinde İngiliz tayyareleri Alman askeri hedeflerini bombar- dıman ettiler Londra 13 (A.A) — İngiliz hava kuvvet- leri dün askeri hedefler» müteveccih bü- yük bir faaliyet göstermiştir. Bilhassa Rhin bavzasında bu mıntakaya bombalar yağ- dırımış ve büyük zararlar verdicilmiştir. Bu hücumlurdan biri on dakika sürmüş ve her dakika yüz bomba atılmıştır. Moskavaya vasıl olan büyük elçiler Moskova 13 (A.A) —'Tass bildiriyor: İtal. ya büyük elçisi A, Rosso 12 haziranda Mos- kovaya gelmiştir, bombalar İsviçre, İngiltere nezdinde protestoda bul bulundu 'Nevyork Ge a düşen bom- balar tedkik edilmiş ve İngiliz mamülâtt ö ü tayyaresinin talyan göllerinden biri zannettiği tahmin ediliyor. Bem 13 (AA) — (D.N. B.): İsviçre konfederasyonu o Hariciye o Nezaretinin tebliği: İsviçrenin Londra elçisi, Renes Cenevre üzerinde kasden bombalar bırakılmış olmasını İngiliz hükümeti nez- dinde protesto etmeğe memur edilmiştir. İsviçrenin Londra elçisi, bu teşebbüsle beraber, bu vaka neticesinde hadis olan zarar ve ziyanın tazminini de taleb ey- liyecektir,, Giuseppe Garibaldi Fransada İtalyanlari faşistlere karşi harbe davet etti Marsilya 13 (AA) — Garibaldi Jejyonunun şefi olan Giuseppe Gari- baldi, Fransanın cenubu şarkisinde bulunan vatandaşlarına hitaben bir beyanname neşrederek Fransanın yanı başında, faşistlerin “tazyikine karşı mücadele etmelerini istemiştir. Fransa milli bankasi merkezi başka yere nakledildi Paris 13 (A.A.) — Resmen bildiril İzmirden gelecek vapurlar Mersin seferine çıkan Etrüsk de İstanbula dönüyor İzmir 13 (Telefonla) — İzmir vapu- ru bu sabah saat yedide İstanbula hare- ket etti, Mersin seferi için İstanbuldan gelen Etrüsk vepuru İstanbula dönmesi emri- ni almıştır. Etrüsk bu emir üzerine saat 18 de İktanbala gitmek üzere yola çıktı, Mersin hattında bulunan Dumlu ve Erzurum vapurları Rodosa uğramadan bu akşım limanımıza geldiler. Bu va- dir. Askerlik yoklamaları Yoklamalarını yaptırmiyan- lardan para cezası alınaca- ğına dair kanun Meclise verildi Ankarn 13 (Telefonla) — 4 nume- rah askerlik kanununun ceza faslına aşağıdaki maddenin eklenmesi hak- kındaki lâyiha bugün Meclise veril- miştir. <İlk veya son yoklama zamanların. da yapılan ilân üzerine yoklama me na ve asker şubelerine, elçili solosluklara bizzat müraca- et cüzdanını göndererek ka- huni yoklamâlarım yaptırmıyan ruh- satlı ve ihtiyat erat 15 Ira hafif para cezasile cezalandırılır.» Dahiliye Vekâleti memurlari arasında tahdidi sin Ankara 13 (Telefonla) — Dahiliye Vekâleti memurlarından bir kısmının tahdidi sinlerine dair olan kanunun nahiye müdürleri, (o Kaymakamlar, mülkiye baş müfettişlerine ve birin- ci, ikinci, üçüncü smıf mülkiye mü- fettişlerine afd hükümlerinin ilga edilmesi hakında bir kanın 1 hazırlanmış ve bugün Meclise veril- Bir kadın evinde yanarak öldü İzmir 13 (Telefonla) — Ödemişin Etikli köyünde Raziyenin evinde yangın gıkmış, kadıncağız kurtarılamamış ve ya- narak ölmüştür. İzmitte zelzele İzmit 13 (Akşam) — Bugün on üçü üç geçe burada ve kazalarda şiddetli bir sel- zele oldu; hasar yoktur. Sulh ve bitaraflık Bulgaristan, bütün Balkan devletlerinin bu politikada devam edeceklerini bildiriyor Sofya 13 (A.A) — İtalyanın harbe girmesile doğan yeni vaziyet Üzerine Bulgar bükümetinin resmi beyanalı- Da İntizar edilmemekle beraber Hari- ciye Nezareti namına söz Söylemeğe mezun bir zat, bütün Balkan memle- ketlerinin sulh ve bitaraflık politika- larında devam edeceklerini ve B. Mus. solini tarafıdan Komşu memleket- lere verilen teminatın Bulgaristanca Balkanlardaki emniyeti takviye eder te telâkki edildiğini beyan et- Balkanlar statükosu Londra 13 — Sovyet hükümetinin, Roma ve Berlin sefirleri - vasıtasile Almanya ve İtalya hükümetlerine müracaat ederek Balkanlar statüko- sunun teminini istediği - haber alın- mıştır. İtalyan ordusunda yeni tayinler İtalyada bir mahal 13 Mussolini, ümumi erkânıharbiy muavini gebrel Soddu' harbiye ma tayin etmiş ve faşist milisleri erkânıharbiyesi reisinin doğ- tudan doğruya umumi erkânıharbiye reisinin enirine tâbi olmasına kârar vermiştir. - Rusyadaki Litvanyalıların memleketlerine sevki tehir edildi Pnena A İ posta paketi sevki tatil edildi 2x sadır ASÜ Almanyaya Italyan kıtaatı gönderilmiş İtalyanın, Almanya Almanyanın takviye edilmek ihtiyacı üzerine harbe girdiği anlaşılıyor Londra 13 (A.A.) — Reuter ajansı nın askeri muharriri yazıyor: Gayri res- mi mabafilden alınan haberlere nazaran, bir müddettenberi birçok İtalyan kıtaatı Almanyada bulunmaktadır. Keyfiyet, İtalyanın harbe girmesi, daha ziyade Al- manların takviye edilmeğe olan ihtiyaç- larından mütevellit olduğunu göstermek- | | | | tedir. Ellerindeki mevcut Paris muharebesine yığabilmek için, Al- manların her ne bahasına olursa olsun takviyeye ihtiyaçları vardı. İtalyanlar Al- manlara üç swretle yardım edbellirler: | — İtalyanlara karşı kuvvetli bir Fransız ordusunun Alp hududunda âtıl Kalmüse. 2 — Akdeniz sahillerinde ve Yakın Şarkta müttefik kuvvetlerinin. tutulması, ve bu suretle Fransaya takviye kıtaatıs nın gidememesi. 3 — Fransız - Alman hududunun ba” 7 noktalarına İtalyan kıtaatı koyarak, Almanları Paris muharebesini dilediği gibi yapmakta serbes bırakmak. 1914 büyük besinden evvel İtalya, Almanya ve Avusturya ile mütte” fik balunürken kurulan plân, İtalyanlar rın Alzas Loren hududu üzerine yerleşe* rek, Almanları daha müteharrik vazife il bırakmak idi. Buna m bu plânın şimdi de derpiş edi eldir. Alman subay kumandasında, «chiz edilmşi İtalyan fırkaları, velev ki kendilerine pasii bir rol dahi verilmiş olsa, müttefiklere ya- pılmakta olan tazyiki, şüphesiz artırmış olür. masil 5 olması muhte; Düşman taarruzu, Parisin tam abloka altına alınmasına matuf bulunmaktadır. Harekâtları censunda Almanlar, Nor mandiı'da Fransız sol cenahı üzerinde barbedin İngiliz kuvvetlerinin, irtibatını kesmede de muvaffak olmuşlardır. Manmafih, beliren bazı emarelere na- zaran, müttefiklerin takviye ve ihğiyat kıtaatı, şimdi kuvvetli ve stratejik mev- ziler tutınuşlardır. İngiltere bazı yerlere mal ihracını menetti Fransız hükümeti de bilümum ya- bancı emtianın ithalini yasak etti Londra 13 (AA.) — İtalyanın harbe gir- mesi neticesi olarak Ticaret Nezareti bu- gün meriyete giren bir beyanname neşret- miştir. Bu emirnameye nazaran İisans oj- madızça Bulgaristan, Yunanistan, Maca- ristan, Lechtenstein, Romanya, İsviçre, Yugoslavya ve Karadenizdeki Sovyetler Birliği Umünlarina her ne cinsten olursa olsun, mal ihraei menedirmiştir, Bu tedbiri almaktan maksad, Akdeniz ve civar minlakalara yapılacak ihracatın kon- #telünürtemin etmektir. Iiçbir suretle bu- nu, bu muntakalardaki bitaraf memleket- lerle ticari mübadelenin kesileceği hakkın- da bir karar şeklinde addetmemek gerek- Tuna nehri yeniden taştı Romanyada feyezanlar mü- him zararlara sebeb oldu Bükreş 13 (AA) — Renter: Son günler- lara sebebiyet vermiş olan feye- ganlar şiddetli yağmurlardan sonra fazla- Jaşmıştır. Moldavyada, bir çok köyler tecrid edilmiş bir halde ve binlerce hektar ekii- miş arazi bazı yerlerde bir metre yükseklik- te su altında bulunmaktadır, 'Tuna civarında da 20,000 hektarı su bas- mıştır. Fransanın selâmeti için Londin 13 — Kuntarburi piskopasa, nü Fransanın selâmeti için dun ık söndürme tecrübesi Bağdad 13 (AA) — Evvelki akşam işik | söndürme tecrübeleri yapılmıştır. Matbuat ve propaganda müdürü binbaşı Haşimi, Irak ordusunun İyi bir surette talim gör- müş olduğunu ve ke halinde ti müdafaaya hazır bulunduğunu tir. Macaristandan bir çok yerlere Budapeşte 13 (AA) — Macaristandan ya, Fransaya, örtekize ve Amerikaya | Vilhelmin, , Büyük Biltkreye da Gö Ba torluğunda, Hollanda milleti & kendi wilesine, geçir- miş oldukları felâketli anlarda, her ne şekilde olursa olsun yardım etmiş olan- lara derin minnet ve şükranlarını bildi. riyor. e | Bir suikasd mı? | Buenos - Aires 13 (A.A) — Et kon-| servisi yükleinekte olan 4700 tonluk | İngiliz bandır; dün bir infilâk husule gelerek yangın esmiehir 4 ei İ dan 120000 tir. İşbu emirmame İle beraber bu mnta- kalardaki Bitaraf memleketlere yapılacak ihracata müleallik Hsanslar da ayni za- manda iptal edilmişlerdir. Pıkat bu da yerinde şartlara muvafık olarak yeniden sans veriimesine mani değildir. Essen iplal keyfiyeti kömür, kok ve imal edilmiş mahrukat ihracatına alt umumi serbes sansa şamil değildir. Paris 13 (A.A.) — Maliye, Ticaret ve Sa- nayi Nazırı bilimum yabancı emtlanın ithalini meneimiştir. 30 haziran 1040 tari- hine kadar ithal ruksatiyesini ve kambiyo şehadetnamesini bâmil olmıyan ithalâtçi- İar kendilerine gimiş yal alları istis- naj olarak gümrükten yeçirebileceklerdir. İspanyanın gayri muharipliği Müttefiklere muhalif bir hattı hareketi tazammun eylediği farzediliyor Madrid 13 (AA) — Resmi Gazete, bu sabah, aşağıdaki kararnameyi neş- “retmiştir: İtalyanm Fransa ve İngil- tereye karşı harbe girmesi üzerine mücadele Akdenize yayılmış olduğun- dan, İspanya hükümeti, İspanyanin İ gayri mubaripliğini kararlaşlırmıştır. Madrid 13 (A.A.) — (Reuter): İs- panyanın gayri muhariplik siyasetini ittihaz ettiğine dair çıkan resmi ka- rarnameyi bütün gazeteler neşret- mektedir. Bunun yukarıdan gelen ta» Ilmat üzerine neşredildiği tahmin edilmektedir Mezkür kararnamenin İspanyanın müttefiklere muhalif bir hattı bare keti tazammun eylediği farzedilebilir. Avam Kamarasında gizli celse Londra 13 (A.A) — Rewter bildi- riyor: Dehili müdafaa meselelerinin mü- m Avam kamarasının geçen sah günü başka bir zamana tehir edilen Londradan 120 bin çocuk çıkarılıyor Lendra 13 (A.A) — Loa gocuğun takası. T gün zarfında ikjnal cdilreektir. Her gün Guz bususi tren, çocukları Corntyalles, Devonshire, Somerei ve Pays de Galles bölgelerine taşıyacaktır. Maamafih, ebeveyninin tahliyeleri için kendilerini kuydettirmemiş bulunduğu €!- hetle 300000 cocuk Londrada kalacaktır, 1 Cascony vapurunda | Vatikanın organı olan gazete nesriyatını tatil etti