14 Haziran 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

14 Haziran 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

ann ai Harp tebliğleri Almanların bir muhacir kafilesini mitralyöz ateşine tuttukları bildiriliyor Fransız kıtaları, hükümet merkezinin iki tarafında Alman tazyikine durmadan mukavemet etmektedir Paris 13 (A.A.) — Fransız sabah tebliği: Harekât, denizden oArgonne'a kadar bütün cephede ayni şiddetle de- vam etmektedir. Kıtalarımız, o bilhassa hükümet merkezinin iki tarafında, aşağı Seine üzerinde ve Marne üzerinde art- makta olan düşman tazyikine durmadan mukavemet etmektedir. Heyeti umumi- yesi itibarile cephe üzerindeki vaziyet, dün akşamki tebliğin neşrindenberi, pek az değişmiştir. Paris 13 (A.A) — Fransız 13 çar- şamba akşam tebliği: Parisin iki da muharebe gitgide vüsat peyda et- mektedir. Yeni kuvvetler Rouen'in ce- nubundan taarruz etmişlerdir. Zırhlı ve motörlü kollar, Louviers, Andelys ve Vernon köprü başlarından oParey sur Ewre, Drevx ve Evreuz istikametinde geçmeğe (o başlamışlardır. Bu şehirler bombardıman edilmiş ve bir muhacir kafilesi mitralyöz ateşine tutulmuştur. En aşağı 12 fırka Senlis ile Betz ara- sında taarruz etmektedir. Hükümet merkezinin şarkında muha- rebe geçen günlerdekinden de daha şid- detli olmuştur. Düşman zırhlı fırkaları, Chatenu Ehierry'den Dormont'a kadar Marne nehrini oMontirajl istikametinde geçmişler ve bu esnada diğer fırkalar da Aisne'nin şarkma geçerek Chalon sur Marne istikametinde ilerlemişlerdir. Düşmanın deniz ile Meuse arasında harbe soktuğu kuvvetler 100 firkadan fazla tahmin edilmektedir. Ordularımız adet azlığını rağmen mükemmel bir tarzda muharebeye devam ediyotlar. İngiliz tebliği Londra 13 (A.A.) — İngiliz Harbiye nezaretinin tebi Sol cenahmı şimali Normadia sahillerine dayamış bir halde hareket eden fırkalarımızdan birisinin muvasalası, daha cenuba inmiş bulunan Alman kuvvetleri tarafından kesilmiştir. Bu fırkanın bir kısmı, diğer müttefik kı- talarla beraber, faik kuvvetler tarafın dan pek muhtemel olarak ihata edilmiş- tir. Bu kıtaları deniz yolu ile tahliye et- mek kismen kabil olmuştur, Bunlardan bir kısmının esir edilmiş bulundukların- dan korkulmaktadır. Bu fırkadan geri kalan kısmı gemilere irkâp edilmiş ve yeniden Fransaya ihraç olunmuştur. Paris 13 (A.A.) — Hava nezaretin den tebliğ edilmiştir; Hava şeraiti yü; den Fransız hava kuvvetletinin faaliyeti son 24 saat zarfında daha mahdut ol- muştur. Avcı tayyarelerimiz setir vazifesi görmüşler, bombardıman tayyarelerimiz de bomba ve mitralyöz ateşile tecemmü- İere, köprülere yol iltisak noktalarına taarruz etmişlerdir. Londra 13 (A.A.) — İngiliz hava ne- zeratei, şu tebliği neşretmiştir: Rouen'in şark mntakasında düşman tecemmüleri üzerine İngiliz bava kuvvetlerinin şiddet» 5 bomba tanrruzları dün bütün gün de vam etmiştir. Askeri tecemmüleri * ve zırhlı araba kolları şiddetli bombardı- manlara tutulmuştur. Bu harekât esma- sında üç düşman bombardıman tayyare- si de düşürülmüştür. Bizim tayyareleri- mizden de üçü zayi olmuştur. Geceleyin kagiliz hava kuvvetleri sa- kilden Ardennes ormanlarına kadar im- “dad eden düşian münakalât hatları üzerine müteaddit taarruzlarda bulun- muşlardır. Demir yollarında ve iltisak noktalarında tahribat yapılmıştır. Mü- nat depolan tahrip edilmiş ve yan- &inlar çıkarılmıştır. Düşman tayyate meydanlarına da taarruz ediliniş hangar- İsr yıkılmış ve hareket yolları bozulmuş” tur. Bütün tayyerelerimiz salimen dön müşlerdir, Londra 13 (A.A.) — Hava nezare- tinden tebliğ edilmiştir: Dün sahil bahri- ye ve hava kuvvetlerimiz Boulognes'de düşman gemilerine muvaffakiyetle hü- cum etmişlerdir. Bir torpidobot berhava edilmiş, bombalar ayni tipten diğer bot- İara ve cephane depolarına isabet etmiş» tir Geçen gece hava kuvvetlerimiz Nor- veçte Gaernes tayyare meydanı ile Ber- gen civarında iaşe vapurlarını bombala- muşlardır. Alman tebliği Führerin umumi karargâhı: 13 (A. A.) — Saint - Valery sahilinde muha- sara edilmiş olan İngiliz - Fransız kıta- larının deniz yolu ile kurtulmak teşeb- büsleri akim kalmıştır. Ayrı bir tebliğle bildirildiği gibi, bu grup teslim olmuş ve arasında 5 Fransız generali ve bir İngi- liz generali de bulunmak üzere 26 bin- den fazla esir alınmıştır. Çok büyük ga“ naim de Almanların eline geçmiştir. Topçumuz yüklü olarak açılmak isüyen bir nakliye gemisine tam isabetler yapâ- rak geri dönmeğe mecbur etmiştir. Al man tank dafi toplarının ateşi neticesin- de diğer bir gemi berbava olmuştur. «Harekât bi cephe imtidadınca seri bir terakki göstermektedir. Marne nehri, birçok noktalarda, harp edilerek, geçik | miştir, Champagne'da düşmanı takip et- mekte olan fırkalarımız Chalons'u iygal etmiş ve 1914 muharebesi meydanlarını geçmiştir. Argonne ile Mrüse arasında taarruz arazi kazanmağa muvaffak ol: kadar bize gelen haberlere gö- tın başladığı 5 haziran- danberi alınan esir mühim bir miktara baliğ olmaktadır. Düşman, çok fazla harp malzemesi de kaybetmiştir. Yalnız garp cenahındaki iki ordu, bütün silâh- larının işbirliği ile 200 den fazla düş“ man tankını tahrip etmiş veya ele geçir- miştir, Havanın fena olınasma rağmen, çar- şamba günü avcı tayyarelerimiz ve Sta- kas tayyarelerimiz ezcümle Chalons - sur - Marne'da ve sahil mıntakasında or- du ile faal surette işbirliği yapmışlardır. Tayyarelerimiz, bir nakliye gemisini ve asker dolu bir mavnayı batırmağa ve takriben on bin tonluk bir aakliye gemisi ile birçok küçük vapuru ciddi surette hasara uğratmağa muvaffak olmuşlardır. Havre civarında 20 sabit balon düşürül- müştür, Norveçte muharebe ( tayyarelerimiz Trondhjem civarında bir tayyare mey- danına hücuma teşebbüs etmiş olan 15 İngiliz tayyaresinden dördünü düşürmüş- lerdir. i Düşmanın şimali Almanya üzerine yap- tığı bombardımanlar, askeri hedeflere isabet edememiştir. Düşman, dün altısı hava muharebelerinde, dokuzu hava da- fi toplarile ve mütebi yerde olmak üzere 19 tayyare kaybetmiştir. 4 Alman tayyaresi kayıptır. Bir Alman denizaltı gemisi, düşmanın kuvvetli bir deniz nak liye koluna hücu metmiş ve müteaddit vapur batırmıştır. İtalyan tebliği İtalyan orduları umumi karargâhın- dan: 13 (A.A.) — Mukarrer plâna tevfikan İtalyan tayyareleri, düşmanın deniz ve hava üslerini yeniden bombar- dıman etmişlerdir. Bizerte'e ve gecele- yin Tulona karşı yapılmış olan taar bilhassa mühim olmuştur. Bizerte'de yük yangınlar çıkmış, bir takım tesisat hasara uğramış ve yerde bulunan tayya- relere karşı isabetli endahtlar yapılmış tar, Bunlardan dokuzu | kullanılmıyacak bale gelmiştir. Bütün tayyarelerimiz, ha- reket üslerine dönmüşlerdir. Akdenizde bir tahtelbahirimiz, bir kruvazörle on bin ton hacminde bir petrol gemisini torpillemi Bingazi hududu yakınında kâin Tob- | rukta İngilizlerin hava ve deniz kuvvet- | leri tarafından bir taarruz teşebbüsü ka- 1a, hava ve deniz kuvvetlerimiz tarafın- dan terdedilmiştir. Mayn tarama gemi- lerimizden biri batırılmıştır © Şarki İtalyan oAfrikasında Asmara, | Gura, Adingri, ve Agordak tayyare Ji- manlarna karşı düşman tayyareleri ta- rafından akınlar yapılmış ve bu akınlar maddi hasarata ve bu linatılarda bulur İ man İtalyan ve yerliler arasında on kişi- İ nin-ölümüne sebebiyet vermiştir. Muah- İ haren yapılan tahkikat neticesinde dün i- Bingazi havzasında vukua gelen muha- tebede avci tayyarelerimiz tarafından altı tayyarenin düşürülmüş olduğu anlar sılmıştır. İngiliz olmaları muhtemel olan düş man tayyareleri gece şimali İtalyanın ba zı şehirleri üzerinde keşif uçuşları yap- mışlardır. Açık bir şehir olan Torinoya bombalar atılmış ve bu bombalar az ha- sarat ile sivil halk arasında birkaç kişi- nin ölümüne sebebiyet vermiştir. Bu ha- rekât hakkında etraflı bir rapor neşredi- lecektir. İki Alman petrol vapuruna taarruz edildi Londra 13 (A.A) — Norveç sahilinde iki Alman petrol vapuruna İngilizler tarafın- dan taarruz edilmiştir. Posta ittihadına dahil olmiyan ecnebi memleketler: Seneliği 3600, altı aylığı 1900, üp aylığı 1000 kuruştur. Z Telefonlarımız? Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 İdare: 29681 — Müdür; 20197 Cemazilevvel 7 — Hızır 49 8. İmsak Güneş Öğle İkindi Akşam Yata E. 626 846 432 83 iz 20 va. 208 428 1214 1615 1045 2122 İdarehare: Babıâli ciyanı Acımusluk sokak Na 13” AKŞAM B. Reynaud Amerikadan geniş yardım İstedi (Baş tarafı 1 nci sabifede) tefiklere verilen harp malzemesi fazlasma sit tafsilât her ne kadar resmen bildirilme- mişse de müttefik mübayaa komisyonunun altı yüz bir tüfenk, 800 top ve büyük mit- ralyüz stokları, havan topu ve obüs satın sıdıkları öğrenilmiştir. Nevyork 13 — Amerika hükümeti İn- giltereye 36 torpito muhribi satmağa kü Tar vermiştir, Ordu ihtiyacından fazla malzemenin satılması işi tesri edilecektir. 110 tayyare müttefiklere teslim edilmek üzere Nevyork 13 (A.A.) — New - York Herald 'Tribune'ün Vaşingtondan öğrendiğine gö- re orduya mensup 110 Nortirop bombardı- man tayyaresi müttefiklere acele teslim edilmek üzere Vaşingtona gelmiştir. Londra 13 (A.A.) — Amerika Birle- şik devletleri amele federasyonu reisi Green, müttefiklerin ihtiyacı olabileceği harp malzemesinin imali suretile mütte- fiklere yardım etmek hususunda milyon- larca Amerikan amelesinin tesanüdünü teyid etmiştir. Amerikanın müttefiklere yardımına birkaç mani Vaşington 13 (A.A.) — B. Roose- yeltin Charlotteville'de verdiği nutukta bildirdiği, müttefiklere tam maddi yar- dunı kolaylaştırmağa matuf tavsiyeleri yakında kongreye tevdi etmesine umu- müyetle intizar edilmektedir. Müttefikle- re yapılacak bu Amerikan yardımına daha şimdilik birkaç mani vardır. John- son kanunu İngiltere ve Fransanın Ame- rikaya umumi veya hususi istikrazlar plâse etmelerine, Pittman bitaraflık ka- nunu da bir Amerikan gemisinin muha- rip memleketlere yolcu ve emtia naklet- mesine, muhariplere kredi açılmasına manidir ve Amerikan limanlerile kara sularının muharip devletler harp gemi- leri tarafından istimalini takyid etmiştir. Yaşını dolduran destroyerleri sattır- mamaktadır. Müttefiklerin ihüyacı olan yüzlerce Amerikalı pilot ve tayyare ma- kinisti İngiliz ve Fransız konsoloshanele- Tine müracaat etmekte fakat hizmete alı- namamakta ve hareket edememektedir. ler. Bükreş Sovyet elçiliği Moskova 13 (A.A) — Romanyanın Mos- kova elçisi Davidesko bugün öğleden son- ra Hericiye komiserliğine giderek Lavren- tiev'in Bükreş Sovyet elçiliğine tayinine Romanya hükümetinin muvafakatini bil- dirmiştir. İtalyada zelzele Berne 13 (A.A) — İtalyan Perouse şehrinde zelzele olmuştur. Bu zelzelenin merkexi şehirden on kilometre mesafededir. Ahali eşlerini terkederek kırlara kaçmış- tar. İtalyada yaz saati Roma 13 (A A.) — Yarın gece ya- rısından İtibaren İtalyanın her tara- fında yâz saatinin tatbik edilmesine karar verilmiştir. Teşekkür Zevcim, Eniştem ve Dayım İskeçeli Vası£ Erdibuanın irtihali ile duyduğumuz acıya bizzat gelerek, telefonla, telgrafla ve mek- tupla taziye ve teselli eden, cenaze mera- simine iştirak eden mubterem akrabamıza ve dostlarımıza candan teşekküratımızı sunarız Mevhibe Erdibuan Divanı muhasebat murakıbı: Naci Dilman Manisa: Dr, Cafer Soyer Beyoğlu Yabancı Askerlik Şubesi Baş- kanlığından; 336 doğumlu gençlerin İlk yoklama müd- detleri haziran sonuna kadardır. 1 temmuz» dan itibaren mürsenat edecekler kanunun madde mahsüsası mucibince cezaya tâ- bidir. Bayoğlu ve Beşiktaş mımtakasında bulunan yabancılardan henüz ilk yokla- masmı yaptırmamış olanların ay mihaye- tine -kadar yoklamalarını yaptırmaları Hân olunur. İstanbul asliye 12 ci hukuk mahkemesin- den: 140/498 Müddei: Muzaffer, Müdde- aleyh: Hüseyin Avni Ankarada Ersürum mahallesi Pusat sokak No, 13 de (ikametgâh çılan başanma davasi için müddelaleyhin 12/8/ 940 çarşamba günü sant 9.30 da mahkeme- mizde hazır bulunması lüzumu ilânen teb- NE edilmesi üzerine mumaileyhin o gün gelmemesi veya bir vekili göndermemesine mebni hakkında geçen celse gelmediğiniz. den vu celse şahitlerin dinleneceğinden gı- yap kararı ittihaz olunmuş ve imlâ kılınan bu Karara a't ihbarnamenin bir nüshası da mahkeme divanhanesine asılmış ve key- fiyetin on beş gün müddetle ilânı için tah- kikatın 10/7/940 çarşamba günü saat 930 a bırakılmış olduğu tebliğ yerine geçmek üzere ilân olunur. KÜÇÜK İLÂN okuyucularımız arasında EN SERİ, EN EMİN EN UCUZ vasıtadır. Alım satım, Kira işlerin. de iş ve İşçi bulmak için istifade ediniz! Bugünden itibaren: TAKSiM sinemasında A Y S E L Bataklı DamınKızı Yeni Kopya — Yeni Alaturka şarkılar Baş Rollerde: FERİHA TEVFİK — CAHİDE — HAZIM — TALÂT Ayrıca: FRANKENSTEİN'in OĞLU BEYLERBEYİ tiyatrosunda RAŞIT RIZA TİYATROSU HALİDE PİŞKİN beraber, Yarın akşam YUMURCAK vVvodii3perde er Cumartesi akşamı BEYLEBEYİNDE, Beyoğlu Vakıflar Direktörlüğü İlânları MEAİNEUAAEASESAAEAAEUUUAAEABE BABUBABEEEUEEEEEANEEEEEEEEAUENAERAAKEN, asansanansasasiesi Pangaltı mahallesinin eski Âfct yeni Efnade sokağında eski 35 yeni 45 No. lı arse- nın mahlülen vakfı namına kati tesbiti yapılmak üzere vakıflar kanununun 44 üncü maddesine göre kadastroca tesbit edilmiştir. Bu arada tasarruf iddia edenlerin alelusul mahkemeye ve idaremize müracaatları, (4896) Kapalı zarf usulile eksiltme ilânı Trabzon - İran Transit Yolu Trabzon Mıntaka Müdürlüğünden ; I — Ekalltmeye Konulan 14: Trabzon - Iran transit yolunun 30 -- 000 — 49 - 000 ki- lometreleri arasında yapılacak 4050 esaslı tamiratı olup bu işin keşi( bedeli 212 490. iki yüz on iki Bin dört yüz doksan lira $ zekiz kuruştur. Z — Bu işe ald şartnameler ve evrak şunlardır: A — Ekâllline şarlnameşi B — Mukavele projesi C — Nafıa işleri genel şartnamesi D — Tesviyeı turabiye #ose ve körir inşaata dair fenni şartname 6 — Hususi şartname F — Keşif ve metraj cetveli G — Proje İsteyenler bunları «1062» kuruş bedel mukabilinde Trabzonda transit yolu mıntaka müdürlüğünden alabilirler. 3 — Eksiltme 25/Hasiran/940 sah günü saat 15de Trabzonda transit yolu mintaka müdürlüğünde yapılacaktır. 4 — Eksiltme kapalı zarf usulle yapılacaktır. 5 — Ekslltmeye girebilmek için isteklinin cil 875, lira muvakkat teminat vermesi, bundan başka *icaret odasına kayıtlı olduğunu dair 940 senesi vesikasını haiz olup gös- termesi Jâzımdır. © — Teklif meklupları yukarda üçüncü maddede yazılı santten bir saat evveline ka» dar Trabtonda İransit yolu mıntaka müdürlüğü odasında eksilime komisyonu reisliğine makbuz mukabilinde verilecektir. Posta ilc gönderilecek mektupların nihayet üçüncü maddede yazılı saate kadar gelmiş olınası ve diş zarfın mühür raumu ile İyice kapatılmış olması lâzımdır. Postada olacak gecikmeler kabul eğilmez. 7 — Eksilimeye gireceklerin Trakaon vilâyetinden verilecek ehliy&t vesikalarını haiz bulunması şarttı 4606» “Tediye sıra No, 1 — 325 M/8/960 Cuma 826 — 520 15/6/940 Cumartesi 521 — © 17/6/9460 Pazartesi 848 — 1695 13/6/M0 Salı Belediye tekaüd ve öksüzlerinin Haziran 940 üçer aylıkları yukarda göslerilen yün- lerde ve cüzdan sıra numaralarına güre verileceğinden aylık sahiplerinin cüsdanlarile Ziraat Bankasına müracaatları. li Kütahya Vilâyetinden: vilâyet matbaası Için 63 X 95 ob'adında ve otomatiksiz ve saatte 1500 - 2000 baskı yapan az kullanılmış bir makine satın alınacaktır. 1 — Muhammen bedeli 2500 liradır. 2 — İhale 28/6/940 cuma günü saat 15 de vilâyet makamında toplanacak daimi en- cümen huzurunda ve açık eksiltme suretile yapılacaktır. z 3 — Şartnamesi her gün dalmi encümen kaleminde görülebilir. 4 — Talip olanların mezkür gün ve sastte muvakkat teminatlarile vilâyet daimi enelimenine müracaatları ilân olunur. (4804) Münakâlat Vekâletinden: 1 — Vekâlet otamobilleri için (2250) lira muhammen bedelli (9000) litre benzinin 8/7/940 pazartesi günü sast (10) da vekâlet levazım müdürlüğünde eksiltmesi yapılacaktır. ? — Muvakkat temina$ mikdarı (168) lira (75) kuruştur. 3 — Şartnamesi parasız olarak levazım müdürlüğünden alınabilir. Istexilerin ka- nuni vesikalarile merkür gün ve sanite bulunmaları. (4191) Yalova Kaplıcaları Müdürlüğünden : Yalova kaplıcaları tamamen açılmıştır FİATLAR: Küçük otellerde 1 yatak 110 Ka, 3 yatak 165 Kuruş Çınar oteli «Tam konforlu> 1 yatak 220 Kş, 2 yatsk 330 Kuruş «Bu oteller pansiyonsuzdur» Halk lokantasında bir tabldot Bo Kş. Büyük otel: Pansiyon Komple — mma a YI kişilik odalar 650 Eş dan 850 Kş. a kadar Termal oteli: Pansiyon komple (1 kişilik odalar 550 Ke. dan 750 Kş. a kadar 2 kişilik odalar 890 O» 1930 Kş. a kadar Asansör, kabinede tuvaletli odalar ve hususi daireler, odalarda akar sicak soğuk sti Her gün matine ve suvarelerde orkestra Pissin, Tenis, Sinema, Konser. 15 günden fuzla kalanisın ikamet müddetince oteller kirasından W 10 tensilât yapılır. Pazla tafsilât almak için kaphcalar müdüriyetine müracaat, Telefon: Şehirler arasında YALOVA 1 BİR MUHASEBECİ ARANIYOR Devlet Limanları İşletme Umum Müdürlüğünden: «260» Tira ücretli İskenderun muhasebeciliği münhaldir, Talip olanların bu gibi hizmetlere ald vesikalarile beraber umum muhasebe müdür- lüğüne müracaatları, (MET) İnhisarlar U. Müdürlüğünden: Eksiitmenin Saati (4822) Muhammen B. $ 76 Teminat Lira Kuruş Şekli Cinsi Miktarı lira Kuruş Galvaniz tel ş$w Eg. » Bandık çemberi o 20'Top» (640 09 .” Açık Ek, Li Kaa > »» » I — Nümuneleri mücibince yukarda cins ve miktarı yazılı malseme açik eksilime asulile satın alınacaktır. TI — Muhammen bedeli, muvakkat teminatı #aşti hizasında yazılıdır. YI — Eksiltme 19/V1/949 çarşamba günü Kabataşta levazım ve mübayaat şubesin- deki alım komisyonunda yapılacaktır. IV — Nümuüneler sözü geçen şubede görülebilir. V — Tdeklilerin eksiltme için tayin olunan gün ve saatte © 75 güvenme paralarile birlikte mezktır komisyona müracaatları. «4033