17 Haziran 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

17 Haziran 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

EEE e e amma Frame a ga MA A Av m çe RM a eni mii Dünkü Milli küme maçları Fenerbahçe, Vefayı 5-2 yendi Galata- sarc y, Beşiktaş 4-4 berabere kaldılar Milli kün e maçlarına dün Şeref sta dında devan edilmiş ve Fenerbahçe ile Vefa, Beşiktaş ile Galatasaray karşılaş mişlardır, Havanın çok scak olmasına rağmen maçların şampiyona üzerindeki mühim rolü yüzünden stada beş bin ka- yay « Beşiktaş sıkı bir karşılaşınadan 30n- ra 4-4 berabere kaldılar. Şampiyonluk yolunda yürüyen Fenerbahçeliler de Ve- fayı 5-2 gibi açık bir sayı farkile mağlâb ettiler. Fenerbahçe - Vefa Günün ilk karşılaşması Fenerbahçe ile Vefa takımları urasında oynandı. Hakem Nuri Bosutun idare ettiği bu oyuna iki takım da şu kadrolarile çıkmış bulunuyorlardı: Fenerbahçe: Cibad - Faruk, Lebib » Fikret, Esad, Ömer - Fikret, Yaşar, Melih, Neci, Basri. Vefa. Azad - Vahid, Süleymen - Ab- duş, Lütfi, Garo - Mehmed, Haydar, Hakkı, Necib, Muto. Oyuna Fenerliler başladılar. Dördüm- cü dakikada Melih Vefa kalecisinin mü- dahalesine rağmen birinci golü yapmağa muvaffak oldu. Fenerliler ilk anlarda tesis ettikleri hâkimiyeti büsbütün arttır- mış bir vaziyette iken 13 üncü dakikada Fikretir güzel bir ortasından melih ikinci Fener golünü de çıkardı. Bu sayı Sanılâcivertlileri gevşetti. Bun- dan istilade eden Vefa muhacimleri 30 uncu dakikadan itibaren mukabil hü- cumlarını sıklaştırdılar. 37 nci dakikada küçük Fikretin avut çizgisine kadar götürerek geriye ortala- dığı topu yetişen Melih sıkı bir şütle üçüncü defa Vefa kalesine attı. Ve deve re 3-0 Fener lehine kapandı. İKİNCİ DEVRE İkinci devreye Vefallar başladılar. Oyun çok durgün o başlamış olmasına rağmen Fenetlier 2 nci dakikada Melihin ayağile dördüncü bir gol kazandılar. 20 nci dakikada (soldan ilerliyen bir tarafından durdurulduktan sonra Beşik- taşlılar mukabil hücuma geçtiler. Oyu- nun ilk anları iki tarafın gayreti ile geçi- yor. Ve Galatasaray bilhassa sol ce- soldan ilerliyen bir Galatasaray hücu- munda Gündüz çok güzel bir şütle takı- manın birinci golünü çıkardı. Bu gol Galatasaraya oyunda nisbi bir hâkimi- yet de temin etti. Ve Beşiktaş müdafaası bir hayli sıkıştı. 25 nci dakikadan sonra Beşiktaş muhacimleri de Golatasaray ka- İesine bir iki münferid hücum yaptılarsa da netice alamadılar. Sankırmızlılar tekrar Beşiktaş kalesi- ne yüklenmeğe başladılar. Ve bu tazyik 30 uncu dakikada Sarafimin attığı ikin- ci golle semeresini verdi. 35 inci dakikn- dan itibaren Beşiktaşlıların canlı bir | şekilde oynadığını görüyoruz, Netekim | 37 nci dakikada Hakkıdan İbrahime ge- | gen bir pası İbrahim yerinde bir vuruşla Galatasaray kalesine atarak Beşiktaşa ilk golünü kazandırdı. İki tarafın da sonuna kadar çalışması Beticeyi değiştiremeden birinci devre 2-1 tasarayın il: akınları Beşiktaş müdafaası i İkinci devreye Galatasaray başladı, ve | iki tarafın karşılıklı bir kaç hücumundan | sonra 6 ncı dakikada Gündüzün sürük- lediği bir top Feyzi ile Gündüz arasın. da dolaşırken Feyzinin ayağı ve Gündü- zün gayreti ile Beşiktaş kalesine girdi ve Sanlurmızılılar bu suretle üçüncü gelle- rini de kazandılar. Oyun tekrar Galata- i kikada Salâhaddin frikikten dördüncü Galasaray golünü de yaptı. Beşiktaşlılar bu gole 20 nci dakikada İbrahimin bir gütü ile hemen mukabele ettiler ve maş 4-2 oldu. 22 nci dakikada tekrar hücum- da olar Beşikteş bir penaltı kazandı ve Hakkı mkı bir sütle takımının üçüncü ; la ponaltıdan yapk. hücumda gene Melih beşinci golü de s0 | ğuk kanhıhıkla takımına kazandırdı. Vefa | bunun üzerine takımında tadilât yaptı. | Vefanın b: takımı bütün kuvvetini hücuma vermiş bulunuyordu. Nitekim 27 nci dakikada Haydar Vefanın birinci golünü yapmağa muvaffak oldu ve oyun 5-1 vaziyete girdi. Pu sayı Yeşilbeyazlı- lar harekete getirdi. Ve Fener kalesini tazyike başladılar, oyun Fener kalesi önlerinde devam ederken son dakikada Necib güzel bir plâse ile Vefanın ikinci golünü de çıkardı ve maç da bu şekilde 5.2 Fener lehine bitti. Galatasaray - Beşiktaş Gümün ikinci ve en mühim karşılaş- masını Galatasaray ile Beşiktaş hakem Saminin idaresinde yaptılar iki takim şu kadrolarile sahzya çıkmış bulunuyordu: Galatasaray: Osman - Salim, Faruk - Musa, Enver, Celâl - Salâhaddin, Bedi, Gündüz, Eşfak, Sarafim, Beşiktaş: Şevket - Taci, Rifat - Hüse- yin, Feyzi, Ahmed - Eşref, Şeref, İbra- bim, Hakkı, Hayati, Oyuna Beşiktaşlılar başladılar, Gala- Bu gölden sonra an çok cam İsadılar ve Galatasaray kalesine birbiri- Bi takik eden müteaddid hücumlar yap- tılar, Buna Galatasaray da mukabeleye bazlarınca oyun fevkalâde bir hal aldı ve Beşiktaş kalesi üstüste korner tehlizesi geçiiyeedu. Nihayet Beşikta; 39 uncu dakikada hayatinin Osınznı şaşırtan falsolu bir vu- raşile attığı golle beraberliği temin et- meğe muvaffak oldu. Ve oyunun son gakikalarında Galatasaryın tazyikine rağ- men netice değişmedi. Ve bu mühim karşıla. sna da 4-4 beraberlikle sona erdi. sarayın tazyiki altına girdi ve 18 inci da- | i | | Spor kupası maçları Beyoğluspor, Ankaragücü 3-1 | mağlüp etti Miyi küme haricinde kilan beş klüp arasında Ankaraspor kupası namui altırtda | tertib edilen “maçlara dün sabah Şeref atadında büyük bir kalabalık önünde de- vam edilmiş ve bir gür evvel Şişliyi mağ- Müb eden Ankaragücü takımı Beyoğluspor- b çetin bir oyundan sora yaptığı bir hücum! başlanmıştır. İlk anları müsavi akınlar arasında ve mütevazin olarak geçen oyun yavaş ya- vaş Beyoğlusporun tazyiki altına girdi. 10 uncu dakikada sağdan yapilan bir akında Misinezi sıkı bir şütle takımının İlk golünü yaptı: Bu say! Ankaralıları ha- rekete getirdi. Üstüste yaptıkları akınlar- la rakip kaleyi tehdide başladılar. Fakat kale ykınına kadar dayanan bu akınlarda muhacimlerinin şahsi oynama- ları yözünden netice alamıyorlardı. Dev- renin son dakikasnda Beyoğluspor #sağ- dan Ani bir hücum yaptı ve müsald vazi- yelte topu yakalhyan Talea kaleciyi de atlatarak takımının ikinci golünü yaptı ve devre 2 - O bite, İKİNCİ DEVRE Akinci devreye Ankaralılar başladılar. ü | | ! Dünkü atletizm müsabakaları İstanbul atletizm ajanlığı tarafından tertip edilen Gül kupası atletizm müsaba- kalarının seçmeler! dün sabah Fenerbahçe stadında Üç kategori üzerinden yapılmış ve bu müsabakalara şimdiye kadar görül- memiş bir atlet kalabalığı iştirak etmiştir. 453 atletin girdiği müsabakalar büyük bir intizam içinde geçmiş ve derece kaza- nanlar finale kalmışlardır. Pinal müsaba- kaları 30 haziranda Prner stadında yapı- Bisiklet birincilikleri İstanbul bisiklet ajanlığı tarafından tertib edilen bisiklet müsabaklarının 50- nuncusu ve muntaka şampiyonluğu dün Topkapı - Silivri yolu üzerinde 120 kilo- metrelik bir mesafe dahilinde yapılmıştır. Çok heyecanlı geçen bu müsabakaya yedi koşucu İştirak etmiş ve neticede Pertevni- yal sesinden Halld 4 saat 8 dakikada bi- rinel, Şevket ikinci, Sabri üçüncü olmuş- Tandır. m Bir ki akından sonra top Beyoğluspora geşti ve Misinezi şahsi bir hücumra vzak- ten çektiği bomba gibi bir şütle üçüncü golü çıkardı. Bu sayı Ankaralıları çalışmağa sevketti. Bütün enerjilerini kullanarak hâkimiyeti aldılar ve oyunu Beyoğluspor sahasına in- #ikal ettirdiler. Bu tazyik 25 İnel dakikada semeresini verdi ve Yusul takımının yes gâne golünü yapmağa muvaffak oldu. Oyunun bundan sonrası Ankarânın taz- yiki KE üm müdafaasile geçti ve sayı kaydedilemeden müsabaka 3-1 ele eri mağlübiyetile nihayet- AKŞAM Siyasetimizin isabeti B. Cevdet Kerim yarin Saray konferans verecek Yarınki salı günü saat 19 da Beyoğlun- da Saray sinemasında, Cümhuriyet Halk Partisi umumi idare heyeti âzasından Sinop mebusu, Cevdet Kerim İncedayı tarafından o «Dünya ahvali karşısında millete. benimsenmiş siyasetimizin isa- beti, Türk milletinin Şefine ve Türkiye Büyük Millet Meclisine, Şefin ve Mecli- sin illete güveni, Milli birlik ve inan ve bu âhengi bozmağa yeltenen anasırla mücadele, Türkiyenin güvenilir kuvveti» mevzuunda mühim bir konferans verile- cektir. 5 Ankara mebusu B. Mümtazın konferansı İnegöl 16 (A.A.) — Ankara mebusu B. Münutaz kasabah ve köylü çok kalabalık bir vatandaş kütlesi karşısında devletin siyaseti, vatandaşlara mürettep vazifeleri. dünya ahvali ve milli birlik mevzuları üzerinde sık sık alkışlarla kesilen va milli tezahiirata fırsat veren bir hasbihalde bulunmuştur. İzmirde incir mahsulü satıldı İzmir 16 (A. A.) — Gazetelete naza ran piyıada ircir mahsulü kalmamış gibidir. Piyasada yalaız 14-15 bin ten kadar üzüm kalmıştır. Bunların da pek yakında ihraç edileceği ümid edilmekte- dür. Trakyada tarihi tedkikler pihme (Akşam) — Büzme Binoğraiya müzesinin tanzimi ve köyündeki kalenin tedkiki çin Miharif Vez kâletince Ankara tarihi, dil, cografya fa- kültesi Arkeoloji Kustitüsü Rüs- tem Duyuran'ın tavzif edilmiş ve keyfiye- tin umumi müfettişiiğe bildirilmiş olduğu haber alınmıştır. Gelibolu talebe yurdu Gelibolu (Akşam) — Trakya umumi müfecLişliğinin özerine k gelen Edime maarif müdürü Cemji Üner le Edime talebe yurdu muallimi Enver icap eden tedkikleri yaparak Edirneye dön- müşlerdir. Ponsot Fransaya gidiyor Nevyork 16 — Romadaki Fransız sefiri Ponsot bugün 200 sefaret ve koa- soloshaneler meinurile Cenevreden Fraa- saya hareket ME Cenubü Amerika devletlerine “askeri "malzeme Washington 16 (A.A.) — Birleşik Amerika tersane ve bahriye tezgâhla- rından, peşin tediyat mukabili Lâtin Amerika devletlerinin harp gemileri ve mühimmat mübayaasına müsaade veren kanun lâyihası, dün akşam Roosevelt tarafından imza edilmiştir. Finlândiyanın Amerikaya borcu Nevyork 16 — Amerika parlâmento- su Finlândiyanın harp borçları taksitleri- nin İÖ sene teciline karar vermiştir. Bu karara rağmen Fin elçisi Finlândiyadan gönderilmiş bulunan 159 bin liralık tek- İngilterede dua günü Londra 16 — Bugün İngilterede dun günü idi. Bütün kiliselerde müttefiklerin zaleri için dun edilmiştir. Katolik kilise- lerinde cuma gününden itibaren 3 gün dua edilecektir, Westminster kardinali'dua günü mü- nasebetile söylediği bir nutokta: «Hür- riyetin müdafii olsa alicenap her şey vetneliyiz. Fransa bül metile canlanircaya, nazizm kâbusu yer yüzünde silininceye kadar harbe devam edeceğiz.» demiştir. Eyüpte (Hikmet) TAmavutköy, Ortaköy ve Bebek &c- zaneleri her gece nöbetçidirleri) Beşiktaş klübünün teşekkürü Beşiktaş Jimnastik klübü başkanlığından: Klübümüz yapıcılarından ve müessislerin- den merhum Şerelin yedinci yıldönümü münasebetile yapılan ihtifale iştirak eden #porcu arkadaşları ve çelenk göndermek lütfunda bulunan İstanbul bölgesi baş- | kanhığına, İstanbul futbol hakemlerine, İ Bütsa Acar İdman yurduna, Vefa İdman yurduna ve bü münasebetle matbtatımi- #m eöeletdiği alikaya sonsuz teşekkürle- Heybelide (Halk), eczaneleri, «İİİ öl, B. Hitlerin bir Amerikalı gazeteciye beyanatı Almanya Amerika işlerine karışmak velngil- tere imparatorluğunu parçalamak istemiyor Londra 18 (A.A) — İngiliz İstihbarat Nezareti Hitlerin 13 hasiranda tanınmış Amerikalı gazeteci von Wleganda verdiği mülâkatın bir hülâsasını neşretmektedir. Bu hülâsada şöyle denilmektedir: Bu mülâkat esnasında, Hitler, siyaseti- nin «Amerika Amerikalıların gelerini boş ve kaba olarak tavsif eyiiyor. Hitler beşinci kol hakkındaki söylenen- Terin böyle münazız ve uydurma olduğunu beyan ediyor. Hitler bu gibi hiç bir teşeb- propagandacıların İ olduğunu söylüyor. Hitler diyor ki: «Bana muariz olan memleketlerin hü- kümetleri benimle müessir bir tarzda mü- cadele edemediklerinden, bundan doğan dahil müşkülâtlarını besinci kol efsane- sine atfetmeyi muvafık gördüler» Hitler, Büyük Britanya imparatorluğu- nu parçalamak istediğini inkâr eylemiş ve fakat bu imparatorluğu yıkmak İsteyen- leri mahvedeceğini söylemiştir. Amerika» nın silâhlanmak hususundaki kararından bahseden Hitler, Amerikanın siyasetinin kendisini hiç bir veçhile alâkadar etmedi- dizine çökmez ii GUMEEL EMİ Nicolson'un tefsiri Londra 16 (AA) — verdiğini gürledi kapfinlk zümre, tabi- Bu zümre yalnız Church, Herbert, Morrison ve Emestbevin değil memleket - lerinde muvaffak olmuş bütün şahsiyet- leri, Polonyada olsun Çekoslovakyada ol- sun vatandaşlarının hürmet ve itimağıni leri vesaireyi ihtiva eder. Nazi istilâşmi gefilâne lara ithal ve amele teşkilâtları ve gre“ yapmak veya protesto etmek hakları flgö edilmişti. Hitlerin, «denizler serbestisini. ihya et- mek tasavvurundan bahsederken de B. | Nicolaon 150 senedenberi İngiliz filosunun denizleri, Napoleon, Bismark ve Kalserin hâkimiyetinden masun ve serbes bulun durduğunu tebarüz ettirmiştir. İngiliz harb filosu denizleri Hitler hâ- kimiyetine karşı da himaye edecektir de- miştir. Sözüne devam eden B. Nicolson, B, yon Wiegand kendisine sulh gayelerinin ne olduğunu sorduğu zaman Führerin bir hayli şaşırdığını ve sadece sulh gayelerinin sulh olduğu cevabını verdiğini söyliyerek, Çeknslovakya, Avusturya, Polonya, Danis marka, Norveç, Hollanda, Belçika, Fransa ve İngiltere için o sulhün bir ölüm sulkü olduğunu zannediyorum demiştir. B. Nİ- eolson demiştir ki; «Hitler, bahri müdafâamuzi almaya mu- vaffak olsa önünde kudretsiz kalırız. Sulh için zelilâne bir fiat ödeyemiyeceğiz. Ci- hanın emniyet ve şerefi bize emaneltir» Londra beyanatı nasıl tefsir ediyor Londra 16 (AA) — Reuter: B. Hitlerin Amerikan gazetecilerinden von Wieganda verdiği mülükat selâhiyetlar Londra ma- hafilinde aşağıdaki şekilde tefsir edilmek- Hitlerin mazisini ve tekniğini. bilenler, sözlerinin cihan hürriyetine karşı tehdidi. sn! çok bariz bir surette idrak etmiş ola- caklardır. Amerika, Amerikalılara, Avrupa Avru- palılara demek, Amerika kıtasındaki mil- letlere karşı felâketli bir iktisadi siyaset takib bermeli deram edecek olan Al hâkimiyet” altında bir Avrupa Hitlerin Avusturyaya, Çekos- lovakyaya, Polonyaya, Norveçe, Danlmar- kaya, Hollandaya, Belçikaya, Lüksemhurga verdiği tantanah teminatlar ışığında garbi nısıf küreye müdahale etmeyi dü- şünmediğ! hakkındaki beyanatı (ulhayır değildir. demektir. B. Beşinci kol mevzunun karıştırılmış ol. west Hitler için fena olmuştur. Hitler bü- ve acısını tatmış memleketlerde her ibti- male göre İstihza İle karşılanacaktır. Fransada vaziyet çok nazik (Baş tarafı 1 inci sahifede) Langres yaylasına kadar ilerlemişlerdir. Franuz kıtsan büyük kahramanlıkla harp etmektedir. Berlin İ6 — Bugün neşredilen resmi haberlere göre, Parisin şarkından cenu- ba doğru hareket eden Alman kıtaatı İsviçre hududuna yaklaşmıştır. Motörlü kıtaat Langres ovasını geçmiştir. Bu su- retle Sarre ve Rhin sahillerinde bulunan Fransız kıtsatı muhasara edilmiştir. Ak man kıtaatı Colmar'ın şarkında Rhin nehrini geçmiştir. Londra mahafili ne diyor? Londra 16 — Askeri vaziyet hakkın- da alırsan haberlere göre Almanların sağ cenahlarında, Seine ve Loire nehir- | leri arasındaki hareketleri yavaşlamıştır. Buna mukabil Maginot hattını çevirmek için Troyes ve Chaument istikametinde büyük gayret | sarfediyorlar. Motörlü kollarının Chaumont'a vasıl olduğu bil diriliyor. Son haberlere göre, buradan ileri ha- reketine devam ederek Langres yaylasını geçmiş ve Gray'e vasıl olmuştur. Alman motörlü kuvvetleri bu suretle iki gün içinde 190 mil ilerlemiş demektir. Gray İsviçre hududuna yakındır. Al manların İsvişre hududuna kadar gide- rek Maginot hattı arkasmnda bulunan kuvvetlerin ricat hattını kesmek istedik- leri anlaşılmaktadır. Vaziyet çok ciddi- dir. Maginot'ya yapılan hücumlar Nevyork 16 (A.A.) — Columbia Broad Casting'in Bordeaux muhabiri telgrafla bildiriyor: Fransız sözcüsüne göre Almanlar Maginot hattına karşı yaptıkları geniş harekete bütün tankları nı sokmuşlardır. Parin cephesinde Fran- sızlar cenuba doğru çekiliyorlar. Alman- lar Paris yakınında durmuşlardır ve takib etmiyorlar. Fransa - İsviçre arasındaki arasındaki bütün köprüler berhava edilmiştir. İki memleket arasındaki münasebat kesilmiştir. Almanlar Pariste bir geçid resmi yaptılar Londra 16 — Alman müfrezeleri bugün Pariste Etual meydanında bir geçld resmi yapmışlardır. Bir müf. reze zafer takı altindaki meçhul askeri selâmlamıştır. 'Tuluz 16 — Paristen öğrenildiğine göre şehirde sükünet hüküm sürmek- tedir. Maddeten hiç bir zarar kayde- dilmemiştir. Bütün âbideler masun- dur. Şehrin iaşesi temin edilmiştir. Fransız tayyarelerinin faaliyeti Bordeaux 16 (A.A.) — Fransız Hava Nezaretinin tebliğinde ezcümle denili- yor ki:-Fransız hava kuvvetlerine men- sup cüzütamlar cephenin heyeti mu- miyesi üzerinde (şiddetli hareketlerine devam etmişlerdir. Harp tayyaresi ş"up- lan düşmana taarruz etmişler bir çok zaferler kazanmışlardır. Zehl kuvvetler bombardıman edilmiştir. Fransanın da tehlike işareti Bordemux 16 (A.A.) — Fransanın cenubu şarkisinde gece yarısı alarm işa- Müttefiklere 50 bin tayyare Londra 16 — Nevyorktan bildirildi- ğine göre âyan âzasından Better buzün Amerikanın otomobil ihracını muvakka- ten terkederek fabrikaların müttefikler için 50 bin tayyare inşasına tahsis edil- mesini teklif etmiştir. Beşiktaş: ÂİLE PARKINDA Mele Aş RAŞIT RIZA HALİDE PİŞKİN beraber, YUMURCAK TiYATROSU bu akşam Vodvi! 3 perde Yarım akşam; Bakırköy MİLTİYADİ' İS gaya sızan