18 Haziran 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Haziran 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Baltık memleketlerinin üçü de Sovyetlerin taleplerini kabul etti Estonya ve Letonyada da yeni birer hükümet kuruluyor Moskova 17 (A A.) — Burada resmen bil. | teaddit azası, dün akşam, Alman hududu- dirildiğine göre, Soryetler birliği, Estonya hükümet kurulması için Estonya ve Leton- yadan taleblerde bulunmuştur. Estonya ve İetonya hükümetleri, Sovyetler birliğinin bu taleblerin! kabul etmişlerdir. (AA) — Sovyet kıtaatı, Eston- yaya girmiştir. Hükümet istifa etmiştir. Riça 17 (A.A) — Letonya nazırlar mecli- s.n cdbirleri müzakere etmek için daimi içtima halindedir. Yeni vaziyet Tendra 17 Sovyetler birliği Litvanya- dan sonra Estonya ve Letonyaya da birer Dota vermiştir. İki hükümet bu motalar- deki talepleri kabul etmiştir. Yeni vaziyet zerine Sovyetler hükümeti bu iki mem- Ieketin istediği noktalarına istediği kadar asker gönderebilcektir. Almanyaya gidenler Moskova 17 (A A.) — Alman membaların- dan öğrenildiğine göre, Lituanya relsicüm. buru B. Smetona ve sabık hükümetin mi Fransız kıtaları harbe devam ediyorlar Fransanın sulh teklifi, kara ordusunun vahim telâkki edilen vaziyetinden ileri geldi | | Londra 17 Fransadan gelen son baberler, Pöta sulh ve mütareke teklifine rağmen muhareberin elin bü- tün şiddetile devam etmekte olduğunu bildirmektedir. Birçok Fransızlar İsviçx seye iltie etmişlerdir. Londra 17 — Bugün anat 15 de Ma- ginot hattının topları Alman istihkâmla- rına karşı ateş açmışlardır. Siegfried top- ları da mukabelede bulunmuştur. Nevyork 17 (A.A.) — Columbia yadyosunun Bordeaux muh, Fran- sız sözcüsünün beyanatına atfen Fransız ordusunur. bugür saat 17,30 da hâlâ barbe devam ettiğini bildiriyor ve di- yor ki: Bir Fransız askeri sözcüsü ile mülâ- katta bulunduk. Askeri vaziyetin mühim noktası Fransız ordusunun muharebeye halâ devam ettiğidir. Bildiğimiz şudur ki saat 17,30 da henüz terki silâh edilme- mişti. Fransanın resmi sözcüsü sözlerine #öy- le devam etmiştir: «Münhasıran askeri mülâhazalar şimi- di sulh talebini icap ettirmektedir. Sulh şartları henüz gelmemiştir. Fransanın ka- Tarı kara ordusunun çok vahim telâkki edilen vaziyetinden İleri gelmektedir. Fakat bu vaziyet ümidsiz değildir. Do- nanmamız olduğu gibi duruyor ve Fran- sız hava kuvvetleri henüz bütün kudreti- mi muhafaza etmektedir. Bu vakıaların ehemmiyetini sulh müzakereleri ve müs- Kenya - Habeş hududun-: | müdafaa mınta nu geçmişler ve enteme edilmişlerdir. Sovyetler, Alman hududuna 2000 tank sevketmişler Londra 17 — İsveç gazetelerinden birinin yazdığına göre, Sovyetler Birliği Lituanyaya ve Alman hududuna 2000 kad.r tank getirmişlerdir. Bu tanklarla birlikte mühim miktarda benzin de ge- tü İrniçtir. Lituanyanın eski Reisicüm- buru tevkif edildi Stokhulm 17 (AA) — Afton Bladet zetesinin Tallin muhabirine göre, Sov; kıtaatı Tallin!, Tartuyu ve Letonya ile Es- tonyadaki diğer yerleri işgal etmiştir. Mez. Kür muhabire göre Litganyanın eski relsi- cümhuru Selana, Könlgsberede enterne edilmiştir. Buna sebep olarak Almanya için vizesi almadığı gösteriliyor. Lituanyaya geri gönderilmek üzere olduğu söyleniyor. Letonya relsleümhuru Ulmanlş ve Sovyet aleyhtarı diğer nazırlar, Smelananın en- teme edildiğini haber alınca Almanyaya kaçmak için yaptıkları hazırlıklardan vaz- geçmişlerdir. takbel sulh şartları bakımından takdir eder iniz, Orduya müteallik güçlükler devamlı bir cephenin mevcut olmamasından ve büyük ordu gruplarının birbirinden uye rılmış olmasından ileri gelmektedir. Bu- na rağmen Löire üzerinde ordu tutun- maktadır ve bilhassa ordu Maginot hat- tında tutunuyor. Ancak burada Fransız sı kıtaları kısmen geri çekilmişlerdir.> Londra 17 (A.A.) — Columbia rad- yosunun spikeri Bordeaux'dan yaptığı neşriyatta Fransanın, ordunun mukave- meti sonunu nasıl karşıladığını anlat- maktadır. Bord.auz'da halk, mareşal Petain'in beyanatını dinlemek üzere sükünetle kahvelere gitmiştir. Şimdiye kadar hiç bir nümayiş yapılmamıştır. Halk bu ani haberden mütehayyir gibi gözüküyor. Fakat bunu mütavaatla karşılamıştır. Spiker sözlerini şöyle bitirmiştir: Avrapada sulhu uzun seneler muha- fara etmeğe muvaffak olan Fransız ore dusunun mağlöbiyeti Avrupa ve Ameri- ka için büyük neticeler doğuracaktır. Alınan haberlere göre, muharebe dur- mamıştır. Halk bezgindir, şaşkındır, ya- rını düşünecek bir halde değildir. Yaşlı hiçbir göz hiçbir tezahür görülmüyor. Olup biten şeyle" çok ant olmuştur. Çok geniştir. Halk içyüzünü anlayamıyor. da çarpışmalar oldu Bir kısım İtalyan karakolları ele geçirildi, buralarda silâhlar bulundu İngiliz tayyarelerinin bombardımanları Nairobi 17 (A.A.) — Resmi tebliğ- dir: Cuma günü zarfında Bardıra tayya- ze meydanının askeri hedefleri üzerine, cenubi Afrika tayyare kuvvetleri muvaf- fakiyetli hava hücumları yapmıştır. Kar ti isabetisr olmuş ve büyük hasarat vu- kua gelmiştir. Cenubi Somalide keşif uçuşları yapan tayyareler, hiçbir düş man hareketi kaydetmemiştir. Düşman faaliyeti, Wijar ve İmoyale eyaleti ürerinde bombardımanlar yap mak ile iktifa etmiştir. Telefat ve hasa rat yoktur. Wjar üzerindeki bombardı- manın neticesi tetkik edildiğinde 70 hek- tolitre benzin zayi olduğu anlaşılmıştır. zarfında Hings African Riflis yerli kıtasttı. — İtalyan Somalisine akin- DAH rek, dün geceki bombardıman neticesi ölmüş olmaları muhtemel bulunan 3 yer- li wker bulmuşlardır. Bu karakolların hepsi düşman tarafından tahliye edilmiş ve içlesinde bir çok silâh ve techizat bu: Tunmuştur. Karakolların tahliye edilmiş olması oradaki askerlerin bizim kıtaatı beklemeği arzu etmediklerini göstermek- tedir. Yerli kıtaatta bulunan müslüman askerler, İtalyanların ölüleri gömmeden bıraktıklarını görerek büyük infial duy- muşlardır. İngiliz tayyarelerinin akınları Kahire 17 (A.A) — Yakın şarktaki İngi- liz hava kuvvetleri umumi karargâhı İtal- yanın Tobruk hata üslerine karşı çok mu- vaffakıyetli akınlar yapıldığını bildiriyor, Dan lincli sahife İ bükümlerinin tadili için teati olunan not- Yol, köprü, mey- dan ve iskele İşçi ve teknisyen tedariki için ücretli iş mükellefiyeti tesis olunuyor Ankara 17 (Telefonla) — Nafia Ve- kâletinin gösterdiği lüzum üzerine yol, köprü, meydan ve iskele inşaatına kâfi tahdemlerin tedarikini temin için koor- dinasyon heyetince hazırlanan kararna- ete konulması Vekiller He- ip olunmuştur. Bu kararnameye göre yukarıda sayi- Jan işlerde kullamlacak işçilerin ve teknisyenlerin te ini temin için üc retli iş mükellefiyeti tesis edilmektedir. İş mükellefiyetine kimlerin tabi olacağı körarnamede ayrıca gösterilmiştir. Bun- lar şunlardır: Yukarıda sayılan işlerde çalışanlardan esas meşgalesi ziraat olmıyanlar, İstan» bul belediye hudutları dahilinde oturan lar müstesna olmak üzere inşaat işlerin etleri yerlerinden ayrılmalarına mü- sait olan ziraatle müştagil kimseler, mükellefiyet! bir takvim senesi zar- fında beş aydan ibaret olacak ve mü- kellef meüddetini bitirdikten sonra isterse daha fazla da çalışabilecektir. Mükellefler Nafia Vekâletince tesbit olunan normal ücretleri alacaklardır. Sözü geçen inşaata lüzumlu işçilerin yaş hadleri ve alınacakları mıntakalar Milli Müdafan ve Ziraat Vekâletlerinin mütalâaları alınmak suretile Nafia Ve- kâletince tayin olunacaktır. Mecliste Dün müzakere ve kabul edilen lâyihalar Ankara 17 (AA) — B. M. Meclisi bugün Refçt Can:tezin başkanlığında toplanarak Türkiye - Suriye dostluk ve iyi komşuluk mukavelesi ve merbuti anlaşmanın bazı ların tasdiklerine ve devlet memurları ay- liklarının tevhid ve teadülüne dair kanu- numaralı cetvelinde değişiklikler ilmaş ve kabul olunuuştur. Rurmamede bulunan ve şark menatıkı dahilinde muhtaç zürraa tevzi edilecek ara- siye dnir kanunun şümul sahasının tayini- ne aid mazbata İle ordu subayları heyetine mahsus terfi kanununun dördüncü mad- desinin tadiline dair kanun lâyibası üze- rinde geçen müzakerelerden sonra encü- menlere geri veritmiştir. Meclis çarşamba günü toplanacaktır. İş mükellefiyeti Ankarı 17 — Nafia inşaatında çalış- mak için milli korunma kanununa tevfi- kan ücretli iş mükellefiyeti tesis edilmiş- tı. İşmükeliefiyeti bir senede beş aydır. İşsiz kimseler bu mükellefiyete tabi ola- caklardır. Ankara zaiyölülu un sabah neşriyatı Ankara 17 — Ankara radyosu | tem- muzdar. itibaren sabahları bir saat neğ- riya: yapacaktır. i Pötain kabineyi nasıl teşkil etti Bordeaux 17 — Paul Reyanud kabinesi dün üç defa toplanmış ve vaziyet hakkın- da uzun müzakerelerde bulunmuştur. Üçün- cü toplantıdan sonra başveki! hükümetin başında bütün milletin ittifakla hürmetini taşıyan yüksek bir şahsiyetin bulunması lüzumundan bahisle istifa edeceğini söyle miştir. Reyanud kabinenin istifasını cüm- hurreisine vermiştir. Yeni kabinyi teşkile derhal mareşal Pötaln memur edilmiştir. Mareşal bu vazifeyi kabul etmiştir. Cüm- hurrelsi şimdiye kadar hiç bir Fransız dev- let adamının yüklenmediği bu kadar ağır bir mesuliyeti deruhte etmek suretile vata- na karşi tam sadakatini bir kere daha isbaf eden mareşale teşekkür etmiştir. Yeni ka- bine şu suretle teşekkül etmiştir: 'Başvekli Mareşal Pötaln Devlet Nazırı ve Başvekil muavini; Ca- mile Chautemps Milli Müdafaa Nazırı; General Weygand. Adliye Nazırı: Fremicoart Harbiye Nazırı: Genral Ceulson, Harp ve ticaret dananması Nazırı: Ami» yal Dârlan, Hava Nazırı: General Pugeot. ' Hariciye Nazırı: Paul Baudouin. Dahiliye Nazırı: Pommaret, Maliye ve Ticaret Nazırı: Bouthililer, Müstemlekât Nazırı: Rivlere, Maarif Nazın: Rigusayd. Nafia ve Münakalât Nazırı: Frossard, Ziraat ve İaşe Nazırı; Chichery. İş Nazırı: Pevrler, v Eski muharipler ve Fransiz ailesi Nazi- rı: Ybarnegaray, Başvekâlet müsteşarı: Alibert, Muhacirler müsteşarı: Sehumann. Nevyork 17 (A.A.) — Columbla Brondeas- ting Amerikan radyo kumpanyası, Borde- aux'dan yaptığı radyo neşriyatında, Bon- net ve Fiandin'in, yeni Fransız kabinesine girmeleri teklifini kabul etmemiş çlduğu- | Harp tebliğleri Fransiz kuvvetlerinin ricatı, Almanların ileri hareketi devam ediyor Bordenux 17 (A.A.) — sabah tebliği: 17 haziran Çarpışmalar, Laigle ve Chatenudun muntakalarında ve ayni za- manda Loire hattı üzerinde ve Avallo- nun cenubunda devam etmiştir. Düşman Saone'u bazı noktalarda geçmiştir ve Doubs istikametinde ilerlemektedir. nan yukarı Alsasta Thone - Rhin | Rhin kanalını geçmeğe muvaffak olamamiş” tr. Burada vaziyette hiçbir değişiklik yoktur. i Bordenux 17 (A.A.) — Fransız akşam tebliği: Loire mıntakasında gece gündüz devam ettiğini bil tedir. ve Bow Alman tebliği Alman kuvvetleri İsviçre | hududuna vasıl oldu, bir kol Loire nehrini geçti Führerin umumi karargâhı: 17 (A. A.) — Alman ordulan başkumandan- hğının tebliği: Fransız orduları, dağılmış bir halde, kütle halinde ricat etmekte- dir. Fransız orduları, cenuba ve conubu gar doğru, kıtalarımız tarafından ya- kından takip edilmektedir. Bazı müfre- zelerin hâlen nizamlı bir müdafaa yap- tıkları yerlerde bu müfrezeler, büyük kayıpla geri püskürtülmüştür. Şahsan bir fırka kumandanı general tarafından ku- manda edilen bir motörlü kıtamızın cü- retkârane bir hücumile, Orleansı almağa ve bir hasarı mucip olmadan bu şehir. den Loire nehrini geçmeğe muvaffak ol- duk. Hava kuvvetlerimiz, ricat halindeki düşman kollarına karşı imha faaliyetine devam etmiştir. Loire üzerinde birçok köprüler bombalarla tahrip edilmiştir. Köprüler önünde birikmekte olan sikı- şık kollara, bomba ve mitralyözlerle hü- cum edilmiştir. Bourgogne'da Langresin ötesinde ilerliyen seri kıtalarımız. cenu- ba doğru arazi kazanmışlardır. Burada, iki hava meydanında, bomba dolu 39 tayyare elde edilmiştir. Besançon'un cenubu garbisinde, İsviç- re hududuna varılmış ve bu suretle Lo- ren ve Alsas'dan çekilen Fransız kuv- vetlerinin etrafındaki çember kapanmış- tır. Şimali Loren'de kıtalarımız, Saint - Mihiel şehrinin şimali garbisine yaklaş- Sarrebruck'un o cenubunda Maginot hattının yarılmasından istifade eden fir kalarımız, seri bir yürüyüşl, ker bazan çok şiddetli mukavemetine ağ”. | | men, Rhin - Marne kanalı civarına varex miştir. Chatenu — - Dicuz ve Sar rebroug te ve Vosyes ametinde muzaffera- ne devam eyle: Alsas'da, muharebe ve pike tayyare gruplarımız ve ayni zamanda hava dafi bataryalarımız : karadaki muharebelere müessir surette yardım etmiştir. Müstah- kem kaleler ve beton mevziler, en bü- yük çapta bombalarla bombardıman edilmiştir. Düşmanın hava kayıpları yal. nız sekiz tanedir ve bunlardan beşi ha- va muharebelerinde düşürülmüştür. Üç Alman tayyares. kayıptır. Alman denizaltı gemileri, son günlere de 100 bin tonilâtodan fazla hacimde gemi batırmışlardır. Kumandan Frawen- heimin idaresindeki bir denizaltı gem aralarında 11400 tonilâtoluk Well ton Star İngiliz vapuru da dahil olmak üzere 41500 tenilâtoluk vapur E tır. Kumandan Endrass idaresindeki di- ğer bir denizaltı gemisi, aralarında 22300 tonilâtoluk Carinthia İngiliz muavin kru- vazörü de dahil olmak üzere 33 bin to- nilâtoluk vapur batırmıştır. Bir denizal. tı gemisi de Muray - Forth'da takriben 9006 tonilâtoluk bir İngiliz muavin kru- vazörünü batırmağa muvaffak olmuştur, Rhin'in geçilişinde bir istihkâm tabu- ru kumandanı Gantke, şahsi fedakârlığı ile bilheeen temayüz etmiştir. Führerin umumi karargâhı: 17 (A, A.) — Bugün öğleden sonra Metz ka- esi bir Alman müfrezesine teslim ol. muştur tedir. NEN Italyan tebliği Birçok Italyan şehirleri bombalandı, Italyan tayyareleri mukabele ettiler İtalyada bir mahal: 17 (A.A.) — İtal | miz kavalanır havalanmaz düşman tay- yan orduları umumi karargâhından: 6 | tebliğ: Tayyarelerimiz dün Malta, Korsika ve Tunustaki deniz üs- lerile tayyar. sahalarını bombardıman etmişlerdir. Bir hava düellosu esnasında bir İk avcı tayyaresi düşürülmüştür. Düşman tayyereleri bazı akınlar yapmış- lardır. numaralı tarafından yapılmış ve bu tayyareler bil hassa geceleyir şehirlere ve kırlara bom- bala: atmışlardır Savone'de bir kişi ölmüş birkaç kişi de yaralanmıştır. Cagliari'de düşmanın bir akını tayyar: sahası hangarlarından bazılarıda hasarata sebebiyet vermiş- mensup altı ne tr. Hava kuvveti fer ölmüs ve otuz kadar nefer de yara” lanmıştı.. Palermo'da avcı tayyareleri- Bu akınlar, münferit tayyareler | yare grupları her türlü taarruzdan vaz- geçerek kaçmışlardır. Alplar üzerindeki keşif faaliyetlerimiz ötsme diyen artmaktadır. Dari İnğiliz kuvvetlerine karşı yapıl" makta cİan kara, hava ve deniz hareket«' leri müsait neticeler vermek suretile git gide inkişaf etmektedir. Şa.ki Afrikada Sudan ve Kenyanın bava ve deniz üslerine karşı mühim has va Eznliyetleri yapılmış ve dikkate şayan) neticeler elde edilmiştir. Yerde bulunan birkaç tayyare tahrip Mimi ve as keri tesisat hasara Döşeran tarafından yapılmış 54 bazi; akınlar Diredoua demiryolu tesisatına" pek az h uğratmıştır, Bütün Amerika hükümetleri arasında! kında görüşeceklerdir, Bu görüşmenin hedefi, büyük bir satış birliği vücu iktisadi müzakerat Vaşington 18 — Bütün Amerika hükümetleri birleşerek iktisadi vaziyet baliğ, da getirmektir. Bilhassa buğday, bakır, pamuk, kahve ve et satışında totaliter dı letlerin dünya ticaretine vermek istedikleri cereyana karşı vaziyet alınacaktır., Tass ajansının bir tekzibi Şarkta Almanya ve İtalyaya karşı tedbir alındığı doğru değil Moskova 17 (A.A.) — Tam ajansi bildiriyor: İngiliz Daiy Mail gazetesi, Almanya ve İtalyanın şarka doğru ge Bişlemesine karşı koymak üzere, Sovyet- İer Birliğinin idaresinde, Romanya, Yu- goslavya ve Türkiye arasında daha mü- ir bir ademi tecavüz pakt aktedilme- çin tedbirler alınmış olduğunu yaz- maktadır. Tass ajansı, Daily Mail'in bu haberi- »in hakikate katiyen tetabuk etmediğini xe tamamiyle yalan olduğunu bildirme- Alman sefiri B. Molotofla | örüştü Moskova 17 (A.A) — Almanyarını, Moskova büyük elçisi von Sehulen-i burg Sovyet Başvekili ve Hariciye Ko-| miseri Molotofla bu akşam görüş müştür, Ainerika, bitaraflık kanu- nunda değişiklik yaptı Vaşington 17 — Amerika bitaraflık” kanununda değişiklik yapmıştır. Bu de Bişiklik mucibince Amerikan pilotlar müttefiklere satılan tayyareleri omahal- lerinde teslim edebileceklerdir. Meşhur Fransız operatörü evinde ölü bulundu Nevyork 17 — Paristen alınan bir habere göre kafa tasında ameliyat ya. pan büyük operatör Martel Almanla. © girdikleri gün evinde ölü