21 Haziran 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Haziran 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

PE ye A ME EY A e PA âhimerer Sahife 2 AKŞAM İngiliz ordusu temmuzda 4 milyonu bulacak B. Eden: “Zaferin ordularımıza raci olacağından emin bulunmaktayız,, diyor Londra 20 (A.A.) — Harbiye neze- reti tebliğ ediyor: Memleketlerini mayıs- ta terketmiş olan Avustralyalı ve Yeni Zelandalı birçok kıtaat, bir İngiliz lima» ihraç edilmiş ve kamplarına doğru iz eylemişlerdir. Harbiye Nazırı B. Eden, Britanya or- 'dusu namına, dominyon kıtaatına şu me sajı göndermiştir: Tam vaktinde geliyorsunuz. Düşman mücadeleye bütün kuvvetini attı. Hür milletler davasınm, kendisine yapılabile- cek yardımın bütün kuvvetine ihtiyacı vardır. Mücadele ne kadar çetin olursa olsun, İtimadımız tamdır, ve zaferin orduları” muza raci olacağından emin bulunmak- tayız. Kralın mesajı Londra 20 (A.A.) — Büyük Britan- yaya gelmiş olan Avustralya ve Neoze- landahılara bir mesajında, kral şu sözleri söylemiştir: Tali sizi birleşik kraliyet bölgesine ge- tirdi. Yanlarımızda yer aldığmız şu es nada, bizi harbin ilk safında buluyorsu- Ke Ki kete sek Le bir tehalük göstermektedir. İngiltere dört sınıf askeri silâh altına alıyor Londra 20 (A.A.) — Temmuzda dört yeni sınıfın (1906, 1907, 1908, 1909) silâh altına almacağı Avam ka- matasına bildirilmiştir. Temmuz sonunda kaydedilmiş bulu: nacak askerin yekünu dört milyonu ge- çecertiz. 27 temmuzdan evvel yirmi yaşına var- miş olanlar da silâh altına alınacaklardır. 50 mebus bir toplantı yaptı Londra 20 (A.A) — Renterin parlâmen- to muhabirinin bildirdiğine göre, bütün partilere mensup elli kadar mebus, evvelki gün yaptıkları bir toplantıda anavatan mü- dafansı meselelerini tetkik etmiştir. Bu mo- buslar, dün de yeni bir içtima yaparak baş» vekile gönderilmek üzere bir seri karar su“ yetleri kabul etmişlerdir. Bu karar suretle- ri «cümle bütün müdafaa vasıtaları ve müdafaa tedbirleri, harbiye nezaretinin kontrolu altında bulundurulmasını teklif etmektedir. Karar suretleri arasında, bütün ferdle- rin ve malların müdafaa ihtiyaçları İçin seferber edilmesi, bir enternasyonal Uva ve yahut yabancılar Iejyonu kurulması ve ca- susluğa karşı lüzumlu bütün tedbirleri ala- cak bir nazır tayin olunması plânlarıda vardır. İaşe vaziyeti Londra 20 (AA.) — Reuterin öğrendiği ne göre, önümüzdeki hafta içinde Avam ka- marasinın ikinel bir gizli celse akdetmesi için tertibat alınması düşünülmektedir. Bu gizli celsede pek muhtemel olarak iaşe Va- siyeti Almanya, Urugu- : . ayı tehdid ediyor Bir Amerikan kruvazörü Montevideo'ya gitti Londra (A.A.) — (Reüter): Cene bi Amerikanın şark sahillerine yapmak- ta olduğu bir seyahat esnasında 10,000 tonluk Amerikan kruvazörü, dün Mon- tevideoya gelmiştir. New - York Times gazetesi şayan iti- a İstinaden, Ouiney kruva- zörünün, Alman beşinci kolunun faaliye- €ne karşı bazı cenubi Amerika memle- ketlerini korumak için seyahate çıkmış elduğunu yazmaktadır. Nevyork 20 (A.A.) — Nevyork Ti- #mes gazetesinin Montevideo muhabirinin bildirdiğine göre, Almanya, eğer Uru- gunydaki nazi partisi liderlerinden her hangi birisi nefyedilirse, Uruguay ile dip- Iomatik münasebetlerini kesmekle tehdit eylemiştir. Amerika milli müdafaası 1,777,000,000 dolarlık kredi lâyihası kabul edildi Washington 20 (AA) — Senato müdafaaya mütedair olan ve bir mil- yar 777 milyon dolarlık krediler der- piş eden fevkalâde kanun Jâylhasını bugün kabul etmiştir. İngilterenin bir kararı Hongkongtan Fransız müstemleklerine gidecek vapurlara hareket müsaadesi verilmiyor Mongkong 20 (A.A) — Fransız Hindiçini- sine hareket edecek olan bir Norveç ve bir KR yaaa meni SN gidecek olân bütün gemilere hareket müsa- adesi verilmemesi cihetini tedkik etmekte- dir. Timi Çin'de ililoka aiiriyse Londra 20 — İngiltere ile Japonya #rasndaki anlaşma üzerine Japonya Tien Çindeki ablokayı bu akşam saat albda kaldıracaktır... General de Gaulle'ün Fran- saya avdeti bildirildi Bordemux 20 (A.A) — Havasi Dahiliye Nözaretinin bir tebliği, general de Ganlle'lin dün Vi radyosunda Yaptığı beyanatın. gayri varid addedimesini bildirmektedir. General de Gaulle, hâlen hükümet âzasın- dan değildir ve kendisine bana dön- mesi emiri verilmiştir, 5 yi sin si kii 19 İD a müzakere İspanyada Frankoya karşı hareket Gizli beyannameler, silâh ve mühimmat müsade müsadere edildi Yönde güz İaomaranı bere lerinde Franko rejimi aleyhinde bir reket meydana çıkarılmıştır. Madrit, Sa- Tagosa, Valensiyada gizli beyannameler yakalandı. Birçok silâh, mühiramat mü- sadere edilmiştir. Polisin tebliğinde bu hareketin tamamen önüne geçildiği bil- diriliyor. Sovyet - Alman hududu Moskova 20 (A.A) — D.N.B. ajan- 81 bildiriyor: Sovyet hudud komisyo- nu bu akşam Berline hareket etmiş- tir. Komisyon Alman - Sovyet hudud muahedesi hakkında müzakerelerde bulunacaktır. Haheşistanda isvan Her yerde Habeşler İtalyan- lara karşı ayaklandı Cibuti 20 (A.A.) — Router ajansı bildiriyor: Habeşistanın her vilâyetinde İtalyanlara karşı isyanlar başladığı bildi- rilmektedir. İngiliz hava kuvvetleri tarafından Ha- beşintanda bulunan İtalyan üsleri üzeri“ ne yapılan akınların yapmış olduğu ha” sarat, Habeşlere Büyük Britanyanın fai- kiyetini isbat etmiştir. Amerikadaki koloniler Avrupa devletlerinden satin almak için B. Roosevelte salâhiyet veriliyor Vagingtn 20 (AA) Avrupa der- letlerinin eter dünyadaki arazilerinin mu- kadderatı hakkında müzakerelerde bu- Munmak üzere Havanada ökdedilecek olan Amerikalılar ittihadı içtimama in- daki arazilerinin muslihane vasıtalarla veyahut para ile satın almak suretile terk ve ferağını temin etmesi için Reisicüm- hur Röosevelte salâhiyet verilmesine matuf olan teklifi müsait surette karşıla- mıştır. Lordlar ve Avam kamarala- rının içtima Lonjra 20 (A.A.) — Lordlar ve A- vam kamaraları bugün öğleden sonra her iki kamaranır birçok azası kuzura ile hafi celseler yapmıştır. Müzakerat da- hili müdafaa etrafında cereyan etmiştir. Başvekil, Avam kamarası arzu ettiği tak- dirde, iaşe mezaretinin masarifi mesele- sinin de, önümüzdeki perşembe günü bir edilebileceğini A e kinin meş- Işçi sigortaları İş kazalarile mesleki hastalıklara dair proje Başvekâlete verildi Ankara 20 (Telefonla) — İş kanu- iş kazalarile mesleki hastalıklar ve ana- lik sigortaları hakkındaki kanun projesi Meclise sevkedilmek üzere Başvekâlete verilmiştir. z Ölüm, hastalık, ihtiyarlık gibi diğer branşlara nit işçi sigorta kanun projeleri de peyderpey tanzim edilerek Meclise gönderilecektir. Diğer taraftan sağlık bakımından gün“ de ancak sekiz saat veya daha az çalı şilmak icap eden işler hakkında İktısad ve Sıhhat; işçilerin sağlığını koruma ve iş emniyeti hakkında İktsad ve Ziraat Vekâletlerince müştereken o hazırlanan nizamname projeleri de Devlet şürasına gönderilmek üzere Başvekâlete verilmiş- tir. Dahiliye Vekili geldi Dahiliye Vekili B. Faik Öztrek, bu #nbah Ankaradan şehrimize gelmiştir. Jandarma subayları Bu yıl yaş haddini doldura- cak olanlar daha iki sene istihdam edilecekler Ankara 20 (Telefonlâ) — Jandar- ma subaylığından yüzbaşı ve üst teğ- menlerin kaza jandarma komutan- Tıklarında istihdamlari hakkında bir kânun projesi hazırlanarak Meclise verilmiştir. Bu Jâyihaya göre, bu yıl yaş haddini ikmal edöcek jandarma subayları da daha iki sene İstihdam edlieceklerdir. Devlet dairelerinde kullanı- lacak müteha: Ankara 20 (Telefonla) bütçe encümeni, devlet dairelerinde kul- WTahılicak mütehassısların kadro cedvel lerini tesbii etmektedir. Cedveller tesbit edildikten sonra bu hususta bir kanun projesi hazırlanarak umumi heyete veri- İecektir, > Dil Tarih fakültesinin bu seneki mezunları Ankara 20 (Aksam) — Ankara dil, tarih ve coğrafya fakültesi coğrafya şu- besinden 940 haziran devresinde mezun olan gençlerimiz şunlardır: Nariye Pe- rin, Necdet Göktuna, Semiha Altındağ, B. Rüştü Sözen, Mahmud Kendi, Selçuk Trok, Hayri Gündem, Enver Uzan, Ri- fat Ergeç, Sabri Taman, Nuri Sertoğlu, Kılıç Köktem, Şahap Gökçül, Sıhhat EEE ile ebeler bareme giriyor Ankara (Akşam) — Vilâyet hususi idarelerile belediyelerde çalışan sıhhat memurlarile ebelerin de barem kanunu- nun şümulü dahiline alınmaları kararlaş- tarılmaştar. Alman tayyareleri İngiltere, ilizer de Almanya üzerine yeni akınlar yaptı İngilterede 6 ölü, 60 yaralı var 41 Alman tayyaresi tahrip edildi gemiler er Shia Se mel vam mışlır, Üç gehirde hasar vukun getirilmiş, fakat yangınlar söndürülmüşlür. Lineolr.shire eyaletinin bazı noktalarına ve ayni zamanda İngilterenin cenubuna ve Gal eyaletine de bombalar atılmıştır. Altı sivil ölmüş, 60 kişi yaralanmıştır. Tayyare dati bataryaları harekete geçmiş ve muharebe tayyareleri düşmanı karşıla” mağa havalanmıştır. Asgari üç düşman tayyaresi düşürülmüş, birçok düşman tay- yaresi hasara uğratılmıştır. Yondra 20 (A.A) — Hava netaretinin teb- Upi: Dün öğleden sonra ve Akşam, İngiliz hava kuvvetlerine mensup bombardıman tayyareleri, Amlens ve Rouen civarındaki hava meydanlarına ve yerde tayyarelere muvaffakıyetli hücumlar yapmıştır. Han- garlarda yangınlar çıkarılmıştır. Dün gece, şimali Almanyada Ruhr'da, Rhin mıntakasında askeri hedeflerle düşman münakalâtı şiddetli surette bom- bardıman edilmiştir. Bir İngiliz tayyaresi kayıptır. Londra 2) (A.A) — Haya Nezareti Rou- en - Böös tayyare meydanına yapılan ha- ya baskını hakkında aşağıdaki mütemmim #aalümatı vermektedir; İngiliz Hurricanelleri yerde bulunan 50 Junkers tayyaresini mitralyözlerie delik deşik etmişlerdir. İngiliz pilotlarının kana- atine güre, en az dört düşman tayyaresi Zen ve 16 tayyare hasara uğratılmış- anin 20 (AA) — Resmen bildirildiği- ne göre, dün İngiliz bombardıman tayya- releri tarafından iki düşman tayyare meydanına yapılan hücumlar esnasında, yerde birçok tayyare tahrip edilmiş, ben- zin depolarında yangınlar çıkarılmış ve hanı ulştar. izin attığı bombalar bangarlara tem. surette İsabet etmiş ve 25 Alman tayyaresi j ahrip olunmuştur. Harp ne zaman bitecek ? Macar başvekili neticeyi yakın görüyor Budapeşte 20 (A, — Masar Başvekili kont Teleki, Macaristann yakınlarda fhhk edilmiş olan yukarı Macaristanda 30 hazi- rana kadar yapılması itap eden seçimler hakkımda porlâmentoda sorulan bir sügle cevaben demiştir ki: Bu seçimler başka bir zamana tehir edil- miştir. Zira iki kolordu ve bir dağ livası s0- ferber edilmiş bulunduğu için, seçicilerin pek çoğu yerlerinde değildir. Maamafih bu seçimlerin pek yakında yapılması muhte» melidir. Zira, #on hâdiseler, harbin yakında biteceğini göstermektedir, Ispanyada Lisan Mik ihracat Gazeteler İngiltereye karşi maddeleri Ankara 20 (A.A) — Ticaret Vekâ- letinden tebliğ edilmiştir: Yabancı ülkelere ihraç edilecek mahsulât ve mamülâtın lisansa tâbi tutulması hakındaki 2/13477 sayılı karamamenin tatbikine mütedair ta- şiddetli hücumlara başladılar Madrid 20 (A.A) — (Reuter): İs panyol gazeteleri, artık bütün bita- râfık iddialarını bertaraf ederek, İngiltereye karşı şiddetli hücumlara başlamıştır. Hmatnamenin ikinci Wstesine gümrük | Bircok İngiliz tebeâsı, icabında tarifesinin 233 numaralı pozisyonuna giren sigala yağı ve tortusu ve tari- fenin 409 numeralı pozisyonuna gi- memleketi terketmek üzere eşyala- rını hazırlamaktadırlar. Arriba gazetesi, şöyle yazıyor: «Fa. ren keten ve kendir elyafı ilâve edil. | Janjist partisi, şimdilik milleti hali diğinden bu maddelere lisans verile. | Sulhta idare eden politik bir aletten ceği bildirilir. EDbikkatler: ————— Eller yukarı, teslim! Gazetelerden: «Eğlence yerlerindeki rakı ve bira #parettir. Fakat harp halinde, pek muhtemeldir ki kudretli bir asker kuyvet olacaktır, Dük de de Windsor Kandan ymm hareket etti. Orada ada kalacakmış Nevyork 20 — Kan şehrinden öğre- Zira bunların da fiatleri tesbit edil- | nildiğine göre, Dük de Windsor İspan- diği takdirde porsiyönların azalacağı | yaya doğru hareket etmiştir. Dük de anlaşılmıştır.» Halbuki, Yunanistan, başta, diğer | de değildir. memleketlerin belediyeleri gramaja ve cinse kadar her teferrüatı tesbit Böyle bir karar, belediyenin ihti- kâra eller yukarıda teslim oluşundan bakin a. a Windsor İngiltereye dönmek niyetin- İspanyada kalacaktır. Gülünç bulunan iddia Londra 20 (A.A) — Dük de Win- daorün tevkif edilmesi için emir veril- diği veya böyle bir şeyin düşünüldüğü hakkındaki gülünç iddiada zerre kadar bu akşam kendadi, Amlens civarında ri rr İşgali altında bulunan bir tayyare meydanında yangın çıkarılmıştır. İki hangara tam $sabetler va- ki olmuş ve yerde 13 tayyare tahrip edil- miştir. Halk geceyi sığınaklarda geçirdi Londra 20 (A.A.) — Reuter ajansı bildiriyor: Dün yapılan akınlar esnasın- da, birçok mıntakalarda halkın şafaktan evvel sığınakları terkedemediği ve hatta birçok kimsenin bütün geceyi sğınaklar- da geçirmiş oldukları bildirilmektedir. Şimali şarki sahillerin bazı mıntaka- Jarırla, birçok alarm işaretleri verilmiş” tir. Harbin bidayetindenberi - ilk defa olarak halk bu ki uzun müddet si ğa larda kalmı ecbur olmuştur. Yükzek infilik kabiliyetli bir bomba, bir evin üzerine tam imabet ederek bu evi ve diğer iki evi tamamen imha et miştir. Enkaz altında bir ana kızın ceset- İleri bulunmus ve babası da ağır yarah olarak çıkarılmıştır. İtalyan hava üsleri bombar- dıman edildi Aden 9 (AA) — Cenubi Eritre llman- Jarmdan ve hava Üssü olan Assabadan bu- yaya gelen Şolcular, İngiliz hava kuvvetle- rinin hücumü neticesinde hâva karargâhı. nın steşler içinde olduğunu ve şehrin ta- mamile boş olduğunu söylemişlerdir. Düşürülen İtalyan tayyareleri Kahire 20 (AA) — Etythree'nin üze- rinde gece icra edilen harekât esnasında, ingiliz bava kuvvetleri tarafından alt İtalyan tayyaresi yakılmıştır. m diğer bir tayyare Seilum'da yere düşürülmüştür. Tayyareye ateş veren mürettebat esir edilmiştir. Son 24 saat Yar- fında ceman ön beş İtalyan tayynresi (m- ba edilmiştir. Beş İngiliz tayyaresinin imha edilmiş olması uruhtemeldir. Kanadada mec- buri askerlik Meksika hükümeti böyle bir karar ittihaz etti Nevyerk 20 (A.A) — Ottayadan bildirii- diğine göre Başvekli, memlekette umum! mecburi askerlik hizmeti ihdas etmiştir. Mexico'dan gelen diğer bir haber, Meksi- kada da böyle bir karar ittihaz edilmiş ol- duğunu bildirmektedir. Bekçiler hakkındaki proje Ankara 20 (Telefonla) — Emniyet wmum müdürlüğü tarafından hazırlanan ve çarşı bekçileri kanun projesi Büyük Millet Meclisine verilmiştir. Hollandanın vaziyeti Hariciye Nazırı, yazdığı bir makale ile bunu izah etti Londra 20 (A.A.) — Hollanda Ha- riciye Nazırı B. van Kleffens, Hollanda- nın hakiki vaziyetinin ne olduğu hakkin- da her türlü suitefehhüme mani olmak için, Times gazetesine yazdığı mektup- ta şunleri yazmaktadır: Hollanda hükümeti Almanyaya karşı hiçbir mutavaat hareketinde bulunma- mıştır. Hâdisat şöyle cereyan etmiştir: Şimal- deki ve bilâhare cenuptaki orduların ku- mandanları, kısa ve kahramanca bir mü- cadeleden sonra mukavemete devam et- menin, gerek Hollanda gerekse mütte- fikler noktasından, sivil halkın çekeceği ıztıralarla kabili tehf olmıyacağını gö#- dükten sonradır ki silâhlarını terketmiş” lerdir. Hollanda hükümeti, gerek Avrupada- ki arazisi, gerek deniz üşirı arazisi nok- talarından, hiçbi: suretle arzı teslimiyet etmemi tir. Binaeraleyh, istilâcı devlet Avrupa» Hollandasındaki otoritesini filen takvi» ye edebilir. Fakat bu hareketle Alman- ya, meşru hükümet tarafından yapılmış olacak bir mutavaat hareketinin kendi- sine Vereceği hukuk veya ünvanı hiçbir vakit elde etmiş olamaz. Rumen hükümetinin istifa ettiği doğru değil Bükreş 20 (A.A.) — Rador ajansı, Rumen hükümetinin istifa ettiğine dair fena niyetle yayılan şayiaları ya- j