21 Haziran 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

21 Haziran 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Fransa niçin mağlüp oldu Mareşal Petain dün bunun sebebini anlattı Mareşal, bütün Mepiğesleri yanında toplamağa davet ederek “Mücadele hep aynıdır,, dedi Bordeaux 20 (A.A.) — Mareşal P& tain, bugün öğle üzeri, Fransız milletine hitaben bir nutuk söylemiştir. Mareşal evvelâ, Fransız hükümetinin muhasamatın kesilmesini talep etmesi neticesini veren askeri hâdiselerin bir Bu karan, kalbim sızlıyarak aldım. Fakat askeri vaziyet, beni buna mecbur etti. 13 bazirandanberi, bir mütareke talep etmek gayri kabili içtinap bulunu- yordu. Marsşel Pötain, bundan sonra 19177 1918 de ve bugün Fransada elde bulu- nan kıvvetler aramada bir mukayese yapmış ve şöyle demiştir: 1/Mayıs/1917 tarihinde, öldürücü üç harp senesine rağmen, Fransız ordusu 3,280,000 kişiden mürekkepti. Halbuki bu meydan muharebesinin başlangıcında Frans osdusunun miktarı 500 bin kişi daha azdı. 1917 mayısında, Fransizla rın yanında B5 İngiliz fırkası sarp du. 1940 maysında yalnız 10 İngiliz B.Roosevelt bir koalisyon kabinesi kuruyor (Baş tarafı 1 inci sahifede) «Miletler biribiri ardından kırılmış, kuv- yetler biribiri ardından teslim olmuş ve aonra istilâ edilerek esaret haline düşmüş- tür. Tehlike gölgesi kıtamız üzerinde git- tikçe daha ziyade karararak genişlemekte ve bizzat nefsin muhafazası sevkitabils! bile bize dikkatli bulunmamızı emretmektedir.» Hükümete salâhiyet Camberras 20 (A.A) — Mümessiller mac- #si 10 reye karşı 59 reyle hükümete tam sa- Yihiyet veren bir projeyi kati surette bul etmiştir. , bu kanun projesini yas zın müzakere edecektir. Amerika - Fransa techizat mukaveleleri Yaşington 70 (AA.) — B. Morganthau, Yakın Şarktaki ingiliz kumandanı na ile tatbik ederek, memleketi felâketinden kurtarmak için retlerini sarfetmeğe azmetmiştir. Hükümet, müsellâh kuvvetlerine ken- (Baş tarafı 1 inci sahifede) Mısır - Trablus hududunda bir müsademe Tendra 20 — 'Trablusta 4 top ve 300 ne- ferden mürekkep yeni bir İtalyan koluna taarruz edilmiştir. Kol acele çekilmeğe mec- bur olmuştur. İngilizler rayiata uğrams- mışlardır. Hava taarruzları devam ediyor. #omalisine yapılan Anl bir taarruz- talyanlar mühim zaylata uğramışlar- Kıbrısta tehlike işareti Tendra 20 — Bugün Kıbrısta ilk defa teh- Mike işareti verilmiştir. Tehlike yarım saat sürmüştür. Hiç bir bomba atılmamıştır. Mısır Başvekilinin beyanatı Kahire 20 (A.A) — (Rewter): Baş- vekil Ali Mahir paşa, dün parlâmento- da aşağıdaki beyanatta bulunmuştur: Almanlar Bordeaux'yu bombardıman ett (Baş tarafı 1 inci sahifede) Londra 20 — Mareşal Pötaln, Bor- denux belediye “reisine, . şehrin açık şehir ilân edilmesi için hükümetin Bordeaux'dan Oo uzaklaşması lâzım geldiğini bildirmiştir. Londra 20 — Son yirmi dört saat zarfında Bordeaux şehri dört defa bombardıman edilmiştir, Alman tay- yareleri çok yakımdan uçarak yüzden fazla bomba atmışlardır. Yüzden faz- la ölü ve yaralı vardır. Bordeaux 20 (A.A) — Bordeaux da çıkan La France gazetesine nâzaran 300,000 nüfusundan başka 600,000 muhaciri de barındıran Bordeaux şehri, kadınlar ve ihtiyarlar nazarı itibara alınmadan Almanlar tarafın- Sovyetlerin yeni Bükreş sefiri Bükreş 20 (A.A) — Rador ajansı bildi- riyor: Sovyetler Birliğinin yeni Bükreş elçisi B. Karantief bugün saat 7,55 te Bükreşe mu- vasalat etmiş ve garda Sovyet elçiliği baş- kâtibi B, Mihailof ile Sofya elçiliği müste- şarı B. Potopkin, Hariciye Protokol müdür muavini ve birçok gazeteciler tarafından selâmlanmıştır. l tablosunu çizmiş ve demiştir ki: | İ | fırkası vardı. Mareşal Pdtain, bundan başka, ordu- nun techizat rile pek daha dün mev- kide bulunduğunu da tebarüz sözlerine şöyle devam etmi: 22 sene evvelkinden daha az kuvvet- li idik. Ayni zamanda daha az dostları- mız, daha az ordumuz, daha az mütte- fiklerimiz vardı. Mağlâbiyetimizin sebe- bi, işte budur. Kaybolan muharebeden ders alacağız. Zaferdenberi, zevki sefa, fedakârlık his- lerine hâkim olmuştur. Az hizmet edil- miş, fakat çok talepte bulunulmuştur. Gayret esirgenmiştir. Bugün, işte felâket gelip çatmıştır. Mareşal Pdtain, bitirmiştir: Ben, şan günlerinde sizinle beraber- dim. Hükümet reisi olarak, kara günler- de de sizinle beraber kalacağım. Yanım- da toplanınız. Mücadele hep ayı . Mevzuubahis olan Fransanın, Fransa toprağıdır. Fransanın çocuklarıdır. sözlerini | şu suretle Fransızlarla akdedilen teçhizat mukavele- lerinin şimdiden İngilislere devredildiğini matbuata, bildirmiştir. Mukaveleye muallâk bilcümle malzemeyi, Fransızların mütareke müzakeratının ne- tisesini beklemeden İngilizlere teslim et- ! meleri için fabrikatörlerie anlaşmalar ya- ir. Cümhuriyet partisinin sadakati Filâdiltiya 20 (A A» — Cümhuriyet par- tisi reisi John Hamilton, Stimsnn ve Kno- seun şimdi Relsleümhura sadakat yemini ettiklerini ve bundan böyle ona göre ko- nuşacak ve hareket edeceklerini beyan ey- lemiş ve şunu iive etmiştir: Knose ve Stimsanun, Avrupa işlerine müdahale ar- suları o kadar tanınmıştır ki, tayinleri ta- mamen anlaşılır bir şeydir. dini müdafaa etmemesi için emir verme miştir. Müdafaa tabii bir şeydir. Fakat verdiği emir taarruza geçmemektir. Hükümet ve parlâmento, memleketin lehine olacak vaziyet hakkında kararını vermeden evvel memleketin harp ha- linde bulunmuş olmasına mani olmek için, huduttaki bazı kıtaat hali hazırda birkaç mil geriye alınmıştır. Kahiredeki Fransızlar harbe devam edilmesini istiyorlar Kahire 20 (A.A.) — Kahiredeki Fran- sizler B. Lebrune ve general Weyganda gönderdikleri telgraflarda harbe devam edilmesini istemiş ve hizmetlerini ve mal mülklerini Fransanın emrine âmade Bu- lundurduklarını bildirmişlerdir. Sovyetler, Finlândiyadan isteklerde bulunacakmış Baltık memleketlerine giren Sovyet askeri 400,000 tah- min ediliyor Bem 20 (AA) (Havas): Son günlerde Baltık memleketlerine giren Sovyet kıtaatı mevcudu, National Zeitung gazetesinin Stokholmden al- dığı haberlere göre 400 bin olarak tahmin edilmektedir. Diğer taraftan, Sovyetler Birliğinin yakında Finlândiyadan yeni istek- lerde bulunacağından korkulmakta- dır. Moskova 20 (A.A) — (D.N.B) bildiriyor: Sovyetler Birliğinin Finlândi- yadan İ2 mart sulh munhedesi çerçeve- sini aşan yeni metalibatta bulunduğuna dair yabancı memleketlerde yayılan ha- berler burada teyid edilmemektedir. Buruda Finlândiya ticaret heyetinin hali hazırda Moskova harici ticaret komüneri- le müzakezede bulunduğuna dair ve mü- zakerata da çok müsbet bir şekilde de- vam edildiği işaret edilmektedir. Sovyet Rusya - Lituanya Kanas 20 (A.A) — Relsiciimhur vekili Paleckis radyo İle neşredilen bir nutkunda Litmanya ile Sovyet Rusya arasındaki me- sa! birtirinin takviye edilmiş olduğunu, şim- diki parlâmentenun feshedildiğini, Lituan- ya dahilinde siyasetin cezri bir surette ten- sik edilmiş bulunduğunu söylemiştir. Letonya kabinesi Riça 20 (A.A) — Bu akşam kurulan yeni Letonya hükümeti şu şekilde teşekkül et- miştir: Başvekil ve Hariciye Nazır; Profesör Guirust Kirehensteins; Harbiye: General Poberts Dambitis; Dahliyer Muharrir VU- Mis Lacis; Âmme hizmetleri; Mubarrir Pe- ter Binus; İçtimai Munrenbt ve Maarif: Mubarrir Juris Lacis; Adliye ve Maliye: Jaris Paberso; Münakalât: Mühendis Jaurs Jasars; general Paberts Klavins ordu baş- Kumandanlığına tayin edilmiştir. Sabık Lituanya Cümhurreisi tevkif edildi Kaunas 20 (AA) — (D.N. BR): Sa- bık Lituanya Reiricümhuru B. Voldema- ras, bugünlerde Lituanyaya dönmüş ve tevkif edilmiştir. Aleyhinde tahkikat açılmıştır. Hind ordusu Yakında arhle otomobiller inşasına başlanacak Simla 20 (A.A) — Bind ordularının kuv- svetlendirilmesi hakkında verilen karar ne- teesinde, Hind hükümeti, Kanada şasileri üzerine zırhh otomobiller inşasını düşün- mektedir. Bu pll yakında tatbik mevkiine konacaktır. Hindistan umumi valisinin mesajı Simla 20 (A.A.) — Hindistan umu: mi valisi, Hindistan halkına radyo ile bir mesaj neşrederek demiştir ki: «Hindistan halkının, uğrunda çalıştığı- muz ideallerin zaferine kadar mücadele- de devam hakkında İngiliz hükümetinin âzmine bütün kalbi ile müzaheret ede- ceğinden eminim, Hindistanda müdafan tertibatının en yüksek müessiriikte bir dereceye varması için her şey yapılmış. | tır. Randımanımızı o fazlalaştırmak ve Aâyni zamanda Hindistanın tecavüze karşı müdafaasını imkânın en son derecesine kadar temiri için yardımımızı fazlalaştır- mak bahsinde İngiliz hükümeti ile temas ve müzakere halindeyiz. Bugünün paro- lası şudur: Birlik, cesaret, itimad.» deaux muhtelif mahallerinde ölüler, yaralılar ve harabe halinde evler gö- rülmekte idi. Bir bombâ umumi meydandaki sığınağın üstüne düşmüştür, Bir çok mağazalar ciddi surette hasara uğra- mıştır. Şehrin diğer bir kısmında elli kızın bulunduğu bir otele bomba isa- bet etmiştir. Bordeaux sükünetini muhafaza etmektedir. Bordeaux'ya beş paraşütçu atladı Londra 20 — Dün gece Alman tay- yareleri tarafından Bördeaux'ya yapılan taarruz şiddetli olmuş, buna yüzden faz- la tayyare iştirak etmiştir. Birçok yangın - inlilâk bombaları atılmıştır. Tayyare- ler bilhassa liman ve doklara taarruz et mişlerdir. Ölü ve yaralı 60 kişidir. Ta- Chunking 20 (A.A) — Çin ajansı bildiri. yor: İki gün devam eden kanlı muharebeler- den sonrn, Çin kıtaatı, İchang şehrini istir- dat etmiştir. Borgun halinde olan düşman, ayni gün öğleden sonra bir mukabil taar- Tuz teşebbüsünde bulundu. Elan şehrin rm muharebeler devam etmektedir. Şehrin dış mahallelerinde Çinliler 1200 düşman cesedi gömmüşlür. Malül subayları şubeye davet Beşiktaş Askerlik Şubesinden: I — Şubede kayıtlı olan harp malâlü subayların bizzat kendileri tarafından #mlâ edilmek üzere emekli öksüz dullar şubesinden namlarma matbu cedveller gelmiştir. 2 — Mezkür cedvelleri kendi el yazı- larile yazmaları lâzmgeldiği bildirilmiş- tir, 3 — Mezkür cedvelleri alıp pek yakın zamanda imlâ edilmedikçe 940 senesi be yiye ikramiyelerinden mahrum kalacak Jarından bu hususun göz önüne getirile- rek ona göre muamele yapılması ilân olunur. 21 Haziran 1940 Fransız hükümeti İtalyadan da mütareke talebinde bulundu “Baş tarafı 1 inci sâhifede) Bordeaux 20 (A.A.) — Fransiz rad- yosu, mütareke murahhaslarının cenubi Fransadan bir hava meydanından kal kan bir tayyare ile hareket etmiş olduk- larını bildirmektedir. Murahhasları götür ren tayyarenin kanatları altında uzak- tan gözükebilecek beyaz renkte hususi işaret vardır. Fransa, İtalyadan da müta- reke talebinde bulundu Roma 20 (A.A.) — Fransız bükü metinin, İspanyol hükümeti vasıtasile İtalyan hükümetinden mütareke talebin- de bulunduğu resmen teyid edilmekte- dir. İtalyan resm! tebliği, aynen şöyle de- mektedir: Fransız hükümeti, bugün öğleden ev- vel İsparıyol hükümeti vasıtasile İtalyan hükümetinden İtalya ile mütareke akdi için müzakeratın başlaması talebinde bu- lannvuştur. İtalya hükümeti, ayni kanal- dan ve Alman hükümetinin verdiği ce- vap şeklinde mukabelede bulunmuş ay- ni mülâkatın tarih ve yeri tesbit ed üzere Fransız murahhaslarının bildiril. mesine intizar ettiği cevabını vermiştir. Londranın tekzib ettiği İtalyan haberleri Londra 20 (A.A.) — Fransız murah- haslarının Alman murahhaslarile temas ettikten sonra Bordeaux'ya döndüklerini cuma veya cumartesine ateşin kesilece- ğini bildirmiş olan İtalyan radyosunun bu haberini tekzip eden İngiliz radyosu spikeri Fransız murahhaslarının Alman murahhaslarına henüz mülâki olmadık- larını söylemiştir. Spiker, Fransız hükümetinin bütün Fransız harp Gilosa cözütneulerinn Fran ei veşn Cezayir İnisnlersin dönnüleri için emir verdiğine dair olarak yine İtal- yanlar tarafından neşredilen haberi de tekzip etmişlir. Fransız murahhaslarının isimleri Londra 20 (A.A.) — Mütareke şe yaltini almak üzere Almanya tarafından tayin edilen şehre gitmekte olan Fran- & “uacabiesliri çeneleri Hariciye Nazırı: Bavdowin Orgeneral: Hutzinger Büyük elçi: Leon Noel Berlin 20 — (D. N. B.) ajansı Fran- sız murahhasları arasında Visamirel Le- İul ile baya generak Bergeret bulundu” ğunu d: tebliğ etmiştir. Bordeaux mahafili pek ketum Bordemux 20 (A.A.) — Bu sabahki Fransız. radyosu, Almanlarla görüşecek kında büyük bir ketumiyet muhafaza edildiğini bildirmektedir. Bu radyonun spikeri şunları ilâve et- miştir: Müzakerat hakkında tabil olarak tam bir ketumiyet muhafaza edlimesi icap öder. Bunun neticesi olarak, gerek salâ- hiyettar murahhasların isimleri, yerek iç timaın mahal ve i halka bildirilmi- yecektir. Bunlar bildirildiği zaman da- hi, herkes süküt ve sökünet içinde mü- zakeratın başlamasını beklemelidir. Fransız kabinesinde ihtilâf Londra 20 (A-A.) — Alman radyou Fransada hârbin devam ettiğini bildiri- yor. Fransız kabinesi azası, etmekte tamamen müttefik değildirler. Tunusta ayrı bir Fransız hükümeti mi kurulacak? Nevyork 20 — Amerikan ordusu giz- i itihbarat serçisinin aldığı malmata göre, Tunusta, Bordeaux'daki hüküme- mmm eye yemler ayrı bir Fransız hükümetinin kurulması için hazırlık yapılmaktadır. Fransız filosu İngiliz filosu ile beraber harbediyor Nevyork 20 — Buraya gelen malü- mata göre, Fransız harp filosu, İngiliz filosile beraber. askeri harekâtına devam etmektedir. Fransız hava kuvvetleri de mücadeleye devam için müstemlekelere gitmişlerdir. Brest ve Lyon şehirleri 1 edildi Almanlar Lyon şehrini Londra 20 HER AKŞAM olan Fransız delegelerinin isimleri hak- | ! dir. Polonyahlar, işgal etmişlerdir. Fransız kıtaatı yer yer mukavemet göstermektedir. Bordeaux radyosu ahaliye hitap ederek: «Süküne- tinigi muhafaza edin. Bu hal, müdafsa- a balenanı or Kedi ekiyle ESlkHlaş> tınr» demiştir. Nevyork 20 — Berlinden bildirildi ne göre, Brest limanı, Almanlar tarafın- dan işgal edilmiştir. Bordenux 20 (A.A.) — Bu sabah, Fransız oradyosu, OAlman ileri un- surlarının Lyow şehrini işgal ettklerini bildirmiş ve bu ileri unsurların arkasin- dan daha kesif kuvvetler gelmekte ol- duğunu ilâve etmiştir. Ftansız radyosunun verdiği o mütem- mim malümata göre, şehirde sükün hü- küm sürmektedir ve halkı tam vekarmı muhafazaya devet için, Rböne eyaleti prefesi, Lyon kardinali ve mahalli ida- reden diğer yüksek bir zatın imzası ile bir beyanname neşrolunmuştur. Toulon şehri müdafaa edilecek Londra 20 — Fransanın Akdeniz sa- hilindeki başlıca deniz üssü olan Toulon kendini müdafaa (o edecektir. Toulon mevki kumandanı Visamiral Destar şu tebliği neşretmiştir: «Toulon mevkii ku- mandanı, açık şehir hakkındaki tebliğin Touwlon'a taalluku olmadığını beyan eder. Şehir, taarruza uğrarsa. kendini müdafaa edecektir, Kadın, erkek, yarlar evlerinden çıkmamalıdırlar. Hü- kümet lüzum gördüğü takdirde bunlar çıkaracaktır.» Polonya harbe devam edecek Fransada bir mahal 20 (A.A) — Po- lonya ajanı bildiriyor: Polonya hükü- meti Almanyaya karşı harbe devama kar rar vermiştir. Polonya ordusunun Fran- sa meydan muharebesine iştirak etmiş olan müfrezeleri en yakın İngiliz kuman- danlıklarına müracaat emrini almışlardır. Bern 20 (A.A.) — Geçen yere, yan- larında 7800 beygir bulunan 16.000 Polonyalı ve 12.000 Fransızdan müte- şekkil 28,000 kişilik müttefik | kıtaatn Saint - Üsanne yakınında hududu geçtik- leri resmen bildirilmektedir. Kıtaat silâhtan tecrid — edilmişlerdir. Memleket dahilinde enterne edilecekler- dir. Polonya askerlerinin fedakârlıkları Beru 20 (A.A) — (Hi öğleden sonra Bâle mıntak ateşi çok şiddetli olmuştur. Ateş peyder- pey azalarak saat 24 de tamamen dur- muştur. O saattenberi sükünet vardır. Bu sabah İsviçre hududuna muvasalat eden Fransız subayları, 2000 Polonyah askerin kahramanlık ve feragatları hak- kında heyecanlı sahneler anlatıyorlar, Bu Polonyalılar İsviçre hududu yakının- daki Chargucmot civarında sivillerin geçmesine imkâr. verecek setir hareket- lerile kendilerini istiyerek feda etmişler- Fransaya yurdlarnın intikamını almak için geldiklerini yerek geri çekilmekten imtina eylemiş İer, müteakiben Alman tanklarını hü- cum ederek benzin dolu şişelerle bu tankları yakmışlardır. Bunlardan ekserisi bu harekât esnasında ölmüştür. Dükler ve prensesler İspan- yaya iltica ettiler Madrit 20 (A.A.) — Fransadan ka ra tarikile Portekize gitmek üzere bugün İrune gelenler arasında, sabık Avustur- ya imparateriçesi Ziti Arşidük Ote, Lüksemburg Grandüsesi, ançois de Burbon - Parme ve bazı diğer prens- ler vardır. Açık teşekkür Refikamın iki senedenberi . tedavi- sine imkân bulunamıyan hastalığını iftihar edilecek bir hâzakat ve büyük bir itina ve şefkatla pek Kısa bir za- manda tedavi eden muhterem profe- sör doktor Bay Bürhan Ulusa en derin minnet ve şukranlarımın arzi- na muteber gazelenizin delâletini rica ederim. Aksarayda Ordu caddesinde No. 325 Malül Subay A. Öksüzgil Tepebaşı Belediye bahçesinde SAFiYE Çok kıymetli san'atkârlardan müteşekkil 18 kişilik Bayan ve Bayların iştirakile Büyük bir saz heyeti Milli ve Arap oyunları ve muhtelif varyete numaraları