22 Haziran 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Haziran 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sahahki Elfaberler Ingiliz kuvvetlerinin | Italyanlara baskınları İtalyanların çok zayiat verdikleri ve birçok esir alındığı bildiriliyor Bir Italyan generali esir edildi Kahire 21 (AA) — Hartoum'dan bildiriliyor: Umumi karargâhın bül tenine nazaran İngiliz Sudanındaki motörize cüzütamları, büyük bir mu- vaffakıyetle arka arkaya baskınlar yapmışlardır. İngiliz kuvvetleri Eritre hududunu geçmişler ve kuvvetli düş- man kıtaatı tecemmüleri teşhis eyle- mişlerdir. Düşman kuvvetli mitrari- yöz kuvvetlerile müdafaa edilmekle olan muhtelif mevzilere yerleşmişe benziyordu. Bir İngiliz keşif kolu İtalya zabitlerinin idaresinde bir düş- mün piyade taburu ile karşılaşmıştır. Bu karşılaşmayı takib eden muhare- be şiddetli olmuş ve düşmanın fira- rile neticelenmiştir. İtalyanlar tama- mile bir baskına uğramışlar ve çok zayiat vermişlerdir. Aralarında bir mikdar İtalyan da bulunan bir çok esirler alınmıştır. Bundan başka bir çok tüfenk de elde edilmiştir. İngi- Hizlerin zayiatı yoktur. İngilizler bir İtalyan generalini esir ettiler Londra 21 (A.A) — Libyada vuku bulan bir müsademe esnasında İngi- liz kuvvetleri, İtalyan generali B. las- tuceiyi esir etmiştir. Mezkür general, Libyada bulunan 10 uncu İtalyan ordusunun baş mühendisidir. Muma- ileyh, İtalyan seferi kuvvetleri baş mühendisi sıfatile İspanya harbine İş- tirak etmiştir. ——., Fransız ordusu neden mağlüp oldu? Başkumandanlık tanklara ve hava kuvvetlerine ehemmiyet vermemiş istihkâm harbine gövenmiş Tondra 21 (A.A) — İngilterenin cenup sahilinde bir limana vasıl olan Reuterin Pransadaki dalm! muhabiri yazıyor: Ob- jektif Fransız mahfilleri, Fransız ordusu- nun mağlöbiyetini ve bunun üzerine teslim olmayı düşünen #ransz hükümetinin hare- riy a rasındaki giddetli fikir ayrılıkları. Başkumandanlık, tankların ve hava kuv- vetlerinin ehemmiyetini küçük görmüş ve bunları yardımcı silâhlar olarak telâkki eylemiştir. Fransız başkumadanlığı, mevzi ve İstihkâm Barbine güveniyordu. Alman- ların kullanacağı taktiği evvelce gören De Ganlle, B. Reynand'un makina harbi hak- kındaki kitabından ilham slarak, seri ha- Minde tank ve tayyare imalini tavsiye etmiş- ti. Halbuki bu başkumadanlığın muhalefe- ti ile karşılanmıştır. Almanlar ise, 100 kilometrelik bir cephe- de 4000 tank harekete geçirmeğe muvaffak oldular. Almanlar, meşum bir hata yüzün- den tahrip edilmiyen köprü üzerinden Meuse'ü, büyük miktarda tayyarelerinin hi- #Mmayesinde, tank kütlelerile göçmeğe mu- vaffak oldukları zaman, 9 uncu Fransız ordusu geri çekilmeğe mecbur kâlmiş ve bu suretle açılan müthiş gedik hiç bir za- man doldurulamamıştır, Bundan doğan Suriyede vaziyet sakin General Mittelhauser halka bir beyanname neşretti Şam 21 (A.A.) — Suriyede vaziyet tama- mile sakindir. Yakın Şark kuvvetleri ku- mandarı geneçal Mitteihauser, halka hita ben neşrettiği bir mesajda, nizamı ve asa- Yişi 'dame etmeğ» ve her türlü kargaşalık çıkurmak teşebbüslerin kati surette kır- mağa azmetmiş bulunduğunu bildirmiştir. Her tarafta «akı tedbirler alınmıştır. Fransız Hindi Hindi Çinisi Japon Müstemleke Nazırı, kuvvet istimal etmek mi lâzım, diyor Tokio 21 (AA) — Müstemleke Nazırı mesi mi Mamgeleceğ! sunalmi, kendi ken- dine sormakta olduğunu beyan etmiştir. Hollanda Hindistanı meselesine gelince, Blatuguo'nun muhafazası politikasına rta- yet edilmediği takdirde, Japonyanın bu- Fada da icabına göre tedbirler alması Jâ- mmgeldiğini bildirmiştir. «<hhnseito Sakourachi, partisi namına süz söyleyen Maliye Nazırı, Hollanda Hin- distanı ve Fransız Hindi Çinisi meseleleri hakkında, hükümetin icab eden tedbirleri almasını beklediğini söylemiştir. İzmirde Denizde bir erkek cesedi bulundu İzmir 21 (Telefonla) — Körfezde Çeşmealtı mevkiinde denizde 45 yaş- Tarında bir erkek cescdi bulundu. Hü- pılıyor, | © Kayıplar o kadar büyük olmuştur ki, bun- dan sonraki kahramanlık, parlak taktikler ve durmadan verilen müharebeler, bunu telâfi edememiştir. Bunun üzerine zafere doğru bir ilerleyiş başladı ve Almanlar ka- sandılar, Fransızlar tanktan ve tayyareden mahrum. oldukları için mağlüp oldular. Siyasi sı h dafaa etmi di bir darbe vurdu. Hüki dığı zaman yakında testim olu kında şayıalar dolaşmağa başladı. B. Roo- sevelte son bir hitap yapıldı. B, Reynaud ve Mandel ve diğer bazıları, şerefti bir sulh akdi için Alman generallerine müraeaatin #aydasızlığı üzerinde mareşal Peta ve ge- »eral Weygand ile beyhude yere münakaşa ettiler ve Hitlere müracaat ederken bir a5- kere müracaat etmekte olmadıklarını söy- ediler, Fikir ayrılıkları devam ediyordu. Kabine 13 haziranda Bordenux'ya gitti, Bor- denux'daki intizamaılığın yanında Tours» daki intizamsızlık hiç bir şey değildi. İda- H tedbirler çok iptidal idi ve niğamdızlık mağlübiyetin pek yakm olduğu hissini faz- kalaştırdı. Müzakereye taraflar şahısları içine al mak üzere kabinede tadilât yapılması ka- Farısın, Bordeaux'da pazar akşamı topla- nan kabine içtimamda alındığı sanılmak- tadır. Fransadan İngil- tereye gidenler Eski Hava Naziri Pierre Cot da gidenler arasında Londra 21 (A.A. — Reuterin Pransada- ki baş muhabiri, İngiterenin cenup sahi- nde bir limandan aşağıdaki telgrafı çek- miştir: Dün akşam buraya küçük bir va- purla geldik. Vapurun normal istiap had- di 120 kişidir. Halbuki bu seyahatte, vapu- Tumuzda, normal yolcu miktarından fazla olarak, ekserisi Brükselden ve Paristen gelen 1300 müteraviz muhacir vardı. Va- purumuz, Gironde mansabında demirli iken uçan Alman bombardıman tay- yarelerinin hücümuna uğramıştı, Bu Al- man bombardıman tayyarelerinden birisi düşürüldü. Vapurda ezcümle, İngilterenin sabık Mad- Yid büyük elçisi sir Mavrice Peterson, sabık Fransız Hava Nayir B, Pierre Cot, Fransit tiyatro muharrir! Henri Bernstein ve Ba- ron Reçild de vardı. Vupurumuza, son da» kikada, 12 İngiliz yaralsı da alınmıştır. Amerikan gazetecilere Al- manyayı terketmeleri bildirildi Berlin 21 (A-A.) — (D.N, B.) ajan- sı bildiriyor: Newyork Tribune muhabir- leri, Amerikan gazetecilerinden Ralph Barnes ve Rossel Hill 24 sant zarfında Alman topraklarını terketmeğe davet edilmişlerdir. Salâhiyet sahibi mahfiller bu gazeteci- lerin rapor ve makalelerini Almanya ile diğer devletler arasmdaki o münasebatı bozacak mahiyette yazdıklarım — beyan Amerikada Nevyork yağ konsolosha- nesi civarında bomba patladı Vaşington 21 — Nevyork Alman kon- #oloshanesinde ve Daily Warker komü mist gazetesi idarehanesinde bugün birini müteskip birer bomba infilâk et- miştir. İnsanen zayiat yoktur. Hükümet tahkikata buşlamıştır. Nevyork 21 — Boston şehrinde 10,000 kişilik bir nümayiş olmuştur. Hatipler demokrasi lehine Amerikanın makeri mü- dahalesini talep eylemişler ve çılgınca alkışlanmışlardır...,| Münakalât Vekili, Aziziye tünelini teftişe gitti Ankara 21 (Telefonla) — Münakâ- lât Vekili b. Ali Çetinkaya, inşası ik- mal edilen Aziziye tünelini teftiş et- mek üzere bu akşam Aydına müte- veçcihen şehrimizden hâreket etmiş” tir. Münakalât Vekili Aydından İzmi. Te geçecek orâdaki müessesatı da tef- tiş edecektir. . Bulgar gazeteleri Nöyyi muahedesinin tadili lüzumundan bahsediyorlar Sofya 20 — Sofyada Bulgar gençleri Dobruca ve Adalar denizinde mahreç için nümayişler yapmışlardır. Sofya ga- zeteleri de bu toprakların Bulgaristan- dan çıkmasına sebep olan Nöyyi muahe- desi aleyhinde ve bu muahede netice- sinde Bulgaristanın uğradığı haksızlıklar hakkında neşriyatta bulunmaktadırlar. Utro gazetsi, Bulgaristanın, bugün her zamandan ziyade adalete inandığını ve Avrupanın mukadderât “hakkında alı nacak karatların Balkanlara da teşmil ettirilmesi lâzım geldiğini yazıyor. Bu gazete, dünya yeniden teşkil edilirken haksızlıkların tashih edilmesini dilemek- te, Bulgaristanın uğradığı haksızlıkların herkesçe bilindiğini zikretmektedir. Ga- zete haksızlıkların tashihile, dünyada ve bununle beraber Balkanlarda hakiki ve sağlam bir sulhün vücud bulaca detmek*e ve adalet sefkatinin garintanı da aydınlatacağına. inandığını işaret ediyor. Zarya gazetesi de #Nöyyi> başlığında | yazdığı makalede Nöyyi muahedesile Bulgaristanın arazisinden hayati parçala- rinin kesildiğinden ve bu muahedenin Bulgaristamı uğrattığı felâketlerden, hak: sızlıklardan bahsediyor, Bir sokağın evleri geceleyin taşlanıvor Zabıt, geceleri evi taşlıyan- arı şiddetle arıyor Bir haftadanberi; Edirnekapıda Nesilşah mahallesi halkını telâşa düşüren bir hâ- dise olmaktadır. Bu mahallenin Çeşme sokağınI:. evleri geceleri sra ile taş Tanmaktadır. Bu vaziyet karşısında ma halle sekenesi zabıtaya baş vurmuş ve memurlar geceleri, bu sokakta tertibat almmışlarsa da bir neticeye varamamışlar» dır. Bu mahalle halkının anlattığına gö- re; taşlama işi gece saat dokuzdan son- ra başlamakta ve saat on ikiye kadar sür- mektedir. Bu sıralarda #okaktan geçen bazı kimseler de vücudlermin muhtelif yerlerine taş isabet ettiğini iddia ey- Temektedirler. Zabita memurları, bu hâ- diseyi tertip edenleri meydana çıkarınak için uğraşmaktadır. Yeni Rumen sefiri bugün tayyare ile geliyor Romanyanın yeni Ankara büyük el- gisi bugür. saat on birde tayyare ile Ye- şilköye gelecektir. Yangın başlangıçları Dün gece Cihangirde Anahtar #oka- | ğında bakkal Saimin dükkânile; Kızıl- toprakta Bağdad caddesinde komiser Selimin evinde birer yangın başlangıcı | olmuş, yetişen itfaiye grupları tarafından | sö üştür. Müttehid parti Romanyadaki bütün siyasi gruplar bu nam altında birleştiler Bükreş 21 (AA) -. Romanyadaki bü- tün siyasi gruplar, kral Kârolun yüksek İdaresi ve amüttehid parti. namı altında birleşmişlerdir. Bu münasebetle kral Karol yarın sast 21 de radyo ile millete beyanatia buluna- caktar. Müttehld partinin teşkilini bildi- ren karamame bu akşam neşredilmiştir. Karamame memleketin bütün siyasi un- #urlarını yeni parti etrafında toplıyacaktır. Mini rönesans cephesine iltibak etme- miş olan eski Demir müuhafı teşkilâtı ve milet köylü artisi bu suretle Amerikada yeni cereyan İki fırkanın elele vermesi günün en mühim hâdisesi sayılıyor Bir Amerikalı gazeteci “Amerikanın müdahalesi bir kaç haftadan fazla gecikmiyecektir,, diyor Londra 21 — Amerika kabinesine cümhuriyetçi frkasına mensup iki nazı rın girmesi İngilterede günün en mühim hadisesi addedilmektedir. Amerikada kabineler, şimdiye kadar, daima bir fır- kaya mensuptu. Bu defa demokratlar- dan mürekkepti. Bu kabineye muhalif fırkaya mensup iki nazının girmesi misli görülmemiş bir hadisedir. Kabineye gi- ren muhalifler, Bahriye Nezaretine geti- silen OKnoxile OHarbiyeye getirilen Stimson'dur. Knox, Chicago Deyli News gazetesinin sahibidir. OÖtedenberi müttefiklere geniş yardım edilmesine, Amerikanm teslihi arttırmasına, €n büyük hava kuvvetini vücuda getirme- sine taraftarda, Sümson'a gelmce, bu zat Amerika hin çen maşhür ricalindendir. Hoover cümhurreisi iken Hariciye Nazırı idi. Bi- taraflık kanununun tadil edilerek müt- tefiklere getiş yardımda bulunulmasını istiyordu, Kabineye Harbiye Nazgrı ola- rak girmesi Amerikanın yardımını geniş” İeteceğini göstermektedir. Amerikada mecburi askerlik hakkında bir lâyiha ha- Tırlanarak kongreye verilmiştir. Bu sabah bütün İngiliz gazeteleri Ame rika kabinesindeki o tebeddüle büyük ebemmiyet atfediyorlar. Bunun infirad- çılıktan vazgeçmek münasına geldiğini söylüyorlar. Reisicümhur seçiminde cüm- huriyetçiler Onamzed göstereceklerdir. Fakat Roosevelt'in seçileceğine muhak- kak nazarile bakılıyor. Hoover ne diyor? Vaşington 21 (A.A.) — Reuter bil- diriyor: Sabık. Reisicümhur Hoover, B. Stimson ile Knox'un kabineye şahsi h2- mette bulunmak için girdiklerini, & huriyeçti partiyi temsil etinediklerini dirmiş ve bunun bir temerküz kabi etini ihtiva etmediğini ilâve eşle- miştir. Bir Amerikalı gazetecinin hitabesi Londra 21 — Dün gece Londra rad- yosunda Fransız dinleyicilerine hitaçen bir nutuk söyliyen Amerikan gazetecisi B. Winston Shearder ezcümle demistir ki: «Amerika, demokrasilere kâfi derece- de yardım etmemiş olmakla haklı süzet- te ilham edilecektir. Bu itham doğru- dur. Fakat size temin edebilirim ki milyon Amerikalı sizin dostun Ergeç bu 130 milyonu yüvenebilirsi Milli birlik kabinelerine alışık olan *iz Fransızlar, B, Rooseveltin kararlaştırdı. ğı koalisyon kabinesinin ehemmiyetini belki anlamazsınız. İlk defa Amerikanın hayatında iki (Devamı 5 nci sahifede) İngiliz tayyarelerinin Almanyaya akınları Rhur havzası ile Rhenanie'ae bir çok yerler bombardıman edildi Londra 21 (A.A) — Dün düşman | hava kuvvetleri İngiltereye hücum etme- | miş olduğu halde, İngiliz hava kuvvetle- rinin Rhur ve Rhenanie'deki askeri he- defler üzerine birçok akınlar yaptığı sa- lâhiyettar bir menbadan haber alınmış" tır. Rüyet kabiliyetinin fena olmasına ve hava müdafaş toplarının fevkulmutad şiddeti; ateşlerine rağmen, hücumlar mu- vaffakiyetle neticelenmiştir. İki tayyare dörmemiştir. İtimad edilecek bir menbadan haber verildiğine göre, bir margarin fabrika» sına isubet vak olduğu gibi, altı bin ton balina balığı yağına da imha edilmiş na“ zarı ile bakılabilir. Bu kücumlar esnasın- da vukua gelen yangınları söndürmek için iki gün uğraşılmıştır. İngilterenin cenup sahillerin | de hava muharebesi Londra 21 (A.A ) — Bu sabah İngik terenin cenup sahilinde bir Alman bom- bardıman tayyaresi ile İngiliz muharebe tayyareleri arasında 35 dakika devam eden bir çatpışmı o olmuştur. Düşman tayyaresi bir şehrin üzerinden uçarak mitralyöz ateşi açmıştır. Muharebe tay- yareler havalanarak düşman tayyaresi" ne hücum etmiş ve kaçırmışlardır. Hava müdafaa topları da ateş açmıştır. İssan- ca zayiat yektur. Bir kurşun posta bina- sının damını delmiş, ve mücavir bir bi- mada da yangır. çıkmıştır. İtalyaya akınlar Londra 2! (A.A) — Reuter ajansı bildiriyor: Resmi makamattan alınan ma» lümata göre, İtalya, İngiliz ağır bombar- dıman tayyareleri tarafından birçok hü- cumları maruz kalmıştır. İtalyanın harbe den 24 saat sonra, iki çok büyük | ve tayyare motörü fabrikası, bi- risi Cenovada Ansaldo diğeri de Turin- de Fiat fabrikası muvâffakiyetle bom bardıman İngiliz tayyareleri Alp dağlarını geç- meğe mecbur kalmışlar, ve irtifa dolayı- sile haya redreti husule geldiği cihetle, pilotlar oksijen cihazlarını kullanmağa mecbur kalmışlardır. Kar fırtınaları do- lâyisile söyet kabiliyeti de çok fena bu- lunmak'a idi, Kanatların buz tutması da, Almanların iki Fransız drit- notunu ele geçirdikleri haberi teeyyüd etmedi Vaşington 21 — Almanların Brest lims- nina girdikleri vekit Fransızların beheri 46,000 tonluk iki yeni drltnotunu ele ge- | girdikleri bildirilmişti, Klemanso ve Rişelyö isimlerindeki bu dritnotların ele geçirildi- Bine dar verilen haber teryyüd etmemiş- tir. İnşası biteniş olan öritnotlar yeni de- niye indirilmiş bulunuyordu. Fakat bütün İngiliz pilotlarının maruz kaldıkları müş- külâtı çoğalımakta idi. Fiat fabrikası, ışık fişekleri ile kati bir surette teşhis edilmiştir. Müthiş tarrakah bir infilâk husule gelmiştir. bunu 1600 metre irtifadan görmüş ve infilâk © derece şiddetli olmuştur ki, pilotun alevin şiddetinden gözleri ka- maşmıştır. Bir bombardıman tayyaresi, fabrikanın cenup kısmı üzerine isabetler kaydetmiştir. Sekiz gayet ağır bomba atılmıştır. Bu bombalar yangınlar çıkar- muştur. Bu büyük fabrika mıntakasında, diğer tesisat üzerine d. isabetler kaydedilmiş- #r, Turin'in şimelinde mühim bir demir yolu teşaüp noktasını İngiliz tayyareleri muvaffaki; etic bombardıman etmiştir. Cenuvada Ansaldo fabrikasının şimal İ kısmı özerine bombalar atılmıştır. Tay eden çok şiddetli infilâklar husule gel- miştir, İngiliz teyyazelerinin İtalyanın sair nok talarısda yaptıkları bülcumlarda, birçok. yangın'ar çıkarılmış, ve Sentasangiova- mın da kâin büyük bir tayyare fabrika- sında pek şiddetli bir infilâk husule sek miştir, Burinle pek mühim bir fabrika olan Capon: fabrikası da muvaffakiyetle bom- İ bardıman edilmiştir. Selliponete de kâin balıri tezgâha, Anonda kâln bir dö- kümhane de ayni suretle Bombardıman edilmiştir. Habeşistana da hücum yapıldı Kahire 21 (A A.) — İngiliz hava nezareti İ tebliğinin bildirdiğine göre, Habeşistanda Dirtdawa Üzerinde İki hücum yapılmıştır, Bir şimendifer garı ve bir fabrikaya tam i isabet kaydedilmiştir. Hava meydanına da hücum edilerek yangın çıkarılmıştır. Bü- #ün tayyarelerimiz üslerine dönmüştür. Bir İtalyan bombardıman tayyaresi garp gölündeki hatlarımıza döyfrülmüş ve alı kişiden mürekkep mürettebatı esir edil- miştir. Tayyarelerimizin dün gece Trub- huagarpte Elguebi ve Aladem Üzerine tam isabetli hücumlar yaptığı kaydedilmiştir. ün tayyarelerimiz üslerine dönmüşler Polonya Reisicümuhuru ile Başvekili Londrada Londra 21 (A.A.) — Polonya Cüm- husreis Raczkiewiez bu akşam Lendra- nın Paddington garına gelmiş ve kral George tarafından karşılanmıştır. Londra 21 (A.A.) — Polonya Baş- vekili ve gere! kurmay reisi general Siko- veki kurmay azasile birlikte Paristen ha- reket ederek tayyare ile bugün Londraya çaba di U