26 Haziran 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

26 Haziran 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

26 Haziran 1940 Dün Geceki ve Bu Sahahki Elfaberler Alman - Fransız mütareke şartlarının esasları Almanya, Fransız filosunu harp esnasında Alman maksadına kullanmıyacakmış İta'yan —Pfansız ve İtalyan'e rar birkaç güne ka- a ve İtalyada ayni za- çektir Alman ajansmın neşrettiği nlerin bazı de- midir, ait Fransa bi- nsada. Fransa sl altındaki aki erazide ak husu- memleketlerde, mandası altı ve dönizde muhasamatı durdur suna muvafakat eder. Fransız filosunun terhisi ve silâhtan tee- rdi için geri asına müteallik se- Kizinel maddede şu sarahat vardır: Gemilerin dönecekleri limanlar, sulh zamanında mensup oldukları Bmanları nü“ Karı Hibare almarak tayin edileceklerdir. Almanyanın Pranaz filosunu harp €5- masında, Alman maksadına kullarımıyaca- ğını resmi beyanatına müteallik ayni maddenin son fıkrasında da şöyle denil- mektedir Bundan başka Alman hükümeti resmen ye sureti mahsusada beyan eder ki sulhün #kdinde Almanya Fransız filosunu taleb etmek niyetinde değildir. - Fransiz deniz tiçaretine ait oh birinci maddede, zaptedilmiş ve Fransız Ilmanla- Kinda bulunan bilümüm Alman ticaret ge- milerinin istenildiğinde iyi halde teslim edilmesi şart kaşalmaktadır. Fransız - İtalyan mütarekesi Londra 25 (A.A.) — Fransız - İtalyan mü- | tareke şartları hekkında öğrenildiğine gö- re, mütareke meriyete girince ve mütare- kenin devamı müddetiner İtalyan kıtaatı bütün harekâs sahasındaki ileri hatlarda bulunacaklardır. Diğer bazı şartlar, mütarekenin devamı müddetince Pransada, Tunusta, Cezairde ve Fransız Somalisinde genişliği 60 ile 200 Fransada, gâyri âskor! mıntaka, İtalyan Meri hatları ile bu hatların kuş uçuşu ile Fransız mütareke şartları 50 kilometre ilerisini teşkil edecektir. Tumusta, Tunus - Trablusgarp şimdiki hududu iie, muahedeye merbut haritada gösterilen hat arasmdaki mıntaka gayri askeri mıntaka olacaktır. Cezairde ve Trablusgarba bemhudul Ge- mairin cenubundaki Pransa Afrikası efazi- sinde 200 kilometrelik bir mintaka gayri askeri olacaktır. Fransiz Somalisi sahilleri İngiliz - İtal- yan muhasamatı ve mütareke devam etti- Bi müddetçe gayri askeri mıntakr olacak- bir. İtalyanın Cibuti Imanıhı bütün tesisati- le, Cibuti - Adisâbaba arasındaki demir yolunun Fransiz kısmını her türlü nakli- yat için kullanmağa tam ve devamlı hakkı olacaktir. Bâzı istimalar hariç, gayti âskeri mın- takalar muhasamat bittikten sonra on gün zarfında tabtiye edilmiş bulunacaklardır. İngiliz - İtalyan muhasamatının devamı müddetince, tahkim edilmiş bahri ve as- keri mıntakalar ve Toulon, Bizerte, Ajaclo ve Oran deniz üsleri on beş gün zarfında gayri askeri mıntaka olacaklar- dır, Mütareke muahedesinin tatbikatı ga- rantisi olarak İtalya, İtalyan kuvvetlerle çarpışmış veyn İtalyan kuvvetleri karşısın- da bulunmuş olan eüztitamlara ait piyade beam topların, - zırhlı otomobillerin, tankların, motörlü arabaların ve sair mü- himmatın tamamen veya kısmen teslimini istiyebilecektir. Fransız filosuna ve mayn tarlalarma ait şartlar, Fransız - Alman mütareke mua- hedesinin aynidir. İtalya hükümeti de, kontrolü altına vazedilecek Fransiz filosu cüzütamlarını hali hazırdaki harpte kul- Janmak ve sulh akdedildiğinde de Fransız İ #ilosundan metalibattn bulunmak niyetin- de olmadığını beyan eder, Bilünum Fransız ticaret gemileri, Al- man ve İtalyan hükümetleri, Fransız bah- Tİ ticaretinin tamamen veya kismen tek- rar faaliyete girmesine müsande edecekleri zamana kadar Ilmanlarda kalacaklardır. Bulunan diğer şartlar, Fransız - AJ- man mütarekesi munhedesinde bulunan- ları takip etmektedir. İngiliz tenkidleri Londra 26 — İngiliz gazeteleri, Bor- döğüx hükümetini şiddetli bir lisan ile tenkid ediyorlar. Tayyare akınları İngiliz tayyareleri Asmara tayyare meydanını bombardıman ettiler ema e mmm Kahire 25 — İngiliz hava kuvvetleri | kuvvetlerinin yalnız askeri hedeflere b kumandanlığının tebliğine göre, garbi çölde Birel ve Boggi mevkileri, bombar- dıman tayyareleri tarafından bombardı- man edilmiştir. Asmara tayyare meydanının bombar- dumanında pek büyük hasarat husule gel- mişlir. Hangarlar, uçuş mahalleri üzeri- ne tam isabetler kaydedilmiştir. Blenheim tip tayyarelerimiz Diredau- aya hücum etmiştir. Bunlara karşı düş. man tayyareleri havalanmış ise de, cid- di hasara uğratılarak geri dönmeğe iebar edilmişlerdir. Almanyada bombardıman edilen yerler , Berlia 25 (A.A.) — (D.N.B) bildi- İngiliz tayyarelerinin Berlin civa- ir hastaneye bomba attıkları ayni gece Duisbürg üzerine de bir hücum yap- tıkları ancak bugün öğrenilmiştir. Neudrof ve Alsum mahalleleri üzeti- ne 26 bomba atılmıştır. Bir ev yikılmış ve bir mektep bambalanmıştır. Bielfeld Üzerine 30 yangın bombası atılerişter. Bu bombalar batı ufak yangınlar çikar. mişlar ve diğer maddi zararlar vermiş- lerdir. Bu iki şehir üzerine İngilizlerin 56 bombu atmalar, salâbiyettar Alman mahafili sivil halkı tedhiş için yapıldığı fiktndedirler. Bu hâdiseler, İngiliz hava İsmetpaşa kız enstitüsü sergisi açıldı Ankara 25 — İsmetpaşa kız ensti- tüsü senelik sergisi bugün Başvekil doktor Refik Saydam, Bayan İnönü, Maarif Vekili Hasan Âli Yücel ile mebuslar, Vekâletler ileri gelenleri ve seçkin bir davetli huzurunda açık mıştır, Çukurovada yol inşasi Adana (Akşam) — Çukurovadaki kasa- balar arası yolinri inşaatına başlanmıştır. İlk hamlede Kozan, Kadirtt, Tarsus yolları, Kanlı geçit ve Çakıt köprüleri inşa edil- mektedir, b cum ettikleri hakkında bir İngiliz ha hezaretinin beyanatını sarahaten tekzip etmektedir. Londra 25 (A.A) — Hava nezareti: | nin bildirdiğine göre dün rüyetin fena olmasına rağmer. İngiliz bombardıman tayyareleri, Alman hava üslerini bom- bardıman etmişlerdir. Scbipol tekrar bombalanmıştır. Deko- oy, Rabr de Mulhöm, o Westphli'de Kassel hava meydanları da bömbardı- man edilmişlerdir. Diğer bombardıman filolarımız Helder deniz üssünü bombar- dıman etmişlerdir. İştialler ve yangınlar olmuştur. Ruhr de Dorlmound petrol depoları ve tevzi garları ve Dortmound şarkında Karmende ve Kassel'de askeri hedefler bombardıman edilmiştir. Brenner civa- nda Deichshausen'de tayyare fabrika- larına ve hava meydanma sit binalara hücum edilmiştir. İki tayyare o düşürük müştürf, Bir Fransız bombardıman tayyaresi düştü Madrld 25 (A.A) — Sicrra Binefarda bi? Fransız bömbardiman fayyaresi Buguesa tepesine düşerek parçalanmıştır. Tayyare- nin içinde silâhlar, bombalar ve 140,000 frank bulunmuştur. Sümerbank eski müdürleri hakkında tahkikat Ankaca 25 (Akşam) — Sümerbank eski umum müdürü B. Nurulah Esad ile eski idare mec Can haklarında, ütahya ki tuğla fabrikamam tamir ve tev de yolsuz sarfiyat yapıldığı iddinsile, Ankara Cümhuriyet müddeiumumiliği tarafınuan açılmış olan ilk tahkikat de- yam etmektedir. Ayni meseleden dolayı bankanın eski idare meclisi reisi B. Safa Apaydın ile azadan B. . Asem Turgut desörgu hâkim. asından B. Haşim | mid ve | öşlerin- * Fatihte bir yaralama vakası Karisi Mükerremi yaralıyan Ali, kaçarken kuyuya düştü | Dün gece sant 21,30 da, Fatihte Çır- gir mahallesinde Parmaklık sokağında | 12 numaralı evde bir yaralama vakası olmuştur. Bu evde kiracı olarak oturan Ali ile karım Mükerrem arasında öteden- beri geçimsizlik vardır. Dün gece yeme Ze oturacakları swada tekrar kavgaya geçirdiği. ekmek sundân kaçarken evin bahçesindeki ku- yuya düşmüştü Komşular bir taraftan kuyudaki Aliyi çıkarmağa çalışırken, diğer taraftan da yaruh Müketremi hastaneye nükletmek | üzere can kurtaranı ve polisi hüdizeden | haberdar etmişletdir. Müketrem Gure- | ba hastanesine kaldırılmış, Ali de yudan çıkarılmıştır. Carih Ali polisteki ifadesinde kızgınlıkla ne yaptığını bil- mediğini söylemektedir. Tahkikata de- vam ediliyor. Nesep davası Üç kişi, bir adamın, babalari olduğu iddiasında Asliye üçüncü hukuk mahkemeside bir reddi neseb davasına bakılmıştır. Dava- nın sureti cereyanıma ve evraka nazaran, üç Kişi, bir adamın oğlu olduğunu iddis etmişlerdir. Baba olduğu iddla edilen zat da Sçüncü hukuk mahkemesine bir dava aça- rak bu üç kişinin kendi çocukları olmadı- Hanı İleri sürmüş ve reddi neseb talebinin tesbitini istemiştir. Beyoğlu nüfuz dairesinden mahkemeye gönderilen cevapla ise, bu çocukların, nü- fus kaydinde, davacının oğulları olarak yanlı bulunduğu, ancak ana ve babaları- nin nikâhlarına dair sarahat mevcud ol- madığı; fakat bü nüfus kaydi yapıldığı za- manın teamliline nazaran, ana ve baba- nın nikâhları bulunmadıkça, çocukların nüfasa kaydedilmelerine imkân bulunma- dağı bildiriliyordu. | Müddenaleyh vekillerinin, müskkillerin- den nikâh hakkında izahat alarak mah- kemeye bildirmeleri Için muhakeme baska güne bırakılmıştır. Çocuk Esirgeme” kurumu umumi kongresi toplandı Ankara 25 — Çocuk Esir mu umumi koagresi bugün, v ki 62 merkezinden seçilmiş murahhüs- larin huzurile topla Umumü merkez nan üç azelığa B, Necip Ak Küçükn, Be: / lu mebusları doktor Cemil ve doktor Zihni intihar olurdu. Yedek azalı da B. Hüsnü Kitapçı, Kemal Ünal Hayrettin seçildiler Seçilen bir heyet Atatürkün muyak- kat kabirlerine tazim çelengi koydu. Baş- ka müzakere edilecek madde olmadığın- dan içtimaa nihaye' verildi İzmir elektrikli tramvay ve su şirketleri Ankara 25 (Telefonla) — Satın ahın- ması tekarür eden İzmir elektrikli tram- vay ve su şirketinin bu ay içinde bura- da başlıyacak olar. satınalma müzakere- leri, Belçikanm Almanlar tarafından iş- i muayyen bir müd- iştir. Malüm olduğu üze- re adı geçen şirketlerin hissedarlar umu- mi hezet Brükrelde bulunmaktadır. Ürgüp'te sellerin sebep olduğu zarar Kayseri 25 (A.A.) — Son günlerde yağan şildetli yağmur ve doludan hasıl İ olan seylâptan Ürgüp kasabasının üç kö- yünde 18 ev yıkılmış bir çocuk boğul. muş ve bir çok mahsul hasara uğramış- tır, Develi kazasınm-iki köyünde de 200 baş koyun boğulmuştur. | oğrlmaşt Yeni ceza evleri yapılacak | Ankara 25 (Telefonla) — Cersevleri | | ioşam için Adliye Vakâletine, senelik tadi-| ye mikdarı beş yüz bin lirayı geçmemek | üzete, bir milyon beş yüz bin liraya ka- | dar gelecek senelere sari taahhütlere girişmuk için salâhiyet verilmesi karar- laşmıştır. Bu husustaki yeni kanun pro- jesi Meclisin yarınki ruznamesine alın- Hususi antrepo tesisi ticari muamele değil Ankara 25 (Akşam) — Temyiz mah- kemesi umumi heyeti, bir ticari şirketin hususi antrepo tesisini ve memür man: nin İtasını taahhüt etmesi hususunun, ti- cart muamelelerden değil, adi muamele- lerden sayılacağına tevhidi içtihad yoli- le karar vermişti, Avukatlar için imtihan talimatnamesi Ankara 25 (Telefonla) Adliye Vekâle'i hâkimler kanununda yapılan son değisiklikler üzerine avukatlar için hususi bir imtihan talimatnamesi hazır- İlnsılteresin Eranen hil sefiri Churchill'in askeri vaziyet hakkında beyanatı “Alman barbarlığını yıkmak ve Fransanın hürriyetini yeniden kurmağa çalışacak her Fransız hareketine yardım edeceğiz, Londra 25 — Başvekil B, Churehill, bugün Avam kamarasında askeri vaziyet hakkında bayanatta bulunmuştur. «Al man berbarlığını yıkmak ve Fransanın hürriyetini yeniden kurmak için çalışa” «ok her Fronmz hareketine yardım ede- ceğiz» cümlesile söze başlayan İngiliz | Başvekili sözlerine şöyle devam etmi İe münasebetleri" mizin ne olacağı hakkında bir şey diye- mem, fakat, bu hükümetle, hapisane penceresinden ne kadar mümkün olabi- İirse, temas halinde kalmağa çalışacağız. B. Churchill, bundan sonra, ilk defa olarak şu ciheti ifşa etmiş ve demiştir ki: Reynaud hükümeti ile müzakereler 6s- masada, İngiliz hükümeti, Fransız filosu limanlarına gönderilir ve müza- kerat esnasında bu limanlarda kalırsa, kabul etmişti, şam B, Reynaud ile görüşm Fransaya gidiyordum. Fakat sey n zaman, Roynaud'nun düştüğ sanın sorması inü €bill, sözlerine şöyle devâm Vaziyet o derece gayri sarih, o derece karanlıktır ki bu hasta bir hüküm ve mek veyahut tahminlerde bulunm umumi menfaate mugayir olacaktır. Hü- kümete tam itimad gösterilmeşini ve mli- letin emniyeti için lüzumlu telâkki ede- ceği tedbirleri almak hususunda hükü- metin icap eden sabra ve azme sahip olduğundan emin bulunmasını Avam ka marasından talep ederim. Devamı 4 üncü sahifede Balkanlarda vaziyet Times gazetesi “Huzursuzluk devam ediyor,, diyor Rumen - Sovyet kıtaatı arasında muha- rebeler olduğu tekzip ediliyor Şanda 25 (AA) Renta bildir : Times gazetesi, Balkanlardaki hu- Dileğim ee al ilke Mi ne de Fransadaki mukaveretin sona er- mesile, azalınadığı fikrindedir. > Gazete | diyor «Balkanlardaki vaziyetin kararsızlığı devam etmektedir. Bugünkü şerait için- de, Hitler, bir tecavüz hareketinden çe- kinmektedir. Buna sebep de bilhassa, | eyeti umumiyesi itibarile böyle bir ba. reketin, artık çok yıpranmış olan harp makinesinin halledebileceğinden e daha çok meseleler meydana getirebilmesidir. Bühdün başka Sovyet Rusyanın Balkan. lar istikrarında bususü menfaatleri dir İtalya, bulanık suda avlıyan eski ana- nesine sıkı bir surette sadık kalmıştır. Mubasamatıu, Avrupanın cenubu şatki- sine genişlemesinde kimin kazancı olabi: | ir? Ne Macaristamn ne de diğer Balkan devletlerinin. Bu halin anlaşılması, Bal- kanların dahili kararında en sağlam üm- var | General de Gaulle Londrada temaslarına devam ediyor Londra 25 — General de Gaulle, bugün yaverile beraber Hariciye Ne- zaretine gilinişlir. Bu esnada Harici- ye Nezaretinde bir kaçı yüksek rü bede bir çok Fransız kara ve deniz subayı bulunuyordu. Reynaud kabi- nesinin azasının İngiltereye geleceği hakkında mlümat yok Londra 25 — Ayustrslyadaki Fran- sız kolonisi, general de Gaülle'e bir telgraf çekerek mali kudretletini, bü- tün kuvvetlerini emrine tevdi etiik- lerini bildirmişlerdir. Fransız müs temlekelerindeki ordu kumandarla- rma da bu zeminde telgraflar çekil- miştir, Londraya gitti Londra 25 (AA) — İngilterenin Fransadaki sefiri sir Ronald Campbell bugün maiyetile birlikte Rordeâauxdan Londraya gelmiştir. Sefir, Kral tara- fından k&bul edilmiştir. Sovyet - İngiliz ticaret anlaşması müzakeresi Londra 25 (A.A.) — Hariciye müs- teşarı 3. Butler, Avam kamarasında Sovyet Rusya ile yapılacak bir ticari itilâfa mütedeir müzakerat hakkın- daki bir suale, omüzakeratın in- kişaf etmekte olduğunu ve fakat yesine yasina taki tutmak istiyenlerin cessretini kırmalıdır. Sovyetler - Yugoslavya Belgrad 25 (A.A.) — Yugoslavya ile Sovyetler Birliği arasında o diplomatik münasebatın yeniden doğrudan doğruya tesis edilmesi, Belgrad matbuatının bil- hassa dikkat mazarın celbetmektedir. Nim resmi Vreme gazetesi, “bu normal münasebatın yeniden tesisi- bünun harici politika veç- hesinin bir neticesi olarak telâkki edilme- si lâzım geldiğini yazmaktadır. , Sovyetler Birliği ile kas, deni ei mn bu kısmında müh çoltilkaame biz ke re daha hizmet etmiş olacaktır Rumen ajansının tekzibi Bükreş 25 (A.A) Milleri ağar Duister nehri üzerinde Rumen ve Sow yet kılaatı arasında muharebeler vuku- bulduğuna dair yabancı memleketlerde deverar eden şayiaları resmen tekzip etmektedir Romanyada 21 yaşını bitiren | Kipekiös milli partiye girebilecek Bükreş 25 (A.A.) — Rador ajansı bildiri. yor: Yeni milli parti tarafından neşredilen bir tamime nazaran 21 yaşını bitiren her Yatandaş şahsen yapacağı talep üzerine partiye girebilecektir. Ekalliyetler hususi deftere kaydedilecekler ve Yahudiler par. tiye kaydalamıyacaktardır. Japonya Hindiçini"8 (Baş tarafi 1 inci sahifede) Tokyo 25 (A.A.) — R bildiriyor: Bahriy. normal münase- mekle, Yugoslavya, ine Fransız Hindiçinisi ta- rikile gönderilen emtianın sakil şartları" nı nezaret altnda bulundurmak maksa- dile cenübi Çindr bulunan Japon fFile- sundan birkaç cüzütamı Hindiçinide bu- İunan Haiphonga gönderilmiştir. Tokyo 25 (A.A.) — Stefani ajansın dan: Japon umumi karargâhı, Japon F- losunun bir kısmını Hindi sularına göndermeğe karar verdiğini ilân etmiş» Tokyo 25 (A.A.) — Fransız Hindi- çinisinden geçerek Chung - Kinge gide- cek olan emtiaya mütedeir Fransız - Ja- pon itilâfnamesinin hüsnü tatbikine ne- zaret etmek üzere, Harbiye, Bahriye ve Hariciye Nuzırları, Hanoi vesair merkez- lere, mi ler göndermeğe karar ver- mişlerdir. Diyarbakır - Cizre demiryolu Beşiri (Akşam) — Diyarbakır - Cizre #tının toprak tesviyesi hizla Yarım kalan ve hiç baslas an köprülerin ahşap olarak in- Şasi evvelce takarrür elmişse de bunun da pahalı çıkacağı anlaşıldığından bu köprü- lerin (1.800,00) ira sarfı suretile k“'un halihazırda fazla tafsilât vermeğe bulun İn olarak inşasına a yarasi. Koprüle.