28 Haziran 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Haziran 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

» m 28 Hariran 194 <a Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler Cebelüttarık hududu) Mili Müdafaa kapatılmak üzere Bir Ispanyol gazetesi, Cebelüttarık, Oran, Ponnaroja ve diğer bazı yerleri istiyor Madrid 27 — Cebelütterik hudud servisine memur İngiliz polis kuvvet- leri yerine asker ikame edilmiştir. Cebelüttarıka girmek çok güçleşmiş- tir, Alman müdafaa tedbirleri ile hu- dudun kapatılması için ilk adım atıl- mış bulunulmaktadır. Madrid 2 7(A.A.) — Stefani ajan- &ından: Dündenberi Voz de el Publio gâzetesinin ilk nüshaları duvarlara asılmışlır. Bu nüshalerda İspanyanın Cebelüttarık, o Rin, Oran, Ponnaroja ile diğer milli arazi üzerindeki İspan- yol mütalehatı izah ve teşrih edilmek- te ve İspanyol milleti bu metalibati ileri sürdüğü zaman şefi takib için hazırlanmağa davet olunmaktadır, Madrit 27 (A.A.) — (D.N.B.) ajari- sı bildiriyor: Hiçbir İspanyali İngiltere ile bir iifak araştırarak bir harici poli- tikayı tasvip edemez. Alcazar gazetesi, Harbi umumi esnasında tanınmiş bir İs- panyol siyasi şahsiyeti olan B. Vasgüez de Mella tarafından söylenmiş olan bü sözleri hatırlatıyor. Mezkür gazete, Almanyanın İspanya- ya karşı dalma sempatisi olduğunu ve bu sempalinin yalnız resmi Almanya ta- rafından değil, millet efradı tarafından da gösterildiğini müşahede etmektedir. Almanya her zaman İspanyanın muhik metalibatını büyük bir anlayışla karşıla- miştir, Bunun içindir ki, Almanyanın mu- zaHferiyeti, şüphesiz İspanyanın cümlei menafiindendir. 151 Alman fırkasına karşı| 55 Fransız fırkası Fransa büyük muharebesi başladığı zaman iki tarafın kuvveti bu nisbette idi Bordeaux 27 — Havas ajansından: Mütareke münasebetile iyi malâmat »lön “mahafilde'şa'makimât “ veriliyor? İki tarafın murahhasları karşılaştıkları zaman general Keitel mütareke şartları- nan, Bam cok mektemeldiz, Müzekerenin on cena noktam İseilke- yeye çevrilebilecek hiç bir silâhın Al Mnanyaya verilmemesidir. Fransa donan- İnasımı o terketmemiştir. Tayyareler de motörleri söküp muhafaza edilecektir. İngiliz tayyarelerinin şarki Afrikada bombardımanları Ruhr'daki muhtelif askeri hedeflere de müteaddid hücumlar yapıldı Kahire 27 (A.A) — İngiliz hava kuvvet- lerinin tebliği: Dün sabah erken, İngiliz hava kuvvet- tayyareleri, Muvaffakıyetli o hücumlar yapmışlardır. Bombardıman tayyarelerimiz, hangarlara ve ateleyelere hücum ederek mühim ha- garı mücip olmuştur. Tayyarelerimiz, üs- Jerine dönerken, düşman tayyareleri ile 90 dakika stiren bir muharebeye tutuşmuş- Jadır. Bir düşman tayyaresi muhakkak, di- ğer bir düşman tayyaresi muhtemel ola- yak düşürülmüştür. Tayyarelerimiz #ilarâk üslerine dönmüşlerdir. polara bombalar isabet etmiştir. Fakat ha- sarın genişliğini tahkik mümkün olama- Maştar, Assab'daki askeri hedeflere de ayrı tay- yare hücumları yapılmıştır. Dün, Malla beş defa tayyare hürumüna maruz kalmıştır. 12 sirli ölmüş, birkaç kişi yaralanmıştır. Maddi hasar pek azdir, Üç İngiliz bombardıman tayyaresi, bir düşman denizaltıına hücum etmiştir. De- mizaltının civarına bombnlar düşmüştür. “ Düşman erazisi üzerinde birçok” keşif Alman - Fransız mütareke komisyonum- da Fransayı ağlebi ihtimal general Hunt- ziger, Fransız - komisyonunda da bir amiral temsil edecektir. Mütareke müzakeresi iptida sert bir şekilde başladı. Fakat yavaş yavaş ger- ginlik bir parça zail oldu. Alman dele- geleri her fırsatta Fransiz ordusunun iyi dövüştüğünden, şerefini kurtardığından bahsetmişlerdir. 5 haziranda Fransa bü- yük muharebesi başladığı zaman 55 Fransız fırkasının karşısında 140 Alman fırkasile 11 zırhlı fırka o bulunuyordu. Seferin sonunda Almanyanın 80 ihtiyat İukası vardı. j uçuşları yapılmış ve birçok fotoğraflar alin- mıştır. Tayyarelerimizin hepsi sağlam ola- rak üslerine dönmüştür, Londra 77 (A.A) — Revter: Dün akşam İnçiliz hava kuyvetleri, Buhr'daki muhtelif askeri hedeflere müteaddit hücumlar yap- mıştır, Dün gündüz yapılan hücumlar esnasın- da, bir tayyaremiz, Ruhr'un şark sahilinde büyük bir petrol tasfiyehanesi Gzerine bombalar atmıştır. Londra 77 (AA) — Hava Nezaretinin tebliği: Dün, gündüz, İngiliz kaya kuvvetlerine mensup bombardıman tayyareleri, Alman- ya dahilinde hücumlar yapmışlardır. Düş- man avcı tayyarelerinin faaliyetine tağ- men, Gelsenkirchen'de bir petrol tesisatı ve Söst'te birçok yollar bombardıman edil- miştir, Bir tayyaremiz kayıptır. Dün gece de yeni bombardıman hareket- leri yapılmıştır. Hava kuvvetlerimiz, Hol- Janda'da, Texel ve Helger'de deniz tayya- re üslerine ve Sehipol, Waalhaven ve Kooy tayyare meydanlarına hücumlar yapmıştır. Dortmund, Bonn ve Münster civarında Hângorf tayyare meydanları ve Hanover civarmda Langönbagen tayyare meydanı da bombardımana tabi tutulmuştur. İngilterede sulh cereyanından bahsediliyor (Baş tarafı 1 inci sabifede) Chamberlain'in 200 taraftarı vardır. Bu takdirde kabinede ancak müte- bak! 200 muhafazakâr mebusa isti nad edebilecektir. Chamberlain Chur- ehili kabinesini devirerek bir sulh kabinesi kuracağı zannedilmektedir. Bazı mahafilde Chamberlsir'in ye- rine Loyd Corcun Churchill kabine- sine girmesi ihtimalinden bahsodili. yor. Londranin tekzibi Londra 27 (AA) Salâhiyettar mahfiller, Almanya İle sulh yapmak maksadiyle B. Chsmberlain'in riya- setinde Londrada bir siyasi parti teş- kilini mevzuu bahseden yabancı mab- buatın verdiği haberleri kali surette yalanlamaktadır. tar mâh- filler, bütün İngiliz siyasi partilerinin «mutlaka zafer» dövizi etrafında tam surette birlik bulunduklarını tebarüz ettirmektedir, B. Chamberlain'nin beyanat Londra 27 (A-A.) — (Reuler): Mu- hafazakâr partisi lideri B. Chamber- Jain, bugün muhafazakâr partisi te- şekküllerinin milli birliği iera komi- tesi toplantısında söz almıştır. Bu toplantı sonunda müttefikan ittihaz edilen bir karar sureti fle, icra komi- tesi, zafere kadar harbe devam husu. sundaki azimlerinde B. Churchil'e ve Churehill hükümetine tam müza- heretini bildirmiştir. Komite, B. Chamberlain'e de tam mükellefiyeti Nizamname resmi gazetede İ neşrolundu "Ankara 27 (Telefonla) — Milli mü- dafan mükellefiyeti kantımunun tatbika- Banı göstermek üzere hazırlanan milli mü- dafan mükellefiyeti hizamnamesinin bu günden itibaren meriyete konulması İcra Vekilleri heyelince | kararlaşmıştır. Zamnamenin metni Resmi Gazete ile Buna nayâran umumi veya kısmi sefer. berlik halinde ve fevkalâde ballerde yapı- lacak seferberlik hazırlıklarile kıt'aların te- cemmüleri esnasında alelâde vamtalarla te- min edilemiyen bütün askeri ihtiyaç ve hiz- metleri bu nizamname hükümler! dairesinde vermeğe ve yapmağa her şahıs boreludur. Mili müdafaa mükellefiyetinin tatbikına başlanacağını ve nihayet bulduğu tarihler- le bu mükellefiyetin tatbik sahası Vekiller Heyetince tayin ve ilân olunacaktır. Bu mükellefiyet, mükelleflerin kudret ve Kabiliyeti ve mevcud membaları gömönü- ne almarak âdil bir nisbet dairesinde tey- #i edilecektir. Benzin ve gaz yağının İstanbul fiatleri Ankara 27 — Ticaret Vekâleti ya- rMdan itibaren meriyete girmek üze Te benzin, gaz yağı ve motorinin İs- tanbul, İzmir ve İskenderundaki satış fiatlerini tesbit etmiştir. İstanbulda benzinin litresi 25, gaz yağı kilosu 19,55 çift teneke benzin 925 gaz yağı gift büyük teneke 660, küçük teneke gaz yağı da 97 kurustur, 7 Devairin kullandıkları kâğıdlarda tasarruf , Ankara 27 (Telefonla) — Devlet delre Ve mücssencaatının ietihlik etmek» | te bulundukları kâğıt miktarında yüzde 40 derecesinde bir tasarruf yapılması hakkındaki koordinasyon heyeti karan- nın bugünden itibaren meriyete konul- ması Vekiller Heyetince tasvip olunmuş- tur, * Avrupada açlık tehlikesi B. Hoover Belçikanin vaziye- tini çok fena görüyor Filadelfiya 27 (A.A) — Eski Cüm- hurreisi B. Hoover gazeteciler toplantı. sında aşağıdaki beyanatta bulunmuştur! Tarihin kaydetmediği en musibetli açlık heyulası Avrupanm üstünde dolaşmak- tadır. Harp birkaç ay daha devam eder- se milyonlarca Avrupalının iaşe meselesi beşer ıztıraplarının tarihte benzeri bu- lanmıyan bir hödise olarak kalacaktır, B. Hoover, yardım edilmediği takdirde Brükselin 30 ilâ 60 güne kadar yiyecek- ten mahrum kalacağını ihbar etmiştir. B. Hoover, açlık haline çare bulmak için üçüncü bir tarafın müdahalesine mü- saade almak üzere, İngiliz, Alman ve Belçika hükümetlerile temasa gireceğini, günkü hususi muavenetlerin artık vazi- yeti karşılayamıyacağını söylemiştir. B. Hoover, 1914 harbinde Belçikanın iaşe- sinin ayda 25 milyona mal olduğunu ba- tırlatmıştır. Alman kıtaları Fransa - İspanya hududunda Madrit 27 (A.A.) — Alman kıtaları bu sabah Hendaye'de Fransa - İspanya hududuna varmışlardır. e) ÂŞIK GARİP Büyük Halk Masalı Yazan: İSKENDER FAHREDDİN "Türk edebiyat tarihinin öz mah olan bü güzel halk masalını ) yeni bir üslüpla bir Iki güne ka- dar gazetemizde Garip) basit bir aşk hi- küyesi değil, baş- tanbaşa (o haye- i Sahsanem “anl vakalarla eek ayarli dola bir'devrin hakiki kahramanlarını canlandıran milli şaheserlerimizden biridir. Yarınki nüshamızda okuyunuz. Hindiçini, istilâya karşı mukavemet edecek Şimal Afrikasına yapılacak muhtemel taarruza karşı da bütün tedbirlerin alındığı, Cibuti Fransız makam- larının mücadeleye devam edecekleri bildiriliyor Londra 27 (A.A.) — Londrada bir Fransız milli komitesi teşkil etmekte olan General de Gaulle, Fransız müstem- leke imparatorluğundaki lan“ ların mütareke gartlari müvacehesinde- ki battı bareketlerini öğrenmek için mezkür kumandanlarla temas ve muha- Bere halinde bulunmaktadır. Öğrenildiğine göre, Hindiçinideki Fransız kuvvetleri kumandanı general Catrüux bu müstemlekelerin istilâsı için yapılacak her teşebbüse mukavemet #de- ceğini kati bir surette bildirmiştir. Şimel Afrikasına gelince, komiteye gelen malümata nazaran, başkumandan general Nogues, general Gaulle'ün ve Londradaki arkadaşlarının noktai naza“ Fina iştirak etmektedir. Nogues'ün şimal Afrikasına karşı yapılacak muhtemel bir taarruza karşı bütün tedbirleri almakta olduğu bildirilmektedir. Hong » Kong 27 — Hindiçini kamları muhtemel her türi büsünü tard için bütün ihtiy rini almaktadırlar. Umumi vali general Catroux, hudut bölgelerinde o müşterek bir Fransız - Japon polisi derpiş eden mayı tanımış olmakla beraber, Bor- 'deaux hükümetirden müstakil olarak, hareket edecektir. Sahilde ve Çin ile Hindiçini arasındaki hududa yakın böl- gede ikamet eden Fransiz kadın ve ço- cukları, Japon harekâtının oKuangsi'ye münhasır olduğu görülmekte olmasına tağmen, dahile sevkedilmektedir. Devamı 4 üncü sahifede mas İngiltere ile Fransanın arası açılıyor Ingiltere, Fransayı da abloka sahasına ithal etti Londra 27 — İngiltere ile Fransanın aram gittikçe (açılmaktadır. İngiltere, Fransayi da abloka sahası dahiline al. #mıştır. Fransız sularma girip çıkacak va- purlar tevkif edileceklerdir. Londra rad- yosu Fransızca neşriyalının Fransa tara- fından bozulduğundan şikâyet etmekte, bu suretle Fransızların doğru haber alk malarına imkân kırakılmadığını söyle mektedir. Londra sefirinin istifası Londra 27 — Rewter ajansından: Fransanın Londra sefiri B-Corbin kendi Aarzusile etmiştir. Sefi dyie ka- dar İngiliz - Fransız liğini kuvvetlen- dirmek için çalışmıştı. Bu mesaiye devam etmeğe imkân görmediğinden İstifasını vermiştir. Sefaret işlerini müsteşar Ro- ger Cambon maslahatgüzar #fatile göre- cektir, Bordenux 27 — Hariciye Nazım Bay- doin demiştir ki: İstifa eden Londra sefi- rinin yerine derhal yeni bir sefir gönde- rilmiyecektir. Fransa, İngiltere hüküme- tinin hareketini protesto etmiştir. İngil- terenin Fransadaki sefirini geri çağırma: sı vaziyeti daha ziyade karıştırmıştır. Sefirle birlikte bütün sefaret memurları Fransadan ayrılmışlardır. Cebelüttarık 27 (A.A.) — İlimada Amerikada yeni bir cereyan mi? değer menabiden #lnan haberlere göre, Casablankada bulunan Fransız harp ye- mileri bayraklarını yarıya indirmişlerdir. Fransız Fasındaki bütü binalarda da bayraklar yarıya indirilmiştir. Bütün Fransız cüzütamler Fransanın Fas âli komiseri general Nogues şimdiden temi nat verörek, emr” allında ve İngiltere ile müştereken mücadeleye devam kararın- da olduklarını bildirmişlerdir. Diğer bir habere göre, Daladier, Ca- sablankada mevkuf bulunmaktadır. Reynaud Londra hüküme- tine iştirak etmiyor Bordeaux 27 — Havas ajanından: Eski Başvekil Reynaud Londrada teşek- kül edecek bir Fransız hükümetine işti- tak edeceği hakkında hir radyoda neş- redilen haberin aslı olmadığını bildir- miştir. Amerikaya giden altınlar Nevyork 27 — Fransa Amerikaya mühim miktarda elin satınış, bunlar Vincenne kruyazörile nakledilmiştir. Al tınların miktarı söylenmemekle beraber Federal Bank bülteninde bir günde 250 milyon doları geçen kasa fazlası görül. mesi çok mühim bir miktar mevzuubahs olduğunü göstermektedir. Âyan hariciye encümeni reisi İngil- tereye yardım edilmesine muhalıf Vaşington 27 (AA.) — (D.NB) ajans bildiriyor: Senatoda Hariciye encümeti. reisi oOolan OB. Pittmann. Alman nihai zaferinin muhtemel oldu- ğunu beyan elniştir. Yarım tedbirlerin zamani geçmiştir. İngilterenin müdafan- ya hazır olmadığı malümdür. Birleşik Amerikanın melhuz yardımı ancak nihai neticenin alınmasını tehir edebilir. B. Pittmasın, B. Churchill'in şu beya- Batın hatırlatmıştır: «İngiltere hiç bir vakit teslim olmıyacaktır. İngiltere ada- ları işgal dahi edilke muharebe yeni dünyadan ve yeni dünya donanmamızla devam edecektir.» B. Bittmann, bu plânın mevkii tatbi- ka konulmasının üzumsuz İhracatla te- bir edilmiyeceğini ümid etmektedir. Londra 27 (A.A.) — Amerikadan kıziltereye büyük mikyasta harp malze- mesile mühimmat gelmektedir. Senato azası B. Pittmann tarafından İngiltere- nin müdafaa tedbirleri hakkında matbu- ata yapılan beyanat, büyük bir hayret ve umumi bir tasvibkârsızlıkla karşılanmış" tar. Londradı. bir münekkid, bu hususta bu akşam gu sözleri söylemiştir; «B. Pittmann'ın, Büyük Britanyanın bu harbe hiç hazırlanmamış olduğuna dair kanaati tamamen yanlıştır. Birleşik Amerikanın bize yapacağı yardımın tesir- siz olacağına dair fikri ine, daha yanlış bir fikirdir. Bilâkis, kemali emniyetle karşıladığımız bu mücadelede bize yar dım etmek için Amerikan fabrikalarının sarfelmekte olduğu mükemmel gayret ler, bütün Büyük Britanyanın ber köşe- sinde hararetle takdir edilmektedir.» Ford İngiltere için tayyare motorü yapmıyor Detroit 77 (A.A) — B. Henry Ford, İngil- tere İçin tayyare motörü yapmayı reddet- mesinin esbabmı izah ederek,dün akşam Şanları söylemiştir: «ler hangi bir eenebi devlet için tayyan re veya başka harp mühimmat Yaş Amerikanın harbe girme- sine etmek demektir, Halbuki yorum.» Fransız kabinesi, Mısırda buhran Mareşal Pâtain kabinesinde tadilât yaptı Bordeaux 23 — Mareşal Pdtain ka- binesinde tadilât yapmıştır. Pomaret sai, Fevrier Ticaret, Frossar Nafia, Marguet Dahiliye Nezaretlerine getiril. miştir. Diğer nazırlar yerlerinde kal mışlardır. Ordunun terhisi ve mubacirle- rin iskân ve iaşesile meşgul olmak üzere bir Terhiz Nezareti kurulması düşünülü- Yeni kabine bir temerküz | kabinesi olacakmiş Kahire 27 (AA) — Kral Faruk, yeni kabinenin kurulması vazifesini, Müdafaa Nazırı ve sabık Londra elçl- si Hasan Basri paşaya tevdi etmiştir. "Tahminlere göre, yeni , bir te